kolmapäev, 11. märts 2015

Bodhisattva 37 toimimisviisi

1
Saavutanud läbi raskuste selle väärtusliku inimelu, naudingute ja õnne laeva, kuula, mõtiskle ja mediteeri lakkamatult päevad ja ööd, et ületada sansaaraookean ning juhtida vabanemisele nii ennast kui teisi. 
 
2
Omastesse kiindunud meel pulbitseb nagu vesi. Vaenlasi vihkav meel põleb nagu tuli. Teadmatusest tumenenud meel eksleb õige ja vale vahel. Hülga kodu ja isamaa harjumuspärane ümbrus. 

3
Kui hoiduda meelepetteist tulvil paikadest, hakkavad häirivad emotsioonid järk-järgult taanduma. Kui puuduvad eksitajad, kasvab vooruslikkus iseenesest. Kui meel on kirgas, selgineb ka arusaam Dharmast. Eraldu üksildasse paika. 

4
Kauaaegsed kaaslased lahkuvad üksteisest. Vaevaga kogutud jõukus ja vara jääb maha. Teadvus hülgab keha, kus ta viibis kui teeline võõrastemajas. Ütle end lahti sellest elust.

5
Halvas seltskonnas kasvavad Kolm Meelemürki (iha, viha ja teadmatus), kuulamine, mõtisklemine ja mediteerimine jäävad unarusse ning armastus ja kaastunne kaovad. Hülga halvad kaaslased. 

6
Õilsate õpetajate toel pahed hääbuvad ja head omadused kasvavad nagu noorkuu. Pea õilsaid hingeõpetajaid oma kehastki kallimaks.

7
Kuidas saavad meid päästa maised jumalad, kes on ise sansaara kütkeis? Seepärast otsi varjupaika Kolmes Kalliskivis (Buddhas, Dharmas ja Sanghas), mis on vaba kõikidest pettekujutelmadest.

8
Buddha sõnul on kõik kolme madalama ilma talumatud kannatused väärtegude vili. Seepärast ära tee iialgi halba, isegi mitte oma elu päästmise nimel.

9
Kolme ilma naudingud on nagu kastepiisk rohukõrrel – vaid mööduv viiv, mis haihtub hetkes. Püüdle ülima virgumise igavesti püsiva seisundi poole. 

10
Kuni kannatavad emad, kes on alguseta ajast saadik meie eest hoolt kandnud, siis mis kasu on meil oma õnnest? Seepärast arenda endas virgumismeelt, et aidata vabanemisele kõik tajuvad olendid.

11
Eranditult igasugune kannatus tuleneb soovist saavutada isiklikku õnne. Täiuslikuks budaks saadakse tänu omakasupüüdmatule meelele. Seepärast vaheta oma õnn teiste kannatuste vastu. 

12
Isegi kui keegi suurest saamahimust varastab või laseb teistel röövida kogu su vara, pühenda neile oma keha, omand ja kolme aja jooksul kogutud voorused. 

13
Isegi kui sul tahetakse täiesti süütuna pea maha lüüa, võta kaastunde väel enda kanda kõik nende halvad teod. 

14
Kui keegi peaks levitama sinu kohta lugematutes ilmades kõikvõimalikku solvavat laimu, räägi omakorda tolle isiku omadustest kiitvalt ja armastavalt. 

15
Kui keegi peaks paljastama avalikkuse ees sinu vigu ja rääkima sinust halvustavalt, avalda talle alandliku meelega austust ja suhtu temasse kui vaimsesse õpetajasse. 

16
Kui sind peab oma vaenlaseks keegi, kelle eest sa oled hoolitsenud samasuguse armastusega nagu ema oma lapse eest, pea teda oma südames sama kalliks nagu ema põdurat last. 

17
Kui sinuga samaväärne või sinust alam isik suhtub oma uhkuse tõttu sinusse põlgusega, austa teda nagu oma õpetajat ja sea ta endast kõrgemale. 

18
Kui sa elad vaesuses, teiste poolt põlatuna, kui sa vaevled raske haiguse või murede käes, ära lange meeleheitesse, vaid võta enda kanda ka kõigi ülejäänud olendite väärteod ja kannatused.

19
Kui sa oledki kuulus ja paljude poolt austatud või nii palju rikkusi omandanud nagu (küllusejumal) Vaišravana, siis mõistes kogu maise õnne tühisust, ei muutu sa uhkeks ega üleolevaks. 

20
Ükskõik kui palju väliseid vaenlasi sa ka ei alista, tekib neid üha juurde senikaua, kuni sa pole alistanud oma sisemist vaenlast – viha. Seepärast talitse oma meelt ning täida see armastuse ja kaastunde väega. 

21
Ükskõik kui palju naudinguid meie meel ka maitseb, ajavad need nagu soolvesi himu ainult suuremaks. Hülga sedamaid kõik, mis tekitab klammerdumist ja kiindumist. 

22
Kõik nähtused on meie oma meele moodustised. Algselt on meie meele loomus vaba mõistelisest eristamisest. Seda teades ei hakka meel enda ja teiste vahel vahet tegema.

23
Kui miski köidab sinu meelt, siis suhtu sellesse nagu vikerkaarde suvetaevas – nagu ilusasse silmapettesse – ning hoidu sellesse klammerdumast ja kiindumast. 

24
Mitmesugused kannatused on nagu lapse surm unenäos. Illusoorsete nähtumuste pidamine tõeluseks kurnab. Seepärast, sattudes ebasoodsatesse oludesse, suhtu neisse kui pettekujutlustesse. 

25
Kui virgumise poole püüdleja peab olema valmis loobuma isegi oma kehast, mis siis veel rääkida kõigest muust välisest. Seepärast ole helde, lootmata vastutasu või head karma vilja. 

26
Kui me ei suuda eksliku käitumise tõttu saavutada isegi oma eesmärke, siis on naeruväärne soov püüda täita teiste eesmärke. Seepärast ela vooruslikult ja hoidu maistest pürgimustest. 

27
Bodhisattva jaoks, kes soovib koguda vooruse rikkust, on kõik need, kes talle halba teevad, nagu hinnaline aare. Seepärast arenda endas kannatlikkust, milles puudub pahameel ja vihavaen. 

28
Kui isegi šraavakad ja pratjekabudad, kes pürgivad täiusele ainult iseenda hüveks, püüdlevad nii innukalt, nagu kustutaks nad tuld oma juustes, siis pinguta ka sina niisamuti kõikide olendite hüvanguks – mis on kõigi heade omaduste läte. 

29
Jõudnud arusaamisele, et häirivaid emotsioone (meelemürke) saab hävitada ainult häirimatust meelerahust ja keskendumisest (śamatha) lähtuva sisekaemusega (vipaśyanā), mediteeri keskendunult, kuni ületad neli kujuta mõtluse tasandit. 

30
Kui puudub ületav mõistmine (prajñā-pāramitā), ei piisa viiest ülejäänud ületavast täiusest, et virgumiseni jõuda. Seepärast mediteeri ületava tarkuse üle, mis on ühendatud oskuslike meetoditega (kaastundega), et ületada Kolme Ilma eristamine.

31
Kui oma tegusid ja tundeid ei teadvustata ning vead jäävad tähelepanuta, järgitakse Dharmat ainult näiliselt ja nii võidakse tegutseda Dharma vastu. Seepärast jälgi lakkamatult oma eksimusi ja vigu ning hülga need.

32
Kui keegi häirivate emotsioonide mõjul osutab teise bodhisattva vigadele, kahjustab ta sellega ainult iseennast. Seepärast ära arvusta nende vigu, kes on astunud (Mahajaana) Suurde Sõidukisse. 

33
Kihk pälvida hüvesid ja austust põhjustab tülisid ning on takistuseks kuulamise, mõtisklemise ja mediteerimise harjutamisel. Seepärast loobu kiindumisest sõpradesse, sugulastesse ja heategijatesse. 

34
Et käredad sõnad haavavad teiste meelerahu ega sobi kokku bodhisattva käitumisviisiga, hoidu jämedast kõnepruugist, mis võib häirida teisi. 

35
Kui häirivad emotsioonid (meelemürgid) on muutunud harjumuspäraseks, on neist (vastumürgi abil) raske vabaneda. Võttes appi tähelepanelikkuse ja teadvustamise relva, hävita sellised häirivad emotsioonid nagu iha niipea, kui nad tärkavad.

36
Lühidalt, mida iganes sa ka ei tee, tuleks endalt küsida: milline on minu meeleseisund? Ole alati tähelepanelik ja teadlik ning tööta teiste hüvangu nimel.

37
Pühenda voorused, mis sa sellisel moel tänu oma pingutustele oled saavutanud, ja tarkus, mis täielikult mõistab Kolme Ilma, lugematute olendite kannatuste kaotamiseks. 


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.