Arthur Janovi
http://en.wikipedia.org/wiki/Arthur_Janov "Primaalkarje" https://www.raamatukoi.ee/cgi-bin/raamat?keywords=173589&ost=173589 tutvustab psühholoogilise mõtlemise uut ja revolutsioonilist
lähenemisviisi - primaalteraapiat. Primaalteraapia on kliiniline
teraapiasüsteem, mis sunnib patsienti uuesti läbi elama tuumikkogemusi
(primaalkogemusi); st neid imikuea ja lapsepõlve hetki, mil patsient leidis, et
reaalsus on talumiseks liiga valuline ning otsis varjupaika mugavast, kuid
poolikust neuroosimaailmast. Tundemärgiks, et on jõutud lapsepõlve
mahasalgamiste taaskogemiseni - ning et toibumine on niisiis käeulatuses - on
kohutav ja verdtarretav primaalkarje, mille patsient teraapia käigus vallandab.
See raamat esitab väljakutse kõikidele tänapäeval praktiseeritavatele
teraapiaviisidele.
Arthur Janovi tuntuim teos "Primaalkarje" ei ole
mitte ainult kitsalt psühhoteraapiast huvitatutele kirjutatud raamat, vaid teos,
mis omab tähendust iga inimese jaoks, kes on huvitatud iseenda arengust ja oma
elus esinevate käitumismustrite mõistmisest. "Primaalkarje" kirjeldab, milliseid
positiivseid muutusi saab inimeses esile kutsuda kokkupuude oma lapsepõlve
valusate mälestustega ja kuidas aastaid allasurutud ja väljendamata valu taas
läbi elamine aitab kaasa tervendavate psühholoogiliste muutuste käivitamisele.
Olen näinud Arthur Janovi primaalteraapia ajal tehtud ajulainete salvestusi ja
kinnitan, et see, millest raamat räägib, on põhjendamatult jäänud psühholoogia
põhisuundadest kõrvale.
Alar Tamming, psühholoogia
teadusmagister
________________________________________________
"PRIMAALKARJE. PRIMAALTERAAPIA: NEUROOSIDE
RAVI"
SISSEJUHATUS
Primaalvalu
avastamine
Mõned aastad tagasi kuulsin ma midagi, mis tõi
suunamuutuse nii minu töösse kui ka mu patsientide ellu. Kuuldu võib muuta kogu
senituntud psühhoteraapia olemust - see oli võigas karje, mis teraapiaseansi
ajal põrandal lamava noore mehe sügavast sisemusest välja paiskus. Midagi
võrreldavat võiks minu meelest kuuldavale tuua ainult inimene, keda parajasti
tapetakse. Käesolev raamat räägib sellest karjest ja selle tähendusest neuroosi
saladuste avamisel.
Noor mees, kes karje kuuldavale tõi ja keda ma
edaspidi Danny Wilsoniks nimetan, oli 22-aastane kolledžitudeng. Ta ei olnud
psühhootiline ning samuti polnud põhjust teda hüsteeriliseks pidada; ta oli
vaene tudeng, tagasihoidlik, tundlik ja vaikne. Rühmateraapia seansi vaheajal
jutustas ta meile loo Ortize nimelisest mehest, kes esines parajasti ühes
Londoni estraaditükis, kus ta mähkmetesse mähituna ringi patseeris ja pudelite
kaupa piima jõi. Kogu oma numbri jooksul kisendas Ortiz täiest kõrist: „Emme!
Issi! Emme! Issi!” Etteaste lõpus ta oksendas. Plastkotid jagati välja ja
pealtvaatajatel paluti tema eeskuju järgida.
Danny kirjeldas seda nii lummavalt, et ajendas mind
katsetama midagi, mis oli väga lihtne, kuid mis seni oli minu tähelepanu alt
välja jäänud. Ma palusin tal hüüda: „Emme! Issi!” Danny keeldus, öeldes, et ta
ei näe niisuguses lapsikus tegevuses mingit mõtet, ja ausalt öeldes ei näinud
seda ka mina. Aga ma käisin peale ja lõpuks andis ta järele. Hüüdmisega algust
tehes sattus ta silmanähtavalt segadusse. Äkitselt väänles ta agoonias põrandal.
Tema hingamine oli kiire ja kramplik; „Emme! Issi!” paiskus tal suust peaaegu
tahtmatult, valju kriiskamisena. Ta oli justkui koomas või hüpnootilises
seisundis. Väänlemine asendus väiksemate tõmblustega ning lõpuks laskis ta
kuuldavale läbilõikava, surmahädas olevainimese karje, mis mu kabineti seinad
tärisema pani. Kogu episood kestis ainult mõne minuti ning ei Danny ega mina ei
saanud aru, mis oli juhtunud. Kõik, mida ta suutis hiljem öelda, oli: „Ma tegin
seda! Ma ei tea mida, aga ma suudan tunda!”
Dannyga juhtunu jäi mulle mitmeteks kuudeks
täielikuks mõistatuseks. Seitseteist aastat olin ma teinud standardset
insaitteraapiat nii psühhiaatrilise sotsiaaltöötaja kui ka psühholoogina.
Koolituse olin ma saanud freudistlikus psühhiaatriakliinikus, samuti
mitte-nii-freudistlikus Veteranide Hooldusosakonnas. Ma olin töötanud mitmeid
aastaid Los Angelese Lastehaigla psühhiaatriaosakonnas. Ja kogu selle aja
jooksul ei olnud ma kordagi midagi taolist näinud. Kuna ma olin selle õhtu
rühmaseansi magnetofonile salvestanud, kuulasin salvestust järgnevate kuude
jooksul korduvalt, lootuses aru saada, mis oli juhtunud. Kuid
tulutult.
Mõne aja pärast avanes võimalus rohkem teada
saada.
Kolmekümneaastane mees, keda ma nimetan Gary
Hillardiks, jutustas väga tundeküllaselt, kuidas tema vanemad olid teda alati
kritiseerinud, polnud teda kunagi armastanud ja olid kogu tema elu sassi ajanud.
Ma tegin talle ettepaneku oma vanemaid hüüda, aga ta oli sellele vastu. Ta
„teadis”, et nad teda ei armasta, nii et mis mõtet sellel oleks. Ma palusin tal
minu tujule järele anda. Veidi vastumeelselt hakkas ta hüüdma Emmet ja Issit.
Peatselt märkasin, et ta hingab kiiremini ja sügavamalt. Tema hõikamine muutus
tahtmatuks tegevuseks, mis viis väänlemiseni, peaaegu krampideni ning lõpuks
karjeni.
Me mõlemad olime vapustatud. See, mida ma olin pidanud juhuseks, ühe patsiendi isikupäraseks reaktsiooniks, oli just nüüdsama peaaegu identsel kujul kordunud.
Me mõlemad olime vapustatud. See, mida ma olin pidanud juhuseks, ühe patsiendi isikupäraseks reaktsiooniks, oli just nüüdsama peaaegu identsel kujul kordunud.
Pärastpoole, kui Gary maha rahunes, oli ta
insaitidega üleujutatud. Ta rääkis mulle, et talle paistis, nagu oleks kogu tema
elu järsku oma kohale asetunud. See tavaliselt lihtsakoeline mees hakkas end
minu silme all lausa teiseks inimolendiks muutma. Ta muutus erksaks, tema
tajumine avanes - ta paistis iseennast mõistvat. Nende kahe reaktsiooni
sarnasuse tõttu hakkasin ma veelgi hoolikamalt Danny ja Gary seansside ajal
tehtud salvestusi kuulama. Ma üritasin analüüsida, millised ühised asjaolud või
meetodid olid neid reaktsioone põhjustanud. Vähehaaval hakkas üht-teist
selgemaks saama. Järgnevate kuude jooksul katsetasin erinevaid variante ja
lähenemisviise, paludes patsiendil hüüda oma vanemaid. Iga kord olid tagajärjed
niisama dramaatilised.
Seda karjet olen ma hakanud pidama kõigile
neurootikutele omaste kesksete ja universaalsete valude tulemuseks. Ma nimetan
neid primaalvaludeks (Primal Pains), kuna need on algupärased,
varajased valud, millel kogu hilisem neuroos põhineb. Ma väidan, et need valud
on olemas igas neurootikus, tema edaspidise elu igas hetkes neuroosi vormist
sõltumata. Sageli ei tunta neid valusid teadvustatult, kuna nad on valgunud
laiali üle kogu organismi, mõjutades keha organeid, lihaseid, vereringet ja
lümfsüsteemi ning lõpuks ka meie moondunud käitumisviisi.
Primaalteraapia (Primal Therapy) taotleb
nende valude väljajuurimist. Primaalteraapia on revolutsiooniline, kuna sellega
kaasneb jõuline murrang, mis neurootilise süsteemi maha lammutab. Mitte midagi
sellest vähemat ei saa minu arvates neuroosi kõrvaldada.
Primaalteooria (Primal Theory) on välja
kasvanud minu tähelepanekutest selle kohta, miks teatud muutused aset leiavad.
Ma pean rõhutama, et teooria tuli alles pärast kliinilist kogemust. Jälgides,
kuidas Danny ja Gary põrandal primaalvalu hoogude käes väänlesid, ei olnud mul
aimugi, kuidas seda nimetada. Teooriat on avardanud ja süvendanud paljude
neuroosist terveks ravitud patsientide jutustused.
Käesolev raamat kutsub üles uurima nende poolt
alustatud revolutsiooni.
PROBLEEM
Esimene peatükk
Teooria on see, mille abil me mingit vaadeldud
reaalsuse ilmingut seletame. Mida täpsemini teooria reaalsusega klapib, seda
õigem see on. Õige teooria võimaldab meil teha ennustusi, kuna see sobib
vaadeldud ilmingu olemusega.
Freudi aegadest alates oleme toetunud
postdiktiivsetele teooriatele - see tähendab, et me oleme kasutanud oma
teoreetilisi süsteeme juba toimunud ilmingu seletamiseks või
mõistuspärastamiseks. Vaadeldava informatsiooni keerukamaks muutudes on meie
tähelepanekud juhtinud meid erinevate teoreetiliste süsteemide või koolkondade
rägastikku. Tänapäeva killunenud ja spetsialiseerunud psühhoteraapias paistab
neuroos olevat arenenud viimase poole sajandi jooksul nii paljudeks vormideks,
et psühholoogide seas enam ei mainita mitte ainult sõna „ravi”, vaid ka sõna
„neuroos” ise on jagunenud arvukateks probleemivaldkondadeks. Niisiis on olemas
raamatud aistingutest, tajumisest, õppimisest, tunnetamisest jne, kuid mitte
ühtegi sellest, kuidas neurootikut ravida. Neuroos paistab olevat kõik see, mida
keegi oma teoreetilise kalduvuse põhjal arvab selle olevat: foobiad,
depressioonid, psühhosomaatilised sümptomid, teovõimetus, otsustusvõimetus.
Freudist alates on psühholoogid tegelenud sümptomitega, mitte põhjustega. Meil
on puudunud teatav ühtne struktuur, mis pakuks konkreetseid juhtnööre, kuidas
patsientidega teraapias tund tunni järel tegeleda.
Enne kui ma sattusin ilmingule, millest kasvas
välja primaalteooria, teadsin üldjoontes, mida ma oma patsientidelt ootan.
Sellele vaatamata tegi mulle, nii nagu ka mõnedele mu kolleegidele, muret
teraapiaseansside vahelise järjepidevuse puudumine. Paistis, et ma tegelen
lappimistööga. Kus iganes ilmnes patsiendi kaitsesüsteemis mingi leke, olin ma
kohal nagu legendaarne Väike Hollandi Poiss, kes tammi sisse tekkinud augu
kiiresti kinni toppis. Ühel päeval võisin ma analüüsida unenägu, teisel päeval
õhutada vabasid assotsiatsioone, järgmisel nädalal keskenduda
minevikusündmustele ning muudel kordadel hoida patsienti „siin ja praegu”
situatsioonis.
Nagu paljud mu kolleegid, vaarusin ka mina
kannatava patsiendi poolt esile toodud probleemide keerukuse all. Ennustatavus,
see õige teoreetilise lähenemisviisi nurgakivi, taandus sageli teatud liiki
innuka usu ees. Minu väljaütlemata põhimõtteks oli: küllaldase taipamisega saab
patsient varem või hiljem endast piisavalt hästi teadlikuks, et oma neurootilist
käitumist kontrollida. Ometi usun ma nüüd, et neuroosil on väga vähe tegemist
teadlikkusega iseendas ja iseenda kohta.
Neuroos on tundmise haigus. Neuroosi tuumaks on
tunde allasurumine ja selle muundumine mitut liiki neurootiliseks
käitumiseks.
Neurootiliste sümptomite pimestav mitmekesisus,
alates unetusest ja lõpetades seksuaalperversioonidega, on viinud meid mõttele
jagada neuroos erinevatesse liikidesse. Kuid erinevad sümptomid ei ole erinevad
haigusvormid - kõik neuroosid tulenevad ühest ja samast spetsiifilisest
põhjusest ning reageerivad ühele ja samale spetsiifilisele ravile.
Kuigi Freud oli geenius, pärandas ta meile kaks
väga kahetsusväärset arusaama, mida meie oleme võtnud puhta tõena. Ühe arusaama
kohaselt ei ole neuroosil algust - ehk teiste sõnadega: sündida inimkonna
liikmeks tähendab sündida neurootikuks. Teine arusaam on see, et kõige tugevama
kaitsesüsteemiga inimene suudab ühiskonnas ilmtingimata kõige paremini
funktsioneerida.
Primaalteraapia põhineb eeldusel, et me sünnime
vaid iseendiks. Me ei sünni neurootikuks või psühhootikuks. Me lihtsalt
sünnime.
Primaalteraapia tegeleb pinge, kaitsesüsteemide ja
neuroosi põhjuste lammutamisega. Niisiis näitab primaalteooria, et kõige
tervemad inimesed on need, kes on kaitsetest vabad. Kõik see, mis ehitab üles
tugevamat kaitsesüsteemi, süvendab neuroosi. Mattes neurootilise pinge
kaitsemehhanismide kihtide alla, võimaldab see inimesel ehk küll väliselt
paremini funktsioneerida, kuid põhjustab tema laastamist sisemise pinge
poolt.
Ma ei lohuta ennast mõistuspärase põhjendusega, et
kuna me elame neurooside (või ängistuse) ajajärgul, siis võib eeldada, et
inimesed on neurootikud. Mulle meeldiks arvata, et on olemas midagi enamat kui
sotsiaalselt aktsepteeritava toimetuleku paranemine, midagi enamat kui
sümptomite leevenemine ja inimese motiivide täielikum mõistmine.
Eksisteerib olemise seisund, mis on sootuks erinev
sellest, mida me oleme ette kujutanud: pingeta, kaitsetest vaba elu, milles
inimene on täielikult tema ise ning kogeb sügavaid tundeid ja sisemist ühtsust.
Niisugust olemise seisundit võib saavutada primaalteraapias. Inimesed saavad
iseendiks ja jäävad iseendiks.
See ei tähenda, nagu poleks primaalteraapia läbi
teinud patsiendid enam mitte kunagi segaduses või õnnetud. See tähendab, et
üleelamistest hoolimata seisavad nad oma probleemidega vastamisi realistlikult
ja olevikus. Nad ei varja enam tegelikkust teesklusega, nad ei kannata enam
ebamäärase kroonilise pinge ega hirmude all.
Primaalteraapiat on edukalt rakendatud terve rea
neurooside, kaasa arvatud heroiinisõltuvuse puhul. Primaalseansid on omavahel
tihedalt seotud ning enamikul juhtudel suudab primaalterapeut oma patsientide
teraapia kulgu ette ennustada. Selle lause tähendus muutub üha olulisemaks, sest
kui me suudame ravida neuroosi korrapärasel, süstemaatilisel viisil, siis on
meil ehk võimalik kõrvaldada ka ravi takistavad asjaolud.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.