HIRM SÕLTUVUSE EES
Ludwig Timotheus Spittler:
"Edasi, saagem teistsuguseks, kui need, kes seal üleüldises massis
sebivad."
Nüüd käsitleme isikuid, kelle põhiprobleem hirmu
seisukohalt on hirm andumuse ees ja kel samas põhiimpulsside seisukohalt on
ülitugev "omapöörlemise" impulss, see tähendab psühholoogilises mõttes
enesesäilitamine ja teistest eraldumise protsess. Nimetame neid skisoidseteks
isikuteks.
Igaühel on soov olla ainulaadne indiviid. Selle
soovi tugevust näeme näiteks sellest, kui tundlikult me reageerime, kui keegi
meie nime segi ajab või moonutab; me ei taha, et meid ükskõik kellega segi
aetakse, igaüks soovib enda teadvustamist ainulaadse indiviidina. Meil on
kaasasündinud püüd teistest erineda, samuti vastupidine püüd ühiskondliku
olendina mingitesse rühmadesse või kollektiividesse kuuluda. Tahame elada oma
isiklike huvide järgi, samas olla seotud partneritega, lävida teiste inimestega
ja vastutust kanda. Mis siis õieti toimub, kui inimene püüdleb andumust vältides
eelkõige enesesäilitamist.
Esmajoones püüab ta olla võimalikult iseseisev ja
sõltumatu. Talle on see väga oluline, et ta kellestki ei sõltuks, kedagi ei
vajaks, et tal ei oleks teiste ees mingeid kohustusi. Seetõttu eraldub ta
teistest inimestest, ta vajab distantsi, ei lase kellelgi endale liiga
lähedaseks saada, suhtleb vaid teatud piirides. Kui distantsi tema ja teiste
vahel rikutakse, tunnetab ta seda oma eluruumi, isiksuse ruumi,
sõltumatusvajaduse ja integreerituse ohustamisena ning hakkab end ägedalt
kaitsma. Sel moel kujundab ta talle omase hirmu inimliku läheduse ees. Kummatigi
ei ole selline lähedus elus välditav, seepärast püüab ta leida kaitsehoiakuid
enda varjamiseks.
Skisoidne isik väldib esmajärjekorras lähedasi
isiklikke kontakte, ta ei lasku kergelt intiimsuhetesse. Ta pelgab kokkupuuteid
partneriga, taotleb inimestevahelistes suhetes asjalikkust. Inimeste hulka
minnes tunneb ta end kõige paremini rühmades või kollektiivides, kus saab jääda
anonüümseks, kuid samas tänu ühistele huvidele siiski juurdekuuluvust tunnetada.
Talle oleks ülimalt meelepärane, kui tema valduses oleks muinasjuttudes esinev
nähtamatukstegev müts, siis ta võiks äratundmise eest kaitstuna teiste elus
osaleda ja saaks end mingil kombel reetmata sellesse sekkuda.
Ümbruskonnale jätavad skisoidsed inimesed mulje, et
nad seisavad kõigest eemal, on jahedad, eraklikud, ligipääsmatud,
endassetõmbunud, isegi külmad. Nad tunduvad iseäralikud, käituvad imelikult,
tekitades oma reageeringutega arusaamatust või võõrastust. Täiesti võimalik, et
teame nõnda taolist isikut juba tükk aega, ent päriselt me teda ikkagi ei tunne.
Meile võib tunduda, et täna saime hea kontakti, homme aga tehakse nägu, nagu
poleks meid eales kohatud. Mida lähedasemad nad meile olid, seda järsumalt nad
selja pööravad, on ligipääsmatud, sageli solvavad nad meid oma põhjendamatu
agressiivsuse või vaenulikkusega.
Igasuguse läheduse vältimine, mida põhjustab hirm
teise inimese ning enda "mina" ohverdamise ees, muudab skisoidsed inimesed üha
isoleeritumaks ja üksikumaks. Hirm valdab neid eriti sellistel puhkudel, kui
keegi neile või nad ise kellelegi väga lähedaseks saavad. Kuna sellised tunded
nagu poolehoid, sümpaatia, õrnus ja armastus inimesi üksteisele maksimaalselt
lähendavad, peavad skisoidsed isikud neid eriti ohtlikeks. Siit selgub, miks nad
on taolistes situatsioonides tõrjuvad, isegi vaenulikud, miks nad teise eemale
tõikavad. Äkitselt lõpetavad nad kontakti, tõmbuvad endasse ja on jälle endiselt
ligipääsmatud.
Skisoidse isiku ja ümbritseva maailma vahele tekib
aastatega üha laienev, teda teistest ikka enam eraldav lõhe. Selle asjaoluga
kaasnevad aina problemaatilisemad tagajärjed. Kuna ta teistest kaugeneb, on tal
nende kohta ka liiga vähe teadmisi. Kogemused ümbruskonnaga lävimisel jäävad üha
lünklikumaks, sellest sugeneb suhtlemise ebakindlus. Ta peab inimestevahelistes
suhetes orienteerumisel läbi ajama vaid oletuste ja fantaasiatega ja nii tekivad
sügavad kahtlused, kas muljed ja ettekujutused teistest - ja lõpuks isegi tajud
- on vaid enda pettekujutlused ja projektsioon või siiski vastavad nad
tegelikkusele.
Selgituseks toome näite, mida kasutas skisoidse
isiku hingelise seisundi selle aspekti kirjeldamisel esimesena Harald Schultz-Hencke http://en.wikipedia.org/wiki/Harald_Schultz-Hencke . Me kõik oleme raudteejaamas rongis istunud. Ka kõrvalteel
seisab rong. Äkki märkame, et üks rongidest liigub. Kuna tänapäeva rongid
hakkavad liikuma väga sujuvalt, peaaegu märkamatult, siis ei tundnud me mingit
rappumist ega nõksatust ja otsustame liikumahakkamise üle üksnes nägemismulje
põhjal. Meil ei õnnestu kohe selgusele jõuda, kumb rong sõidab. Alles mõne
paigalseisva objekti abil teeme kindlaks, et näiteks meie rong alles seisab ja
teine ring alustas sõitu või asi on vastupidi.
See pilt iseloomustab väga tabavalt skisoidse
inimese seisundit. Ta ei tea kunagi täpselt - kahtlus ületab kaugelt terve
inimese võimalikud kõhklused - kas see, mida ta tunneb, tajub, mõtleb või
kujutleb, eksisteerib ainult temas endas või ka väljaspool. Kuna tema kontaktid
teiste inimestega on üsna lõdvad, on tal võimatu selgusele jõuda ja nii kõhkleb
ta pidevalt oma elamuste ja muljete hindamisel, teadmata, kas neid võib
välismaailma reaalsusega seostada või on tegemist tema enda sisemaailma
kuuluvate "pettekujutlustega". Kas see inimene seal vaatab mind pilkavalt või on
see minu pettekujutlus? Kas ülemus oli täna tõepoolest eriliselt jahe, kas tal
on midagi minu vastu, oli ta teistsugune kui tavaliselt - või ma ainult arvan
nii? Kas mu välimuses on midagi silmahakkavat, kas midagi on korrast ära või
arvan ekslikult, et kõik mind nii imelikult vaatavad.
Selline ebakindlus võib olla väiksem või suurem,
ulatudes lakkamatust umbusust ja kõige haiglaslikust seostamisest oma isikuga
tõeliselt hullumeelsete pettekujutluste ja petlike tajudeni, milles sisemine ja
välimine tõepoolest segi aetakse: ise sellest teadmata peetakse oma
projektsioone reaalsuseks. Võime endale ette kujutada, kui piinav ja sügavat
rahutust põhjustav kindlustunde pidev puudumine võib olla, kus juures lähedaste
kontaktide puudumise tõttu midagi muuta ei saa. Asjakohaste küsimuste esitamine,
ebakindlusest ja hirmust rääkimine eeldaks lähedast, usalduslikku vahekorda;
selle puudumisel kiputakse arvama, et teistelt on karta mõistmatust,
väljanaermist või isegi hullukspidamist.
Täis umbusku ning taganttõugatuna kindlustunde
puudumisest arendab skisoidne isik endas selle tunde nimel eriti selliseid
funktsioone ja võimeid, millest võib loota, et need tulevad kasuks maailmas
orienteerumisel: meelelist tunnetust, intellekti, teadvust, mõistust. Nagu
hiljem näeme, kindlusetus võib olla nii lõdva kontakti põhjus kui ka selle
tagajärg. Kuna ebakindlust tekitab eriti kõik tunnete, emotsioonidega seonduv,
siis püüdleb skisoidne isik tunnetest eraldiseisva "puhta" mõtlemise poole,
millest ta loodab saada usaldusväärseid tulemusi. On mõistetav, et skisoidne
isik eelistab tegeleda täppisteadustega, mis annavad talle kindlustunnet ja
tagavad eraldatuse subjektiivsetest seikadest.
Isiksuse tundeelu areng jääb ratsionaalse külgede
arendamisest tunduvalt maha, sest selleks oleks vaja partnerit, suhtlust
emotsioonide tasandil. Sageli on skisoidsele isikule iseloomulik keskmiselt
kõrgem intelligents ning emotsionaalne mahajäämus, tema tundeelu jääb sageli
välja arendamata, mõnikord isegi kängunuks. Sellest sugenebki suur ebakindlus
igasuguste kontaktide loomisel, mis võib igapäevases elus tohutul hulgal raskusi
põhjustada. Isiku lävimises teistega puuduvad "vahepealsed toonid", nüansid, nii
võib juba lihtsamate kontaktide loomine probleeme tuua. Ka täiesti banaalsetes
ja igapäevastes olukordades satuvad nad üha uutele raskustele, mõistmata, et
need raskused on suhtluse, mitte võimete tasandil.
Skisoidne inimene ja
armastus
Nagu juba öeldud, skisoidsele inimesele kujunevad
eriti problemaatiliseks need arenguetapid, mille puhul on tegemist
inimestevaheliste kontaktide loomisega: lasteaeda- ja kooliminek, puberteet ja
kokkupuuted vastassoo esindajatega, suhted partneriga ja igasugused
inimestevahelised kontaktid üldse. Kuna mistahes lähedus vallandab hirmu, püüab
ta seda enam eemale tõmbuda, mida lähedasemaks ta kellelegi saab, mida enam ta
satub erilisse ohtu kedagi armastama hakata või kellegi armastuse osaliseks
saada. Ta kujutleb seda üksnes enese reetmise ja oma sõltumatuse
kaotusena.
Kui lapsel on suhtlemisraskusi, peaksid vanemad ja
kasvatajad nägema selles lapse skisoidsete probleemide algust, lapseeas saab ehk
veel probleemistiku väljaarenemist peatada, selle süvenemist ennetada, probleeme
ennetada. Kui lapsel on raske lasteaia- või klassikaaslastega kontakti saada,
kui ta ei leia endale sõpru, kui ta on nii enda kui teiste arvates nohik ja
individualist, kui nooruk väldib murdeeas kokkupuuteid vastassooga, kui ta
teistega läbikäimise asemel end vaid raamatutesse matab, kui ta kontaktide eest
põgeneb, omaette meisterdab või mistahes muud tegevust otsib, et vaid üksi olla,
kui ta selles vanuses elab läbi ränki maailmavahelisi kriise, kui ta ihuüksi
murrab pead elu mõtte üle, siis on vanematel põhjust muret tunda ning
spetsialistilt nõu küsida.
Tavaliselt toob partnerluse poole püüdlev
järelpuberteet skisoidsele noorele hulganisti uusi probleeme, sest armastus
lähendab inimesi maksimaalselt nii hingeliselt kui kehaliselt. Kahe armastaja
kohtumine otsekui ohustaks "ise-olemist" ja sõltumatust, oht on seda suurem,
mida enam keegi end teisele avab ja samas enda "mina" säilitada tahab.
Sellepärast osutuvadki taolised kohtumised sageli komistuskivideks, mis toovad
skisoidse inimese seni veel teadvustamata, varjatud probleemistiku tema
teadvusse. Mismoodi peaks ta oma kasvavast igatsusest vastastikuse läheduse,
armastuse ja õrnuse järele, saati soovist seksuaalvahekorda astuda rääkima?
Eespool kirjeldatud kontaktilünkade ja "vahepealsete toonide" puudumise tõttu
inimestevahelises läbikäimises on skisoidsel isikul eriti raske suguelu
integreerida - selles vanuses on tal juba välja kujunenud suhtlemisraskused. Ka
selles osas puuduvad tal käitumise "vahepealsed toonid", nii kellegi armastust
võita püüdev, vallutav kui ka ahvatlev ja anduv nüanss. Õrnuseavaldused,
sümpaatia väljanäitamine või emotsioonidega on talle võõrad ning tal tuleb
olulisel määral puudu võimest end teise olukorda asetada.
Konflikt tugeva iha ja läheduse ees tuntava hirmu
vahel üritatakse lahendada mitmel erineval moel. Sageli tehakse seda nii, et
laskutakse vaid mitte millekski kohustavaisse, kergelt katkestavaisse või
puhtseksuaalseisse suhetesse, suguelu otsekui eraldatakse seinaga tundeelust.
Partner on üksnes seksuaalobjekt, mis mingit muud huvi ei paku. Ka emotsionaalne
osavõtmatus soodustab partnerite kergekäelist väljavahetamist. Nii kaitstakse
end selle eest, et suhete süvenemisel võiks kogu tundeeluline abitus ja
kogenematus päevavalgele tulla. Samal põhjusel suhtutakse ka partneri
sümpaatiaavaldustesse tõrjuvalt, teadmata, kuidas neile vastata ja piinlikkust
tundes.
Seega on partner ainult "seksuaalobjekt" ja kogu
armuelu võib piirduda teatud funktsionaalse aktiga. Õrnutsev eelmäng, erootika
puudub. Partneri vajadusi ignoreerides asutakse kohe asja kallale. Jäme
kohtlemine teeb partnerile valu, seda nii hingelises kui kehalises mõttes.
Võibolla peitub selle taga alateadlik soov näha, kuidas partner reageerib. Kui
rahuldus käes, püütakse partnerist võimalikult ruttu lahti saada. "Pärast
seda oleksin ma ta kõige meelsamini välja visanud" - selline on skisoidse
mehe tüüpiline väljendus, mis näitab tema hirmu, et partner võib oodata
tundeavaldusi.
Kui skisoidne isik tahab partneri varal selgusele
jõuda oma ambivalentsuses, üheaegselt armastavas ja vihkavas suhtumises, samuti
sügavas kahtluses, kas teda ennast ikka üldse armastatakse, on situatsioon
tõsisem. Ta hakkab partnerit proovile panema, nõuab oma kahtluste hajutamiseks
aina uusi tõendusi, et teda tõepoolest armastatakse. See võib viia psüühilise
piinamise ning tõelise sadismini. Tema käitumine võib muutuda selgelt
destruktiivseks. Ta võib partneri kinnitusi armastusest ja kiindumusest
analüüsides hakata pidama neid ebapiisavaks, tühiseks, kahtlaseks või neid
saatanlikku osavust üles näidates tendentslikult tõlgendada.
Tihti tuleb ette, et skisoidne partner teeb enda ja
oma partneri kõik õrnad hingeliigutused maatasa, et need teda oma võimusesse ei
saaks. Kui partner on tema vastu eriti südamlik, ründab ironiseeriv skisoidne
isik tema hinge kõige hellemat kohta, naeruvääristab tema käitumist, näoilmet
või sõnu: "Ära vahi mind nagu truu koer", "Kui sa vaid teaksid, kui
naljakas sa oled" või "Jäta ometi need tobedad armuavaldused"
jne.
Loomulikult hävitab ta sellise käitumisega
süstemaatiliselt partneri armastuse, kui tollel pole just erakordset võimet
armastada või kui ta pole skisoidsele vastanduv masohhistlik tüüp, kes
süütundest, kaotushirmust või mingil muul põhjusel arvab, et peab kõigega
leppima või piinamisest naudingut tunneb. Muudel juhtudel kas partner tõmbub
tagasi või armastusest saab vihkamine. Siis skisoidne isik triumfeerib:
"Nüüd tuleb su tõeline pale lagedale!" Ta ei adu, et on ise partneri
niikaugele viinud.
Kuna skisoidsetel isikutel on raske partnerile
läheneda, teda üldse leidagi, püüavad nad sageli üksi toime tulla ja justkui ise
endale partneriks olles end ise rahuldada. Või nad otsivad aseobjekte, nagu
näiteks fetišismi puhul. Loomulikult ei saa nende tundeelu taoliste objektide
puhul edasi areneda, kuigi ka armastuse väärastunud vormides avaldub nende
igatsus ja soovi armastada. Skisoidsete inimeste juures täheldatakse sageli
seksuaalsuse infantiilset taset, kuigi igas muus suhtes võib tegemist olla
kõigiti arenenud isiksusega.
Tuleb ette, et allasurutud armastuse- ja
andumuseihalus tekitab äärmiselt tugeva, lausa hullumiseni küündiva
armukadeduse. Tuntakse, et ei peeta end just armastusväärselt ülal, samas
ollakse teadlik oma võimetusest armastada ja on selge, et nii kedagi kuigi kaua
kinni hoida ei saa. Siis hakatakse kõikjal nägema rivaale, keda - sageli
õigusega - peetakse paremaks, enam armastust väärivaks. Armukadeduse üks -
enamasti teadvustamata - aspekt on partneri proovilepanek: kui ta mind mu
käitumisele vaatamata ikkagi armastab, siis on see tõeline armastus. Skisoidsel
inimesel on alati väga raske uskuda, et keegi võib teda armastada.
Hirm andumuse ees jõuab skisoidse isiku teadvusesse
enamasti hirmuna end siduda. Inimese olemuslik andumusihalus hakkab allasurutuse
tõttu kuhjuma ja tugevdab hirmu, nii et andumust kujutletakse iseenda täieliku
reetmisena, "minast" loobumisena, "mina" allakugistamisena teise inimese poolt.
Partneris hakatakse nägema deemonit. See tugevdab veelgi hirmu ja seletab nii
mõnegi skisoidse isiku reaktsiooni, näiteks äkkviha. See tekib ohutundest
ülivõimsa teise isiku ees, adumata, et see ülivõimsus on skisoidse isiku enda
projektsioon.
Kokkuvõtteks võime nentida, et skisoidsel inimesel
on kõige raskem arendada endas võimet armastada. Miks see nii on, seda käsitleme
hiljem põhjalikult. Ta on tohutult tundlik kõige suhtes, mis ähvardab tema
vabadust ja sõltumatust piirata. Tunnete väljendamisel on ta sõnakehv. Ta on
väga tänulik, kui partneri kiindumus ei ole pealetükkiv, kui ta saab kodu- ja
turvalisustunde. Kes temaga oskab olla, võib loota sügavat kiindumist, mida küll
õieti välja ei näidata.
Skisoidne inimene ja
agressiivsus
Agressiivsust käsitledes eelistan siinkohal ja
edaspidi rääkida mitte vihast, vaid just agressiivsusest, kuna viha väljendub
kõige sagedamini agressiivsusena, mille avaldumise erinevaid vorme saab
hõlpsamini mõistetavalt kirjeldada. Hirm ja agressiivsus on tihedalt seotud,
tõenäoliselt vallandub agressiivsus alles eelneva ebameeldivustunde ja hirmu
taustal, kusjuures ebameeldivus on ilmselt varase lapseea hirmu arhailine vorm,
selle hirmu eelvorm. Varases lapseeas oleme ebameeldivuse ja hirmu ees täiesti
abitud, võimalused ebameeldivuse seedimiseks ja hirmust jagusaamiseks tulevad
hiljem. Neid vallandavad varases lapseeas intensiivsed stressorid nagu nälg,
külm, valu, elurütmi ja eluruumi integreerituse häirimine, meeleorganite
ülekoormamine, liikumisvabaduse piiramine, iseolemise võõrandamine teiste
pealetükkiva läheduse ja sekkumisega, üksindus. Seega on hirm selles eas
kõigepealt intensiivselt tunnetatud ebamugavus, loetletud situatsioonides
langevad väikelapse hirm ja agressiivsus ajaliselt praktiliselt veel kokku: see,
mis vallandab ebameeldivustunde ja hirmu, vallandab samaaegselt ka
agressiivsuse, raevu.
Mismoodi saab väikelaps hirmu ületada ja
ebameeldivust eemale tõrjuda? Esialgu ainult jõuetu vihaga, mis väljendub
karjumises, hiljem jalgade trampimises ja kätega vehkimises, motoorses pinge
langetamises ja väljaelamises. Kuna kõige varasemas eas enda ja teiste vahel
vahet ei tehta, ei ole needa agressiivsuse avaldused veel mitte kellelegi
suunatud, mitte millegagi seostatud, tegemist on lihtsalt ebamugavuse ja
ebameeldivuse väljaelamisega enda psüühilise seisundi ning organismi pingest
vabastamiseks. Niisiis võime siin rääkida agressiivsuse arhailisest vormist.
Selline agressiivsus väljendub elementaarselt, spontaanselt, kontrollimatult
ning kuna inimesega seostamatult, siis halastamatult ja igasugusest süütundest
vabana.
Arhailine hirm on tohutult intensiivne, kuna
väikelaps oma täielikus abituses elab seda läbi ohuna elule, kogu oma
eksistentsile. Sama totaalselt valdavad teda agressiivsus ja raev - laps on
vastavates olukordades "maruvihane" või "hirmu täis", teda lausa põletab tung
need välja elada, neist vabaneda. Refleksiivne võpatamine, maailmast
tagasitõmbumine ja ja liikumistung on ilmselt teistegi elusolendite hirmule ning
ebameeldivusele reageerimise algvormid: põgenemine tahapoole, maailmast
tagasitõmbumine kuni teesklemiseni, nagu oldaks surnud; põgenemine ettepoole,
liikumistung, rünnak.
Kui skisoidne inimene jääb ka edaspidi
mitteseotuks, tunnetab ta edaspidigi, et on saatuse meelevallas, ilma
turvalisusest, kaitstusest, ohutusest; tõelisi või ekslikult selliseks peetavaid
rünnakuid tunnetab ta ka edaspidi kogu oma eksistentsi ohustavaina. Sellele
vastavalt on tema reageeringud eelpool kirjeldatud mõttes läbinisti arhailised.
Need seisnevad äkilises halastamatus agressiivsuses, mis peab hirmu või selle
vallandaja kõrvaldama, psüühilise seisundi pingest vabastama.
Võime endale ette kujutada, kui ohtlikud sellised
arhailised, eksistentsiaalse ohustatuse tundest tekkivad agressiivsed
reaktsioonid end vaevalt kellegagi siduvate skisoidsete inimeste puhul võivad
olla. Ei ole olemas mitte midagi, mis taoliste inimeste agressiivsust peataks,
seda millegagi seoks, see ei ole neil isiksusse kui tervikusse integreeritud.
Nende agressiivsus jääb hoolimatuks, primitiivseks, instinktiivseks
väljaelamiseks. Nagu juba seksuaalsuse käsitlemisel nägime, on ka siin tegemist
integreerimatusega terviklikku emotsionaalsesse ellu; ka nende agressiivsus ja
afektid jäävad tundemaailmast kui tervikust isoleeritud, puhtinstinktiivseteks
väljaelamisteks. Kuna neil tuleb suuresti puudu ka võimest end teise olukorda
asetada, siis pidurdavad jõud praktiliselt puuduvad. Nii on agressiivsus vaid
pingetest vabanemise teenistuses, see elatakse välja kontrollimatult ning mingit
süüd tundmata. Sellele lisandub asjaolu, et skisoidsetel inimestel, kuna neil
sidemed teiste inimestega puuduvad, ei ole ettekujutust, kuidas nende
agressiivsus ja afektid teistele mõjuvad - nemad lihtsalt "ainult" elasid end
välja, teisi inimesi seejuures tähelepanemata. Seetõttu on nad sageli ülearu
teravad, salvavad või äkilised, ise seda teadmata.
Turvalisuse ja seotuse puudumise ning sellest
tuleneva umbusu tõttu tunnetab skisoidne inimene teise inimese lähenemist enda
ohustamisena, tema esimene reaktsioon on hirm, millele peagi järgneb
agressiivsus. Kui teame seda skisoidsete inimeste põhilist tunnet, saavad meile
nende mõnedki sageli muidu arusaamatud reaktsioonid mõistetavaks. Arhailine
integreerimata, eraldiseisev agressiivsus võib viia vägivalla kasutamiseni ja
kui skisoidsele inimesele tundub, et teine teda ahistab, kõrvaldab ta selle nagu
tüütu putuka. Nagu kõik seostamata, tundeelust eraldiseisvad tungid võib ka
agressiivsus iseseisvuda ning siis ohtliku asotsiaalse või kriminaalse
käitumiseni viia.
Kui sellised äärmuslikud näited ka kõrvale
jätta, on skisoidsetel inimestel üldiselt raske oma agressiivset käitumist
kontrolli all hoida. Ise nad oma agressiivsuse pärast ei kannata, seda enam peab
kannatama ümbruskond. Sellest, mis esialgu oli olemas hirmu eemaletõrjumiseks,
võib tulla naudingut pakkuv agressiivsus, mida teostatakse lihtsalt tema enda
pärast - julmuse ja sadismi kõikvõimalike vormideni välja. Nende agressiivsuse
kõige sagedasemad avaldumisvormid on järskus, äkiline solvav teravus, jäine
külmus, kontakteerumatus, küünilisus ja poolehoiu silmapilkne muutumine
vaenulikuks vastumeelsuseks. Neil puuduvad ka siin agressiivsuse oskuslikud,
vaoshoitud, olukorrale vastavad "vahepealsed toonid" - seda küll vaid
kõrvaltvaataja seisukohalt, sest nad ise leiavad, et käituvad igas olukorras
täiesti adekvaatselt.
Skisoidse isiku agressiivsusel on peale tõrje ja
kaitse veel tainegi funktsioon. Agressiivsus võib tema puhul olla poolehoiu
võitmise viis, mis meenutab näiteks murdeeale iseloomulikke katseid
vastassugupoolele läheneda. Nii murdeealistel kui skisoidsetel inimestel esineb
samasugune hirmu ja iha segunemine, tunnete varjamine, ollakse pealetükkiv ja
agressiivne, kuna puudub kas julgus või oskus olla õrn, kardetakse end
blameerida, ollakse valmis otsekohe taganema, sümpaatia muutub kiiresti
antipaatiaks, korvi saamisel - olgu siis tegemist tegeliku fakti või
väärkujutlusega - ollakse küüniline.
Skisoidse inimesega lävides on oluline teada, et
nende agressiivsuse mõte võib olla ka kontakti loomine. Neil on kergem olla
agressiivne kui väljendada oma poolehoidu ja teisi positiivseid tundeid. Suurte
kontaktilünkade tõttu inimestevahelistes suhetes on nad üsnagi ebakindlad. Kui
neile kontaktilünkade ületamiseks piisavalt aega anda, õnnestub neil kõige
paremini oma agressiivsust integreerida ning seda adekvaatselt
tunnetada.
Täiendavad
tähelepanekud
Skisoidsel, "lõhestunud" inimesel on psüühiliste
muljete, impulsside ja reaktsioonide läbielamise terviklik seos suuremal või
vähemal määral lõhutud, eeskätt vitaalimpulsid on isoleeritud, tundeelust
eraldatud. Teiste sõnadega öeldes, mitmesuguste läbielamis- või isiksusekihtide
integreerimine kokkusulandava tunde abil ei õnnestu. Kõigepealt tuleb märkida,
et mõistuse ja tunde, ratsionaalsuse ja emotsionaalsuse küpsusaste on suuresti
erinev. Tunde- ja mõtteprotsessid kulgevad üksteisest eraldatult ja ei sulandu
ühtseks läbielamiseks. Skisoidne inimene tunneb peaasjalikult tunde
primitiivseid eelvorme, afekte, sellega on nii, nagu oleksid vahepealsed
värvitoonid väljendusvõimaluste paletilt puudu, seal on vaid ekstreemsed toonid:
must ja valge. See kõik on selle tagajärg, et tal puuduvad inimestevahelised
emotsionaalsed lähisuhted.
Otsides kaitset hirmu eest, mida ta läheduse ees
tunneb, püüab skisoidne inimene saavutada võimalikult suurt sõltumatust. Sellise
autarkiakalduvustega (enesega rahuldumine), eemalehoidmisega lähisuhetest on aga
vältimatult seotud tiirlemine iseenda ümber, kasvav egotsentrism, mis viib üha
suurema isoleerituseni. Võime mõista, et sellised inimesed elavad läbi kõige
suuremaid hirme üldse, sest üksindus ja isoleeritus toimivad hirmu tugevdavalt.
Hirm võib muutuda väljakannatamatuks; ka selles hirmus peegeldub selle
läbielamine, et ollakse teistsugune kui teised ja tuntakse end maailmas
mitteturvaliselt. Üks taoline patsient ütles kord nii: "Hirm on ainus
reaalsus, mida ma tunnen." On iseloomulik, et ta ei suutnud kirjeldada oma
hirmu millegi kindla, konkreetse asja ees, vaid elas seda läbi
totaalselt.
Kuna skisoidsed inimesed on labiilsed ning
kaitsetult sise- ja välismaailma meelevallas, on arusaadav, et nad püüavad välja
arendada elutehnika, millega nad endale midagi tõeliselt lähedale ei lase, mis
võimaldab neil jääda puutumatuks, alati asjalikuks, distantseerituks ja
võimalikult üleolevaks, end mitte millegagi tasakaalust välja viia lasta, mitte
mingil moel tõeliselt ligipääsetav olla. See võib ulatuda jahedast
distantsihoidmisest, arrogantsist ja ligipääsmatusest jäise külmuse ja kalkuseni
või, kui need kaitsehoiakud ebapiisavaks osutuvad, viia ka äkiliste teravusteni
ja plahvatusliku agressiivsuseni, nagu eelpool kirjeldasime. Siin saab
ümbruskond tõepoolest aidata, kui see isiku käitumise seostest rohkem teab ja
mõistab, millisest sisemisest hädast tema käitumine tuleneb.
Religiooni suhtuvad nad enamasti skeptiliselt,
sageli küüniliselt, teravmeelselt paljastavad nad usu "mõttetust", on
kriitilised riituse, traditsioonide ja formaalsuste suhtes. Nad vabastavad end
üldse meelsasti lummusest, vaatavad asju kaine pilguga ja jõuavad seletamatu
aukartusetu "äraseletamiseni" - eelarvamustest vaba ja peamiselt
loodusteadusliku orientatsiooniga aeg annab selleks piisavalt võimalusi. Nii on
nad sageli ratsionalistid, kel puudub organ teatud elamusvaldkondade jaoks,
mille üle nendega seetõttu ka diskuteerida ei saa.
Aga sageli juhtub, et selline suhtumine religiooni
või usku on ka teadvustamata profülaktika pettumuse vastu. Nad ei julge uskuda,
kardavad pettumuse osaliseks saada ja samas ootavad siiski veenvat "tõendust".
Mõnel juhul on nad nihilistlikud ja destruktiivsed, tunnevad kuratlikku
naudingut, kui neil õnnestub kellegi teise usk maatasa teha. Nende püüdluses
pöörata teisi uskmatuks nagu nad ise on siiski märgata ka oma suhtumise
küsitavust, võibolla nad lihtsalt ei taha oma uskumatusega üksi jääda. Kel on
raskeid arenguhäireid, need ei saa sellepärast usklikud olla, et nad pole eales
kogenud turvalisust ja armastust, nad kalduvad ateismi. Sel juhul võtavad nad
sageli iseennast kõigi asjade mõõdupuuks.
Tundub, et maailmale suunatud huvi tagasitõmbumine
ja selle üha täielikum ülekandmine iseendale annab sellisele isikule võimu ja
tähtsuse, mis täidab ajapikku kogu teadvuse. Mõned aga otsivad usuvallast
senikogematut turvalisust ja nad võivad selle sealt ka leida, kuid nende usk ei
ole lapsemeelne, see ei ole ka usk isikustatud armastavasse Jumalasse. Nende usk
on pigem midagi inimesest kõrgemalseisvat, mida ei saa teaduslikult põhjendada.
Nad võrdlevad seda tinglikult vaba indiviidi väärikuse ja inimese kui sellise
teadvustatud, kohustusliku ülesandega.
Isiksusestruktuurist johtuvalt eelistavad nad
elukutseid, mis ei nõua lähedasi suhteid teistega. Nad eelistavad teoreetilisi
ja abstraktseid valdkondi. Eriti sageli kohtame nende hulgas
täppisteaduste esindajaid. Kui nad uurivad teaduslikult inimest, toimub see
kaudseid teid pidi, psühholoogiliste testide, mikroskoopide ja röntgeniaparaatide abil või patoloogias laipade kaudu. Hinge
kalduvad nad käsitlema psüühiliste reflekside kogumina ja nad võiksid väljenduda
Schopenhaueri sõnadega: "Armas Jumal, kui sa olemas oled, päästa mu hing,
kui see mul olemas on." Nende psüühikale on iseloomulik joon midagi
päevavalgele tuua, paljastada.
Kunstis on neile omasem abstraktne, üldistav suund,
nad püüavad kujutada oma keerukaid siseelamusi, väljendades neid šifreeritult ja
sümbolistlikult, või nad on teravad kriitikud, satiirikuid ja karikaturistid.
Nende stiil on valdavalt isemeelne, ebakonventsionaalne, igal juhul originaalne,
mõnikord avangardistlik. Kui nad ei pöördu oma kontaktituses mingi kindla
publiku poole, vaid kujutavad oma elamuste kõrval üldinimlikku ja
põhimõttelist, võivad nad panna aluse uutele arenguprotsessidele. Sageli
mõistavad nad hästi psühholoogilise õhkkonnaga seonduvat, vihjavad asjadele,
mida otse välja ei öelda ja jõuavad asjadeni, mida teised ei näe või ei taha
näha. Sellepärast võivad nende teosed süvendada meie teadmisi inimestest. Oma
eluajal on nad harva populaarsed.
Skisoidse inimese positiivsed jooned avalduvad
eelkõige suveräänses iseseisvuses ja sõltumatuses, julguses olla tema ise, olla
autonoomne isiksus. Tema tugevamate külgede hulka kuuluvad terav
tähelepanuvõime, afektivaba, kaine asjalikus, kriitiline, äraostmatu suhtumine
faktisesse, julgus näha asju nagu nad on, midagi ilustamata. Skisoidseid isikuid
ahistavad traditsioonid ja dogmad kõige vähemal määral, nad ei hakka millestki
sõltuma, ei võta enne põhjaliku uurimist ja järelemõtlemist ühtki asja enda
peale. Nad ei lasku sentimentaalsustesse, vihkavad ülevoolavaid tundeid ja
ebaselgust. Nad järgivad täpselt oma veendumusi ega lähe kompromissidele, kõige
kohta on neil oma arvamus. Enamus neist on iroonilised ja satiirilised, neil on
terav pilk teiste nõrkuste suhtes, seetõttu on neid raske eksiteele viia.
Inimestevahelistes suhetes tekitavad nad sageli "ebamugavust", kuna ei salli
teesklust ja ilustatud fassaade.
Tuleb veel mainida neid isikuid, kel on
tugev skisoidne struktuur, aga kellele see mingit muret ei tee, nad tunnevad
ennast tervena. Nad väärtustavad oma autarkiat ja kontaktitust ning elavad need
mingit halastust tundmata teiste kulul välja. Siia kuuluvad paljud valitsejad,
üldse inimesed, kel on teiste üle mingi võim ja kes neid kõhklematult oma
huvides ära kasutavad.
Kui siin ja edaspidi kirjeldatakse üksikute
struktuuritüüpide "positiivseid" esindajaid üsna napilt, siis tuleb see sellest,
et seda, mis on nelja struktuuritüübi juures põhimõttelise tähtsusega, saab
selgemini esile tuua just äärmuslikke avaldumisvorme käsitledes. Loodan, et
keegi ei näe siin midagi hinnangulist: iga struktuuri puhul on olemas võimalused
jõuda kõrgele arenguastmele.
_________________________________
1. Hirm saada ainulaadseks indiviidiks.
2. Enesesäilitamine, teistest eraldi olek.
3. Elab isiklike huvide järgi.
4. Hirm inimliku läheduse ees.
5. Seisavad kõigest eemal, on jahedad, eraklikud, ligipääsmatud, endassetõmbunud, isegi külmad.
6. Agressiivsus või vaenulikkus.
7. Poolehoid, sümpaatia, õrnus, armastus vähearenenud.
8. Kindel ettekujutlus teistest.
9. Ebakindlad.
10. Tundeelu areng maha jäänud.
11. Õrnuseavaldused, sümpaatia väljanäitamine sõnade või emotsioonidega on võõrad.
12. Seksuaalsus on tundemaailmast eraldatud.
13. Õrnutsemine, eelmäng, erootika puudub.
14. Partneri proovile panek.
15. Teevad õrnad hingeliigutused maatasa.
16. Raskesti usuvad, et teda armastakse.
17. Partneris nähakse deemonit.
18. Ausus, kodanikujulgus, tundlikus.
19. Tunnete väljanäitamisel sõnakehvad.
20. Hirm ja agressiivsus.
21. End teiste olukorda asendada on raske.
22. Agressiivsus mõjutab.
23. Teravad, salvavad, äkilised.
24. Turvalise ja seotuse puudumine.
25. Tunnete varjamine, pealetükkiv ja agressiivne, kuna puudub julgus või oskus olla õrn.
26. Agressiivsuse mõte/võte on kontakti loomine.
27. Piisavalt vaja aega, enne kui kontakt tekib.
28. Kardab siis kui muutub sõltuvaks.
29. Projitseerib enda halvad omadused teiste peale.
30. Tunneb puudust hellusest ja mõistmist vähe.
31. Vähe kokkupuuteid.
32. Ebapiisavad võimalused tundeelu ja usaldusvõime arendamiseks.
33. Puudulik elutehnika.
34. Üksindusest teeb vooruse, selle taga peitub igatsus olla lähedane, usaldatav, armastada ja armastatud olla.
35. Naha verevarustus nõrk.
36. Lõhestatud inimene.
37. Puuduvad vahepealsed toonid, kuna pole emotsionaalseid lähisuhteid.
38. Otsib suurt sõltumatust.
39. Maailma peavad nad mitteturvaliseks.
40. Egokeskne.
41. Kardetakse teistele oma nõrkust ja kaitsetust näidata.
42. Kaotab huvi maailma vastu.
43. Tagasitõmbumine ja sulgumine võib viia maailma kaotamiseni.
44. Suur hirm, kukkumine olematusse, absoluutsesse tühjusesse.
45. Haistavad igal pool pidevalt ohtu.
46. Meeleline tunnetus hea (haistmismeel, maitsmismeel, kuulmismeel).
47. Tunneb keskkonna kõige väiksemaid muutusi.
48. Tajutav seostakse iseendaga.
49. Ettevaatlikult sirutatakse tundlad teo kombel välja, kui oht siis kohe tõmbab tagasi.
50. Alaväärsustundega mittetoimetulek.
51. Eelarvamuste juurde jäämine.
52. Teiste hulgas olles isoleeritus, turvalisustunde puudumine.
53. Sise- ja välismeele vallas labiilsed ja kaitsetud.
54. Näeb inimese eksistentsi ohustatust.
2. Enesesäilitamine, teistest eraldi olek.
3. Elab isiklike huvide järgi.
4. Hirm inimliku läheduse ees.
5. Seisavad kõigest eemal, on jahedad, eraklikud, ligipääsmatud, endassetõmbunud, isegi külmad.
6. Agressiivsus või vaenulikkus.
7. Poolehoid, sümpaatia, õrnus, armastus vähearenenud.
8. Kindel ettekujutlus teistest.
9. Ebakindlad.
10. Tundeelu areng maha jäänud.
11. Õrnuseavaldused, sümpaatia väljanäitamine sõnade või emotsioonidega on võõrad.
12. Seksuaalsus on tundemaailmast eraldatud.
13. Õrnutsemine, eelmäng, erootika puudub.
14. Partneri proovile panek.
15. Teevad õrnad hingeliigutused maatasa.
16. Raskesti usuvad, et teda armastakse.
17. Partneris nähakse deemonit.
18. Ausus, kodanikujulgus, tundlikus.
19. Tunnete väljanäitamisel sõnakehvad.
20. Hirm ja agressiivsus.
21. End teiste olukorda asendada on raske.
22. Agressiivsus mõjutab.
23. Teravad, salvavad, äkilised.
24. Turvalise ja seotuse puudumine.
25. Tunnete varjamine, pealetükkiv ja agressiivne, kuna puudub julgus või oskus olla õrn.
26. Agressiivsuse mõte/võte on kontakti loomine.
27. Piisavalt vaja aega, enne kui kontakt tekib.
28. Kardab siis kui muutub sõltuvaks.
29. Projitseerib enda halvad omadused teiste peale.
30. Tunneb puudust hellusest ja mõistmist vähe.
31. Vähe kokkupuuteid.
32. Ebapiisavad võimalused tundeelu ja usaldusvõime arendamiseks.
33. Puudulik elutehnika.
34. Üksindusest teeb vooruse, selle taga peitub igatsus olla lähedane, usaldatav, armastada ja armastatud olla.
35. Naha verevarustus nõrk.
36. Lõhestatud inimene.
37. Puuduvad vahepealsed toonid, kuna pole emotsionaalseid lähisuhteid.
38. Otsib suurt sõltumatust.
39. Maailma peavad nad mitteturvaliseks.
40. Egokeskne.
41. Kardetakse teistele oma nõrkust ja kaitsetust näidata.
42. Kaotab huvi maailma vastu.
43. Tagasitõmbumine ja sulgumine võib viia maailma kaotamiseni.
44. Suur hirm, kukkumine olematusse, absoluutsesse tühjusesse.
45. Haistavad igal pool pidevalt ohtu.
46. Meeleline tunnetus hea (haistmismeel, maitsmismeel, kuulmismeel).
47. Tunneb keskkonna kõige väiksemaid muutusi.
48. Tajutav seostakse iseendaga.
49. Ettevaatlikult sirutatakse tundlad teo kombel välja, kui oht siis kohe tõmbab tagasi.
50. Alaväärsustundega mittetoimetulek.
51. Eelarvamuste juurde jäämine.
52. Teiste hulgas olles isoleeritus, turvalisustunde puudumine.
53. Sise- ja välismeele vallas labiilsed ja kaitsetud.
54. Näeb inimese eksistentsi ohustatust.
55. Kui suudavad oma kannatuse ja hirmud läbi
elada, neist üle saada, siis võivad nad jõuda kõrgema inimlikkuseni.
56. Tugevusaste võib olla erinev.
57. Kui tundeelu pole vaesunud, kui seda vaid pelglikult tagasi hoitakse, siis on nad väga peenekoelised ja tundlikud.
58. Vabastavad end lummusest, vaatavad asju kaine pilguga.
59. Panevad armastusastme, -tugevuse proovile.
60. Võtavad iseennast kõikide asjade mõõdupuuks.
61. Eetika ja moraal oleks nagu kahtlased väärtused.
62. Tugevad isiksused ja elavad oma reeglite järgi (tugev on kõige tugevam üksinda).
63. Mineviku emotsionaalsed vajadused jäid täitmata (ta tundeid ei võetud tõsiselt).
64. Valivad elukutseid, mis ei nõua lähedasi suhteid (teoreetilised ja abstraktsed valdkonnad).
65. Nende psüühikale on iseloomulik joon - midagi päevavalgele tuua, paljastada.
66. Pööravad tähelepanu loomadele, kividele, taimedele.
67. Poliitika ei lähe neile korda.
68. Sageli mõistavad nad hästi psühholoogilise õhkkonnaga seonduvat, vihjavad asjadele, mida otse välja ei öelda ja jõuavad asjadeni, mida teised ei näe või näha ei taha.
69. Oma eluajal on nad harva populaarsed.
70. Elavad läbi sellist põrgut, mida tunnevad oma üksinduses.
71. Taluvad üksijäämist kergemini.
72. Rajavad varakult omaenda maailma.
73. Positiivne külg: suveräänses (võim) iseseisvuses, sõltumatuses, julgus olla tema ise, olla autonoomne isiksus.
74. Terav tähelepanekuvõime, afektivaba, kaine asjalikkus, kriitiline, äraostmatu suhtumine faktidesse, julgus näha asju nagu need on, midagi ilustamata.
75. Neid ahistavad traditsioonid ja nad ei hakka millestki sõltuma.
76. Vihkavad ülevoolavaid tundeid, ebaselgust ja sentimentaalsust.
77. Kõige kohta on neil isiklik arvamus.
78. Terav pilk teiste nõrkuste suhtes, seetõttu on neid raske eksiteele viia.
79. Ei salli teesklust ja ilustatud fassaade.
80. Nad usuvad oma võimetesse ja kujundavad oma saatuse ise.
81. Ei ole hea, et inimene on üksi (kontaktitu inimene võib kergesti ebainimlikuks muutuda).
82. Kalduvus sattuda vastava vastandtüübi (depressiivne isiksus) lummusesse, selles on võimalus end täiustada, ühekülgsusest vabaneda.
83. Abi saame julgusest usaldada. Annab võimaluse tunnetada sümpaatiat ja seotust, vaid ka enda toetamise, elamuste ja arengu ühtsuse ning mina piiratuse avardamisena partneri kaudu.
84. Probleemseteks on meeleorganid, kompimis- ja hingamiselundid, nahk ja hingamisteed.
85. Analüütilised, kahtlevad.
86. Pluss pool: iseseisvus, motiveerivad end ise, muudavad maailma, seoste nägijad, kiired mõtlejad, tuleb eluga toime, edukad üldiselt.
87. Ei taha/salli raame (raamistikku).
88. Raske emotsioonidega kaasa minna.
89. Meeldib vaba ajagraafik.
90. Neile meeldib kui kiidetakse (ise peavad õppima teisi väärtustama ja kiitma).
91. Vajavad konkreetseid fakte, numbrilisi näitajaid (graafikud, tabelid).
92. Skisoidsed isikud ei salli kui nina topitakse nende asjadesse (kontrollimist).
93. Ei talu kritiseerimist.
94. Autoritaarne, tajub tervikut, strateeg.
95. On raskusi depressiivsete isikutega.
96. Huvi puudumine teiste inimeste vastu.
57. Kui tundeelu pole vaesunud, kui seda vaid pelglikult tagasi hoitakse, siis on nad väga peenekoelised ja tundlikud.
58. Vabastavad end lummusest, vaatavad asju kaine pilguga.
59. Panevad armastusastme, -tugevuse proovile.
60. Võtavad iseennast kõikide asjade mõõdupuuks.
61. Eetika ja moraal oleks nagu kahtlased väärtused.
62. Tugevad isiksused ja elavad oma reeglite järgi (tugev on kõige tugevam üksinda).
63. Mineviku emotsionaalsed vajadused jäid täitmata (ta tundeid ei võetud tõsiselt).
64. Valivad elukutseid, mis ei nõua lähedasi suhteid (teoreetilised ja abstraktsed valdkonnad).
65. Nende psüühikale on iseloomulik joon - midagi päevavalgele tuua, paljastada.
66. Pööravad tähelepanu loomadele, kividele, taimedele.
67. Poliitika ei lähe neile korda.
68. Sageli mõistavad nad hästi psühholoogilise õhkkonnaga seonduvat, vihjavad asjadele, mida otse välja ei öelda ja jõuavad asjadeni, mida teised ei näe või näha ei taha.
69. Oma eluajal on nad harva populaarsed.
70. Elavad läbi sellist põrgut, mida tunnevad oma üksinduses.
71. Taluvad üksijäämist kergemini.
72. Rajavad varakult omaenda maailma.
73. Positiivne külg: suveräänses (võim) iseseisvuses, sõltumatuses, julgus olla tema ise, olla autonoomne isiksus.
74. Terav tähelepanekuvõime, afektivaba, kaine asjalikkus, kriitiline, äraostmatu suhtumine faktidesse, julgus näha asju nagu need on, midagi ilustamata.
75. Neid ahistavad traditsioonid ja nad ei hakka millestki sõltuma.
76. Vihkavad ülevoolavaid tundeid, ebaselgust ja sentimentaalsust.
77. Kõige kohta on neil isiklik arvamus.
78. Terav pilk teiste nõrkuste suhtes, seetõttu on neid raske eksiteele viia.
79. Ei salli teesklust ja ilustatud fassaade.
80. Nad usuvad oma võimetesse ja kujundavad oma saatuse ise.
81. Ei ole hea, et inimene on üksi (kontaktitu inimene võib kergesti ebainimlikuks muutuda).
82. Kalduvus sattuda vastava vastandtüübi (depressiivne isiksus) lummusesse, selles on võimalus end täiustada, ühekülgsusest vabaneda.
83. Abi saame julgusest usaldada. Annab võimaluse tunnetada sümpaatiat ja seotust, vaid ka enda toetamise, elamuste ja arengu ühtsuse ning mina piiratuse avardamisena partneri kaudu.
84. Probleemseteks on meeleorganid, kompimis- ja hingamiselundid, nahk ja hingamisteed.
85. Analüütilised, kahtlevad.
86. Pluss pool: iseseisvus, motiveerivad end ise, muudavad maailma, seoste nägijad, kiired mõtlejad, tuleb eluga toime, edukad üldiselt.
87. Ei taha/salli raame (raamistikku).
88. Raske emotsioonidega kaasa minna.
89. Meeldib vaba ajagraafik.
90. Neile meeldib kui kiidetakse (ise peavad õppima teisi väärtustama ja kiitma).
91. Vajavad konkreetseid fakte, numbrilisi näitajaid (graafikud, tabelid).
92. Skisoidsed isikud ei salli kui nina topitakse nende asjadesse (kontrollimist).
93. Ei talu kritiseerimist.
94. Autoritaarne, tajub tervikut, strateeg.
95. On raskusi depressiivsete isikutega.
96. Huvi puudumine teiste inimeste vastu.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.