Gustave Le Bon http://en.wikipedia.org/wiki/Gustave_Le_Bon (1841-1931) oli prantsuse filosoof, sotsioloog ja
sotsiaalpsühholoog. Le Bon uuris inimeste käitumist hulga
liikmeina. Ta tuvastas, et kui koos on anonüümsust tagav hulk inimesi, kaob
nende võime tsiviliseeritult mõelda. Rahvahulk on vastuvõtlik, impulsiivne ja
infantiilne. Hulk ei ole kunagi arutlev ega kahtlev, hulga tunded on alati
liialdatud. Seega massis olles kaotab inimene oma individuaalsuse ja omandab
tüki "kollektiivsest hingest", mis on intellektuaalselt madalam inimese enda
vaimsest tasemest. Massi tähelepanu hajub, ta muutub vähem kriitiliseks.
Sugereeritavus suureneb, tekib õpitud abitus. Ühtesulamine kollektiivi vaimuga
on võrreldav hüpnootilise regressiooniga, mis viib inimese tagasi
hingeseisundisse, mis oli omane eelajaloolisele seisundile. Tänu sellele
vaimsele taandarengule saavutab juht masside üle samasuguse võimu nagu
hüpnotisöör omab absoluutset kontrolli hüpnotiseeritava üle.
Väidetavalt oli tema teos "Hulkade
psühholoogia" https://www.raamatukoi.ee/cgi-bin/raamat?21055 lemmiklektüüriks nii Hitleri, Mussolini kui ka Stalini laual.
_______________________________________
GUSTAVE LE BON "HULKADE
PSÜHHOLOOGIA"
Käesolev ajajärk on üks neist kriitilistest
momentidest, kus inimese mõtteviis on muutumise teel. Kaks põhimist tegurit on
selle muutumise aluseks. Esimene on usuliste, poliitiliste ja ühiskondlikkude
vaadete purunemine, milliseist on tekkinud kogu meie tsivilisatsioon. Teiseks
teguriks on see, et moodsad leiutised niihästi teaduses kui tööstuses on loonud
hoopis uued tingimused meie mõtlemisele ja olemisele.
Tavalises mõttes sõna "hulk" all mõistetakse
mõningate üksikisikute kogu, vaatamata nende rahvusele, ametile ja soole,
vaatamata ka, missugused juhused neid on kokku toonud.
Hingeteaduslikult vaatekohalt saab see sõna - hulk
- hoopis teise tähenduse. Mõningates etteantud olukordades saab mingi inimeste
kogu uued iseloomulikud tunnused, mis täiesti erinevad neist tunnustest, mida
omab iga seda kogu moodustav üksikolend. Teadlik isiksus hääbub, iga üksiku
tunded ja ideed suunduvad ühele ja samale poole. Moodustub kollektiivne hing,
muidugi ajutine, kuid millel on väga selged tunnused. Inimeste kogu saab siis
selleks, mida ma parema väljendi puudumisel nimetaksin organiseeritud hulgaks
või, kui seda paremaks peetakse, psühholoogiliseks hulgaks. Ta moodustab ühe
terviku ja ta allub hulkade vaimse ühtluse seadusele, kus inimene pole enam tema
ise, vaid automaat, keda tema oma tahe ei jaksa enam juhtida. Mõistus on siin
väärtusetu, valitseb labane ühtekuuluvus, võime selgelt näha
puudub.
See, et palju indiviide on juhuslikult üksteisega
külg külje vastu, ei anna veel neile organiseeritud hulga tunnuseid. Juhuslikult
kokkutulnud tuhande inimese kogu kuskil avalikul platsil ilma ühegi kindla
eesmärgita ei moodusta mingil kombel ühtset psühholoogilist hulka. Et ta saaks
endale viimase erilised tunnused, selleks on vaja mingi propaganda
kihutavat mõju, mille iseloomu saab määrata.
Kui hulk hakkab korralduma, siis on selle peamiseks
tunnuseks teadvusliku isiksuse hääbumine ja mõtete ja tunnete ühesugune
suund. (lk 13)
Kõige põrutavam tõsiasi psühholoogilise hulga
juures on järgnev: olgu teda moodustavad üksikisikud millised tahes, kui sarnane
või lahkuminev võikski olla nende eluviis, nende töö, nende iseloom või mõistus,
see asi, et nad on muudetud hulgaks, annab neile mingi kollektiivse hinge. See
hing paneb neid tundma, mõtlema ja toimima täiesti erinevalt sellest, kuidas
tunneks, mõtleks ja toimiks igaüks neist eraldi. Teatavad ideed, teatavad tunded
ei tõuse päevavalgele ega muutu tegudeks muidu kui ainult hulgas olevate
inimeste juures. Psühholoogiline hulk on mingi ajutine olend, mis koosneb
mitmesugustest elementidest, mis ühinenud hetkeks, täielikult nagu mingi elava
keha rakud moodustavad oma ühinemisel uue olendi, millel on omadused, mis on
täiesti erinevad neist, mida omab igaüks neist individuaalselt. (lk
15)
Mitmesugused põhjused määravad hulkadele omaste
iseloomulikkude tunnuste tekkimise. Esimene on, et üksikisik hulgas omandab tänu
suurele arvule äravõitmatu jõu tunde ja see lubab tal anduda instinktidele,
millele ta üksi olles ei annaks voli. Ta andub sellele seda hõlpsamini, et hulk
on anonüümne ja järelikult vastutamatu; ja vastutustunne, mis hoiab ikka tagasi
üksikisikuid, kaob täielikult.
Teine põhjus on vaimne nakatus, mis ka aitab
tekitada hulga erilisi omadusi ja määrab nende suuna. Nakatus on hõlpsasti
konstateeritav nähe, kuid veel seletamatu; seda tuleb lugeda kui hüpnootiliste
nähtuste liiki, mille juurde me praegu läheme. Hulgas on iga tunne, iga toiming
nakatav, ja niisugusel määral nakatav, et üksikisik ohverdab väga kergesti oma
isikliku huvi kollektiivsele huvile. See toiming on vastane ta loomule ja
seepärast on inimene sellele võimeline ainult siis, kui ta moodustab osa
hulgast.
Kolmas põhjus ja veel palju tähtsam, mis võimaldab
üksikisikuis hulga sees tekkida sääraseid erilisi omadusi, mis neis ei avaldu
isoleeritud olekus, on vastuvõtlikkus sugestioonile, nakatus, millest me
kõnelesime nüüdsama, on selle vastuvõtlikkuse tagajärg. /---/
Ainult selle tõsiasja läbi, et ta on saanud hulga
osaks, inimene laskub mitu astet madalamale tsivilisatsiooni redelil. Üksi olles
on see võib-olla haritud indiviid, hulga sees see on instinktiinimene. Tal on
algeliste olendite ürgjõudu, metsikust, julmust, kuid ka vaimustust ja
sangarlikkust. /---/
Mitte ainult oma toimingutega ei erine üksikisik
hulgas oma normaalsest minast. Enne veel kui ta on kaotanud kogu oma
iseseisvuse, ta ideed ja tunded on muutunud, ja niivõrd, et see võib
muuta kahtlejat uskujaks, ausat inimest kuritegijaks, argpüksi kangelaseks.
Lahtiütlemine kõigist oma eesõigustest, mida hääletas aadel oma ühel
vaimustushetkel kuulsal 4. augusti ööl 1789 ("Inimese ja kodaniku õiguste
deklaratsioon", Suure Prantsuse revolutsiooni poliitiline
manifest), poleks iialgi vastu võetud ühegi selle liikme poolt
üksikult. (lk 16-18)
HULKADE JUHID
Kui teatav arv elavaid olendeid on ühinenud, olgu
see siis loomade kari või inimeste hulk, nad alistuvad instinktiivselt mõne
peamehe mõju alla, s.o. juhi alla.
Inimhulkades on juhil väga suur mõjuvõim. Tema tahe
on rakuke, mille ümber moodustuvad ja ühenduvad arvamused. Hulk on kari, kes ei
saa läbi ilma isandata.
Juht on enne enamasti ise olnud üks juhitavatest,
ta on hüpnotiseeritud ideest, mille apostliks ta siis on saanud. See idee on ta
niivõrd vallutanud, et kõik muu peale selle tema meelest haihtub ja et iga
vastupidine arvamus näib talle olevat eksitus ja ebausk. /---/ (lk
62)
Juhid enamasti pole mõtte-, vaid teoinimesed. Neil
on vähe teravmeelt; ja ei võikski seda olla, sest meeleteravus viib harilikult
kahtlemisele ja tegevusetusele. Nad värvatakse kõigepealt nende närviliste,
ärritatud, aktiivsemate rahvahulkade keskelt, kes on juba idee hulluse
piirimail. Olgugi idee, mis nad propageerivad, kui meeletu tahes ja samuti
mõttetud nende eesmärgid, kõik seletamine nürineb nende veendumuste vastu.
Põlgamine ja tagakiusamine ainult ärritavad neid rohkem.
Igas ühiskondlikus keskuses, kõige kõrgemast kõige
madalamani, kui inimene pole enam isoleeritud, ta langeb peagi juhi mõju alla.
Suurem osa inimestest, iseäranis rahvahulkades, ei oma väljaspool oma eriala
mingit selget ja mõistlikku ideed ja on võimetud end juhtima. Juht on neile siis
juhatajaks. Hädakorral, kuid ikkagi väga poolikult, võivad juhte
asendada ajalehed, ajakirjad, mis oma lugejaile sepitsevad valmisarvamusi ja
varustavad nad lööklausetega, nii et neil ise pole vaja mõtelda.
Juhtide võim on võib olla väga vägivaldne. On
märgatud, kui hõlpsasti nad panevad oma sõna kuulma kõige rahutumaid
tööliskihte, ilma et neil oma autoriteedi toetuseks oleks mingit abinõu.
Juhid kalduvad praegu ikka rohkem ja rohkem
asendama avalikke võime sel määral, mil need viimased lasevad endale vastu
vaielda ja end nõrgendada. Tänu nende türanniale saavad need uued isandad hulki
endale palju sõnakuulelikumaks, kui seda on saanud ükski valitsus. Kui mõne
õnnetuse tõttu juht kaoks ja teda kohe ei asendataks, siis muutub hulk tagasi
lihtsaks ilma seoseta ja vastupanujõuta inimestekoguks. Mitte vabadustarve, vaid
orjustarve valitseb alati hulkade hinges.
____________
DEMAGOOGIA
Demagoogia on kõnedes, diskussioonis, vaidluses,
arutluses, propagandas jm toimuv kuulajaskonna sihipärane ja ebaaus mõjutamine.
Enamasti mõjutatakse uskuma asja, mille kohta esitaja teab, et see ei ole õige,
et auditoorium jääks valearvamusele ja võtaks vastu sellest tulenevad valed
otsused. Ausas diskussioonis, vaidluses või arutelus püütakse demagoogiat
vältida ning tugineda üksnes faktidele ja loogikale.
Tahtmatu demagoogia võib tuleneda kas sellest, et
kõneleja on ise demagoogia ohver, või siis tema emotsionaalsest
kontrollimatusest, puudulikest teadmistest ja nõrgast loogikast. Tahtlik
demagoogia võib neid kolme teeselda.
Demagoogiavõtted jagunevad järgmistesse
gruppidesse:
Puuduliku loogika peale mängimine
Puudulike teadmiste peale mängimine
Emotsionaalsete reaktsioonide peale mängimine
Puudulike teadmiste peale mängimine
Emotsionaalsete reaktsioonide peale mängimine
INIMESEST LÄHTUV
TÕESTUS
Väite tõestamiseks või ümberlükkamiseks ei pöörata
tähelepanu mitte väitele, vaid keskendutakse väite esitaja positiivsetele või
negatiivsetele külgedele. Demagoog teab, et sageli usutakse ühiskonna ladvikusse
kuuluvaid (sümpaatseid) inimesi, mitte ei tehta otsust argumentide vettpidavuse
põhjal.
Siia kuuluvad sellised demagoogiavõtted nagu
enesekiitus, teise isiku ründamine, tema naeruvääristamine ja ka
"sildistamine" - alusetu seostamine millegagi, lootuses, et ümbritsevad inimesed
jäävad seda lõpuks uskuma. Samuti millegi väga enesekindel väitmine, mille puhul
osutatakse argumenteerimise asemel vastase isikuga seotud inimeste (nt vanemate,
sugulaste või sõprade) tegevusele, eluviisile, vaadetele vms.
GRUPI KAUDU
MÕJUTAMINE
Grupi kaudu mõjutamisel kasutatakse fenomeni, et
inimesed käituvad grupina teisiti kui üksikindiviididena. Seda tähistab eesti
keeles tabavalt sõna kambavaim.
Gustave Le Bon:
Grupis vallanduvad alateadvus ja instinktid,
grupp on intellektuaalselt madalam kui üksikindiviid.
Üksikisik ohverdatakse kergesti üldsuse huvidele.
Tekib ühtemoodi mõtlemine ja käitumine, tunded on mustvalged.
Grupp allub kergesti religioossetele mõjutustele.
Üksikisik ohverdatakse kergesti üldsuse huvidele.
Tekib ühtemoodi mõtlemine ja käitumine, tunded on mustvalged.
Grupp allub kergesti religioossetele mõjutustele.
1. Grupi kaudu mõjutamisel
apelleeritakse enamusele, inimeste sageli alateadvuslikule soovile kuuluda
rühma, sarnaneda teistega ja olla seeläbi kaitstud võõra eest. See on
poliitikute poolt sageli kasutatav demagoogiavõte, mida poliitikas nimetatakse
populismiks. Grupi kaudu mõjutades rõhutatakse meie-tunnet, mis sageli
vastandatakse vaenulike teistega. Meie-tunde võib tekitada rassilise,
rahvusliku, soolise, maailmavaatelise, usulise vms kuuluvuse ja/või vastanduse
pinnal. Viha ja vaenu õhutades väldib demagoog tõelisi probleeme, rõhutades ohtu
ja suunates tähelepanu vaenlasele.
Selliste meetoditega ülesärritatud grupi
kriitikameel on vähenenud või puudub hoopis ja enam ei panda tähele, et otsused
ei põhine ratsionaalsel analüüsil, vaid tunnetel.
2. Eelarvamuste ja stereotüüpide
teadlik rõhutamine. Eelarvamus on hoiak, mis on kujunenud ilma eelteadmisteta,
stereotüüp aga kinnisarusaam, kivinenud hoiak või käsitlus millegi kohta.
3. Mõjutamine arvamusliidri
kaudu on väga levinud meedias ja reklaamitööstuses. Viidatakse
autoriteetsele isikule või tekstidele, kelle/mille arvamust justkui ei sobigi
kahtluse alla seada. Nõukogude ajal olid sellisteks „liidriteks“
marksismi-leninismi klassikud. Demokraatlikus ühiskonnas esineb sellise
kaliibriga arvamusliidreid harva, pigem püütakse leida erinevate gruppide
liidreid ja nende kaudu mõjutada just seda rühma.
EMOTSIONAALNE
MÕJUTAMINE
Kui demagoog suudab suunata inimese emotsioone, on
mõjutataval lihtne ja sageli ka meeldiv kaheldavat väidet uskuda. Tundeid on
võimalik esile kutsuda kiites ja meelitades või ähvardades ja
hirmutades.
Tulus on midagi müües rõhutada mitte asja omadusi,
vaid kohest kasu, mida ostja kaubaga saab. Sama kehtib ka ideede ja väidete
"müümisel". Nõnda käitudes loodab demagoog, et inimesed ei märka pikemas
perspektiivis kaasnevat kasutust või lausa kahjulikkust. Poliitikud pakuvad oma
valimisloosungites keerulistele ja paljutahulistele probleemidele mustvalgeid,
lihtsustatud lahendusi, mida paraku sageli eelistatakse pikkade, keeruliste ja
väsitavate arutelude kuulamisele, ning kiiret kasu.
Emotsioonide esilekutsumiseks apelleeritakse tihti
kaastundele, seksuaalsusele, kasutatakse ära loomi ja lapsi, rõhutatakse
rahvuslikkust ja lihtrahvalikkust ning kasutatakse huumorit.
VALIK
DEMAGOOGIAVÕTTEID
Argumentum ad hominem
(inimesest lähtuv argument): viitamine inimese isiklikele
omadustele. Teine variant: viidatakse autoriteetsele isikule või tekstidele,
kelle/mille arvamuses ei tohi kahelda.
Argumentum ad
populum (enamusele viitamine): viitamine enamuse arvamusele,
üldistele hoiakutele, eelarvamustele, stereotüüpidele.
Isikliku hinnangu
saavutamine: hirmutamine, lipitsemine (kiitmine ja meelitamine),
kuulajate kasu rõhutamine, kaastunne, lihtrahvalikkus, lõbustamine,
mitteverbaalsed hinnangud jne.
Kaotuspositsiooni peale
mängimine: "ma lasen ennast maha, kui sa mind ei usu", "ma tunnen
ennast nii halvasti, kui sa mind ei usu", "ma nii tahtsin head, ja nüüd sa ei
usugi mind".
Uskumise mõjude peale mängimine:
"mu väide võib isegi vale olla, aga kui kõik teavad, et see on vale,
siis juhtub halbu asju" (vaidlus teisendatakse lahenduse otsimiselt
demagoogiale teiste inimeste suhtes, mida näidatakse
hädavajalikuna).
Valetamine: valede,
ebaõigete või ebatäpsete andmete esitamine, faktide sihipärane moonutamine või
faktide ebaaus valik.
Unustamine: unustatakse juba toimunud vestluse komponente ja muudetakse selle sisu, mängitakse vastase puuduliku mälu peale või teeseldakse puudulikku mälu.
Arutelu aluse vahetamine:
arutelu käigus hakatakse samade argumentidega arutlema hoopis teise küsimuse üle
või muudetakse sõna tähendust peale mõne selle sõna objektiga seotud asja
tõestamist.
Möödarääkimine: vastuargumentidega mittearvestamine, teema vahetamine jmt.
Arusaamatuse teesklemine: keeldutakse vastase võtmeargumente mõistmast, kinnitatakse, et need on arusaamatult ja ebaloogiliselt esitatud.
Keelamine: arutelu käigus
mõne argumendi või väite esitamise ebaaus keelamine ("selle üle me ei arutle!",
"see on juba otsustatud" vms).
Ringtõestus: soovitav
esitatakse tegelikkusena, väide esitatakse eeldusena jne.
Väljajätteline infoesitus:
võetakse arvesse ainult osa argumente või tehakse infokaoga üldistus, mida
hiljem eelistatakse selle alusinfole. Esitatakse väide ilma erandite,
piirangute, kitsenduste ja ebatäpsuste mainimiseta.
Müra: tuuakse sisse
ülearuseid argumente, et muuta teema raskemini hoomatavaks.
Sildistamine: paari vastase
argumendi põhjal liigitatakse vastane mõnda tuntud koolkonda ja käitutakse, nagu
vastane esitaks ka muus selle koolkonna põhitõdesid (näiteks: A: "minu arvates
on tootmine inimese jaoks hädavajalik", B: liigitab A ultraparempoolseks ja
sellest tulenevalt üdini destruktiivseks ning ebaausaks inimeseks ja hakkab
talle rääkima monopolidest, looduskaitsest ja maksusüsteemist, võib-olla veel
üdini emotsionaalsel ja vihasel toonil, A: "ma tahan ainult öelda, et inimene
peab sööma ja jooma ikkagi ju", B: jätkab oma teemat veel
vihasemalt).
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.