HIRM PAIGALSEISU
EES
Hermann Hesse: "Ja igas alguses peitub võlu ..."
Hermann Hesse: "Ja igas alguses peitub võlu ..."
Samamoodi nagu soov kestvuse ja turvalisuse järele, kuuluvad meie olemuse juurde ka uudsuse võlu, tundmatu tunnetamise erutus ning riskirõõm. Meid ahvatlevad seiklused, tõmbavad kauged maad, me tunneme igatsust nii kodus kui võõrsil, igatseme nii usaldusväärset turvalisust kui ka uusi muljeid ja elamusi, mis viivad meid senikogematutesse olukordadesse, mis meid rikastavad ja muudavad. Me otsime uusi inimesi, meil on tung oma olemuse kõiki võimalusi tundma õppida ja ära kasutada, avardada uute inimestega suheldes oma silmaringi, saada küpsemaks ja täisuslikumaks.
Oleme jõudnud hirmu viimase, neljanda põhivormi
juurde. See on hirm lõpliku ja möödapääsmatu ees, paratamatuse ees ja meie
vabaduseiha piiratuse ees. See on sundustega inimese hirmu vastand. Kui
sundustega inimesed vabadust, muutumist ja riski kardavad, siis hüsteeriliste
inimeste puhul on see vastupidi. Nad pürivad väga selgelt muutuste ja vabaduse
poole, pooldavad kõike uut, tunnevad rõõmu riskeerimisest; neile tähendab
lõpmatult uusi võimalusi pakkuv tulevik suurimat šanssi. Sellest tulenevalt
kardavad need inimesed igasuguseid piiranguid, traditsioone ja kindlaksmääratud
seadusi, mida sundustega inimesed just väärtustavad. Kui väljenduda vanasõnaga,
siis nende motoks on "kui kehvasti, siis uuesti", see tähendab, et
mitte miski ei ole lõplikult määrav ega igikestev. Neile on vaja, et kõik jääks
suhteliseks, elavaks ja värvikaks - tähtis on üksnes käesolev hetk. "Carpe
diem" - "Kasuta võimalust", sest võibolla uut võimalust enam ei tulegi.
Minevik on möödas ja ei paku enam mingit huvi; tulevik on avarate võimaluste
maa; ent seda ette ei planeerita - see tähendaks liiga palju kindlaksmääratust -
oluline on olla tulevikule avatud, olla valmis olemasolevast
loobuma.
Kuidas see siis õieti välja näeb, kui - meie
parabooli väljendudes - kokkutõmbav, kontsentreeriv raskusjõud hooletusse
jäetakse ja püütakse ülekaalukalt välja elada tsentrist eemale tungivat
tsentrifugaaljõudu? See tähendab elamist käesolevale hetkele, kindlad plaanid ja
selged eesmärgid puuduvad; uue ootuses otsitakse pidevalt uusi muljeid, elamusi,
seiklusi; isikust endast või väliskeskkonnast tulev parajasti domineeriv soov
või ärritaja viib seetõttu tähelepanu muudelt asjadelt kõrvale ja eksitab.
Eelkõige vajatakse vabadusetunnet, kuna kord ja seadused konstelleerivad hirmu
kindlaksmääratuse ees, selle ees, et millestki ei ole võimalik kõrvale hoida.
Üldkehtivat, kõigile kohustuslikku korda tunnetatakse valdavalt vabaduse
piiramise aspektist ja seetõttu püütakse seda võimalusel ignoreerida. Vabadus,
mille poole niimoodi püüeldakse, on pigem vabadus millestki vaba olla,
kui vabadus millegi eest võidelda.
Mis siis õieti toimub, kui ei olda valmis
aktsepteerima inimeste kooselus kehtivaid mängureegleid, looduse ja elu seadusi?
Siis elatakse nagu kummist maailmas, mis annab järele, on suvaliselt venitatav;
selle maailma korda ei tarvitse keegi tõsiselt võtta, sest see on pidevas
muutumises. Sellises maailmas leidub alati mõni väike tagauks, mille kaudu saab
oma tegutsemise võimalike tagajärgede eest põgeneda. Võtame näiteks kausaalsuse
seaduse, põhjuse ja tagajärje seostest. See võib ju füüsilises maailmas kehtida
- mina pole seda seadust enda kohta kehtivaks tunnistama ja kes teab, võibolla
see just siin ja praegu ei kehtigi.
Loomulikult tuleb siis kõige enam karta ja
võimalusel vältida kõike seda, mis meie koha kindlaks määrab ja meile piiranguid
esitab; bioloogilisi asjaolusid, nagu mehe ja naise soolisi rolle, vananemist ja
surma, aga ka konventsioone, igasuguseid mängu reegleid, mille mingi kollektiiv
on liikmete vahelise lävimise jaoks loonud, igasuguseid eeskirju ja seadusi. Kui
see kõik kokku võtta, võime öelda, et kõige enam kardetakse elu ja maailma neid
külgi, mida me tavatseme nimetada tõelisuseks, "reaalsuseks". Seega siis
kardetakse faktide maailma, millele me end kohandame, mida me enda sõltuvusest
elu seadustest peame paratamatult võtma sellisena, nagu ta on.
Seda reaalsust mõistetakse üsnagi vabalt. Reaalsust
olla ebakindel käsitatakse relativistlikult ning ei peeta kuigi oluliseks või
ignoreeritakse täielikult. Tegelikkusest püütakse kõrvale hoida, sealt põgeneda
jne. Niimoodi jõutakse näilise vabaduseni, mis läheb aja möödudes aina
ohtlikumaks, kuna elatakse ebareaalses, illusioonide maailmas, kus on vaid
fantaasia, võimalused ja soovid - piiravad realiteedid puuduvad. Elatakse aina
enam sisse pseudoreaalsusesse, "ebatõelisesse tõelisusesse". Aga mida rohkem
reaalsusest eemaldutakse, seda enam tuleb oma näilise vabaduse eest maksta
sellega, et ei osata enam "tõelises tõelisuses" orienteeruda, seda käsitada. See
viib selleni, et katsed siiski reaalse maailmaga tegemist teha on liiga
oskamatud ja need valmistavad pettumusi. Nende ebaõnnestunud katsete peale
tõmbutakse ikka enam tagasi oma soovide maailma ja lõhe soovide maailma ja
reaalsuse vahel süveneb. Niiviisi kujuneb hüsteeriliste inimeste
nõiaring.
Vaatleme nüüd pseudoreaalsuse aspekti lähemalt. Üks
meie elu reaalsusi on juba mainitud põhjuse ja tagajärje kausaalsuse seadus. See
sunnib meid alluma seaduspärasusele, mille tähtsust me karistamatusele kohandada
ei saa. Kuna hüsteerilised inimesed tunnevad, et see kausaalsuse seadus neid
järjekindlust ja loobumist nõudes ainult ahistab, püüavad nad
jaanalinnupoliitikaga sellest kõrvale hiilida. Nad teevad näo, nagu kausaalsust
lihtsalt poleks olemas. Hullupööra haaratuna parajasti domineerivast soovist,
mille täitumise võimalikele tagajärgedele nad mõelda ei taha, tegutsevad nad
moto "pärast mind tulgu või veeuputus" järgi. Nad kalduvad naiivselt
lootma, et võibolla just nende kohta protsesside kausaalsus ja järgnevus ei
kehti või vähemalt ei kehti need just käesolevas olukorras. Nad on sedavõrd
hõivatud oma soovist, sellest, mida nad silmapilk saada või saavutada tahavad,
et nad võimalikele tagajärgedele üldse ei mõtle; nad mõtlevad nii-öelda
finaalselt, lõppresultaadi seisukohalt ja hüppavad kausaalsusest üle. Tänu
sellele võivad nad mõjuda väga sugestiivselt. Selgituseks üks
näide.
Ühe klassi õpilased pidid heategevuseks
märke müüma. Iga tüdruk sai korjanduslehe, kuhu tuli kanda annetajate nimed ja
müüdud märkide arv. Kolmeteistkümneaastane Inge lähenes inimestele sümpaatse
naeratusega nii šarmantselt ja mõnusalt, et kõigil oli tunne, et temale on
võimatu ära öelda. Õige pea olid märgid otsas. Nüüd tekkis tüdrukul intensiivne
soov endale midagi head teha: ta tundis äkitselt kohutavat nälga ja tahtis
ilmtingimata midagi magusat - ta oli ju nii tubli olnud ja oli selle kindlasti
ära teeninud. Raha oli kiusatuseks, see andis nii palju võimalusi. Sellele, kust
see raha pärit ja milleks mõeldud, ta enam ei mõelnud, sel hetkel see igatahes
"kuulus temale". Ta ei saanud oma soovi täitmist edasi lükata, seepärast
näpistas natuke korjatud rahast ja ostis endale lemmikmaiustusi, tehes seda
sellistele inimestele omase ähmase kujutlusega, et küll ta selle asja "mingil
moel" korda ajab. Tema meeli ja mõtteid köitis vajadus, mis pidi otsekohe
rahuldatud saama.
Siin ilmneb nähte, mis on hüsteerilistele
inimestele iseloomulikud: kannatamatus, puuduv kalduvus või võime vajaduse
täitmist rahulikult ära oodata. Iga soov, iga impulss tuleb võimalikult kiiresti
rahuldada, sest ootamine on talumatu. Selliseid inimesi on kerge kiusatusse
viia, sest neil on raske ahvatlustele vastu seista.
Samal päeval pidi nimekirjad ja raha
kooli ära viima. Mida teha? Inge läks õpetaja juurde ja palus talt märkidele
lisa. Ta ütles õpetajale, et saab kindlasti veel märke ära müüa ja toob siis
kogu korjatud raha ühekorraga ära. Praeguseks korjatud raha olevat ta koju
jätnud. (Selleks, miks ta nii toimima pidi, oli tal ettekäändeid ülearugi - ka
see on hüsteerilistele inimestele iseloomulik, sest ettekäände või luiskamise
usutavaks tegemiseks on vaja seda rohkem "põhjendusi", mida viletsamad need
võimalused on, igatahes rohkem kui tõeliste asjaolude puhul.) Ta saigi uusi
märke. Nüüd oli ta igal juhul aega võitnud ja võibolla juhtub vahepeal mingi
"ime", mis olukorra lahendab. (Selline ajavõitmine ja teistele nende
maharahustamiseks tühjade lubaduste andmine on samuti hüsteerilistele inimestele
iseloomulik.) Vahepeal oli päev õhtusse jõudnud ja raha äraandmise tähtaeg
peaaegu käes. Siis tuli talle - nagu ta ise arvas - suurepärane mõte. Ta läks
naaberkorterisse ja küsis perenaiselt, kas see saaks talle puuduva summa
järgmise päevani laenata: tal olevat vaja kiiresti osta paar vihikut, ema olevat
sõbranna pool ja ta ei saavat teda momendil kätte. Ta saigi naabrinaiselt raha.
Nüüd oli ta jällegi aega võitnud ja imed võisid tulla. Igatahes sai ta nüüd kogu
raha ära anda. Naaber ja võlguvõetud raha läksid meelest, salajas lootis Inge,
et kui ta ise sellele laenatud rahale ei mõtle, siis vast ei tule ka
naabrinaisele need "paar penni" meelde.
Hüsteerilised inimesed kultiveerivad
virtuoosselt taolisi ebamääraseid ootusi ja lootusi, et võib juhtuda mingi ime
ja olukord lahened iseenesest. Neisse uskudes ja selle usuga reaalsuse nõuetest
kõrvale hiilides ilmutavad nad imekspandavat naiivsust, nende motoks näib
olevat: "No mis see kõik küll mulle üldese kord läheb, mul pole sellest
sooja ega külma." Ja lõpuks võib ju igaühega juhtuda, et ta mõne asja ära
unustab. Siin on selgelt näha edasilükkamise tendentsi. See, milles asi
tegelikult on, nimelt võõra raha kulutamine, on juba kohe unustatud. Meeles on
vaid see, et naabrilt sai täiesti legaalselt väike summa laenatud ja loomulikult
saab see tagasi viidud (kuidas ja millal, see praegu ei huvita). Kui naaber
hakkab enne raha tagastamist seda meelde tuletama, võib ju öelda, et läks
kogemata meelest ja ta palub naabrilt vabandust. Aga võibolla naabrinaine
unustab selle laenamise ära - see on ju tema jaoks nii tühine summa ja olen ju
talle ka mõne heateo teinud. Või - võibolla saan äkki "kusagilt" raha
kingituseks või mul õnnestub see teenida - "aeg annab
arutust".
Mõne päeva pärast küsis naaber Inge ema käest
laenatud raha tagasi. Nüüd tuli kogu lugu päevavalgele ja see oli hoopis
ebameeldivam, kui oleks olnud kogu loo õigeaegne ärarääkimine. See, et Inge ei
suutnud oma vajaduse silmapilksest täitmisest loobuda, vallandas terve rea
ebameeldivaid tagajärgi, mis kruvisid lühiajalise naudingu hinna ülearu
kõrgeks.
See näide on mitmes mõttes õpetlik ja iseloomulik.
Siin ilmneb terve rida hüsteerilisi käitumisviise: ülitugev soov tungiga see
otsekohe rahuldada, see soov ei lase momendil millelegi muule mõelda; irreaalne
suhtumine asjadesse - omaenese teo tagajärje eiramine, teo ja tagajärje seose
ignoreerimine; soov võita aega ja lootus, et juhtub mingi ime; fantaasiarikas
osavus tagajärgede eest kõrvalepõiklemisel, kusjuures ühe augu kinnitoppimisega
tehakse selle kõrvale uus auk: "loo" tegelikult juhtunu suvaline muutmine ja
võltsimine; leidlikkus ebameeldivate asjade, eelkõige iseenda süütunde
unustamises ja lõpuks kõrvalehiilimine ebameeldivatest paratamatustest, nagu
loobumine, ootamine ja oma tegude eest vastutamine. Selliste inimeste kohta
sobivad eriti hästi Nietzsche sõnad: "Ma tegin seda," ütleb mu mälu, "pole
võimalik, et ma seda tegin," ütleb mu uhkus ja jääb järeleandmatuks. Lõpuks -
mälu annab järele.
Samamoodi väga vabalt käsitavad hüsteerikud teist
reaalsust - aega. Täpsus, aja planeerimine ja jaotamine on neile tülikad, neile
tundub see kõik pedantne ja väiklane ja sageli peavad teised inimesed
sellepärast kannatama.
Või võtame bioloogilise reaalsuse, meie sõltuvuse
bioloogilistest asjaoludest, meie küpsemisprotsessidest ja vananemisest. Ka siin
püüdlevad hüsteerilised inimesed määramatust. Tahetakse jääda võimalikult kaua
lapseks, kellelt midagi suuremat ei nõuta, või siis vähemalt nooruslikuks, kuna
siis maailm veel mõnegi asja andestab ja ei ole vaja kanda oma tegude eest täit
vastutust. Sest vastutus on üks nendest ebasoovitavatest mõistetest, mis inimese
koha kindlaks määravad, mis meenutavad põhjuslikkuse seadust ja ebameeldivaid
tagajärgi. Ja mis puutub vananemisse, siis seda saab ju mitmesuguste vahenditega
tagasi hoida: "inimene on nii vana, nagu ta seda tunneb" ja ei tarvitse
ju igaühele oma õiget vanust öelda. Kui kõike sellist vältida, mis laseb vana
välja näha, võib üleval hoida igavese nooruse illusiooni. Peale riietuse,
millega ennast nooremaks teha saab, on selle illusiooni toetamiseks veel palju
vahendeid: kosmeetika, kosmeetiline kirurgia; mured ja pahandused hoitakse
endast võimalikult kaugele; nende eest saab end kaitsta niimoodi, et tuleb
selgitada, et praegu küll ei taha sellistest asjadest midagi kuulda, ei suuda
selliseid asju taluda ja kui nad on just lausa vältimatud, siis haigeksjäämisega
saab ikka pageda.
Samamoodi suhtuvad hüsteerilised inimesed eetikasse
ja moraali. No kuhu me küll jõuaksime, kui seda kõike kohustuslikuks peaksime,
no kes neist reeglitest ikka kinni peab? Ükskord võib ju ikka patustada, sellest
pole midagi. Ja kes see teab, mis on hea, mis halb, kõik on lõppude lõpuks
suhteline ja oleneb sellest, mis vaatenurga alt mingit asjaolu vaadata. Nii
läheb maailm eriti plastiliseks ja paindlikuks ja tehtud vigu saab alati
kuidagiviisi põhjendada. Ja kõigepealt: kes teab, mis teise inimese sisemuses
toimub või toimunud on? Õnnekombel on mõtted vabad ja kui piisavalt veenvalt
kinnitada, et kõik oli nii nagu taheti - kes saab siis vastupidist
tõestada?
Ka loogika on tülikas reaalsus. Aga ka sellest saab
üsna hästi kõrvale hiilida. Isiklik loogika on küll teistsugune kui teiste oma,
aga ta pole sellepärast vähem loogiline. Kui hüpatakse ühelt teemalt teisele,
nii et vestluskaaslane järele ei jõua ja seda teemade vahetust ebaloogiliseks
peab, siis on see tema probleem, mina ise saan aru ja leian, et minu
mõttekõik on loogiline. Ja milliseid fantastilisi võimalusi annab keel, kui oled
kord jälile saanud, mida kõike temaga võib teha ja kuidas teisi keelega nurka
suruda! Nii arendatakse oma pseudoloogikat, mis võib viia teadliku või
ebateadliku valetamiseni, millega aga hüsteerikuid vaevalt saab vahele
võtta.
Ka hüsteerilised inimesed ei teadvusta oma
tegelikku hirmu - hirmu paratamatuse ja lõplikkuse ees. Hirmud, mida neil selle
asemel kohtab, on hirm väljakute ja tänavate ületamise ees ja hirm kinnistes
ruumides, liftides ning kupeedes viibimise ees. Sagedased on ka foobiad loomade
ees. Need hirmud on tegeliku hirmu ülekanded kõrvalistele, ebaolulistele - ja
mis kõige tähtsam - välditavatele asjadele. Tegelik hirm, hirm vabaduse
piiramise või kiusatusliku olukorra ees, millest ei suudeta üle olla, kuna ei
taheta õieti kuidagi loobuda, võimalusest kinni haarata aga ei juleta, see
sisemine konflikt nihutatakse välistele hirmuobjektidele, mis konflikti nii
"lahendavad", et hirmu pärast ei satutagi enam kiusatuslikku olukorda. Sest kui
ma enam - vähemalt mitte üksinda - üle tänava ei julge minna, siis ei saa ma
enam kiusatusse sattuda. Loomulikult ei lahendata sellise hirmu objekti
vältimisega tegelikult ühtegi konflikti, see ei paku ka kindlat kaitset hirmu
eest, sest mingil moel satutakse ikka ja jälle oma hirmuga silmitsi ja ollakse
sunnitud sellega tõsiselt tegelema. Kui tuntakse end kitsikusse aetuna ja mingit
väljapääsu pole näha, siis tekib paaniline reaktsioon, "põgenemine ettepoole",
mis ei võimalda enam situatsiooni rahulikult läbi mõelda.
Edasi näitame, kuidas need hüsteerilisele isikutele
iseloomulikud ja väärad hoiakud aja jooksul summeeruvad ja neid üha
väljapääsmatumatesse olukordadesse viivad.
Mida teha, et kohustuste ja lõplikkuse küüsist
edukalt pääseda? Kõige kindlam meetod näib olevat elada alati ainult käesolevale
silmapilgule, nagu poleks sel ei eelnevat ajalugu ega tagajärgi. Kui ma näiteks
eile tegin mingi vea, mingi lolluse ja jäin sellega vahele, siis eilset lihtsalt
ei olnudki ja elu algab alles täna. Alalisi ja kausaalseid seoseid lõhkudes
jõuavad hüsteerilised inimesed väga suure plastilisuseni; nad elavad otsekui
ilma ajaloota, ilma minevikuta. Nõnda vabanevad nad küll üsna suurest
ballastist, ent teisest küljest tuleb nende ellu seetõttu mingi fragmentaalsus
ja küütlus, pideva joone, järjepidevuse puudumine. Nad suudavad küll kameeleoni
kombel iga uue olukorraga kohaneda, ent arendavad liialt vähe oma "mina"
kontinuiteeti, mida me tarvitseme nimetada iseloomuks. Seetõttu tunduvad nad
ettearvatamatud ja neid on raske mõista. Kuna nad kogu elu mängivad mingit
rolli, siis nad lõpuks enam ei teagi, kes nad ise õigupoolest on. Nii
arendatakse pseudoisiksus, kel puuduvad järjepidevus, selged kontuurid ja
kindlapiiriline iseloom.
Kui kitsikusseaetusest tekib hirm, siis järgmine
võimalus on "odaots ringi pöörata", süü teiste kaela veeretada.
Etteheidetest endale tehakse etteheited teistele, mis toimub reflektoorselt nagu
lastel. Kui näiteks üks laps ütleb teisele: "Sa oled loll," siis vastab
teine reflektoorselt: "Ise oled." Kui hüsteerilisi inimesi
kritiseeritakse või neile etteheiteid tehakse, siis pööravad nad selle kriitika
ja etteheidete tegemise jalamaid kritiseerijate ja etteheidete tegijate vastu,
põhjusi selleks võib leida ka hoopis mingist muust valdkonnast, millest juttugi
ei olnud, ent antud momendil vabastavad nad end kriitikanooltest ja oma vigade
tunnistamisest kas või iseendalegi. See iseenda süütunde projitseerimine
väljapoole etteheidete näol võib jõuda nii kaugele, et lõpuks hakatakse
meetodil "püüdke varas kinni" isegi kindlalt uskuma, et süüdi oli
teine. Loomulikult tingib see ebasiiruse iseenda suhtes, terve elu kujuneb
valelikuks. See toob kaasa arusaamatu kindlusetustunde ja ebamäärased hirmud;
äärmuslikes olukordades saab aga ikka veel ühe rolli leida, mis kaitseb
tagajärgede ning maailma aktsepteerimise kohustuse eest, see on "põgenemine
haigeksjäämisse", mis laseb vähemalt aega võita.
HÜSTEERILINE INIMENE JA
ARMASTUS
Hüsteerilised inimesed armastavad armastust. Nad
armastavad seda nagu kõike muudki, mis nende eneseväärikustunnet tugevdab; nad
armastavad joobumist, ekstaasi, kirge ja naudivad elamuslikke kõrghetki. Kui
sundustega inimesed igatsevad apollonlikku armastust, siis hüsteerikute armastus
on dionüüsiline. Neid paelub hingemattev elamus, aga see ei väljendu mitte
"mina" loovutamises, nagu see on depressiivsete inimeste puhul, vaid "mina"
apoteoosis. Kui depressiivsed inimesed püüavad "mina" piire kaotava andumuse ja
sümbioosse kokkusulamisega oma "mina" piire ületada, siis hüsteerikud püüavad
elamuse intensiivsuse nimel ülendada iseennast, ennast piiridest üle
kasvada.
Seetõttu on hüsteeriliste joontega inimesed
armusuhetes intensiivsed, kirglikud ja nõudlikud. Eelkõige tahavad nad iseendale
kinnitust leida, iseenda ja partneri armastusest joobuda, nad loodavad leida
armastusest elu kõrghetki. Nad oskavad luua erootilist atmosfääri ja partnerit
võluda, sageli on nad erootikas tõelised meistrid. Nad valdavad erootika kõiki
nüansse, alates flirdist ja koketeerimisest ning lõpetades võrgutamisega. Nad
oskavad suurepäraselt partnerile sisendada, et nad on armastusväärsed, see teeb
nad seksapiilseks. Neil on suur sugestioonijõud, millele on raske vastu panna -
nad demonstreerivad oma eeliseid ja võlusid nii veenvalt, et neid lihtsalt peab
uskuma jääma.
Armastuses rakendavad nad oma tugevat
soovimisjõudu. Nad on sellised inimesed, kelle kohta kehtib "veni-vidi-vici" ja
nad vallutavad kindluse tormijooksuga, mitte pika piiramisega. Nad oskavad
vastassooga suhelda; suhted nendega ei ole ealeski igavad. Sageli armastavad nad
rohkem armastust kui partnerit, uudishimust ja elujõust pakatades tahavad nad
tundma õppida armastust selle võimalikult paljudes vormides. Nad armastavad sära
ja hiilgust, pidusid ja pühasid, ei jäta ühtki pidutsemisvõimalust vahele ja
oskavad ka pidusid organiseerida, olles ise oma sarmikuse, temperamentsuse,
osavuse ja vahetu käitumisega peo keskpunktis. Nendega võib "hobusevargile
või luurele minna". Mida sensatsioonilisem on elu, seda parem - igavus on
tappev ja üksi olles hakkab neil kohe igav. Nad on värvikad, elavad ja
tähelepanelikud partnerid, tunnete väljendamisel on nad spontaansed; nad on
võimelised hetke intensiivselt nautima, tunnevad naudingust rõõmu, on
fantaasiarikkad ja vallatud. Truudus - vähemalt enda oma - ei ole neile oluline,
eriline võlu on nende jaoks salajasel armusuhtel, mis annavad ainet nende
romantilisele fantaasiale.
Seksuaalvahekorraga on asi keerulisem, erootiline
mänglemine, õrn eelmäng on neile sageli tähtsam kui seksuaalvajaduste
rahuldamine. Nad mõtlevad: "Oo kaunis hetk, sa viibi veel!" ja tahavad
seda hetke võimalikult kaua nautida ning selle lõppu võimalikult kauemaks edasi
lükata. Nad tahavad, et mesinädalad kestaksid igavesti, järgnevasse argipäeva on
neil raske sisse elada. Nad armastavad vaheldust. Kui nende suhe oma suguellu ja
vastassugupoolesse ei ole just kõige õnnestunum, siis võib kergesti juhtuda, et
nende armastusvõime kahaneb, asi võib minna frigiidsuse ja potentsihäireteni.
Mõlemad sugupooled näevad meeleldi seksis vahendit eesmärgile jõudmiseks nii oma
eneseväärikustunde tugevdamiseks kui ka oma partneri üle tuntava võimu
väljendamiseks - vähem küll selleks, et partnerit sundida, nagu täheldasime
sundustega inimeste juures, kui selleks, et iseenda võimukiirgusest tulenevat
joobumist kogeda. Eriti kipuvad seksuaalvahekorda astuma või sellest keelduma
naised, et seda väljapressimiseks ära kasutada.
Mida selgemalt hüsteeriline isiksusestruktuur on
välja kujunenud, seda enam nõudev hoiak tugevneb ja vajadus enesele kinnitust
saada kasvab ülisuureks. Siis saab armusuhtest vahend, mis annab enesekindlust -
midagi muud sellest ei soovitagi - see peab korduvalt isiku vastupandamatust
tõestama. Sest eneseväärikustunne rajaneb hüsteerilistel inimestel peamiselt
sellistele edusammudele, sellele, et neid imetletakse ja ihaldatakse.
Arusaadavalt läheb olukord vanuse kasvades raskemaks, sest aastatega hakkab
väline veetlus kaduma, sellepärast on neil vanemas eas tugevad
kriisid.
Hüsteerik vajab partnerit, aga mitte nii nagu
depressiivne inimene, kes usub, et ta ei ole ilma partnerita eluvõimeline, vaid
nagu peeglit, mis peegeldab tema armastusväärsust - labiilse eneseväärikustunde
tõstmiseks. Tema nartsissism, tema eneseimetlus vajab üha uusi kinnitusi,
seepärast laseb ta end kergesti ära meelitada, kuna usub meelitusi nii hea
meelega. Niisiis vajab ta partnerit eelkõige selleks, et see muudkui kinnitaks,
kui sarmikas, ilus ja tähtis ta on. Seetõttu kaldub ta ka tegema
nartsissistlikku partneri valikut, aga seda mitte hirmust "täiesti teistmoodi"
vastassoo ees nagu skisoidne inimene, vaid kuna ta otsib partnerit, kelles oleks
midagi talle endale võimalikult sarnast, sest ta tahab leida ja armastada
partneris iseennast.
Sellised väga tugevale eneseimetlussuhtele rajatud
suhted ei ole loomulikult mitte mingil juhul kriiside vastu kindlustatud, sest
partner vaevalt suudab neid vajadusi piisavalt täita ja siis otsitakse uus
partner, kellega vana lugu kordub. Just hüsteerikute hulgas on tõelisi
seelikukütte ja meeste ärakasutajaid, kes otsekui koguksid skalpe ja kelle
eneseväärikustunne sõltub ohvrite arvust, kelle jaoks armastus on mäng, kus iga
hinna eest tuleb võita. Kuna nad on armastuse suhtes liiga pretensioonikad,
tuleb neil elus tihti pettuda; suur osa on siin rahulolematusel, tujukusel,
pahandamisel; nad nõuavad partnerilt üha uusi tõendeid armastusest, tähtis koht
on sellel, milline on partneri rahaline panus ja kui edukas ta avalikus elus on
- sellest püütakse jätte mulje, nagu oleks see enda edukus. Kuna
eneseväärikustunnet toidetakse peaaegu eranditult ainult tõendustega
armastusest, siis ei saa neist kunagi küllalt. Nende väljapressimiseks
kasutatakse mitmesuguseid teid ja vahendeid: partneri võrdlemine teisega, kes
"tõepoolest" armastavad; osutamine sellele, mida kõike mõni teine partner tema
heaks teeks; stseenid ja etteheited, kuna talle "liiga vähe pakutakse";
kui partner eemale tõmbub, käsitletakse seda katastroofina. Selle kõige juures
on sageli tegemist tunde ja arvestuse raskesti läbinähtava seguga, nii et
partner ei tea õieti kunagi, kuidas lood päriselt on.
Kui inimesel on abielust ja armastusest illusoorsed
ootused ja lootused ning kui ta nõuab rohkem, kui ta on valmis investeerima,
siis on pettumused paratamatud. Tavaliselt neid seoseid siiski ei mõisteta ja
jäädaksegi "suurt armastust" otsima. Seepärast kohtame hüsteeriliste inimeste
partneritevahelistes suhetes kõige enam lahkuminekuid ja kordusabielusid; kuna
uutest abieludest oodatakse, et need varasemad pettumused kompenseerivad, siis
loodetakse neist algusest peale liiga palju ja nad on nurjumisele
määratud.
Me kõik saame oma esimesed kogemused
vastassugupoolega vanemate ning õdede-vendadega suheldes. Vanematevahelised
suhted, nende abielu või mingi muu kooselu vorm, kogemused õdede-vendadega
kujundavad meie ootusi kooselust, armastusest ja suguelust. Kui meil oli õnn oma
vanemaid abielupaarina armastada, ilma et oleksime pidanud neid idealiseerima
või siis vastupidi, neile kaasa tundma ja neid põlgama, võibolla koguni vihkama;
kui võisime nendega koos nende piiratud võimalusi, muresid, probleeme ja
püüdlusi läbi elada, aga samuti ka nende rõõme, vastastikust mõistmist, usaldust
ja toetust kogeda, siis on meil rohkem väljavaateid leida partner, kes
sellistele ootustele vastab ja meie kujutlused sellest, millised me ise
partnerina peaksime olema, on teostatavad. Vanemad, kes usuvad, et peavad
lapsele oma üleolekut ja ilmeksimatust demonstreerima, kes mängivad lapse silme
all olles ideaalset abielu, mis kulisside taga on hoopis teistsugune, tekitavad
lapses kujutluse ideaalse abielu võimalikkusest ja laps hakkab uskuma, et ta
kunagi ka ise ideaalse abielu sadamasse jõuab. Ning vanemad, kes ei täida lapse
vajadust kogeda mõlema sugupoole spetsiifilist eeskuju, kelle elu kulgeb lapse
silme all pettumusterohkelt ja eemaletõukavalt, annavad lapse ootustele
partneritevahelistest suhetest negatiivse värvingu.
Hüsteeriliste isikute armuelu raskendab see, et nad
jäävad kauemaks kui teised nendega esimesena tegelevate vastassoost isikute
külge fikseerituks, neil on raske minetada nendega identifitseerumist. Sest
hüsteeria algab väikse lapse arengu viimases faasis, umbes 4.-6. eluaastal, mil
laps, nagu hiljem näeme, end nende eeskujudega samastab ja omandab esimesed
kogemused sellest, kuidas ta hiljem sama- ning vastassoolistesse inimestesse
suhtuma hakkab. Põhimõtteliselt on siin olemas järgmised võimalused: partneriga
korratakse kunagist lapselikult austavat või idealiseerivat suhet vastassoost
vanemaga või siis pere teiste vastassoost lastega, niisiis loodetakse partneris
leida oma unistuste mees või naine. Või vanad pettumused, hirm või viha, mida on
lapsena endaga tegelevate isikute juureskogetud ja mida ei ole suudetud seedida,
seega negatiivsed kogemused kantakse üle partnerile - ootusena, nii et
hilisematel suhetel lasub juba algusest peale eelarvamuste pitser: kõik mehed
või naised on sellised, nagu neid esmakordselt kogeti. Projitseeritakse kunagi
isast või emast saadud pilt partnerile ja ise asutakse selle projitsooni suhtes
samale positsioonile, millel oldi vanemat suhtes. Kuna jäädakse ülimalt
tugevasti oma vanasse poja või tütre rolli, ei tulda toime ei partneriga ega
iseenda partnerirolliga.
Emas pettunud pojast võib saada naistevihkaja ja ta
võib hakata partnerile oma kunagiste pettumuste eest kätte maksma, käitudes
naisi võrgutades ja maha jättes nagu Don Juan, tehes nendega sama, mida talle
tegi pettumusi valmistanud ema. Isas pettunud tütar maksab omal viisil kätte
mehele. Temast võib saada meestevihkaja või - võltsarusaamas - emantsipeerunud
naine, kes ei taotle mitte õiglus- ja eneseväärikustundest sugude
võrdõiguslikkust, vaid kes tahab odaotsa ümber pöörata ja mõtleb
võrdõiguslikkuse nõudmise all tegelikult naise eesõigust. Või ta raiskab end
paljude meeste peale, et anda hoop isale ("kui sa mind ei armasta, siis ei
ole ma ju midagi väärt ja võin niisama raisku minna" - selline on mõnede
tänavatüdrukute psühhodünaamiline taust). Või temast tuleb Kirke, kes näeb
meestes vaid teisest soost olendeid ja mehed, nagu kirjutatakse "Odüsseias",
"sigadeks moondab"; kes mehi ära kasutab ja alandab ning kes endast
masohhisti püüab teha. Külaltki palju sarnanevad Kirkega need naised, kes mehelt
füüsiliselt, hingeliselt või materiaalselt liiga palju nõuavad, kes meest ära
kasutavad, tühjaks pumpavad, võimu käest ära võtavad, meest tema mehelikkust
teotades "kastreerivad". Selliseid deemonlikke, mehi hävitavaid naisi kohtame
õige sagedasti Strindbergi romaanides ja näidendites. Lõpuks võib pettumus
vastassoost või hirm, mida selle ees tuntakse, viia homoseksualismini. Alati
võib isa või ema neis rollides asendada vend või õde.
Sõltuvus nendest vastassoo esindajatest, kellega
esimesena kokku puututakse, on üldinimlik nähtus, mille kohta prantslased
ütlevad: "On revient toujours à ses premières amours (alati tullakse tagasi oma esimeste
armastuste juurde)."
Üheks näiteks sellest sõltuvuseks,
"perekonnaromaanist", on hüsteeriliste inimeste puhul asjaolu, et nad küllaltki
sageli satuvad "armastuse kolmnurkadesse". Sellistes suhetes kordavad nad
teadvustamatult oma positsiooni ema ja isa vahel; "armastuse kolmnurgad" on
eriti iseloomulikud hüsteerilise isiksusestruktuuriga üksikutele lastele.
Hüsteerikud satuvad sellistesse "kolmnurkadesse" näiliselt tahtmatult. Nad
väidavad, et sellised suhted olevat neile ilmselt saatuse poolt ette määratud,
et kõik naised või mehed, kes neile meeldivad, on iga kord juba kellegagi
seotud. Tegelikult nad siiski otsivadki just juba seotud partnereid - nad
alustavad suhteid täie teadmisega partneri seotusest ja kordavad sellega
rivaliteeti, mis neil poja või tütrena isa või ema suhtes oli. Neile on see
külge jäänud, et nad peavad kahe partneri vahelistesse suhetesse vahele trügima
ja ühe neist partneritest teise käest ära võtma. Samasoolise partneriga
rivaalitsedes ja teda välja tõrjuda püüdes kardavad nad aga samas vastassoolise
partneri vabakssaamist, kuna too hakkaks siis neilt liiga tõsiselt ja liiga
palju nõudma.
Selliste inimeste käitumise mõistmiseks peab teadma
nende elulugu. Enamasti annavad nad vaid need patud edasi, mis nende enestega on
tehtud. Neil ei olnud oma perekonnas võimalust oma elutervet naiselikkust või
mehelikkust arendada, nad seoti liiga tugevasti perekonnaga või neil puudusid
eeskujud oma soolise rolli arendamiseks. Neid kas tõrjuti soolises rollis tagasi
või neid valgustati suguelust liiga varases eas ja konstelleeriti neis
mehelikkust või naiselikkust mitte eakohaselt, vaid enne, kui nad olid omandanud
identsuse iseendaga ja niipalju eneseväärikustunnet, et mees või naine neis
arenema võis hakata - enne, kui nad suguelu teemade ülesvõtmiseks vajaliku
hingelise küpsuseni olid jõudnud.
Hüsteeriliste inimeste põhiprobleemiks armastuses
ja partneritevahelistes suhetes võib pidada nende illusoorseid ootusi ja lootusi
armastusest, abielust ja vastassugupoolest. Nõudvad hoiakud ja valmidus ise
midagi anda ei ole neil tavaliselt proportsionaalsed ning just see vallandab
uusi pettumusi, millest nad võiksid õppida, et nende põhihoiak on ekslik, et
paratamatult tulenevad sellest pettumused. Nende problemaatiline külg seisneb
selles, et nad tunnevad pidevalt igatsust ja neil on pretensioon, ent nad ei
esita endale eales küsimust selle kohta, milline on nende endi
panus.
Partneri valimisel ilmneb see juba selles, et kõige
tähtsamad ei ole mitte partneri iseloomujooned, vaid materiaalsed ja prestiižiga
seonduvad aspektid: partneri positsioon, varandus, tiitlid, ja muud eelistused.
Nad jäävad kauaks lasteks, lasevad end liiga palju välistest momentidest
mõjustada - tänu sellele tõotab tulla ilus elu; järgnevates pettumustes
süüdistavad nad tavaliselt partnerit. Hirmust kogeda enda tühisust võib tulla
haiglane kirg, mis nõuab pidevalt selle kinnitamist, kui palju nad ikka väärt
on. See kirg ei saa eales rahuldatud, kuna otsitakse "väljastpoolt" seda, mida
peaks realiseerima iseendas: peaks püüdma arendada endas võimet tõeliselt
armastada, siis tekiks ka tõeline eneseväärikustunne.
Kalduvusest enda vajakajäämised partnerile
projitseerida, millest tekivad kooselus muidugi eriti teravad probleemid.
Ühtelugu vaieldakse selle üle, kes milleski "süüdi" on, muudkui süüdistatakse
teineteist, jõutakse tendentsliku, fakte moonutava "loogikani" laimamise ja
intriigideni. Eriti raskeks kujuneb kooselu siis, kui üks partneritest on
hüsteerik ja teine tema vastand - sundustega isik.
Skisoidsetest partneritest hüsteeriline inimene
hoidub: need näevad teda liiga hõlpsasti läbi ja neil ei ole piisavalt valmidust
täita tema vajadust takkakiitmise ja imetlemise järele. Depressiivseid inimesi
seevastu valivad nad partneriks meeleldi, sest neil on see valmidus olemas,
samuti on nad valmis laskma partneril endale ülejõukäivaid nõudmisi esitada; kui
suhe püsib pikemat aega, siis tavaliselt depressiivse partneri kulul. Kahe
hüsteerilise isiksusestruktuuriga inimeste liit võib õnnestuda vaid juhul, kui
hüsteerilised struktuurielemendid ei ole selgelt välja kujunenud - muidu viivad
rivaalitsemine ja tahe teineteist üle trumbata nende kooselu paratamatult
karidele.
HÜSTEERILINE INIMENE JA
AGRESSIIVSUS
Spetsiifiline agressiivsuse vorm, mille laps 4.-6.
eluaastal omandab, on rivaalitsemine ja konkureerimine. Nagu iga uue arenguetapi
puhul, jäävad ka siin agressiivsuse varasemad vormid püsima. Sellises vanuses on
põhiline soolise spetsiifikaga agressiivsus, mille põhivormid on tähelepanu
köitmine ja endale võitmine, üldisemalt aga võitlus kõige eest, mis aitab isiku
väärtust kinnitada ning kõige vastu, millest tuleb karta, et see võib hakata
seda väärtust ohustama. Seega avaldub agressiivsus siin eelkõige püüdes teistest
üle olla ja enda väärtust või õigsust tõestada, agressiivsuse eesmärk on aga end
maksma panna.
Vastandina eelpool kirjeldatud sundustega inimeste
agressiivsusele on hüsteerilise inimese agressiivsus elastne, spontaanne, muretu
ja sageli mõtlematu, see-eest annab see kiiremini järele, pikka vimma ei peeta.
See ulatub erineva tugevusega impulsiivsetest ilmingutest omavolini ja on
suunatud rohkem inimestele kui asjadele.
Mida tugevamad hüsteerilised jooned on, seda enam
rakendatakse agressiivsust enese maksmapanekuks; selle ekstreemsemad vormid
ulatuvad hübriidsest eneseülistamisest suurpetturluseni, igasuguste
nartsissistlike solvangute suhtes on hüsteerikud äärmiselt tundlikud. Esineb
hooplemist, tahetakse end iga hinna eest maksma panna, trügitakse alati
esiplaanile, tahetakse "esimest viiulit" mängida; igas samast soost eakaaslases
nähakse potentsiaalset rivaali, kes tuleb - et enda sära paremini esile tuleks -
eemale tõrjuda.
Sageli kohtame püüdu iga hinna eest imponeerida,
tahetakse ilmtingimata teistele muljet avaldada, tähelepani keskpunktis olla.
See tahtmine imponeerida on seda tugevam, mida suurem on selle taga peituv
kindlusetus, diskrepantsus (erinevus, lahkheli) nähtumuse
ja olemuse, soovide "mina" ja reaalse "mina" vahel. Puuduliku enesekriitika ja
enesekontrolli tõttu on hüsteerikute agressiivsus liiga impulsiivne, lastakse
end sellest kergesti haarata ja minnakse liiga kaugele, kuivõrd liialdamine on
hüsteerikutele üldiselt omane. Neile on iseloomulik ka üldistamistendents; kui
agressiivsus on sihitud partnerile, siis "mehed on kõik sead",
"kõik naised on lollid" jne.
Hüsteeriline agressiivsus sarnaneb sageli ürgse
tormaka liikumistungiga, aga kui see skisoidsetel inimestel oli nende maailmas
oleku eksistentsiaalse ohustatuse väljendus, siis hüsteerik kasutab seda rohkem
dramatiseerimiseks, teiste mõjutamiseks. Hüsteerik on oma agressiivsuse
väljendamises üllatusvõitja. Ta võtab meelsasti ette äkkrünnaku, kuna see tõotab
suuremat edu kui ettekavatsetud strateegia. Tema jaoks on rünnak parim kaitse.
Hüsteerilist agressiivsust võik nimetada ka "ebaloogiliseks". Selle kohta üks
näide. Kui mees naisele lohakuse pärast õigustatult täiesti rahulikus toonis
märkuse teeb, tabavad naist metsikud afektid. Ta ei räägi sõnakestki sellest,
milles asi oli, vaid külvab mehe omalt poolt etteheidetega üle. Neil ei ole tema
lohakuse kritiseerimisega vähimatki pistmist, need käivad hoopis teiste asjade
kohta. Naine lihtsalt pöörab odaotsa ringi, põgeneb reaalsusest kõrvale hoides
ettepoole.
Sellest, et hüsteerilised isikud juba leebele
kiitikale ja väiksematelegi etteheidetele nii solvunult reageerivad, saab
lõppude lõpuks vaid nende kergesti haavatava, labiilse eneseväärikustunde
taustal; puuduliku identsuse tõttu iseendaga on selle tunde baas kitsas ja seda
saab kergesti kõigutada. Juba enesearmastuse kerged solvangud võivad vallandada
kõige intensiivsemad vihatunded, mille juures on kergesti äratuntav nende seos
hirmuga olla mitte- armastusväärne.
Hüsteerilise agressiivsuse eri vorm on intriig. Ka
siin võib täheldada nähtuse teket perekondlike suhete baasil. Intriigiga
korratakse teadvustatult seda situatsiooni, milles oldi lapsena vanemate või
siis õdede-vendade vahel; olukorda, kus pidi nende vahel siia-sinna laveerima,
kuna üks vanematest last teise vanema või mõne õe või venna vastu ära kasutas ja
ta sel moel lahendamata perekondlike probleemide objektiks tegi, objektiks,
mille abil püüti abielus tekkinud konflikte lahendada. Nii võivad tulla
intriigid, kättemaks, teise maine õõnestamine, tema materdamine ja mahategemine.
Kui veel lisandub teise sugupoole vihkamine, siis võib ilmneda äärmiselt tugev
kättemaksuiha. Inimene kütab end siis üles ja kaldub oma hüsteerilises
agressiivsuses, teatud näitlejameisterlikkust ilmutades korraldama üha
hullemaid, selgelt "publikule" orienteeritud "stseene". Tüüpilised hüsteerilise
agressiivsuse avaldumisvormid - kuni on "publikut" - on äärmine pahameel,
pateetilised žestid ja kirglikud süüdistused.
Näide ühe tugevate hüsteeriliste joontega naise
meestevihkamisest ja kättemaksuihast. Naine nõudis mehelt, et see tema
närvide ja tervise nõrkust arvestaks. Mees tohtis - ka talvel - ainult rõdul
sigarit suitsetada, kuna naine ei kannatanud suitsu. Kui mees vaatas
televiisorist jalgpalli, naeruvääristas naine teda laste ees sellise
primitiivsuse pärast. Ta tegi üldse kõik maha, mis talle endale huvi ei pakkunud
või milles ta mehe tasemel osalema ei küündinud. Mees oli haritum kui naine,
mehe soovitatud raamatuid pidas naine igavaks, kuna ta neid ei mõistnud või
mõistma ei vaevunudki. Sugulist vahekorda soovis mees sagedamini kui naine, kes
sellest lõpmatult uusi põhjendusi otsides kõrvale hoidis. Nii alandas naine
meest igati; see oli tema teadvustamata kättemaks isale, kes oli tema
intelligentsemat õde paremaks pidanud.
Ja nüüd näide intrigeerimisest. Üks
patsient, kes oli juba pikemat aega minu juures ravil käinud, ütles, et ta oli
samal ajal ka ühe minu kolleegi juures psühhoteraapilisel ravil käinud. Ta
tahtis järele proovida, kumb meist on parem arst, kelle ravimeetod talle rohkem
meeltmööda on. Minu juures halvustas ta kolleegi ja tema meetodit, kolleegi
juures halvustas mind, kusjuures kummalgi meist polnud aimugi, et ta end kahel
pool korraga ravida laseb. Ta nimelt rääkis meile mõlemale, et teise arsti
juures olnud ta ravil tükk aega tagasi. Nii kasutas ta meid üksteise vastu ära,
nagu ta kunagi oli toiminud oma vanematega. Ta maksis kätte selle halva kombe
eest, mis vanematel oli olnud. Nad olid teda, kumbki teineteise seljataga, teise
vanema vastu ülesse ässitanud ja ise tema poolehoidu võita püüdnud. Nüüd kordas
ta kättemaksu, et nagu tookord lapsepõlveski mõlemalt poolt profiiti lõigata.
Samas ei rääkinud ta arstidega avameelselt nagu vanemategagi ja blokeeris
sellega ravi.
TÄIENDAVAD
TÄHELEPANEKUD
Hüsteerilised inimesed elavad pseudoreaalsuses,
seda võime nende puhul täheldada kõikides valdkondades. Nende keskne probleem on
ehtsuse küsimus - see on nende reaalsuse eest "rollidesse" põiklemise seesmine
peegeldus.
Religioonist saab nende jaoks pragmatismi tõttu
kergesti mittekohustuslik usk - ei või iial teada, kirikut võib ehk kunagi vaja
minna; ka siin on neile väline külg sageli tähtsam kui ehtsus, vormitäitest
piisab. Mõte, et patukahetsuse ja pihtimisega saab süüst vabaneda ja täiesti
süütuna, justkui uuesti sündinuna kõike taas otsast alustada, meeldib neile
väga. Nende kujutluses on Jumal isikustatud, ta on nagu hea isa, kes neid
muidugi eriti armastab ja ehk kunagi ka ilmutab. Nii jäävad nad paljudes asjades
lapselikult ebaküpseks, nad usuvad imesid ja lasevad end neilt endilt vaid
tühiseid pingutusi nõudvate õndsuste lubamistega kergesti eksiteele viia.
Seetõttu on nad sageli vastavate usulahkude pooldajad, see rahuldab ka nende
vajadust sensatsioonide järele. Psühhoteraapia patsientidena tahaksid nad end
kõige meelsamini hüpnotiseerida lasta, lootes, et vabanevad siis oma raskustest
otsekohe ja ilma vähimagi omapoolse pingutuseta.
Nende suhtumine eetikasse on samasugune naiivne,
moraalinorme nad kohustuslikuks ei pea. Väga sageli püüavad nad käsitada kõike
suhtelisena ning leida patuoinast mitte iseendas, vaid endast väljaspool, mõnes
teises inimeses. See raskendab iseenda sisevaatlust ja enesekriitika tegemist;
sellepärast õpivad nad kriisidest vaid harvadel juhtudel.
Ka hüsteeriliste inimeste puhul on lõppkokkuvõttes
tegemist üldinimlike asjadega, milles me kõik erineva rõhuasetusega osaleme,
kuna me kõik peame läbima selle meie kujunemiseks olulise lapsepõlve arengufaasi
koos selle juurde kuuluvate ülesannetega ja hirmudega. Sedasama enda puuduse ja
süütunde teistele projitseerimise protsessi kohtame ka kollektiivides, kus sel
on suur ja ohtlik roll. Siin sobib "vaenlane" selliseks projitseerimiseks eriti
hästi ja tekib tunne, nagu tuleks enda süüst vabanemiseks vaenlane välja mõelda.
Terved rahvad, rassid ja sama usuga seotud kollektiivid tavatsevad seda, mille
esinemist nad endale tunnistada ei taha, teistele projitseerida ja
südametunnistuseta võimukandjad võivad seda projitseerimisvalmidust õhutada ning
poliitiliselt või ideoloogiliselt ära kasutada. Sellised kontrollimatud ja
tagantässitatud projitsioonid on sõdade, rassilise vihkamise ja usuvõitluste
psühhodünaamilise tausta oluliseks komponendiks. Soov koormavast ja süüdistavast
minevikust vabaneda on üldinimlik. Vastandina depressiivsetele inimestele, kes
end paljudes asjades süüdlaseks peavad, kalduvad hüsteerikud oma süüd unustama
või salgama. Saksa keele eripära kasutada sama sõna "Vergehen" nii ajalises kui
ka moraalses mõttes (möödumine, kadumine; eksimus, süütegu) võiks anda meile
järelmõtlemisainet - kas meie süüteod aeguvad? Meie hüsteerilisele osale oleks
see vägagi meeltmööda.
Isiksusestruktuuri hüsteeriliste elementidega
inimesed võivad vanemate ja kasvatajatena olla vaimustavad ja kaasakiskuvad,
neil on tugev sugestioonivõime, nad oskavad veenda ja tekitada lapses tunnet, et
elu on ilus ja väärib elamist. Tunnete väljendamisel on nad pigem spontaansed
kui labiilsed. Lapsed peavad selliseid vanemaid armastusväärseks, on nende üle
uhked ja imetlevad neid; vanematekodus on oma "atmosfäär", see kodu on
külalislahke. Teised lapsed on sageli selliste vanemate pärast kadedad - kuni
mõistavad, et kadestasid vaid fassaadi pärast. Kui vanemate isiksusestruktuur on
valdavalt hüsteeriline, siis tulevad raskused eelkõige sellest, et neil tuleb
laste kasvatamisel puudu järjekindlusest. Kord hellitatakse ja lubatakse lapsel
teha kõike, mis tal aga pähe tuleb, sealsamas saab laps sama asja eest tõrelda
ja nii on tal raske orienteeruda, ta ei tea õieti mitte kunagi, mis teda ees
ootab - ka sellepärast, et vanemate käitumine oleneb palju rohkem nende tujudest
kui objektiivsetest asjaoludest. Niimoodi tekitavad vanemad sageli psüühilise
"aprillikliima", mis tekitab lapses tihtipeale segadust ja ebakindlust. Sageli
äratavad nad lastes alusetuid ootusi ja lootusi elust. Kui nad on lapsele mingi
pettumuse valmistanud või peavad nõudma, et tal paratamatult tuleb millestki
loobuda, siis hakkavad nad kohe kauge tulevikuga seotud lubadusi jagama -
"kui sa ükskord suureks kasvad, siis ..." - ja juhivad lapse mõtted
nende pettumuste või loobumiste üle juurdlemisest kõrvale, nii ei saa laps oma
loobumist mõtestada, iga loobumine seostatakse peatse tasu ootamisega. See
tekitabki lapses ohtliku ootuse, et tulevik kubiseb imedest - küll need kunagi
kätte jõuavad. Selle asemel, et last reaalsuse pinnale viia, toetatakse tema
illusoorseid soovunelmaid.
Ei sel ega ka mingil muul moel ei anna sellised
vanemad lapsele eluteele kaasa õigupoolest mitte mingeid praktilisi teadmisi,
tema elukogemus jääb liiga napiks, sellega pannakse alus lapse hilisemale
pettumusele iseendas ja elus. Ühelt poolt seovad nad lapse ülearu intiimselt
iseendaga, teisalt, kui laps osutub neile koormaks, kui tema eest tuleb
vastutust kanda, siis tõukavad nad ta endast järsult eemale. Kui laps ootab, et
tema probleeme mõistetaks, siis tunneb ta end äkitselt üksijäetuna. Sellised
vanemad ei kannata kriitikat, võtavad seda isikliku solvamisena ja neil on raske
oma vigu tunnistada. Erinevalt sundustega inimestest, kellel on raske vigu
tunnistada võimutaotluse ja perfektsionismi tõttu, tuleneb hüsteerilistel
inimestel see raskus solvatud enesearmastusest ja edevusest. Kui laps neilt aru
pärib, siis põiklevad nad vastutusest kõrvale ja rõhutavad ainult, et nad on
alati kõige paremat tahtnud ja väga palju ohvreid toonud. Selle asemel, et last
tema raskustes tõsiselt võtta, äratavad nad temas süütunde tänamatuse
pärast.
Ohtlik on ka nende kalduvus "kasvatada" lapsi
demonstreerimiseks. Nad peavad vanemate au ja kuulsuse nimel kõiges hiilgama ega
tohi pettumust valmistada, kuna muidu jääksid nad vanemate armastusest ilma.
Üldse on oht, et laps mingisse rolli tõugatakse, kõige suurem just
hüsteerikutest vanemate korral. Osalt sellepärast, et nad kuritarvitavad last
suurema lugupidamise võitmiseks, osalt seetõttu, et laps peab nende endi
täitmata soovid täitma.
Poliitikas sobivad hüsteerilistele isikutele
paremini liberaalsed või revolutsioonilised parteid; see tuleneb nende
ebamäärasest rahulolematusest ja samuti ebamäärastest tulevikulootustest ja
last but not least vajadusest sensatsioonide järele. Nad ei ole aga
mitte skisoidsete inimeste taolised kindlameelsed ja järjekindlad
revolutsionäärid: nad on alati naiivsed progressiusulised, uskudes kõigesse
uuesse ainult sellepärast, et see on uus ja teistsugune. Selles suhtes on nad
jällegi sundustega inimeste selged vastandid, sest need ripuvad kõige vana
küljes, kuna see on vähemalt tuttav ja järeleproovitud. Ka poliitikutena on
hüsteerikud kaasakiskuvad kõnemehed, kes äratavad publiku hulgas vaimustust ja
kes liiga kergekäeliselt lubadusi jagavad. Sageli on nad sellise natuuriga
juhid, kellele meeldib asju liikuma panna, uusi teid kavandada, ent nõrgemad on
nad oma ideede elluviimiseks vajaliku suurt vaeva nõudva detailse töö tegemisel.
Aga nad võivad olla ka manipulaatorid, kes osavalt oma salasoove ära kasutavad.
Mõnikord on nad täispangale mängijad, kes palju riskivad ja ka kaotuse korral
ikka optimistlikeks jäävad.
Neile sobivad ühiskonnas kõik sellised elukutsed,
mis nõuavad isiklikku panust, paindlikku reageerimist igas olukorras, head
manööverdamisoskust, uute kontaktide loomist ja kohanemisvõimet ning mis samal
ajal vastavad nende soovile isiklikku muljet avaldada ja vajadusel end maksma
panna. Seega sobivad neile kõik tegevusalad, mis on seotud representeerimisega
(mitte kohaloleva või esiloleva tegemine kohal- või esilolevaks ettekujutuses),
kus nad esindavad väärikaid ameteid, mis annavad neile sümboolse tähtsuse, kuna
nad identifitseerivad end suures osas väärika ameti kui rolliga. Seejuures on
amet ja väärikus neile sundustega inimestega võrreldes vähem kohustuseks, see on
neile eeskätt võimalus enda isiku aupaiste suurendamiseks, mistõttu ordenid ja
tiitlid on neile ihaldusväärsed. Neile sobivad kõik tegevusalad, kus on tähtis
kontakte luua ja mis rahuldavad nende vajaduse olla teiste inimestega seotud,
nende soovi omada "publikut". Nad on edukad esindajad või veenvad, sugestiivsed
müüjad, kes seismajäänud kauba ostjale eriti soodsa sisseostuna kaela määrivad
või mehe, kes tahtis ainult lipsu osta, pealaest jalatallani uute riietega
varustavad. Nad on igal pool omal kohal, kus olulised on sarmikus, hea
kehaehitus, osavus, spontaanne sihikindlus, improvisatsioon, üllatus- ja
ületrumpamisvõidud. Neid tõmbavad kõik elukutsed, mis annavad alust ebamäärasele
ootusele elada "suures ilmas" või selle maailmaga kokkupuutesse viivad:
fotomodell, mannekeen, ärijuht; ehtekaubandus ja hotellimajandus. Nende tööde ja
tegemiste puhul on huviobjektiks rohkem inimesed kui asjad, nii hakkavad need
inimesed hüsteerikuist sõltuma, viimased tegutsevad ju puhtalt nende huvides.
Vastava ande olemasolu korral võivad nad sublimeerida oma sättumust ja omadusi,
tugevat soovi ja fantaasiarikkust, ilmutada oma võimeid ja mängulusti kunsti
vallas, eriti näitlejate ja tantsijatena.
Vanadus ja surm on meie elu viimased vältimatud
realiteedid, mida lõpmatuseni maha salata ei saa. Kuna hüsteerilistel isikutel
puudub harjumus realiteete aktsepteerida ja paratamatusele alluda, siis kalduvad
nad nii kaua kui võimalik silmi nende realiteetide ees sulgema. Vanadus ja surm
on loomulikult olemas, seda maha salata ei saa, ent need on nagu rohkem teiste
jaoks. Sellepärast püüavad nad säilitada võimalikult kaua illusiooni igavesest
noorusest, sellest, et neil on ikka veel ees avarate võimalustega tulevik. Nad
on eriti vastuvõtlikud kõikide meetodite ja praktikate suhtes, mis lubavad
pikaajalist noorust ning õpetuste suhtes, mille järgi on olemas surmajärgne elu
- ehk jäävad nad edasi püsima. Kuna nad enda surmale tähelepanu ei osuta, jääb
neil sageli testament õigel ajal tegemata ja muud tähtsad asjaajamised jäävad
pooleli, mõnikord jääb neist maha täielik kaos. Surma läheduse survel muudavad
nad mõnikord vanaduses järsku näiliselt radikaalselt oma käitumist, mis meenutab
ütlust "noorest peast hoor, vanas eas palveõde" ja mis lähemal vaatlusel jätab
oportunistliku mulje, nii et sellise muutuse tõepärasus on küsitav. Küllap
oskavad hüsteerikud kõige vähem väärikalt vananeda, see-eest on neil võime oma
minevikku kirgastada ja elada mälestustest, mida nad oma suva järgi muudavad ja
kus nad ise peaosa mängivad. Mõned oskavad oma surmalegi sära anda ja teevad
lahkumisest heroilise, sügava mulje jätva vaatemängu.
Hüsteeriliste inimeste meelisala on kunst, selle
kõik liigid. Nende looming on väga isikupärane, mõnikord kalduvad nad teatud
määral ekshibitsionismi. Neile meeldib kirju kirjutada, samuti autobiograafiaid
ja autoportreid luua. Nende tugevad küljed on värvierksus, originaalsus ja
dünaamilisus. Vormiline külg ei ole sageli kuigi oluline. Nad on ka suured
unistajad. Nende unistused on selles mõttes ohtlikud, et need ei seostu
elutervel moel eesseisva eluga, vaid viivad neid elust üha kaugemale, unistuste
ja soovunelmate maailma, mis neid reaalsusest üha enam lahutab - üksnes kunstnik
suudab neist unistustest midagi luua.
Hüsteerilised inimesed näevad sageli unenägudes -
kuivõrd unenäod peegeldavad vastavate isiksusestruktuurile spetsiifilist
temaatikat - naiivset soovide täitumist, neis on midagi illusoorset; kuna seal
reaalsuse seadused ei kehti, on tihtipeale kõik magu muinasloos. Unes nähakse
esilekerkinud probleemide patentlahendusi - näiteks mingis väljapääsmatus
olukorras hakatakse äkki lendama, omandatakse maagilised võimed või ootamatult
ilmub mingi deus ex machina ja päästab olukorra. Allasurutud hirm
väljendub unenägudes küllalt sageli ka nii, et äkki on kindel pind jalge alt
kadunud või seistakse kuristiku veerel. Nende unenäod on enamasti värvikad,
dünaamilised ja sündmusterohked ning pikad unenäod jäävad neile hästi meelde.
Sageli on neile unenägudele iseloomulik ka see, et keerukat, pingutusi nõudvat
ülesannet ei lahenda mitte hüsteeriline isik ise, vaid teised teevad selle töö
tema eest ära.
Kui püüame kujutada hüsteerilisi isikuid tõusval
joonel nii, et joone alguses oleksid isiksusestruktuuri elementidega terved
inimesed ja edasi tulevad kergemate ja raskemate häiretega inimesed, siis
saaksime umbes sellise loetelu: elavad ja impulsiivsed inimesed, kellele on
omane tung end maksma panna - nartsissistlik vajadus leida kinnitust ja olla
tähelepanu keskpunktis - ülemäärane tung end maksma panna ja haiglane vajadus
uute kontaktide järele - perekonnaromaanist eraldumata papatütred ja memmepojad
- hüsteeriline valskus, rollimäng, suurpetturluseni küündiv põgenemine
reaalsusest - kogu elu teismelised - meeste- või naistevihkajad, kes ei
aktsepteeri oma soolist rolli ja sageli homoseksualismi põikavad -
"kastreerivad", destruktiivsed, ihust ja hingest mehi vihkavad naised ja Don
Juani tüüpi naistele kättemaksvad mehed - foobiad - psüühilise ja somaatilise
sümptomaatikaga rasked hüsteerilised haiguspildid, kusjuures kehalised sümptomid
ei avaldu mingites kindlates organites, esile võib ehk tuua vaid jäsemete
halvatusnähud.
Isiksuse hüsteeriliste struktuurielementidega
terved inimesed armastavad riski, on ettevõtlikud, alati uuele avatud, nad on
elastsed, plastilised ja temperamentsed, sageli sädelevad ja kaasakiskuvad,
elavad ja spontaansed, neile meeldib improviseerida ja kõike järele proovida.
Nad on seltskonnainimesed ja nende seltsis ei hakka iialgi igav, nende ümber
alati elu "keeb", nad armastavad iga uut algust ja pakatavad optimistlikest
tulevikukujutlustest ja -ootustest. Nad usuvad, et igas alguses peitub võlu,
nagu ütleb selle peatüki moto. Nad toovad igale poole värskeid tuuli, lammutavad
traditsioone ja vanu, kivinenud dogmasid. Neis on midagi vastupandamatult
sugestiivset, nad on väga sarmikad ja oskavad oma sarmi teadlikult ära kasutada.
Nad ei võta midagi liiga tõsiselt - välja arvatud ehk iseennast - kuna nad
teavad, et enamik asju elus on suhtelised, nad on tugevamad impulsside
äratamises ja asjade käimalükkamises, nõrgemad vastupidavuse poolest ja
planeeritu kannatlikus elluviimises. Ent just nende kannatamatus ja uudishimu,
see, et nad ei lase minevikul end kammitseda, laseb neil märgata asju, mida
teistsuguse isiksusestruktuuriga inimesed ei näe või mis tähendavad neile tõket
või piiri. Seega vaatavad nad elule riskijulgelt, läbi enda isikupärase prisma.
Elu on neile peadpööritav seiklus ja elu mõte on selles, et see tuleb elada
võimalikult mitmekülgselt ja intensiivselt, kõik tuleb järele
proovida.
____________________________________________________
1. Uudsuse võlu, tundmatu tunnetamise erutus ning
riskirõõm.
2. Meid ahvatlevad seiklused, tõmbavad kauged maad, igatseme nii usaldusväärset turvalisust kui ka uusi muljeid ja elamusi, viivad olukordadesse, mis meid rikastavad ja muudavad.
3. Otsime uusi inimesi, avardades uute inimestega suheldes silmaringi, saada küpsemaks ja täiuslikumaks.
4. See on hirm lõpliku ja möödapääsmatu ees, paratamatuse ja meie vabadusiha piiratuse ees.
5. Nad pürgivad väga selgelt muutuste ja vabaduse poole, pooldavad kõike uut, tunnevad rõõmu riskeerimisest.
6. Nad kardavad igasuguseid piiranguid, traditsioone ja kindlaksmääravaid seadusi.
7. Nende moto on: kui kehvasti, siis uuesti.
8. Tähtis on üksnes käesolev hetk.
9. Oluline on olla tulevikule avatud, olla valmis olemasolevast loobuma.
10. Vabadus, mille poole niimoodi püüeldakse, on pigem vabadus, milleski vaba olla, kui vabadus, millegi eest võidelda.
11. Kardetakse faktide maailma.
12. Seda reaalsust mõistetakse üsnagi vabalt.
13. Tegelikkusest püütakse kõrvale hoida ning sealt põgeneda.
14. Elatakse illusioonide maailmas, kus on fantaasia, võimalused, soovid.
15. Ja lõhe soovide maailma ja reaalsuse vahel süveneb.
16. Neil on moto: et pärast mind tulgu või veeuputus.
17. Kannatamatus, puuduv kalduvus või võime vajaduse täitmist rahulikult ära oodata. Iga soov, iga impulss tuleb võimalikult kiiresti rahuldada, sest ootamine on talumatu. Selliseid inimesi on kerge kiusatusse viia, sest neil on raske ahvatlustele vastu seista.
18. Ka moto: no mis see kõik küll mulle üldse korda läheb, mul pole sellest sooja ega külma (aeg annab arutust).
19. Ülitugev soov tungina see otsekohe rahuldada.
20. Omaenese teo tagajärje eiramine, teo ja tagajärje seose ignoreerimine; soov võita aega ja lootust, et juhtub mingi ime.
21. Eelkõige iseenda süütunde unustamises ja lõpuks kõrvalehiilimine ebameeldivatest paratamatustest.
22. Täpsus, aja planeerimine ja jaotamine on neile tülikad.
23. Hüsteerilised ei järgi eetikat ja moraali (ükskord võib ju ikka patustada, sellest pole küll mitte midagi).
24. Kui hüpatakse ühelt teemalt teisele, nii et vestluskaaslane järele ei jõua ja seda teemade vahetust ebaloogiliseks peab, siis on see tema probleem.
25. Nad elavad otsekui ilma ajaloota, ilma minevikuta.
26. Nad suudavad iga uue olukorraga kohaneda.
27. Kuna nad kogu elu elu mängivad mingit rolli, siis nad lõpuks enam ei teagi, kes nad ise õigupoolest on.
28. Neil puuduvad järjepidevus, selged kontuurid ja kindlapiiriline iseloom.
29. Hüsteerilised inimesed armastavad armastust.
30. Nad armastavad joobumist, ekstaasi, kirge ja naudivad elamuslikke kõrghetki.
31. Neid paelub hingemattev elamus, hüsteerilised püüavad elamuse intensiivsuse nimel ületada iseennast, enda piiridest üle kasvada.
32. Seega on armusuhetes intensiivsed, kirglikud ja nõudlikud.
33. Nad oskavad luua erootilist atmosfääri ja partnerit võluda.
34. Nad oskavad vastassooga suhelda, suhted nendega ei ole ealeski igavad.
35. Nad armastavad sära ja hiilgust, pidusid ja pühasid.
36. Olles ise oma sarmikuse, temperamentsuse, osavuse ja vahetu käitumisega peo keskpunktis.
37. Surmapatt on see, kui neid armastusväärseks ei peeta.
38. Igavus on tappev ja üksi olles hakkab neil kohe igav.
39. Nad on värvikad, elavad ja tähelepanelikud partnerid, tunnete väljendamisel on spontaansed.
40. Nad on võimelised hetke intensiivselt nautima, tunnevad naudingust rõõmu, on fantaasiarikkad ja vallatud.
41. Erootiline mänglemine, õrn eelmäng on neile sageli tähtis.
42. Nad armastavad vaheldust.
43. Neil on vanemas eas tugevad kriisid (püüavad võimalikult kaua nooreks jääda).
44. Ta tahab leida ja armastada partneris iseennast.
45. Nad tahavad endale rahulikumat partnerit, et siis saaks ise silma paista.
46. Hüsteerikute hulgas on tõelisi seelikukütte ja meeste ärakasutajaid.
47. Neil juhtub tihti lahkuminekuid ja kordusabielusid.
48. Seega partneris soovivad leida oma unistuste mehe või naise.
49. Emas pettunud poeg võib saada naistevihkajaks, isas pettunud tütar maksab omal viisil kätte mehele (väga oluline on lapse ja vanematega omavahelised suhted).
50. Satuvad sageli armukolmnurkadesse.
51. Hüsteeriliste inimeste põhiprobleemiks armastuses ja partneritevahelistes suhetes võib pidada nende illusoorseid ootusi ja lootusi armastusest, abielust ja vastassugupoolest.
52. Nõudvad hoiakud ja valmidus ise midagi anda, ei ole neil tavaliselt proportsionaalsed.
53. Nad tunnevad pidevalt igatsust.
54. Nad ei esita endale eales küsimust selle kohta, milline on nende enda panus.
55. Partneri valimisel ei ole tähtis mitte ta iseloom, vaid hoopis materiaalsed ja prestiižiga seotud aspektid (partneri positsioon, varandus, tiitlid).
56. Nad jäävad kauaks lasteks.
57. Pettumustes süüdistavad tavaliselt partnerit.
58. Skisoidsetest partneritest hüsteeriline inimene hoidub: need näevad teda liiga hõlpsasti läbi.
59. Depressiivseid seevastu valivad endale partneriks meeleldi.
60. Sundluste isikutega tekivad kriisid ja probleemid.
61. Hüsteerilise inimesed tahavad sageli võistlemist, rivaalitsemist ja konkureerimist.
62. Tähelepanu köitmine ja endale võitmine (võitluses enda väärtust tõestada).
63. Ta annab kiiremini järele, pikka vimma ei pea.
64. Agressiivsus on suunatud rohkem inimestele kui asjadele.
65. Mida tugevamad hüsteerilised jooned on, seda enam rakendatakse agressiivsust enese maksmapanekul.
66. Hooplemine, trügitakse alati esiplaanile.
67. Liialdamine on hüsteerikutele omane.
68. Neile on ka omane üldistamine.
69. Ta võtab meelsasti ette äkkrünnaku.
70. Nende keskne probleem on ehtsuse küsimus.
71. Nende suhtumine eetikasse on samasugune naiivne, moraalinorme nad kohustuslikuks ei pea.
72. Sellepärast õpivad nad kriisidest vaid harvadel juhtudel.
73. Soov koormavast ja süüdistavast minevikust vabaneda on üldinimlik.
74. Hüsteerikud kalduvad oma süü unustama või salgama.
75. Nad oskavad veenda ja tekitada lapses tunnet, et elu on ilus ja väärib elamist.
76. Neil tuleb laste kasvatamisel puudu järjekindlusest.
77. Vanematena kord lubavad ühte asja lapsel teha ja teinekord saab sama teo eest laps karistada (laps ei suuda orienteeruda).
78. Sageli äratavad nad lastes alusetuid ootusi ja lootusi elust.
79. Ühelt poolt seovad nad lapse ülearu intiimselt iseendaga, teisel hetkel lükkavad lapse eemale, kui osutub koormaks.
80. Selle asemel, et last tema raskustes tõsiselt võtta, äratavad nad temas süütunde tänamatuse pärast.
81. Laps peab nende endi täitmata soovid täitma.
82. Hüsteerikutele isikutele sobivad paremini liberaalsed või revolutsioonilised parteid.
83. Neile sobivad ühiskonnas kõik elukutsed, mis nõuavad isiklikku panust, paindlikku reageerimist igas olukorras, head manööverdamisoskust, uute kontaktide loomist ja kohanemisvõimet.
84. Vastava ande olemasolu korral võivad nad sublimeerida oma sättumust ja omadusi, tugevat soovi ja fantaasiarikkust, ilmutada oma võimeid ja mängulusti.
85. Nende tugevad küljed on värvierksus, originaalsus ja dünaamilisus.
86. Nad on ka suured unistajad.
87. Armastavad riski, on ettevõtlikud, alati uutele avatud, nad on elastsed, plastilised ja temperamentsed, sageli sädelevad ja kaasakiskuvad, elavad ja spontaansed, neile meeldib improviseerida ja kõike järele proovida.
88. Hea seltskonna inimesed.
89. Ütlevad, et igas alguses on võlu.
90. Lammutavad traditsioone ja vanu, kivinenud dogmasid.
91. Uudishimulikud (elu tuleb elada võimalikult mitmekülgselt ja intensiivselt).
92. Olevikus elavad.
93. Ise sätib enda elu.
94. Luiskamine (osa ei räägi välja).
95. Oma võimete ülehindamine.
96. Näeb kujutluspilte.
97. Tähtis on tunded ja lõbusus.
98. Tähelepanuvajadus.
99. Seltskondlikud.
100. Ettevõtlikud.
101. Olla avatud uutele ideedele.
102. Temperamentsed.
103. Uudishimu - lähme ja tegutseme.
104. Ebastabiilne, pealiskaudne.
105. Loovad ametid (müügitöö).
106. Hea suhtleja.
107. Head juhid (käivitajad).
108. Neil tuleb õppida süsteemselt käituma.
109. Autasustamine/premeerimine materiaalsete esemetega on neile motivaatoriks.
110. Ei salli läbikukkumist.
111. Hüsteerilised isikud sobivad kõigiga, juhul kui neid imetletakse (kõigi hirmupõhivormidega).
2. Meid ahvatlevad seiklused, tõmbavad kauged maad, igatseme nii usaldusväärset turvalisust kui ka uusi muljeid ja elamusi, viivad olukordadesse, mis meid rikastavad ja muudavad.
3. Otsime uusi inimesi, avardades uute inimestega suheldes silmaringi, saada küpsemaks ja täiuslikumaks.
4. See on hirm lõpliku ja möödapääsmatu ees, paratamatuse ja meie vabadusiha piiratuse ees.
5. Nad pürgivad väga selgelt muutuste ja vabaduse poole, pooldavad kõike uut, tunnevad rõõmu riskeerimisest.
6. Nad kardavad igasuguseid piiranguid, traditsioone ja kindlaksmääravaid seadusi.
7. Nende moto on: kui kehvasti, siis uuesti.
8. Tähtis on üksnes käesolev hetk.
9. Oluline on olla tulevikule avatud, olla valmis olemasolevast loobuma.
10. Vabadus, mille poole niimoodi püüeldakse, on pigem vabadus, milleski vaba olla, kui vabadus, millegi eest võidelda.
11. Kardetakse faktide maailma.
12. Seda reaalsust mõistetakse üsnagi vabalt.
13. Tegelikkusest püütakse kõrvale hoida ning sealt põgeneda.
14. Elatakse illusioonide maailmas, kus on fantaasia, võimalused, soovid.
15. Ja lõhe soovide maailma ja reaalsuse vahel süveneb.
16. Neil on moto: et pärast mind tulgu või veeuputus.
17. Kannatamatus, puuduv kalduvus või võime vajaduse täitmist rahulikult ära oodata. Iga soov, iga impulss tuleb võimalikult kiiresti rahuldada, sest ootamine on talumatu. Selliseid inimesi on kerge kiusatusse viia, sest neil on raske ahvatlustele vastu seista.
18. Ka moto: no mis see kõik küll mulle üldse korda läheb, mul pole sellest sooja ega külma (aeg annab arutust).
19. Ülitugev soov tungina see otsekohe rahuldada.
20. Omaenese teo tagajärje eiramine, teo ja tagajärje seose ignoreerimine; soov võita aega ja lootust, et juhtub mingi ime.
21. Eelkõige iseenda süütunde unustamises ja lõpuks kõrvalehiilimine ebameeldivatest paratamatustest.
22. Täpsus, aja planeerimine ja jaotamine on neile tülikad.
23. Hüsteerilised ei järgi eetikat ja moraali (ükskord võib ju ikka patustada, sellest pole küll mitte midagi).
24. Kui hüpatakse ühelt teemalt teisele, nii et vestluskaaslane järele ei jõua ja seda teemade vahetust ebaloogiliseks peab, siis on see tema probleem.
25. Nad elavad otsekui ilma ajaloota, ilma minevikuta.
26. Nad suudavad iga uue olukorraga kohaneda.
27. Kuna nad kogu elu elu mängivad mingit rolli, siis nad lõpuks enam ei teagi, kes nad ise õigupoolest on.
28. Neil puuduvad järjepidevus, selged kontuurid ja kindlapiiriline iseloom.
29. Hüsteerilised inimesed armastavad armastust.
30. Nad armastavad joobumist, ekstaasi, kirge ja naudivad elamuslikke kõrghetki.
31. Neid paelub hingemattev elamus, hüsteerilised püüavad elamuse intensiivsuse nimel ületada iseennast, enda piiridest üle kasvada.
32. Seega on armusuhetes intensiivsed, kirglikud ja nõudlikud.
33. Nad oskavad luua erootilist atmosfääri ja partnerit võluda.
34. Nad oskavad vastassooga suhelda, suhted nendega ei ole ealeski igavad.
35. Nad armastavad sära ja hiilgust, pidusid ja pühasid.
36. Olles ise oma sarmikuse, temperamentsuse, osavuse ja vahetu käitumisega peo keskpunktis.
37. Surmapatt on see, kui neid armastusväärseks ei peeta.
38. Igavus on tappev ja üksi olles hakkab neil kohe igav.
39. Nad on värvikad, elavad ja tähelepanelikud partnerid, tunnete väljendamisel on spontaansed.
40. Nad on võimelised hetke intensiivselt nautima, tunnevad naudingust rõõmu, on fantaasiarikkad ja vallatud.
41. Erootiline mänglemine, õrn eelmäng on neile sageli tähtis.
42. Nad armastavad vaheldust.
43. Neil on vanemas eas tugevad kriisid (püüavad võimalikult kaua nooreks jääda).
44. Ta tahab leida ja armastada partneris iseennast.
45. Nad tahavad endale rahulikumat partnerit, et siis saaks ise silma paista.
46. Hüsteerikute hulgas on tõelisi seelikukütte ja meeste ärakasutajaid.
47. Neil juhtub tihti lahkuminekuid ja kordusabielusid.
48. Seega partneris soovivad leida oma unistuste mehe või naise.
49. Emas pettunud poeg võib saada naistevihkajaks, isas pettunud tütar maksab omal viisil kätte mehele (väga oluline on lapse ja vanematega omavahelised suhted).
50. Satuvad sageli armukolmnurkadesse.
51. Hüsteeriliste inimeste põhiprobleemiks armastuses ja partneritevahelistes suhetes võib pidada nende illusoorseid ootusi ja lootusi armastusest, abielust ja vastassugupoolest.
52. Nõudvad hoiakud ja valmidus ise midagi anda, ei ole neil tavaliselt proportsionaalsed.
53. Nad tunnevad pidevalt igatsust.
54. Nad ei esita endale eales küsimust selle kohta, milline on nende enda panus.
55. Partneri valimisel ei ole tähtis mitte ta iseloom, vaid hoopis materiaalsed ja prestiižiga seotud aspektid (partneri positsioon, varandus, tiitlid).
56. Nad jäävad kauaks lasteks.
57. Pettumustes süüdistavad tavaliselt partnerit.
58. Skisoidsetest partneritest hüsteeriline inimene hoidub: need näevad teda liiga hõlpsasti läbi.
59. Depressiivseid seevastu valivad endale partneriks meeleldi.
60. Sundluste isikutega tekivad kriisid ja probleemid.
61. Hüsteerilise inimesed tahavad sageli võistlemist, rivaalitsemist ja konkureerimist.
62. Tähelepanu köitmine ja endale võitmine (võitluses enda väärtust tõestada).
63. Ta annab kiiremini järele, pikka vimma ei pea.
64. Agressiivsus on suunatud rohkem inimestele kui asjadele.
65. Mida tugevamad hüsteerilised jooned on, seda enam rakendatakse agressiivsust enese maksmapanekul.
66. Hooplemine, trügitakse alati esiplaanile.
67. Liialdamine on hüsteerikutele omane.
68. Neile on ka omane üldistamine.
69. Ta võtab meelsasti ette äkkrünnaku.
70. Nende keskne probleem on ehtsuse küsimus.
71. Nende suhtumine eetikasse on samasugune naiivne, moraalinorme nad kohustuslikuks ei pea.
72. Sellepärast õpivad nad kriisidest vaid harvadel juhtudel.
73. Soov koormavast ja süüdistavast minevikust vabaneda on üldinimlik.
74. Hüsteerikud kalduvad oma süü unustama või salgama.
75. Nad oskavad veenda ja tekitada lapses tunnet, et elu on ilus ja väärib elamist.
76. Neil tuleb laste kasvatamisel puudu järjekindlusest.
77. Vanematena kord lubavad ühte asja lapsel teha ja teinekord saab sama teo eest laps karistada (laps ei suuda orienteeruda).
78. Sageli äratavad nad lastes alusetuid ootusi ja lootusi elust.
79. Ühelt poolt seovad nad lapse ülearu intiimselt iseendaga, teisel hetkel lükkavad lapse eemale, kui osutub koormaks.
80. Selle asemel, et last tema raskustes tõsiselt võtta, äratavad nad temas süütunde tänamatuse pärast.
81. Laps peab nende endi täitmata soovid täitma.
82. Hüsteerikutele isikutele sobivad paremini liberaalsed või revolutsioonilised parteid.
83. Neile sobivad ühiskonnas kõik elukutsed, mis nõuavad isiklikku panust, paindlikku reageerimist igas olukorras, head manööverdamisoskust, uute kontaktide loomist ja kohanemisvõimet.
84. Vastava ande olemasolu korral võivad nad sublimeerida oma sättumust ja omadusi, tugevat soovi ja fantaasiarikkust, ilmutada oma võimeid ja mängulusti.
85. Nende tugevad küljed on värvierksus, originaalsus ja dünaamilisus.
86. Nad on ka suured unistajad.
87. Armastavad riski, on ettevõtlikud, alati uutele avatud, nad on elastsed, plastilised ja temperamentsed, sageli sädelevad ja kaasakiskuvad, elavad ja spontaansed, neile meeldib improviseerida ja kõike järele proovida.
88. Hea seltskonna inimesed.
89. Ütlevad, et igas alguses on võlu.
90. Lammutavad traditsioone ja vanu, kivinenud dogmasid.
91. Uudishimulikud (elu tuleb elada võimalikult mitmekülgselt ja intensiivselt).
92. Olevikus elavad.
93. Ise sätib enda elu.
94. Luiskamine (osa ei räägi välja).
95. Oma võimete ülehindamine.
96. Näeb kujutluspilte.
97. Tähtis on tunded ja lõbusus.
98. Tähelepanuvajadus.
99. Seltskondlikud.
100. Ettevõtlikud.
101. Olla avatud uutele ideedele.
102. Temperamentsed.
103. Uudishimu - lähme ja tegutseme.
104. Ebastabiilne, pealiskaudne.
105. Loovad ametid (müügitöö).
106. Hea suhtleja.
107. Head juhid (käivitajad).
108. Neil tuleb õppida süsteemselt käituma.
109. Autasustamine/premeerimine materiaalsete esemetega on neile motivaatoriks.
110. Ei salli läbikukkumist.
111. Hüsteerilised isikud sobivad kõigiga, juhul kui neid imetletakse (kõigi hirmupõhivormidega).
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.