esmaspäev, 3. juuni 2013

Kes leiab nende sõnade tähenduse, ei koge surma

        "Tooma evangeelium" https://www.raamatukoi.ee/cgi-bin/raamat?24020 kuulub Uue Testamendi apokrüüfide (apokrüüfid; kreeka keeles apokryphos 'salajane' on Piibli kaanonisse mittekuuluvad, kuid tekkeajalt ning sisult Piiblile lähedased judaistlikud ja varakristlikud teosed) hulka. See on Jeesuse ütluste kogumik, mis pärineb tõenäoliselt 2. sajandi keskpaigast ja on säilinud koptikeelses tõlkes. Osa Tooma evangeeliumis leiduvatest Jeesuse ütlustest oli kuni evangeeliumi avastamiseni 1945/46. aastal tundmatud; osa on tuntud ka kirikuisade tsitaatide või teiste apokrüüfsete evangeeliumide kaudu. Samuti sisaldab Tooma evangeelium paralleele sünoptilistes evangeeliumites leiduvate Jeesuse sõnadega. Eesti keelde tõlkis Tooma evangeeliumi
1971. aastal Uku Masing http://et.wikipedia.org/wiki/Uku_Masing .
 
Nagu näeme, liikusid nii apokrüüfsed arusaamad kui ka arhetüübid siinkandis ringi nõukogude ajastki hoolimata. Alkeemilist keelt kasutades võiks öelda, et nüüd on meile tehtud küll mitmekordne vihje, kuidas jumalik võib peituda mateerias.
 
Võiks ju küsida, miks inimene selliseid asju lugema peab? Ega ei peagi, Masing nimetab Tooma evangeeliumi kommentaarides oma tõlget ja seletusi sellele isegi ülearuseks luksuseks (lk 23).
 
__________________________________________
 
 
TOOMA EVANGEELIUM
 
Need on salajased sõnad, mis Elav Jeesus kõneles ning mis Didymos Juudas Toomas http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_the_Apostle üles kirjutas.
 
1. Ja ta ütles: „Kes iganes leiab nende sõnade tähenduse, ei koge surma.“
 
2. Jeesus ütles: „Jätkaku tema, kes otsib, otsimist, kuni ta leiab. Kui ta leiab, siis satub ta hätta. Kui ta on hätta sattunud, siis ta hämmeldub ja hakkab valitsema Kõiksuse üle.
 
3. Jeesus ütles: „Kui need, kes teid juhivad, ütlevad teile: „Näe, kuningriik on taevas,“ siis taevalinnud ennetavad teid. Kui nad ütlevad teile: „See on meres,“ siis kalad ennetavad teid. Kuningriik on hoopis nii teie sees kui teie ümbruses. Kui õpite end tundma, siis hakatakse teidki tundma, ning siis mõistate, et olete Elava Isa lapsed. Kuid kui te ei õpi end tundma, siis elate vaesuses ning teie ise oletegi vaesus.“
 
4. Jeesus ütles: „Ei kohku tagasi mees, päevilt vana, küsimast seitsme päeva vanuselt lapselt Elu Paiga kohta, ning ta saab elama. Sest paljud, kes on esimesed, saavad viimasteks, ning nad saavad üheksainsaks.“
 
5. Jeesus ütles: „Tundke ära, mis on teie silme ees, ja mis on peidetud, saab teile selgeks. Sest pole olemas midagi peidetut, mis ei avalduks.“
 
6. Tema jüngrid küsisid talt ja ütlesid talle: „Kas tahad, et me paastuks? Kuidas peame palvetama? Kas peaksime tegema annetusi? Mida tohime süüa?“
Jeesus ütles: „Ärge valetage ja ärge tehke seda, mida vihkate, kuna kõik on otse ilmne taeva palge ees. Sest pole midagi peidetut, mis ei avalduks, ja pole midagi kaetut, mis jääks ilmsiks tulemata.“
 
7. Jeesus ütles: „Õnnistatud on lõvi, kes saab inimeseks, kui inimene tema ära sööb; ja neetud on inimene, kelle lõvi ära sööb, ning lõvi saab inimeseks.“
 
8. Ja ta ütles: „Inimene on nagu tark kalamees, kes viskas oma võrgu merre ja tõmbas selle välja täis väikeseid kalu. Nende seast leidis kalamees ilusa suure kala. Ta viskas väikesed kalad tagasi merre ja valis ilma vaevata selle suure kala. Kellel iganes on kõrvad, et kuulda, see kuulgu.“
 
9. Jeesus ütles: „Ennäe, külvimees läks välja, võttis peotäie seemneid ja heitis need laiali. Mõned kukkusid teele; linnud tulid ja korjasid need üles. Mõned kukkusid kividele, ei ajanud juuri alla ega idanenud. Ja teisi kukkus okasvõssa, mis lämmatas need ning ussid sõid need ära. Ja teisedki veel kukkusid heasse mulda ja sellest kasvas hea vili: need andsid kuuskümmend mõõtu ja sada kakskümmend mõõtu.“
 
10. Jeesus ütles: „Olen heitnud tule ilmaruumi peale ning vaata, valvan seda, kuni see põleb.“
 
11. Jeesus ütles: „See taevas möödub ja seegi, mis selle kohal, möödub. Surnud ei ela ning elavad ei sure. Päevil, mil sõite surnut, tegite selle elavaks. Kui saate valgusesse, mida te siis teete? Päeval, mil olite üks, sai teist kaks. Kuid kui teist saab kaks, mida te siis teete?“
 
12. Jüngrid ütlesid Jeesusele: „Me teame, et lahkud meie seast. Kellest saab meie juht?“
Jeesus ütles neile: „Kus iganes te ka ei ole, peate minema Õiglase Jakobuse juurde, kelle pärast taevas ja maa on olevaks saanud.“
 
13. Jeesus ütles oma jüngritele: „Võrrelge mind kellegagi ning öelge mulle, kellega ma sarnanen.“
Siimon Peetrus ütles talle: „Sa oled kui õiglane ingel.“
Matteus ütles talle: „Sa oled kui tark filosoof.“
Toomas ütles talle: „Meister, mu suu on täiesti võimetu ütlema, kellega sa sarnaned.“
Jeesus ütles: „Ma ei ole sinu meister. Kuna oled joonud, oled jäänud purju pulbitsevast allikast, mille olen välja mõõtnud.“
Ja ta võttis tema ja siirdus eemale ning lausus talle kolm asja. Kui Toomas oma kaaslaste juurde tagasi pöördus, küsisid nad temalt: „Mida Jeesus sulle ütles?“
Toomas ütles: „Kui ütlen teile ühegi asja, mis ta mulle lausus, siis võtaksite te kivid ja viskaksite mind nendega; kividest tuleks välja tuli ning põletaks teid ära.“
 
14. Jeesus ütles neile: „Kui paastute, sünnitate endale pattu; ja kui palvetate, mõistetakse teid hukka; ja kui annetate, teete kurja oma vaimule. Mis tahes maile ka lähete ja kohtades ringi kõnnite, kui nad teid vastu võtavad, sööge, mis teie ette asetatakse, ja ravige haiged nende seas. Sest see, mis sinu suhu sisse läheb, ei rüveta sind, vaid hoopis see, mis su suust välja tuleb – see rüvetab sind.“
 
15. Jeesus ütles: „Kui näete üht, kes ei ole sündinud naisest, siis heitke oma palged maha tema ees ja austage teda. Toosama on teie Isa.“
 
16. Jeesus ütles: „Inimesed arvavad ehk, et olen tulnud rahu heitma ilmaruumi peale. Nad ei tea, et olen tulnud lahknemisi heitma maailma peale: tuld, mõõka ja sõda. Sest saavad viis ühte majja: kolm saavad kahe vastu ja kaks kolme vastu, isa poja vastu ja poeg isa vastu. Ning nad seisavad üksinda.“
 
17. Jeesus ütles: „Mina annan teile selle, mida ükski silm pole näinud ja mida ükski kõrv ei ole kuulnud ja mida ükski käsi pole katsunud ja mida pole inimese mõistusele kunagi koitnud.“
 
18. Jüngrid küsisid Jeesuselt: „Ütle meile, milliseks saab meie ots.“
Jeesus ütles: „Olete siis leidnud Alguse, et Otsa otsite? Sest kus Algus on, seal on ka Ots. Õnnistatud on see, kes jääb pidama Algusesse; ta saab teadma Otsa ega koge surma.“
 
19. Jeesus ütles: „Õnnistatud on see, kes on olnud enne seda, kui ta sai olema. Kui saate minu jüngriteks ning kuulate mu sõnu, siis needsamad kivid siin jutlustavad teile. Sest teie jaoks on viis puud Paradiisis, mis jäävad puutumata nii suvel kui talvel ja mille lehed ei lange. Kes iganes saab teadma neid, ei koge surma.“
 
20. Jüngrid ütlesid Jeesusele: „Seleta meile, milline on taevane kuningriik.“
Ta ütles neile: „See on nagu sinepiiva. See on pisim kõigist seemneist. Kuid kui ta langeb haritud maale, kasvatab ta suure taime ja saab pelgupaigaks taevalindudele.“
 
21. Maarja ütles Jeesusele: „Kelle sarnased on su jüngrid?“
Ta ütles: „Nad on kui lapsed, kes on end asutanud põllule, mis ei ole nende oma. Kui põllu omanikud tulevad, siis ütlevad nad: „Vabastage meile meie põld.“ Nad riietavad end lahti nende ees, et põld neile vabastada ning see neile tagasi anda. Seetõttu ütlen, kui majaomanik teab, et varas on tulekul, alustab ta valvamist enne, kui ta tuleb, ega luba tal kaevata läbi enda valduste majja, et kanda ära ta vara. Teiegi siis olge valvsad maailma suhtes. Varustage end suure väega, et röövlid ei leiaks teed teie juurde, sest häda, mida ootate, tuleb (kindlasti). Olgu teie seas inimene, kes mõistab. Kui vili sai küpseks, tuli ta kähku, sirp käes, ning lõikas selle. Kellel iganes on kõrvad, et kuulda, see kuulgu.“
 
22. Jeesus nägi vastsündinuid, keda imetati. Ta ütles oma jüngritele: „Need vastsündinud, keda imetatakse, on kui need, kes sisenevad kuningriiki.“
Nad ütlesid talle: „Kas siis vastsündinutena siseneme kuningriiki?“
Jeesus ütles neile: „Kui teete kaks üheks ning kui teete sisepoole nii nagu välispoole ning välispoole nii nagu sisepoole ning ülalpoolse nii nagu allpoolse ning kui teete mehe ja naise üheksainsaks, nii et mees ei ole mees ega naine naine; ja kui teete silma silma asemele, käe käe asemele, jala jala asemele ning kujutise kujutise asemele; siis sisenete kuningriiki.“
 
23. Jeesus ütles: „Mina valin teid, üks tuhandest ja kaks kümnest tuhandest, ning nemad seisavad ühena.“
 
24. Tema jüngrid ütlesid talle: „Näita meile kohta, kus sa oled, sest me peame seda otsima.“
Ta ütles neile: „Kellel iganes on kõrvad, et kuulda, see kuulgu. Valguseinimese sees on valgus ja ta valgustab kogu ilmaruumi. Kui ta ei paista, on ta pimedus.“
 
25. Jeesus ütles: „Armasta oma venda nagu oma hinge, hoia teda nagu oma silmatera.“
 
26. Jeesus ütles: „Sa näed pindu oma venna silmas, kuid ei näe palki iseenda silmas. Kui heidad palgi välja enda silmast, alles siis näed selgelt, et heita pind välja oma venna silmast.“
 
27. Jeesus ütles: „Kui te maailmast ei paastu, siis te kuningriiki ei leia. Kui te ei pea sabatit sabatina, ei näe te Isa.“
 
28. Jeesus ütles: „Võtsin oma koha maailmas ning avaldusin neile lihas. Leidsin nad kõik joobnutena; ei leidnud kedagi janusena. Ja minu hing hakkas valutama Inimesepoegade pärast, sest nad on pimedad oma südameis ja nad ei näe; sest tühjadena on nad ilma tulnud ja tühjadena tahavad ka ilmast lahkuda. Kuid hetkel on nad joobunud. Kui nad kaineks saavad, siis nad kahetsevad.“
 
29. Jeesus ütles: „Kui liha sai olevaks vaimu pärast, on see ime. Kuid kui vaim sai olevaks keha pärast, on see imede ime. Tõepoolest, panen imeks, kuis selline rikkus on leidnud oma elupaiga sellises vaesuses.“
 
30. Jeesus ütles: „Kohas, kus on kolm jumalat, leidub jumalaid; kohas, kus on kaks või üks, mina viibin koos temaga.“
 
31. Jeesus ütles: „Ei võeta ühtki prohvetit vastu oma külas; ei ravi ükski arst neid, kes teda teavad.“
 
32. Jeesus ütles: „Linn, mis ehitatakse kõrgele mäele ja kindlustatakse, ei saa langeda ega saa ta ka peituda.“
 
33. Jeesus ütles: „Mis oma kõrvaga kuulete, kuulutage oma majade katustelt. Sest keegi ei süüta lampi ning aseta seda vaka alla ega pane seda ka peidetud kohta, vaid hoopis asetab selle lambijala peale, et kõik kes sisenevad ja lahkuvad näeksid selle valgust.“
 
34. Jeesus ütles: „Kui pime juhib pimedat, kukuvad mõlemad auku.“
 
35. Jeesus ütles: „Ei ole võimalik, et keegi siseneks tugeva mehe majja ja võtaks selle jõuga ilma, et oleks enne sidunud ta käed; alles siis (on tal võimalik) tema maja rüüstada.“
 
36. Jeesus ütles: „Ärge muretsege hommikust õhtuni ja õhtust hommikuni selle üle, mida selga panna.“
 
37. Tema jüngrid ütlesid: „Millal avaldud meile ja millal saame sind näha?“
Jeesus ütles: „Kui võtate riidest lahti ilma häbita ning võtate oma riided ja panete need oma jalge alla nagu väikesed lapsed ning astute nende peale, siis näete te Elava Poega ja ei karda.“
 
38. Jeesus ütles: „Palju kordi olete himustanud kuulda neid sõnu, mida kõnelen teile ning teil pole kedagi teist, kellelt neid kuulda. Tuleb päevi, kus otsite mind, kuid te ei leia mind.“
 
39. Jeesus ütles: „Variserid ja kirjatundjad on võtnud teadmise (gnoosise) võtmed ja need ära peitnud. Nad ise ei ole sisse läinud ega luba nad siseneda ka teistel, kes seda soovivad. Teie aga olge kavalad kui maod ja süütud kui tuvid.“
 
40. Jeesus ütles: „Üks viinapuu on istutatud väljapoole Isast, kuid olles ebaterve, ta tõmmatakse juuripidi üles ning hävitatakse.“
 
41. Jeesus ütles: „Kellel on midagi peos, sellele antakse juurde, ning kellel ei ole midagi, sellelt võetakse ka see vähene, mis tal on.“
 
42. Jeesus ütles: „Saage möödujaiks!“
 
43. Tema jüngrid ütlesid talle: „Kes oled sina, et lausud neid asju meile?“
Jeesus ütles neile: „Sellest, mida ma teile lausun, ei ole te mõistnud, kes ma olen, vaid olete muutunud juutide sarnaseks, sest nemad kas armastavad puud, kuid vihkavad selle vilja, või armastavad vilja, kuid vihkavad puud.“
 
44. Jeesus ütles: „Kes iganes lausub teotust Isa vastu, sellele andestatakse, ja kes iganes lausub teotust Poja vastu, sellele andestatakse, kuid kes iganes lausub teotust Püha Vaimu vastu, sellele ei andestata ei taevas ega maa peal.“
 
45. Jeesus ütles: „Viinamarju ei korjata okasvõsast ega viigimarju ohakatelt, sest nad ei kanna vilja. Hea inimene toob oma varakambrist välja head; halb inimene toob välja halbu asju oma halvast varakambrist, mis on südames, ning ütleb halbu asju. Sest südame küllusest toob ta esile halbu asju.“
 
46. Jeesus ütles: „Nendest, kes sündinud naisest, alates Aadamast kuni Ristija Johanneseni, ei ole ühtegi nii suurt, kes ei peaks oma silmi langetama Ristija Johannese ees. Kuid mina olen öelnud, kes iganes teist saab lapseks ning saab tundma kuningriiki, saab suuremaks Johannesestki.“
 
47. Jeesus ütles: „Inimesel on võimatu astuda kahe hobuse selga või vinnastada kaht vibu. Ja teenril on võimatu teenida kaht isandat; vastasel juhul austab ta üht ning kohtleb teist lugupidamatult. Ei joo ükski inimene vana veini ning otsemaid himusta juua vastset veini. Ja vastset veini ei panda vanadesse nahklähkritesse või need rebenevad; ega panda vana veini vastsesse veinilähkrisse või see rikneb. Ei õmmelda vana paika uuele rõivale, sest kaasneks rebend.“
 
48. Jeesus ütles: „Kui kaks teevad omavahel rahu ühes majas, siis ütlevad nad mäele: „Liigu siit,“ ja ta liigub.
 
49. Jeesus ütles: „Õndsad on üksiklased ja valitud, sest teie leiate kuningriigi. Sest olete sellest ja sellesse pöördute tagasi.“
 
50. Jeesus ütles: „Kui nad küsivad teilt: „Kuskohast te tulete?“, siis vastake neile: „Me tulime valgusest, kohast, kus valgus sai ise olevaks ning lõi end ja avaldus nende [või meie?] kujutise kaudu.“ Kui nad küsivad teilt: „Kas need olete teie?“ [või „Kes te olete?“], öelge: „Me oleme tema lapsed, me oleme Elava Isa valitud.“ Kui nad küsivad teilt: „Mis on Isa tunnus teis?“, öelge neile: „See on liikumine ja paigalseis.“
 
51. Tema jüngrid ütlesid talle: „Millal saabub surnute puhkeaeg [või ülestõusmine] ja millal saabub uus maailm?“
Ta ütles neile: „See, mida ootate, on juba kohal, kuid te ei tea seda.“
 
52. Tema jüngrid ütlesid talle: „Kakskümmend neli prohvetit kõneles Iisraelis ja nad kõik kõnelesid sinust.“
Ta ütles neile: „Olete kõrvale jätnud Elava, kes otse teie ees, ning rääkinud (üksnes) surnuist.“
 
53. Tema jüngrid ütlesid talle: „Kas ümberlõikus on kasulik või mitte?“
Ta ütles neile: „Kui see oleks kasulik, siis saaks nende isa nad nende emalt juba ümberlõigatuna. Kuid tõeline ümberlõikus vaimus on leidnud kasu üleni.“
 
54. Jeesus ütles: „Õnnistatud on vaesed, sest nende on taevane kuningriik.“
 
55. Jeesus ütles: „Kes iganes ei vihka oma isa ja oma ema, ei saa hakata minu jüngriks. Ja kes iganes ei vihka oma vendi ja õdesid ega kanna oma risti nii nagu mina, ei ole minu vääriline.“
 
56. Jeesus ütles: „Kes iganes on mõistnud maailma, on leidnud (üksnes) korjuse, ning kes iganes on leidnud korjuse, on ülem maailma suhtes.“
 
57. Jeesus ütles: „Isa kuningriik on nagu inimene, kellel oli head seemet. Ta vaenlased tulid öösel ja külvasid umbrohtu hea seemne hulka. See inimene ei lubanud neil umbrohtu välja kiskuda; ta ütles neile: „Ma kardan, et tahate koos umbrohuga ka vilja välja kiskuda.“ Sest lõikuse päeval paistab umbrohi selgesti välja ning kisutakse üles ja põletatakse.“
 
58. Jeesus ütles: „Õnnis on inimene, kes on kannatanud ning leidnud elu.“
 
59. Jeesus ütles: „Vaadake Elusa poole, kuni olete elus, et te ei sureks ning [seejärel] teda otsiks ja ei suudaks leida.“
 
60. <Nad nägid> samariitlast üht talle Juudamaale kandmas. Ta ütles oma jüngritele: „Too kõnnib tallega.“
Nad ütlesid talle: „Et ta saaks selle tappa ja ära süüa.“
Ta ütles neile: „Kuni tall on veel elus, ei söö ta seda, vaid alles siis kui on talle tapnud ja sellest on saanud korjus.“
Nad ütlesid talle: „Ta ei saa seda teha muul moel.“
Ta ütles neile: „Teiegi leidke endale koht rahus [või ka „hingamises“], et teist ei saaks korjus ja teid ära ei söödaks.“
 
61. Jeesus ütles: „Kaks puhkavad voodil: üks sureb ja teine jääb ellu.“
Salome ütles: „Kes oled sina, inimene, et oled tulnud minu voodi juurde ja söönud minu laualt?“
Jeesus ütles talle: „Mina olen tema, kes eksisteerib sellest, mis ei ole jagatav. Mulle on antud mõningat minu Isast.“
<...> „Ma olen sinu jünger.“
<...> „Seetõttu ütlen, kui ta hävitatakse, täitub ta valgusega, kuid kui ta saab jagunenuks, täitub ta pimedusega.“
 
62. Jeesus ütles: „Neile, kes on minu saladuste väärilised, räägin oma saladusi. Ärgu sinu vasak (käsi) teadku, mida parem (käsi) teeb.“
 
63. Jeesus ütles: „Oli üks rikas inimene, kellel oli palju raha. Ta ütles: „Ma hakkan kasutama oma raha, et külvata, lõigata, istutada ja täita oma salved viljaga, nii et mul ei oleks millestki puudust.“ Sellised olid tema kavatsused, kuid tolsamal ööl ta suri. Kel on kõrvad, see kuulgu!“
 
64. Jeesus ütles: „Ühele inimesele oli võõraid külla saabunud. Ja kui ta oli õhtusöögi valmistanud, saatis ta oma teenri külalisi kutsuma.
Ta läks esimese juurde ja ütles talle: „Mu isand kutsub teid.“ Ta ütles: „Mul on nõudeid mõningate kaupmeeste vastu. Nad tulevad minu juurde täna õhtul. Ma pean minema ja neile oma käsud andma. Ma palun end õhtusöögist vabandada.“
Ta läks teise juurde ja ütles talle: „Mu isand kustub teid.“ Ta ütles talle: „Ma olen just ostnud maja ja mind vajatakse terve päeva. Mul ei ole vaba aega.“
Ta läks järgmise juurde ja ütles talle: „Mu isand kustub teid.“ Ta ütles talle: „Mu sõber abiellub ja mina pean pidusöögi ette valmistama. Ma ei saa tulla. Ma palun end õhtusöögist vabandada.“
Ta läks veel järgmise juurde ja ütles talle: „Mu isand kustub teid.“ Ta ütles talle: „Ma olen just ostnud talu ja olen teel renti koguma. Ma ei saa tulla. Ma palun end vabandada.“
Teener tuli ja ütles oma isandale: „Need, keda kutsusid õhtusöögile, on palunud end vabandada.“ Isand ütles oma teenrile: „Mine välja tänavatele ja too kaasa need, kellega kokku juhtud, nii et nad võiksid tulla õhtusöögile.“ Ärimehed ja kauplejad ei sisene minu Isa paikadesse."
 
65. Ta ütles: „Oli üks hea inimene, kellele kuulus viinamarjaistandus. Ta andis selle talumeestele rendile, et nood töötaksid ja tema saaks neilt vilja koguda. Ta saatis oma teenri, et too koguks neilt viinamarjaistanduse vilja. Nad võtsid teenri kinni ja peksid teda ning peaaegu tapsid ta. Teener läks tagasi isanda juurde ning rääkis juhtunust. Isand ütles: „Ehk ei tundnud ta neid ära.“ Ta saatis veel ühe teenri. Rentnikud andsid ka tollele peksa. Siis saatis ta oma poja ja ütles: „Ehk näitavad nad minu poja suhtes austust üles.“ Kuna rentnikud teadsid, et see on tema, kes on viinamarjaistanduse pärija, võtsid nad ta kinni ja tapsid ta. Kel on kõrvad, see kuulgu.“
 
66. Jeesus ütles: „Näidake mulle kivi, mille ehitajad on tagasi lükanud. See ongi nurgakivi.“
 
67. Jeesus ütles: „Kui üks, kes teab kõike, tunneb ikka mingit isiklikku puudujääki, on tal kõik puudu.“
 
68. Jeesus ütles: „Õnnistatud olete teie, kui teid vihatakse ja hukka mõistetakse. Kus iganes teid on hukka mõistetud, seal nemad ei leia asu.“
 
69. Jeesus ütles: „Õnnistatud on need, keda on mõistetud hukka nende südameis. Nemad on need, kes on tõeliselt saanud Isa tundma. Õnnistatud on näljased, sest puudust kannatava kõht täidetakse.“
 
70. Jeesus ütles: „See, mis teil on, päästab teid, kui toote selle endist esile. See, mida teie sees ei ole, tapab teid, kui teie sees seda ei ole.“
 
71. Jeesus ütles: „Ma hävitan selle maja ja kellegi võimuses ei ole seda [uuesti üles] ehitada.“
 
72. Üks inimene ütles talle: „Ütle mu vendadele, et nad jagaksid meie isa vara minuga.“
Ta ütles talle: „Oo inimene, kes on teinud mind jaotajaks?“
Ta pöördus oma jüngrite poole ja ütles neile: „Ma ei ole jaotaja, ega ju?“
 
73. Jeesus ütles: „Lõikus on suur, kuid töölisi vähe. Seetõttu paluge Isalt, et ta saadaks töölisi lõikusele.“
 
74. Ta ütles: „Oo Isa, paljud on kogunenud kaevu ümber, kuid kaevus pole midagi.“
 
75. Jeesus ütles: „Paljud on seismas uksel, kuid üksiklased on need, kes sisenevad pulmakambrisse.“
 
76. Jeesus ütles: „Isa kuningriik on nagu kaupmees, kellel oli kaubasaadetis, millest ta leidis pärli. See kaupmees oli nutikas. Ta müüs kauba maha ja ostis pärli iseendale. Teiegi otsige tema hääbumatut ja igikestvat aaret, mida ükski koi närima ei pääse ega ükski uss hävita.“
 
77. Jeesus ütles: „Mina olen valgus, mis on nende kõigi üle. Mina olen Kõiksus. Kõiksus väljus minust ning suundus minu juurde. Poolita puupilbas ja ma olen seal. Tõsta üles kivi ja sa leiad mind sealt.“
 
78. Jeesus ütles: „Miks olete te tulnud välja kõrbesse? Et näha pilliroogu, mis kiikumas tuule käes? Ja et näha inimest, kes kauneis riietes nagu teie kuningad ja suurmehed? Nende seljas on kaunid riided ja nad ei suuda märgata tõde.“
 
79. Naine rahva seast ütles talle: „Õnnistatud on üsk, mis sind kandis, ja rinnad, mis sind toitsid.“
Ta ütles talle: „Õnnistatud on need, kes on kuulnud Isa sõna ja sellest tõesti kinni pidanud. Sest tulevad päevad, mil ütlete: „Õnnistatud on üsk, mis ei ole rasestunud, ja rinnad, mis ei ole piima andnud.“
 
80. Jeesus ütles: „Too, kes on ära tundnud maailma, on leidnud korjuse, kuid too, kes on leidnud korjuse, on ülem maailma suhtes.“
 
81. Jeesus ütles: „Las too, kes on saanud rikkaks, valitseb, ja too, kellel on võimu, loobugu sellest.“
 
82. Jeesus ütles: „Kes on mulle lähedal, on tule lähedal, ja kes on minust kaugel, on kaugel kuningriigist.“
 
83. Jeesus ütles: „Kujutised on inimestele nähtavad, kuid valgus neis on peidetud Isa valguse kujutisse. Ta avaldub, kuid tema kujutis jääb varjatuks tema valguse poolt.“
 
84. Jeesus ütles: „Päevil, mil saate näha seda, kes teiega [näolt] sarnane, rõõmustate. Aga kui näete enda kujutisi, mis said olevaks enne teid ja mis ei sure ega avaldu, kui palju peate siis kannatama.“
 
85. Jeesus ütles: „Aadam sai olevaks suurest väest ja suurest rikkusest, kuid ta ei saanud teie vääriliseks. Sest olnuks ta vääriline, ei oleks ta surma kogenud.“
 
86. Jeesus ütles: „Rebastel on oma urud ja lindudel on oma pesad, kuid Inimesepojal ei ole ühtki paika, kuhu panna oma pea ning puhata.“
 
87. Jeesus ütles: „Neetud on keha, mis sõltub kehast, ja neetud on hing, mis neist kahest sõltub.“
 
88. Jeesus ütles: „Inglid ja prohvetid tulevad teie juurde ja annavad teile selle, mis teil (juba) on. Ja teiegi andke neile need asjad, mis teil on, ja öelge endile: „Millal nad tulevad ja võtavad selle eneste oma?“
 
89. Jeesus ütles: „Miks pesed karikat väljapoolt? Kas te siis ei mõista, et too, kes tegi sisepoole, on toosama, kes tegi välispoole?"
 
90. Jeesus ütles: „Tulge minu juurde, sest mu ike on leebe ja mu valitsus on rõõmustav ning te leiate rahu endile.“
 
91. Nad ütlesid talle: „Ütle meile, kes sa oled, nii et saaksime sinusse uskuda.“
Ta ütles neile: „Te uurite taeva ja maa palet, kuid ei ole ära tundnud seda, kes seisab teie ees, ning te ei oska käesolevat hetke [või ka „olevikku“] vaadelda.“
 
92. Jeesus ütles: „Otsige ja te leiate. Kuid seda, mida küsisite mult varem ja mida ma teile ei öelnud, soovin öelda nüüd, kuid te ei küsi selle järele.“
 
93. Jeesus ütles: „Ärge andke seda, mis on püha, koertele, et nad ei heidaks seda sõnnikuhunnikusse. Ärge heitke pärleid sigadele, et nad neid [jalge alla ei tallaks].
 
94. Jeesus ütles: „Kes otsib, see leiab, ning kes koputab, sellele avatakse.“
 
95. Jeesus ütles: „Kui sul on raha, ära laena seda intressiga, vaid anna see kellelegi, kellelt sa seda tagasi ei saa.“
 
96. Jeesus ütles: „Isa kuningriik on nagu üks naine. Ta võttis natuke juuretist, peitis selle taigna sisse ning tegi sellest suured leivad. Kellel on kõrvad, see kuulgu.“
 
97. Jeesus ütles: „Isa kuningriik on nagu üks naine, kes kandis õlal kannutäit jahu. Teel kõndides, veel küllaltki kaugel kodust, murdus kannul sang ning jahu valgus tema taha tee peale. Ta ei saanud sellest aru; ta ei olnud õnnetust tähele pannud. Kui ta oma maja juurde jõudis, asetas ta kannu maha ja leidis selle tühjana.“
 
98. Jeesus ütles: „Isa kuningriik on nagu üks inimene, kes tahtis surmata üht vägevat meest. Omaenese majas võttis ta mõõga ning torkas sellega seina, et teha kindlaks, kas ta käsi ka sisse läheb. Siis tappis ta vägeva mehe.“
 
99. Jüngrid ütlesid talle: „Sinu vennad ja sinu ema seisavad väljas.“
Ta ütles neile, „Need siin, kes teevad minu Isa tahtmist, on mu vennad ja minu ema. Nemad sisenevad minu Isa kuningriiki.“
 
100. Nad näitasid Jeesusele kuldmünti ja ütlesid: „Keisri mehed nõuavad meilt makse.“ Ta ütles neile: „Andke keisrile, mis on keisri oma, andke Jumalale, mis on Jumala oma, ja andke mulle, mis on minu oma.“
 
101. Jeesus ütles: „Kes iganes ei vihka oma isa ja oma ema nii nagu mina, ei saa minu jüngriks. Ja kes iganes ei armasta oma isa ja oma ema nii nagu mina, ei saa minu jüngriks. Sest mu ema [...], aga mu tõeline ema andis mulle elu.“
 
102. Jeesus ütles: „Häda variseridele, sest nad on kui koer, kes magab veiste sõimes ja ei söö ise ega lase veistel süüa.“
 
103. Jeesus ütles: „Õnnelik on inimene, kes teab, kuskohast röövlid sisenevad, nii et ta saab üles tõusta, oma vara kokku koguda ja end enne rünnakut relvastada.“
 
104. Nad ütlesid Jeesusele: „Tule, palvetame täna ja paastume.“
Jeesus ütles: „Mis pattu olen teinud või milles on mind võidetud? Kuid kui peig on lahkunud pulmakambrist, siis nad paastugu ja palvetagu.“
 
105. Jeesus ütles: „Teda, kes tunneb isa ja ema, kutsutakse hoorapojaks.“
 
106. Jeesus ütles: „Kui teete kahest ühe, saavad teist Inimesepojad, ja kui ütlete: „Mägi, liigu siit,“, siis ta liigub.
 
107. Jeesus ütles: „Kuningriik on nagu lambakarjus, kellel oli sada lammast. Üks neist, suurim, jooksis ära. Ta jättis need üheksakümmend üheksa lammast ja otsis seda üht, kuni ta selle leidis. Kui ta oli selle vaeva ära näinud, ütles ta sellele lambale: „Ma armastan sind rohkem nendest üheksakümne üheksast.“
 
108. Jeesus ütles: „Tema, kes joob minu suust, saab minu sarnaseks. Mina ise saan temaks ning peidetud asjad avalduvad talle.“
 
109. Jeesus ütles: „Kuningriik on nagu inimene, kelle põllule oli tema teadmata peidetud aare. Ja pärast tema surma jättis ta selle oma pojale. Poeg ei teadnud (aardest). Ta päris suure põllu ja müüs selle maha. Ja too, kes selle ostis, läks kündma ning leidis aarde. Ta hakkas laenama raha intressiga, kellele iganes soovis.“
 
110. Jeesus ütles: „Kes iganes leiab maailma ja saab rikkaks, öelgu maailmast lahti.“
 
111. Jeesus ütles: „Taevas ja maa rulluvad laiali teie ees. Ning see, kes elab Elavast, surma ei näe.“ Kas Jeesus mitte ei ütle: „Kes iganes end leiab, see on ülem maailma suhtes.“
 
112. Jeesus ütles: „Häda lihale, mis sõltub hingest; häda hingele, mis sõltub lihast.“
 
113. Tema jüngrid ütlesid talle: „Millal kuningriik saabub?“
Jeesus ütles: „See ei tule seda oodates. Ei saa öelda, et „Ennäe siinpool!“ või „Ennäe, seal!“. Kuningriik on hoopis laiali laotatud maale ning inimesed ei näe seda.“
 
114. Siimon Peetrus ütles talle: „Lahkugu Maarja meie seast, sest naised ei ole elu väärilised.“
Jeesus ütles: „Mina ise juhin teda, et teha ta meheks, et temastki saaks elav hing nagu olete teie mehed. Sest iga naine, kes teeb end meheks, siseneb taevasesse kuningriiki.“
 
 
 Evangeelium
 Tooma järgi
 
 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.