Me kõik oleme vajadustega olendid. Me oleme
sündinud vajama ja valdav enamik meist sureb pärast kogu elu kestnud võitlust
koos paljude rahuldamata jäänud vajadustega. Need vajadused ei ole midagi
ülemäärast - olla toidetud ning hoitud soojas ja kuivana, saada kasvada ja
areneda meie endi tempos, olla süles hoitud ja hellitatud ning olla
stimuleeritud. Need Primaalvajadused on väikelapse keskseks reaalsuseks.
Neurootiline protsess algab siis, kui need vajadused jäävad täitmata, ükskõik
kui pikaks ajaks. Vastsündinu ei tea, et teda peaks sülle võtma, siis kui ta
nutab, või et teda ei peaks liiga vara rinnast võõrutama, kui aga tema vajadused
jäävad tähelepanuta, siis saab ta haiget.
Esiteks teeb väikelaps kõik, mis tema võimuses, et
oma vajadusi rahuldada. Ta sirutab käed välja, et teda sülle võetaks, nutab, kui
ta on näljane, põtkib jalgadega ja siputab, et tema vajadusi märgataks. Kui tema
vajadused jäävad pikemat aega rahuldamata, kui teda ei võeta sülle, tema
mähkmeid ei vahetata või teda ei toideta, siis kannatab ta jätkuvat valu, kas
siis niikaua, kui ta suudab teha midagi, et panna oma vanemad ennast rahuldama
või kuni ta summutab valu sel teel, et ta summutab oma vajadused. Kui valu on
piisavalt tugev, siis võib saabuda surm, nagu näitavad mõned lastekodulaste
juures läbi viidud uuringud.
Kuna väikelaps pole ise suuteline näljatundest jagu
saama (see tähendab, et ta ei saa minna külmkapi juurde) või leidma asendavat
armastust, siis peab ta oma aistingud (nälg, soov süles olla) teadvusest
eraldama. See iseenda eraldamine oma vajadustest ja tunnetest on instinktiivne
manööver, mille eesmärgiks on summutada üleliia suurt valu. Me kutsume seda
lõhestumiseks. Organism lõhestub sellepärast, et tagada oma edasikestmine. See
ei tähenda aga siiski seda, et rahuldamata jäänud vajadused kaovad. Vastupidi,
nad jäävad püsima kogu eluks, avaldades survet, suunates huvisid ja tekitades
motivatsiooni nende vajaduste rahuldamiseks. Kuid valu tõttu on need vajadused
olnud teadvuses alla surutud ja nõnda peab inimene taotlema asendavaid
rahuldusi. Ta peab, lühidalt öeldes, taotlema oma vajadustele sümbolistlikku
rahuldust. Kuna tal ei võimaldatud lapsena ennast väljendada, siis on ta ehk
sunnitud hilisemas elus proovima teisi ennast kuulama ja mõistma
panna.
Tähelepanuta jäänud ja talumatuks muutunud
vajadused mitte ainult et ei eraldu teadvusest, vaid ka nendega seonduvad
aistingud paiknevad ümber piirkondadesse, mis võimaldavad paremat kontrolli või
kergendust. Nõnda siis võib tundeid uuesti läbi elada urineerimise kaudu (hiljem
seksi kaudu) või siis kontrollitakse neid sügavat hingamist alla surudes.
Rahuldamata väikelaps õpib, kuidas varjata oma vajadusi ja neid sümbolistlikeks
muuta. Täiskasvanuna ei saa ta tunda järsust ja varajasest võõrutamisest
tulenevat vajadust imeda oma ema rinda, kuid ta võib olla ahelsuitsetaja. Tema
vajadus suitsetada on sümbolistlik vajadus ja neuroosi põhiolemuseks on
sümbolistliku rahulduse taotlemine.
Neuroos on sümbolistlik käitumine, mis peab kaitsma
inimest liiga suure psühhobioloogilise valu eest. Neuroos jätkub iseenesest,
sest sümbolistlik rahuldus ei saa rahuldada tõelisi vajadusi. Selleks, et
tõelised vajadused saaksid rahuldatud tuleb neid tunda ja kogeda. Kahjuks on
valu põhjustanud seda, et need vajadused on maha maetud. Kui nad on maha maetud,
satub organism püsivasse häireseisundisse. Selleks häireseisundiks on pinge. See
ajab väikelast, ja hiljem täiskasvanut, vajaduse rahuldamise poole, ükskõik mis
viisil võimalik. See häireseisund on hädavajalik väikelapse ellujäämise
kindlustamiseks; kui ta oleks loobunud lootusest oma vajadusi kunagi rahuldada,
oleks ta võinud surra. Organism jätkab elamist iga hinna eest ja selleks hinnaks
on harilikult neuroos - rahuldamata jäänud kehaliste vajaduste ja tunnete
summutamine, sest valu on liiga suur, et seda välja kannatada.
Kõik, mis on loomulik, on tõeline vajadus - näiteks
kasvada ja areneda oma tempos. See tähendab lapse puhul seda, et teda ei
võõrutata ema rinnast liiga ruttu, ei sunnita liiga varakult kõndima või
rääkima, ei sunnita palli püüdma, enne kui tema neuroloogilised mehhanismid pole
suutelised seda mõnusasti tegema. Neurootilised vajadused on ebaloomulikud
vajadused - need kujunevad välja tõeliste vajaduste rahuldamata jäämisest. Me
pole sündinud siia maailma koos vajadusega kiitust kuulda saada, kui aga lapse
tõelisi püüdlusi praktiliselt sündimisest saadik maha tehakse, kui teda on
pandud tundma, et ükskõik, mida ta ka teha suudab, ei ole see ikka piisavalt
hea, et tema vanemad teda armastaksid, siis võib ta välja arendada igatsuse
kiituse järele. Samamoodi võib lapsel olla vajadus ennast väljendada alla
surutud, kasvõi seetõttu, et keegi teda ei kuula. Selline ilmajätmine võib
muutuda vajaduseks vahetpidamata rääkida.
Armastatud laps on see, kelle loomulikud
vajadused on rahuldatud. Armastus kõrvaldab tema valu. Armastusest ilma jäänud
laps on see, kellel on valus, sest ta pole rahuldatud. Armastatud lapsel pole
vajadust kiituse järele, sest teda pole maha tehtud. Teda on hinnatud selle
tõttu, kes ta on, ja mitte selle tõttu, mida ta suudab teha oma vanemate
vajaduste rahuldamiseks. Armastatud laps ei kasva täiskasvanuks, kellel on
täitumatu iha seksi järele. Tema vanemad on teda süles hoidnud ja hellitanud
ning tal pole vajadust kasutada seksi selle varajase vajaduse rahuldamiseks.
Tõelised vajadused voogavad seestpoolt väljapoole, mitte vastupidi. Vajadus olla
süles hoitud ja hellitatud on osa vajadusest olla stimuleeritud. Nahk on meie
suurim meeleelund ja vajab vähemalt sama palju stimuleerimist kui teised
meeleelundid. Kui varajastel eluaastatel on stimulatsioon ebapiisav, võivad
sellel olla katastroofilised tagajärjed. Elundisüsteemid võivad ilma
stimulatsioonita hakata taandarenema; ning vastupidi, nagu David Krech
http://en.wikipedia.org/wiki/David_Krech on näidanud*, võivad nad piisava stimulatsiooniga areneda ja
kasvada. Mentaalne ja füüsiline stimulatsioon peab olema pidev.
Rahuldamata vajadused lükkavad kõrvale inimese kogu
muu tegevuse, kuni nad on rahuldatud. Kui vajadused on rahuldatud, võib laps
tunda. Ta võib kogeda oma keha ja oma ümbruskonda. Kui vajadused pole
rahuldatud, kogeb laps ainult pinget, mis on teadvusest lahti ühendatud tunne.
Ilma selle hädavajaliku ühendusteta neurootik ei tunne. Neuroos on tunde
patoloogia.
Neuroos ei alga tingimata kohe kui laps summutab
oma esimese tunde, kuid me võime öelda, et neurootiline protsess algab küll.
Laps sulgub järk-järgult. Iga vajaduse summutamine ja maha salgamine lülitab
lapse veidi rohkem välja. Aga ühel päeval leiab aset kriitiline pööre, mil laps
on põhiliselt välja lülitatud, mil ta on rohkem mittetõeline kui tõeline, ja
selles kriitilises punktis võime me tunnistada ta neurootiliseks. Sellest
hetkest alates toimib ta kahe mina süsteemis, tõelise ja mittetõelise mina
süsteemis. Tõeline mina esindab organismi tõelisi vajadusi ja tundeid.
Mittetõeline mina on nende tunnete varje ja sellest saab fassaad, mida vajavad
neurootilised vanemad omaenda vajaduste rahuldamiseks. Vanem, kes vajab seda, et
ta tunneks end austatuna, sellepärast et ta oli oma vanemate poolt pidevalt
alandatud, võib nõuda, et tema lapsed oleksid orjalikud ja alandlikud, ei oleks
tema suhtes ninakad ega ütleks talle midagi vastu. Lapsik vanem võib nõuda, et
tema laps kasvaks üles üleliia kiiresti, teeks ära kõik kodutööd ning saaks
tegelikult täiskasvanuks enne kui ta selleks valmis on - nii et vanem võiks
jääda lapseks, kelle eest hoolt kantakse.
Nõudmised, et laps oleks mittetõeline, pole sageli
selgelt väljendatud. Sellele vaatamata saab vanemate vajadus lapsele
enesestmõistetavaks käsuks. Laps on sündinud oma vanemate vajadustesse ja hakkab
võitlema nende täitmise eest peaaegu sellest momendist alates, kui ta elama
hakkab. Teda sunnitakse ehk naeratama (et ta paistaks õnnelikuna), kudrutama,
hüvastijätuks lehvitama, hiljem istukile tõusma ja kõndima, veel hiljem
iseennast tagant sundima, nii et tema vanemad võiksid tunda uhkust eduka lapse
üle. Kui laps areneb, muutuvad temale suunatud nõudmised komplitseeritumaks. Ta
peab saama kõige kõrgemaid hindeid, olema abivalmis ja tegema kodutöid, olema
tagasihoidlik ja mitte midagi nõudma, mitte liiga palju rääkima, ütlema ainult
mõistlikke asju, olema atleetlik. Ta ei saa olla tema ise. Tuhanded tegevused,
mis toimuvad vanema ja lapse vahel, ja mis salgavad maha lapse loomulikke
Primaalvajadusi, tähendavad seda, et laps saab haiget. Need tähendavad seda, et
laps ei saa olla see, kes ta on ja olla samas armastatud. Neid sügavaid
haigetsaamisi nimetan ma Primaalvaludeks ehk Valudeks. Primaalvalud on vajadused
ja tunded, mille teadvus on tõrjunud või maha salanud. Nad teevad haiget, sest
neil pole olnud lubatud avalduda või rahuldatud saada. Kõik need Valud kokku
ütlevad: Mind ei armastata ja mul pole lootust armastusele, kui ma olen
tõeliselt mina ise.
Iga kord kui last sülle ei võeta, siis kui ta seda
vajaks, iga kord kui teda sunnitakse vait olema, kui teda naeruvääristatakse,
ignoreeritakse või nõutakse temalt rohkem kui tema võimed lubavad, lisatakse
midagi tema haiget saamiste anumasse. Seda anumat nimetan ma Primaalanumaks. Iga
täiendus anumasse muudab lapse mittetõelisemaks ja
neurootilisemaks.
Kui rünnakud tõelisele süsteemile tugevnevad,
hakkavad nad tõelist isiksust purustama. Ühel päeval leiab aset sündmus, mis ei
peagi ise tingimata traumaatiline olema - näiteks lapse üle andmine
lapsehoidjale juba sajandat korda - kuid mis nihutab tõelise ja mittetõelise
vahelist tasakaalu ning muudab lapse neurootiliseks. Seda sündmust nimetan ma
peamiseks Primaalstseeniks. See on hetk väikese lapse elus, mil kõik mineviku
alandused, ei ütlemised ja ilmajäämised kogunevad algelisse taipamisse: „Pole
lootust, et mind armastataks sellisena nagu ma olen.” Siis kaitseb laps ennast
selle kohutava taipamise eest sellega, et eraldub oma tunnetest ja libiseb
vaikselt neuroosi. See taipamine ei ole teadvustatud. Pigem hakkab laps
näitlema, algul oma vanemate ees ja seejärel ka mujal, vanemate poolt soovitud
viisil. Ta räägib nende sõnu ja teeb nende asju. Ta mängib mittetõelist - s.t.
ta pole kooskõlas tema enda tõeliste vajaduste ja soovidega. Lühikese ajaga
muutub neurootiline käitumine automaatseks.
Neuroosiga käib kaasas lõhestumine, ühenduse
puudumine omaenda tunnetega. Mida rohkem rünnakuid vanemate poolt lapsele osaks
saab, seda sügavam on lõhe tõelise ja mittetõelise vahel. Ta hakkab rääkima ja
liikuma ettekirjutatud viisidel, ei puuduta oma keha keelatud piirkondi
(piltlikult öeldes, ei tunne iseennast), ei ole üleliia aktiivne või kurb ja nii
edasi. Lõhestumine on nõrga lapse jaoks siiski paratamatu. See on reflektiivne
(s.t. automaatne) võte, kuidas organism säilitab oma tervemõistuslikkust.
Neuroos on niisiis kaitse kohutava reaalsuse vastu, selleks et hoida organismi
arenguvõimet ja psühhofüüsilist terviklikkust.
Neuroos tähendab, et inimene on see, kes ta ei ole,
selleks et saada seda, mida pole olemas. Kui armastus oleks olemas, siis oleks
laps see, kes ta on, sest see ju armastus on - lasta igaühel olla see, kes ta
on. Nõnda siis pole vaja, et juhtuks midagi metsikult traumaatilist, selleks et
tekitada neuroosi. Neuroos võib tekkida sellest, kui sundida last kasutama igas
lauses sõnu „palun” ja „tänan”, selleks et vanemad võiksid näidata, kui
peenekombelised nad on. Neuroos võib tekkida ka sellest, kui ei lubata lapsel
kaevelda või nutta, siis kui ta on õnnetu. Vanemad võivad kohale tormata ja
nuuksumisele lõpu teha ning seda omaenda ängistuse tõttu. Nad võivad mitte
lubada vihastamist - „korralikud tüdrukud ei ole pahuras tujus; korralikud
poisid ei räägi vastu” - selleks, et tõestada kui austusväärsed nad on; neuroos
võib tekkida ka sellest kui pannakse laps esinema, näiteks kui palutakse tal
mõnel peol luuletusi lugeda või abstraktseid probleeme lahendada. Ükskõik
millises vormis see ka poleks, laps saab üsna varsti aru, mida temalt nõutakse.
Esine, või muidu. Ole selline, nagu nad tahavad, või muidu - muidu pole
armastust, või seda, mida armastuseks peetakse: heakskiitu, naeratust,
silmapilgutamist. Lõpuks hakkab lapse elus domineerima näitlemine ning tema elu
möödub oma vanemate nõudmisi teenivaid rituaale esitades ja pateetilisi fraase
lausudes.
Just see kohutav lootusetus mitte kunagi
armastatud saada põhjustab lõhestatuse. Laps peab maha salgama arusaama, et tema
vajadusi mitte kunagi ei täideta, ükskõik mida ta ka ei teeks. Ta ei saa elada
teadmisega, et teda põlatakse või et keegi tema vastu tõeliselt huvi ei tunne.
Tema jaoks on talumatu teada, et tal pole võimalust muuta oma isa vähem
kriitiliseks või ema südamlikumaks. Ainukene viis enda kaitsmiseks on asendavate
vajaduste väljaarendamine, mis on aga neurootilised.
Võtkem üks näide lapsest, keda tema vanemad on
pidevalt halvustanud. Koolis võib ta lakkamatult lobiseda (ja selle eest
õpetajalt kõvasti pragada saada); kooliõuel võib ta vahetpidamata ärbelda (ja
sellega teistest lastest võõrduda). Hilisemas elus võib tal olla kontrollimatu
himu saada ja valjuhäälselt nõuda midagi ilmselgelt sümbolistlikku
(pealtvaatajate jaoks), nagu näiteks „parimat lauda” kallis
restoranis.
Laua saamine ei saa aga rahuldada tema „vajadust”
tunda ennast tähtsana. Pigem vastupidi, sest miks muidu kordub tema etendus iga
kord kui ta välja sööma läheb? Eraldatuna tõelisest teadvustamata vajadusest
(olla tunnistatud väärtuslikuks inimolendiks), tuletab ta oma eksistentsi
„mõtte” sellest, et paljud erinevad ülemkelnerid teda uhketes restoranides
nimepidi tervitavad.
Lapsed sünnivad niisiis reaalsete bioloogiliste
vajadustega, mida nende vanemad ühel või teisel põhjusel ei täida. Võib olla
nii, et mõned emad ja isad lihtsalt ei märka oma lapse vajadusi või siis
järgivad need vanemad, soovist mitte teha ühtegi viga, mõnede auväärsete
autoriteetide soovitusi laste kasvatamise kohta, ning äratavad oma lapse täpselt
kella järgi, toidavad teda ajagraafiku järgi, mida võiksid kadestada kõik
lennufirmad, võõrutavad ta rinnast vastavalt ettekirjutustele ja treenivad ta
tualetis käima nii ruttu kui võimalik.
Sellele vaatamata ei usu ma, et kas siis
võhiklikkuse või metodoloogilise innukusega oleks seletatav see hulk neuroose,
mida inimkond on ajaloo algusest peale produtseerinud. Olen jõudnud järeldusele,
et peamine põhjus, miks lapsed neurootiliseks muutuvad, on see, et nende
vanematel on liiga palju tegemist omaenda, lapsepõlvest pärinevate täitmata
vajadustega.
Niisiis võib naine rasestuda, selleks et teda
koheldaks nagu last - mis on tegelikult just see, mida ta on kogu oma elu
vajanud. Nii kaua kui ta on tähelepanu keskpunktis, on ta suhteliselt õnnelik.
Kui ta aga ükskord oma lapsega maha saab, võib ta äkitselt masendusse langeda.
Rasedus teenis tema vajadusi ja sellel ei olnud midagi tegemist uue elusolendi
siis maailma sünnitamisega. Laps võib koguni kannatada selle pärast, et ta on
sündinud ja röövinud sellega oma emalt selle ainsa hetke tema elus, mil emal oli
võimalus teisi enda eest hoolitsema panna. Kuna ema ei ole emaduseks valmis,
siis võib tema piim kinni jääda, jättes vastsündinu vastamisi samasuguse hulga
lapsepõlveaja puudustega, mille all ehk ka ema ise on kannatanud. Sel moel
tasutakse vanemate patud lastele, selles nähtavasti mitte kunagi lõppevas
ringkäigus.
Lapse püüet oma vanematele meeldida nimetan ma
võitluseks. Võitlus algab kõigepealt vanematega ning laieneb hiljem kogu
maailmale. See levib väljapoole pereringi, sest inimene kannab oma täitmata
vajadused endaga kaasas, ükskõik kuhu ta läheb, ning neid vajadusi tuleb välja
elada. Mees otsib vanemate asendajad naistes, kellega ta siis oma neurootilist
näitemängu mängib, või siis teeb ta peaaegu igaühest (kaasa arvatud oma lapsed)
vanemlikud kujud, kes tema vajadusi täidavad. Kui isa väiksena verbaalselt maha
suruti ning tal ei lubatud kunagi suurt midagi öelda, siis saavad kuulajateks
tema lapsed. Kuna lapsed peavad nii palju kuulama, siis on neil omakorda maha
surutud vajadused leida kedagi, kes neid kuulaks ja nendeks inimesteks võivad
väga hästi olla nende oma lapsed.
Võitluse raskuspunkt nihkub tõelistelt vajadustelt
neurootiliste vajaduste poole, kehast mõistusesse, sest vaimsed vajadused
tekivad siis kui põhivajadused on maha salatud. Aga vaimsed vajadused ei ole
tõelised vajadused. Puhtalt psühholoogilisi vajadusi ei ole tegelikult olemas.
Psühholoogilised vajadused on neurootilised vajadused, sest need ei teeni
organismi tõelisi nõudmisi. Näiteks mees, kellel peab olema restoranis parim
laud, selleks et tunda end tähtsana, esitab vajadust, mis arenes välja
sellepärast, et teda ei armastatud, sellepärast, et tema tõelised püüdlused olid
elus kas siis tähelepanuta jäetud või maha surutud. Tal võib olla vajadus, et
ülemkelner teda nimepidi tervitaks sellepärast, et varasemas elus pöörduti tema
poole ainult kategoorianimetust kasutades - „poeg”. See tähendab, et tema
vanemad ei kohelnud teda inimlikult ning et ta üritab nüüd saada inimlikku
kohtlemist sümbolistlikult, teiste kaudu. Kui vanemad oleks kohelnud oma last
kui ainulaadset inimolendit, siis välistaks see niinimetatud iseenda tähtsana
tundmise vajaduse. Tegelikult paneb neurootik vanadele teadvustamata vajadustele
(olla armastatud ja hinnatud) uued sildid (vajadus ennast tähtsana tunda). Aja
jooksul võib ta hakata uskuma, et need sildid ongi tõelised tunded ning et nende
taotlemine on hädavajalik.
Oma nime ekraanil või ära trükituna nägemise lummus
on vaid üks tundemärk sellest, et paljudel meil on isiklikku tunnustust väga
oluliselt puudu jäänud. Need saavutused, pole oluline kui reaalsed, toimivad
vanemliku armastuse sümbolistliku otsinguna. Publikule meeldimisest saab
võitlus.
Võitlus on see, mis hoiab last eemal oma
lootusetuse tundmisest. Seda võitlust võib leida ületöötamises, kõrgete hinnete
ja autasude pärast orjamises, näitlejaks või kunstnikuks olemises. Võitlus on
neurootiku lootus olla armastatud. Selle asemel, et olla tema ise, võitleb ta
selle eest, et saada iseenda teiseks versiooniks. Varem või hiljem hakkab laps
uskuma, et see teine versioon on tema tõeline mina. „Mängimine” ei ole enam
vabatahtlik ja teadlik; see on automaatne ja teadvustamata. See on
neurootiline.
*D. Kerch, E. Bennet, M. Daimond, M. Rosenzwig,
„Chemical and Anatomical Plasticity of Brain”, Science, Vol. 146 (October 30,
1964), lk. 610-619.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.