Zygmunt Bauman http://en.wikipedia.org/wiki/Zygmunt_Bauman
http://baumaninstitute.leeds.ac.uk/
(19.11.1925) on Poola juudi päritolu sotsioloog. Bauman osales Teises
maailmasõjas Nõukogude Liidu kontrolli all oleva Poola armee koosseisus. Ta elab
alates 1971. aastast Briti kodanikuna Inglismaal.
60ndatest 80ndate alguseni kirjutas Bauman
klassi ja ühiskondliku konflikti teemadel. Kuigi ta hilisemad raamatud ei tegele
otseselt klassiga, kirjeldab ta end jätkuvalt sotsialistina. Üks Baumani
suuremaid mõjutajaid on olnud marksistlik teoreetik Antonio
Gramsci.
1980. aastate lõpus uuris ta modernse
kultuuri ja totalitarismi seoseid ning sai maailmakuulsaks oma töödega
postmodernsusest. Bauman nimetab postmodernistlikku maailma "teiseks
tsivilisatsiooniks" - see on Lääne-Euroopas kujunemas olev uus
maailmamõistmine.
80ndate lõpus ja 90ndate alguses avaldas
Bauman hulga raamatuid, mis tegelesid modernsuse, bürokraatia, ratsionaalsuse ja
sotsiaalse tõrjutuse teemadega. Freudi jälgedes nägi Bauman Euroopa modernsust
kui kompromissi - modernne Euroopa oli nõus teatud vabaduse tasemest loobuma, et
vastu saada suurema individuaalse turvalisuse tunne. ’Tahke modernsus’ (solid modernity) tähendas ebakindluse ja määramatuse eemaldamist. See tähendas
kontrolli looduse üle, hierarhilist bürokraatiat, reegleid ja kategooriaid, et
kõrvaldada isiklik ebakindlustunne. Inimelu kaootilised küljed pidid tunduma
korrapärased ja tuttavlikud. Siiski näitas Bauman mitmes raamatus, et sellised
korrastavad püüdlused ei vii kunagi soovitud tulemusteni. Alati jääb olema
ühiskondlikke gruppe, keda ei anna hallata, teistest eraldada ja kontrollida.
Raamatus "Modernity and Ambivalence" hakkas Bauman taolisi määratlematuid
isikuid teoretiseerima ’võõra’ kujundit kasutades. Tuginedes Georg Simmelile ja
Jacques Derridale hakkas Bauman võõrast kirjutama kui isikust, kes viibib kohal,
kuid on samas tundmatu - isik, kelle suhtes ühiskond ei suuda otsusele
jõuda.
Raamatus "Modernity and Ambivalence" üritas
Bauman seletada eri lähenemisviise, mida modernne ühiskond võõra suhtes kasutab.
Ühelt poolt mõjub võõras ja tundmatu tarbijaühiskonnas alati peibutavalt -
teistsuguse ahvatlust saab kogeda eri roogi maitstes, eri moevoole jälgides,
turist olles. Samas on võõral ka negatiivsem pool. Et teda ei saa kontrollida ja
käskida, siis võõrast kardetakse, ta on potentsiaalne pätt, inimene väljaspool
ühiskonna piire on ähvardav.
Baumani kuulsaim raamat "Modernity and Holocaust" üritab anda ülevaate taoliste hirmude ohtlikkusest. Tuginedes Hannah
Arendti ja Theodor Adorno raamatutele totalitarismist ja Valgustusajastust
kirjutas Bauman, et Holokausti ei tohiks pidada sündmuseks, mis puudutab vaid
juudi ajalugu, ega ka tagasilanguseks eelmodernsesse barbaarsusesse. Pigem
tuleks Holokausti pidada sügavalt seotuks modernsuse ja selle
korrastamispüüdlustega. Protseduuriline ratsionaalsus, töö jagamine väiksemateks
ülesanneteks, eri liikide taksonoomiline kategoriseerimine ja kalduvus reeglite
järgimist moraalselt kõlbelisena vaadelda mängisid kõik rolli Holokausti
toimumises. Baumani sõnul ei ole modernsed ühiskonnad täielikult omaks võtnud
Holokausti õppetunde - Holokausti vaadeldakse üldiselt kui seinal rippuvat
pilti, millelt ei õpi kuigi palju. Baumani kohaselt said juutidest Euroopa
võõrad par excellence. Natside plaan juudid annihileerida (Endlösung) oli
Baumani jaoks äärmuslik näide ühiskondade püüdlustest tõrjuda välja neis
eksisteerivad ebamugavad ja määramatud elemendid. Nagu ka filosoof Giorgio
Agamben, väidab Bauman, et need samad välistamisprotsessid, mis Holokausti ajal
toimisid, on siiani olulised.
90ndate keskel hakkas Bauman tegelema
postmodernismi ja tarbijaühiskonnaga. Tema sõnul oli 20. sajandi teisel poolel
modernses ühiskonnas toimunud nihe. Ühiskond oli muutunud tootjate ühiskonnast
tarbijate ühiskonnaks. Baumani kohaselt pööras see muutus ümber Freudi
"modernse" kompromissi - loobuti turvalisusest, et saaks nautida suuremat
vabadust - vabadust osta, tarbida, elu nautida. Baumani jaoks oli see nihe
"modernsusest" "postmodernsusesse". Sajandivahetusest on ta üritanud vältida
"postmodernsuse" mõistet hoidmaks ära võimalikku mõistesegadust ja on kasutanud
'vedela' (ka ’voolava’) ja ’tahke’ modernsuse mõisteid (liquid modernity ja solid modernity). Tarbijaühiskonda vaagivates raamatutes kirjutab Bauman
endiselt samast ebakindlusest, mida kirjeldas tahke modernsusega tegelevates
kirjutistes, kuid uuemates raamatutes on need hirmud laialivalguvamad ja
raskemini kindlaks määratavad. Need on ’vedelad hirmud’, mis on amorfsed ja
millel ei ole kergesti identifitseeritavat referenti (nt. hirm pedofiilia
ees).
___________________________________________________________________
MEIE ETTEKUJUTLUSTE
MAHT TULEVIKUST ON KAHANENUD
kultuur.err.ee
22.01.2014
Tõnu Karjatse
Olete loonud "vedela modernismi"
kontseptsiooni. Kas meie ühiskond on praegu samas protsessis, või on see juba
muutunud millekski muuks?
Siin on tegutsemas kaks jõudu vastastikustes
suundades. Ühelt poolt püüame luua korda, raamistikku, mida kasutame toimuva
mõistmiseks, ja mis lubaks meil ka vaadata ettepoole, planeerida tulevaid
tegemisi, et olla kindlad tuleviku suhtes, me vajame teatud stabiilsust,
pidevust, kestvust. Ühiskonnast tuleb aga mitmelt poolt algatusi midagi
kindlustada, stabiliseerida, selle tahtmatu ja planeerimatu väljund või tulem
ongi likviidsus, voolavus. Need on vastandlikud jõud, mis kokku põrkavad ja
tulemuseks pole midagi püsivat. Me harjume aeglaselt mõttega, et kõik on
määramatu, puudub lahendus, puudub asjade lõplik vorm, kõik on ajutine, muutuv,
eesolev.
See ajamõõde, milles me planeerime oma tegevusi, on
lühenemas. Me liigume ühest episoodist teise. Lühenenud on plaanid, mida ma teen
järgmisel nädalal, olen õnnelik, kui saan paika panna, mida teen eeloleval kuul,
rääkimata eelolevast aastast või aastakümnest. Seega, meie ettekujutuse maht
tulevikust on kahanenud. Me elame ajal, mida Paul Virilio, üks tänapäeva
teravamaid kultuurifilosoofe, on nimetanud "kiiruse-ajastuks". Mitte "kosmose-",
vaid "kiiruse-ajastuks". See on praegu üks meie maailmapilti kujundavaid
faktoreid.
Voolavus pole aga üldse midagi uut ajaloos, kogu
modernistlik periood, mis algas juba 300-400 aastat tagasi, seisnes asjade
korrastamises, nende kindlamaks muutmise püüdes. Progress tähendab üleminekut,
olukorra ja asjaolude muutmist, lootes, et need muutuvad mitte ainult
teistsuguseks, vaid ka paremaks kui varem.
Modernismi alguses oli aga lootus,
mis praeguseks on osutunud illusoorseks, lootus, et millegi kindla sulamine on
vaid ajutine ärritaja. Sa sulatad kõik valed struktuurid ja asendad nad
"tõeliselt" tugevatega, mis põhinevad ratsionaalsusel, teadusel. Sa tead, mis on
"tõeliselt" tugev ja püsiv. See oli illusioon. Praegu me "sulatame" eelmisi
struktuure lihtsalt sellepärast, et me pole nendega rahul. Mitte sellepärast, et
neid teistsugustega asendada, vaid selleks, et muuta kõik sulatatavaks,
muudetavaks. See pole kinnitav protsess, me ei soovi piirduda ühe lahendus- või
tegutsemisviisiga. Me soovime muuta seda paindlikumaks.
"Paindlikkus" on muutunud omamoodi kinnisideeks.
Kõik peab olema paindlik, finantsturud, strateegiad, lähenemised, hierarhiad.
Kõik peab olema kohandatav, vormitav. Seetõttu nimetaks ma meie ajaloo praegust
staadiumi "voolavaks või vedelaks modernismiks". Voolavus ei tähenda kuhugi
jõudmise eesmärki, mingi parema ühiskonna poole liikumise eesmärki. Voolavus on
praegu püsiv seisund.
Mainisite "paindlikkust", seega tänapäeva
ühiskond on võimeline ka reageerima igasugustele probleemidele,
surveavaldustele. küsimus on selles, kuidas ta reageerib, "hea" ja "halb" on
siinjuures suhtelised mõisted?
Siin on taas vastuolu. Loodetakse, see on
üldlevinud eeldus, et inimesed, iga üksikisik, suudab end maksma panna, valida,
teha elus vajalikke otsuseid, järgida omi eelistusi, kontrollida oma elu. Me
kõik elame individualiseeruvas ühiskonnas, igaüks vastutab enda elu eest ja nii
edasi. Kui läbi kukud, pole sul kedagi süüdistada, sulle öeldakse, et oled olnud
laisk, ignorantne, pole küllalt pingutanud, süüd otsitakse su enda käitumisest.
Selles mõttes me juba oleme kõik indiviidid saatuse kontekstis - isiksused
de jure.
Probleem ongi aga selles vastuolus, et saamaks ka
de facto isiksuseks, on vaja väga palju. Seda, mida enamusel pole. Sul
on vaja ohtralt ressursse, teatud kindlaid oskusi, mida mitte kõik ei suuda
saavutada, annet, aga sul on vaja ka õnne. Siin on palju sõltumatuid osiseid,
mida sa ei saa oma elus kontrollida. Oma väikses raamatus "Elukunst", mille
avaldasin kaks aastat tagasi, jõudsin järeldusele, et on kaks elementi, mis
otsustavad meie isikliku käekäigu - ühte neist nimetatakse "saatuseks" ja teine
on karakter. Saatus seisab üldistusena kõigele, mille üle sul mõju ei ole.
Sündisid näiteks Tallinnas - see on saatus, sa ei saanud seda ise valida ja see
hakkas kohe su elu mõjutama.
Sellised faktorid, mitte ainult sünnikoht, vaid ka
koht ühiskonnas, kuhu sünnid, kes olid su vanemad ja millisesse kogukonda sa
sündisid - kõigel sel on tohutu mõju su elus. See on saatus. Mida ta dikteerib?
Ta ei kinnita su elukäiku, saatus ei määra seda ette. Saatus piiritleb reaalsed
valikud, mis on su kasutuses, mille vahel saad valida. Teatud valikud on
välistatud - need on ebareaalsed, ime peaks juhtuma, et neid ületada, sest
saatus on nii otsustanud. Mõned teised valikud näivad olevat kättesaadavad,
lihtsalt teostatavad, Seega valikute ring on kontrollimatute, soovimatute
otsuste tulem, mille on seadnud saatus.
Teine asi on karakter, iseloom, mis teeb valikud.
Palju samasuguse saatusega inimesi liigub siiski eri suundades, sest alati on
mitmeid valikuid. Otsuse teed nende valikute vahel sõltuvalt oma iseloomust.
Seega on siin kombineerunud ühelt poolt objektiivne ettemääratus ning teisalt
inimlik tahe, tema iseloom ja otsustusvõime. Seetõttu me erinemegi. Isegi
inimesed, kes elavad väga lähestikku, jagavad samu kogemusi, võivad võtta oma
elus hoopis erinevaid suundi.
Ühelt poolt oleme piiratud, võimaluste hulk on
inimestel erinev, kuid isegi sarnaste võimaluste piires on iseloomust tulenevalt
erinevusi. Iseloom on erinevalt saatusest arendatav, saad käituda vastavalt
teadmistele, ratsionaalselt, või järgida lihtsalt hetkeimpulssi, pikemalt elu
planeerimata. Kui olin noor, kaua aega tagasi, andis Jean-Paul Sartre noortele
soovituse juhinduda "eluplaanist" - "projet de la vie". Tahaksin olla
selline ja selline inimene. See, mida sa otsustad, sest ta kirjutas selle
suhteliselt stabiilses keskkonnas, iga valitud elumudeli saavutamiseks, on
teatud ülesanded, mille pead täitma, eeldus oli see, et kui teed oma eluplaani
18aastaselt ja sead selle täitmise sihiks näiteks 70nda eluaasta, püsivad
väärtused, ettekirjutused ja raamistik muutumatud.
Seega saad plaanida oma elu. Kui rääkisin Sartre'i
projektist oma tudengitele, hakkasid nad naerma, nad ütlesid, et on õnnelikud,
kui saavad planeerida järgmist aastat, kuid elu aja peale - kõik muutub, erineb
sellest, mis oli eile. Ja mitte kuidagi ei saa ma ette näha seda, mis on viie
aasta pärast.
Kas saab seda üldistada ka
maailmapoliitikale ja finantsmaailmale?
Nende ühine nimetaja on "kriis" - kriis
finantsmaailmas ja otsustuskriis poliitikas. Finantsmaailma suunavaid
kapitalijõude võib pidada praeguse "vedelusstaadiumi" eest vastutavaks, sest
finantskapitali tegeliku vormi riskikapitali jaoks on maailm võimaluste kogum.
Need on kasumivõimalused, ärivõimalused. Nende võimaluste jaotumine muutub
pidevalt. Seega on finantskapital juba loomult ülimalt liikuv.
Ligi 80 protsenti finantstoodangust ei sõltu
kaupade liikumisest, see on puhas abstraktne arvestus, mille eesmärk on teenida
raha, mida toodab raha omamine. Kuhugi kasumlikult investeerides ja võttes
sellest hiljem kasumit. Kui olen pankur, laenan sulle raha ja teenin sellelt
intresse. See on puhas finantsabstraktsioon, mis hoiab kapitali maailmas
ringluses. Seeläbi elavad inimesed kindlusetuse tingimustes, töötad näiteks
30-40 aastat ühe ettevõtte heaks, tekib teatud lojaalsus, ühine tunne, vaatamata
ebameeldivustele, mille all vahetevahel kannatad, ikkagi oled sa selle kohaga
seotud, see on su kodu. Ühtäkki tuleb aga suurem kompanii ja piltlikult neelab
su ettevõtte alla, toimuvad koondamised, majanduslikult nimetatakse seda
restruktureerimiseks, ratsionaliseerimiseks. Sellele on palju nimetusi, kuid
tegelikult tähendab see, et kõik, mida oled teinud, on unustatud.
See pole sellepärast, et oleksid rahutu, et otsid
midagi uut, vaid sellepärast, et maapind su jalge all väriseb. See on hoopis
teistsugune liikumine. Mitte sinu poolt tekitatud liikumine, vaid sulle
pealesurutud liikumine. See ongi meie kindlusetuse põhjus - sa ei saa tagada, et
osa keskkonnast oleks püsiv.
Tallinn on ilus, arenev, muljetavaldav linn, kuid
ma mõtlen neile suurtele pilvelõhkujatele, kas polnud mitte siin kusagil enne
väiksemad majad, inimesed elasid seal meeldivas keskkonnas, nad sündisid seal,
tahtsid seal isegi surra, neile meeldis seal. Äkki tuli aga arendaja ja see
vaikne linnaosa sai pideva liiklusega mürarikkaks linnaosaks. See on lihtsalt
üks näide. Ei saa loota stabiilsusele, see muutub. Isegi koht, kus elan Leedsis,
pole eriti lähedal keskusele, võin minna jalutama niitudele, metsa, olla
loodusele lähedal, kuid teisele poole tänavat, kus enne olid avarad
mänguväljakud, kavatsetakse nüüd ehitada suur ostukeskus ja autoparkla. Ma ei
kolinud, kuid olen sattunud liikumisse, sest sisenen senisest erinevasse
keskkonda ise seda valimata. See on teine näide.
Praegu on maailmas käimas palju konflikte,
Te olete öelnud, et me pole õppinud Teisest Maailmasõjast ja praeguste
konfliktide valguses hakkab silma ka otsustuskriis maailmapoliitikas.
Käimasolevaid protsesse ei suudeta kontrollida.
Mineviku õppetunnid on konksuga küsimus, sest meie
tänapäeva ühiskond - sest tegemist on "vedela modernsusega", - ei soovi niivõrd
õppida, kui unustada. Soovitakse unustada vanu, aegunud kogemusi, mis ei sobitu
meie tänapäevase eluga. Sellega soovitakse puhastada kohta uutele teadmistele,
uuele informatsioonile, uutele strateegiatele vanade asemel. Seega, me arendame
mitte niivõrd õppimis- või kohanemisvõimet, eesmärgiks pole muuta meie teadmisi
püsivaks, vastupidi, me püüame omaks võtta võimet pidevalt muutuda, hülgame vanu
teadmisi, et uusi asemele panna. Niipalju õppimisest.
Teine asi on see, et elame praegu ajastul, mida ma
nimetaks "inter-regnumiks". See on iidne mõiste perioodist, mil võim läheb ühelt
kuningalt teisele, üks kuningas seadis sisse ühe reeglistiku, suri, tuli teine,
hülgas kõik vanad reeglid ja lõi uued seadused. Metafoorina võib seda kohandada
meie praegusele olukorrale. Enam pole küsimus kuningate vahetumises, vaid
tegevus- ja mõtteviisi vahetumises. Vanad, harjumuspärased, õpitud
tegutsemisviisid, millega maailm varem opereeris, pole enam tõhusad, uusi aga,
mis oleks vabad puudustest, pole veel leiutatud. Me otsime neid,
katsetame.
On väga palju märke sellest, kuidas inimesed
püüavad redefineerida uusi reaalsuse mõjutamise viise. Need on katsetused. Siin
pole midagi lõplikku, meil pole mingit täielikult tagatud ja järele proovitud,
puudub kõigi poolt vastu võetud tegutsemisviis. Aga me otsime seda.
Igal pool on langemas usaldus poliitilistesse
institutsioonidesse, see uskumus, mida me kõikjal jagasime 50 aastat tagasi -
eeldasime, et teame, mida tuleb teha ja võimas riik teeb selle ära, sest riigil
on kõik vajalikud instrumendid, kõik töövahendid, relvad, et see teostada. Nüüd
on see usaldus, uskumus, et riik suudab täita oma lubadusi, kadunud. Me ei usu
enam, et probleemide lahendus tuleb ülaltpoolt, see ei pea ilmtingimata nii
olema. Mitte sellepärast, et poliitikud oleksid halvad inimesed, või
korrumpeerunud või rumalad või omakasupüüdlikud, nad võivad olla täielikult
ausad, pühendunud, kuid neil pole piisavalt võimu, et oma lubadusi täita. Sest
võim tähendab võimet midagi teha, poliitika on võime otsustada, mida
teha.
50 aastat tagasi, enne neoliberaalset poliitikat,
uskusid inimesed, et mingil määral on võim ja poliitika rahvusriikide valitsuste
käes ning seetõttu saavad nad muuta asju paremuse poole. Enam see nii ei ole,
sest suur osa võimust on lahustunud finantsmaailma kätte - börsid, maailma
investorid, kes liigutavad raha ühest kultuurist teise ja nii
edasi.
Seega, suur osa võimust, mis otsustab meie ja me
laste saatuse üle, on väljaspool ükskõik millise rahvusriigi valitsuse haaret,
vaatamata sellele, kui suure riigiga on tegemist. See hõljub kuskil küberruumis.
Aga poliitiline arsenal, mis peaks tegelikult otsustama, mida teha, jääb sama
lokaalseks nagu 50 aastat tagasi. Seega meil on riikideülesed jõud ja
territooriumikeskne poliitika. See on vastuolu, võimu ja poliitika lahknevus.
Vanad tegutsemisviisid, mis seisnesid lihtsalt uue valitsuse valimises ja uute
inimeste panemises võimupositsioonidele, et asjad paraneks, enam ei
tööta.
Kas elame huvitaval
ajal?
Huvitaval ajal jah, algupäraselt, iidses Hiinas,
tähendas see väljend needust. Kui soovisid teist needa, soovisid talle "elada
huvitaval ajal". Ja see on meiega juhtunud, olen nõus.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.