Dakpo Rinpoche, Sönam Rinchen
Gampopa http://en.wikipedia.org/wiki/Gampopa sündis 1079. aastal Dakpo piirkonnas Kesk-Tiibetis. Õppides oma
arstist isalt ravikunsti sai temast õpetlane meditsiini alal. Kui Sönam oli vaid
24-aastane, surid ta naine ja lapsed. See vapustus pani teda nägema elu kaduvust
ning ta andis mungatõotuse india pandit Atišast (982-1054) lähtunud kadam
koolkonna liinis, saades õpetusi mitmetelt õpetajatelt. Kui temani jõudsid
kuuldused erak Milarepa http://en.wikipedia.org/wiki/Milarepa (1052-1135) harukordse vaimse selguse ja imepäraste võimete kohta,
otsustas ta auväärt Mi-la üles otsida. Milarepa juhatuse all saavutas Sönam
kiiresti edu. Kolmeteistkümmne kuu pärast soovitas Milarepa tal pöörduda tagasi
Kesk-Tiibetisse, kus jätkata mediteerimist. Seda Sönam tegigi ning peale
kolmeaastast eraklas mediteerimist tärkas temas meele ja kõigi asjade ülima
loomuse mõistmine.
Oma elu viimase perioodi kuni surmani 1153 a. veetis Sönam
Rinchen paigas nimega Gampo, kus tema ümber kogunes suur hulk õpilasi. Gampopa
ühendas Tilopa - Naropa - Marpa - Milarepa liini jooga- ja mahamudra õpetused
kadam koolkonna astmelise tee õpetuste ning kloostritraditsiooniga, pannes nõnda
aluse kagjü koolkonnale, millest kujunes üks neljast suuremast tiibeti budismi
koolkonnast (munga/nunnaordust).
HINDAMATU
PÄRLIKEE
Tiibeti Õpetajate
juhised
Joogajuhiste kakskümmend kaheksa liiki
Joogajuhiste kakskümmend kaheksa liiki
Originaali tiitel: TIBETAN YOGA AND
SECRET DOCTRINES
Need, kes soovivad Kargjüpta vaimsete tarkade
juhiste abil vabaneda hirmuäratavast ja raskestiläbitavast jätkuvate olemasolude
merest, kinnitagu need oma ustavust õpetajaile, kelle sära on puhas, kelle
voorused on ammendamatud kui meri ning kelle lõputu headus hõlmab kõiki olendeid
minevikus, olevikus ja tulevikus, kõikjal.
Jumaliku Tarkuse otsijaile järgnevad siin
hinnatuimad juhised - Ülim Tee, Hindamatu Pärlikee - mille
edastajaks oli armastatud Gampopa, otseselt või kaudselt õpetajate vaimse
pärimuse kaudu ning armastusest tema vastu.
Selle raamatu pani kirja Digon Sönam Rintsen, kel
oli täielik tedmus Kadampa ja Tsangtsenpa koolide õpetusest. Üldiselt peetakse
selle töö koostajaks suurt õpetajat Gampopat ning räägitakse, et ta andis selle
üle järgmiste sõnadega:
"Ma palun väga, et pühendunud veel sündimata
põlvedest, kes austavad minu mälestust ja tunnevad kahetsust minuga kohtumatuse
pärast, et nad õpiksid tundma seda Ülimat Teed, Hindamatut Pärlikeed, ning
samuti Vabanemise Hindamatut Mustrit koos teiste pühendumuslike raamatutega.
Seeläbi kohtuvad nad samahästi kui minu endaga.
I KAHETSUSE KÜMME
PÕHJUST
Pühendunu, kes otsib vabanemist ja Buddha
kõikteadmist, peaks kõigepealt keskenduma nendel kümnel kahetsusväärsel
olukorral.
1. Saavutanud selle raskestisaavutatava, vaba ja
õnnistatud inimolemise, oleks kahetsusväärne see elu raisata.
2. Saavutanud selle puhta ja raskestisaavutatava,
vaba ja õnnistatud inimolemise, oleks kahetsusväärne surra uskmatuna ja
ilmalikuna.
3. Seda inimelu Pimeduse Ajastus, nii lühikest ja
heitlikku, oleks kahetsusväärne raisata ilmalikes sihtides ja
püüdlustes.
4. Oma loodamatut mõistust, mille olemus on
Seadmuste Olus, oleks kahetsusväärne lasta vajuda ilmalike ettekujutuste
rappa.
5. Pühast Õpetajast, juhist Teel, oleks
kahetsusväärne lahkuda enne Virgumise saavutamist.
6. Usku ja tõotusi, neid Vabanemise vahendeid,
loeks kahetsusväärne purustada talitsemata kirgede poolt.
7. Õpetaja õilsast vooruslikkusest ammutatud
Täiuslikku Tarkust oleks kahetsusväärne raisata ilmalikus
rägastikus.
8. Oleks kahetsusväärne Tarkade Ülimat Õpetust müüa
kaubana.
9. Kuna kõik olendid on meie armsad vanemad, oleks
kahetsusväärne neist mõned maha jätta või salata vastikustunde
mõjul.
10. Parimat noorusaega, keha, keele ja meele arengu
aega, oleks kahetsusväärne raisata rumalas ükskõiksuses.
Need on KAHETSUSE KÜMME PÕHJUST
II. KÜMME JÄRGNEVAT
VAJADUST
1. Hinnanud oma võimeid, on vaja kindlat
tegevusliini.
2. Pühendumusliku juhi nõuete täitmiseks on vajalik
usaldus ja hool.
3. Eksituste vältimiseks Õpetaja valikul on vaja
teada omaenda vigu ja voorusi.
4. Vahe mõistus ja vankumatu usk on vajalikud
vaimse juhiga ühele meelele häälestumiseks.
5. Pidev tähelepanu ja vaimne valvsus, mida
kaunistab alandlikkus, on vajalikud halva vältimiseks tegudes, sõnades ja
mõtetes.
6. Südametõotuste täitmiseks on vajalik vaimne
kaitserüü ja mõistuse jõud.
7. Orjuse vältimiseks on vajalik harjumuslik
vabadus soovidest ja kiindumustest.
8. Õigetest ajenditest, õigetest tegudest nende
tulemuse isetust pühendamisest sündinud Kahekordse Pälvimuse saavutamiseks on
vaja pidev püüd.
9. Kõigi elusolendite teenimiseks suunatud meelel
on vajalik täitumine armastusest ja kaastundest mõtetes ja tegudes.
10. Kuulamine, taip ja tarkus on vajalikud kõigi
asjade olemuse mõistmiseks, et mitte pidada maailma ja nähtusi eksikombel
tõelisuseks.
NEED on KÜMME VAJADUST
III. KÜMME ASJA, MIDA TULEB
TEHA
1. Tuleb end siduda pühendumusliku juhendajaga,
keda on õnnistatud vaimse jõu ja täielike teadmistega.
2. Tuleb leida erakla, meeldiv üksindus, mida on
õnnistatud vaimsete mõjutustega.
3. Tuleb leida sõpru, kes usuvad ja käituvad nagu
sinagi ning keda sa võid usaldada.
4. Tuleb hoiduda õgimise pahedest tarvitades toitu
vaid enda vormis hoidmiseks loobumise ajajärgul.
5. Tuleb erapooletult uurida kõigi usundite Suurte
Tarkade õpetusi.
6. Tuleb uurida ravimise ja täheteaduse kasulikke
õpetusi ning ettenägemise sügavat kunsti.
7. Tuleb omaks võtta selline kord ja eluviis, mis
hoiavad sind heas tervises.
8. Tuleb omaks võtta selline pühendumuslik tegevus,
mis soodustab sinu vaimset arengut.
9. Tuleb hoida selliseid õpilasi, kes on kindlad
usus, leebed vaimus ning keda näib soosivat saatus Ülima Tõe
otsinguil.
10. Tuleb pidevalt säilitada teadvuse valvsust
käies, istudes, süües, magades.
Need on KÜMME ASJA, MIDA TULEB TEHA
IV. KÜMME ASJA, MILLEST TULEB
HOIDUDA
1. Tuleb hoiduda õpetajast, kes igatseb ilmalikku
kuulsust ja vara.
2. Tuleb hoiduda sõpradest ja pooldajatest, kes
häirivad meelerahu ja vaimset kasvu.
3. Tuleb hoiduda eraklatest ja elupaikadest, kus on
palju segavaid ja tüütavaid inimesi.
4. Tuleb hoiduda elatise hankimisest pettuse ja
varguse teel.
5. Tuleb hoiduda tegudest, mis tumestavad meelt ja
takistavad vaimset arengut.
6. Tuleb hoiduda kergemeelsustest ja mõttetustest,
mis on alandavad.
7. Tuleb hoiduda tarbetuist tegudest ja
eluviisist.
8. Tuleb hoiduda oma vigade varjamisest ja teiste
omade esiletoomisest.
9. Tuleb hoiduda toitudest ja kommetest, mis
kahjustavad tervist.
10. Tuleb hoiduda kiindumustest, mille ajendiks on
saamahimu.
Need on KÜMME ASJA, MILLEST TULEB
HOIDUDA
V. KÜMME ASJA, MILLEST EI TULE
HOIDUDA
1. Ei tule hoiduda mõtteist, mis meelest
kiirgavad.
2. Ei tule hoiduda mõttekujundeist, milles
Tegelikkus pidutseb.
3. Ei tule hoiduda meeleplekkidest, mis meenutavad
Ülimat Tarkust.
4. Ei tule hoiduda jõukusest, mis on kui vesi ja
väetis vaimsele kasvule.
5. Ei tule hoiduda haigustest ja katsumustest, mis
on vagaduse õpetajaiks.
6. Ei tule hoiduda vaenlasist ja õnnetusist, mis on
suunajad pühendumusliku elukäigu poole.
7. Ei tule hoiduda sellest, mis tuleb
iseenesest.
8. Ei tule hoiduda arukusest, mis on parim sõber
igale tegevusele.
9. Ei tule hoiduda jõukohaseist pühendumuslikest
harjutusist kehale ja meelele.
10. Ei tule hoiduda mõttest aidata teisi, kuitahes
piiratud ka ei oleks võimalused.
Need on KÜMME ASJA, MILLEST EI TULE
HOIDUDA
VI. KÜMME ASJA, MIDA PEAB
TEADMA
1. Peab teadma, et kõik nähtavad ilmingud, olles
näilised, pole tõelised.
2. Peab teadma, et meelel pole sõltumatut olelust
ning ta pole püsiv.
3. Peab teadma, et mõtted sünnivad põhjuslikkuse
kaudu.
4. Peab teadma, et keha ja meel, koosnedes neljast
elemendist, pole püsivad.
5. Peab teadma, et mineviku tegude tagajärjed,
millest tulevad kõik hädad, on vältimatud.
6. Peab teadma, et hädad, mis veenavad sind
pühendumusliku elu vajalikkuses, on samuti Õpetajad.
7. Peab teadma, et kiindumus ilmalikesse asjusse
muudab majandusliku edukuse kahjulikuks vaimsele arengule.
8. Peab teadma, et ebaõnn, mis on teejuhiks Õpetuse
juurde, on samuti Õpetaja.
9. Peab teadma, et ükski olemasolev asi ei olele
sõltumatult.
10. Peab teadma, et kõik asjad on omavahel
sõltuvuses.
Need on KÜMME ASJA, MIDA PEAB TEADMA
VII. KÜMME ASJA, MILLEGA TULEB
TEGELEDA
1. Tuleb, erinevalt suuremast osast inimestest,
tegelda teadmiste omandamisega.
2. Loobudes oma maast ja elunedes võõrsil, tuleb
tegelda teadmusega kiindumatusest.
3. Olles valinud endale pühendumusliku juhendaja,
tuleb vabaneda isekusest ning järgida tingimusteta õpetusi.
4. Olles kuulamise ja keskendumisega pühade
õpetuste üle omandanud vaimse valitsemise, tuleb mõista Tõde, mitte hoobelda edu
üle
5. Olles saavutanud vaimse teadvuse koidiku, tuleb
seda arendada pidevas valvsuses, mitte jätta seda laiskusest
hooletusse.
6. Olles kord kogenud vaimset valgustatust, tuleb
sellega suhelda üksinduses, vältides enamuse ilmalikke tegevusi.
7. Olles omandanud tegeliku teadmuse vaimseist
asjust ning saavutanud Suure Loobumise, tuleb suunata keha, keelt ja meelt ning
juhinduda kolmest tõotusest: vaesus, karskus, kuulekus.
8. Olles otsustanud saavutada Kõrgeima Sihi, tuleb
loobuda omakasust ning pühenduda teiste teenimisele.
9. Olles astunud saladuslikule Mantrajaana Teele,
tuleb hoolitseda keha, keele ja meele pühitsemise eest ning tegelda kolmekordse
mandalaga.
10. Noorusajal ei tule sageli suhelda nendega, kes
ei suuda anda vaimset juhatust, vaid hoolsalt omandada tegelikku teadmust
õpetatud ja vaga Õpetaja jalge ees.
Need on KÜMME ASJA, MILLEGA TULEB
TEGELDA
VIII. KÜMME ASJA, MILLELE TULEB KINDLAKS
JÄÄDA
1. Algajail tuleb kindlaks jääda pühendumuslike
õpetuste kuulamisele ja nendele keskendumisele.
2. Saavutanud vaimse kogemuse, tuleb kindlaks jääda
keskendumisele ja vaimsele koondumisele.
3. Tuleb jääda üksindusse, kuni meel end
joogalikult valitseb.
4. Mõttekäikude ohjeldamatuse puhul tuleb kindlaks
jääda püüdele neid valitseda.
5. Sügava unisuse puhul tuleb kindlaks jääda
püüdele mõistust virgutada.
6. Tuleb kindlaks jääda keskendusele, kuni
saavutatakse keskendumisseisundi vaimne rahu.
7. Olles saavutanud selle seisundi, tuleb kindlaks
jääda püüdlusele selle kestvuse pikendamiseks ja soovikohaseks
esilekutsumiseks.
8. Mistahes õnnetuse puhul tuleb kindlaks jääda
keha, keele ja meele rahule.
9. Sügavate kiindumuste, ihaluste või vaimsete
nõrkuste ilmnemisel tuleb kindlaks jääda püüdele need hävitada niipea, kui nad
end ilmutavad.
10. Heatahtlikkuse ja kaastunde loiduse puhul tuleb
kindlaks jääda püüdele suunata meel Täiuse suunas.
Need on KÜMME ASJA, MILLELE TULEB KINDLAKS
JÄÄDA
IX. KÜMME AJENDIT
1. Ajendagu mõtisklused õnnistatud ja vaba
inimolemise saavutamise raskustest sind omaks võtma pühendumuslikku
eluteed.
2. Ajendagu mõtisklused surmast ja elu mööduvusest
sind elama aukartuses.
3. Ajendagu mõtisklused tegude vältimatuist
tagajärgedest sind hoiduma ülemeelikusest ja pahest.
4. Ajendagu mõtisklused elupahedest jätkuvate
olemasolude ringis sind püüdlema Vabanemisele.
5. Ajendagu mõtisklused viletsusest, mida
kannatavad kõik olendid, sind saavutama sellest vabanemist meelevalgustamise
läbi.
6. Ajendagu mõtisklused kõigi olendite meelelisest
ebaloomulikkusest ja näilisusest sind kuulama ja keskenduma
Õpetusel
7. Ajendagu mõtisklused eksiarvamuste
väljajuurimise raskustest sind järjekindlale keskendumisele.
8. Ajendagu mõtisklused paheliste kalduvuste
ülekaalu üle Pimeduse Ajastul sind püüdlema vastukaalu poole.
9. Ajendagu mõtisklused hädade rohkuse üle ses
Pimeduse Ajastus sind püsivusele.
10. Ajendagu mõtisklused elu raiskamise kasutuse
üle sind hoolikusele.
Need on KÜMME AJENDIT
X. KÜMME VIGA
1. Usunõrkus koos mõistuse tugevusega võib viia
jutukusse
2. Usutugevus koos mõistuse nõrkusega võib viia
põikpäisesse isekusse.
3. Suur agarus ilma vastavate pühendumuslike
juhisteta võib viia vigastesse äärmustesse.
4. Keskendumine ilma Õpetuse kuulamiseta ja
sellesse süvenemise läbi saavutatud küllaldase ettevalmistuseta võib viia
enesehukuni teadvusetus pimeduses.
5. Ilma õpetust tegelikult ja vastavalt mõistmata
on võimalik langeda usulisse upsakusse.
6. Kui meelt pole harjutatud isetuses ja lõputus
kaastundes, on võimalik eksida, hakates püüdlema üksnes iseenda
vabanemist.
7. Kui meelt pole arendatud teadmisel omaenda
ebamaisusest, on võimalik eksida, suundudes oma tegevuses ilmalikule
teele.
8. Kui kõiki ilmalikke püüdlusi pole eemaldatud,
võib eksida, lubades ilmalikel ajendeil enda üle valitseda.
9. Lubades kergeusklikel ja labastel imetlejail end
ümbritseda, tehakse viga, lastes end täis puhuda ilmalikust
uhkusest.
10. Kiideldes oma üleloomulike teadmiste ja
võimetega, tehakse viga, näidates uhkelt oma vilumusi ilmalikes
talitustes.
Need on KÜMME VIGA
XI. KÜMME EKSITAVAT
SARNASUST
1. Ihaldus võib ekslikult näida usuna.
2. Kiindumus võib ekslikult näida heasoovlikkuse ja
kaastundena.
3. Mõtete kulgemise peatumine võib ekslikult näida
ääretu meele vaikimisena, mis on tõeline siht.
4. Meeletajud võivad ekslikult näida Tõelisuse
avaldustena.
5. Tõelisuse tühine välgatus võib ekslikult näida
täieliku selgusena.
6. Need, kes küll õpetavad, ent ei tee tegemist
usuga, võivad ekslikult näida tõeliste pühendunutena.
7. Kirgede orjad võivad ekslikult näida jooga
meistritena, kes on end vabastanud kõigist tavaseadustest.
8. Enese huvides sooritatud teod võivad ekslikult
näida isetutena.
9. Petlikud juhendid võivad ekslikult näida
mõistlikena.
10. Petturid võivad ekslikult näida
Tarkadena.
Need on KÜMME EKSITAVAT SARNASUST
XII. KÜMME ASJA, MILLES EI SAA
EKSIDA
1. Ei saa eksida, kui ollakse vaba kiindumusest
kõikidesse asjadesse ning ollakse pühitsetud Pühasse Kogusse, jättes maha kodu
ning saades kodutuks.
2. Ei saa eksida, kui austatakse oma vaimset
juhendajat.
3. Ei saa eksida, kui uuritakse põhjalikult
Õpetust, kuulatakse vestlusi ning mõtiskletakse ja keskendutakse
sellel.
4. Ei saa eksida, kui hellitades ülevaid püüdlusi,
elatakse vaguras aukartuses.
5. Ei saa eksida, kui vabameelsete vaadete juures
ollakse kindlad tõotuste järgimisel.
6. Ei saa eksida, kui mõistus on kõrgel ja uhkus
madalal tasemel.
7. Ei saa eksida , kui ollakse küllastunud
usulistest õpetustest ning hooliv nendele keskendumisel.
8. Ei saa eksida, kui ollakse sügavalt õpetatud,
teadlik vaimseist asjust ning vaba uhkusest.
9. Ei saa eksida, kui jäädakse kogu eluks
üksindusse.
10. Ei saa eksida, kui isetult pühendutakse head
tegemisele targal viisil.
Need on KÜMME ASJA, MILLES EI SAA
EKSIDA
XIII. KOLMTEIST RÄNKA
ÄPARDUST
1. Sündida inimesena ja mitte pöörata tähelepanu
Pühale Õpetusele see on nagu tühjade kätega naasmine hinnaliste vääriskivide
maalt; ja see on ränk äpardus.
2. Astuda Pühasse Kogusse ja muutuda uuesti pereisaks see on nagu liblikana tullesööstmine; ja see on ränk äpardus.
3. Elada koos targaga ja jääda võhikuks see on nagu järve kaldal janusse surra; ja see on ränk äpardus.
4. Teada kõlblaid juhendeid ja neid mitte kasutada meeleplekkide kõrvaldamiseks see on nagu haigena ravimite kaasastassimine neid kunagi tarvitamata; ja see on ränk äpardus.
5. Jutlustada usku ja sellega mitte tegemist teha see on nagu palvetav papagoi; ja see on ränk äpardus.
6. Annetada heldelt varguse, röövimise või pettuse teel saadud asju see on nagu veepinda tabav välk; ja see on ränk äpardus.
7. Ohverdada jumalaile tapetud loomade liha see on nagu pakkuda emale tema enda lapse ihu; ja see on ränk äpardus.
8. Harjutada kannatlikkust vaid isekail eesmärkidel, selle asemel, et teha head teistele see on nagu roti tapmiseks kannatlikkust harjutav kass; ja see on ränk äpardus.
9. Sooritada õilsaid tegusid vaid selles ilmas au ja kuulsuse saavutamiseks see on nagu vahetada soovetäitev kalliskivi sõnnikupabula vastu; ja see on ränk äpardus.
10. Kuulda küll palju Õpetusi, kuid jääda sellele olemuseldasa võõraks see on nagu alalist haigust põdev arst; ja see on ränk äpardus.
11. Tunda juhendeid ja vältida nende kasutamisest tulenevaid vaimseid kogemusi see on nagu kaotada rikkaliku varakambri võti; ja see on ränk äpardus.
12. Püüda teistele seletada Õpetust, mida ise pole täielikult mõistetud see on nagu juhtida pimedana pimedat; ja see on ränk äpardus.
13. Pidada keskendumise esimesi tulemusi lõplikeks see on nagu pidada vaske kullaks; ja see on ränk äpardus.
2. Astuda Pühasse Kogusse ja muutuda uuesti pereisaks see on nagu liblikana tullesööstmine; ja see on ränk äpardus.
3. Elada koos targaga ja jääda võhikuks see on nagu järve kaldal janusse surra; ja see on ränk äpardus.
4. Teada kõlblaid juhendeid ja neid mitte kasutada meeleplekkide kõrvaldamiseks see on nagu haigena ravimite kaasastassimine neid kunagi tarvitamata; ja see on ränk äpardus.
5. Jutlustada usku ja sellega mitte tegemist teha see on nagu palvetav papagoi; ja see on ränk äpardus.
6. Annetada heldelt varguse, röövimise või pettuse teel saadud asju see on nagu veepinda tabav välk; ja see on ränk äpardus.
7. Ohverdada jumalaile tapetud loomade liha see on nagu pakkuda emale tema enda lapse ihu; ja see on ränk äpardus.
8. Harjutada kannatlikkust vaid isekail eesmärkidel, selle asemel, et teha head teistele see on nagu roti tapmiseks kannatlikkust harjutav kass; ja see on ränk äpardus.
9. Sooritada õilsaid tegusid vaid selles ilmas au ja kuulsuse saavutamiseks see on nagu vahetada soovetäitev kalliskivi sõnnikupabula vastu; ja see on ränk äpardus.
10. Kuulda küll palju Õpetusi, kuid jääda sellele olemuseldasa võõraks see on nagu alalist haigust põdev arst; ja see on ränk äpardus.
11. Tunda juhendeid ja vältida nende kasutamisest tulenevaid vaimseid kogemusi see on nagu kaotada rikkaliku varakambri võti; ja see on ränk äpardus.
12. Püüda teistele seletada Õpetust, mida ise pole täielikult mõistetud see on nagu juhtida pimedana pimedat; ja see on ränk äpardus.
13. Pidada keskendumise esimesi tulemusi lõplikeks see on nagu pidada vaske kullaks; ja see on ränk äpardus.
Need on KOLMTEIST RÄNKA ÄPARDUST
XIV.VIISTEIST NÕRKUST
1. Pühendunu ilmutab nõrkust, kui ta üksinduses
vaevab meelt ilmalike mõtetega.
2. Pühendunu ilmutab nõrkust, kui ta kloostripeana hoolib omaenda huvidest.
3. Pühendunu ilmutab nõrkust, kui ta on hoolikas kõlbelise korra jälgimisel, lõdvendades samal ajal omaenda kõlbelist ohjeldamatust.
4. Õigele Teele astunu ilmutab nõrkust, kui ta ripub kütkestavate ja vastumeelsete ilmalike tundmuste küljes.
5. Ilmalikkusest loobunu ja Pühasse Kogusse astunu ilmutab nõrkust, kui ta ihaldab vara.
6. Tõelisuse välgatuse tabanu ilmutab nõrkust, kui ta ei suuda säilitada joogalikku edenemist kuni Täieliku Valgustatuse koidikuni.
7. Teeleastunud pühendunu ilmutab nõrkust, kui ta pole võimeline Teed järgima.
8. Täielikult usulisele pühendumisele andunu ilmutab nõrkust, kui ta pole võimeline hoiduma vääritutest tegudest.
9. Pühendumusliku eluviisi valinu ilmutab nõrkust, kui ta kõhkleb astuda suletud varjupaika, teades hästi, et üksnes palumata võib saada toitu ja kõike vajalikku.
10. Pühendunu ilmutab nõrkust, kui ta manamise või lausumisega laseb paista oma üleloomulikke võimeid.
11. Pühendunu ilmutab nõrkust, kui ta pühade tõdedega kaupleb toidu ja raha saamiseks.
12. Pühendumusliku elu tõotuse andnu ilmutab nõrkust, kui ta ennast osavalt kiites halvustab teisi.
13. Pühendunud inimene ilmutab nõrkust, kui ta jutlustab väärikusest, elades ise vääritult.
14. Usu kuulutaja ilmutab nõrkust, kui ta pole võimeline elama üksinduses, iseenda seltsis, ning veel ei tea, kuidas teha end vastuvõetavaks teiste seltsis.
15. Pühendunu ilmutab nõrkust, kui ta pole ükskõikne mugavuste ja raskuste suhtes.
2. Pühendunu ilmutab nõrkust, kui ta kloostripeana hoolib omaenda huvidest.
3. Pühendunu ilmutab nõrkust, kui ta on hoolikas kõlbelise korra jälgimisel, lõdvendades samal ajal omaenda kõlbelist ohjeldamatust.
4. Õigele Teele astunu ilmutab nõrkust, kui ta ripub kütkestavate ja vastumeelsete ilmalike tundmuste küljes.
5. Ilmalikkusest loobunu ja Pühasse Kogusse astunu ilmutab nõrkust, kui ta ihaldab vara.
6. Tõelisuse välgatuse tabanu ilmutab nõrkust, kui ta ei suuda säilitada joogalikku edenemist kuni Täieliku Valgustatuse koidikuni.
7. Teeleastunud pühendunu ilmutab nõrkust, kui ta pole võimeline Teed järgima.
8. Täielikult usulisele pühendumisele andunu ilmutab nõrkust, kui ta pole võimeline hoiduma vääritutest tegudest.
9. Pühendumusliku eluviisi valinu ilmutab nõrkust, kui ta kõhkleb astuda suletud varjupaika, teades hästi, et üksnes palumata võib saada toitu ja kõike vajalikku.
10. Pühendunu ilmutab nõrkust, kui ta manamise või lausumisega laseb paista oma üleloomulikke võimeid.
11. Pühendunu ilmutab nõrkust, kui ta pühade tõdedega kaupleb toidu ja raha saamiseks.
12. Pühendumusliku elu tõotuse andnu ilmutab nõrkust, kui ta ennast osavalt kiites halvustab teisi.
13. Pühendunud inimene ilmutab nõrkust, kui ta jutlustab väärikusest, elades ise vääritult.
14. Usu kuulutaja ilmutab nõrkust, kui ta pole võimeline elama üksinduses, iseenda seltsis, ning veel ei tea, kuidas teha end vastuvõetavaks teiste seltsis.
15. Pühendunu ilmutab nõrkust, kui ta pole ükskõikne mugavuste ja raskuste suhtes.
Need on VIISTEIST NÕRKUST
XV. KAKSTEIST HÄDAVAJALIKKU
ASJA
1. Arusaamisvõimega õnnistatud mõistus ning õpetuse
kasutamine omaenda vajadusteks on hädavajalikud.
2. Kõige sügavam vastumeelsus lõputult korduvate surmade ja sündide järgnevuse ees on alguses hädavajalik.
3. Juhtimisvõimeline Õpetaja on Vabanemisteel samuti hädavajalik.
4. Hoolikus koos meelekindluse ja haavamatusega kiusatuste suhtes on samuti hädavajalikud.
5. Väsimatu püsivus halbade tegude tagajärgede kaotamisel heategude läbi ning kolmekordse tõotuse täitmine kehakarskuse, meelepuhtuse ja keeleohjelduse säilitamiseks on hädavajalikud.
6. Küllaldase haardega mõtteteadus, mis ulatuks üle kogu teadmuse, on hädavajalik.
7. Keskendumiskord, mis annab jõu meele koondamiseks millele tahes, on hädavajalik.
8. Igat tegevust Teel abiks kasutav elamise kunst on hädavajalik.
9. Paljaid sõnu ületav valitud õpetuste teokstegemise kord on hädavajalik.
10. Eksiteedest, kiusatustest, lõksudest ja ohtudest hoiduda võimaldavad juhised on hädavajalikud.
11. Võitmatu usk koos ülima meeleselgusega on hädavajalikud surmahetkel.
12. Keha, keelt ja meelt nende jumalikku olemusse suunavad vaimsed jõud, mis saavutatakse valitud õpetuste tegeliku omandamise läbi, on hädavajalikud.
2. Kõige sügavam vastumeelsus lõputult korduvate surmade ja sündide järgnevuse ees on alguses hädavajalik.
3. Juhtimisvõimeline Õpetaja on Vabanemisteel samuti hädavajalik.
4. Hoolikus koos meelekindluse ja haavamatusega kiusatuste suhtes on samuti hädavajalikud.
5. Väsimatu püsivus halbade tegude tagajärgede kaotamisel heategude läbi ning kolmekordse tõotuse täitmine kehakarskuse, meelepuhtuse ja keeleohjelduse säilitamiseks on hädavajalikud.
6. Küllaldase haardega mõtteteadus, mis ulatuks üle kogu teadmuse, on hädavajalik.
7. Keskendumiskord, mis annab jõu meele koondamiseks millele tahes, on hädavajalik.
8. Igat tegevust Teel abiks kasutav elamise kunst on hädavajalik.
9. Paljaid sõnu ületav valitud õpetuste teokstegemise kord on hädavajalik.
10. Eksiteedest, kiusatustest, lõksudest ja ohtudest hoiduda võimaldavad juhised on hädavajalikud.
11. Võitmatu usk koos ülima meeleselgusega on hädavajalikud surmahetkel.
12. Keha, keelt ja meelt nende jumalikku olemusse suunavad vaimsed jõud, mis saavutatakse valitud õpetuste tegeliku omandamise läbi, on hädavajalikud.
Need on KAKSTEIST HÄDAVAJALIKKU ASJA
XVI. KÕRGEMA INIMESE KÜMME
TUNNUST
1. Kõrgemal inimesel on vähe uhkust ja
kadedust.
2. Kõrgemal inimesel on vähe soove, ta rahuldub lihtsate asjadega.
3. Kõrgem inimene ei silmakirjatse ega valeta.
4. Kõrgem inimene seab oma käitumise vastavusse põhjuse ja tagajärje seaduspäradele niisama hoolikalt nagu jälgitakse oma silmi.
5. Kõrgem inimene on truu oma tõotustele ja kohustustele.
6. Kõrgem inimene võib hoida sõprussuhteid, samal ajal suhtudes kõigisse olendeisse erapooletu õiglusega.
7. Kõrgem inimene vaatab kaastundlikult ja ilma vihata nendele, kes elavad paheliselt.
8. Kõrgem inimene jätab teistele võidu, võttes endale kaotuse.
9. Kõrgem inimene erineb hulgast igas mõttes ja teos.
10. Kõrgem inimene jälgib truult ja ilma uhkuseta oma puhtuse ja vagaduse vandeid.
2. Kõrgemal inimesel on vähe soove, ta rahuldub lihtsate asjadega.
3. Kõrgem inimene ei silmakirjatse ega valeta.
4. Kõrgem inimene seab oma käitumise vastavusse põhjuse ja tagajärje seaduspäradele niisama hoolikalt nagu jälgitakse oma silmi.
5. Kõrgem inimene on truu oma tõotustele ja kohustustele.
6. Kõrgem inimene võib hoida sõprussuhteid, samal ajal suhtudes kõigisse olendeisse erapooletu õiglusega.
7. Kõrgem inimene vaatab kaastundlikult ja ilma vihata nendele, kes elavad paheliselt.
8. Kõrgem inimene jätab teistele võidu, võttes endale kaotuse.
9. Kõrgem inimene erineb hulgast igas mõttes ja teos.
10. Kõrgem inimene jälgib truult ja ilma uhkuseta oma puhtuse ja vagaduse vandeid.
Need on KÕRGEMA INIMESE KÜMME TUNNUST
Nende vastandid on MADALAMA INIMESE KÜMME TUNNUST
Nende vastandid on MADALAMA INIMESE KÜMME TUNNUST
XVII. KÜMME KASUTUT
ASJA
1. On kasutu pöörata liigset tähelepanu oma kehale
see on näiline ja mööduv.
2. On kasutu töötada ja puudust kannatada selles maailmas endale kodu soetamiseks sest surres peame lahkuma tühjade kätega ning järgmisel hommikul kantakse isegi meie laip välja meie endi kodust.
3. Isegi armastusest on kasutu järeltulijaile pärandada maiseid rikkusi sest meie surres ei ole nad võimelised osutama viimast abi.
4. On kasutu pühendada aega omaste ja sõprade tujude täitmisele, neile vastu tulemisele või nende ülekülvamisele armastusega sest surres peame oma teed minema üksi, ilma nendeta.
5. On kasutu pärandada järeltulijaile selle maailma asju sest nad ise on surelikud ning mistahes pärandatavad maised hüved lähevad nagunii kaotsi.
6. On kasutu pühendada oma elu maiste asjade soetamisele sest surma saabudes tuleb lahkuda isegi omaenda kodust.
7. Püha elu elamata on kasutu astuda Kogusse sest truudusetus pühendumuslikele tõotustele viib haletsusväärsesse seisundisse.
8. Õpetust üksnes kuulanuna, selle üle vaid mõelnuna, ilma sellega tegelemata, ilma vaimseid võimeid omandamata on kasutu end surmatunnil veel üritada aidata.
9. Ilma alandlikkuse ja andumuseta on kasutu isegi väga pikka aega elada koos vaimse juhendajaga sest nii ei ole võimalik vaimselt areneda.
10. Ülima Tarkuse püüdlemise asemel on kasutu pühenduda selle maailma tulutuile tegevusile sest kõik olemasolevad ja silmanähtavad asjad on alati kaduvad, muutuvad ja püsimatud ning seda enam, et ilmalik elu ei saa pakkuda ei tõelist ega püsivat paremust.
2. On kasutu töötada ja puudust kannatada selles maailmas endale kodu soetamiseks sest surres peame lahkuma tühjade kätega ning järgmisel hommikul kantakse isegi meie laip välja meie endi kodust.
3. Isegi armastusest on kasutu järeltulijaile pärandada maiseid rikkusi sest meie surres ei ole nad võimelised osutama viimast abi.
4. On kasutu pühendada aega omaste ja sõprade tujude täitmisele, neile vastu tulemisele või nende ülekülvamisele armastusega sest surres peame oma teed minema üksi, ilma nendeta.
5. On kasutu pärandada järeltulijaile selle maailma asju sest nad ise on surelikud ning mistahes pärandatavad maised hüved lähevad nagunii kaotsi.
6. On kasutu pühendada oma elu maiste asjade soetamisele sest surma saabudes tuleb lahkuda isegi omaenda kodust.
7. Püha elu elamata on kasutu astuda Kogusse sest truudusetus pühendumuslikele tõotustele viib haletsusväärsesse seisundisse.
8. Õpetust üksnes kuulanuna, selle üle vaid mõelnuna, ilma sellega tegelemata, ilma vaimseid võimeid omandamata on kasutu end surmatunnil veel üritada aidata.
9. Ilma alandlikkuse ja andumuseta on kasutu isegi väga pikka aega elada koos vaimse juhendajaga sest nii ei ole võimalik vaimselt areneda.
10. Ülima Tarkuse püüdlemise asemel on kasutu pühenduda selle maailma tulutuile tegevusile sest kõik olemasolevad ja silmanähtavad asjad on alati kaduvad, muutuvad ja püsimatud ning seda enam, et ilmalik elu ei saa pakkuda ei tõelist ega püsivat paremust.
Need on KÜMME KASUTUT ASJA
XVIII. KÜMME ENDALE KAELATÕMMATUD
HÄDA
1. Hakata pereisaks ilma elatusvahenditeta tähendab
tõmmata endale kaela häda, olles nagu mürgijuurt näriv idioot.
2. Elada täielikult pahelist elu ja põlata Õpetust, tähendab tõmmata endale kaela häda, olles nagu üle järsaku hüppav segane.
3. Elada silmakirjalikult, tähendab tõmmata endale kaela häda, olles nagu omaenese toidu mürgitaja.
4. Ilma meelekindluseta üritada kloostri juhtimist, tähendab tõmmata endale kaela häda, olles nagu loomi karjatada üritav vanaeit.
5. Pühenduda üksnes enese teenimisele ning mitte hoolida hea tegemisest teistele tähendab tõmmata endale kaela häda, olles nagu kõrbesse eksinud pime.
6. Võtta endale raskeid ülesandeid ning mitte suuta neid täita tähendab tõmmata endale kaela häda, olles nagu endale ränga koorma selga ladunud nõrguke.
7. Üle astuda Buddha või püha Õpetaja käskudest upsakuse või uhkuse tõttu tähendab tõmmata endale kaela häda, olles nagu pahelist tegevust arendav kuningas.
8. Raisata aega külades ja linnades ringihulkumisega, selle asemel et pühenduda keskendumisele, tähendab tõmmata endale kaela häda, olles nagu orgu laskuv hirv, kes ei hooli mägede kindlusest.
9. Hoolida ilmalikest asjust Ülima Tarkuse kasvatamise asemel tähendab tõmmata endale kaela häda, olles nagu murtud tiivaga kotkas.
10. Häbematult omastades Õpetajale või Kolmele Kalliskivile pühendatud ande, tähendab tõmmata endale kaela häda, olles nagu hõõguvaid süsi neelav laps.
2. Elada täielikult pahelist elu ja põlata Õpetust, tähendab tõmmata endale kaela häda, olles nagu üle järsaku hüppav segane.
3. Elada silmakirjalikult, tähendab tõmmata endale kaela häda, olles nagu omaenese toidu mürgitaja.
4. Ilma meelekindluseta üritada kloostri juhtimist, tähendab tõmmata endale kaela häda, olles nagu loomi karjatada üritav vanaeit.
5. Pühenduda üksnes enese teenimisele ning mitte hoolida hea tegemisest teistele tähendab tõmmata endale kaela häda, olles nagu kõrbesse eksinud pime.
6. Võtta endale raskeid ülesandeid ning mitte suuta neid täita tähendab tõmmata endale kaela häda, olles nagu endale ränga koorma selga ladunud nõrguke.
7. Üle astuda Buddha või püha Õpetaja käskudest upsakuse või uhkuse tõttu tähendab tõmmata endale kaela häda, olles nagu pahelist tegevust arendav kuningas.
8. Raisata aega külades ja linnades ringihulkumisega, selle asemel et pühenduda keskendumisele, tähendab tõmmata endale kaela häda, olles nagu orgu laskuv hirv, kes ei hooli mägede kindlusest.
9. Hoolida ilmalikest asjust Ülima Tarkuse kasvatamise asemel tähendab tõmmata endale kaela häda, olles nagu murtud tiivaga kotkas.
10. Häbematult omastades Õpetajale või Kolmele Kalliskivile pühendatud ande, tähendab tõmmata endale kaela häda, olles nagu hõõguvaid süsi neelav laps.
Need on KÜMME ENDALE KAELATÕMMATUD
HÄDA
XIX. KÜMME ASJA, MILLEGA TEHAKSE ENDALE
HEAD
1. Loobudes ilmalikest tavadest ja pühendudes
Ilmalikele Seadustele tehakse endale head.
2. Kodust ja sugukonnast lahkudes ja pühaliku Õpetajaga liitudes tehakse endale head.
3. Loobudes maistest tegevustest ja pühendudes kolmele usulisele tegevusele kuulamisele, mõtisklemisele ja keskendumisele tehakse endale head.
4. Loobudes üldisest suhtlemisest ja tõmbudes üksildusse tehakse endale head.
5. Lahti üteldes külluse ja muretusesoovist ning taludes eluraskusi tehakse endale head.
6. Rahuldudes lihtsate asjadega ja mitte hoolides ilmalikest varadest tehakse endale head.
7. Tehes otsuse ja pidades sellest kinni, kedagi ära kasutamata tehakse endale head.
8. Selle elu mööduvatest lõbudest loobudes ning pühendudes nirvaanasse vaibumise igavese õndsuse mõistmisele tehakse endale head.
9. Loobudes kiindumusest nähtavate, maiste asjade vastu ning püüeldes Tõelisuse mõistmisele tehakse endale head.
10. Vältides teadmuse kolme ukse jäämist vaimselt korrastamatuiks ja saavutades nende õige kasutamisega Kahekordne Pälvimus tehakse endale head.
2. Kodust ja sugukonnast lahkudes ja pühaliku Õpetajaga liitudes tehakse endale head.
3. Loobudes maistest tegevustest ja pühendudes kolmele usulisele tegevusele kuulamisele, mõtisklemisele ja keskendumisele tehakse endale head.
4. Loobudes üldisest suhtlemisest ja tõmbudes üksildusse tehakse endale head.
5. Lahti üteldes külluse ja muretusesoovist ning taludes eluraskusi tehakse endale head.
6. Rahuldudes lihtsate asjadega ja mitte hoolides ilmalikest varadest tehakse endale head.
7. Tehes otsuse ja pidades sellest kinni, kedagi ära kasutamata tehakse endale head.
8. Selle elu mööduvatest lõbudest loobudes ning pühendudes nirvaanasse vaibumise igavese õndsuse mõistmisele tehakse endale head.
9. Loobudes kiindumusest nähtavate, maiste asjade vastu ning püüeldes Tõelisuse mõistmisele tehakse endale head.
10. Vältides teadmuse kolme ukse jäämist vaimselt korrastamatuiks ja saavutades nende õige kasutamisega Kahekordne Pälvimus tehakse endale head.
Need on KÜMME ASJA, MILLEGA TEHAKSE ENDALE
HEAD
XX. KÜMME PARIMAT
ASJA
1. Madalamale mõistusele on parim uskuda põhjuse ja
tagajärje seadust.
2. Keskpärasele mõistusele on parim mõista sisemisi ja väliseid ilminguid nende nähtumuses ja olemuses.
3. Kõrgemale mõistusele on parim täielikult mõista teada saava, teada saadava ja teada saamise lahutamatust.
4. Madalamale mõistusele on parimaks keskendumiseks meele täielik koondamine ühele ainsale asjale.
5. Keskpärasele mõistusele on parimaks keskendumiseks meele pidev koondamine kahele vastandlikule küljele.
6. Kõrgemale mõistusele on parimaks keskendumiseks säilitada vaimne vaikus, meele lahutamine kõigist mõtteliikumistest, teades keskenduja ja keskendatava ning keskendumise püsivat ja lahutamatut ühtsust.
7. Madalamale mõistusele on parimaks pühendumuslikuks tegevuseks olla otseses kokkupuutes põhjuse ja tagajärje seadusega.
8. Keskpärasele mõistusele on parimaks pühendumuslikuks tegevuseks suhtuda kõigisse asjusse kui unenäo või nõiduse piltidesse.
9. Kõrgemale mõistusele on parimaks pühendumuslikuks tegevuseks hoiduda kõigist ilmalikest soovest ja tegevusist.
10. Kõigile kolmele mõistuse tasandile on vaimse arengu parimaks näitajaks meeleplekkide ja isekuse järkjärguline vähenemine.
2. Keskpärasele mõistusele on parim mõista sisemisi ja väliseid ilminguid nende nähtumuses ja olemuses.
3. Kõrgemale mõistusele on parim täielikult mõista teada saava, teada saadava ja teada saamise lahutamatust.
4. Madalamale mõistusele on parimaks keskendumiseks meele täielik koondamine ühele ainsale asjale.
5. Keskpärasele mõistusele on parimaks keskendumiseks meele pidev koondamine kahele vastandlikule küljele.
6. Kõrgemale mõistusele on parimaks keskendumiseks säilitada vaimne vaikus, meele lahutamine kõigist mõtteliikumistest, teades keskenduja ja keskendatava ning keskendumise püsivat ja lahutamatut ühtsust.
7. Madalamale mõistusele on parimaks pühendumuslikuks tegevuseks olla otseses kokkupuutes põhjuse ja tagajärje seadusega.
8. Keskpärasele mõistusele on parimaks pühendumuslikuks tegevuseks suhtuda kõigisse asjusse kui unenäo või nõiduse piltidesse.
9. Kõrgemale mõistusele on parimaks pühendumuslikuks tegevuseks hoiduda kõigist ilmalikest soovest ja tegevusist.
10. Kõigile kolmele mõistuse tasandile on vaimse arengu parimaks näitajaks meeleplekkide ja isekuse järkjärguline vähenemine.
Need on KÜMME PARIMAT ASJA
XXI. KÜMME RÄNKA VIGA
1. On ränk viga, kui pühendunu usub silmakirjalikku
petist ja Õpetusega mitte siiralt tegelevat Õpetajat.
2. On ränk viga, kui pühendunu tegeleb tühiste ilmalike teadustega ja mitte Suurte Tarkade valitud õpetustega.
3. On ränk viga, kui pühendunu teeb kaugele ulatuvaid plaane püsiva elamise sisseseadmiseks ega ela igat oma elupäeva otsekui viimast.
4. On ränk viga, kui pühendunu jutlustab Õpetust hulkadele ega keskendu sellele üksinduses.
5. On ränk viga, kui pühendunu ihnurina kogub rikkusi ega anneta neid õpetusele ja heategevusele.
6. On ränk viga, kui pühendunu laseb kehal, keelel ja meelel langeda ohjeldamatusse häbitusse ega jälgi hoolikalt tõotusi.
7. On ränk viga, kui pühendunu veedab oma elu ilmalikes lootustes ja hirmudes ega püüdle Tõelisuse mõistmisele.
8. On ränk viga, kui pühendunu püüab muuta teisi ja mitte iseennast.
9. On ränk viga, kui pühendunu taotleb ilmalikke võimeid ega arenda oma sisiemisi ja vaimseid võimeid.
10. On ränk viga, kui pühendunu jääb loiuks ja ükskõikseks seal, kus kõik tingimused vaimseks arenguks on nagu loodud.
2. On ränk viga, kui pühendunu tegeleb tühiste ilmalike teadustega ja mitte Suurte Tarkade valitud õpetustega.
3. On ränk viga, kui pühendunu teeb kaugele ulatuvaid plaane püsiva elamise sisseseadmiseks ega ela igat oma elupäeva otsekui viimast.
4. On ränk viga, kui pühendunu jutlustab Õpetust hulkadele ega keskendu sellele üksinduses.
5. On ränk viga, kui pühendunu ihnurina kogub rikkusi ega anneta neid õpetusele ja heategevusele.
6. On ränk viga, kui pühendunu laseb kehal, keelel ja meelel langeda ohjeldamatusse häbitusse ega jälgi hoolikalt tõotusi.
7. On ränk viga, kui pühendunu veedab oma elu ilmalikes lootustes ja hirmudes ega püüdle Tõelisuse mõistmisele.
8. On ränk viga, kui pühendunu püüab muuta teisi ja mitte iseennast.
9. On ränk viga, kui pühendunu taotleb ilmalikke võimeid ega arenda oma sisiemisi ja vaimseid võimeid.
10. On ränk viga, kui pühendunu jääb loiuks ja ükskõikseks seal, kus kõik tingimused vaimseks arenguks on nagu loodud.
Need on KÜMME RÄNKA VIGA
XXII. KÜMME VAJALIKKU
ASJA
1. Alguses on vajalik sedavõrd sügav vastumeelsus
jätkuvate sündide ja surmade ees, et soovitaks põgeneda sellest nii nagu
vangistusest põgeneb hirv.
2. Järgmiseks on vajalik sedavõrd suur püsivus, et ei tuntaks kahetsust ka elu kaotades, nii nagu talumees ei kahetse oma põldude harimist ka järgmisel päeval surres.
3. Kolmandaks on vajalik suur meelerõõm, nagu oleks tehtud midagi väga suurt, väga kaugele ulatuva mõjuga.
4. Edasi on vajalik mõista, nagu seda mõistab elukardetavalt haavatu pole raisata ainsatki hetke.
5. On vajalik võimekus kinnitada oma meel ühel ainsal mõttel nagu oma ainsa poja kaotanud ema.
6. Veel on vajalik mõista, et teha ei ole midagi nii nagu seda mõistab karjus, kelle kari on varastatud: teha ei ole midagi.
7. Üheks esmaseks vajaduseks on tunda nälga Õpetuse järele nii nagu näljane ihaldab head toitu.
8. On vajalik olla kindel oma vaimses võimekuses nii nagu jõumees on kindel oma jõus kaitsta kindlalt seda vääriskivi, mille ta on leidnud.
9. On vajalik paljastada kahetsuse petlikkus, nii nagu seda tehakse valetaja petlikkusega.
10. On vajalik kindlus Sellasuses nii nagu laevamastil puhkav vares on kindel sellel mastil keset ulgumerd.
2. Järgmiseks on vajalik sedavõrd suur püsivus, et ei tuntaks kahetsust ka elu kaotades, nii nagu talumees ei kahetse oma põldude harimist ka järgmisel päeval surres.
3. Kolmandaks on vajalik suur meelerõõm, nagu oleks tehtud midagi väga suurt, väga kaugele ulatuva mõjuga.
4. Edasi on vajalik mõista, nagu seda mõistab elukardetavalt haavatu pole raisata ainsatki hetke.
5. On vajalik võimekus kinnitada oma meel ühel ainsal mõttel nagu oma ainsa poja kaotanud ema.
6. Veel on vajalik mõista, et teha ei ole midagi nii nagu seda mõistab karjus, kelle kari on varastatud: teha ei ole midagi.
7. Üheks esmaseks vajaduseks on tunda nälga Õpetuse järele nii nagu näljane ihaldab head toitu.
8. On vajalik olla kindel oma vaimses võimekuses nii nagu jõumees on kindel oma jõus kaitsta kindlalt seda vääriskivi, mille ta on leidnud.
9. On vajalik paljastada kahetsuse petlikkus, nii nagu seda tehakse valetaja petlikkusega.
10. On vajalik kindlus Sellasuses nii nagu laevamastil puhkav vares on kindel sellel mastil keset ulgumerd.
Need on KÜMME VAJALIKKU ASJA
XXIII. KÜMME ÄRALANGEVAT
VAJADUST
1. Kui on selgunud meele tühjus, langeb ära vajadus
kuulata õpetusi või keskenduda nendel.
2. Kui on selgunud meele rüvetamatus, langeb ära vajadus otsida pattude andeksandmist.
3. Vaimse Rahu seisundis langeb ära andeksandmise vajadus.
4. Kui on saavutatud Häirimatu Puhtuse seisund, langeb ära vajadus keskenduda Teel või selle kulgemise viisidel.
5. Kui on selgunud tajumiste petlikkus, langeb ära vajadus keskenduda tajumatuse seisundis.
6. Kui on selgunud meeleplekkide petlikkus, langeb ära vajadus otsida nende vastu rohtu.
7. Kui on selgunud kõigi nähtumuste petlikkus, langeb ära vajadus midagi püüelda või tõrjuda.
8. Kui on selgunud, et mured ja õnnetused on õnnistuseks, langeb ära vajadus püüelda õnne.
9. Kui on selgunud omaenda teadvuse sündimatu olemus, langeb ära vajadus tegelda teadvuse edasikandmisega.
10. Kui kõigis tegemistes püütakse üksnes teha head teistele, langeb ära vajadus otsida endale kasu.
2. Kui on selgunud meele rüvetamatus, langeb ära vajadus otsida pattude andeksandmist.
3. Vaimse Rahu seisundis langeb ära andeksandmise vajadus.
4. Kui on saavutatud Häirimatu Puhtuse seisund, langeb ära vajadus keskenduda Teel või selle kulgemise viisidel.
5. Kui on selgunud tajumiste petlikkus, langeb ära vajadus keskenduda tajumatuse seisundis.
6. Kui on selgunud meeleplekkide petlikkus, langeb ära vajadus otsida nende vastu rohtu.
7. Kui on selgunud kõigi nähtumuste petlikkus, langeb ära vajadus midagi püüelda või tõrjuda.
8. Kui on selgunud, et mured ja õnnetused on õnnistuseks, langeb ära vajadus püüelda õnne.
9. Kui on selgunud omaenda teadvuse sündimatu olemus, langeb ära vajadus tegelda teadvuse edasikandmisega.
10. Kui kõigis tegemistes püütakse üksnes teha head teistele, langeb ära vajadus otsida endale kasu.
Need on KÜMME ÄRALANGEVAT VAJADUST
XXIV. KÜMME VÄÄRTUSLIKUMAT
ASJA
1. Üks vaba ja õnnistatud inimelu on väärtuslikum
kui tuhanded muud elud mistahes kuues olelusseisundis.
2. Üks Tark on väärtuslikum kui hulgad pühendamatuid ja ilmaliku meelega inimesi.
3. Üks valitud tõde on väärtuslikum kui arvutu hulk käibetõdesid.
4. Üks keskendumisest sündinud Ülima Tarkuse välgatus on väärtuslikum kui mistahes hulk vaid pühendumuslike õpetuste kuulamisest ja mõtisklemisest ammutatud teadmisi.
5. Pisimgi hulk teiste heaks pühendatud pälvimusi on väärtuslikum kui mistahes hulk enese heaks pühendatud pälvimusi.
6. Vaid hetkeline keskendusseisundi kogemine kõikide mõtteliikumiste vaibudes on väärtuslikum kui selle seisundi pidev kogemine mõtteliikumiste olemasolul.
7. Vaid hetkeline nirvaanasse vaibumise õndsuse mõnu on väärtuslikum kui mistahes hulk meelelise õndsuse mõnusid.
8. Pisimgi isetult tehtud heategu on väärtuslikum kui kujuteldamatute varanduste annetamine heategevuseks.
9. Loobumine kõikidest maistest hüvedest kodust, perest, sõpradest, omandustest, kuulsusest, elust, isegi tervisest on väärtuslikum kui suurte maiste rikkuste andmine heategevuseks.
10. Üks Virgumise otsinguil möödunud elu on väärtuslikum kui kõik ilmalikes püüdlustes möödunud elud terves igavikus.
2. Üks Tark on väärtuslikum kui hulgad pühendamatuid ja ilmaliku meelega inimesi.
3. Üks valitud tõde on väärtuslikum kui arvutu hulk käibetõdesid.
4. Üks keskendumisest sündinud Ülima Tarkuse välgatus on väärtuslikum kui mistahes hulk vaid pühendumuslike õpetuste kuulamisest ja mõtisklemisest ammutatud teadmisi.
5. Pisimgi hulk teiste heaks pühendatud pälvimusi on väärtuslikum kui mistahes hulk enese heaks pühendatud pälvimusi.
6. Vaid hetkeline keskendusseisundi kogemine kõikide mõtteliikumiste vaibudes on väärtuslikum kui selle seisundi pidev kogemine mõtteliikumiste olemasolul.
7. Vaid hetkeline nirvaanasse vaibumise õndsuse mõnu on väärtuslikum kui mistahes hulk meelelise õndsuse mõnusid.
8. Pisimgi isetult tehtud heategu on väärtuslikum kui kujuteldamatute varanduste annetamine heategevuseks.
9. Loobumine kõikidest maistest hüvedest kodust, perest, sõpradest, omandustest, kuulsusest, elust, isegi tervisest on väärtuslikum kui suurte maiste rikkuste andmine heategevuseks.
10. Üks Virgumise otsinguil möödunud elu on väärtuslikum kui kõik ilmalikes püüdlustes möödunud elud terves igavikus.
Need on KÜMME VÄÄRTUSLIKUMAT ASJA
XXV. KÜMME SAMAVÄÄRSET
ASJA
1. Siirale pühendunule on ilmalikest tegevustest
hoidumine või neist hoolimine üks ja seesama.
2. Meele kogematuse selgumisel on keskendumine või sellest loobumine üks ja seesama.
3. Vabanemisel kiindumusest ilmalikesse toredustesse on kasinus või sellest loobumine üks ja seesama.
4. Tõelisuse selgumisel on üksindus eraldatud mäetipul või siia-sinna rändamine üks ja seesama.
5. Meelevalitsemise saavutamisel on maailma naudingutest osavõtmine või neist loobumine üks ja seesama.
6. Täiusliku kaastundega õnnistatule on üksinduses keskendumine või rahva hulgas head tegemine üks ja seesama.
7. Vankumatu alandlikkuse ja usu puhul oma Õpetajasse on temaga koos või temast lahusolek üks ja seesama.
8. Õpetuse täielikul mõistmisel on õnn või õnnetus üks ja seesama.
9. Ilmalikust elust loobumisel ja Vaimsete Tõdedega tegelemisel on tavade ja kommete järgimine või neist loobumine üks ja seesama.
10. Ülima Tarkuse saavutamisel on imeliste võimete kasutamise suutlikkus või suutmatus üks ja seesama.
2. Meele kogematuse selgumisel on keskendumine või sellest loobumine üks ja seesama.
3. Vabanemisel kiindumusest ilmalikesse toredustesse on kasinus või sellest loobumine üks ja seesama.
4. Tõelisuse selgumisel on üksindus eraldatud mäetipul või siia-sinna rändamine üks ja seesama.
5. Meelevalitsemise saavutamisel on maailma naudingutest osavõtmine või neist loobumine üks ja seesama.
6. Täiusliku kaastundega õnnistatule on üksinduses keskendumine või rahva hulgas head tegemine üks ja seesama.
7. Vankumatu alandlikkuse ja usu puhul oma Õpetajasse on temaga koos või temast lahusolek üks ja seesama.
8. Õpetuse täielikul mõistmisel on õnn või õnnetus üks ja seesama.
9. Ilmalikust elust loobumisel ja Vaimsete Tõdedega tegelemisel on tavade ja kommete järgimine või neist loobumine üks ja seesama.
10. Ülima Tarkuse saavutamisel on imeliste võimete kasutamise suutlikkus või suutmatus üks ja seesama.
Need on KÜMME SAMAVÄÄRSET ASJA
XXVI. PÜHA SEADMUSE MÕJUKUSE KÜMME
NÄITAJAT
1. Tõsiasi, et inimeste seas on tuntuks saanud
Kümme Head Tegemist, Kuus Piiritut Voorust, mitmesugused Tõelisusele ja
Täiuslikkusele koondunud õpetused, Neli Üllast Tõde, Neli Arenguseisundit, Neli
Kehatut Olemist ning vaimse avaldumise ja vabanemise Kaks Saladuslikku Teed,
näitab Püha Seadmuse mõjukust.
2. Tõsiasi, et sansaaras ringlemises on arenenud vaimselt valgustatud printsid ja braahmanid inimeste hulgast ning Neli Suurt Valvurit, meeleliste paradiiside kuus deevade kogu , kehaliste maailmade jumalate seitseteist kogu ja kehatute maailmade jumalate neli kogu, näitab Püha Seadmuse mõjukust.
3. Tõsiasi, et maailmas on olnud neid, kes on astunud Voolusesse; neid, kes naasevad korra veel sündima; neid, kes enam ei pöördu tagasi sündima; Pühakud, Endassetõmbunud Buddhad ja Kõikteadvad Buddhad, näitab Püha Seadmuse mõjukust.
4. Tõsiasi, et on Neid, kes on saavutanud virgumise ja võivad naasta jumalike kehastustena maailma ning töötada inimkonna ja kõigi elusolendite vabastamiseks kuni maailma lõpuni, näitab Püha Seadmuse mõjukust.
5. Tõsiasi, et tänu Boddhisattvate kõikehõlmavale heatahtlikkusele, on olemas vaimne kaitsev toime, mis annab inimestele ja kõigile elusolendeile võimaluse vabanemiseks, näitab Püha Seadmuse mõjukust.
6. Tõsiasi, et isegi õnnetuis maailmades kogetakse õnnehetki, mis tulenevad inimmaailmades tehtud vähestest heategudest, näitab Püha Seadmuse mõjukust.
7. Tõsiasi, et ka pärast pahelist elu on võimalik loobuda ilmalikkusest ning saada maailmas auväärseks pühakuks, näitab Püha Seadmuse mõjukust.
8. Tõsiasi, et raskete tegude karma tõttu lõputuisse kannatusisse määratud inimestel on võimalik pöörduda pühendumuslikku ellu ja saavutada nirvaanas vaibumine, näitab Püha Seadmuse mõjukust.
9. Tõsiasi, et üksnes usk või keskendumine Õpetusel või üksnes Püha Kogu liikme rüü kandmine kutsub esile austuse ja lugupidamise, näitab Püha Seadmuse mõjukust.
10. Tõsiasi, et isegi pärast kõigist ilmalikest omandeist loobumist ja pühendumuslikku ellu astumist ja pereisa seisusest lahtiütlemist ja enese peitmist kõige üksildasemasse eraklasse, võidakse siiski olla otsitud ja kõigiks eluvajadusteks varustatud, näitab Püha Seadmuse mõjukust.
2. Tõsiasi, et sansaaras ringlemises on arenenud vaimselt valgustatud printsid ja braahmanid inimeste hulgast ning Neli Suurt Valvurit, meeleliste paradiiside kuus deevade kogu , kehaliste maailmade jumalate seitseteist kogu ja kehatute maailmade jumalate neli kogu, näitab Püha Seadmuse mõjukust.
3. Tõsiasi, et maailmas on olnud neid, kes on astunud Voolusesse; neid, kes naasevad korra veel sündima; neid, kes enam ei pöördu tagasi sündima; Pühakud, Endassetõmbunud Buddhad ja Kõikteadvad Buddhad, näitab Püha Seadmuse mõjukust.
4. Tõsiasi, et on Neid, kes on saavutanud virgumise ja võivad naasta jumalike kehastustena maailma ning töötada inimkonna ja kõigi elusolendite vabastamiseks kuni maailma lõpuni, näitab Püha Seadmuse mõjukust.
5. Tõsiasi, et tänu Boddhisattvate kõikehõlmavale heatahtlikkusele, on olemas vaimne kaitsev toime, mis annab inimestele ja kõigile elusolendeile võimaluse vabanemiseks, näitab Püha Seadmuse mõjukust.
6. Tõsiasi, et isegi õnnetuis maailmades kogetakse õnnehetki, mis tulenevad inimmaailmades tehtud vähestest heategudest, näitab Püha Seadmuse mõjukust.
7. Tõsiasi, et ka pärast pahelist elu on võimalik loobuda ilmalikkusest ning saada maailmas auväärseks pühakuks, näitab Püha Seadmuse mõjukust.
8. Tõsiasi, et raskete tegude karma tõttu lõputuisse kannatusisse määratud inimestel on võimalik pöörduda pühendumuslikku ellu ja saavutada nirvaanas vaibumine, näitab Püha Seadmuse mõjukust.
9. Tõsiasi, et üksnes usk või keskendumine Õpetusel või üksnes Püha Kogu liikme rüü kandmine kutsub esile austuse ja lugupidamise, näitab Püha Seadmuse mõjukust.
10. Tõsiasi, et isegi pärast kõigist ilmalikest omandeist loobumist ja pühendumuslikku ellu astumist ja pereisa seisusest lahtiütlemist ja enese peitmist kõige üksildasemasse eraklasse, võidakse siiski olla otsitud ja kõigiks eluvajadusteks varustatud, näitab Püha Seadmuse mõjukust.
Need on PÜHA SEADMUSE MÕJUKUSE KÜMME
NÄITAJAT
XXVII. KÜMME KUJUNDLIKKU
VÄLJENDIT
1. Kuna Põhitõde ei saa kirjeldada, on väljend
"Põhitõde" üksnes kujundlik.
2. Kuna ei ole mingit kulgemist ega kulgejat Teel, on väljend "Tee" üksnes kujundlik.
3. Kuna ei ole mingit Tõelise Seisundi nägemist ega nägijat, on väljend "Tõeline Seisund" üksnes kujundlik.
4. Kuna ei ole mingit keskendumist ega keskendujat Puhtas Seisundis, on väljend "Puhas Seisund" üksnes kujundlik.
5. Kuna ei ole mingit Loomuliku Olu nautimist ega nautijat, on väljend "Loomulik Olu" üksnes kujundlik.
6. Kuna ei ole mingit tõotuse pidamist ega tõotuse pidajat, on need väljendid üksnes kujundlikud.
7. Kuna ei ole mingit pälvimuste kogumist ega kogujat, on väljend "Kahekordne Pälvimus" üksnes kujundlik.
8. Kuna ei ole mingit tegude sooritamist ega sooritajat, on väljend "Kahekordne Pimestus" üksnes kujundlik.
9. Kuna ei ole mingit loobumist ega loobujat ilmalikust olelusest, on väljend "Ilmalik Olelus" üksnes kujundlik.
10. Kuna ei ole mingit saavutamist ega saavutajat, on väljend "tegude tagajärjed" üksnes kujundlik.
2. Kuna ei ole mingit kulgemist ega kulgejat Teel, on väljend "Tee" üksnes kujundlik.
3. Kuna ei ole mingit Tõelise Seisundi nägemist ega nägijat, on väljend "Tõeline Seisund" üksnes kujundlik.
4. Kuna ei ole mingit keskendumist ega keskendujat Puhtas Seisundis, on väljend "Puhas Seisund" üksnes kujundlik.
5. Kuna ei ole mingit Loomuliku Olu nautimist ega nautijat, on väljend "Loomulik Olu" üksnes kujundlik.
6. Kuna ei ole mingit tõotuse pidamist ega tõotuse pidajat, on need väljendid üksnes kujundlikud.
7. Kuna ei ole mingit pälvimuste kogumist ega kogujat, on väljend "Kahekordne Pälvimus" üksnes kujundlik.
8. Kuna ei ole mingit tegude sooritamist ega sooritajat, on väljend "Kahekordne Pimestus" üksnes kujundlik.
9. Kuna ei ole mingit loobumist ega loobujat ilmalikust olelusest, on väljend "Ilmalik Olelus" üksnes kujundlik.
10. Kuna ei ole mingit saavutamist ega saavutajat, on väljend "tegude tagajärjed" üksnes kujundlik.
Need on KÜMME KUJUNDLIKKU VÄLJENDIT
XXVIII. KÜMME RÕÕMSAT
SELGUMIST
1. On suur rõõm, kui selgub, et kõigi olendite
meeled on lahutamatud Kogu-Meelest.
2. On suur rõõm, kui selgub, et Alustõelisusel ei ole tunnuseid.
3. On suur rõõm, kui selgub, et Tõelisuse ääretus ülemõttelises Teadmuses ei ole mingeid sansaaras ringlemise erinevusi.
4. On suur rõõm, kui selgub, et algses meeleseisundis ei ole mingeid segavaid mõtteliikumisi.
5. On suur rõõm, kui selgub, et Seadmuse Olus, kus meel ja maailm on lahutamatud, ei ole mingeid tugesid ega kinnitusi õpetustele.
6. On suur rõõm, kui selgub, et iseeneslikus, kaastundlikus Hiilguse Olus ei ole mingeid sünde, surmi, liikumisi või mistahes muutusi.
7. On suur rõõm, kui selgub, et iseeneslikus Kehastumise Olus ei ole mingit kaksipidi tunnet.
8. On suur rõõm, kui selgub, et Seadmuste Ringis ei ole mingit kinnitust hingeõpetusele.
9. On suur rõõm, kui selgub, et Bodhisattvate ääretus kaastundes ei ole mingit puudust ega eelistatust.
10. On suur rõõm, kui selgub, et Tee Vabadusele, mida mööda on liikunud kõik Buddhad, on alati olemas, alati püsiv ja alati avatud neile, kes on valmis sellele astuma.
2. On suur rõõm, kui selgub, et Alustõelisusel ei ole tunnuseid.
3. On suur rõõm, kui selgub, et Tõelisuse ääretus ülemõttelises Teadmuses ei ole mingeid sansaaras ringlemise erinevusi.
4. On suur rõõm, kui selgub, et algses meeleseisundis ei ole mingeid segavaid mõtteliikumisi.
5. On suur rõõm, kui selgub, et Seadmuse Olus, kus meel ja maailm on lahutamatud, ei ole mingeid tugesid ega kinnitusi õpetustele.
6. On suur rõõm, kui selgub, et iseeneslikus, kaastundlikus Hiilguse Olus ei ole mingeid sünde, surmi, liikumisi või mistahes muutusi.
7. On suur rõõm, kui selgub, et iseeneslikus Kehastumise Olus ei ole mingit kaksipidi tunnet.
8. On suur rõõm, kui selgub, et Seadmuste Ringis ei ole mingit kinnitust hingeõpetusele.
9. On suur rõõm, kui selgub, et Bodhisattvate ääretus kaastundes ei ole mingit puudust ega eelistatust.
10. On suur rõõm, kui selgub, et Tee Vabadusele, mida mööda on liikunud kõik Buddhad, on alati olemas, alati püsiv ja alati avatud neile, kes on valmis sellele astuma.
Need on KÜMME RÕÕMSAT SELGUMIST
JÄRELSÕNA
SIIA ON KOONDUNUD Ülima Tarkusega õnnistatud Suurte
Õpetajate puhaste sõnade tuum ning Tara ja teiste Bodhisattvate oma. Nende
Suurte Õpetajate seas oli hiilgav Dipankara, vaimne isa, ja tema järeltulijad,
kes jumalikult olid määratud Õpetust levitama Lumisel Põhjamaal, ning Kadampa
kooli heasoovlikud Õpetajad. Samuti olid seal joogide kuningas Milarepa, kellele
oli pärandatud Lhobraki Targa Marpa ja teiste õpetus; ning kuulsad Pühakud
suursugusest Indiast, Naropa ja Maitripa, kelle sära oli võrdne Päikese ja Kuu
omaga; ning nende kõigi õpilased.
SIIN LÕPEB ÜLIM TEE, HINDAMATU
PÄRLIKEE
Selle raamatu pani kirja Digon Sönam Rintsen, kel
oli täielik teadmus Kadampa Tsangtsenpa koolide õpetusest. Üldiselt loetakse
selle töö koostajaks Suurt Õpetajat Gampopat ning räägitakse, et ta andis selle
üle järgmiste sõnadega:
" Ma palun väga, et pühendunud veel sündimata põlvedest, kes austavad minu mälestust ja tunnevad kahetsust minuga kohtumatuse pärast, et nad õpiksid tundma seda ÜLIMAT TEED, HINDAMATUT PÄRLIKEED, ning samuti VABANEMISE HINDAMATUT MUSTRIT ühes teiste pühendumuslike raamatutega; Seeläbi kohtuvad nad samahästi kui minu endaga.
Säragu sellest Raamatust jumalikku mõjukust ning
tõendagu ta oma häid endeid.
Õnnistus.
KOMMENTAARE
HINDAMATU PÄRLIKEE, roosikrants; palvehelmed
hinnalistest vääriskividest.
Originaali tiitel: RJESGAMPO RINPOCHE-HI LAM MCHOG
RINPOCHE-HI HPHRENG-WA ZHES-BYA-WA BZHUGS-SO. Sõnasõnalt: " Siin asub
kõrgeaulise isand Gampopa Ülim Tee nimega Hindamatu Pärlikee".
Ingliskeelse väljaande tiitel: TIBETAN YOGA AND
SECRET DOCTRINES. Arr. and ed. by W. Y. Evans-Wentz. Second edition, Oxford,
1958. Book I. The Supreme Path of Discipleship: The Precepts of Gurus. The
twenty-eight categories of Yogic precepts. (The Precious Rosary).
See tõlge inglise keelest eesti keelde ei saa olla
eriti teaduslik ega täpne juba sellepärast, et seda pole vist ka kasutatav
algallikas, W. Y. Evans-Wentzi tõlge tiibeti keelest. Siinne tõlkija on üritanud
anda tekst edasi võimalikult arusaadavalt, omaenda parima äratundmise
kohaselt.
Inglise keelest tõlkinud Tõnn Sarv.
Trükiväljaandena ilmunud: Aktsiaselts "ARRO",
Tallinn, 1990.
I. 3 Pimeduse Ajastu = Kalijuga
I. 4 Seadmuse Olu = Dharmakaja
II. 8 Kahekordne Pälvimus = Põhjuslik ehk ajaline
pälvimus ning tulemuslik e. vaimne pälvimus. Esimene on heade tegude vili, teine
areneb esimese küllusest.
VIII. 6 Keskendumisseisund = samadhi.
XII. 1 Püha Kogu = Sangha. Budistlik mungakogudus,
vaimne ühendus.
XIV. 6 Joogalik edenemine = sadhana.
XVIII. 10 Kolm kalliskivi = Triratna : Buddha,
Dharma, Sangha.
XIX. 10 Teadmuse kolm ust = keha, keel,
meel.
XX. 2 Evans-Wentz pakub siin mitu tõlget: For one
of ordinary intellect, the best thing is to recognize, both within and without
oneself, the workings of the law of opposites. For one of ordinary intellect (or
spiritual insight), the best thing is to recognize the external and internal
phenomena (as these are seen) in the four aspects (or unions) of phenomena and
noumena.
XXIV. 1 Kuus olelusseisundit. 1) deevade maailmad,
2) asurade (hiidude) maailm, 3) inimmaailm, 4) loomade maailm, 5) preetade (
õnnetute vaimude) maailm, 6) põrgu maailmad.
XXVI. 1 Kümme Head Tegemist. Need on kolm kehalist
(eluhoid, karskus heldus), neli keelelist (ausus, tasasus, viisakus, jutlus),
ning kolm meelelist ( heatahtlikkus, heasoovlikkus ja alandlikkus koos
usuga).
Kuus Piiritut Voorust ( Kuus Paramitat). Piiritu heldus, kõlbelisus, rahu, töökus, keskendumine, tarkus. (Paali traditsioonis kümme: heldus, kõlbelisus, loobuvus, tarkus, usinus ehk töökus, sallivus tõearmastus, hea tahe, armastus, kannatlikkus).
Neli Üllast Tõde. 1) Kogu elu on kannatus, 2) Kannatusel on põhjus (iha olemise, naudingute jne. järele), 3) Kannatust saab kaotada (ihade väljajuurimisega), 4) Selleks on 8-astmeline tee.
Neli Arenguseisundit = dhjaana astmed. Maailmatunnetuse järgud.
Neli Kehatut Olemist = neli arupat. Teadvuse neli olekut; teadvuse sansaaralikkusest tühjenemise neli arengujärku.
Kaks Saladuslikku Teed. Madalam tee viib Nelja Kehatusse Olemisse ning taevastesse ilmadesse; kõrgem tee viib nirvaanasse.
Kuus Piiritut Voorust ( Kuus Paramitat). Piiritu heldus, kõlbelisus, rahu, töökus, keskendumine, tarkus. (Paali traditsioonis kümme: heldus, kõlbelisus, loobuvus, tarkus, usinus ehk töökus, sallivus tõearmastus, hea tahe, armastus, kannatlikkus).
Neli Üllast Tõde. 1) Kogu elu on kannatus, 2) Kannatusel on põhjus (iha olemise, naudingute jne. järele), 3) Kannatust saab kaotada (ihade väljajuurimisega), 4) Selleks on 8-astmeline tee.
Neli Arenguseisundit = dhjaana astmed. Maailmatunnetuse järgud.
Neli Kehatut Olemist = neli arupat. Teadvuse neli olekut; teadvuse sansaaralikkusest tühjenemise neli arengujärku.
Kaks Saladuslikku Teed. Madalam tee viib Nelja Kehatusse Olemisse ning taevastesse ilmadesse; kõrgem tee viib nirvaanasse.
XXVI. 2 Neli Suurt Valvurit. Need taevalikud
kuningad kaitsevad maailma kurjuse hävitavate jõudude eest: valge Dhritarastra
idas, roheline Virudhaka lõunas, punane Virupaksa läänes ja kollane Vaisravana
põhjas.
XXVI. 3 Voolusesse astunud = strotoapatti; vaid
korra veel sündivad = sakridagamin; enam ei pöördu tagasi = anagamin. Pühakute
(arhatite) astmed.
XXVI. 3 Endassetõmbunud (Pratjeka) Buddhad ei
jutlusta avalikult, vaid avaldavad mõju isikliku kokkupuutega. Kõikteadvad
Buddhad (nende seas oli ka Buddha Gautama) jutlustavad Õpetust laialdaselt, nii
jumalatele kui inimesatele.
XXVII. 1 Põhitõde = Dharmakaja.
XXVII. 3 Tõeline Seisund. Selles seisundis on
nägemine ja nägija üks ja seesama.
XXVII. 4 Puhas Seisund. Selles seisundis on
keskendumine ja keskenduja ja keskendutav üks ja seesama.
XXVII. 5 Loomulik Olu. Selles olus ei ole nautimist
ega nautijat.
XXVII. 8 Kahekordne Pimestus. Pahelistest kirgedest
ning ebausust ( näit. usust isiksuse või hinge surematusse, näilike asjade
tõelisusse vms.) sündinud pimestus.
XXVIII. 1 Kogu-Meel = Dharmakaja.
XXVIII. 2 Alustõelisusel ei ole tunnuseid ega
omadusi, need saavad olla üksnes sansaaralises, s.o. nähtumuslikus
maailmas.
XXVIII. 6 Hiilguse Olu = Sambhogakaja.
XXVIII. 7 Kehastumise Olu =
Nirmanakaja
XXVIII. 8 Seadmuse Ring =
Dharmatsakra.
DIPANKARA, alias Sridznjäna, alias Atisa. Sünd.
980.a. Bengaalis, Indias; saabus Tiibetisse 1038.a. Kadampa kooli rajaja,
esimene suur lamaismi reformeerija. Teise suure reformeerija TsongKhapa ajal 350
aastat hiljem kujunes sellest koolist Gelugpa kool, mis jäi Tiibetis
keskseks.
ÕNNISTUS. Traditsiooniline sõna raamatu lõpul "
MANGALAM".
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.