Friedrich Wilhelm
Nietzsche http://et.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Nietzsche (1844-1900) sündis Leipzigi lähedal, luteri vaimuliku poeg,
mõlemad vanaisad samuti vaimulikud. Ta oli musterlaps ja suurepärane õpilane,
kes 10. aastaselt oli juba kirjutanud näidendeid ja komponeerinud muusikat.
Koolis oli religioon üks tema tugevamaid aineid. 24. aastaselt tehti talle
ettepanek õpetada klassikalist filosoofiat Baseli ülikoolis; õpetas seal 10
aastat, kui pidi jääma viletsa tervisliku seisundi tõttu pensionile.
Mõjukamad tööd järgnevad
pensionilejäämisele: “Human, All-Too-Human” (1878); “The Dawn of
Day” (1881); “The Gay Science” (1882); “Thus Spoke
Zarathustra” (1883-1885); “Beyond Good and Evil” (1886);
“Toward a Genealogy of Morals” (1887) “The Twilight of Idols”
(1889); “The Antichrist” (1895). Tõmbus 1880. aasta paiku igapäevasest
elust tagasi, isoleerus; 1889. kukkus tänaval kokku ning viidi varjupaika;
võimalik, et põdes süüfilist.
Apollonlikud ja dionüüslikud aspektid
inimloomuses
Nietzsche uskus, et inimloomuses esinevad kaks
peamist aspekti - apollonlik ja dionüüslik. Apollonlik aspekt esindab inimese
ratsionaalset külge, meie eelistust rahu, ennustatavuse, korra järele.
Dionüüslik aspekt aga esindab meie irratsionaalset poolt, meie tõmmet
loomingulise kaose poole, kirglike, dünaamiliste kogemuste järele. Nietzsche
arvas, et parim osa kirjandusest ja kunstist peegeldab sulamit nendest kahest
kalduvusest ning et parim võimalik eluviis peegeldab kontrollitud
kirge. Nietzsche väitis, et lääne filosoofia on rõhutanud intellekti osatähtsust
ja minimiseerinud teaduses inimlikud kired ning tulemuseks on elutu
ratsionalism. Nietzsche nägi ühena oma põhieesmärkidest dionüüsliku vaimu
taaselustamise teaduses. Nietzsche rõhutas, et “ärge lihtsalt elage,
aga elage kirega! Ärge elage planeeritud, korrapärast elu; võtke vastu
väljakutseid!” Isegi ebaõnnestumised, mis võivad
tuleneda riskide võtmisest, on ometi kasulikud isiksusliku kasvu mõttes. Seega
see, mida Nietzsche soovitas, ei olnud täiesti irratsionaalne, kirglik elu, vaid
kirglik elu ratsionaalsete, mõistlike kirgedega - elu, mis on korraga nii
Apolloni kui Dionysose vääriline.
Nietzsche kui
psühholoog
Nietzsche vaatles iseend peamiselt kui psühholoogi,
ning tõepoolest, paljutki, mida hiljem näeme üles kerkivat Freudi kirjutistes,
on esinenud juba ka Nietzsche teostes. Veelgi enam, freudistlik ja nitšeaanlik
psühholoogia jagasid tegelikult ühist eesmärki: aidata indiviide saavutada
kontrolli oma jõuliste, irratsionaalsete impulsside üle, elamaks loovamat ja
tervemat elu.
Nietzsche psühholoogilise käsitluse südamiku
moodustas pinge apollonliku ja dionüüsliku tendentsi vahel. Dionüüslik tendents,
millele Nietzsche viitas kui barbaarsele, ei saa iseend pärssimatult väljendada,
toomata kaasa indiviidi hävimist. Nietzsche ennetas Freudi, viidates nendele
barbaarsetele tungidele kui id-ile. Kui dionüüslikud impulsid tahtsid
leida väljendusvõimalusi, pidi neid kõigepealt modifitseerima (sublimeerima)
apollonliku ratsionaalsusega. Nii Nietzsche kui Freudi jaoks on sublimatsioon
seletuseks kunstiteoste loomisele ning teistele kultuurisaavutustele, ning
samuti aitab sublimatsiooniprotsess seletada inimeste unenägude sisu. Unenäod on
hea näide barbaarse kaose kohta, mida modifitseerib apollonlik ratsionaalsus -
modifikatsioon loob selle pildi, mida me mäletame kui unenägu. Ilma dionüüsliku
komponendita oleks isiksuse apollonlik aspekt ilma igasuguse emotsionaalse
sisuta; samuti, ilma apollonliku mõjuta oleks dionüüslik aspekt vormitu ja
kujutu. Kui dionüüslikud impulsid muutuvad liiga ähvardavaks, saab apollonlik
ratsionaalsus neid alla suruda. Nietzsche arutas tihti repressiooni või
allasurumise kontseptsiooni, mis sai hiljem Freudi psühhoanalüüsi nurgakiviks.
Jumala surm
Nietzsche kuulutas, et ”jumal on surnud ning et
meie oleme tema tapnud”. “Meie” all pidas ta silmas kaasaegseid filosoofe
ja teadlasi. Kuivõrd inimesed on nii kaua tuginenud jumalale kui elule ülima
tähenduse andjale ning moraalsuse kontseptsiooni alusele, on inimesed nüüd, kus
jumal on surnud, eksinud - kust peaksime nüüd leidma elule tähendust ja
moraalseid ideaale? Needsamad filosoofid ja teadlased, kes jumala tapsid, võtsid
samamoodi eesmärgistatuse ka universumilt (eesmärgistatus esines Aristotelese
filosoofias). Evolutsiooniteooria näitas, et inimestel on seesama lihtlabane
päritolu nagu teistel elavatel olenditel ning nad jagavad sama saatust, milleks
on surm. Veelgi enam, evolutsiooniteoorias ei sisaldu samuti mingit eesmärki -
loomulik valik tähendab lihtsalt, et organismid, mis omavad selliseid jooni, mis
lubavad keskkonnaga kohaneda, jäävad ellu ja taastoodavad ennast. Seega ei saa
inimesed isegi uhked olla faktile, et nad on säilinud kauem ning on erineva
arengulooga kui teised liigid. Ei, evolutsioon ei väljenda mitte millegagi
arenemist täiuslikkuse poole. Nietzsche nimetaski Darwini teooriat “õige,
aga surmav”. Ka astronoomia näitas, et inimesed ei oma mingit erilist kohta
universumis - Maa on lihtsalt keskmise suurusega taevakeha, mis tiirleb ümber
ühe Päikese paljude teiste hulgas.
Seega - ei ole olemas jumalat, kes inimeste eest
hoolitseks; inimliik ei hõlma mingit erilist kohta muude liikide hulgas ning Maa
on lihtsalt üks paljudest mõttetutest taevakehadest. Jumala surmaga kaasnes ka
metafüüsika surm; ning ilma religiooni, teaduse ja metafüüsikata olid inimesed
jäetud “kosmilise valge lehe” seisundisse, ilma
igasuguste transtsendentaalsete juhiste või suunavate jõududeta. Nietzsche järgi
tähendas nende traditsiooniliste tähenduste ja moraali allikate kokkukuivamine,
et inimene on nüüdsest täiesti üksi jäetud. Nietzsche arvates ei olevat olemas
mingeid abstraktseid tõdesid, mis ootavad avastamist - ei, on olemas vaid
individuaalsed lähenemised, arenguteed igale inimesele eraldi.
Võimutahe
Vastavalt Nietzsche nägemusele on vastust meie
olemuslikele küsimustele võimalik leida ainult meist enesest; elus olulised
tähendused, väärtused ja moraal ei saa pärineda väljastpoolt, neid peab igaüks
leidma iseendast. Selline enese-uurimine väljendab kõige elementaarsemat
motiveerivat jõudu inimeses - võimutahet. Nagu Schopenhauer, arvas ka
Nietzsche, et inimesed on põhiolemuselt irratsionaalsed. Erinevalt
Schopehauerist arvas Nietzsche siiski, et irratsionaalseid instinkte peaks
inimene väljendama, mitte neid alla suruma või sublimeerima. Isegi agressiivseid
tendentse ei tohiks täielikult pärssida. Võimutahe kui selline saab täielikult
rakendatud ainult juhul, kui indiviid toimib täpses vastavuses sellega, kuidas
ta tunneb - see tähendab, et ta käitub viisil, mis viib kõikide
instinktide rahuldamisele ühel või teisel moel. Isegi õnn, mis paljudele
teistele filosoofidele on olnud keskse tähtsusega motiiv, on Nietzsche jaoks
indiviidi võimu suurenemise tulemus. Igasugune võitlus keerlevat alati
ülimuslikkuse, ülemvõimu ümber, isiksusliku kasvu ja laienemise ümber. Seega on
Nietzsche jaoks kõik käsitlused heast, halvast, õnnest etc seondatavad või
taandatavad võimutahtele.
Seega vastandus Nietzsche kõigile, kes kippusid
väitma, et juhtiv inimlik motiiv on enesesäilitamine (nagu Schopenhauer arvas).
Inimesed ei püüdlevat enesesäilitamise poole; nad tahavad hoopis saada enamaks
kui nad on, või vähemalt, nagu arvas Nietzsche, seda peaksid nad
tahtma.
Üliinimene
Võimutahe on indiviidi tendents püüelda üleolekut
iseenda minast ning iseenese saatusest. Kui võimutahtele antakse võimalus
väljenduda, siis hakkab inimene otsima uusi elamusi ja kogemusi ning püüab
maksimaalselt saavutada ja rakendada oma täit potentsiaali. Sellist
individuaalset kasvu ei tohiks takistada konventsionaalsele moraalile rõhudes,
see kasv on miski, mis on “väljaspool head ja halba”. Inimesed, kes püüavad
saavutada oma täit potentsiaali, on Nietzsche käsitlusele vastavalt üliinimesed,
kuna standardne moraalsus ei valitse nende elusid. Selle asemel tõusevad nad
kõrgemale sellisest moraalsusest ning elavad sõltumatut, loovat elu. Nietzsche
deklareeris, et “kõik jumalad on surnud; nüüd peavad elama
üliinimesed”, "inimene on miski, mida peab ületama!", "ma kaotasin sinu ja
leidsin enda."
Üliinimese kontseptsioon seab inimese ka mõneti
ohtlikku positsiooni: me ei käsita end enam loomadena, aga me ei ole ka veel
üliinimesed, ja jumal, kes on surnud, ei saa meid enam aidata; ehk siis inimene
on justkui vahelüli looma ja üliinimese vahel, mida Nietzsche käsitles kui
väljakutset. Selle väljakutse, iga indiviidi isiksusliku arengu ees seisvaid
probleeme sai tema arusaamist mööda lahendada “indiviidi kaupa” - kui iga
indiviid püüdleb oma potentsiaali maksimaalse realiseerimise poole, siis
lahenevat üldisemad ühiskondlikud probleemid iseenesest. Eeldus inimeste
olukorra paranemiseks üldiselt on siis enese-täiustus või ka enesearmastus,
enesele keskendumine.
Nagu Goethe, ei uskunud ka Nietzsche, et
negatiivseid kogemusi või impulsse peaks eitama - nendest peaks hoopis õppima.
Ta uskus, et tee indiviidi personaalsesse “taevasse” käib tihtigi läbi
personaalse”põrgu”. Kuulus tähelepanek, et iga kogemus, mis meid ei
hävita, teeb meid tugevamaks, kuulubki Nietzschele. Käsitlus
põhineb Nietzsche personaalsel taustal - raskel haigusel, mida ta põdes.
Üliinimese mõiste oli Nietzsche vastuseks inimkonna
ees seisvale moraalsele ja filosoofilisele dilemmale. Väärtused ja moraalsus on
miski, mis tuleb indiviidi seest; tugevad ja terved indiviidid laiendavad oma
kogemuste piire eksperimenteerides, ohtlikult elades. Elu koosnevat peaaegu
lõputust hulgast võimalustest, ning üliinimene on see, kes püüab neist
realiseerida nii paljusid kui võimalik. Religioonid ja filosoofiad, mis õpetavad
kaastunnet, alandlikkust, enese tahaplaanile jätmist, enesepiiranguid, süütunnet
või ühtsustunnet teistega (üliinimene peab olema individualistlik) on lihtsalt
ebakorrektsed. Hea elu on pidevalt muutuv nähtus, väljakutseid esitav, vaba
kahetsusest ja kurvameelsusest, intensiivne, loov ja riskialdis -
see on iseennast ületav, piire kompiv. Teadus,
filosoofia ja iseäranis religioon võivad head elu ainult alla suruda ja
lämmatada. Nietzsche uskus, et repressiivne, allasuruv ühiskond on inimeste
vaimse ängistuse peamine põhjus - sama uskumust jagas hiljem ka Freud.
Väärarusaamadest Nietzsche üliinimese
kontseptsiooni kohta
Ajaloo jooksul on teaduslikke ja filosoofilisi
teoseid tihti poliitilistel eesmärkidel moonutatud - Nietzsche filosoofiline
pärand on selle kohta hea näide. Tema filosoofia võeti omaks saksa
natsionaalsotsialistide poolt, kes püüdsid selle alusel väita, et saksa rahvas
ongi üliinimesed, kellest Nietzsche rääkis. Natside jaoks tähendas üliinimene
ülimuslikke, kõrgemaid inimesi, ning sakslased seda nende arvates ka olid. Miski
poleks saanud olla Nietzsche tegelikule käsitlusele võõram kui mõte rahvuslikust
või rassilisest üleolekust. Näide selle kohta: Nietzsche katkestas oma lähedase
sõprussuhte helilooja Richard Wagneriga osaliselt sellepärast, et too omas jäiku
natsionalistlikke ja antisemiitlikke vaateid. Nietzsche järgi evis iga indiviid
potentsiaali saada üliinimeseks - mis eristas üliinimest mitte-üliinimesest, oli
kirg, julgus ja läbinägelikkus, mitte miski muu. Näiteid inimestest, kes
Nietzsche arvates võiksid kvalifitseeruda üliinimeste hulka olid Jeesus, Goethe,
Dostojevski ja tema ise.
Mõjudest hilisematele: Nietzschet, kes uskus, et
irratsionaalsed instinktid peavad saama väljenduse, võib suuresti pidada
psühhoanalüütiku Alfred Adleri mõjutajaks (samal ajal kui Freud oli rohkem
mõjutatud Schopenhauerist - instinkte peab represseerima). Samuti oli
psühhoanalüütik C.G. Jung mõjutatud Nietzsche vaadetest - tema kuulus eristus
introvertsuse ja ekstravertsuse vahel põhineb Nietzsche käsitlusel apollonlikust
ja dionüüslikust tendentsist - introverdil domineerib apollonlik ja ekstraverdil
dionüüslik tendents.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.