Ayurveda ennetav
lähenemine
Tänapäeva meditsiini iseloomustab pigem
“ebatervislik” kui “tervislik” suund. Põhijõupingutused on suunatud sellele, et
ravida juba tekkinud ilmnenud haigusi. Ennetavad meetmed võetakse vaid viirus-
ja allergiliste haiguste osas. Sellise ravimeetodi efektiivsus ei ole tihtipeale
laitmatu – vaktsiinid on epideemiliste haiguste ennetamiseks sageli puudulikud.
Peale selle viib sage ning ajuti õigustamatu vaktsineerimine harkelundi varase
kärbumiseni ning immuunsuse vähenemiseni või autoimmuunsete haiguste tekkimiseni
(bronhiaalastma, skleroos, reuma, polüartriit, suhkruhaigus, alalised
nahapõletikud jt.)
Ayurveda keskendub hea tervise säilitamisele ja
haiguste ennetamisele, mis on tema esmane põhieesmärk. Juba tekkinud haiguste
ravi on täiendav, teine eesmärk. Lisaks dieedile ja võimlemisele antakse
ajurveda meditsiinis teatavaid soovitusi järgida päeva- ja öörežiimi (vastavalt
dinatsharya ja ratritsharya), eluviisi reegleid vastavalt aastaaegadele
(ritutsharya), kuutsüklitele (tshandratsharya) ja kehaehitusele, samuti
inimesele käitumisele ühiskonnas (atshararasayana). Kõik see hoiatab
mitmesuguste tervisehäirete eest.
Naturopaatia kui ayurveda
alus
Ayurvedateraapias kasutatakse üksnes looduslikke,
naturaalseid vahendeid, see tähendab taimi, mineraalse ja loomseid tooteid.
Eelistatakse taimi, mis on kasvanud loomulikes tingimustes või neid, mida küll
kasvatakse vähese leviku ja kõrgendatud nõudluse tõttu, kuid ilma kunstlike
lisandite kasutamiseta. Ayurveda ei kasuta keemiliselt sünteesitud
ravimpreparaate ja polüvitamiine.
Loodustooted on täielikus vastavuses meie keha
kudedega. Seepärast nad seedivad ja imenduvad organismis kergesti ning tagavad
sellega nõutava mõju. Keemiliselt sünteesitud farmakoloogilised vahendid aitavad
küll vähendada valu või alandada palavikku, kuid pikaajalised kasutamisel
kahjustavad mitmesuguste kõrvaltoimete tõttu meie keha tähtsaid elundeid.
Ayurvedateraapias kasutatavad looduslikud komponendid ei too mingit kahju, vaid
tugevdavad inimorganismi siseelundeid, kuna neil on sarnane struktuur.
Farmakoloogilised preparaadid vähendavad haiguse sümptome ehk patoloogia
tagajärge, mitte põhjust. See viib omakorda haiguse kroonilisuseni.
Toit – see on ravim, aga ravim -
toit
Ayurveda väidab, et toidu koostisosad ja ravimites
sisalduvatel ainetel on peaaegu samased omadused. Ainus erinevus seisneb selles,
et toidu juures on tähtsama rasa (keelel tuntav esmamaitse), ravimitel aga virya
(energeetika – võime mõjuda peensoole apudotsiitidele, mis aktiviseerib
katabolismiprotsesse). Seega võib toidu kasutada ravimina ja vastupidi.
Seepärast saab ayurveda meditsiinis loomulikke looduslikke mürgivabu
toniseerivaid vahendeid kasutada nii haigete kui tervete patsientide puhul.
Haigeid saab nende abil ravida, tervete juures on need immuunsuse tõstmise ja
organismi tugevdavaks vahendiks. Nagu ei tee toidu mõõdukas manustamine halba,
ei tekita mõistlikult kasutatav ayurveda ravim tervel inimesel tüsistusi,
vastupidi, tõstab toonust. Mõnda ayuveda retseptide osistest, näiteks kurkummi,
musta pipart, ingverit ja köömneid, kasutame me igapäevatoidu valmistamisel.
Inimesed kasutavad neid toitudes juba tuhandeid aastaid ning see tõestab
näitlikult nende kahjutust.
Meditsiini holistiline
kontseptsioon
Vaatamata kaasaja meditsiini tendentsidele olla
kitsa spetsialiseerumisega ning ravida igat elundit eraldi arvestama nende
süsteemsust organismi teiste elunditega, käsitleb ayrveda keha ühtse tervikuna.
Keha erinevad osad on funktsionaalselt omavahel seotud. Kui haigus keskendub
keha või elundi teatavasse piirkonda, uuritakse ja ravitakse nii seda kui
organismi teisi osi. Näiteks on terve keha vältimatuks tingimuseks mao ja teiste
seedeelundite normaalne töö. Bronhiaalastma, südamevaevuste, artriitide,
allergiate ja nahahaiguste korral võib välja kirjutada lahtisteid. Tänapäeva
uuringud on kinnitanud muistsete vaidyate inimestele tervikliku lähenemise
kontseptsiooni, kuna 70% haiguste olemus on süsteemne.
Ayurveda soovib ravida patsienti, mitte
haigust
Ayurveda kohaselt peab sobiva ravi määramiseks
teadma mitte ainult haiguse sümptome, vaid ka patsiendi teisi erisusi: tema
füüsilist (sharira-prakriti) ja vaimset (manasa-prakriti) loomust, kudede
(shara) kvaliteeti, nende tihedust, tugevust (samhanana), keha ja tema
elementide mõõte (pramana), tahtejõudu (sattwa), toitumise režiimi ja koostist
(satmya) ning vanust (vayas). Seepärast võib kahele patsiendile, kes on
samasugune haigus, määrata kaks täiesti erinevat ravikuuri. Ayurveda toonitab
haigetesse individuaalset lähenemist (purusham purusham vikshya).
Ayurvedas kirjeldatakse mõningaid haigusi, millel
on eriline nimetus: näiteks djvara (palavik) või radja-yakshma (tuberkuloos).
Ayurveda tekstides on üksikasjalikult kirjeldatud nende ravimist lähtuvalt
staadiumist, vaevuse raskusastmest ja patsiendi üldseisundist. Ei maksa arvata,
et ajurveda suudab ravida ainult neid haigust ning teistest aimu ei ole. Kõiki
muid “nimeta” haigusi võib ravida juhindudes “nimega” haiguste kirjelduste
põhimõtetest, neid kirjeldusi näitlikult või näitena kasutades. Haigusi on
lõpmatult, eksisteerib ju lõputu hulk neid esile kutsuvaid tegureid. Kõike pole
vaja ja võimalik paberil kirjeldada. Ayurveda leiab: arst ei pea ennast vaevama
haiguse nimetusega, vaja on kiiresti ravima asuda.
Pinnase seisund – seemnetele kõige
olulisem
Paljude haiguste põhjusteks peab ayurveda nakkusi.
Ehkki nad on palja silmaga nähtamatud, leidub muistsetes kaanonites kahekümne
liigi pisikute ja parasiitide kirjeldus. Nendes kirjeldustes viidatakse
sellelegi, et osa mikroobidest ei ole patogeensed (avaikarika). Ometi tuleb
märkida, et ajurvedas loetakse haiguste tekke teiseks põhjuseks
haigusttekitavaid mikroorganisme, esmapõhjus on aga kolm doshat – vatta, pitta
ja kapha – disharmoonia (närviendokrinoloogilise süsteemi juhtimise kolm
ühendavat põhimõtet). Viljaka pinnase korral kasvavad ja levivad sellesse
külvatud seemned kiiresti. Kolme dosha tasakaalu rikkumised loovad just selle
viljakas pinnase, mis soodustab inimorganismi mikroobide teket, arengut ja
kiiret levikut, mis viibki lõpuks haiguseni. Kui doshad ja ja dhatu (koed) on
tasakaalus, ei suuda ka tugevad mikroobid paljuneda ja haigust esile kutsuda.
Vastupidi, nad hukkuvad peagi ebasoodsa pinnase ja neis puuduvate toitainete
tõttu. Seepärast pööratakse ayurvedas põhitähelepanu mitte mikroobidevastasele
võitlusele, vaid doshade tasakaalu toetamisele ja taastamisele. Lisaks
arvatakse, et mikroorganismid provotseerivad haiguste arengut varasemates
staadiumides, mis võimaldab vältida elundite ja kudede mitmesuguste patoloogiate
pöördumatuid tagajärgi.
Immuunsussüsteemi
normaliseerimine
Kui mikroorganismid on tugevamad rünnatavatest
rakkudest, areneb välja haigus. Mikroobide hävitamiseks kasutatavad
antibiootikumid on tugevatoimelised väga mürgised preparaadid, millega ravimisel
tekivad nõrgestavad kõrvaltoimed, kahjustades oluliselt inimkeha terveid rakke.
Ayurveda teraapia viib vastupidiselt dosha ja dhata tasakaalu ning soodustab
vyadha-sahatva või vyadha-kshamatva (immuunsuse) teket, millel ajurveda kohaselt
on kaks aspekti – vyadha-bala-virodhitva (vastupanu juba tekkinud haigusele) ja
vyadha-ut-padaka-pratibandhatva (haiguse ennetamine). Immuunsuse arendamine
mitte ainult ei kaitse patsient uue haigestumise eest, vaid tõstab organismi
vastupanuvõimet tervikuna. Niiviisi tegutsedes toimib ayurveda teraapia
pikkamööda, kuid loodetult ja väga kvaliteetselt. Ta toob patsiendile palju
täiendavat kasu ilma kõrvatoimeteta. Paljud ayurveda preparaadid ei ole pelgalt
immunostimulaatorid, aga toetavad ka immuunsussüsteemi homöostaasi
(immunomodaalne mõju).
Diagnostika ja ravimise lihtsad
meetodid
Lääne meditsiinis kasutatakse haiguste
diagnoosimisel biokeemilisi ja keerukaid uuringuid. Ayurveda üldiselt neist ei
lähtu. Ayurveda teraapias on kõige tähtsam arsti läbinägelikkus, tema
intuitsioon, tähelepanelikkus ja kogemus. Arsti kasutatavad meetodid on
lihtsalt, kättesaadavad ja ei nõua täiendavaid kulutusi. See on “viie peegli”
meetod (diagnostika pulsi, keele, silmade, kõrvaaukude ja nahapinna
alusel).
Efektiivseks raviks vajalike vahendite valik
põhineb täielikult naturopaatial. Harilikult kasutatakse preparaate, mis on
valmistatud taimede, kalade, kahepaiksete, ainuraksete, mineraalide ja metallide
ohututest komponentidest. Ayurvedas ei kasutata mürgiseid või narkootilisi
aineid – või siis väga minimaalselt.
Dietoloogia tähtsus
Ayurveda arvab, et haiguste täiuslikuks raviks ei
piisa ravivahenditest, vaja on ka õiget toitumist. Sellest kirjutatakse
üksikasjalikult muistsetes traktaatides ning vaidyad kasutavad neid oma
tegevuste kavandamisel. “Kui patsient järgib vajalikku dieeti, ei ole tal ravi
vaja, kui mitte – ei aita miski”, on ajurveda valem. Enamik ayurveda arste
keeldub patsientide ravist, kui nad ei järgi vastavat toitumisrežiimi ja
–iseloomu. Õige toitumise korral haigused ei teki, aga vale korral küll,
vaatamata arstide sekkumisele. Sellepärast kohustavad ayurveda arstid haiguse
igas staadiumis, järgneva taastusperioodi jooksul (tervise täielikul
taastumisel) ja tervisehäirete tagajärgede kõrvaldamisel (mürgijääkide
väljutamisel) järgima vastavat dieeti. Nagu vesi uuristab kivi, võivad
toiduained keha tugevdada või nõrgestada. Ayurvedas arvestatakse nii toidu
biokeemilisi kui energoteabelist mõju. Dieet ei ole piirang. Dieet on enda
loomuse järgimine.
Kosmopoliitsus ja
universaalsus
Ayurveda võimalustel puuduvad usulised,
geograafilised, poliitilised või eetilised piirangud. Selle põhiprintsiipe võib
kohaldada kõigi elusolendite juures sõltumata nende toitumisest, kliimast,
tavadest ja kultuurist. Caraka on öelnud: “Tark vaatleb kogu universumi kui
juhendajat. Ainult rumal peab seda vaenlaseks. Seepärast peab igaüks lähtuma
talle vajalikust nõuandest (mis puudutab tervishoidu ja haiguste ravi) vaatamata
sellele, kellelt on see tulnud, kas või vaenlaselt, ning seda järgima”. Mõnes
riigis eksisteerivad usukeelud alkoholi või liha tarbimiseks, teistes keelatakse
süüa sealiha või loomaliha. Kuid sellistes piirkondades, kus sellised piirangud
puuduvad, tuleb inimestel teada nende toodete plusse ja miinuseid, sellepärast
on neid klassikalistes ajurveda tekstides üksikasjalikult kirjeldatud. Erinevad
on ka eri rahvaste pulmakombed. Sest kõik ei saa ega pea olema brahmatsharid
(järgima ranget sugulist kasinust). Ilmalike inimeste jaoks kirjeldatakse
ajurveda tekstides meetodeid, kuidas sugulisest läbikäimisest ülimat rahuldust
saada. Tänu oma universaalsusele, inimsõbralikkusele ja absoluutsele
praktilisusele levis ajurveda paljudesse maailma riikidesse, ületades kõik
geograafilised, poliitilised, etnilised ja usulised piirid.
Ayurveda on üks vedade osi (anga). Veda mantratel
ei ole kindlat koostajat (apaurusheya). Mantrad kui kosmiliste vibratsioonide
mitmesuguste kujude ilming avanesid pühameestele sügava meditatsiooni ajal
(samadha). Vedasid tunnistati ja süstematiseeriti ammu enne aarialaste
Kagu-Aasiasse tulekut. Pärimuste kohaselt rändasid nad Indiasse põhja poolt.
Järelikult eksisteeris ayurveda kui üks veda osadest juba enne aarialaste
asumist India aladele. Kõikidel aegadel -- nii enne asustamist kui selle ajal ja
järel – hoolitses see inimeste tervise eest, kuna see hõlmab kõigi kohalike
tavade ja ravimtaimede kirjeldusi. Praegu, mitme aastatuhande möödudes on see
ununenud; kuid nii eurooplastel kui hindudel kui teistes paikadel elavatel
inimestel on õigus ühisele pärandile – ayurvedale. Teadlaste kohus on kasutada
seda tarkuse allikat ning suunata sajanditepikkused teadmised kõigi elusolendite
hüvanguks, nende tervise hoidmiseks, haiguste raviks ja ennetuseks.
Tervise psühhosomaatiline
kontseptsioon
Ayurveda ei eristu vaid keha ravimise
tervikkäsitluse ja kehaosade funktsionaalse ühtsuse õpetamise poolest; ta
arvestab ka keha ja hinge tihedat vastasmõju. Psüühilised tegurid mõjuvad
vahetult mitmesuguste kehaosade toimimisele ja vastupidi. Jumalavallatus ja
vaimne künism (pradjna-paradha), meeleelundite alaväärtuslik kontakt objektidega
(asatmyendriartha-samyoga) ning looduse ja aja ebasoodus mõju (kala-parinama) –
kõik need tegurid on seotud füüsiliste ja psüühiliste häirete tekkimisega.
Teisest küljest viivad õige tunnetus, soodsad välisolud, normaalne tundeelundite
töö ja nende kvaliteetne vastastoime välisilma objektidega füüsilise ja
hingelise tervise saavutamiseni. Selline psühhosomaatiline lähenemine võimaldab
ayurvedal ette kirjutada teatavaid käitumisnorme nii tervise säilitamiseks kui
haiguste ravimiseks. Tervisliku seisundi ja haiguste iseloomu hindamisel tuleb
arvestada nii inimese keha ja mõistust kui tema hinge psühholoogist ehitust.
Ayurveda kohaselt ei saa patust inimest terveks pidada, sest terve inimene ei
tee sündsusetuid tegusid. Just seepärast kirjeldab ayurveda mitmesuguseid
meetodeid, kõikvõimalikke vaimseid tegevusi, usulisi kombeid ja rituaale, mis
soodustavad vaimset tervenemist ja kasvamist. Ayurveda viitab usuliste tegevuse
olulisusele, ehkki ilmtingimata mitte teatava tava raames.
Makrokosmose ja mikrokosmose
vastasmõju
Ayurveda kohaselt on isiksus (mikrokosmos)
universumi (makrokosmose) tilluke koopia. Inimeses leiduvad universumi kõik
aspektid ning seepärast mõjutab väliskeskkonna iga muutus tema keha, mõistust ja
hinge. Inimese tegevus, mis avaldub füüsilise keha, sõnade, tunnete ja mõtete
kaudu, mõjutab omakorda positiivselt või negatiivselt ümbritsevat keskkonda.
Ayurveda väitel puhastavad terve keha, õiged mõtted, heasoovlikud sõnad ja
usulised tegevused ümbritsevat atmosfääri ja vabastavad selle füüsilistest,
keemilistest, energoteabelisest ja muust saastast, samuti ka negatiivsetest
vaimsetest vibratsioonidest.
Usuliste tekstide kõik sõnad on mantrad, sest neid
on pühitsenud mõttetargad, prohvetid ja mitmesuguste religioonide kuulutajad.
Konkreetsele ettekirjutustele vastavate mantrate esitamine avaldab mõju mitte
üksnes inimest ja tema ümbritsevat keskkonda, vaid ka kogu universumit
(makrokosmost). Nende abil võib õppida kosmilist energiat valitsema ja seda
elusolendite huvides kasutama.
Hinge evolutsiooni
seadus
Ayurveda vääramatu alus on ümberkehastumise seadus,
teadmised möödunud ja tulevaste elude järjekorra olemasolust. See ahel katkeb,
kui inimene saavutab vabanemise. Möödunud elu head ja halvad teod määravad
praeguse elu tekkimise tingimused. Selliste tegude järelmid tekitavad karma või
daiva. Möödunud elu halb karma on paljude haiguste põhjus ning on seotud mitme
negatiivse stereotüübi mõjuga inimesele. Sellised patoloogiaviisid ei allu
tavaliste ravivahenditega ravimisele. Karmahaigusi saab ravida teadlikkusega ja
patukalduvuste ületamisega õigluse, vaimsete tegevuste ja usuliste rituaalide
täitmise kaudu. Karma on hinge jäljend (samskara). Halb karma tekitab isiksuse
madalaid kalduvusi. Selle tagajärjel rändab hing, mida koormavad radjas ja tamas
(kire ja harimatuse guni) ning neli peent elementi (bhuta), viljastumise ajal
tulevase ema rüppe. Niimoodi kandub samskara ehk hinge jäljend uude kehasse. Kui
loode saab täieliku hinge, hakkab ta mõjutama ema hinge ning naisel tekivad
mitmesugused, ajuti ebaloomulikud ja tavatud soovid. Sellised psüühilised
muutused võivad säilida isegi pärast lapse sündi ning ema iseloomus ilmnevad
uued, varem ilmnemata omadused. Isiksus hakkab ise peegeldama möödunud elu
iseloomu ja suundumusi. Seepärast viitab ayurveda sellele, et käesolevas elus
tehtud head teod on tulevase elu õnne ja õitsengu pant.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.