Ehkki sa ei pruugi sellest täielikult teadlik olla,
olete sina ja sinu Tõeline Mina ainukordne alge, millest kõik muu on esile
kerkinud – üks. Karmakoorma ületamise käigus kasvab sinu teadlikkus sellest
ainulaadsest suhtest üha enam, kuni lõpuks koged ühtsust Mina’ga igal hetkel.
Seniks aga on oluline saada ettekujutus sellest, mis see Mina on, kuidas ta
toimib ja mida ühtsus Mina’ga endast kujutab.
Jooga-, tantristlikus, taoistlikus ja džainistlikus
kirjanduses on Mina kohta palju kirja pandud. Enne kui jätkame, jäta meelde:
Mina ei ole teadmiste siht ning sel ei ole piiritletavaid omadusi, seega on Mina
täpne määratlemine võimatu. Veelgi enam, kuna vaim, aru, hing ja madalam meel,
samuti meele rollid ja tahud, lähtuvad Mina’st, ei ole ühelgi neist
tegevusväljadest võimet mõelda või mõista, mis Mina tegelikult on, sest Mina on
nende algseim põhjus ehk looja. Sellist paradoksi võib võrrelda probleemiga,
mille ees seisavad unenäoolendid, kes püüavad asjatult kujutleda oma loojat,
unenäo nägijat, kellele nad võlgnevad oma olemasolu ning kelle teadvuses nad on
ja tegutsevad.
Jooga, tantrism ja suured Ida usundid nõustuvad
igasugusest kogemusest sõltumatult tõsiasjaga, et sa juba oledki ühenduses
Mina’ga, olenemata sellest, kas seda endale teadvustad või mitte, ning et Mina
on inimese vaimu, hinge, aru ja keha, aga ühtlasi ka kõige muu nähtumuste
universumis leiduva algseim põhjus. Kuid Mina ei vasta täpselt sellele, kellena
sa end ette kujutad, või vähemalt mitte sellele, kellega sa end igapäevaelus
samastad. Õigem on ehk öelda, et Mina on alus sellele, kes sa oled praegu ja kes
sa olid enne, kui isikupärastusid ja hakkasid end samastama teistest lahusseisva
minaga, osaga endast, mis koosneb isendilisest meelest ja egost. Kui sa hetkel
päris täpselt aru ei saa, mida ma eelnevaga öelda tahan, võid pidada end heasse
seltskonda kuuluvaks, sest enamik maailma mõttetarku, prohveteid, teolooge ja
psühholooge on olnud Mina’ga samasuguses hädas nagu sina praegu. Tõsi on see, et
Mina ei ole võimalik tundma õppida, kasutades isendilist meelt ja
ego.
Mina võid sa mõista üksnes siis, kui seda vahetult
koged, mis tähendab, et sul on vaja vähemalt ajutiselt ületada isendiline meel
ja ego.
Enne kui jõuad Mina vahetu kogemiseni, võid
rahuldada oma intellektuaalset uudishimu (ja sellest võib üsna palju kasu olla),
õppides tundma, kuidas nähtumuste maailm, kaasa arvatud sinu eraldiseisev mina
ja sinu olemuse erinevad tahud, on Mina’st tekkinud ja kuidas Mina üha jätkuvalt
mõjutab kõike igas nähtumuste universumi maailmas ja mõõtmes.
Mina talitluslik
olemus
Kristlikus terminoloogias vastab Mina Pühale
vaimule. Joogas viidatakse sellele kui atman’ile. Sanskriti keeles tähendab
atman ‘see, mida ei saa kahestada’. Talitluslikult on Mina ehk atman sama, mis
iga inimolendi keskmes olev ainulisus, ja ühtlasi ka universaalne väli, millest
on tekkinud kahene universum. Mina on nii aegruumi allikas kui ka alus ning
teadvus, energia ja aine, mis seda kõigis maailmades ja mõõtmeis täidab. Mina on
elus ja teadvel. Mina on inimelu allikas ning seda hingestav õndsuse, rõõmu,
armastuse ja naudingu igavene läte.
Ainukordne alge, mida tuntakse Mina’na, on
talitluslikult sama, mis universaalne teadvus ehk brahman. Samamoodi nagu
brahman, jääb ka Mina väljapoole lineaarset-järjestikust aega, kuuludes sinna,
mida nimetatakse igavikuks ehk igavikuliseks ajaks. Mina’t tõepoolest ei piira
aegruum, nagu meie seda viie meelega või loodu ükskõik millise nähtumusliku
külje kaudu kogeme. Seega ei saa Mina iialgi surra ega allu sünni, elu ja surma
rütmile. Mina ei muutu iialgi ning teda ei piira nähtumuste universumile arengu
ja taandarenguga pandud piirid. Ta on olemas kõikjal ja täidab aegruumi kõigis
mikro- ja makrokosmose mõõtmeis.
Pidades silmas, et Mina’s on koos kõik, mis kunagi
oli, on ja saab olema, ei vaja ta enam midagi, sest temas ei puudu miski. Ta ei
ihka jumaldamist ja teda ei pea lepitama. Kuna temas on olemas kõik, ei mõista
ta eales millegi üle kohut, sest kohtumõistmine käiks vaid tema enese üle.
Piltlikult võib tõesti öelda, et nähtumuste universum on Mina peegeldus ja
inimolendid on loodud Mina näo järgi. “Ja Jumal lõi inimese oma näo järgi,
Jumala näo järgi lõi ta tema, ta lõi tema meheks ja naiseks” (Esimene Moosese
raamat 1:27).
Mandukya upanišad nimetab Mina “Santam Sivam,
Adwaitam (Mand UP VII). Mina on rahuküllane, õnnistatud ja mitte-kahene. Ise on
vaikne, piiritu ja terviklik. Ta on tark ja õnnis. Mina on isikupäratu
absoluut. Ta sisaldab eneses kõike tekkinut ja seetõttu ei ole
teist.
Vedaantas kirjeldatakse atman’it (Mina) kui
satchitananda’t – igavest olemasolu, universaalset teadvust ja õndsust, mis on
teiselpool põhjuslikkust kiirguv rõõm.
“Bhagavadgita’s” selgitab Krišna, et atman’it
(Mina) võib tunda üksnes siis, kui teadjat, teadmisvälja ja seda, mida teatakse,
kogetakse kui ühtainust.
Seisundina on Mina igikestev elu koos kõigi selle
lahutamatute tunnustega, kuid ilma ühegi piiranguta, mida tavaliselt seostatakse
maise eluga. Kuigi järeldusi Mina olemasolu kohta võib kaudselt teha aru abil,
saab tema olemasolu kinnitada üksnes vahetu kogemusega. Vilunud meistri jaoks on
ainsad vahendid, mis võivad sellise kogemuseni viia, kõrgem meel (vaim, aru ja
hing), madalam meel (ning selle rollid ja tahud) ja inimese energeetiline
süsteem. Kahjuks on karmakoorem need energia- ja teadvusväljad enamasti sedavõrd
varjutanud, et Mina vahetu kogemine on peaaegu võimatu.
Mina oled sina ... mingis
mõttes
Mina kerkib iga inimolendi mikrokosmoses
teadvusesse inimsüdame parempoolsest osast ja avardub sealt üha edasi, kuni
täidab isikliku keharuumi kõigis maailmades ja mõõtmeis. Seejärel kiirgub ta
väliskeskkonda nagu päike, “paistes ühtmoodi nii pühakute kui patuste peale”. Et
saada ettekujutust, mida tähendab elu ühtsuses Mina’ga, võime kasutada järgmist
võrdpilti.
Kujutle hetkeks, et oled kinos ja vaatad ihuüksi
filmi, mille stsenaariumi autor, produtsent, režissöör ja peategelane oled sina
ise. Nüüd kujutle, kuidas mõne aja pärast on film ja roll, mida sa etendad, sind
sedavõrd endasse haaranud, et sa unustad, kes oled, ja hakkad end samastama
filmi peategelasega. Lõpuks võid sa neisse mõtteisse, tundeisse ja aistinguisse,
mida filmi sündmused ja tegelased esitavad, sedavõrd süveneda, et film muutub
tõelisemaks kui tõeline maailm ise.
Nüüd kujutle, et sinu kiindumus mängitavasse rolli
ja sündmustesse kinolinal on täielik. Kui sinu kehastatavat tegelaskuju miski
ohustaks, tunneksid ka sina hirmu. Kui sinu tegelaskuju pääseks, tunneksid aga
kergendust. Kui kaotaksid midagi, mida armastad, oleksid rusutud, kui saaksid
selle tagasi, rõõmustaksid. Aja jooksul lükkaksid sa tagasi isegi mõtte sellest
pettekujutlusest välja murda kui enesehävitusliku teo ega teeks seega midagi. Sa
jääksid kütkestatuks sündmuste külge kinolinal, elades meelepettes, mille
ehtsuses oled veendunud. Isegi kui sul tekiks hetkelisi kahtlusi, annaksid sinu
isendiline meel ja ego ning seotus teiste näitlejatega veenvalt tunnistust
sellest, et ulm on igati ehtne.
Tõtt öeldes just selline ongi inimese seisund.
Inimolendid samastavad end nii kindlalt tegelaskujudega, keda nad kehastavad,
samuti tegelaskujudega seotud aistingute, tunnete ja mõtetega, et nad on
lihtsalt unustanud, et film nende meeles (mida nad tunnetavad kõigi meeltega
ning töötlevad isendilise meele ja ego abil) ei ole tõelus. Nad on unustanud, et
nad pole mitte üksnes filmi loojad, vaid ka kõik tegelaskujud, kaasa arvatud
seegi, keda nad kehastavad.
Nüüd kujutle, et pärast enese samastamist
tegelaskujuga kinolinal meenus sulle, et film ei ole tõelus, ning sa otsustad
end mitte enam samastada selle tegelaskuju ning tema mõtete, tunnete ja
aistingutega. Eemaldudes tagajärgedest – filmist – ja pöördudes tagasi põhjuse –
Mina – juurde, meenub sulle taas, kes sa tegelikult oled. Sulle meenub, et
tegelikult olid sa produtsent, režissöör ja kõik ülejäänu, millest sai kokku
film, ning ühtlasi ka Mina, kellest see kõik tuli. Niipea kui oled vabastanud
end pettekujutlusest, – näivast tõelusest –, vabastad end karmalise
kiindumuse tagajärgedest ning valust ja kannatusest, mida see sulle põhjustas,
kui end ekslikult samastasid tegelaskujuga kinolinal.
Tõega leppimine ja enda vabastamine ei muudaks sind
vaimsemaks või inimesena paremaks. Sulle lihtsalt meenuks, kes sa olid, ning sa
hakkaksid end taas samastama sellega, mis oli tõeline, kui sa nautisid filmi oma
meeles. Sisuliselt seda kujutabki endast karmakoorma ületamine.
Loobudes kiindumusest tagajärge, isendilisse meelde
ja egosse, ning pöördudes tagasi põhjuse, Mina juurde, ületad sa järk-järgult
karmalise kiindumuse, koged enda algset ühtsust Mina’ga ning tunned rõõmu
õndsusest, lähedusest, armastusest ja naudingust, mis Mina’st esile
kerkivad.
Teadvus
loodusmaailmas
Mitmikmaailmana, mitmemõõtmeliste olenditena,
koosnevad inimolendid teadvusest, energiast ja ainest, mis hõljub aegruumi
väljas. Eespool loetletud viis peamist ‘‘ehituskivi’’ on tekkinud Mina’st,
universaalsest teadvusest, mis neid jätkuvalt ka toetab.
Loodusmaailmas on universaalse teadvuse avaldumine
suuremal või vähemal määral piiratud, mistõttu Mina ei saa ilmsiks tulla kogu
oma täiuses. Mineraalide maailmas ilmneb teadvus, mille sanskritikeelne vaste on
cit, aistimisvõime madalaima vormina, tulles esile enesekohase vastusena
ärritajatele. Teadlaste hulgas teatakse seda kui aatommälu. Taimede tundlikkus
on pisut enam arenenud, kuigi jääb veel uinuvaks teadvuseks. Sama tüüpi piiratud
tundlikkus väljendub ka mikroorganismide juures, kes kuuluvad ühtaegu looma- ja
taimeriiki.
Loomariigis muutub teadvus kesksemaks ja
keerukamaks vastavalt elusolendi keerukuseastmele, saavutades ülima arengu
inimeses, kellel on kujunenud nii aru, tunnetus, taju, tunded ja tahe ning kes
suudab vaimu, aru, hinge, madalama meele ja keha väljendusvahendite kaudu tuua
ilmsiks Mina kogu selle täiuses.
Tuleb siiski täheldada, et üksiku eluvormi teadvuse
arenguaste sõltub sellest, millise võnkesagedusega määratlemata energiat ehk
praanat ta oma energeetilise süsteemi (tšakrad, aurad ja meridiaanid) kaudu
suudab edasi kanda ja muundada. Loomi hingestava energia võnkesagedused on palju
piiratumad kui inimestel ja enam arenenud inimese võnkesagedusriba ulatus on
palju suurem kui vähem arenenud inimesel.
Kõikumisi tuleb ette kõigi elusolendite teadvuses,
neid põhjustavad läbi energeetilise süsteemi kiirgava energia (määratlemata
energia) võnkesageduste kõikumised. Kuid kõikumised ei saa ületada tšakrate ja
meridiaanide võimet energiat edasi kanda ja muundada ning aurade võimet energiat
talletada.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.