Bodhisattva (sanskriti k. virgumisele püüdlev
olend), on budismis olend, kes kaastunde tõttu on otsustanud mitte vaibuda
nirvaanasse enne, kui on juhtinud sinna kõik kannatavad olendid, kes ekslevad
sansaaras.
Bodhisattva tee algab "virgumismeele äratamisega",
pärast seda annab bodhisattva (enamasti mõne buda või teise bodhisattva
juuresolekul) tõotuse vabastada kõik olendid sansaara piinadest. Rakendades oma
teel kuut paramitad ehk "ületavust" (heldust, kõlblust, kannatlikkust,
tarmukust, mõtlust, mõistmist), jõuab bodhisattva "teisele kaldale", s.t.
nirvaanasse; paramitade abil jõuab bodhisattva ülima mõistmiseni ja hakkab
kõigile olenditele kaasa tundma, mida peetaksegi bodhisattva ideaalseks
seisundiks. Kuna buddhad pärast täielikku nirvaanasse jõudmist ei saa enam
olendeid aidata, eelistavad suurimad bodhisattvad jääda sansaarasse, alludes
vabatahtlikult karma mõjudele, kuni kõik olendid on päästetud.
Bodhisattva tee jaotatakse tasemeteks. Varajastes
mahajaana suutrates on neid seitse, kuid umbes III sajandist suureneb nende arv
kümneni.
Bodhisattva kümme taset on:
Rõõm
Puhtus
Valgustus
Sära
Raskelt võidetavus
Silme ees olek
Kaugele ulatumine
Liikumatus
Hüva mõte
Seadmuse pilv
Bodhisattva tee algab rõõmust. Kui inimene ei suuda
rõõmu tunda iseendast ja teiste ning eelkõige Buddha õpetuse üle, siis ei saa ta
küll bodhisattva teele asuda.
Edasi peab ta end puhastama: tegema puhtaks keha,
keele ja meele, mis tähendab eelkõige vabanemist halbadest määrivatest ja
virgumist takistavatest emotsioonidest ja vaadetest, mida suutras
loetletakse.'
Kolmandal - valgustuse tasemel tekib bodhisatval
esmakordselt arusaamine olendite ülimalt viletsast ja haletsusväärsest
olukorrast: olendid on oma olemasolu vangid; nad magavad soovidepadrikus; neil
ei ole tahet õigeks mõistmiseks ega soovi õilsa dharma järgi elada; nad elavad
sansaara vooluses ega tunne vabanemise vahendeid. Koos sellise äratundmisega
tekib bodhisattval soov neid kõige selle osas valgustada.
Järgmisel tasemel loetakse üles pikad nimekirjad
valdkondi, mille uurimisega bodhisattva peab tegelema. Põhimõtteliselt peab
bodhisattva tundma huvi kõige vastu, uurima ja õppima kõike, eeskätt aga seda,
mis viib virgumisele.
Viiendal tasemel on bodhisattva omandanud juba
sellise väe ja veendumuse, et teda on väga raske võita ja teelt kõrvale
kallutada. Ta on saanud samaks kõikide mineviku, oleviku ja tuleviku buddhade
meelestatusega dharmade puhastamisele jne. Siin bodhisattva mõistab ka Nelja
Õilsat Tõde. Ta saab aru tavatõest ja ülimast tõest: tavatõe järgi nirvaana ja
sansaara on erinevad asjad, aga ülima tõe seisukohast nad ei ole
erinevad.
Silme ees oleku tasemel valitseb mõistmine;
bodhisattva mõistab kõikide dharmade atribuute.
Seitsmendal tasemel bodhisattva mõju ulatub
kaugele. Bodhisattva mõistab siin kolme olulist momenti: tühjust - kõik dharmad
on tühjad, neid saab täita erinevate tähendustega; nimetamatust - ükski nimetus
dharmade kohta ei ole õige; ja kiindumatust - ükski dharma iseenesest ei püüdle
millegi seostatuse poole.
Liikumatuse tase viitab sellele, et ei ole enam
eriti kaugele minna ja sellepärast ei tasugi enam eriti pingutada, kõik tuleb
juba ise kätte. Bodhisattva saab täiesti aru oma ihust. Ta saavutab võimu oma
meele üle, tal on võim vahendite üle, mis on vajalikud õpetamiseks, tal on võim
oma tegude üle, oma veendumuste üle, oma üleloomulike vägede üle, oma teksti üle
ja oma teadmise üle.
Hüva mõtte tasemel mõistab bodhisattva tõeliselt
kõiki 84 tuhandet meeleplekki. Ta mõistab kõiki 84 tuhandet tegu. Ta mõistab
kõiki võimeid (nt kuulmisvõime, nägemisvõime jne) ja kõiki võimete vorme. Ta
mõistab psüühilisi eeldusi ja seda, et nendest tuleb lahti saada. Ta mõistab ka
veendumusi ja seda, et neid ei ole vaja (ka budistlikku veendumust). Ta saab
jagu sündidest, et mitte enam sündida. Lõpuks tuleb lahti saada ka muljetest -
elu jooksul omandatud psüühilistest kogemustest, kuna need takistavad
edasiminekut.
Viimasel, kümnendal tasemel, mille nimi on seadmuse
pilv mõistab bodhisattva absoluutselt kõike. See on bodhisattva tipp ja edasi on
valida, kas saada buddhaks või mitte.
PRAJNA PARAMITA
Tarkust saab jagada kolmeks:
1) Sõnadega mõistetav tarkus, kuhu kuuluvad näiteks kõik selle nähtava maailma teadused, loogika jne.
2) Transtsendentaalne mõistmine - kannatuste põhjuste, oma seisukohtade ja karmiliste kalduvuste mõistmine.
3) Ülim transtsendentaalne mõistmine - transtsendentaalse tarkuse valgustunud omadus, uks, mis viib Buddha seisundisse. Ülim tarkus ja kaastunne, mis teab, et kõikide asjade tõeline olemus on TÜHJUS ja kõik siin ilmas on omavahel seotud. Ületav mõistmine on kõrgeim mõistmine, mida elavad olendid on võimelised saavutama, ületades sõnu ja täiesti vaba ideedest ja kontseptsioonidest või intellektuaalsest teadmisest, me kogeme virgunud tarkuse südamemeelt ja kaastunnet. See täiuslik tarkus eemaldab kõik valed vaated. Me hakkame nägema äärmise selgusega reaalsuse tegelikku olemust; meie tajumine ületab materiaalse maailma illusoorsed loorid. Koos täiusliku tarkusega me arendame võimet näha tõde kõigi näivuste ajutist loomust.
Prajna on üheaegselt tegevus, tulemus, omadus ja
seisund. Nagu tegevust võib prajnat võtta kui tulemuste hinnanguteta omaksvõttu.
Prajna paramita tõelise realiseerumiseks võime pidada seda kui me lihtsalt ei
püüa teha teistele head vaid teiste olendite heaolu eest hoolitsemine on
lihtsalt meie virgunud südame väljendus. Pole olemas eraldi kaastundlikku tegu,
kellegi teenimist, kaastunnet või teo tegijat - kõik on üks. Selle ülima
tarkusega me lahustame lõplikult kiitvad ja laitvad hinnangud, lootused ja
hirmud, dualistlikud mõtted ja egosse-klammerdumise, me lahustame ettekujutused
mõistes kõike surematu tõe läbipaistva näivusena. Sest isegi siis kui meie ego
klammerdub nendesse paramitadesse, tajume me maailma valesti ja kaldume ainult
ühest äärmusest teise. Selleks, et ennast nendest äärmustest vabastada, peame me
vabanema kiindumusest oma egosse ja lahustama oma dualistlikud kontseptsioonid
ületava tarkuse sisekaemusega. See tarkus transformeerib ka teised viis
paramitat nende transtsendentaalsesse seisundisse. Ainult ülima ületava tarkuse
ilmnemine teeb valgustumise võimalikus.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.