SEITSE SURMAPATTU JA SEITSE
DEEMONIT
1. Alpus (superbia) Lucifer
Aquino Thomase järgi seisneb alpus
(superbia) selles, et inimene seab sihti kõrgemale, kui ta on, toetudes
Isidoruse sõnadele, et ‘inimese kohta öeldakse alp, kuna ta soovib näida üle
olevamana kui ta tegelikult on’, ometi ei saa üle astuda sellest, mis
ollakse. Õige otstarve nõuab, et inimene peab suunduma sinna, mis on temale
vastav. Kuna õige otstarve ja kurjus vastanduvad teineteisele ja alpus vastandub
otstarbele, on alpus seega patt. Tekib muidugi küsimus, et kas alpus kõrkusena
on omaette patt, kuna nii Augustinus kui ka Prosperus on viidanud alpusele kui
üldisele lähtele, milleta ei saa läbi ükski teine patt. Kuna aga genus
ei ole erinev species’ist, ja teda nimetatakse alati kõrvuti teiste
pahedega, on alpus samuti patt. Alpuse pattu võib vaadelda kahel viisil: 1. enda
päris liigi suhtes, mida see evib pärisobjekti aspektist, nii on alpus eraldi
patt, kuna tal on eraldivõetav objekt, kuna on ebaloomulik soovida olla
jumalikult paremuslik; 2. teiste pattude suhtes - a) otseselt, läbi teiste
pattude jälgitakse alpuse, enda üleoleku eesmärke, millele võidakse suunata mida
iganes, mis on ebakorrapäraselt soovitud, b) kaudselt ja kaasnevalt - ehk
eemaldades takistusi, kuna alpus paneb inimese põlgama jumalikku seadust, mis
takistaks teda patustamast. Ometi möönab Thomas, et mitte alati ei tulene teised
pahed alpusest. Jumalikke käske ei rikuta alati põlgusest vaid ka teadmatusest
ja nõrkusest.
Thomas jätkab Gregoriuse alpuseliigitust,
millega üleolev enda alpust paljastab: 1. kui arvavad et nende hüvelisuse
võlgnevad vaid endale, 2. kui arvavad et see on ülevalt poolt antud, siiski
arvavad, et see on saavutatud enda vooruste varal, 3. kui arvavad end hooplevalt
evivat, mida neil pole, 4. kui põlgavad teisi ja arvavad ainult ennast ühe või
teise hüve valdajaks. Thomas väidab, et paremus ehk üleolemine tuleb omatavast
hüvest, mida võib kolmel viisil vaadelda: 1. iseenesest, mida suurem hüve seda
suurem paremus, mida sellest tuletatakse, kui aga inimene omistab endale suurema
paremuse kui tal on, ületab ta enda kompetentsust, siit tuleb eelkõneldud kolmas
alpuse liik ‘evivad hooplevalt midagi, mida pole’; 2. põhjuse suhtes,
enda asi on parem kui mujalt saadud, millest tulebki alpus, kuna võidakse olla
enda hüve põhjuseks kahel moel - a) tulemusena ja b) väljateenimisena, siit
tuleb kaks esimest alpuse tüüpi ‘kui inimene arvab, et ta evib endast seda,
mis tal on Jumalast’ või kui arvavad et see on ülevalt poolt antud, siiski
arvavad et see on saavutatud enda vooruste varal; 3. evimisviisi suhtes, kuna
inimene arvab end saavat suurema paremuse evides mõnda hüve täiuslikumalt kui
teised inimesed, seega inimese apetiit nagu eelnevategi juhtumite puhul on
suunatud iseenda paremusele ning nii saame neljanda alpuse liigi ‘kui
põlgavad teisi ja arvavad ainult ennast ühe või teise hüve valdajaks’. Kuna
alpus on vastandatud tasasusele või alandlikkusele on alpus surmapatt. Tasasus
tähendab inimese jumalale allumist, alpuses sellist allumist pole, kuna inimene
tõstab end kõrgemale neist raamidest, mida kirjutab ette jumalik seadus.
Jumalast ärapöördumine on surmapatt. Alpus uhkusena võib olla ka andestatav patt
kui mingid liikumised inimeses leiavad aset ilma mõistuse nõusolekuta. Lähtudes
kirjakohast psalmides (L 118:51) nimetab Thomas alpust rängaks patuks. Patu
puhul tuleb jälgida kahte asja: 1. pöördumine aeguva hüve poole, see on patu
materiaalne osa, 2. vastumeelsus muutumatust hüvest, see annab patule selle
vormilise aspekti ja täiendi.
Esimesest aspektist pole alpus kõige suurem
patt, sest kõrgendus, mida alpus ihaldab pole vastuolus vooruse hüvelisusega.
Vastumeelsuse osas on alpusel äärmine raskus, kuna inimene tahab vabaneda Jumala
alluvusest.
Thomas leiab, et alpus on siiski kõige esimene
patt. Esimene asi igast genus’est on see, mis on oluline. Jumalast ära
pöördumine on patu vormiline komplement ja kuulub olemuslikult alpuse juurde, ja
tagajärjena (eelduslikult) teiste pattude juurde. Seega alpus täidab esimese
asja tingimused.
Ja alpus pole peapatt, mitte seetõttu, et ei saa
öelda, et temast tulevad teised patud, mis tast tulevad, vaid seetõttu, et
alpus on Gregoriuse järgi kõigi pattude kuninganna, millest
tulevad ülejäänud seitse esmast pahet (principal vices), nii et temast
järgnevad kõiki liiki patud.
Seega alpus on ülemäärane iseenda paremuse
armastamine. Ühtlasi pole päris õige aga siin-seal teatmeteostes ilmunud väide,
et Aquino Thomas, tõstab seda esile kui näivusjanu (vainglory). Ta
mõistab seda kui mõistuse raamistust, milles inimene, läbi enda väärtuse
armastamise seab sihiks enda vabastamise kõikvõimsa Jumala alluvusest ja ei pea
kõrgemaid väärtusi mittemiskiks. Kristliku religiooni jaoks esineb see ühe
põlguse viisina Jumala suhtes. Thomas peab seda seetõttu üheks halvimaks pattude
seast. Selle varal inimene keeldub jääma enda olemuslikule kohale, ta pöörab
Jumalale ja seega tema poolt kinnitatud lepingule selja mitte nõrkuse ega
teadmatuse tõttu, vaid ainuüksi sellepärast, et eneseupitamises pole ta nõus
alluma. Tema hoiak on selles osas saatanlik ja inimesed sageli ei suuda selle
olemasolu teises näha.
Seega otse Teoloogilise summa poole
pöördumine ei kinnita, et Thomasele oli alpus eelkõige näivusjanu. Ometi ei saa
eirata näivusjanu olulist kohta tema eetikas. Näivusjanu on Thomase jaoks
lahtiseletatult kuulsusjanu, kuulsus on mõistetud kui auhiilgus kiituse ja
austusena inimeste mõtetes ja suus. Ent juba Augustinuse jaoks oli kiidusõnade
armastamine patune. Kuulsusjanu toob kaasa tühise auhiilguse, mitte et auhiilgus
iseenesest oleks vale. Patt sünnib seal, kus püsib soov kiitusele, aga pole
kiiduväärt tegu. Tühisuse tagaajamine ongi patt ning vastandub heale
südametunnistusele. Kuulsust võib nimetada tühiseks kolmel viisil: 1. asja
suhtes, millest taotletakse auhiilgust, s.o vääritust asjast kaduvast ja
nõrgast; 2. teise inimese suhtes, millest ta otsib kuulsust, näiteks teise mehe
arvelt, kelle otsustusvõime on ebakindel; 3. inimese enda suhtes, kes taotleb
kuulsust, kuna esimesel kohal on inimese kuulsus mitte Jumala au või ligemese
heaolu. Thomas vastandab näivusjanu suuremeelsusele. Suuremeelne mees kasutab au
ja hiilgust mõõdukalt, kuna ebaloomulik kuulsusjanu vastandub sellele otseselt.
Näivusjanu tütardeks on: 1. allumatus, 2. hooplemine, 3. silmakirjalikkus, 4.
riidlemine, 5. kangekaelsus, 6. koosmeele puudumine, 7. uudsuse armastamine
(‘praesumptio novitatum’). Näivusjanu sihiks on enda paremuse
väljendamises, ja selle sihi suunas võib inimene liikuda kahel viisil: 1.
otseselt - a) sõnades, see on hooplemine, või b) tegudega ning siis, kui need on
tõelised ja kutsuvad esile hämmeldust, see on b.1 uudsuse (moe,
moodsuse) armastamine, mille peale inimesed kõige enam imestavad, ent
kui see on võlts, on see b.2 silmakirjalikkus; 2. näidates et
ta polda teistest madalam ja seda neljal viisil - a) intellekti osas, s.o
‘kangekaelsus’, kus mees klammerdub liiga tugevasti enda arvamuse
külge, soovimata uskuda paremat; b) tahte osas, ja siit tuleb ‘koosmeele
puudumine’, kuna mees ajab oma jonni ega taha nõustuda; c) kõne osas, ja
siit tuleb ‘riidlemine’, kuna üks nägeleb teisega ega taha sõnas alla
jääda; d) tegude osas, s.o ‘allumatus’ kuna inimene keeldub ülemuse
käsku ellu viimast, eeldusel, et see käsk on õige ja
otstarbeline.
2. Omandihimu (avaritia)
Mammon
Kas saab avaritia’t võtta patuna,
alustab Thomas. ‘Avaritia’ märgistab ka kulla ahnust (aeris
aviditas), sest see põhineb rahaahnusel, millega saab osta kõiki teisi
kaupu. Probleem Thomase jaoks näib olevat selles, et ‘avartia’ ladina
keeles on avaram, kui selle kreeka algupära ‘philargia’, mis tähendab
sõna-sõnalt rahaarmastust. Ühtlasi, kas väliste asjade soovimine ja ihkamine
pole inimese jaoks loomupärane, kuna nendeta ei saa lihtsalt elus läbi. Thomas
nõustub, et inimene teatavate asjadeta läbi ei saa, samas mõõdutundetu ja
üleliigne asjade tagaajamine pole norm. Norm jääb hädatarviliku piiridesse ja
selle määratlemisel saame lähtuda mõõdutundest ja õiglusest. Asjad on vahendid,
mitte eesmärgid iseendas - meditsiin terviseks jne. Seega on
‘avaritia’ ‘ebamõõdukas omandi armastamine’ ehk omandihimu. Sedavõrd on
ka ilmne, et omandihimu on patt. Võib tunduda, et omandihimu on liiga üldine, et
olla kitsalt võetuna patt.
Thomas määratleb patte objekti järgi, millele
paheline, ebaloomulik apetiit on suunatud ja jõukus rahapalavikuna on
esmajärjekorras sedalaadi siht, millele omandihimu on suunatud. Thomas vastandab
omandihimu heldusele, kuna raha liigne armastamine ei lase näha selle
vahendilisust, kuna heldusel sellised takistused puuduvad. Ebamõõdukus jõukuses
avaldub kahel viisil: 1. rikkuse hoidmises ja omandamises, nii hangib inimene
rohkem raha kui talle on vajalik, varastades või hoides teise vara, ning see
vastandub õiglusele; 2. ebamõõdukas seesmine kiindumine rikkusesse, kui inimene
soovib ja armastab rikkust liiga palju või naudib seda liialt, isegi kui ta ei
soovi varastada. Siiski mitte alati pole omandihimus surmapattu, kuna teinekord
ihatakse väga minimaalseid hüvesid nagu lihtne ulualune. Omandihimu on surmapatt
vastanduses õiglusega, kuna teise varanduse ülevõtmine pole palju parem
vargusest ja röövist. Teisest küljest nagu eelpoolt selgub, võib omandihimu olla
vastanduses heldusega, kus ta märgistab ebaloomulikku rikkuse armastamist. Kui
omandi armastamist hakatakse eelistama heategevusele ja ei kardeta vastanduda
Jumala ja ligemese armastamisega, on omandihimu surmapatt. Kui sellist piiri ei
ületata, jääb patt andeksantavaks. Thomas ei pea omandihimu kõige suuremaks
surmapatuks, kiim ületab seda: abielu rikkumine on suurem patt kui vargus,
vargus kuulub aga omandihimu ‘tütarde’ sekka. Iga patt, kurjusena,
sisaldab allakäiku ja mõnest hüvest ilmajäämist ja sedavõrd kui patune toiming
on tahteline, seisneb see mõne hüve soovimises.
Pattude suhet võib vaadelda kahel viisil: 1.
hüve suhtes, mida patt lagundab, seega mida suurem hüve, seda sügavam patt ehk
Jumal kui kõrgeim väärtus toob kaasa kõige raskema patu, pärast seda tuleb patt
inimese isiku vastu ja pärast seda välise asja vastu, asi, mis on inimese
kasutuses, viimane kuulubki omandihimu alla; 2. hüve suhtes, millele inimese
apetiit on ebaloomulikult alistunud, ja mida väiksem hüve, seda suurem on patu
kuju, sest on häbiväärsem olla alistunud väiksemale hüvele, kui et suuremale.
Välised asjad on kõige madalamad inimlikest hüvedest, kuna see on madalam keha
hüvest ja ka vaimu hüvedest, jäädes alla ka jumalikule hüvele. Omandihimu patu
puhul suureneb patt kui inimapetiit alistub välisele asjale, kiindub asjadesse,
see evib hingele suuremat kahju. Siiski tuleks patu raskust vaadelda mitte
apetiidi järgi vaid hüve rikutuse astmest. Seetõttu pole omandihimu kõige raskem
surmapatt. Kõndides Gregoriuse jälgedes peab ka Thomas omandihimu vaimseks
patuks. Patud asuvad kiindumuses ja kõik hinge kiindumused või passioonid evivad
omakorda mõnu ja kurbust. Mõned mõnud on lihalikud, teised vaimsed. Lihalikud
mõnud on need, mida saadakse lihalike aistingutega, näiteks söömine ja seks,
kuna vaimseid mõnusid saadakse hinge haaramise varal. Omandihimutseja saab mõnu
osaliseks mõttest, et ta on jõukur, seega on omandihimu vaimne patt. Omandihimu
on ühtlasi ka peapatt, kuna on aluseks teistele pattudele.
Omandihimu ‘tütarde’ (jätkates siingi
Gregoriuse liini) hulka kuuluvad Thomase järgi 1. reetlikkus, 2. pettus, 3.
valevandumine; 4. rahutus, 5. vägivald, 6. ‘tundetus halastuse suhtes’.
Need patud tekivad omandi nimel võitlemisel ja saavutamisel. Omandihimu läheb
liiale kahel moel: 1. läheb liiale hoidmises, selles suhtes viib
‘tundetuseni halastuse suhtes’, kuna inimese süda ei pehmene nähes
neid, kes vajavad abi; 2. läheb liiale saamises - a) mõtlemises
(affectu), mis viib rahutuseni, kuna ollakse kogu aeg raha pärast
mures, b) tulemuses (effectu), vara saamiseks kasutab omandihimuline
jõudu ehk vägivalda, teinekord pettust valelikkusena aga ka valevandumisena, kui
aga petab asju välja on tegemist ‘pettusega’, kui aga petab inimesi
asja pärast siis ‘reetlikkusega’, nagu tegi Juudas, kes reetis Kristuse
omandihimust.
3. Kiim
(luxuria) Asmodeus
Thomas määratleb kiima kui sugulist
naudingujanu. Kiim pahena on vastand mõõdukusele kui voorusele. Näiteks vein on
kiimaline vaid sedavõrd, kuivõrd ajendab kiimalisuse tekkimist. Samas pole
normaalne suguakt, kuivõrd ta ei ole vastuolus käsuseadusega ega moraaliga, veel
pahe. Silmas peetakse ülemäärast ja moraaliga vastuolus sugulise naudingu
taotlemist. Nõnda kui keha vormis ja korrashoid on hüve, on ka soojätkamine
norm, kuna aitab inimesel püsida loomisjärgses vormis. Seksuaalsus ei välista
voorust, küll aga möönab Aquino Thomas, toetudes Augustinusele, et see langetab
vooruse täiusest madalamale vooruse astmele. Pole tähtsust kui intensiivselt
indiviid tunnetab sugulist ühendust ja kuivõrd ta saab sellest naudingut, tähtis
on, et seesmiselt ei jääda naudingu rüppe. Naudingu vangistus ehk pühendumine
naudingule ongi patt.
Kiima vastandiks võib olla, kuigi seda leidub
väga harva, teine pahe - tundetus. Tundetus on patt selle poolest, et eriline
vastumeelsus seksuaalühenduse vastu ei lase täita abielukohustusi. Thomas leiab,
et kiim kuulub peapattude hulka seetõttu, et tal on väga soovitav tagajärg -
suur nauding. See tõstab himurust ja soovitavust. Temast järgnevad teised
kõrvalekalded. Kiima tütred on 1. meelepimedus, 2. järelemõtlematus, 3.
tormakus, 4. enesearmastus, 5. Jumala vihkamine, 6. siinpoolse maailma
armastamine, 7. hirm või meeleheide tulevase maailma pärast. Mõistmine lubab
meil haarata mingit sihti kui hüve. Kiim takistab mõistmist tehes meele
pimedaks. Teine puudutab nõustamist, mis on vajalik sihi saavutamiseks. Ka seda
takistab kiim. Kiimalises armastuses pole järelemõtlemist, millest järgneb
tormakus. Tahte kohalt on kiima tulemuseks kaheastmeline ebakorrapärane
toimimine. Inimese enesearmastus hoiab teda mõnu taotlemise juures, teiselt
poolt vihatakse Jumalat, kuna Tema keelab sellist mõnu. Kiim tähendab ka maailma
nautimist, samas kaasneb meeleheide tulvase maailma pärast, sest tagasi hoituna
lihalikest naudingutest ei hooli ta vaimsete naudingute saavutamisest, sest need
on kiimleja jaoks põlgusväärsed. Thomas nõustub, et on kuus peamist kiima tüüpi:
1. lihtne fornikatsioon, 2. abielurikkumine, 3. neitsi võrgutamine, 4. intsest,
5. vägistamine, 6. ebaloomulik pahe.
Kuna kiim on suunatud mingile objektile, aga
mitte olustikule, siis tuleb kõrvalekalde liike arvestada objektist johtuvalt.
Üks asi võib õige otstarbega olla vastuolus kahel viisil: 1. pole kooskõlas
suguühenduse sihiga ehk takistades laste saamist koorub siit ‘pahe looduse
vastu’, mis käib iga suguühte kohta, millest ei järgne loomist, ning samuti
siis, kui korralik kasvatamine ja sündinud lapse arenemine saab takistatud, kuna
vili pärineb abiellumata mehe ja naise suhtest ehk ‘lihtsast
fornikatsioonist’; 2. läbiviidav suguakt pole kooskõlas õige otstarbega
teiste inimeste suhtes ja seda kahel viisil - a) kui naisele ei näidata
üles kohast au s.o intsest, mis tähendab veresuguluses naise
ebatarvitust; b) selle isiku suhtes, kelle eestkoste alla naine kuulub, kui see
on abikaasa, on tegemist b.1 abielurikkumisega, kui isa eestkoste all b.2
‘võrgutamisega’ (vägivallata) ja vägivalla puhul b.3 vägistamisega.
13. sajandil arutati selle üle, kas ‘lihtne
fornikatsioon’ ehk abielu rikkumine on ikka surmapatt. Toetudes Pauluse
kirjale galaatlastele väidab Aquino, et abielu rikkumine on surmapatt, sest kes
seda teevad ei pääse taevariiki. Sest iga tegu inimelu vastu kuulub surmapattude
sekka. Ebaseaduslik suguühe, millest sünnib laps, on kuritegu lapse vastu. Laps
ei vaja ainult ema toitjana, vaid ka isa kaitset. Kindla naisega suhet
nimetatakse matrimooniaks ja see, väidab Thomas, on inimestele loomulikuks
seaduseks. Ometi pole fornikatsioon kõige raskem pattudest. Lähtuvalt Gregorius
Suurest on kõige suuremad meele ehk sisemised patud, kui et kehapatud. Ent kas
suudlused ja puudutused kuuluvad surmapatu alla? Oleneb motiivist - kui kiimast,
siis on patt. Samuti pole patt poistel esinev öine pollutsioon, kuna unes
inimese tahe pole toimiv ega vaba. Ometi võivad pollutsiooniga kaasnevad
nägemused olla seotud eelneva patustamisega.
Nagu eelpoolt selgus on ka võrgutamine kiima
liik, kus abielu väliselt langeb mehe ohvriks neitsi. Nii rikutakse neitsi, kes
seetõttu ei saa edaspidi sõlmida seaduslikku abielu ja on sunnitud minema
kergemeelsele teele. Ka pühaduserüvetus võib minna kiima alla, kui see
sooritatakse kiima nimel. ‘Ebaloomulik pahe’ kuulub samuti kiima
juurde, isegi siis kui suguühe ei saa teoks. Ebaloomulik pahe võib aset leida 1.
kui minnakse vastuollu õige otstarbega, 2. kui sugu tehakse inimliigi saamisele
ebaloomulikul viisil. Nii võib juhtuda mitmel viisil: a) kopulatsioonita
esilekutsutud pollutsioon sugulise mõnu saamiseks (see on seotud ka puhtusetuse
patuga) ehk efeminaatsia (s.o onanism); b) kopulatsioon selleks ebasobiliku
liigiga ehk sodoomia; c) ebasobiv seks, mees mehega, naine naisega ehk
homoseksuaalne suhe (mida inglise keeles nimetatakse millegipärast ‘vice of
sodomy’); d) loomuliku kopulatsiooni viisi eiramine, kas ebasobivate
vahenditega või teiste koletute ja sodoomlike viisidega.
Seega: ebamäärast iha või rahuldumist lihalikust
naudingust, mida kogetakse inimese suguorganites, nimetatakse kiimaks. Kiima
väärust saab taandada sugulise rahulduse otsimisele väljastpoolt abielu, või
teiseks viisil, mis on vastuolus mehe-naise loomuliku ja seaduspärase viisiga.
Mistahes kuritegelik rahuldumine on surmapatt kui see on tahteline ja läbinisti
kavandatud. Siia juurde käib kirjakoht Pauluse kirjast galaatlastele (5:19):
‘Aga liha teod on ilmsed, need on hoorus, rüvedus, kiimalus..., millest ma
teile ette ütlen, nagu ma ka enne olen öelnud, et need, kes teevad seesugust, ei
päri Jumala riiki.’ Süütegusid muude vooruste vastu kui puhtus peetakse
väiksemat pahe-astet sisaldavaks ja neid peetakse andeksantavateks. Mil iganes
on tegemist otsese alistumisega mistahes selle faasile, on osaks langev süü
alati raske.
4. Kadedus
(invidia) Leviathan
Thomas võtab omaks varasema vaate, et kadedus on
teatav kurbus teise hüve pärast. Inimene on kade nende asjade peale, millel on
hea maine, ja mille varal inimesi austatakse ja hinnatakse. Vastavalt
kirjakohale on kadedus patt (Ga. 5:26): ’Ärgem olgem ahned tühjale aule,
üksteist ärritades, üksteist kadestades.’ Selline kurvastamine, millest
kadedus on liik, võib tulla neljal viisil: 1. kui kurvastatakse teise hüve
pärast, kuna see võib kahjustada kas tema positsiooni või mõnda muud hüve - see
siiski pole päris kadedus, kuna see võib tuleneda hirmust vaenlase ees, 2. kui
kurvastatakse teise hüve pärast, mitte sellepärast, et ta seda evib, vaid et
hüve, mida tema evib, endal ei ole; seda nimetatakse ka pühendumiseks, ja kui
see pühenduslik innukus ilmneb vooruslikes asjades pole see paha, kuna asjade
pärast innustumine võib olla ka patt, 3. kui kurvastatakse teise hüve pärast,
kuna see, kes juhtub hüve evima, ei vääri seda kurvastaja silmis, see käib
jõukuse ja materiaalsete väärtuste kohta, mida Filosoof (Aristoteles) nimetab
‘nemesis’eks ehk nördimuseks, selles suhtes ütleb Vana Testament, et ei
maksa kadestada halva-tegijaid, 4. kui kurvastatakse teise inimese hüvest
sedavõrd, kui see ületab meie oma, see ongi kadedus ning on alati patune, kuna
õigem oleks rõõmustada ligemese edusammude üle.
Toetudes Iiobi raamatule (Iiob 5:2) kummutab
Thomas vaate, et kadedust võib võtta meelelisusena, meelelisus pole aga
surmapatt. Sest surmapatu definitsioon nõuab täiel teadmisel olemist. Kadedus on
surmapatt ka oma soo (‘genus’) pärast, genus võetakse objektilt,
sellest aspektist on kadedus vastupidine armule, kust hing tuletab enda
hingelise elu. Nii armu kui kadeduse objektiks on meie ligimese hüve, ainult et
liiguvad teine-teisele vastupidiselt. Armust ehk heatahtlikkusest rõõmustatakse
ligimese hüve üle, kuna kadedus kurvastab selle üle. Igas surmapatus leitakse
teatud ebatäiuslikke liikumisi tunnetes, need on aga andestatavad patud (himu
abielurikkumisel, vihapidamine/viha mõrva genusest). Thomas peab sarnaselt
Gregorius Suurele kadedust üheks peapatuks, kuigi teatava võimalusena saab
kadedust näha n.ö näivusjanu tütrena. Sarnaselt tujukusega paneb kadedus meid
tegema teatud asju, et hoiduda kurbusest või rahuldamaks selle nõudmisi. Peapatt
motiveerib pahelisuse langemist.
5. Õgardlus (gula)
Peeltsebul
Tüveks on ladina ‘gluttire’, ‘neelama,
ahnelt jooma’, ehk endale ülemääraselt toitu ja jooki lubama. Selline
tegevus on moraaliga sedavõrd vastuolus, kuivõrd ei sobi kokku mõistusega
kehtestatud normidega pidada mõõtu joomise ja söömisega. Korratus joomises ja
söömises esineb viiel viisil ‘prae-propere, laute, nimis, ardenter,
studiose’, ehk 1. liiga tihti, 2. liiga kulukalt, 3. liiga palju,
4. liiga aplalt, 5. liiga nautlevalt. Niiviisi joomine ja söömine ei
kahjusta mitte ainult tervist, vaid kahjustab ka inimese meelt, takistades
kohustustega hakkama saamist. See aga on patt. Samuti ainult maitsmisnaudingu
pärast joogi ja söögi proovimine on patt. Sest ainult söömise ja joomisega
tegelemine varjutab ära inimelu sihi, mis peab implitsiitselt saatma ühte
tõelist kristlast kõikjal. Õgardlus jääb mööduvaks patuks niikaua, kuni see jääb
liialdatud rahuloluks asjaga, mis pole ei hea ega halb ega ei haara jooja või
sööja meeli enda vangistusse. Ehk see, kelle jumalaks muutuvad kõhuvajadused,
sooritab surmapatu. Samuti on surmapatus süüdi see, kes söömise ja joomisega
enda tervise rikub, nii et on võimetu täitma kohustusi.
‘Tütarpahede’ liigitamisel võtab Thomas
jällegi aluseks Gregoriuse. Õgardlusel on viis ‘tütart’: 1. ebasünnis
rõõm, 2. roppus, 3. ebapuhtus; 4. jutupidamatus; 5. meele nüridus. Nagu öeldud,
seisneb õgardlus ebamõõdukas joomise ja söömise mõnus. Neid ‘tütreid’
võib arveldada nii hingelisteks kui kehalisteks. Hingelised on neist neli: 1.
ebamõõduka söögi ja joogi tarbimise tulemusel mõistuse peenuse nüristamist
nimetatakse ‘taju nüristamine arusaamises’, mis on tingitud sellest, et
‘söögi aurud häirivad aju’, kuna vastupidiselt karskus viib tarkuse
läbistavuse parenemisele; 2. ‘ebasünnis rõõm’, ehk õgimise ja joomise
tõttu korrast ära apetiidist tulenev mõistuse uinumine ja enesega rahulolu; 3.
ebaloomulikkus kõnes, mida nimetatakse ‘jutupidamatuseks’; 4.
ebaloomulikkus teguviisis ehk ‘roppus’, mis on teatud
kergemeelsuse liik mõistuse puudulikkusest, see pole võimetus talitseda kõnet
(kohatud, ebasündsad naljad), vaid ka raskus ohjata välist käitumist
(rõvetsemine). Kehaline on. ‘ebapuhtus’, mis viitab liigsele
sekretsioonile (higistamine, sülgepidamatus, peeretamine, röhitsemine) aga ka
seemnevedeliku rohkusele. Selline rohke lihavus viib otse kiimani.
6. Vihapidamine
(ira) Saatan
Kas on õige olla vihane? Thomas tsiteerib vastuseks
Chrisostomust, et see, kes on põhjuseta vihane, on suures ohus, kes aga
põhjusega, see mitte. Enamgi, vihata oleks õpetamine kasutu, otsused ebapüsivad,
kuriteod kontrollimatud. Seega pole vihane olemine alati kurjast. Hinge
passioonina võib vihas halba leida kahel viisil: 1. passiooni pärisliigi
otstarbe järgi, nii evib kadedus liigilt kurja, kuna tunneb masendust teise
heast käekäigust ja selline rahulolematus on vastuolus otstarbega, see aga ei
kehti viha kui revanšisoovi kohta, kuna see võib olla hea kui ka halb; 2. kurja
saab passioonist leida passiooni hulga suhtes, kas selle liigsuse või puuduse
osas, ning viha on patt kui pole mõõdule vastav. Kui viha on kooskõlas
otstarbega, siis selline viha väärib kiitust. Kui keegi soovib kätte maksta
kooskõlas otstarbega ehk mõistusega läbikaalutult, on vihasoov hea ja
nimetatakse ‘pühendatud vihaks’. Samas kui keegi tahab iga hinna eest
tagasi teha, ja nii ollakse vastuolus otstarbega, karistada seda, kes ei vääri
seda, või seaduse ettekirjutustele vastupidiselt või mitte sobivaks sihiks s.o
õigluse saavutamiseks ja vea parandamiseks, sel puhul on vihapidamine patune ja
seda nimetatakse patuseks vihapidamiseks. Samuti tuleb viha hinnata vihaseks
olemise viisiga, et vihaliikumine poleks ebamõõdukalt äge, ei sisemiselt ega
väliselt, kui see tingimus pole täidetud, pole viha patuta, kuigi ihatakse
õiglast kättemaksu. Võiks arvata, et mistahes viha on surmapatt (Tõesti,
meelehärm tapab meeletu ja õhin surmab narri! Iiob 5:2), siiski psalmides
on kirjas, et ‘ole vihane aga ära patusta’, viha on andeksantav kui ei
lähe üle tegevuseks. Lapse kerge tutistamine tühise asja eest pole surmapatt,
samuti seesmiselt ja ka väliselt ägeduse näitamine, kui see ei vii inimest
kõrvale Jumalast ja ligimesest. Viha pole kõige halvem patt, kuna viha võib olla
suunatud õiglaselt. Igal juhul on tegemist kergema üleastumisega kui kadedus,
leiab Thomas. Ta lähtub Filosoofist kui liigitab viha: 1. koleeriliseks vihaks,
2. mornitsevaks vihaks, 3. pahuraks vihaks, 4. karmiks vihaks.
Viha ebakorrapärasust võib vaadelda kahes suhtes:
1. viha allika suhtes, see käib koleerikute kohta, kes muutuvad liiga kiiresti
vihaseks ja igal kergel põhjusel ja 2. viha kestuse suhtes, mis võib kesta kaua
ja see võib juhtuda kahel viisil - a) ebaõiglus jääb kauaks inimese mällu, mis
viib kestva meelepahani ja inimesele endale on see raske ja morn, b) kättemaks,
mida inimene otsib jonnaka järjekindlusega, mis kehtib pahurate ja karmide
inimestega, kes ei jää enne rahule kui saavad auvõla tagasi.
Gregorius asetas viha peapattude hulka. Ehk temast
järgneb teisi siis kui viha pole õiglane vaid vihapidamine ebaõigetel põhjustel,
seega tagajärjed on samavõrd ebaõiged, rõhutab Thomas.
Sellisel ebaõigel vihal ehk vihapidamisel kui patul
on kuus ‘tütart’: 1. kaklemine, 2. ‘vihast lämbumine’, 3.
solvamine, 4. käratsemine, 5. pahameel, 6. blasfeemia. Vihapidamine võib olla
vaadeldud kolmel viisil: 1. olles mõttes, siit tuleb kaks viha pahet - a) ühelt
poolt inimene, kelle peale peetakse viha ja keda peetakse ebaväärikalt
(indignum) tema suhtes käitunuks, seda emotsiooni nimetatakse
‘pahameeleks’, b) inimene ise, kes kavandab erinevaid kättemaksu viise,
ning need mõtted täidavad ta mõtted, seda nimetatakse ‘vihast
lämbumiseks’ (ingl tõlge swelling of mind); 2. viha võib
väljenduda sõnades, ning siit võib kahemooduseline ebaloomulikkus järgneda - a)
kui väljendatakse enda vihapidamist kõnes, sellist ebakorrapärast ja läbisegi
süüdistavat monoloogi nimetatakse ‘käratsemiseks’, b) kui inimene ütleb
teotavaid sõnu, kui need on Jumala vastu, on tegemist blasfeemiaga, kui ligimese
vastu, siis on tegemist ‘solvamisega’; 3. saades teoks, vihapidamine
läheb üle kakluseks, mille all mõeldakse ligimese vigastamist
vihapidamise tõttu.
Kuigi vihapidamine on surmapatt, leidub vihal ka
vastand, seal, kus tuleb toimida aga ei toimita, istub sarnaselt pahe. Sest
ebamõistlik kannatlikkus on sängiks paljudele pahedele, see õhutab lohakust, ja
paneb mitte ainult juba rikutud inimesed käituma valesti, vaid ka õilsad. Kui
vihal on põhjus pole viha vihapidamine, vaid otsus (-tavus). Kui mõistus volitab
pole viha aluseks passioon vaid mõistus, seega pole viha alati
patt.
7. Tujutus (acedia) Belfegor
Tujutu ei taha teha midagi. Tujutus on patt,
kuna tuntakse kurbust vaimsete asjade suhtes, nii iseenda kui tulemuse pärast.
Võib küsida, et kas miski on peapatt kui ta viib inimese tegevusetusse, kuna
peapatt nõuab, et temast teised pahed järgneksid. Iga patt mis on vastuolus
Jumala armuga, tujutus seda ju on, on seetõttu surmapatt. Muidugi võib vaimu
loidus teinekord järgneda ka kehalisest loidusest, mis ei ole tahteline.
Sellistel kordadel on tujutus andeksantav patt.
Niisiis, üldiselt märgistab see seitsmes
surmapatt soovimatust tööd teha ja pingutada ennast. Aquino Thomas nimetab seda
kurbuseks mõne vaimse hüve suhtes, mida peab saavutama (tristitia de bono
spirituali). Seda ladina ekvivalenti ‘acedia’ (kr akedia)
on avatud ka kui ükskõiksust, mittehoolimise tunnet. Mõte õigest eluviisist ei
tekita rõõmu vaid vastikust, kuna see on liiga pingutav ja tööküllane. See
kartus raskuste ees, mida inimene võib kohata eluteel. Hirm vastutuse ja töö
ees. Mõte eelseisvates eluraskustest painavad hinge tujutuks. Thomase jaoks pole
see niivõrd eraldiseisev patt, vaid vaimuline keskkond, mis igat pahet
ümbritseb. Tujutus on otseselt vastanduv kolmandast kristlikust
kardinaalvoorusest armastusest johtuva Jumala armulikkusega. Tegemist on
sedavõrd surmapatuga kuivõrd tahe otseselt volitab sellist meeleolu. Nii
vastandub ta seega esimesele ja suurimale käsule (Mk. 12:30) : ‘Ja sina armasta Issandat, oma Jumalat, kõigest südamest ja
kõigest oma hingest ja kõigest oma meelest ja kõigest oma
väest.’
Allikas: Rainer Kivi http://www.hot.ee/tancred/surmapatt/sisukord.htm
________________________
Deemon ehk
langenud ingel on kristlikus traditsioonis
taevast pagendatud ingel, kes tõstis mässu jumala
vastu. Üheks langenud ingliks peetakse Luciferi, kes oma uhkuse pärast
taevast minema kihutati. Sõna ”Lucifer” pärineb ladina
keelest ning tähendas ”valguse kandjat” (sõnast lux - ”valgus”
ja ferre - ”tooja/kandja”). Luciferi on üldiselt peetud esileküündivaks
peaingliks, vastuhakkajate juhiks. On ka arvatud, et peale langust sai
Luciferist Saatan - Jumala vastand. Samas on ka
väiteid, et Saatan pole seotud Luciferi nimega, vaid oli ingel, kes oma viha ei
suutnud taltsutada ja taevast seetõttu välja saadeti. Judaistlikus müstikas on
Saatanat tõlgendatud kui Jahve püha viha personifikatsiooni, mis tõestab, et
jumalik täius hõlmab ka kurjuse jõude. Vanas Testamendis esineb ”saatan”
(heebrea keeles satan) tähenduses ”oponent; vastne tülis, kohtus või
sõjas; süüdistaja; ässitaja”. Iiobi raamatu põhjal on Saatan Jumalast sõltuv ja
kuulab tema sõna. Saatan on inimsoo vaenlane, skeptik, kelle ülesandeks on
paljastada Jahvele inimloomuse pahelisust. Uues Testamendis nimetab Jeesus
Saatanat ”selle maailma vürstiks”, apostel Paulus ”sellesinase maailma Jumalaks”
Sõna ”deemon” pärineb kreekakeelsest sõnast
daimon, mis algselt tähendas jumalust või üleloomulikku vaimolendit,
kes oli vahendajaks jumalate ja inimeste vahel - inimese kaitsehaldjat või tema
saatust suunavat vaimu. Alles ristiusk samastas deemonid kurjade
vaimudega.
Deemonite hierarhia põhineb judaismi,
zoroastrismi ja gnostitsismi mõjudel. Samas pole selline süsteem universaalne,
näiteks Uues Testamendis kõneleb Jeesus Peeltsebulist, kui peadeemonist ja
võrdsustab ta Saatanaga.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.