Fritz
Riemann http://en.wikipedia.org/wiki/Fritz_Riemann_%28psychologist%29 õppis Leipzigis ja Berliinis psühholoogiat ning
psühhoanalüüsi. Ta oli üks Müncheni Psühholoogia ja Psühhoteraapia Instituudi
rajajaid, töötas seal õppejõuna, õpetades ka psühhoanalüüsi. Tal oli oma
psühhoteraapia praksis. Teenete eest psühhoanalüüsi alal valiti ta New Yorgi
Ameerika Psühhoanalüüsi Akadeemia auliikmeks. Selles raamatus "Hirmu
põhivormid. Süvapsühholoogiline uurimus" https://www.raamatukoi.ee/cgi-bin/raamat?2093 esitab autor inimese eksistentsile olemuslikest põhimuredest
lähtudes õpetuse iseloomust, mis väljub erialastest raamidest ja annab laiemale
lugejaskonnale ettekujutuse psühhoanalüütilisest praktikast.
Autori "põhivormid", -
skisoidsed, depressiivsed, sundustega ja hüsteerilised isikud - on saanud
psühholoogia kindlaks koostisosaks. Fritz Riemann suri 1979. aastal 77 aasta
vanuselt.
_____________
SISSEJUHATUS
Hirmu olemus ja elu
antinoomiad
Hirm kuulub paratamatult meie ellu. Aina uutes
variatsioonides saadab see meid sünnist surmani. Inimühiskonna ajaloos võib
täheldada üha uusi katseid hirmust jagusaamiseks, selle vähendamiseks,
ületamiseks või tõkestamiseks. Selle nimel on tehtud pingutusi nõiakunsti,
religiooni ja teaduse vallas. Ei turvalisusetunne usust jumalasse, ennastsalgav
armastus, loodusseaduste tundmaõppimine ega ka askees ja filosoofilised
teadmised ei saa küll hirmu kõrvaldada, ent nad võivad hirmu talumist leevendada
ja aidata meil seda enda arengu huvides ära kasutada. Usume illusoorselt, nagu
oleks võimalik elada ilma hirmuta, ent hirm kuulub meie eksistentsi juurde, see
peegeldab meie sõltuvust ja teadmist surelikkusest. Võime vaid üritada arendada
selle vastasjõude: julgust, usaldus, mis aitavad meil hirmu vastu võtta ja
sellega tegeleda, hirmust ikka uuesti jagu saada. Mistahes hirmuvabadust
tõotavaisse meetodeisse tuleks suhtuda skeptiliselt. Need osutuvad
inimelu reaalsuses kõlbmatuks ja äratavad illusoorseid ootusi.
Kuigi hirm kuulub möödapääsmatult meie ellu, ei
tähenda see tema lakkamatut teadvustamist. Kummatigi on ta alati olemas ja võib
iga silmapilk mingi seesmise või välise elamuse kaudu meie teadvusesse jõuda.
Enamasti kaldume siis tema eest põgenema, teda vältima, meil on rida tehnikaid
ja meetodeid hirmu tõrjumiseks, allasurumiseks, ületamiseks ning
mahasalgamiseks. Ent nagu ei kao mitte kusagile surm, kui me sellele ei mõtle,
nii ei kao ka hirm.
Kui mitmepalgeline hirmu fenomen erinevatel
inimestel ka ei oleks - ei ole olemas praktiliselt mitte midagi, mille ees meil
ei võiks hakata hirm - on täpsemal vaatlusel alati tegemist teatud kindlate
hirmude variantidega, sellepärast kirjeldaksin neid "hirmu põhivormidena". Kõik
võimalikud hirmud seostuvad hirmu põhivormidega. Nad on kas nende ekstreemsed
variandid, moonutatud vormid või hirmu põhivormide ülekanded aseobjektidele.
Meil on nimelt kalduvus seostada oma seedimata hirmud aseobjektidega, mis on
lihtsamini välditavad kui tegelikud hirmuvallandajad, mille eest me ei saa
põgeneda.
Hirmu põhivormid on seotud meie psüühilise
seisundiga maailmas, pingeolekuga kahe suure antinoomia (fundamentaalne vastuolu, -jõud) vahel nende lakkamatus
vastuolulisuses ja vasturääkivuses. Selgitaksin neid antinoomiaid parabooliga,
mis viib meid inimesest kõrgemalseisva korrastuse ja seaduspärasuse juurde, mida
me küll üldiselt ei teadvusta, ent mis sellegipoolest on reaalsed.
Sünnime neljale võimsale impulsile alluvasse
maailma. Maa tiirleb kindlas rütmis Päikese, meie kitsama maailmasüsteemi keskse
taevakeha ümber. Seda liikumist nimetatakse ka revolutsiooniks, "murranguks".
Samal ajal on Maa rotatsioonis, "omapöörlemises" nimetatud liikumises ümber oma
telje. On olemas veel kaks vastandlikku või teineteist täiendavat impulssi, mis
hoiavad meie päikesesüsteemi kindlatel orbiitidel liikumises: raskusjõud ja
tsentrifugaaljõud. Raskusjõud hoiab meie päikesesüsteemi koos, see suundub
tsentripetaalselt (kesktõmbejõud) sissepoole, keskme
suunas, ta on kinnihoidev, külgetõmbav. Tsentrifugaaljõud suundub väljapoole,
see on lahtilaskev, eemaletõukav. Üksnes nende nelja impulsi tasakaalustatus
tagab seaduspärase, kosmoseks nimetava korra, milles me elame. Ühe või teise
liikumise domineerimine või lakkamine rikuks selle korra ja viiks kaose
tekkeni.
Kujutlegem korraks, et Maa kaotaks ühe neist
põhiimpulssidest. Kui ta näiteks lakkaks tiirlemast ümber Päikese, ületaks ta
planeedi suurusjärgu ja temast saaks keskne taevakeha, päike, mille ümber teised
planeedid peaksid tiirlema. Maa ei liiguks enam oma orbiidil ega tiirleks ümber
Päikese, vaid elaks oma seaduste järgi.
Kui petuks rotatsioon, Maa pöörlemine ümber oma
telje ja tiirleks vaid ümber Päikese, siis langeks Maa planeeditasandilt
planeedikaaslase, kuu tasandile ning asetuks alati suuremas sõltuvuses olles ühe
ja sama küljega Päikese poole. Nii ühel kui teisel juhul rikuks ta oma
planeediseadust, mille järgi Maa peab ühelt poolt sõltuvuses olema ja teisalt
siiski ka ise sõltumatult pöörlema.
Edasi, kui Maal puuduks raskusjõud,
tsentrifugaaljõud, siis oleks ta vaid eemalesuunatud tsentrifugaaljõu võimuses,
lahkuks orbiidilt ja võibolla põrkuks kokku teise taevakehaga. Ja lõpuks, kui
Maa alluks üksnes raskusjõule, viiks tsentrifugaaljõu puudumine täieliku
kokkuvarisemiseni, siis viiks see täieliku liikumatuse ja muutumatuseni või
teised jõud, millele Maal mingit oma jõudu ei oleks vastu panna, rebiksid
passiivse Maa orbiidilt.
Ja nüüd taas parabooli juurde. Oletagem - ja
tõepoolest, nii tulebki arvata - et inimene kui Maa elanik ja meie
päikesesüsteemi tillukene osake allub samuti selle süsteemi seaduspärasustele ja
järelikult kannab endas teadvustamata tõukejõudude ja samas peidetud nõuetena
kirjeldatud impulsse, siis jõuame vägagi üllatavate vastavusteni. Meil nimelt
tarvitseb vaid inimtasandi põhiimpulsid psühholoogia keelde tõlkida, seega neile
hingeelust vasted otsida, kui jõuamegi nimetatud antinoomiateni, mille vahel
meie elu pingsalt kulgeb ja nagu näeme, samas nendega seonduvate hirmu
põhivormideni.
Rotatsioonile, pöörlemisele ümber oma telje vastaks
psühholoogilises mõttes nõue individualiseeruda, saada ainulaadseks
üksikindiviidiks. Tiirlemine ümber Päikese kui meie planeedisüsteemi keskse
taevakeha vastaks nõue leida oma koht suuremas tervikus, meie oma seadus, mis
seisneb oma tahtmise piiramises isikupiire ületavate seoste heaks. Selline oleks
esimese antinoomia kirjeldus. See antinoomia kätkeb endas vastandlikud nõuded
saada iseendaks ja liikuda indiviidi piire ületavate seostega.
Tsentripetaalsele jõule,
raskusjõule vastaks hingeelu tasandil meie kestvus- ja püsimisimpulss:
tsentrifugaaljõule, kesktõukejõule meid üha edasi minema sundiv, muutmisele ja
muutumisele ajendav impulss. See oleks teise antinoomia kirjeldus. Ka see
sisaldab omakorda vastandlikke impulsse, nii et püüdleme kestvust ja teisalt
muutumist.
Selle kosmose-analoogia järgi oleme
nelja põhilise impulsi meelevallas, tajume neid endas üksteisele vasturääkivate
ja samas ometigi ka üksteist täiendavate tungidena. Nende variatsioonid saadavad
meid kogu elu, oodates meilt üha uuenevaid vastuseid.
Esimene
impulss, mis on meie paraboolis vastavuses rotatsiooniga,
seisneb selles, et meist peab endaolemist jaatades ja teistest
piiritledes saama ainulaadne indiviid, mitte mingi äravahetamiseni
teistetaoline massi-inimene. Sellega aga kaasneb ähvardav hirm, kui me teistest
erineme ja selle erinevuse tõttu jääme ilma kokkukuuluvusest ja kollektiivist
tulenevast turvalisusetundest, see tähendab üksindust ja isoleeritust. Kuigi
kuulume mitmeti - rassi, perekondliku ja rahvusliku kuuluvuse, vanuse, soo, usu,
elukutse jne järgi teatud kindlatesse tuttavlikesse ja lähedastesse
inimrühmadesse, oleme samas kummatigi indiviidid, seega ainulaadsed, kõikidest
teistest erinevad. See avaldub juba selleski tähelepanuväärses tõsiasjas, et
piisab üksnes pöidlajäljest, et meid kellest tahes eksimatult eristada ning
üheselt identifitseerida. Nõnda sarnaneb meie eksistents püramiidiga, mille lai
põhi on tüüpiline ja ühtne, mis aga tipu suunas üha siduvaid ühisjooni minetab
ja ainulaadse individuaalsusega lõpeb. Individuaalsuse alustamise ja
arendamisega, individualiseerimisprotsessiga, nagu C. G. Jung seda
arenguprotsessi nimetab, väljume juurdekuuluvuse turvalisusest, "olemisest nagu
teised" ning kogeme indiviidi üksildust. Sest mida enam me teistest erineme,
seda üksikumaks jääme ja me seisame silmitsi ebakindluse, mittemõistmise,
tagasilükkamise ning võimaliku allajäämisega. Ent kui me teisest küljest ei
riski end sõltumatuks indiviidiks arendada, jääme liialt kollektiivsesse,
tüüpilisse toppama ja siis jääme oma inimväärikusele midagi olulist
võlgu.
Teine, meie
paraboolis on revolutsioonile vastav impulss seisneb selles, et me
end maailmale, kaasinimestele ja elule usaldavalt avame, "mitte-minaga",
"võõraga", "meist väljaspool olevaga" suhtleme. Seega on mõeldud andumust selle
sõna kõige laiemas mõttes - andumust elule. Seega seostub hirm oma "mina"
kaotamise ees, hirm sõltuvaks muutuda, end välja anda, mitte saada oma eripära
kohaselt elada, see teistele ohvriks tuua ja vajalikus kohanemises liiga palju
enda "minast" loovutada. Siin on tegemist eelkõige sõltuvuse aspektiga, meie
"paigutusega ellu" ja sellega, et me nendest oma jõuetust tunda laskvatest
"mina" sõltuvustest ning ohtuasetatusest hoolimata peame pöörduma elu poole,
avanema. Kui me sellega ei riski, jääme sidemeta, isoleerituks ainuolendiks,
millessegi meist väljaspool asuvasse kuulumata jääme lõppkokkuvõttes
ilma turvalisusest, me ei õpi tundma iseennast ega
maailma.
Selle esimese antinoomiga põrkume
kokku ühe paradoksaalse halastamatu ülesandega, mis elu meie ette seab:
peame end hoidma ja teostama, samas end ohverdama ja unustama, peame ületama
samaaegselt hirmu oma "minast loobumise" kui ka enda "minaks saamise"
ees.
Ja nüüd kahest ülejäänud impulsist,
mis nagu äsjakirjeldatud impulsidki on polaarses teineteisele vasturääkivuse ja
teineteise täiendamise suhtes.
Kolmas, meie
paraboolis tsentripetaalsele jõule, raskusjõule vastav impulss seisneb
selles, et me peame püüdlema kestvuse poole. Me otsekui peame selles
maailmas koduselt koha sisse võtma ja end siin sisse seadma, tulevikku
planeerima, eesmärgi poole püüdlema - nagu elaksime piiramatult kaua, nagu oleks
maailm stabiilne ja tulevik ettenähtav, nagu saaksime arvestada millegi jäävaga
- samas teades, et me "media in vita morte sumus" (keset elu
oleme keset surma), et meie elu võib iga silmapilk lõppeda. Selle
impulsiga kesta, end teadmatusse tulevikku kavandada, jah, üldse tulevikku
omada, otsekui oleks sellega ees midagi kindlat ja käegakatsutavat - selle
impulsiga käivad kaasas kõik hirmud, mis seostuvad teadmisega meie kaduvusest,
sõltuvustest ja meie irratsionaalsest ettearvamatusest: hirm riski ees millegi
uuega, ebamäärase planeerimise ees, end ei ealeski paigalseisva ja meid ennastki
muutva elu lakkamatu voolu hooleks jätmise ees. Ilmselt sisaldub see ka
mõtteteras, et keegi ei saa kaks korda samasse jõkke hüpata - nii jõgi kui
inimene on pidevas muutumises. Kui aga teisest küljest koobuda kestvusest, ei
saaks me midagi luua ega teostada, kõigel loodul peab meie kujutluses mingi
kestvus olema - muidu me üldse ei asuski oma eesmärke täitma. Nii elame justnagu
pidevalt uskudes, et meil on piiramatult aega, nagu oleks see stabiilne, mis me
lõpuks saavutame, see meile kangastuv stabiilsus ja kestvus, see illusoorne
igavik on oluline impulss, mis meid tegutsema paneb.
Neljas, meie
viimane paraboolis tsentrifugaaljõule, kesktõukejõule vastav impulss.
See seisneb selles, et peame alati valmis olema end muundama, muutumist
ja arengut jaatama, tuttavlikust loobuma, traditsioonide ja harjumuspärasega
hüvasti jätma, et ikka ja jälle sellest lahkuda, mida oleme äsja saavutanud,
võtma kõike ühe faasina. Selle impulsiga end pidevalt aktiivselt arendada, mitte
peatuda, kõigele uuele avama ja tundmatusega riskides mitte takerduda käib
kaasas hirm, et kord, paratamatused, reeglid ja seadused, mineviku hoovus ja
harjumused meid meie võimalustes ja vabaduseihas seovad, peatavad, kitsendavad
ja piiravad. Lõppkokkuvõttes ähvardab siin, vastupidiselt eespool kirjeldatud
hirmule, kus surm tundus kaduvusena, surm kui paigalseis ja lõplik lõpp. Kui me
aga minetaksime muundumisimpulsi, impulsi uute asjadega riskida, jääksime
harjumuspärasesse toppama, korrutaksime aina muutumatul kujul juba olemasolevat
ning aeg ja ümbritsev maailm jõuaksid meist ette, meid
unustataks.
Visandame teise antinoomia, veel ühe
elu nõude: peame samaaegselt püüdlema kestvuse ja muundumise poole, ületades
seejuures hirmu nii patatamatu kestvuse kui ka möödapääsmatu paratamatuse
ees.
Hirmu põhivormid veel kord kõik
koos:
1. Hirm andumuse ees, seda
tunnetatakse minast loobumise ja sõltuvusena
2. Hirm endakssaamise ees, seda tunnetatakse
turvalisustunde puudumise ja isoleeritusena
3. Hirm muundumise ees, seda tunnetatakse
kaduvuse ja kindlusetusena
4. Hirm paratamatuse ees, seda tunnetatakse
lõplikkusena, paratamatusena ja vabaduse puudumisena
Kõik võimalikud hirmud on kokkuvõttes alati nende
nelja põhivormi variandid ja seostuvad nelja põhiimpulsiga, mis samuti meie
eksistentsi juurde kuuluvad ja üksteist paarikaupa täiendavad ning samas
üksteisele vastanduvad: püüdlus enesesäilitamisele ja eraldumisele, vastupüüdlus
eneseohverdusele ja juurdekuuluvusele ning teiselt poolt püüdlus kestvusele ja
turvalisusele, vastandpüüdlus muundumisele ja riskile. Iga püüdluse juurde
kuulub hirm vastupüüdluse ees. Ja ometi näib, kui veel korraks meie kosmilise
parabooli juurde tagasi tulla, et elu korrastatus on võimalik vaid siis, kui
püüame elada nii, et need antinoomsed impulsid oleksid tasakaalustatud. Selline
tasakaalustatus ei tähenda aga mitte midagi staatilist, nagu ehk arvata võiks,
vaid see on tulvil tohutut sisemist dünaamikat, kuna seda ei saavutata kunagi
lõplikult, tasakaalustatus tuleb ikka ja jälle uuesti luua.
Kui isiksuste nelja tüübi käsitlus tundubki olevat
tüpoloogiline õpetus, erineb see siiski teistest tüpoloogiatest, kuna see on -
eelkõige psühhoanalüütilistele teadmistele ning psühhoteraapia ja
süvapsühholoogia kogemusele rajanedes - vähemal määral fatalistlik ja lõplikult
määratlev kui näiteks konstitutsioonist või temperamendist tuletatud tüübid,
viimased kujutavad endast midagi saatuslikult antut ja muutumatut, need tuleb
vaid teatavaks võtta. Ent meile on oluline miski muu.
Mitte ainult sellepärast ei ole ma nii- või
teistsugune, et mul on teatud kehaehitus, vaid kuna mul on teatud
hoiak, teatud suhtumine maailma, ellu, mille taustaks on mu elulugu;
see suhe kujundab mu isiksust ning annab sellele kindlad struktuurijooned. Kõike
seda, mis on isikule saatusega antud, psühhofüsioloogilist sättumust, meie
vanemate ja kasvatajatega lapsepõlveümbrust, samuti ka seda ühiskonda oma
mängureeglitega, kuhu me sünnime - tuleb meil teatud piirides endal kujundada;
see kõik on muutuv, seda ei tule vaadelda paratamatusena. Siinkohal mõeldud
isiksuse struktuure tuleb mõista inimese tervikliku poldi
osaaspektidena.
Inimloomuse algselt saatuslikult vähearenenud,
hooletussejäetud, vääralt juhitud, võõrandatud või allasurutud osa-aspektide
hilisem arendamine võib isiku kaasasündinud struktuuri korrigeerida, seda
indiviidile kangastuva küpsuse või täiuslikkuse suunas muuta, just
sedavõrd, nagu indiviid ise seda suudab.
Lähtume siin seega neljast üldkehtivast
põhihoiakust meie eksistentsi tingimustesse ja sõltuvustesse, meile on eeskujuks
näiliselt ühitamatute vastuolude korrastatus ja tasakaalustatus kosmoses. See
on kirjutatud ka selleks, et virgutada arusaamist inimese seotusest kosmosega,
neist seostest on palju olulist õppida.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.