Hafiz: "Kui igaüks teisest kõike teaks,
siis andestaks igaüks hõlpsasti, ei oleks enam ei uhkust, ei
kõrkust."
Hirmu nelja põhivormi taga on üldinimlikud
probleemid, millega meil kõigil tuleb tegeleda. Igaühel meist esineb ühes või
teises vormis hirm andumuse ees, kõigile neile vormidele on ühiselt omane meie
eksistentsi, meie isikliku eluruumi või meie isiksuse integreerimise ohustatuse
tunne, sest igasugune usaldav avatus, tähelepanu või armastus võib meid ohtu
asetada, kuna oleme siis kaitsetumad, kergemini haavatavad, peame midagi endast
loovitama, mingi osa iseendast kellegi teise kätesse andma. Seetõttu on hirm
andumuse ees seotud hirmuga enda "mina" kaotamise ees.
Igaühel meist esineb ka hirm "minaks" saamise ees,
individuatsiooni ees, mille erinevate vormide ühine osa on hirm üksinduse ees.
Sest iga individuatsioon tähendab eristumist kaitsvatest ühisjoontest. Mida enam
me iseendaks saame, seda üksikumaks me jääme, kuna siis kogeme üha enam
indiviidi isoleeritust.
Igaüks meist kogeb omal moel hirmu kaduvuse ees,
möödapääsmatult tuleb meil ikka ja uuesti kogeda, et miski lõpeb, lakkab äkki,
seda enam ei ole. Mida rohkem me midagi hoiame ja säilitada tahame, seda enam
satume selle hirmu küüsi, mille erinevate vormide ühisjoonena võib täheldada
hirmu muundumise ees.
Ja lõpuks esineb igaühel meist ka hirm paratamatuse
ees, lõpliku karmuse ja ranguse ees, mille erinevate liikide ühisjoon on hirm
meie möödapääsmatu kindlaksmääratuse ees. Mida enam me püüdleme mitte millekski
kohustava vabaduse ja omavoli poole, seda enam peame kartma konsekventsi
(järjekindluse, püsivuse) ja reaalsuse piire.
Kuna meie suured hirmud, mis on meie küpsusele
viivaks arenguks nii olulised, pole välditavad, maksame katse eest neist kõrvale
hoida paljude väikeste, banaalsete hirmudega. Need neurootilised hirmud võivad
seostuda praktiliselt kõigega ja need on lõppude lõpuks vaid siis hajutatavad,
kui tunneme ära nende taga peituva tõelise hirmu ja hakkame sellega tõsiselt
tegelema. Kui eksistentsiaalsed hirmud paigast nihutatakse, kui lastakse neil
paista ohutumatena, kui nad tegelikult on, kui neid lausa naeruvääristavalt
moonutatakse, siis näivad neurootilised hirmud meile mõttetud - nad lihtsalt
ainult piinavad ja koormavad. Ent me peaksime mõistma neid kui häiresignaale,
nagu vihjet sellele, et meiega mingis mõttes "ei ole asjad korras", et tahame
millegi olulisemaga tegelemise asemel seda vältida. Suurte hirmude nihutamisel
neid asendavaile neurootilistele hirmudele on halvav ja pidurdav toime, lisaks
sellele rebib see meid meile päris olulistest eluülesannetest
eemale.
Nii saab hirm eespool kirjeldatud põhivormide kujul
olulise tähenduse. See ei ole ainult mingi pahe, mida tuleks igati vältida, vaid
see on varasest lapseeast peale isiksuse arengu jaoks tingimata vajalik faktor.
Kui kogeme üht suurest hirmudest, siis seisame silmitsi elu ühe suure nõudega:
hirmu vastuvõtmisega ja püüdega seda ületada saame juurde uue võtme - iga
hirmust jagusaamine on võit, mis meid karastab, iga hirmust kõrvalepõiklemine
aga kaotus, mis meid nõrgestab.
Nagu eluloolisest näidetest selgus, on igal hirmul
eellugu, arengulugu. Täiskasvanute hirmude ulatuse, intensiivsuse ja objekti
kujundamisel on oluline osa neil hirmudel, mida kogeti lapsepõlves. Põhilises
osas õnnestunud lapsepõlvega inimene - kui teda just mingid eriti rängad
saatuselöögid ei taba - on üldjuhul võimeline põhihirme seedima, vähemalt
sellisel määral, et ta neist haigeks ei jää, kuna tal oli võimalus rajada enda
isiksusele stabiilne vundament.
Keda seevastu on liiga vara tabanud mitte-eakohased
hirmud ja saatuselöögid ja kes ümbruskonnast abi ei leidnud, see kogeb hirmu ka
hiljem palju ähvardavama ja rõhuvana, sest uued hirmud aktiviseerivad tema
varasest lapsepõlvest pärit vanu, seedimata hirme. Sellistest hirmudest võib
aidata üle saada üks psühhoteraapia liike. Raskesti talutavate hirmude korral,
mille suurus reaalsuse poolt vaadatuna jääb ehk arusaamatuks, võib abi tulla
juba sellestki lapsepõlve hirmude taaselustumisega, lapsena oli ta nende hirmude
küüsis abitu, vahepeal on aga tulnud hirmude ohjeldamiseks uued jõud, mis tal
tookord puudusid: usaldus, lootus, arusaamine ja julgus.
Meie sättumus, kokkusaamine keskkonnaga, kuhu me
sünnime - keskkonda mõtleme siin võimalikult avaras mõttes - toob selle, mida me
nimetame saatuseks. Selle saatuse algust kujundab meie lapsepõlv, see algabki
lapsepõlvega - see saatus on "elades arenev vermitud vorm". Just psühhoteraapia
annab meile võimaluse tunnetada midagi sellist, millest varem uskusime, et peame
sellega kui saatusega lihtsalt leppima, varaste keskkonnakahjustuste
tagajärjena, mida saab tagantjärele heastada.
Hirmu nelja põhivormi või põhiimpulsi või põhinõude
all on mõeldud midagi üldinimlikku ja põhimõttelist, mis kuulub vahetult meie
eksistentsi juurde. Nähtavasti selgub ka sellest, et meil on alati mingile elus
ettetulevale olukorrale reageerimiseks põhimõtteliselt neli võimalust. Igasse
inimestevahelisse suhtesse, igasse ülesandesse või nõudesse saame suhtuda neljal
erineval moel: me võime seda tunnetades sellest distantseeruda või sellega
identifitseeruda; võime selle seadusena enda õlgadele võtta või püüda seda
soovikohaselt muuta. Igas olukorras ja ülesandes, igas otsustuses, igas olulises
inimestevahelises kokkusaamises, igas saatuslikus sündmuses - neis kõigis
peituvad potentsiaalselt need neli vastusevõimalust. See on elu märk, et need
neli vastusevõimalust meie käsutuses on ja me neid vastavalt situatsiooniga
seotud asjaoludele ja meie endi sättumusele rakendame või vähemalt neid oma
otsuste tegemisel arvesse võtame. Aga mitte ainult seda, sageli nõuab näiteks
inimlik suhe, et peame kõiki nelja impulssi üksteisega tihedalt läbipõimunult
praktiliselt läbi elama. Selline "täiuslikkus" on aga üksikisiku puhul võimalik
ainult teatud piirides, kuna oleme inimestena ebatäiuslikud. Täius ja
täiuslikkus on need kaks inimese ideaali, millest kumbagi ei saavutata, millele
me aga enda võimaluste piires läheneda püüame.
Nelja põhipüüdluse kohta rakendatult tähendab see,
et me võime alati proovida iseendale truuks jääda, oma individuaalsust
säilitada, sõltuvust vältida ja tunnetuse kaudu maailma mõista ning kartmatult
enda iseolemist läbi elada.
Osutame ka sellele, et sageli on kahel teineteist
täiendaval isiksusestruktuuril üksteise suhtes instinktiivne külgetõmbe- ja
võlujõud, sest mitte miski ei lumma neid rohkem kui see, kui keegi teine elab
veenvalt läbi seda, mille võimalust me ka iseendas adume, aga võibolla
allasurutuna või me pole seda välja elama õppinud või välja elada tohtinud.
Tundub nii, et tahame vastava vastandtüübi kaudu jõuda "täiuseni",
täielikkuseni, mis peaks meid individuaalsest piiratusest ja ühekülgsusest
vabastama, see on ka seksapiili oluline osa.
Selles mõttes võluvad üksteist ühelt poolt
skisoidsed ja depressiivsed, teiselt poolt sundustega ja hüsteerilised isikud.
Kas selles väljendub meie teadvustamata soov täienduste järele, soov leida
partneris seda, mis meil endal puudub; kas aimame selles võimalust oma
saatusliku struktuurimääratuse köidikust vabaneda? Kindel on niipalju, et
vastandtüüpide antinoomses külgetõmbes võib sellise täienduse šanss peituda. Ent
ainult sel juhul, kui oleme valmis seda aktsepteerima, et teine on teistsugune
kui meie, kui me teist tõsiselt võtame ja mõista soovime, võime loota, et
avastame ka endas teistmoodi-olemise ja saame seda arendama hakata. Tuleb
tõdeda, et reaalses elus on asjad tavaliselt vastupidi.
Sundustega inimest fastsineerib (haarab, kisub kaasa) tema hüsteerilise vastandtüübi värvikas ja kirev
elu, tema elavus, riskirõõm ja avatus kõigele uuele, kuna ta ise nii kramplikult
kõigest harjumuspärasest kümne küünega kinni hoiab, alati ainult kindla peale
välja läheb ja sel moel - nagu ta ise tunneb - oma elu mõttetult kitsendab. Ja
nagu juba osutasime, hüsteeriliste isiksusestruktuuri elementidega inimene on
võlutud oma vastandtüübist, kuna sel on püsivust ja järjekindlust, ta on
stabiilne ja usaldusväärne ning elab kindla korra järgi - tema tugevad küljed on
hüsteeriku nõrgad kohad. Aga ka siis võivad tekkida traagilised ja
komplitseeritud suhted ning arusaamatused, kuna kumbki püüab oma
spetsiifilise hirmu tõttu teisele enda õigsust
tõestada.
Nendest aspektidest võivad teadmised
neljast põhihoiakust ja põhihirmust ka partneritevahelistes suhetes nagu
igasugustes inimestevahelistes suhetes üldse kasuks tulla. Tänapäeval kohtame
nii sageli tendentsi kohe esimeste pettumuste korral suhted partneriga
katkestada, sageli jäetakse sellega iseennast ilma võimalusest end teise
mõistmise kaudu edasi arendada.
Kuna nende nelja maailmas oleku
vormi puhul on põhimõtteliselt tegemist meie olemuse juurde kuuluvate
võimalustega, siis on nad alati olemas olnud ja nad jäävad alles ka tulevikus.
Erinevad ajad, kultuurid, sotsiaalsed struktuurid ja kollektiivsed
elutingimused; ajaga seotud ideoloogiad ja väärtushinnangus, eetilised ja
usulised, poliitilised ja majanduslikud suhted tingivad seda, et nelja põhihirmu
kogetakse erineva rõhuasetusega ja struktuuritüüpe hinnatakse erinevalt. Nii
võib tervete etappide vältel üks struktuuritüüp olla dominantne, nii et neil
etappidel on vastaval tüübil paremad arenguvõimalused, kuna lapsi kasvatatakse
algusest peale vastava suunitlusega, vastandtüüpi aga surutakse kollektiivselt
kõrvale või sellesse suhtutakse prejoratiivselt (halvustavalt,
laitvalt).
Võibolla on lugeja päris pettunud, et ta enda
isiksusestruktuuri määratleda püüdes ei jõua selgusele, millise tüübi hulka tema
kuulub. Tõenäoliselt avastab ta endal kõigi nelja tüübi jooni, samuti nagu osa
kõigist neljast põhihirmust. Mulle näib, et see kõik räägib just kirjeldatud
põhihirmude ja isiksuse struktuuritüüpide eluläheduse ja reaalsuse kasuks, et
nad nii-öelda "puhtal kujul" ei esine, sest selline "puhtakujulisus" vastaks
küll meie ratsionaalsele vajadusele täpsete määratluste ja selgepiiriliste
süsteemide järele, ent nende rakendamine reaalse elu suhtes oleks vägivaldne.
Kuna põhiimpulsside ja nende juurde kuuluvate hirmude puhul on pealegi tegemist
üldinimlike asjadega ja kuna nende kujunemine on seotud meie kõigi varase
lapseea arengufaaside läbimisega, peame enda vastavate algete ja võimaluste
olemasolust teadlikud olema. Võime isegi nii öelda, et oleme seda elujõulisemad,
mida enam kõik neli valdkonda meisse puutuvad, see tähendab, et ükski
põhiimpulss ei ole täielikult esindamata. Selline olukord tähendab, et oleme
lapsepõlve faasid, mil impulsid ja hirmud oma esialgse kuju omandavad, läbinud
suhteliselt tervena. Ühekülgsete isiksusestruktuuride korral on haigestumisoht
suurem ja siit selgub eriti reljeefselt varase lapsepõlve tähtsus meie
tervislikule arengule.
Saatus, mis neljale põhiimpulsile meie arengu
vältel osaks langeb, sõltub järgnevate faktorite kokkusattumisest. Me toome
kaasa oma "esimese natuuri", mille kohta teab meie horoskoobi kaudu midagi öelda
astroloogia; sellega lisandub pärilik sättumus, mida me aga alles oma arengu
käigus tundma õpime ning kokkupuutest ja lävimisest oma varase ja hilisema
elukeskkonnaga omandame "teise natuuri" ähmastunud, võõraste mõjudega vormi. Kui
need võõrad mõjutused on liiga suured, kui meie primaarse natuuri ja sättumuse
ning kasvatusega kujundatud teise natuuri vahel on liiga suur diskrepants
(lahknevus), siis jäämegi haigeks.
Küllap demonstreerisid esitatud näited täiesti
selgelt, kui suur patogeneetiline mõju võib olla eriti varasel, aga ka hilisemal
keskkonnal. Eelkõige meie varasel perekondlikul ümbrusel, millesse teatud määral
kuulub juba ka laiem ühiskondlik ja kultuuriline keskkond, kuna meie vanemad
esindavad kasvatuses - teadvustatult või teadvustamata - poolt või vastu olles
valitsevaid kollektiivseid mastaape; vanemate kaudu võtab laps juba need
kollektiivsed väärtushinnangud üle või hakkab neisse vanematega samamoodi
negatiivselt suhtuma. Kui laste täielikku hooletussejätmist või kahjustamist
mitte arvestada - need on märk vanemate haigestumisest - siis võime öelda, et
mitte ainult vanemad lastele, vaid ka lapsed vanemaile saatuseks
saavad.
Ja veelkord hirmu teemal. Kui mõistame meid
piinavaid hirme ka vihjena sellele, et meil on mingisugune väärhoiak või et me
elu ühe suure nõude eest pelglikult kõrvale hoiame, üht arengusammu teha ei
julge, siis võib see meil aidata hirmu tegutsemisele õhutavat iseloomu ära
tunda, meie vastavast arengusammust uude vabadusse välja kasvada, uue korra ja
vastutuse juurde jõuda. Siis ilmutab hirm meile oma positiivset, loomingulist
aspekti ja annab tõuke muundumiseks.
Ja võibolla saab raamatu alguses kasutatud parabool
aidata meil teadvustada meie osalust dünaamilistes jõududes, mida kogu nende
vastuolulisuse ja vastandlikkuse juures hoitakse siiski vääramatu korraga elavas
tasakaalus, mis ei tähenda kunagi paigalseisu või staatilist rahu, ent millest
kunagi ei tule ka kaost.
Kui oleks olemas keegi, kes oleks hirmu andumuse
ees seedinud, samas võiks end armastava usaldusega elule ja teistele inimestele
avada, kes ka oma individuaalsust vabal, suveräänsel viisil välja elada julgeks,
tundmata hirmu kaitsva turvalisuse kaotamise ees, kes oleks vastu võtnud hirmu
kaduvuse ees ja kummatigi oma eluteed viljakalt ja mõttekalt kujundaks ja kes
lõpuks võtaks meie maailma ja elu korrad ja seadused nende paratamatust ja
möödapääsmatust tunnetades enda õlgadele, tundmata seejuures hirmu oma vabaduse
liigse piiramise ees - kui selline inimene oleks olemas, siis tunnistaksime, et
ta on jõudnud ülima küpsuse ja inimlikkuseni. Aga kui me sellise ka ainult
teatud piires lahendada suudame, näib meile siiski oluline, et meie kujutletav
eesmärk oleks pilt täiuslikkusest ja küpsusest; see ei ole inimeste poolt
väljamõeldud ideoloogia, vaid maailmasüsteemi suure korrastatuse vaste meie
inimtasandil.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.