HIRM ENDAKS SAAMISE
EES
Johann Gottfried von Herder: "Unusta oma Mina, ära kaota end kunagi."
Johann Gottfried von Herder: "Unusta oma Mina, ära kaota end kunagi."
Hirmu teine põhivorm on hirm saada iseseisvaks
Minaks, mida elatakse kõige sügavamalt läbi turvalisusest ilmajäämisena.
Põhiimpulsside poolt vaadatuna on siin tegemist inimesega, kel on
ülisuur "revolutsioon", impulss liikuda suurema keskme ümber ja kes
"omapöörlemist" vältida tahavad. Nimetame seda andumuse aspektiks selle sõna
kõige laiemas tähenduses.
Soov jõuda lähedase kokkupuuteni teise inimesega,
igatsus ise armastada ja armastatud olla on meile olemuslik, see on üks
inimlikkuse tunnuseid üldse. Armastades on meil soov teha teine inimene
õnnelikuks, püüame teda täielikult mõista, tema soovid ära arvata, mõtleme
rohkem temale kui iseendale, võime end unustada ning kogeda õnnestavat
vastastikust andmist ja võtmist. See sulatab meid kokku, "meie" ei tunne,
vähemalt mõnedel silmapilkudel, indiviidide lahusust. Sellise armastuse ürgne
eeskuju on ema ja lapse suhe ja võibolla püüab kogu armastus seda suhet
taastada, leida uuesti seda, mida me varases lapsepõlves kogesime: tunda, et
meid tingimustega armastatakse, lihtsalt sellisena nagu oleme ja teada, et meie
elu, see, mis meil anda on, teise samuti õnnelikuks teeb. Võime armastada on
meile sättumusena kaasa antud, selle edasiarendamiseks tuleb see äratada. Nii
laseb teise armastus tunda, et oleme midagi väärt ja võimaldab ka rakendada oma
valmisolekut armastuseks, et teise armastusele vastata. Vaatame nüüd, kuidas see
välja näeb, kui inimene Minaks saamist vältides püüab elada valdavalt Minast
loobudes ja andudes.
Kõigepealt hakkab silma, et partner omandab
ülisuure väärtuse. Armastamiseks ja andumuseks vajatakse ilmtingimata teist
inimest, partnerit. Sellega kaasneb sõltuvus ja nüüd jõuamegi depressiivsete
inimeste põhiprobleemi juurde: Nad on partnerist suuremas sõltuvuses kui teised.
Nii oma võime ja valmiduse tõttu armastada kui ka vajaduse tõttu olla
armastatud. Need kaks aspekti saame kokku võtta Erich Frommi sõnadega, kahe
lausega tema raamatust "Armastuse kunst": "Ma vajan sind, kuna ma sind
armastan"; "Ma armastan sind, kuna ma sind vajan." Seega siis vajatakse kedagi,
et teda armastada, et oma armastusvõimet rakendada, teiselt poolt vajatakse
teist inimest, kuna tahetakse ise armastuse osaliseks saada ja tuntakse
vajadusi, millest võib arvata, et neid ise rahuldada ei saa.
Kui keegi teist nii tungivalt vajab, püüab ta
võimalikult enam neid lahutavat distantsi kõrvaldada. Teda teisest lahutav lõhe
valmistab talle piina. See on seesama distants, mida skisoidne inimene just
tingimata vajab ja enesekaitseks säilitada püüab. Skisoidsele vastupidiselt
tahab depressiivne inimene teisele võimalikult lähedale jõuda ja jääda. Mida
nõrgem "omapöörlemine", seda intensiivsemalt tunneb ta hirmu partnerist lahutava
distantsi pärast, kui partner on eemal, temast eraldi. Ta püüab selliseid
olukordi vältida. Kaugus tähendab talle üksijäetust, mahajäetust. See võib esile
kutsuda sügava depressiooni ja meeleheite.
Kuidas pääseda piinava hirmu meelevallast, mida
tuntakse lahusoleku ja partneri võimaliku kaotuse ees? Ainuke võimalus abi leida
oleks oma iseseisvuse ja sõltumatuse arendamine, et ei oldaks enam nii
täielikult partnerist sõltuv. Aga just see on depressiivsel isikul raske, sest
siis peaks ta ju oma tihedaid sidemeid partneriga lõdvendama, see omakorda
vallandaks hirmu teda kaotada. Nii otsib ta muul viisil kaitset, et oma probleem
lahendada, aga nagu kohe näeme, läheb probleem veelgi tõsisemaks.
Talle tundub, et teda kaitseks sõltuvus, nii püüab
ta kas ise mõnest teisest sõltuvaks saada või kedagi teist endast sõltuvaks
teha. Kes kellestki sõltub, vajab seda inimest ja kui mind vajatakse, näib see
olevat teatud tagatis, garantii, et sind maha ei jäeta.
Üks võimalus näib seisnevat teise inimese kindlas
sidumises endaga, jäädes ise võimalikult lapselikuks, abituks, ja sõltuvaks, et
sellega demonstreerida: mind ei tohi maha jätta - kes võiks olla siis nii kalk
ja südametu, et ta abitu olendi maha jätab. Teine võimalus näib olevat selline,
et teine inimene muutub depressiivsest inimesest sõltuvaks, kes teeb temast
otsekui lapse. Tekib esimesele pildile vastupidine, vastupidise tehtemärgiga
pilt, motivatsioon on sama: seada jalule sõltuvus.
Depressiivsetel isikutel domineerib erineval kujul
esinev kaotushirm: hirm isoleeriva distantsi ees, lahusoleku, turvalisusetuse ja
üksinduse ees, mahajätmise ees. Kui eelnevalt kirjeldatud skisoidne vastandtüüp
otsis kaitseks oma hirmu eest võimalikult suuremat distantsi ja kontaktitust,
siis depressiivsed inimesed otsivad võimalikult tihedat lähedust ja seotust. Kui
skisoidsetele inimestele tähendas lähedus ohustatust ja autarkia (enesega
rahuldumine) piiramist, tähendab see depressiivsetele kindlust ja turvalisust:
kui skisoidsetele tähendas distants kindlust ja sõltumatust, siis tähendab see
depressiivsetele ohtu ja üksijäätust.
Kui depressiivne isik mõistab, et juba Minaks
saamine, individuatsioon tähendab paratamatult teisest lahutavat teisiti-olekut,
siis ta kas loobub sellest ise või ei võimalda seda partnerile, Ta kas on ise
kaaslane või teeb teisest enda kaaslase. Nii elab ta otsekui kuu kombel, nagu
kaja vaid tagasipeegeldavat elu või surub teisele inimesele selle elu peale.
Seejuures teadvustab ta paremal juhul kaotushirmu; tegelik probleem seisneb
individuatsioonis, jääb suurenisti teadvustamata. Tema hirmul, et tema enda või
partneri iseseisvus neid teineteisest mingil määral ja üksteise kaotamiseni võib
viia, on ratsionaalne tuum: igasugune individuatsioon ja iseseisvus on teataval
määral isoleeriv. Mida enam me iseendaks saame, seda enam erineme teistest, seda
vähem on meil nendega ühist. Individuatsioon tähendab alati ka seega seost
hirmuga. Seda hirmu kõrvaldab karjainstinkt, samuti sukeldumine massi.
Depressiivne inimene on läbinisti selle hirmu meelevallas. Tema puhul võib
kaotushirmu konstelleerida juba teisest erinemine, teisiti mõtlemine või
tundmine, kuna ta kogeb seda kaugenemise ja võõrandumisena. Sellepärast püüab ta
lahti saada kõigest, mille poolest ta teistest erineb.
Teeme selle asja endale veel paremini selgeks. Mida
vähem oleme õppinud arendama oma iseseisvust, oma ise-olemist, seda enam me
teisi vajame. Nii osutub kaotushirm Mina nõrkuse negatiivseks küljeks. Seetõttu
on püüd kindlustada end kaotushirmu vastu sellega, et üha enam oma Minast
loobutakse, nurjumisele määratud, tulemus on vastupidine. Sest kes oma mina
tugevasti ei arenda, see vajab endast väljaspool pidepunktina teist Mina,
kellest ta seda rohkem sõltuma hakkab, mida nõrgemaks ta ise jääb. Kes aga nii
suurde sõltuvusse satub, see peab pidevalt hirmu tundma selle pidepunkti
kaotamise ees. Ta on ju teisele nii suured volitused andnud, end sedavõrd tema
kätesse andnud, et ta usub, ilma temata ei ole ta eluks võimeline, kuna tema elu
on täielikult teises inimeses. Nii otsivad depressiivsed inimesed võimalust
sõltuda, sellest võivad nad loota kindlustunnet, sõltuvus aga suurendab
kaotushirmu. Seepärast tahavad nad teisele võimalikult lähedal olla ja
reageerivad juba lühiajaliselgi lahusoleku puhul paanikaga. Nii tekib tüüpiline
nõiaring, millest pääsetakse vaid juhul, kui jätkub julgust saada Minaks, olla
autonoomne subjekt.
Kui skisoidne inimene kaitseb end läheduse eest
sellega, et jääb kindlaks arvamusele: inimesed on ohtlikud ja nad ei vääri
usaldust, et hoiduda kõrvale hirmust andumuse ees, siis depressiivne inimene
kaldub selles osas vastupidi toimima. Ta idealiseerib inimesi, eriti neid, kes
talle lähedal seisavad, laseb neil paista ohutumana, kui nad tegelikult on,
vabandab välja nende nõrkused, varjuküljed jäävad üldse märkamata. Ta ei taha
näha neis midagi, mis võiks põhjustada hirmu või rahutust, kuna see ohustaks
tema usaldavat suhtumist. Nii ei arenda ta selles osas piisavalt oma fantaasiat,
mis puutub inimeses, partneris ja temas endas peituvasse kurja, sest piirituks
usaldamiseks ja jäägituks armastamiseks peab ta kahtlused ja kriitika alla
suruma, ta ei lase neil teadvusse jõudagi. Ta väldib pingelisi situatsioone ja
vaidlusi - "rahu säilitamise nimel" - ja kuna need ähvardavad teda partnerist
võõrandada. Ta idealiseerib partnerit ja näeb üldse inimesi liiga heas valguses.
Sageli toob see kaasa peale ohu, et teda võidakse ära kasutada, kauakestva
lapselikkuse ja naiivsuse. Nii ajab ta jaanalinnupoliitikat ja peidab pea elu
ületamatute vastuolude eest liiva alla, kindlalt uskudes, et inimene on hea.
Harmoonia ja pilvitu läheduse nimel peab
depressiivne isik ise "hea" olema, sellepärast arendab ta endas hoolikalt kõiki
altruistlikke voorusi: tagasihoidlikkust, vähenõudlikkust, rahumeelsust,
omakasupüüdmatust, kaastunnet, halastust - kui piirduda vaid kõige olulisemaga.
Need jooned võivad olla väga tugevad: ülemäärane vähenõudlikkus - endale pole
mitte midagi vaja, oma Mina ülemäärane allasurumine - äärmuslikel juhtudel viib
see loomuvastase, masohhistliku ja isegi fataalselt lõppeva käitumiseni. See
kõik teenib üht eesmärki: tõrjuda oma soovidest ja enda ise-olemisest loobudes
hirmu partneri kaotamise ja üksinduse ees ning pääseda kardetud
individuatsioonist.
Siin võib depressiivsel inimesel tegemist olla
ohtliku enesepettusega. Ta kujundab oma käitumisest ideoloogia, kusjuures ta
mitte üksnes ei peida hirmust partner kaotada enda eest selle motiveeringut,
vaid ta võib ka tunduda endale neist moraalselt üle olevat, kes ei ole nii
vähenõudlikud, rahumeelsed jne. Nii teeb ta tõemeeli pahest vooruse ja usub, et
ta midagi ohverdab - midagi niisugust, mida ta ei olegi veel arendanud ja mida
tal lihtsalt ei ole - enda Mina.
Kõrvalehoidmine individuatsioonist läheb aga
kalliks maksma: ta ei julge oma soove, impulsse, afekte ja tunge välja elada. Ta
ei luba seda endale oma hirmu või ideoloogia pärast - ta ei saa ju äkki ise
midagi sellist teha, mida ta teiste puhul on hukka mõistnud. Siis hakkab aga
kõik üha rohkem sellest olenema, kas teised täidavad tema soovid ja ootused, mis
tal loomulikult ikka alles on. Kes võtta ei saa, see loodab saada - võibolla
isegi tasuks oma vähenõudlikkuse eest, ja kui mitte siin ilmas, siis vähemalt
taevas, nagu lubatakse kristlikus ideoloogias.
Sellest tekivad depressiivsete isikute passiivsed,
äraootavad hoiakud, mis neid kummatigi pettumuste ja pettumustest tulenevate
depressioonide eest ei kaitse, kuna elu neid ootusi ja lootusi ei täida. Aga
teiselt poolt, kui nad tasu ei loodaks, oleks depressioon veel hoopis sügavam.
Depressiivsed inimesed otsekui satuksid elus üha uuesti Tantalose olukorda: nad
näevad enda ees vett ja vilju, aga need kaugenevad kohe nende käehaarde eest,
kuna nad pole õppinud millestki kinni haarama või nad ei saa seda endale lubada.
Nad ei saa midagi nõuda ega endale võtta, nad ei saa olla heas mõttes
agressiivsed. Lisaks kõigele muule toimib see nii, et nad ei pea endast lugu -
see vähendab omakorda veelgi julgust midagi nõuda või oma valdusse
haarata.
Depressiivsete isikute konfliktid löövad kehaliselt
välja eelkõige seedetrakti hädadena, on ju just seedetrakt see, mis sümboolselt
ja tegelikult midagi nõuab, oma valdusse võtab, manustab ja omastab.
Psühhosomaatilised reaktsioonid konfliktsituatsioonidele ärritavad kõri,
kurgumandleid, söögitoru ja magu. Ka haiglane rasvumine ja kõhnumine võivad
psühhosomaatiliselt konfliktidega seotud olla.
Raskus midagi omandada oma valdusse haarata, võib
depressiivsetel inimestel väljenduda ka teatud "mälunõrkusena". Nad ei suuda
midagi kergesti meelde jätta, unustavad ruttu ja arvavad, et see on orgaaniline
sümptom. Lähemal vaatlusel enamasti selgub, et nad oma muljeid täielikult
tõelise huvi ja tähelepanuga teadvusesse ei integreeri, kuna neil on hirm
tugevate ärritajate ees, see viiks neid konflikti iseendaga, nad tahaksid
intensiivselt midagi ja kummatigi ei saaks seda endale võtta, nii nad justkui
panevad paljudele ärritajatele filtri ette ja resigneeruvad liiga vara. See võib
põhjustada üldist väsimust ja tuimust, mil on sama kaitsefiltri funktsioon ja
mis tagasiulatuvalt depressiooni süvendavad, kuna nii ei tulda millegagi toime
ja pettutakse endas üha uuesti.
Seega on selline näiline mälunõrkus depressiivsetel
inimestel sageli vaid resignatsiooni ilming: selles avaldub nende veendumus, et
neil ikkagi ei õnnestu midagi oma valdusse saada. Nii ajavad nad hapude
viinamarjade poliitikat, kuulutades endale, et see, mida nad tegelikult
tahaksid, aga endale võtta ei saa või ei tohi, ei olegi suuremat väärt, ei olegi
ihaldusväärne. Nii säästavad nad end küll võimalikust pettumusest, et tahtsid,
aga ei saanud; ent samal ajal kaotab maailm nende silmis üha enam värvikust,
muutub aina hallimaks ja ebameeldivamaks, sest kui elult midagi ei soovita,
läheb elu ikka tühisemaks ja igavamaks. Nii nad siis otsekui istuksid elu
rikkalikult kaetud peolauas, julgemata midagi ette tõsta. Kadedusega peavad nad
pealt vaatama, kuidas teised reipalt taldrikuid täidavad, endale hea maitsta
lasevad - ja end seejuures veel hästi ka tunnevad.
Korduvalt jõuab depressiivne isik oma
kohanemisvõime ja loobumisvalmiduse piirini. Kui depressiivne isik jõuab
äratundmisele, et ta ei saa kõrvale põigelda olemast subjekt - kui ta just ei
taha oma "vooruste" nimel pidevalt pingutades hukka saada või tunda "närivat
kadedust" nende suhtes, kes süütunde ja hirmuta võtavad elult kõik, mis võtta
annab - siis võib alata paranemine.
Depressiivne inimene ja
armastus
Armastus, soov armastada ja armastatud olla, on
depressiivsele inimesele elus kõige tähtsam. Siin saab ta arendada oma paremaid
jooni, samas peituvad armastuses ka kõige suuremad ohud. Eeltoodu põhjal on
arusaadav, et just eelkõige suhetes partneriga võivad tekkida kriisid. Pinged,
vaidlused ja konfliktid neis suhetes on talle piinavad, isegi väljakannatamatud,
need on talle enamasti ülemääraseks koormaks, kuna aktiviseerivad kaotushirmu.
Talle arusaamatul moel viib sageli just tema vaevanägemine partneri pärast
kriisiolukordadeni, kuna partner püüab end liiga tugevast klammerdumisest
päästa. Depressiivne inimene reageerib siis paanikaga, sügavate
depressioonidega, mõnikord võtab ta hirmu tõttu kasutusele
väljapressimismeetmed, enesetapuga ähvardades või seda üritades. Tal on raske
ette kujutada, et partneril ei ole samasugust vajadust läheduse järele
nagu temal, kel sellest kunagi küll ei saa. Seepärast tunnetab ta partneri
distantsivajadust kohe vähese poolehoiuna või märgina sellest, et teda enam ei
armastata.
Mõistva identifikatsiooni võime, võime tabada
armastavat poolehoidu tundes teise inimese olemust ja tunnetada teda
transtsendeerivas osaluses on depressiivsele inimesele eriti iseloomulik ja see
on nende üks kenamaid omadusi. See võime, kui ta esineb ehedal kujul, on
igasuguse armastuse, üldse inimlikkuse oluline komponent. Nende
identifikatsioonivalmidus võib jõuda mediaalse mõistmiseni, mis
kõrvaldab Mina teisest isikust eraldava piiri täielikult. See on kõikide
armastajate ürgne igatsus ja müstikute igatsus - saada piirekaotavas
transtsentsuses üheks Jumalas või tema loodud universumis, võibolla loodetakse
selles leida taas, seda endale teadvustamata, varase lapsepõlve vahetu suhe
emaga, nüüd kõrgemal tasemel. Edaspidi näeme, et armastusvõime arenemiseks on
meie varased kogemused emaga otsustava tähtsusega. Tervel depressiivsete
joontega inimesel on suur võime armastada, ta on valmis anduma ja ohverdama, ta
suudab partneriga koos ka raskusi kanda: ta annab partnerile turvalisusetunde,
tema enda tunded on siirad ja ta armastab midagi vastu nõudmata.
Suuremate isiksusehäirete korral hakkab armusuhtes
domineerima kaotushirm, sellest tungituna lähevad suhted partneriga keeruliseks,
depressiivseks. Järgnevalt kirjeldame nende suhte kaht kõige sagedasemat vormi.
Püütakse elada justkui ainult partneri kaudu, end temaga täielikult
identifitseerides. See võimaldab tõepoolest suuremat lähedust. Ollakse nagu
teiseks inimeseks saanud, lakanud olemast temast eraldiseisev, oma eluga
indiviid. Mõeldakse ja tuntakse nagu tema, arvatakse tema soovid ära, "loetakse
need tema silmist", teatakse, mis ta tagasi lükkab ja mis teda segab,
kõrvaldatakse tema teelt kõik takistused, võetakse üle tema vaated ja jagatakse
tema arvamusi - lühidalt öeldes, elatakse nii, nagu oleks juba teistmoodi
mõtlemine, teistsugune arvamus, teine maitse, igasugune erinemine temast üldse.
Elatakse jäägitult partnerile, ennastohverdavat armastust ja ennastsalgavust
teadvustades. Kas see armastus on puhtakujuline või mitte, oleneb sellest, kas
tahetakse "omapöörlemisest" ja selle juurde kuuluvast kaotushirmust kõrvale
hoida või kas hoolimata sellest, et ollakse teadlik igasuguse armastuse
ohustatusest, suudetakse nii ennast kui teist omaette arenguks vabaks lasta ja
teist sellegipoolest armastada.
Siin lausa absolutiseeritakse "kuhu lähed sina,
sinna lähen ka mina". Partnerile on selline suhe küll mitmes mõttes üsna
mugav; kes aga ootab partneritevahelistest suhetest midagi enamat, kui leida
teises enda kaja või alati teenistusvalmis vaim, see pettub. Sellega kaasneb
olukord, kus oma Minast kaotushirmu tõttu sel määral loobutakse, et ollakse
praktiliselt jälle nagu laps. Siis lastakse teha kõik partneril, mida tegelikult
ise teha võiks ja tegema peaks. Hakatakse partnerist üha enam sõltuma ja
muututakse ilma temata aina abitumaks. Usutakse, et kui iseseisvam olla, siis
võib partner arvata, et teda enam ei vajata, abitusega loodetakse partnerit
kõige kindlamini alles hoida. Siin korratakse selgelt, seda endale
teadvustamata, isa ja lapse või ema ja lapse vahelist suhet - selliseid
abielusid on küllalt palju. Samasugused on lood ka nende inimestega, kes
lesestunult võimalikult kiiresti uuesti abielluvad, kuigi nad lahkunud partnerit
omal moel armastasid. Neil on liiga vähe oma isiklikku elu, nad lülituvad ümber
uuele partnerile ja kohanevad temaga - peaasi, et nad üksi ei
jääks.
See, mille poole niisugusel viisil püüeldakse,
sarnaneb sümbioosiga, Mina ja teise isiku vaheline lahutav piir kõrvaldatakse.
Taotletakse kokkusulamist, erinevuste kadumist, et oleks nii, nagu üks
depressiivne isik kunagi ütles: "Ma ei tea enam, kus ise lõpped ja kus algab
teine." Kõige meelsamini lahustutaks teises või "pistetaks teine
armastuse pärast nahka", nii et oldaks kaotamatult teises alles või kantaks
kaotamatult teist endas. Mõlemal juhul on probleem selles, et hoitakse ise
individuatsioonist kõrvale või ei võimaldata seda teisele.
Sageli kohtab partneritevahelisi suhteid kujul
"kui mina sind armastan, mis see sinu asi on". See on suurepärane katse
kaotushirmu vältida. Käitugu partner kuidas tahes, armastatakse ju lõpuks rohkem
oma tunnet tema vastu kui teda ennast ja sõltutakse ainult
iseendast ja oma valmisolekust armastada, nii võib jõuda
igavikku.
Partneritevaheliste depressiivsete suhete teine
vorm, väljapressiv armastus, on raskem. Kaotushirmust tulenev võimuiha
peidetakse ülisuure hoolitsuse taha. Kui sellest fassaadist oma tahtmise
saamiseks ei piisa, võetakse kasutusele mõjusamad meetmed. Ähvardatakse endale
ots peale teha, ennekõike püütakse partneris süütunnet äratada. Kui ka sellest
jääb väheseks, langetakse sügavatesse depressioonidesse ja meeleheitesse.
Formuleeringud nagu näiteks "kui sa mind enam ei armasta, siis ei taha ma
enam elada" panevad partneri õlgadele vastutuse: tema käitumisest sõltub
teise inimese elu. Kui partner on liiga pehme iseloomuga ja hakkabki end süüdi
tundma, kui ta ei näe situatsiooni läbi, võivad tulla tragöödiad. Kui
vastastikune sissemässimine on kaugele läinud, ei leita neist mingit väljapääsu.
Siis säilitab partner suhted üksnes hirmust ja kaastundest ning kuna ta end
süüdi tunneb olevat - sügavamal hõõgub aga viha. Sageli kasutatakse
väljapressimiseks ka haigust, seegi võib taoliste tragöödiateni
viia.
Siin võime näha, et ka depressiivsete inimeste
hirmudes ja konfliktides on midagi, mis kehtib kõikide inimeste kohta. Mida
sügavamalt me armastame, seda enam on meil kaotada ja inimelu ohustatuses otsime
me kõik kübekest turvalisust, mida me kõige sügavamalt loodame leida armastust.
Nägime ka juba eespool, et individuatsioonist kõrvalehoidmine ei anna
pelgupaika kaotushirmu eest. Vastupidi, oma ülesandest
kõrvalehiilimisega konstelleerime just seda, mida me tahtsime vältida.
Inimsuhete juurde kuulub loominguline distants, mis võimaldab kummalgi partneril
ise olla, end iseseisvalt arendada. Tõelised inimsuhted on võimalikud vaid kahe
iseseisva indiviidi vahel; sõltuvussuhe, kus ühest partnerist tehakse
objekt, seda ei võimalda. Kes ei julge iseseisev partner olla,
just siis ähvardabki oht teist kaotada, sest kuna ta teisest sõltub ja
endast liiga vähe peab, tekib oht, et ta teise lugupidamise kaotab, nii
kutsub ta esile olukorra, et partner teda "täie ette" ei võta.
Teiselt poolt see, kes partnerit oma külge aheldada tahab, peab
arvestama sellega, et kunagi hakkab partner end vabastama, tahtma, et teda
tõsiselt võetakse - või partneri taluvuspiir ületatakse ja armastusest saab
vihkamine. Või olgu siis, et mõlemal on neuroos, siis on aga tegemist
stagneeruva suhtega, areng puudub, peaaegu täpselt kordub
lapsepõlvesuhe.
Suguelu on depressiivsetele inimestele vähemoluline
kui armastus, sümpaatia ja õrnus. Kui need on olemas, võivad nad end ka
kehaliselt kinkida, nad on ka selles osas mõistvad ja usuvad, et armastus ei
tunne piire, kõik on lubatud. Suure sõltuvuse korral esineb siin igat liiki
masohhismi, mis võib ulatuda tingimusteta orjamiseni. Sageli on selle taga
kujutlus, et ainuke võimalus partnerit kinni hoida on täielik allumine tema
tahtele.
Kuipalju vabadust või seotust keegi vajab, palju ta
neid talub või ei talu, selle kohta üldkehtivaid reegleid ei ole, igaüks peab
siin ise endale sobiva lahenduse leidma. inimesed ise, nende sättumused, elulood
ja kohad ühiskonnas on selleks liiga erinevad, et partneritevaheliste suhete
kohta oleks võimalik püstitada üldkehtivaid nõudeid ja neist kõrvalekalduvat
suhet vääraks või halvaks pidada. Meil peab olema niipalju üksteisemõistmist, et
respekteerime ka meile kaugemaid armastuse vorme, muidu mõistame liiga
kergekäeliselt hukka ja karistame neid, kel oli lapsepõlves liiga vähe elamusi
ja kel seetõttu oli raske leida teed küpse armastuseni.
Depressiivne inimene ja
agressiivsus
Eelöeldu põhjal on mõistetav, et oma agressiivsuse
ja afektide käsitamine on depressiivsele inimesele suureks probleemiks. Kuidas
saab ta agressiivne olla, end maksma panna ja läbi lüüa, kui ta on täis
kaotushirmu, tunnetab oma sõltuvust ja tema elu oleneb täielikult armastusest?
Sõltuv ei saa rünnata, kellest ta sõltub, keda ta vajab. See tähendaks selle
oksa maharaiumist, millel istutakse. Teisalt on agressiivsus ja afektid
möödapääsmatud, nagu seda maailm ja inimesed ja nagu ollakse ka ise. Mida saab
aga oma agressiivsusega ette võtta, kui see nii ohtlik näib
olevat?
Üks võimalus on sellest kõrvale hoida. Selleni
jõutakse võibolla rahumeelse ideoloogiaga. Siis ei tajuta enam agressiivsuse
põhjusi ja agressiivsust ennast, ei endas ega endast väljaspool. Olukorras, kus
peaks end maksma panema, enda kaitseks välja astuma, hakatakse hoopis nägema
seda olukorda mahedamates toonides, seda ei peeta üldse kuigi oluliseks - teine
ju ei mõelnudki üldse nii, ei tasu iga tühja asja pärast vihastada - nii
vabandatakse end iseenese ees välja. Mida enam sellise ideoloogia raames tagasi
tõmbutakse, end mingit vastupanu osutamata solvata lastakse, afektide
väljaelamine endal ära keelatakse, seda enam peab selliseid hoiakuid
tasakaalustamiseks moraalse üleoleku tundega kompenseerima. Seejuures aga ei
anta endale aru, et ka see on agressiivsuse üks - subliimne - vorm.
See hoiak võib viia kannataja rolli, hingelise,
moraalse või seksuaalse masohhismini. Seejuures tekib kummaline vastastikune
mõju, et seda, mida ei ole ise välja elada juletud, elatakse läbi koos teisega,
kellele see teatud määral end temaga identifitseerides loovutatakse. Kas end
niimoodi nõudva, võtva ja agressiivse partneri objektiks teeb, elab end temaga
samastades koos läbi mitte üksnes need endas allasurutud aspektid, vaid tunneb
ka eriti tugevat moraalset üleolekut: tema kui kannatav pool on parem ja usub,
et ta pole süüdi, kuna süü jääb teise kanda. Selles ilmneb ühepoolselt kogetud
"vooruste" väärtuste küsitavus. Uskudes teadlikult, et ollakse kannataja,
tehakse kannatajaks teine, sadomasohistlik suhe muutub vastupidiseks, "pühakust"
saab painaja, "patusest" piinatu. - "Mitte mõrvar, vaid mõrvatu on süüdi" on ühe
Franz Werfeli näidendi pealkiri, sest kui partner tehakse oma kannatava
alandlikkusega agressiivseks, "kurjaks" ja seega süüdiolevaks, äratatakse temas
enam süütundeid; kui tema pärast veel ka haigeks jäädakse, pole süütundest enam
pääsu, ise aga ollakse süütu kannataja. Siin võivad aset leida õudused, mis
annavad aimu sügavate depressioonide taga olevate afektide intensiivsusest.
Inimene ise neid afekte ei teadvusta, kui talle asi ära seletada, oleks ta
jahmunud.
Me juba mainisime, et ka depressiivsete inimeste
ülihoolitseva armastuse taga peitub teadvustamata agressiivsus. Sellise
ülepingutatud hoolitsemisega võib ta partneri lausa lämmatada, ta "õrnalt
vägistada".
Teadvustamata jääb agressiivsus ka depressiivse
agressiivsuse võibolla kõige sagedasema vormi - virisemise, halamise ja
hädaldamise puhul. Ei teadvustata, et see partnerile närvidele käib. Nad
hädaldavad, et neil on kõigest kõrini, et inimesed on halvad, nii halastamatud.
Nende näoilme on kaeblik ka siis, kui nad parajasti ei lamenteeri. Mitmel moel
äratavad nad partneris süütundeid, nii et partner on üha enam sunnitud neid
arvestama ja ilmutama nendega lävides aina rohkem osavõtlikkust. Või juhtub nii,
et partneril saab mõõt täis, ta näeb olukorra läbi ja vabastab end nendest
süütunnetest, mida depressiivne inimene talle kaela toob.
Kui agressiivsus ei avaldu ühegi senikirjeldatud
moel, võib see väljenduda ka esialgu enesehaletsemises ja lõpuks enda vastu
pöörata, nagu seda kõige intensiivsemal kujul tuleb ette melanhoolikutel.
Lahendamatu konflikti tõttu agressiivsuse, süütunde ja armastuse kaotamise vahel
peavad nad algselt teisele mõeldud süüdistused, etteheited ja viha iseenese
vastu pöörama, jõudes enesevihkamise ja teadvustatud või teadvustamata
enesehävitamiseni. Selline enesehävitamine on ju tõepoolest traagiline, kui see
tuleneb lapsepõlve, tookord õigustatud viha- ja kadedustundest, mida ealeski
välja näidata ei tohtinud, kuna siis oleks olukord veelgi hullemaks läinud ja
oleks end kurjana tunnetatud. Kuna ei leitud oma afektidest vabanemiseks mingit
võimalust, mingit ventiili ja kuna neid kogeti süütundena, tuli need enda vastu
suunata, ka enda karistamiseks. Suurimad tragöödiad leiavad aset lapsepõlves.
Need seisnevad selles, et laps peab enda eemaletõugatuse enesevihkamisena
endasse sulgema ning kaotushirmu ja turvalisusetuse tõttu kogema agressiivsust
oma niigi ohustatud olukorra raskendamisena. Nii õpib hiljem depressiivseks
kujunev isik varasest lapsepõlvest peale oma agressiivsust käsitama. Reeglina on
sel edaspidi veel niisugune tagajärg, et ta hakkab liiga hilja või ei hakka
üldse mõistma, kus ja kunas ta oleks võinud olla või pidanud olema agressiivne;
tal on väärad ettekujutused sellest, mil määral ta peaks agressiivsust
rakendama, et midagi saada, end maksma panna või oma tahet läbi suruda - ta
resigneerub, kujutledes, et selleks oleks käinud vaja tohutuid kvantumeid
agressiivsust, mida tal ei ole; ja lõpuks - ka tema kujutlused väljendatud
agressiivsuse võimalikest tagajärgedest on kõvasti liialdatud. Liialdus tuleneb
hirmust ja valmisolekust end süüdi tunda - tal on lakkamatu hirm bumerangi ees,
mis tabab teda tagasi pöördudes kaks korda suurema hooga, kui see, millega ta
visati.
Millest peaks depressiivne isik alustama, kui ta
tahab omandada uusi kogemusi oma agressiivsuse käsitamisel? Ta peaks mõistma, et
sageli piisab teiste lugupidamise võitmiseks üksnes kindlameelsest pilgust,
kindlast hoiakust, ta peaks aru saama ka sellest, et ta oma agressiivsuse
võimalikke tagajärgi üle hindab.
Võib väita, et depressiivsete isikute allasurutud
agressiivsus kulgeb tõusva joonena: tohutu muretsemine, tagasihoidlikkuse,
rahumeelsuse ja alandlikkuse ideologiseerimine; hädaldamine, virisemine ja
kannataja - hoiak; pöördumine iseenda vastu: etteheited, süüdistused, mis viivad
iseenda nuhtlemiseni, millega võib jõuda iseenda hävitamiseni. Agressiivsuse
enda vastu pööramise juurde kuulub ka somatiseerumine, mida me juba eespool
mainisime. Sellisel pinnasel võivad tekkida mitmesugused raskesti ravitavad või
ravimatud haigused, mis on justnagu viimane teadvustamata enesekaristamine ja
enesehävitamises seisnev kättemaks.
Afektid ja agressiivsus, mida väljendada ei saa või
ei tohi, mis niisiis mingit ventiili ei leia, muutuvad äärmiselt painajalikuks.
Peale selle toovad need kaasa üldise algatusvõime languse, passiivsuse ja
loiduse. Need pärsitud agressiivsuse tagajärjed põhjustavad omakorda
sekundaarselt uuesti agressiivsuse pärssimist. Vihkamist, raevu ja kadedust
esineb paratamatult ka lapse elus, ohtlikuks saavad need aga alles siis, kui nad
hakkavad kuhjuma ja nende taustal tekivad depressioonid. Allasurutud jõuetu
raev, frustreeritud agressiivsus, vihkamine ja kadedus tekitavad meis ka
hilisemas elus depressiooni, "alla-surutust" - veel palju enamgi kui lapsena,
kui me oma sõltuvuse ja abituse tõttu ei tohtinud neid endale lubada, ainult
siis, kui lapsele afektide ja agressiivsuse väljaelamist ei keelata, saab ta
hakata nende käsitamist õppima, agressiivsust olukorrast sõltuvalt rakendama või
mitte. Kui laps on silmatorkavalt vaikne ja kuulekas, kui igavleb ja maailmaga
midagi peale ei mõista hakata, kui ta ei ilmuta mingit enesealgatust ja tead
tuleb aktiivseks tegutsemiseks alati tagant tõugata, kui tal on lastele üldiselt
mitte omane kalduvus loidusele, kui ta üksi olles endale mingit tegevust ei leia
ja üksijäämist ei talu - siis on need algava depressiivsuse tunnused, mida ei
tohiks tähelepanuta jätta.
Agressiivsuse seedimisel võib jõuda küpsuseni vaid
siis, kui kogutakse oma agressiivsuse varal kogemusi. Õige ja talitsetud
agressiivsus on meie eneseväärikustunde oluline komponent. Agressiivsuse arg ja
oskamatu rakendamine on depressiivsete isikute madala enesehinnangu oluliseks
põhjuseks. Goethe sõnad "Südamesugulastest": "Teise inimese suurte eeliste eest
pole muud pääsu kui armastus" on kadeduse sublimatsioon, ent - laps ei oska veel
sublimeerida.
Depressiivse isiku elulooline taust
Nüüd esitame endale küsimuse, kuidas võib saada
alguse isiksuse depressiivne areng, kuidas see kujuneb, et kaotushirm ja hirm
Minaks saamise ees hakkavad nii tugevasti domineerima.
Eelsoodumuseks võib olla rõhutatult hingeline ja
tundesoe sättumus, valmidus ja võime armastada ja mõista. Sageli on need jooned
seotud teatud melanhoolia ja kiindumusega, mis põhjustavad depressiivsele
inimesele raskusi, kui ta peab millestki niisugusest lahti ütlema, mis on tema
tunnetele oluline ja millesse on ta palju investeerinud. Seega on tegemist
melanhoolsete joontega inimestel sageli esineva tundestruktuuriga, mis soosib
truudust, tunnete püsivust, armastust ja mõistmist. Jääb siiski lahtiseks, mil
määral on need jooned selle tagajärjeks, et tunnetatakse: oma kalduvusele ja
soovile vastav elu on kas päris võimatu või pidevalt ohustatud. Nende inimeste
agressiivne läbilöögivõime jääb enamasti - samuti sättumuse kohaselt -
tagaplaanile, neil on liiga vähe "küünarnukke", nad on loomult rahumeelsed ja
head ning neil ei ole kuigi palju võitlusvaimu. Teiseks konstitutsionaalseks
komponendiks võib olla ülitundlikkus, võetakse kõik südamesse. "Paksu naha"
puudumise tõttu vajavad need inimesed tuge ja kaitset. Tõenäoliselt võib
depressiivsust soodustavate sättumuslike faktorite hulka lugeda ka kaasasündinud
kalduvuse flegmaatilisusele ja mugavusele.
Paljude depressiivsete inimeste elutunnetuse -
peaaegu täielik lootusetus - tuleneb sellest, et nad ei saa uskuda tulevikku, ka
mitte iseendasse ja oma võimetesse, nad on õppinud üksnes kohanema. Neid valdab
tunne, et igasugune perspektiiv puudub, tugevad on nad ainult talumises ja
loobumises. Selle asemel, et olla maailmas ootus- ja lootusrikkalt, ootavad nad
alati kõige hullemat. Nad on täielikud pessimistid, neil on raske uskuda, et elu
võiks ka neile kunagi midagi rõõmustavat, kerget ja õnnelikku tuua. Ja kui see
kord ikkagi juhtub, tunnevad nad end süüdi ja küsivad endalt, millega nad selle
ära on teeninud. Nad ei oskagi õieti rõõmustada ja teevad nii mõnegi võimaluse
õnnelik olla oma pettumusprofülaktikaga olematuks. Kuna nad arvavad, et neil
ükski asi õnnestuda ei saa, siis ei püüdlegi nad selle poole tarviliku
intensiivsusega, sest sellisel juhul oleks viltuvedamine veelgi
valusam.
Küllap on juba selge, et depressiivsete inimeste
põhiprobleem on ebaõnnestunud subjektiks olemise puudulik areng. Kuna neil on
maailmale vastu panna vaid nii nõrguke "mina", tõlgendavad nad kõike nõudena,
nad näevad igal pool üksnes hunnikute kaupa nõudmisi, mille ees nad lõpuks
meeleheites resigneeruvad. Sellesama Mina nõrkuse tõttu ei saa neil olla
tugevaid soove ega eesmärke, samuti ei õnnestu neil piisava küpsuse puudumise
pärast ülejõukäivaid nõudmisi tagasi lükata ega neid täies ulatuses tunnetadagi:
depressiivsetel inimestel on raske "ei" öelda, see tuleb nende kaotushirmust ja
sellest, et "ei" öeldes tunneksid nad end süüdi olevat. Neile jääb vaid
depressioon või siis teadvustamata "streik", kui nende taluvuspiir ületatakse;
süütundest see neid aga ei vabasta. Sügaval hingepõhjas kuhjunud vihkamine ja
kadedus, mida neil polnud julgust väljendada, võivad kogu nende elutunnetuse
mürgitada või need tuleb lõputute enesesüüdistuste ja -nuhtlustega lunastada.
Kuna nad püüavad vältida hirmu Minaks saamise ees sellega, et nad aina enam oma
ise-olemisest loobuvad, ei ole neil sellest olukorrast mingit väljapääsu. Abi
võib siin tulla ainult siis, kui juletakse saada iseseisvaks
indiviidiks.
Täiendavad
tähelepanekud
Püüame nüüd isiku depressiivsest ilmingust
kokkuvõtet teha. Kui indiviidi subjektiks kujunemist välditakse ja andumuse
aspekti üle tähtsustatakse, siis selle kõige üldisemaks tagajärjeks, nagu
eespool nägime, on teise isiku ületähtsustamine, kusjuures isik ise minetab
samavõrra omaenda tähtsust. Oma Mina tahaplaanile jätmisega kaasneb positiivses
mõttes eelkõige teise mõistmine, talle kaasaelamine, kaastunne. Alati mõeldakse
kõigepealt teisele, tema olukorrale ja huvidele, püütakse ennast tema olukorda
asetada, jõutakse identifikatsioonini. Esialgu on see kõik väga hea, ent
depressiivne isik jääb nagu sellese samastumisse toppama, ta ei leia tagasiteed
oma "mina" juurde. Nii minetab ta liiga palju enese Minast ja temast võib saada
üksnes teise kaja. Võiks ka nii öelda, et ta mõistab vääriti kristlikku nõuet
"armasta oma ligimest nagu iseennast", tähendab talle see "armasta oma ligimest
rohkem kui iseennast".
Ilm ja inimesed on juba kord, nagu nad on ja neid,
kes nii arvavad, hakatakse enamasti pikemalt mõtlemata ära kasutama. Kui
oodatakse teistelt samasugust põhihoiakut ja loodetakse, et nad on sama
hoolitsevad ja mõistvad ning teistega arvestavad - siis need ootused ja lootused
lähevad vaid haruharva täide. Vastupidi, depressiivsed isikud on sunnitud
kogema, et teised on pahatihti hoopis egoistlikumad, ei tee sellest mingit
probleemi ja jõuavad elus kaugemale. Et sellest kogemusest üle saada, tuleb oma
puudustest teha voorus. Siis tuleb käitumisest teha ideoloogia, et seedida
kadedust ja leida tröösti sellest tekkivast üleolekutundest.
Nagu üldse kõik ideoloogiad, nii on ka
depressiivsete isikute ideoloogia raskesti korrigeeritav. Nad ei taha juba
sellegi pärast millestki lahti öelda, et ideoloogia nimel on tulnud nii paljust
loobuda, tohutult kadedust alla neelata, samuti sellest saadud moraalse
rahulduse pärast - ja lõppude lõpuks ei tohi ju ometi ise midagi teha, mida
teiste juures on nördimusega taunitud. Kuna nende elutehnika on puudulik, jäävad
nad ikka vanadesse rööbastesse. Aja jooksul mässib nende ideoloogia neid üha
enam ja enam sisse, kusjuures see ideoloogia ei ole mingi lahendus, kuna see
peab nõrkuse, hirmu üksnes kinni hoidma. Võimet tõeliselt sublimeerida esineb
harva, nagu seda väljendab ka eeltoodud tsitaat Goethelt. See, kes on küll oma
ideoloogia kohaselt vähenõudlik ja alandlik, ei pääse ikkagi kadedusest,
kibestumisest, mida ta tunneb "elu ebaõigluse" pärast.
Asjaolu, et ei elata subjektina, viib seega peaaegu
paratamatult kadeduseni, jõuetusest ja enda ära kasutada laskmise pärast
tuntavast kibestumisest tuleneva vihkamiseni. Siis näib olevat üheks võimaluseks
pääseda neist piina ja süüga kogetavatest tunnetest tagasihoidlikkust,
alandlikkust, rahumeelsust ja vähenõudlikkust ülistava ideoloogia rajamine.
Võibolla saab siis loota, et leitakse sisemine rahu - ent see rahu on pidevas
ohus, sügavamal hingepõhjas hõõguvad varjatud afektid. Vääriks eraldi
uurimistööd, et selgitada, kuidas on võimalik, et end armastuse usuks
tituleeriva ristiusu ajaloos on nii palju vihkamist, julmust ja sõdu. Kas see on
seotud kristliku, alandlikkust jutlustava ideoloogiaga, mida kiriku
võimupoliitikas usklike kuulekuses hoidmiseks ära kasutatakse, lubades neile
nende kuulekuse eest teises ilmas tasuda.
Igasugune ideoloogia saab ohtlikuks, kui ta
lihtsustades üht põhiimpulssi absolutiseerib või püüab mõnd impulssi kõrvale
jätta - seda kindlamini konstelleerib ideoloogia sellega just seda, mida ta
vältida püüdis. Meie hingel, meie alateadvusel on eriline võime teritada meie
tähelepanu sellise ühekülgsuse suhtes, mis tähendaks eluks nimetatud
antinoomsete (fundamentaalne vastuolu) jõudude vahelise pinge
ohustamist; see toimub unenägude, vigade, partneriga kokkusaamise ja - hirmu
kaudu, seda kõike peame oskama ära seletada. Nii näiteks näeb tagasihoidlik ja
rahumeelne inimene unenägusid, kus ilmub, enamasti teise inimesega seotuna,
äärmuslikul kujul see, mis temas on alla surutud. See on vihje sellele, mida ta
endasse integreerima peaks. Samasugune üleskutse enda täiendamiseks võib end
ilmutada partneri valikul. Sageli paelub ja kütkestab just vastandtüüp, kuna
teadvustamatult aimatakse, et temalt saab õppida seda, mida ise välja elada ei
juleta; vähemalt on olemas võimalus õppida.
Põhiimpulsside juures täheldame
tihti sellist nähtust, et allasurutud, mitte välja elatud impulsid sisemiselt
või väliselt konstelleeritakse. Juhtub nii, et satutakse sellistesse
olukordadesse või kohatakse niisugust partnerit, et - kui ei juleta olla subjekt
-, tekivad lahendamatud konfliktid või teine võimalus: jõutakse oma
taluvuspiirini ja ollakse siis sunnitud teisiti käituma. Siis võib see, mis seni
oli alla surutud, jõuda läbimurdeni: allasurutu omandab purustusjõu. Kõik
isiksusse integreerimata tundeosalused otsekui iseseisvuvad ja löövad siis välja
kehalises vormis.
Depressiivsete inimeste hulgas on
palju usklikke. Usu juures neid kõige enam lunastusidee, kannatustest vabanemine
ja süü andeksandmine. Sageli nad igatsevad tõdeda absoluutselt kõige seostatust
ja ühtsust müstilisel teel ning loodavad jõuda selle tõdemuseni meditatsiooni
abil. Peale ristiusu, kus neile imponeerib alandlikkuse ja õilistava kannatuse
idee, pooldavad nad tihtipeale ka budismi, budistlikku lahtiütlemist maisest
maailmast. Lapsemeelselt usuvad nad, kes nad oma elu siin ilmas täiuslikult
elada ei saa, teispoolsesse, paremasse maailma. Siin maailmas saavad neile osaks
alandused, nad alandavad end ise või teised alandavad neid, teises ilmas neid
ülendatakse. Võibolla just depressiivsetel isikutel on kõige raskem taluda
oma usu vankumalöömist, mida võivad põhjustada kaasaja teaduste edusammud.
Depressiivsetel inimestel jääb sageli kahe silma vahele, et need teadused saavad
oma kvantitatiivsete ja kausaalsete meetoditega uurida üksnes elu ja maailma üht
piiratud osaaspekti.
Ent teisalt kalduvad depressiivsed
inimesed liiga sageli paljusid asju Jumala ja kuradi hooleks jätma. Kanname
põues nii taevast kui põrgut ja ka vastutust nende eest. Nii nagu peame kurja
õppima ära tundma, vastu võtma ja alistama ja seda mitte kuradile või
kujutletavale vaenlasele projitseerima, täpselt samuti peaksime ka iseendas
head, jumalikku tuuma otsima ja püüdma seda ellu viia, selle tuuma ja meie endi,
mitte teises ilmas tuleva tasu pärast. Depressiivsed inimesed kipuvad nägema
kõiges liiga palju "Jumala tahet" ja soodsat juhust, nii pääsevad nad oma
vääriti mõistetud alandlikkuses vastutusest. Haiged depressiivsed isikud võivad
jõuda usuhulluseni, hakata end pidama lunastajaks, Kristuseks
jne.
Terved inimesed, kel on depressiivse
varjundiga jooni, võivad jõuda oma usklikkuses sellise tundesügavuseni, et neil
sageli esinevad müstilised elamused. Nad tunnevad surma lunastusena, just nende
puhul täheldame kõige sagedamini surmale alistumist. "Sinu tahtmine sündigu"
võib viia täielikule alistumisele saatuse ees, sel on tugev jõud. Tihti võtavad
nad saatust täieliku paratamatusena, sellise suhtumise ülim vorm on amor fati.
Nad kalduvad erandlikult kõiki oma saatuselööke seostama oma süüga, on valmis
süüd heastama ning neist võivad kergesti saada selliste inimeste ohvrid, kes
oskavad teisi ära kasutada. Eetikas võtavad nad käske ja keelde tihtipeale liiga
tähenärijalikult.
Depressiivsete joontega tervele
inimesele on iseloomulik võime teist inimest tema olukorras mõista, valmidus
teisi inimesi "vastu võtta", neile tähelepanu osutada. Tema oskab andestada,
kannatlikult oodata, kuni asjad "küpseks saavad", temas on vähe egoismi.
Tunnetes on ta ustav, tema vajadused on lihtsad ja tagasihoidlikud, tal pole
raske vajadusel millestki ära öelda. Elu seevastu tundub talle emamasti raske,
mõnikord otsib ta vastukaaluks eluraskustele kergendust süütust huumorist. Talle
on omane sügav vagadus. See ei seondu tingimata kirikuga, pigem on see seotud
eluga: sõltuvustest ja ohtudest hoolimata jaatab ja armastab ta elu. Tema
põhilised voorused on visadus ja võime raskusi taluda.
Nende kõige kenamate omaduste hulka
kuuluvad hingehellus, tundesügavus ja südamesoojus. Südamepõhjas on nad selle
kõige eest tänulikud, mis neil on. Oma õnnestumisi ei pane nad kuigivõrd iseenda
ja oma võimete arvele, tõeliselt alandlikuna peavad nad õnnestumisi pigemini
kingituseks või armuanniks.
_____________________________
1. Hirm saada iseseisvaks minaks.
2. Kardab turvalisusest ilmajäämisest.
3. Nimetasime seda andumuse aspektiks.
4. Soov jõuda lähedase kokkupuuteni teise inimesega, igatsus ise armastada ja armastatud olla.
5. Armastades on soov teha teine inimene õnnelikuks.
6. Depressiivne isik püüab mõista, teiste soovid ära arvata, mõtleb rohkem temale kui iseendale, võime end unustada ning kogeda õnnestavat vastastikust andmist ja võtmist.
7. Leida uuesti seda, mida me varases lapsepõlves kogesime.
8. Tunda, et meid tingimusteta armastatakse.
9. Võime armastada on meile sättumusena kaasa antud.
10. Partner omandab ülisuure väärtuse.
11. Vajatakse ilmtingimata teist inimest.
12. Nad on partnerist sõltuvad.
13. Ma vajan sind, kuna ma sind armastan.
14. Ma armastan sind, kuna ma sind vajan.
15. Vajatakse teist inimest, kuna tahetakse ise armastuse osaliseks saada.
16. Ta püüab lahutavat distantsi kõrvaldada.
17. Teda teisest lahutav lõhe valmistab talle piina.
18. Kaugus tähendab talle üksijäetust ja mahajäetust (see võib esile kutsuda sügava depressiooni ja meeleheite).
19. Võimalus abi saada oleks oma iseseisvuse ja sõltumatuse arendamine.
20. Jäädes ise võimalikult lapselikuks, abituks ja sõltuvaks (näidata, et mind ei tohi maha jätta).
21. Kaotuse hirm.
22. Lähedus tähendab kindlust ja turvalisust.
23. Alati püüab teistega samastuda.
24. See, kellel endal Mina puudub, siis ta vajab seda väljastpoolt.
25. Tema idealiseerib inimesi, eriti neid, kes talle lähedal seisavad, laseb neil paista ohutumana, kui nad tegelikult on.
26. Kahtlused ja kriitika surub alla.
27. Väldib pingelisi situatsioone ja vaidlusi.
28. Näeb inimest liiga heas valguses, kindlalt uskudes, et inimene on hea.
29. Ta tahab ise olla hea inimene: tagasihoidlikkus, vähenõudlikkus, rahumeelsus, omakasupüüdmatus, kaastunne, halastus.
30. Ta ei julge oma soove, impulsse, afekte ja tunge välja elada.
31. Passiivsed, äraootavad hoiakud.
32. Nad ei pea endast lugu, kuna ei julge midagi endale võtta.
33. Ta ei ütle oma arvamust välja, ei räägi oma taluvuspiirist.
34. Nad võivad teha selliseid asju, mida nad tegelikult teha ei taha.
35. Ei väljenda oma soove küllaldase selgusega.
36. Probleeme seedetrakti, kõri, kurgumandlite, söögitoru, maoga.
37. Mälu nõrkus.
38. Kui elult midagi ei soovita, läheb see tühisemaks ja igavamaks.
39. Paranemine hakkab siis, kui nad julgevad elult endale midagi võtta.
40. Armastus, soov armastada ja armastatud olla - siin saab arendada oma parimaid jooni.
41. Pinged, vaidlused ja konfliktid - need suhted on talle piinavad, isegi väljakannatamatud.
42. Distantsi suurenemist tundes, võib mõelda, et teda enam ei armastata.
43. Tervel depressiivsete joontega inimesel on suur võime armastada, ta on valmis anduma ja ohverdama, ta suudab partneriga koos ka raskusi kanda; ta annab partnerile turvalisustunde, tema enda tunded on siirad ja ta armastab midagi vastu nõudmata.
44. Häirete korral hakkab domineerima kaotuse hirm.
45. Depressiivsed isikud loevad partneri soovid ära silmadest. Kõrvaldatakse ta teelt kõik takistused, võetakse üle tema vaated ja jagatakse tema arvamusi. Elatakse jäägitult partnerile, ennastohverdavat armastust.
46. Kuhu lähed sina, sinna lähen ka mina.
47. Peaasi, et nad üksi ei jää.
48. Väljapressi armastuses kasutab võttena, et partneris süütunnet tekitada.
49. Partneri käitumisest sõltub depressiivse inimese elu.
50. Liiga kergekäeliselt mõistame hukka ja karistame neid, kel oli lapsepõlves liiga vähe elamusi ja kel seetõttu oli raske leida teed küpse armastuseni.
51. Depressiivne isik ei saa rünnata seda, kellest ta sõltub, keda ta vajab.
52. Teine ju ei mõelnudki üldse nii, ei tasu iga tühja asja pärast vihastada - nii vabandatakse end iseenese ees välja.
53. Sellise ülepingutatud hoolitsemisega võib ta partneri lausa lämmatada, ta õrnalt vägistada.
54. Virisemine, halamine, ja hädaldamine - äratada süütunnet partneris.
55. Võivad jõuda ka enesevihkamiseni, enesehävitamiseni (kui minnakse lahku).
56. Teiste lugupidamise võitmiseks üksnes kindlameelsest pilgust, kindlast hoiakust.
57. Allasurutud agressiivsus kulgeb tõusva joonena.
58. Allasurutud jõuetu raev, frustreeritud agressiivsus, vihkamine ja kadedus tekitavad meis ka hilisemas elus depressiooni.
59. Õige ja talitsetud agressiivsus on meie eneseväärikustunde oluline komponent.
60. Ei julgeta, ei öelda.
61. Kohusetundlikud.
62. Pahameelele reageeris organism peavaluga, võimetusega ka endale midagi nõuda valuga maos.
63. Nad ei julge end maksma panna, elus läbi lüüa.
64. Arstid kirjutavad neile tavaliselt depressiooni vastaseid ravimeid.
65. Teda kasutatakse teiste inimeste poolt ära.
66. Vihast tugevam oli hirm sõpra kaotada.
67. Teise mõistmine, talle kaasaelamine, ja kaastunne - depressiivsete tugevad küljed.
68. Ta tunneb alati liiga suurt vastutust.
69. Ta tunneb end kõige eest vastutavana.
70. Sageli paelub ja kütkestab just vastandtüüp, kuna teadvustamatult aimatakse, et temalt saab õppida seda, mida ise välja elada ei julgeta (vähemalt on olemas võimalus õppida).
71. Allasurutu omandab purustusjõu.
72. Siin maailmas saavad neile osaks alandused, nad alandavad end ise või teised alandavad neid.
73. Sobivad mitmed hooldusega elukutsed.
74. Samuti peaksime ka iseendas head, jumalikku tuuma otsima ja püüdma seda ellu viia.
75. Tihti võtavad nad saatust täieliku paratamatusena.
76. Eetikast võtavad nad käske ja keelde tihtipeale liiga tähenärijalikult.
77. Nad püüavad lapse rolli sisse elada, teda mõista (võivad lapse endaga liiga tihedalt siduda).
78. Neile valmistab raskusi olla järjekindel ja vajadusel ka karm.
79. Kutsetööks valivad tegevusalad, kus tuleb emalikult hoolitseda, abistada, teenida, hooldada.
80. Neile sobivad üldkasulikud tegevused sotsiaalabis, meditsiinis, psühhoteraapias, samuti aiandus, mesindus, metsandus, hotellimajandus, toiduainetetööstus.
81. Nad oskavad oodata ehk kannatlikkus (ise midagi võtta ei tohi, jääb ootama - ehk teised täidavad tema soovid).
82. Ta oskab andestada, kannatlikult oodata, omab selles vähe egoismi.
83. Tunnetes on ta ustav, pole raske vajadusel millestki ära öelda.
84. Talle on omane sügav vagadus (raskustest hoolimata jaatab ja armastab elu).
85. Ta peamiseks plussiks on visadus ja võime raskusi taluda.
86. Oma väärtusi mitte kahe silma vahele jätta.
87. Nende kõige kenamad omadused on hingehellus, tundesügavus ja südamesoojus.
88. Tõeliselt alandlikuna peavad nad õnnestumisi pigem kingitusteks või armuanniks.
89. Kardab valesti öelda.
90. Muretsemine.
91. Anda endast kõik, lojaalne.
92. Annab turvatunnet.
93. Visadus - pean toime tulema.
94. Empaatia - parim kaaslane.
95. Läbi ja lõhki hea inimene.
96. Kannatlikkus - hea kuulaja.
97. Ei soovi teistele halba.
98. Depressiivseid inimesi tuleb kaitsta liigse töö eest.
99. Tal tuleb õppida ennast kiitma (teised võiksid depressiivset isikut kiita).
100. Tahab avalikkust.
101. Ei meeldi üksi olla.
102. Teda motiveerib inimestega kontaktis olemine.
103. Soovib saada palju tähelepanu ning positiivset tagasisidet.
1. Hirm saada iseseisvaks minaks.
2. Kardab turvalisusest ilmajäämisest.
3. Nimetasime seda andumuse aspektiks.
4. Soov jõuda lähedase kokkupuuteni teise inimesega, igatsus ise armastada ja armastatud olla.
5. Armastades on soov teha teine inimene õnnelikuks.
6. Depressiivne isik püüab mõista, teiste soovid ära arvata, mõtleb rohkem temale kui iseendale, võime end unustada ning kogeda õnnestavat vastastikust andmist ja võtmist.
7. Leida uuesti seda, mida me varases lapsepõlves kogesime.
8. Tunda, et meid tingimusteta armastatakse.
9. Võime armastada on meile sättumusena kaasa antud.
10. Partner omandab ülisuure väärtuse.
11. Vajatakse ilmtingimata teist inimest.
12. Nad on partnerist sõltuvad.
13. Ma vajan sind, kuna ma sind armastan.
14. Ma armastan sind, kuna ma sind vajan.
15. Vajatakse teist inimest, kuna tahetakse ise armastuse osaliseks saada.
16. Ta püüab lahutavat distantsi kõrvaldada.
17. Teda teisest lahutav lõhe valmistab talle piina.
18. Kaugus tähendab talle üksijäetust ja mahajäetust (see võib esile kutsuda sügava depressiooni ja meeleheite).
19. Võimalus abi saada oleks oma iseseisvuse ja sõltumatuse arendamine.
20. Jäädes ise võimalikult lapselikuks, abituks ja sõltuvaks (näidata, et mind ei tohi maha jätta).
21. Kaotuse hirm.
22. Lähedus tähendab kindlust ja turvalisust.
23. Alati püüab teistega samastuda.
24. See, kellel endal Mina puudub, siis ta vajab seda väljastpoolt.
25. Tema idealiseerib inimesi, eriti neid, kes talle lähedal seisavad, laseb neil paista ohutumana, kui nad tegelikult on.
26. Kahtlused ja kriitika surub alla.
27. Väldib pingelisi situatsioone ja vaidlusi.
28. Näeb inimest liiga heas valguses, kindlalt uskudes, et inimene on hea.
29. Ta tahab ise olla hea inimene: tagasihoidlikkus, vähenõudlikkus, rahumeelsus, omakasupüüdmatus, kaastunne, halastus.
30. Ta ei julge oma soove, impulsse, afekte ja tunge välja elada.
31. Passiivsed, äraootavad hoiakud.
32. Nad ei pea endast lugu, kuna ei julge midagi endale võtta.
33. Ta ei ütle oma arvamust välja, ei räägi oma taluvuspiirist.
34. Nad võivad teha selliseid asju, mida nad tegelikult teha ei taha.
35. Ei väljenda oma soove küllaldase selgusega.
36. Probleeme seedetrakti, kõri, kurgumandlite, söögitoru, maoga.
37. Mälu nõrkus.
38. Kui elult midagi ei soovita, läheb see tühisemaks ja igavamaks.
39. Paranemine hakkab siis, kui nad julgevad elult endale midagi võtta.
40. Armastus, soov armastada ja armastatud olla - siin saab arendada oma parimaid jooni.
41. Pinged, vaidlused ja konfliktid - need suhted on talle piinavad, isegi väljakannatamatud.
42. Distantsi suurenemist tundes, võib mõelda, et teda enam ei armastata.
43. Tervel depressiivsete joontega inimesel on suur võime armastada, ta on valmis anduma ja ohverdama, ta suudab partneriga koos ka raskusi kanda; ta annab partnerile turvalisustunde, tema enda tunded on siirad ja ta armastab midagi vastu nõudmata.
44. Häirete korral hakkab domineerima kaotuse hirm.
45. Depressiivsed isikud loevad partneri soovid ära silmadest. Kõrvaldatakse ta teelt kõik takistused, võetakse üle tema vaated ja jagatakse tema arvamusi. Elatakse jäägitult partnerile, ennastohverdavat armastust.
46. Kuhu lähed sina, sinna lähen ka mina.
47. Peaasi, et nad üksi ei jää.
48. Väljapressi armastuses kasutab võttena, et partneris süütunnet tekitada.
49. Partneri käitumisest sõltub depressiivse inimese elu.
50. Liiga kergekäeliselt mõistame hukka ja karistame neid, kel oli lapsepõlves liiga vähe elamusi ja kel seetõttu oli raske leida teed küpse armastuseni.
51. Depressiivne isik ei saa rünnata seda, kellest ta sõltub, keda ta vajab.
52. Teine ju ei mõelnudki üldse nii, ei tasu iga tühja asja pärast vihastada - nii vabandatakse end iseenese ees välja.
53. Sellise ülepingutatud hoolitsemisega võib ta partneri lausa lämmatada, ta õrnalt vägistada.
54. Virisemine, halamine, ja hädaldamine - äratada süütunnet partneris.
55. Võivad jõuda ka enesevihkamiseni, enesehävitamiseni (kui minnakse lahku).
56. Teiste lugupidamise võitmiseks üksnes kindlameelsest pilgust, kindlast hoiakust.
57. Allasurutud agressiivsus kulgeb tõusva joonena.
58. Allasurutud jõuetu raev, frustreeritud agressiivsus, vihkamine ja kadedus tekitavad meis ka hilisemas elus depressiooni.
59. Õige ja talitsetud agressiivsus on meie eneseväärikustunde oluline komponent.
60. Ei julgeta, ei öelda.
61. Kohusetundlikud.
62. Pahameelele reageeris organism peavaluga, võimetusega ka endale midagi nõuda valuga maos.
63. Nad ei julge end maksma panna, elus läbi lüüa.
64. Arstid kirjutavad neile tavaliselt depressiooni vastaseid ravimeid.
65. Teda kasutatakse teiste inimeste poolt ära.
66. Vihast tugevam oli hirm sõpra kaotada.
67. Teise mõistmine, talle kaasaelamine, ja kaastunne - depressiivsete tugevad küljed.
68. Ta tunneb alati liiga suurt vastutust.
69. Ta tunneb end kõige eest vastutavana.
70. Sageli paelub ja kütkestab just vastandtüüp, kuna teadvustamatult aimatakse, et temalt saab õppida seda, mida ise välja elada ei julgeta (vähemalt on olemas võimalus õppida).
71. Allasurutu omandab purustusjõu.
72. Siin maailmas saavad neile osaks alandused, nad alandavad end ise või teised alandavad neid.
73. Sobivad mitmed hooldusega elukutsed.
74. Samuti peaksime ka iseendas head, jumalikku tuuma otsima ja püüdma seda ellu viia.
75. Tihti võtavad nad saatust täieliku paratamatusena.
76. Eetikast võtavad nad käske ja keelde tihtipeale liiga tähenärijalikult.
77. Nad püüavad lapse rolli sisse elada, teda mõista (võivad lapse endaga liiga tihedalt siduda).
78. Neile valmistab raskusi olla järjekindel ja vajadusel ka karm.
79. Kutsetööks valivad tegevusalad, kus tuleb emalikult hoolitseda, abistada, teenida, hooldada.
80. Neile sobivad üldkasulikud tegevused sotsiaalabis, meditsiinis, psühhoteraapias, samuti aiandus, mesindus, metsandus, hotellimajandus, toiduainetetööstus.
81. Nad oskavad oodata ehk kannatlikkus (ise midagi võtta ei tohi, jääb ootama - ehk teised täidavad tema soovid).
82. Ta oskab andestada, kannatlikult oodata, omab selles vähe egoismi.
83. Tunnetes on ta ustav, pole raske vajadusel millestki ära öelda.
84. Talle on omane sügav vagadus (raskustest hoolimata jaatab ja armastab elu).
85. Ta peamiseks plussiks on visadus ja võime raskusi taluda.
86. Oma väärtusi mitte kahe silma vahele jätta.
87. Nende kõige kenamad omadused on hingehellus, tundesügavus ja südamesoojus.
88. Tõeliselt alandlikuna peavad nad õnnestumisi pigem kingitusteks või armuanniks.
89. Kardab valesti öelda.
90. Muretsemine.
91. Anda endast kõik, lojaalne.
92. Annab turvatunnet.
93. Visadus - pean toime tulema.
94. Empaatia - parim kaaslane.
95. Läbi ja lõhki hea inimene.
96. Kannatlikkus - hea kuulaja.
97. Ei soovi teistele halba.
98. Depressiivseid inimesi tuleb kaitsta liigse töö eest.
99. Tal tuleb õppida ennast kiitma (teised võiksid depressiivset isikut kiita).
100. Tahab avalikkust.
101. Ei meeldi üksi olla.
102. Teda motiveerib inimestega kontaktis olemine.
103. Soovib saada palju tähelepanu ning positiivset tagasisidet.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.