Winter: Mis viis
sind meditsiini ja psühhiaatriat õppima?
Grof: Ma avastasin oma huvid
alles hilises teismeliseeas. Algne plaan oli hakata tegelema animafilmidega ning
keskkooli lõpetades olin ma käinud juba intervjuudel Praha filmistuudiotes. Aga
just enne lõpliku kokkuleppe sõlmimist tuli mulle külla üks sõber, kaasas
raamat, mis oli teda erutanud. See oli Freudi Introductory Lectures on
Psychoanalysis.
Freud ei olnud sel ajal Tšehhoslovakkias eriti
tuntud. Natside ajal olid kõik psühhoanalüütilised raamatud olnud keelatud.
Pärast sõda oli riigis kolm aastat vabadust, mille kestel raamatud vähehaaval
raamatukogudesse tagasi jõudsid, kuid siis tulid kommunistid ja Freud oli uuesti
mustas nimekirjas. Kõik, mida ma Freudist teadsin, oli see, mida nad meile
filosoofia tundides rääkisid: et ta oli “panseksualist”, kes üritas seletada
kõike, mida inimesed teevad, kui alla surutud seksuaalsust. Ma võtsin raamatu ja
hakkasin seda tol õhtul lugema. Olin nii lummatud, et ei suutnud magama minna.
Ma lugesin kogu öö ja kahe päevaga langetasin otsuse saada
psühhoanalüütikuks.
Niisiis panin ma end kirja meditsiinikooli ja
liitusin väikese rühmaga, mida juhtis ainus Tšehhi psühhoanalüütik, kes oli sõja
üle elanud. (Enamik psühhoanalüütikuid olid juudi päritolu ning nad kas
lõpetasid kontsentratsioonilaagris või siis suutsid Läände põgeneda.) Me
lugesime psühhoanalüütilisi raamatuid ja arutlesime juhtumikirjelduste üle.
Ühtlasi olin ma analüüsis, kolm korda nädalas seitse aastat, väljaõppe
eesmärgil.
Winter: Mis sind ortodokssest
freudistlikust analüüsist eemale viis?
Grof: Esimene probleem oli
see, et kommunistlikus Tšehhoslovakkias oli ohtlik, kui sind analüütikuks
sildistati. Minu enda sessioonid tuli korraldada salaja. Siis, kui minust sai
psühhiaatria resident ja ma sain lähemalt tuttavaks tegelike
juhtumikirjeldustega, tekkisid mul järgmised mõtted. Mind erutas ikka veel
psühhoanalüütiline teooria, aga ma mõistsin ka selle praktilisi piire. Patsient
pidi vastama väga spetsiifilistele kriteeriumidele, et ta tuleks arvesse kui hea
kandidaat psühhoanalüüsi jaoks, ravi kestis aastaid ning tulemused ei olnud just
vaimustavad. Analüütik suutis oma elu jooksul eeldatavalt ravida ainult umbes
kaheksakümmend patsienti või midagi nii. Ma hakkasin mõtlema, kas ma poleks
mitte pidanud siiski animafilmide juurde jääma.
Ning siis juhtus hämmastav asi: me olime just
lõpetanud uuringu Mellaril’iga, mis on üks varaseid trankvillisaatoreid. Šveitsi
farmaatsiakompanii Sandoz, mis Mellaril’i tootis, saatis meile karbitäie
ampulle. Pakiga koos tulnud kiri ütles, et see aine on LSD-25 ja et sellel on
äärmiselt võimsad “psühhoaktiivsed” omadused, mis hiljem said tuntuks kui
“psühhedeelilised”. Psühhedeeliline efekt oli juba uurijatele teada, tänu
sellistele ainetele nagu meskaliin, alkaloid taimest nimega peyote, mis on
Põlisameeriklaste Kiriku sakrament ning mida on Mesoameerikas kasutatud
sajandeid. Põnev oli just LSD hämmastav tõhusus: tuli võtta ehk sada milligrammi
meskaliini, et saada korralik kogemus, aga LSD puhul tuli võtta ainult sada
mikrogrammi – tuhat korda vähem. Kui nii väike doos suutis nii suuresti
teadvust mõjutada, siis ehk olid need ilmingud, mida me nimetasime psüühilisteks
“haigusteks”, tegelikult kõrvalekalded kehakeemias. Ja kui me suudaks selle
keemilise süüdlase kuidagi identifitseerida ja neutraliseerida, siis oleks meil
olemas ravi psühhooside ja iseäranis just skisofreenia jaoks. See oleks muidugi
olnud psühhiaatria Püha Graal.
LSD-d sai kasutada eksperimentaalse psühhoosi
tekitamiseks, mistõttu oli meil võimaik seda manustada “normaalsetele”
inimestele ning uurida siis biokeemilisi muutusi nende kehas ja elektrilist
aktiivsust nende ajus, kasutades EEG-d – enne kogemust, selle jooksul ja pärast
seda –, et näha, mis juhtub bioloogiliselt sel ajal, kui psüühilist funktsiooni
oli nii põhjalikult mõjutatud. Me tahtsime näha, kas LSD, psilotsübiin
(hallutsinogeensete seente puhas alkaloid) ja meskaliin tekitavad üldjoontes
sama efekti ning võrrelda seda siis skisofreeniliste või psühhootiliste
patsientide puhul toimuvaga.
Tootjad Sandozi kompaniist soovitasid ühtlasi, et me
võtaksime LSD-d ise, et kogeda maailma, milles meie patsiendid elavad ning seega
neid ehk paremini mõista, mis omakorda võiks aidata meil olla nende ravimisel
edukamad. Sellest soovitusest sai minu saatus, või karma, kui soovid. Ma olin
juba kriisis psühhoanalüüsiga seoses ja see paistis huvitava uue võimalusena.
Minust sai üks esimesi vabatahtlikke ja mul oli äärmiselt võimas kogemus, mis
mind väga põhjalikult muutis, nii ametialaselt kui ka isiklikult.
Uuringu protokoll nägi ette kombinatsiooni LSD-st ja
võimsast, erineva sagedusega stroboskoobivalgusest, et uurida LSD mõju sellele,
mida nimetatakse ajulainete “tagant kihutamiseks” või “lõbustamiseks”. Kui minu
kogemus oli kulminatsiooni jõudmas, viis uuringuassistent mind väikesesse tuppa,
kus oli EEG seade, ning kinnitas elektroodid mu skalbi külge. Heitsin pikali ja
sulgesin silmad ning siis lülitas ta strobo sisse. Oli hämmastav valgus, võimsam
kui miski muu, mida ma iial oma elu jooksul olin näinud. Tol korral mõtlesin, et
see peab olema sama, mis näha aatomipommi langemist Hiroshimale. Praegu mõtlen
ma, et see oli pigem nagu “algne selge valgus” ehk dharmakaya, mida me
Tiibeti Surnuteraamatu järgi eeldatavasti näeme oma
surmahetkel.
Järgmiseks juhtus see, et mu teadvus katapulteerus
kehast välja. Ma kaotasin uuringuassistendi, ma kaotasin kliiniku, ma kaotasin
Praha, ma kaotasin planeedi. Oli tunne, et mu teadvusel pole enam mingeid piire
ja et minust on saanud eksistentsi totaalsus. Veidi hiljem pöördusin ma tagasi
füüsilisse universumisse, aga mingil kummalisel moel ma lihtsalt ei näinud seda;
tegelikult olin ma saanud universumiks. Siis lülitas uuringuassistent
strobo välja ja mu teadvus tõmbus uuesti kokku. Ma sain ühenduse planeediga,
leidsin Praha, leidsin kliiniku ja leidsin oma keha, ehkki mu keha ja mu teadvus
olid veel mõnda aega eraldi ning mul oli raskusi neid kohakuti saada, neid kokku
viia. Mulle sai selgeks, et teadvus ei ole mitte ajus toimuvate
neurofüsioloogiliste protsesside produkt, nagu mulle oli ülikoolis õpetatud,
vaid midagi palju kõrgemat, võimalik et mateeria suhtes ülimuslik. Idee, et
teadvus mingil müstilisel moel mateeriast esile kerkib, ei omanud minu jaoks
enam tähendust. Oli lihtsam kujutleda, et teadvus võiks luua kogemuse
materiaalsest universumist lõputult keeruka orkestratsiooni läbi. Ma olin
äkitselt Ida filosoofiate valdkonnas, kus teadvus on eksistentsi primaarne
atribuut ning seda ei saa taandada millekski muuks.
Winter: Sinu kasvatus ei olnud
eriti religioosne. Kas see mõistmine kujutas sinu jaoks tol ajal probleemset
nihet?
Grof: Hüva. Mis puutub
religiooni, siis sellega oli minu perekonnas keerukas lugu. Kui mu vanemad
armusid ja soovisid abielluda, siis tekkis sellega probleem, kuna isa perekond
ei kuulunud ühtegi kirikusse ja ema perekond oli rangelt katoliiklik. Katoliku
kirik selles väikeses Tšehhi linnas, kus nad elasid, keeldus neid paari
panemast, kuna mu isa oli “pagan”. Alles siis, kui mu vanavanemad tegid kirikule
suure annetuse, olid nad nõus oma reegleid leevendama. Kogu see lugu kainestas
mu vanemaid sedavõrd, et nad ei sidunud mind ja mu venda ühegi religiooniga. Nad
ütlesid, et me peaksime tegema omaenda valiku siis, kui me suureks
saame.
Niisuguse taustaga läksin ma meditsiinikooli, mis
kindlasti ei kultiveeri müstilist teadlikkust. Ning Tšehhoslovakkias oli sel
ajal marksistlik režiim, nii et meid toideti kõige puhtama materialistliku
doktriiniga, mida on võimalik leida. Sõnum oli järgmine: “Universumis pole
midagi müstilist; vaadake kui palju me oleme juba avastanud. Ja kui me visalt
jätkame, siis lõpuks mõistame ja kontrollime seda täielikult.” Meile õpetati, et
universumis on primaarne mateeria ning elu, teadvus ja intelligents on selle
kõrvalproduktid, epifenomenid. Niisiis olen ma kummaline näide inimesest, kes on
jõudnud spirituaalsuse ja müstitsismi juurde laboratooriumi ja kliinilise töö
kaudu.
Winter: Millised olid selle
algse LSD uuringu tulemused?
Grof: Me avastasime, et kui me
andsime LSD-d või mõnda teist psühhedeelilist ainet sama doosi ja samades
tingimustes paljudele inimestele, siis igaühel neist oli täiesti erinev kogemus.
Isegi kui sama inimene võttis sama ainet mitu korda, võis iga sessioon olla
erinev. Niisiis ei olnud meil tegemist ennustatava farmakoloogilise mõjuga. Kui
pole mingit ideed, mis võiks juhtuda, kui anda kellelegi ainet, siis tähendab
see lõppu antud aine kasutamisele traditsioonilise farmakoloogilise
toimeainena.
Aga selle uuringu käigus sai selgeks, et LSD avas
ligipääsu alateadvuse sügavatele tasanditele. Niisiis heitsin ma kõrvale
eksperimentaal-psühhoosi lähenemisviisi ja võtsin LSD kasutusele kliinilistes
uuringutes. Kui patsienti ei olnud võimalik ühegi teise meetodiga aidata, ja kui
see inimene oli asjast huvitatud, siis korraldasime me talle psühhedeelilisi
sessioone, kasutades keskmisi LSD doose. Me olime patsientidega kogu aeg koos,
tegime toimuva kohta üleskirjutusi ning hiljem palusime neil kirjutada nende
enda jutustused kogemustest. Esialgu mõtlesin ma, et me tegeleme mingit sorti
süvendatud ja kiirendatud freudistliku psühhoanalüüsiga. Kuid LSD avas psüühe
dimensioone, mida peavoolu psühhiaatria ei olnud tunnustanud. Niisiis sai
sellest võimas terapeutiline vahend.
Kui me töötasime kunstnikega, siis muutis LSD nende
stiili täielikult. Maalikunstnikud kasutasid ühtäkki palju sürrealistlikumat või
kubistlikumat või abstraktsemat stiili. Samuti suutis aine soodustada
teaduslikku inspiratsiooni. Mõnikord on inimestel olemas vajalik informatsioon
probleemi lahendamiseks, aga nad ei suuda siiski lahendust leida ning
psühhedeeliline kogemus võib aidata neil ületada meele tavalised piirangud.
Näideteks on Francis Crick, DNA heeliksilise struktuuri kaasavastaja, kes
tunnistas, et tegi seda LSD abiga; ja Kary Mullis, Nobeli preemia saanud keemik,
kes avastas, et LSD oli aidanud tal välja selgitada polümeerse ahelreaktsiooni,
mis aitab paljundada spetsiifilisi DNA jadasid.
Oma suurepärases raamatus Higher Creativity
räägib Willis Harman sellest, kuidas mittetavalised seisundid on inspireerinud
paljusid teadlasi ja kunstnikke. Mitte kõik need seisundid polnud esile kutsutud
psühhedeelikute poolt; mõned olid võimsate unenägude ja spontaansete müstiliste
kogemuste tulemus. Keemik Friedrich Kekulé töötas lahustava benseeniga ning ta
teadis, et benseeni molekulis on kuus süsiniku ja kuus vesiniku aatomit, aga ta
ei suutnud välja mõelda, kuidas need on omavahel ühendatud. Ta jäi kamina ees
tulle vahtides tukkuma ja ühtäkki oli tal visioon oma saba hammustavast maost.
Kui lahendus talle pärale jõudis, oli Kekulé olekus, mida me nimetame
“hüpnootiliseks seisundiks” – ärkveloleku ja magamise vahel. Ta taipas, kuidas
on aatomid omavahel seotud: ringikujuliselt. Benseeni ringist sai seejärel
orgaanilise keemia alus.
Ning kõikide suurte religioonide hälli juures on
olnud nende rajajate ja prohvetite isiklikud müstilised kogemused. Kui
religioonid muutuvad organiseerituks, siis on neil tendents kaotada ühendus oma
spirituaalse allikaga ning hakata tegelema poliitika, raha, võimu ja omandiga.
Spirituaalsus ja organiseeritud religioon on kaks väga erinevat asja. Sa võid
olla spirituaalne, ilma et sa oleksid seotud ühegi religiooniga, ning sa võid
olla religioosse rühma liige, kus on vaid üsna vähe spirituaalsust, kui
sedagi.
Winter: Kas kõik LSD
kasutamised on olnud kasulikud?
Grof: Ei. Muidugi on olnud ka
destruktiivset kasutamist. Sõjaväelased üle kogu maailma kaalusid tõsiselt LSD
kasutamist keemiarelvana ning paljude maade salapolitseid tundsid huvi LSD kui
ajupesu ja ülekuulamise vahendi vastu. Nad on uurinud igasuguseid
kurjakuulutavaid võimalusi. Psühhedeelikud on vahendid. Neis pole olemuslikult
midagi head ega halba. See on nagu küsida, kas nuga on ohtlik või kasulik:
sõltub sellest, kes seda kasutab ja millisel eesmärgil.
Winter: Mis on “mittetavalised
seisundid”? Kas need erinevad muutunud teadvuseseisunditest?
Grof: Ei, need on üks ja sama.
Peavoolu psühhiaatria nimetab neid “muutunud seisunditeks”, aga mulle see termin
ei meeldi. See sisaldab teatavat halvustavat suunitlust, just nagu annaksid need
seisundid kahjustatud või moonutatud vaatepildi meist endist või tegelikkusest.
Kuid samas on ka inimesi, kellel on probleeme terminiga “mittetavalised
seisundid”. Meie tütre abikaasa pärineb põlisameeriklaste perekonnast ning tema
ema ütles mulle ükskord, “Stan, ma ei saa aru, miks sa nimetad neid seisundeid
‘mittetavalisteks’. Minu rahva jaoks on need seisundid osa normaalsest kogemuste
spektrist, mis inimolenditel võivad olla.” Niisiis võin ma endast kujutada küll
avangardi Lääne akadeemilistes ringkondades, kuid tema jaoks olen ma väga ajast
maha jäänud ja mõtlemise poolest piiratud.
Mind huvitavad eriti just need mittetavalised
seisundid, millel on terapeutiline, transformatiivne ja heuristiline
potentsiaal. (Viimane termin tähendab seda, et need võimaldavad ligipääsu uuele
informatsioonile, mis puudutab psüühet, teadvust ja reaalsust.) See ei kehti
kõikide mittetavaliste seisundite puhul. Näiteks purjusolekul ei ole mingit
seesugust potentsiaali. Samuti pole seda deliiriumil, mis on põhjustatud kõrgest
palavikust või ureemia tõttu tekkivast mürgistusest. Oma tööd alustades mõistsin
ma, et meil pole psühhiaatrias spetsiaalset terminit positiivse potentsiaaliga
mittetavaliste seisundite jaoks, ning nõnda siis otsustasin ma ise ühe sellise
välja mõelda: Ma nimetan neid “holotroopilisteks”, mis tähendab sõna-sõnalt
“terviklikkuse poole liikuma”.
See annab mõista, et me ei ole oma igapäevases
teadvuseseisundis terviklikud, kuna me samastame end ainult osaga sellest, kes
me tegelikult oleme. Hindud ütlevad, et me ei ole namarupa, mis
tähendab “nimi ja kuju” või “keha ja ego”. Me kanname sügaval enda sees jumaliku
energia tuuma, mis on identne universumi loova energiaga. Holotroopilised
seisundid viivad meid – mõnikord väikeste sammudega, mõnikord suurte hüpetega –
välja meie igapäevasest identiteedist ning meie psüühe sügavamatesse
valdkondadesse, kus meil on võimalus tagasi taotleda oma kosmilist staatust. Me
mõistame oma enda jumalikkust ja oma põhiolemuslikku sügavat sidet teiste
inimeste, looduse ja kogu elavaga.
Winter: Kas need on need, mida
sa nimetad psüühe “transpersonaalseteks” valdkondadeks?
Grof: Jah. Traditsiooniline
psühhoanalüüs piiritleb psüühe postnataalse elulooga: asjadega, mis on juhtunud
meiega väikelapseeas, lapsepõlves ja hilisemas elus. Alateadvuslik meel, nagu
Freud seda defineeris, koosneb kogu sellest meie elust pärinevast materjalist,
mille me oleme unustanud, alla surunud, leidnud olevat vastuvõetamatu või
tõrjunud. Holotroopilistes seisundites tuleb teatud osa kogemusest sellest
eluloolisest materjalist, kuid asi ei piirdu sellega. Kui sa sessiooni jätkad
või psühhedeelikute doosi suurendad, siis hakkavad kogemused kanduma teistesse
valdkondadesse. Enamiku inimeste jaoks on järgmiseks kättesaadavaks piirkonnaks
see, mida ma nimetan “perinataalseks regiooniks” ja mis sisaldab mälestusi
kogemustest, mis eelnesid sündimisele, seostuvad sellega või vahetult sellele
järgnesid.
Perinataalsest regioonist veelgi sügavam on
transpersonaalne tasand, tohutu ala psüühes, kus sul võib olla kogemus sellest,
kuidas muututakse teisteks inimesteks, loomadeks või koguni taimedeks. Ühel oma
sessioonil oli mul kogemus, kus ma olin lihasööja taim ning püüdsin kinni ja
seedisin ära kärbse. Teisel korral muutusin ma sekvoiapuuks. Need kogemused pole
mitte ainult väga veenvad, vaid need võivad anda meile uut ja täpset
informatsiooni, mida meil enne ei olnud. Veel ühte tüüpi transpersonaalsed
kogemused sisaldavad reise inimajaloo erinevatesse perioodidesse. Inimesed
räägivad, kuidas nad elasid uuesti läbi kogemusi eelmistest eludest. Ja on
olemas kategooria transpersonaalseid kogemusi, mis viivad meid maailmamütoloogia
valdkonda; seal võime me kohtuda erinevatest kultuuridest pärinevate jumaluste
või deemonlike tegelastega ning külastada arhetüüpseid sfääre, nagu taevas ja
põrgu.
Psühhoanalüüsi ajalugu on kujutanud endast
alateadvusliku psüühe üha sügavamate tasandite järk-järgulist avalikustumist.
Freud kasutas vastsündinust rääkides mõistet “tabula rasa” – puhas tahvel – ja
uskus, et psühholoogiline elu algab pärast sündimist. Tema õpilane Otto Rank
esitas Freudile väljakutse ja pidas kõige tähtsamaks sünnitraumat. Siis oli
Sándor Ferenczi, kes uskus, et me kanname oma alateadvuses mälestusi meie
eksistentsist ürgookeanis, kus elu alguse sai. Ning kõige radikaalsem renegaat
ja innovaator Carl Gustav Jung avastas, et lisaks freudistlikule individuaalsele
alateadvusele on igaühel meist juurdepääs ka “kollektiivsele alateadvusele”,
kogu inimkonna ajaloo ja kultuurilise pärandi varaaidale. Teatud tingimustel on
meil võimalik saada vahetu ligipääs informatsioonile, mis puudutab sellesse
valdkonda ladustunud maailma ajalugu ja mütoloogiat ning mis ületab
märkimisväärselt meie seniseid intellektuaalseid teadmisi.
Winter: Sina ja su naine
Christina arendasite välja holotroopilise hingamistöö kui vahendi mittetavaliste
seisundite esile kutsumiseks ilma psühhedeelikuteta. Mis viis teid just nimelt
hingamisega töötama?
Grof: Ma olin töötanud
psühhedeelikutega alates 1956. aastast, kõigepealt Prahas ja seejärel Marylandi
Psühhiaatriliste Uuringute Keskuses Baltimores. Umbes 1973. aasta paiku muutus
üha raskemaks ja raskemaks psühhedeeliliste projektide jaoks luba ja rahastamist
saada ning nõnda siis otsustasin ma aasta vabaks võtta, et kirjutada kaks
raamatut. Ühel koosviibimisel New Yorgis puutusin ma kokku Californias, Big
Suris asuva Esaleni Instituudi ühe asutaja Michael Murphyga ning ta esitas mulle
kutse tulla ja elada seal nende raamatute kirjutamise ajal. Ma andsin nõusoleku
pidada mõned seminarid Esaleni jaoks, vastutasuna toa ja toidu eest. Seminaridel
osalejad olid frustreeritud, et neil ei olnud võimalust võtta LSD-d ja saada
mõned harukordsed kogemused, nagu need, millest ma neile rääkisin, aga mul ei
olnud luba Californias psühhedeelilisi aineid anda. Siis meenusid mulle mõningad
tähelepanekud, mida ma olin teinud Prahas. Oli olnud paar juhtumit, mil
patsiendid olid LSD sessioonidel spontaanselt kiiremini hingama hakanud, siis
kui aine mõju lahtuma hakkas. Nad ütlesid mulle, et kiire hingamine viis nad
kogemusse tagasi ning süvendas ja intensiivistas seda. Seega, kui inimesed
Esalenis avaldasid soovi kogeda mittetavalisi seisundeid, siis mõtlesin ma,
Miks mitte proovida teha midagi hingamisega.
Esmalt lasksime me inimestel lamada ringis, pead
keskpaiga suunas, kätest kinni ja silmad suletuna. Siis lasksime me neil
kiiremini hingata, samal ajal väljakutsuvat muusikat mängides. Alati oli rühmas
keegi, kes oli väga lähedal mingile olulisele alateadvuslikule materjalile. See
inimene võis vallanduda ja siseneda intensiivsesse emotsionaalsesse protsessi.
Siis katkestasime me rühmaharjutuse ning keskendusime selle inimese
abistamisele, kasutades mõnda kehatöö vormi.
Ma teadsin oma Praha patsientide põhjal, et kehaga
töötamine võiks aidata mõnel inimesel lahendamata kogemuse läbida. See oli
saanud alguse ühest minu kliendist, kes LSD kogemusest välja tulles tundis end
üsna pinges ja vihasena ning mainis, et tal on õlas valu. Ta tagus endale vastu
õlga ja palus, et ma sellele vajutaksin. Ma arvasin, et Mida siin ikka
kaotada on? Nõnda siis hakkasin ma suruma. Ta hakkas välja elama, tegi
nägusid, väristas end, mõmises, köhis ja karjus. Me tegime seda veidi aega, kuni
ta oli täielikult lõdvestunud, valust vaba ja heas tujus. Ühel teisel korral
koges üks naine sessiooni lõpuperioodil tugevat iiveldust. Ta ütles, et miski
istub tal kõhus ning nõnda siis panin ma oma käe ta kõhule ja surusin kergelt;
ta hakkas nägusid ja hääli tegema. Ma palusin tal välja öelda, kuidas ta end
tunneb ja see vallandas hoogsa oksendamise. Ka tema tundis end juba mõne minuti
pärast paremini. Mõnikord juhtus Esaleni seminaridel, et samal ajal kui me ühe
inimesega töötasime, võis selle pealt vaatamine mõnel teisel vallandumise esile
kutsuda, või siis toimus see kolmel inimesel korraga, nagu ahelreaktsioon.
Christina töötas ühega ja mina teisega ning mõned inimesed rühmast hoidsid
lihtsalt kolmandal kätt ja ootasid.
Siis ühel päeval vigastasin ma aias oma selga, just
enne seda kui meil oli nelikümmend kuus inimest seminarile tulemas. Mul oli
liiga valus, et nendega füüsiliselt töötada, aga me ei saatnud neid koju: mõned
olid tulnud Austraaliast, Lõuna-Ameerikast ja Euroopast. Niisiis otsustasime nad
lihtsalt paaridesse jagada ja öelda, kuidas teineteisega töötada, ning ise ringi
jalutada ja protsessi superviseerida. See sessioon oli niivõrd edukas, et
sellest ajast peale olema me just nõndaviisi toimunud.
Winter: Mis tüüpi muusikat sa
mängid?
Grof: Üldjuhul algab sessioon
muusikaga, mis on dünaamiline, voogav ning emotsionaalselt meelt ülendav ja
kindlust sisendav. Sessiooni jätkudes muusika intensiivsus järk-järgult tõuseb
ja see koosneb jõulistest rütmilistest paladest, mis on võetud eelistatavalt
erinevatest põlisrahvaste kultuuridest. Erinevalt Lääne heliloojatest ei ole
põlisrahvaste muusikud huvitatud eelkõige esteetikast. Ehkki nende muusika ja
rütmiline laul võib olla kaunis, on nende esmaseks huviks muuta osalejate
teadvust, kutsuda esile transiseisund. Samamoodi ei tantsi pöörlevad dervishid
inimeste lõbustamiseks; nad tantsivad selleks, et kogeda ühendust
jumalikuga.
Umbes poolteist tundi pärast sessiooni algust, mil
kogemus üldjuhul kulmineerub, pakume seda, mida me nimetame “läbimurde
muusikaks”. Selleks kasutatavad valikud varieeruvad pühalikust muusikast –
missad, oratooriumid, reekviemid ja võimsad orkestripalad – kuni dramaatilise
filmimuusikani. Sessiooni teisel poolel muusika intensiivsus järk-järgult langeb
ning me toome sisse hellad ja emotsionaalselt liigutavad palad ehk “südame
muusika”. Ja viimaseks, sessiooni lõppemise perioodil on muusika lendlev,
meditatiivne.
Winter: Miks sa eelistad
rühmades töötamist?
Grof: Sellel on mitmeid
põhjusi: Kogemus on jõulisem, kui paljud inimesed seda ühiselt jagavad, ja kui
meil on suurem ruum, siis saame kasutada võimsat muusikat. Samuti, kui kogemusi
saavad paljud inimesed, siis on see tunduvalt kergem nende jaoks, kes on liiga
kartlikud, et osaleda. Pärast hingamissessioone jagame me rühmas lugusid. Kui sa
kuuled kolme, nelja või viit inimest ütlemas, et neil oli samasugune kogemus
nagu sinul, siis julgustab see sind olema oma jagamises avatum. Inimesed
tajuvad, et me oleme selles kõik koos. Nad julgustavad ja toetavad üksteist. Ja
lõpuks pole vähetähtis ka majanduslik aspekt. Rühmas töötamine on lihtsalt
paljudele kättesaadavam. Võib-olla oleks ideaalne, et üks või kaks välja õppinud
inimest töötavad sinuga kolm tundi, aga see on kallis. Sel nädalalõpul töötame
me umbes 150 inimesega. Meie suurimad rühmad on koosnenud 300 kuni 360 osalejast
koos 30 kuni 40 välja õppinud abilisega, kes tulevad alati, kus nende abi vaja
on.
Paljud inimesed räägivad meile, milline eriline
kogemus on nende jaoks olla hoidja ja olla kohal teise inimese jaoks ning kui
palju nad õppisid, nähes teist inimest heitlemas teatud probleemidega.
Rahvusvahelistel tranpersonaalsetel konverentsidel, mida me Christinaga aastate
jooksul läbi oleme viinud, on inimesed maadest või rühmadest, kes ajalooliselt
on teineteist vihanud – nagu sakslased ja juudid või inimesed maadest, kes
kannatasid natside all, või siis venelased ja inimesed Nõukogude Liidu
satelliitriikidest – olnud üksteisele hoidjateks ning on olnud täiesti
imestusväärne vaadata, kuidas piirid lahustuvad ja kujuneb välja ühtsuse tunne.
Isegi keelebarjäärid pole eriti takistuseks, kuna palju sellest toimub
mitteverbaalselt.
Winter: Kui põhjalikku
väljaõpet läheb vaja, et olla abiliseks?
Grof: Väljaõpe koosneb
seitsmest kuuepäevasest blokist ja kahenädalasest sertifitseerimisprotsessist.
Väljaõppes paneme me suurt rõhku enese-uurimisele: et saada tuttavaks iseendaga
ja õppida usaldama oma sisemist tervendavat intelligentsust. Väljaõppe kõige
tähtsam osa ei ole mitte õppida “tehnikat”, vaid teha palju sisemist tööd.
Kõike, mida abilised teevad, juhib üks peamine põhimõte: nad võtavad juhtlõngu
hingajatelt ja teevad koostööd hingajate sisemise tervendava intelligentsusega
ning leiavad siis lihtsalt parima viisi intensiivistada seda, mis juba
toimub.
Holotroopiline hingamistöö järgib põhiolemuselt
strateegiat, mida kirjeldas Jung, kes ütles, et on võimatu psüühest
intellektuaalselt aru saada. Intellekt on psüühe osa ega ole positsioonil, kus
saaks seda mõista või manipuleerida. On suurepärane lõik Victor Hugo raamatus
Les Misérables: “On üks näitemäng, mis on suursugusem kui meri; see on
taevas. Ja on üks näitemäng, mis on suursugusem kui taevad; see on psüühe
sisemus.” See, mida psühhoterapeut Jungi järgi teha saab, on luua toetav
keskkond, kus transformatsioon aset saaks leida. Niipea, kui meie kliendid
sisenevad holotroopilisse seisundisse, juhitakse tervendamisprotsessi seestpoolt
ning see ei nõua mingit meie poolset professionaalset juhendamist.
Protsess aktiveerib automaatselt tugeva emotsionaalse
laenguga alateadvusliku materjali, säästes abilised lootusetust ülesandest
sorteerida välja see, mis on “relevantne” – see on just see, mis vaevab
vestlusteraapiat. Abilised lihtsalt toetavad seda, mis parajasti hetk hetke
järel esile kerkib, usaldades, et protsessi juhib intelligentsus, mis on üle
intellektuaalsest mõistmisest, mis on omandatud professionaalse väljaõppe
käigus, ükskõik millises erinevas psühhoteraapia koolkonnas.
Winter: Mida öelda hoidjate
kohta? Nad on inimesed tänavalt, kellest mõnedel ei ole kunagi olnud mingit
kokkupuudet psühholoogiaga.
Grof: Enamik inimesi saab
sellega suurepäraselt hakkama. Tegelikult on meil rohkem probleeme psühhiaatrite
ja psühholoogidega, kuna nad toovad kaasa oma ideed ja vastustavad seda
rõhuasetust, mille me paneme sisemisele tervendajale. Väljaõppinud
professionaalid tahavad midagi teha, aga meie ei tee üldjuhul mitte
midagi kuni sessiooni lõpuni ning siis võtame midagi ette ainult juhul, kui
sessioon ei jõua loomuliku lahenemiseni. Juhendamine peab tulema seestpoolt: see
pole mitte mina, kes sulle ütleb, mida teha; see oled sina, järgides oma enda
tervendavat energiat. Professionaalidel on harilikult raskusi omandatud
väljaõppest lahti laskmisega. Inimesed tänavalt kalduvad reegleid aktsepteerima
ja juhtnööre järgima.
Winter: Millised on
meditsiinilised vastunäidustused holotroopilise-hingamistöö sessioonil
osalemisele?
Grof: Hingamistöö võib olla
ohtlik inimestele, kellel on tõsiseid südame-veresoonkonna häireid, kuna
sessioon võib sisaldada tugevaid füüsilisi pingeid, intensiivseid emotsioone ja
märkimisväärset stressi. Samal põhjusel ei peaks osalema rasedad ja inimesed,
kellel on esinenud epilepsiat. Ning kuna me pakume pigem lühiajalist seminari ja
mitte tööd statsionaarses asutuses, kus on võimalused ka ööseks jääda ja kus on
väljaõppinud personal, siis ei kaasa me inimesi, kellel on olnud tõsiseid
emotsionaalseid probleeme, mis on minevikus vajanud psühhiaatrilist
hospitaliseerimist.
Winter: Sa oled kasutanud
väljendit “spirituaalne hädaolukord”, et kirjeldada teatud tüüpi psühholoogilisi
kriise. Mis see on ja kuidas eristada spirituaalset hädaolukorda
psühhiaatrilisest seisundist, mis vajaks meditsiinilist
sekkumist?
Grof: Esialgu
psühhedeelilistel sessioonidel ja hiljem hingamistöö sessioonidel nägime me
sageli, kuidas inimestel olid kogemused, mis näisid ängistavate ja
hirmutavatena, kuid mis muutusid tervendavateks ja transformatiivseteks, kui me
pakkusime sobivat toetust ja lasksime neil seisunditel areneda. Teatud hetkel
paistis olevat loogiline kasutada sama lähenemisviisi sarnaste kogemuste puhul,
mis tekivad spontaanselt, keset igapäevaelu. Me hakkasime nimetama neid
“spirituaalseteks hädaolukordadeks” (“spiritual emergencies”). Selles on veidi
sõnademängu, kuna emergere tähendab ladina keeles “esile kerkima” (“to
emerge”); kui miski kerkib esile liiga kiiresti, meid üllatab ja tekitab
probleeme, siis viidatakse sellele kui “hädaolukorrale”
(“emergency”).
Spirituaalsete hädaolukordade allikateks on
traumaatilised mälestused, mis pärinevad lapsepõlvest, väikelapseeast,
sündimisest ja prenataalsest elust. ning materjal ajaloolisest või arhetüüpsest
kollektiivsest alateadvusest. Me avastasime, et kui inimesed on suutelised
protsessiga kaasas püsima, siis võivad isegi kõige raskemad kogemused olla
lõpptulemusena tervendavad ning viia pigem läbimurdeni kui kokkuvarisemiseni.
Sama asi on psühhedeelikutega: halvim, mida sa võid teha, on anda
trankvillisaatoreid inimesele, kes on parajasti keset oma halba reisi; see
kindlustab, et kogemus ei saa lahendatud.
Hingamistöö puhul tahad sa minna
sügavamale kogemusse ja sellest läbi jõuda, iseäranis juhul, kui tegemist on
millegi niisugusega nagu näiteks sündimise uuesti läbi elamine – mis juba
definitsiooni kohaselt on protsess, millel on algus, kulminatsioon ja
lahenemine. Anda inimesele trankvillisaatoreid oleks sama mis panna käsi beebi
pea peale, lükata ta tagasi sünnikanalisse ja tõkestada sünni
toimumist.
Peavoolu psühhiaatria ja psühholoogia poolt kasutatav
kitsas ja pealiskaudne psüühe mudel ei paku mingit selgitust nendele
seisunditele, peale idee, et neid kogemusi tekitab mingit liiki tundmatu
patoloogia. Aga kui võtta arvesse, et neid seisundeid võib ette tulla mitte
ainult pärast LSD manustamist, vaid ka millegi nii lihtsa rakendamisel nagu seda
on kiirem hingamine, siis muutub keeruliseks vaadelda neid kui patoloogiat. Sa
hakkad neid nägema kui psüühe loomulikke manifestatsioone. Niisiis on mõttekas
pakkuda neile toetust, selle asemel et neid maha suruda.
Ma usun, et sellel kontseptil on globaalsed mõjud.
Igal pool maailmas teeb üha rohkem ja rohkem inimesi läbi kriise, mis on
potentsiaalselt transformatiivsed. Kuid arvestades seda viisi, kuidas
psühhiaatria tänapäeval töötab, on kahjuks olemas tendents takistada ükskõik
kellel niisugust kriisi läbi teha. Aga kui me neid inimesi õigesti toetame, siis
võivad kriisid viia isiksuse muutusteni, mis teeks inimkonna jaoks ellu jäämise
palju tõenäolisemaks, kuna me saaksime läbi töötada suure hulga agressiivseid ja
enese-hävitajalikke impulsse, mida me kõik suures mastaabis välja
elame.
Pärast holotroopiliste seisundite kogemist on
tendents, et inimese piirid lahustuvad, olgu nendeks siis rassilised, soolised,
kultuurilised, poliitilised või religioossed piirid. Inimestel on kalduvus
liikuda organiseeritud religioonilt rohkem müstilise, universaalse vaatenurga
poole. Minu arvates on organiseeritud religioonid tänapäeva maailmas pigem
probleem kui lahendus. Nende vahelised lahkhelid tekitavad palju vaenulikkust ja
vägivalda ning sama kehtib isegi religioonide sisemiste lahkhelide
puhul, nagu näiteks sajandeid kestnud verevalamine protestantide ja
katoliiklaste või sunniitide ja shiitide vahel. Me ei vaja tegelikult religioone
koos nende vastastikkust kahju toovate konfliktidega; me vajame spirituaalsust,
mis need ületab.
Mütoloog Joseph Campbell tavatses öelda, et sa
peaksid nendest spetsiifilistest Jumala kujutistest, mida inimesed kummardavad,
mööda vaatama ja nägema nende taga arhetüüpset tasandit. Sa tahad suhestuda
allikaga, millest kõik kujutisest tulenevad. Kasulik Jumal on see Jumal, kellel
pole mingit kuju, kuid kellel on potentsiaal luua kõik kujud ja vormid. Aga
niipea, kui sulle hakkavad meeldima mõned spetsiifilised kujutised, sümbolid ja
rituaalid ning sa tahad neid teistele peale sundida, on tegemist ohtliku
religiooniga. Inimesed, kes kogevad holotroopilisi seisundeid heades tingimustes
– ja me püüame luua oma sessioonidel armastava keskkonna – arendavad välja
spirituaalsuse, mis on kõike-hõlmav, ning nende pühendumus on esmajärjekorras
planetaarne ja mitte seotud mõne spetsiifilise rühma või riigiga. Ehk nagu
Buckminister Fuller ütles: see on “Kosmoselaev Maa” ja me oleme kõik selle
pardal koos.
Winter: Sa ütlesid, et mõned
spirituaalsed hädaolukorrad sisaldavad sündimisest või eelmistest eludest
pärineva trauma läbi elamist. Kas sulle tundub, et inimestel on
tegelikud kogemused oma sünnist ja emaüsast ja isegi kaugemast
ajaloost?
Grof: Mul on hulk näiteid, kus
inimesed on jõudnud jälile oma sündimist puudutavatele detailidele, mida nad
tõenäoliselt ei saanud enne teada, aga millele me oleme saanud kinnitust, kui
oleme pääsenud ligi sündimisel tehtud ülestähendustele või rääkinud emaga. Minu
jaoks on küsimus selles, kas me kogeme seda täpselt samamoodi, nagu loode seda
koges, või on sellele tooni andnud kõik vahepealsed aastad. Me oleme nüüd
täiskasvanud, kes regresseeruvad algsesse situatsiooni, ja me kogeme samaaegselt
kahte rolli: meil on loote kogemus ja me tõlgendame seda täiskasvanutena,
kasutades informatsiooni, mida lootel ei olnud.
Winter: Kas traumaatilise
sündmuse uuesti kogemine on alati terapeutiline või rohkendab see mõnikord
traumat?
Grof: Seda probleemi on
mõnevõrra käsitletud Iiri psühhiaatri Ivor Browne ja tema kolleegide kirjutises
pealkirjaga “Mittekogetud Kogemus” (“Unexperienced Experience”). Nad väidavad,
et massiivne psühholoogiline šokk võib viia teadvuse osalise või täieliku
kaotamiseni. Kui traumaatilist sündmust ei suudeta täielikult psühholoogiliselt
“läbi seedida”, siis see tõrjutakse ja jääb alateadvusesse, kus sellel on häiriv
mõju inimese emotsionaalsele ja psühhosomaatilisele seisundile ning käitumisele.
Kui traumaatiline mälestus teadvusesse tõuseb, siis pole see õigupoolest mitte
algselt juhtunu uuesti läbi elamine, vaid esimene täielik kogemus
sellest sündmusest, mis võimaldab sellel lõpule jõuda. Niipea, kui traumaatilist
mälestust on täielikult teadvuslikult kogetud, kui see on läbi töötatud ja
integreeritud, lakkab see avaldamast negatiivset mõju inimese
igapäevaelule.
Winter: Sa ütlesid, et meil
tuleb radikaalselt revideerida meditsiinilist mudelit
psühhiaatrias.
Grof: Psühhiaatria kujunes
välja kui meditsiini alameriala ning alguses tegi see tohutuid edusamme, eriti
just üheksateistkümnendal sajandil. Näiteks avastasid psühhiaatria vallas
tegutsevad uurijad, et psüühilised probleemid, nagu nõdrameelsus ja
suurusluulud, võivad olla kolmandas faasis süüfilise sümptomid. Mõnedel
patsientidel avastasid nad ajus ajutisi kasvajaid või aterosklerootilisi
muutusi. Näis, et kui me sama moodi jätkame, siis võime me lõpuks kõiki
psüühilisi häireid bioloogiliselt seletada.
Kuid aja möödudes jäi siiski järele suur hulk
psüühilisi häireid, millele ei suudetud leida mingit meditsiinilist põhjust.
Siis leiutasime me psühhofarmakoloogia, mis tegi võimalikuks ravida selliste
häirete sümptome, millele ei olnud leitud mingit bioloogilist selgitust ja mille
jaoks ei olnud olemas mingit põhjusele suunatud teraapiat. Kui inimene ei suuda
magada, siis saab ta unerohtu. Kui inimene on ärritunud, siis kirjutad talle
trankvillisaatoreid. Kui inimene on liiga pärssunud, siis annad talle
stimulanti. Lõpuks jõudsime olukorda, kus me ajame omavahel segi sümptomite alla
surumise ja tervendamise. Kas patsient on vähem ärevuses? Tema kliiniline
seisund paraneb. Vähem agressiivne ja rohkem sõnakuulelik? Ta toibub.
See terapeutiline filosoofia erineb oluliselt
strateegiast, mida kasutatakse üldmeditsiinis, kus sümptomitele suunatud ravi
kohaldatakse kahel juhul. Esiteks siis, kui me tegeleme küll peamise põhjusega,
kuid soovime siiski ka ebasoovitavaid sümptome kahandada. Nii näiteks võime me
lisaks antibiootikumidele, mida manustatakse infektsiooni põhjustaja vastu
võitlemiseks, anda ka aspiriini, et patsiendi kehatemperatuuri alla viia. Teine
variant on ravimatute haiguste puhul, kus kõik, mida me teha saame, on ravida
sümptome. Seega tegeleme me psühhiaatrias paljude häiretega nii, nagu oleksid
need ravimatud ning kõik, mida me teha saame, on hoida sümptomid kontrolli all.
Kuid see on nagu palaviku alandamine, ilma et küsitaks, mis palavikku põhjustab.
Töö holotroopiliste seisunditega suudab teha enamat kui sümptome alla suruda.
See suudab minna taustal oleva olukorra juurteni ja seda olukorda
muuta.
Homöopaatias, mis on sarnane holotroopilisele
lähenemisviisile, annavad sümptomid märku organismi jõupingutusest iseennast
tervendada. Homöopaat püüab teha midagi, et sümptome ajutiselt
võimendada. Samamoodi on ka holotroopilise hingamistöö puhul, kus
sümptomite ilmnemine tähendab, et miski on läbi töötamiseks pinnale kerkimas.
Inimene võib karjuda ja köhida ja läkastada, aga see ei tähenda, et tegemist
oleks patoloogiaga – niipea kui sa saad teada seda põhjustanud olukorra,
põhjendab see ära sedalaadi reageeringu. Kui sa kasutad traditsioonilist
psühhiaatrilist mudelit, mis on piiratud postnataalse elulooga, kuid
dramaatiliste sümptomite allikas on psüühe sügavamatel tasanditel – näiteks
seotud sünnitraumaga –, siis pole sul neile sümptomitele loogilist selgitust ega
mingit alust nendega tegelemiseks. Sa pead sümptomid mingi tundmatu
patoloogilise protsessi kraesse ajama.
Winter: Sa ütled, et me ei
peaks spirituaalsete hädaolukordade puhul sümptome alla suruma, vaid selle
asemel neid toetama. On tõsi, et armastuse ja toetusega võib kaugele jõuda, kuid
mõned inimesed, kellel on toetavad perekonnad ja sõbrad, sooritavad siiski
enesetapu ravimata jäänud depressiooni tõttu. Kuidas me teame, millal ravida
sümptome?
Grof: Spirituaalsete
hädaolukordade olemasolu tunnistamine ei tähenda seda, et me hülgame peavoolu
psühhiaatria teooriad ja praktikad. Mõned mittetavalised seisundid on oma
olemuselt selgelt bioloogilised ja nõuavad meditsiinilist ravi. Kui peavoolu
psühhiaatritel on kalduvus müstilisi seisundeid patologiseerida, siis samas on
olemas ka vastupidine eksimus, millisel puhul psühhootilisi seisundeid
romantiseeritakse ja ülistatakse ning vaadatakse mööda tõsisest meditsiinilisest
probleemist.
Kahjuks pole võimalik pakkuda välja täpseid
kriteeriume, kuidas teha vahet spirituaalse hädaolukorra ja psühhoosi vahel.
Psühhootilised seisundid, mis pole oma olemuselt selgelt orgaanilised, pole
meditsiiniliselt defineeritud. On väga kaheldav, kas neid peaks üldse
“haigusteks” nimetama. Nad pole kindlasti haigused samas mõttes, nagu
suhkrutõbi, tüüfusepalavik või pahaloomuline kehvveresus. Nad ei anna mingeid
spetsiifilisi kliinilisi või laboratoorseid tulemusi. Nende seisundite diagnoos
põhineb täielikult tähelepanekutel ebatavaliste kogemuste või käitumise
koha.
Mida me saame teha, on viia läbi meditsiiniline
läbivaatus, et eristada seisundid, mis on oma olemuselt puhtalt orgaanilised ja
nõuavad bioloogilist ravi. Järgmine oluline juhtnöör on see, kas mittetavaline
teadvuseseisund sisaldab kombinatsiooni biograafilistest, perinataalsetest ja
transpersonaalsetest kogemustest, mida saab esile kutsuda “normaalsetel”
inimestel, kasutades selleks psühhedeelikuid, kiiremat hingamist, kehatööd ja
mitmesuguseid teisi tehnikaid. Need meist, kes tegelevad holotroopilise
hingamistööga, näevad niisuguseid kogemusi iga päev meie seminaridel ja
kursustel. Selle fakti valgusel on raske niisuguseid kogemusi, kui need leiavad
aset spontaanselt, mõne eksootilise ja seni veel tundmatu patoloogia arvele
kirjutada. On mõttekam läheneda neile kogemustele samamoodi nagu seda tehakse
holotroopilistel sessioonidel: julgustada inimesi protsessile järele andma ning
toetada kättesaadavaks muutuva alateadvusliku materjali esile kerkimist ja selle
täielikku väljendamist.
Samuti on inimeste jaoks oluline ära tunda, et see,
mis nendega juhtub, on nende sisemine protsess, ning olla avatud kogemuslikuks
tööks. Transpersonaalsed strateegiad ei sobi inimestele, kes kasutavad
projitseerimist või kannatavad jälitusluulude all. Viis, kuidas klient oma
kogemustest räägib, eristab sageli paljutõotavad kliendid ebasobivatest või
kaheldavatest. Kui inimene kirjeldab oma kogemusi koherentsel ja artikuleeritud
moel, ükskõik kui erakordne ja kummaline nende sisu ka olla võib, on see hea
näitaja.
Winter: Kas vestlusteraapia on
tänapäeval veel asjakohane?
Grof: Jah. Ma arvan, et on
olukordi, kus verbaalsetest lähenemisviisidest on kasu. Näiteks on
paariteraapias hea, kui on neutraalne isik, kes vaatleb vastastikkust suhtlust,
teeb kindlaks kommunikatsioonis olevad nõiaringid ja juhib neile tähelepanu,
annab tagasisidet ja nii edasi. Sama kehtib ka pereteraapia puhul. Aga isegi
neil juhtudel oleks tunduvalt efektiivsem, kui inimesed teeksid kõigepealt veidi
individuaalset tööd oma sisemiste probleemidega, selle asemel, et neil on väline
vaatleja, kes neile ütleb, kuidas nad neid probleeme üksteisele projitseerivad.
Kui sa oled tegelenud individuaalselt nende raskete emotsioonide allikatega ning
on ikka veel vajadus korrigeerida isikutevahelist vastastikkust suhtlust, siis
võib terapeut kasulikuks osutuda.
Kuid verbaalse teraapia suutlikkusel on piirid;
näiteks on illusioon uskuda, et sa suudad teha midagi psühhosomaatiliste
häiretega neist rääkides.
Winter: Häiretega, nagu
näiteks…
Grof: Astma.
Winter: Astma on
psühhosomaatiline häire?
Grof: Astmal paistab olevat
nii emotsionaalne kui ka allergiline komponent. Mõnede patsientide puhul on see
pigem üks kui teine. Me oleme näinud arvukalt inimesi holotroopilist
hingamistööd kasutades astmat läbi töötamas. Psühhogeense astma taga on
tüüpilisel juhul traumaatilised mälestused, mis sisaldavad lämbumis- või
uppumisohus olemist, läkaköha, rasket sündimist ja nii edasi. Me õhutame inimesi
kasutama häält, köhimist, kehaliigutusi ning teisi energeetilise ja
emotsionaalse vallandumise vahendeid, kui nad neid mälestusi läbi töötavad.
Kehatöö kasutamine – rakendades blokeeritud piirkondade peale surumist – võib
seda protsessi paljuski kergendada.
Winter: Mida öelda ärevuse
kohta?
Grof: Ärevuse puhul pole
vestlusteraapia taas kord eriti efektiivne. On hädavajalik teha kindlaks ja tuua
teadvusesse ärevuse allikaks olevad situatsioonid ning need uuesti läbi elada,
mida saab aga teha ainult kogemuslikult. Üheks kõige tähtsamaks ärevuse allikaks
on sünnitrauma, ning seda pole muidugi võimalik rääkimisega lahendada. Samuti
leiame me palju lõksu jäänud emotsionaalset ja füüsilist energiat depressiooni
taga. Paljud depressiooniga inimesed teevad märkimisväärseid edusamme, kui nad
oma sündimise uuesti läbi elavad. Tunnid, mis loode sünnikanalis veedab,
tekitavad raskeid emotsioone ja füüsilisi aistinguid, mis jäävad ladustatuna
alateadvusesse, kui me neid kogemusliku tööga ei vabaks ei
lase.
Mul on kogemused traditsioonilisest psühhoanalüüsist
– kolm korda nädalas, seitse aastat – ning samuti psühhedeelilisest teraapiast
ja holotroopilisest hingamistööst, ning minu jaoks ei ole need üldse
võrreldavad: kogemuslikud teraapiad on tunduvalt efektiivsemad. Ideaalne ravi on
kahe variandi kombinatsioon: kõigepealt tee tööd psühhedeelikutega või
hingamistööd ning siis istu koos terapeudiga maha ja tööta läbi see, mis üles
tuleb. Kuid ma arvan, et vestlusteraapia lähenemisviisid ei lähe enamiku
emotsionaalsete ja psühhosomaatiliste probleemide puhul piisavalt
sügavale.
Winter: Kas sünnikogemus on
niisiis primaarne trauma, mille juurde me kõik peame tagasi minema ja selle
uuesti läbi vaatama?
Grof: Ma usun, et me kõik
kanname seda kaasas, kuid mõnedele inimestele on see olulisem kui teistele. See
pole mitte ainult sündimine; see puudutab ka seda, millised olid prenataalsed ja
postnataalsed perioodid. Kui sulle saab juba algusest peale osaks hea emalik
hoolitsus ja palju positiivseid kogemusi, siis mattub sünnitrauma nii sügavale
sinu alateadvusesse, et sellel ei ole sinu edaspidisele elule suuremat mõju. Aga
kui sa tuled halvast emaüsast ja läbid raske sündimise, millele omakorda järgneb
närune postnataalne elu, siis tõenäoliselt manifesteerub see öistes
hirmuunenägudes ja erinevates psühhopatoloogia vormides. Niisiis võib
postnataalne elu sind sünnimälestuse eest kaitsta või siis seda elavana hoida.
Me oleme leidnud, et selles suhtes on kõige tähtsam see, kas sul oli hingamist
häirinud lapsepõlvekogemusi, nagu näiteks läkaköha, difteeria, uppumisohtu
sattumine või vanem vend, kes sind kägistas. Need meenutavad sündimist ja
hoiavad sünnimälestuse elavana.
Winter: Peavoolu meditsiin
ütleb, et perinataalsed kogemused ei ole mälusse salvestatud. Kas on olemas
tõendusmaterjali, peale anekdootlike näidete, mis toetaks sinu väidet, et me
mäletame emaüsas olemist ja sündimist?
Grof: Tavaline põhjus, miks
sündimise mäletamist eitatakse, on see, et vastsündinu ajukoor ei ole piisavalt
küps seda sündmust salvestama. Spetsiifilisemalt siis see, et ajukoore neuronid
pole veel täielikult kaetud kaitsva kattega, mis koosneb “müeliini” nimelisest
rasvasest ainest. Üllataval moel ei kasutata aga sama argumenti selleks, et
eitada nende mälestuste olemasolu ja tähtsust, mis pärinevad sünnile vahetult
järgnevast perioodist – Freudi “oraalsest faasist” – mil müeliinist katted on
ikka veel välja kujunemata. Samas aga tunnistavad psühhiaatrid ja ämmaemandad
üldiselt selle oraalse perioodi ülimalt suurt psühholoogilist tähtsust,
sealhulgas vahetult pärast sündi ema ja lapse vahel toimuva pilkude vahetuse
(“sidumine”) olulisust.
Ühtlasi on hästi teada, et mälu on olemas
organismides, kellel pole ajukoort üldse ning veelgi vähem selle müeliniseeritud
varianti. 2001. aastal sai neuroteadlane Eric Kandel Nobeli preemia füsioloogias
uuringu eest, mis käsitles mälumehhanisme meriteo ehk siis organismi puhul, kes
on kaugelt primitiivsem kui vastsündinud laps. Samuti on looteuuringud näidanud
prenataalses faasis loote äärmist sensitiivsust.
Winter: Kas keegi on leidnud
korrelatsiooni teatud tüüpi sündide ja teatud psühholoogiliste profiilide
vahel?
Grof: Paistab olevat
korreldatsioon raske sündimise ja sissepoole suunatud agressiooni ehk siis
konkreetemalt suitsiidi vahel. Skandinaavia uurija Bertil Jacobson leidis isegi
lähedase korreldatsiooni suitsiidi meetodi ja sündimise loomuse vahel:
suitsiidid, millega kaasnes lämbumine, seostusid sündimise ajal aset leidnud
lämbumisega, vägivaldsed suitsiidid mehhaanilise sünnitraumaga ning ravimite
üledoos opiaatide või barbituraatide manustamisega sünnitusvaevuste ajal. Teised
uuringud on näidanud korrelatsiooni raske sündimise ja väljapoole suunatud
agressiooni – spetsiifilisemalt kriminaalse retsidivismi – vahel. Prantsuse
sünnitusabi spetsialist Michael Odent on näidanud, et paljude haiglate kiirustav
ja kaootiline õhkkond tekitab sünnitaval emal ärevust, hoiab tegevuses
adrenaliini/noradrenaliini süsteemi ning sisestab lootele arusaama maailmast kui
ohtlikust kohast. Samuti pärsib ärevusreaktsioon niisuguste hormoonide
eritumist, mis on seotud vanemliku käitumise ja sidumisega – prolaktiin,
oksütotsiin ja endorfiinid. Need avastused, mis näitavad sünnitingimuste
otsustavat tähtsust tulevasele eelsoodumusele kas siis vägivallale või
armastusele, on kõige olulisem argument rohkem rahulike ja lõdvestunud
sünnikeskkondade taotlemisel.
Traditsioonilise psühhiaatrilise vaatenurga kohaselt
saavad psühholoogilised ja psühhopatoloogilised tagajärjed olla ainult
niisugusel sündimisel, mis põhjustab pöördumatut kahju ajurakkudele. Näiteks
võib raske sünnitusega seostuv hapnikupuudus põhjustada mentaalset peetust või
hüperaktiivsust. Hapnikupuudus sündimise ajal ja viirusnakkused raseduse ajal on
nende väheste järjekindlalt raporteeritud riskifaktorite hulgas, mis soodustavad
skisofreeniat. Kuid üllataval kombel on akadeemilistel psühhiaatritel kalduvus
tõlgendada neid avastusi ainult aju füüsilise kahjustuse seisukohalt ning mitte
kaaluda võimalust, et perinataalsetel haavamistel on lapsele ka tugev
psühhotraumaatiline mõju, hoolimata sellest, kas need ajurakke kahjustavad või
mitte.
Winter: Milline mõju on sinu
kogemustel mittetavaliste seisunditega olnud sinu maailmavaatele ja sinu
mõtetele, mis puudutavad reaalsuse olemust?
Grof: Minu enda kogemused olid
minu vaadete kujunemisel absoluutselt otsustava tähtsusega. Ma pole kindel, kas
minu klientidest, kes rääkisid mulle oma holotroopilistest kogemustest, oleks
olnud minu maailmavaate muutmiseks küllalt, arvestades minu väljaõpet
traditsioonilise teaduse ja meditsiini alal. Ma olen kindel, et oleksin leidnud
viise, kuidas seda ära seletada ja anda kuuldule mõni ratsionaalne tõlgendus.
Paljudel minu kolleegidel, kellel pole selliseid kogemusi endal olnud, on
tõeliselt raske neid raporteid intellektuaalselt läbi seedida. Ma ei mõistnud
tegelikult neid kogemusi, mida ma teiste puhul nägin, enne kui mul olid mõned
enda omad. Ja kui ma sattusin oma kogemustes psühhedeelikutega mõnda raskesse
paika, siis meenusid mulle korduvalt patsiendid, kellega ma olin kokku puutunud
ja kes olid olnud samas kohas – näiteks tundnud, et eksistents on absurdne ja
mõttetu ning kogenud suitsidaalset impulssi. Kui ma olin istunud koos nendega
kui psühhiaater ja nende lugusid kuulanud, siis ei olnud ma tegelikult
mõistnud, millest nad räägivad. Nüüd ma teadsin. Ja see oli samamoodi müstiliste
kogemustega. Kui mul pole endal olnud müstilisi kogemusi ja sa neid mulle
kirjeldaksid, siis oleks see sama, nagu rääkida seksuaalsest orgasmist
kellelegi, kes pole veel jõudnud murdeikka.
Winter: Kuidas on sinu tööd
akadeemilises maailmas vastu võetud?
Grof: On olnud nii seda kui
teist. Minu päritolumaal Tšehhoslovakkias sain ma kõigepealt 2001. aastal
Viirastusliku Kivirahnu Auhinna. Rühm karme Tšehhi akadeemikuid, keda kutsutakse
Sisyphose Klubiks, annavad seda pilkavat auhinda uurijatele, kes nende arvates
“viirastuslikku kivirahnu” mäest üles tõukavad, s.t. teevad palju aastaid ränka
tööd projekti kallal, mis annab naeruväärseid ja veidraid tulemusi. Niisiis sain
ma selle. [Naerab.] Aga siis, 2007. aastal, sain ma väga prestiižika Vision 97
Auhinna fondilt, millele panid aluse endine Tšehhi president Václav Havel ja
tema naine.
Kui ma räägin akadeemilises ringkonnas, siis
tavaliselt on üsnagi palju huvi ja arutelu. Mõnikord ütlevad inimesed mulle, et
nad on mõelnud samas suunas juba aastaid, kuid on peljanud sellest oma
kolleegidele rääkida. Aga minu tööl pole olnud eriti mõju peavoolu
psühholoogiale, kus isegi Jung on siiamaani joone all.
Winter: Kas sa kasutaksid
LSD-d teraapia eesmärgil ka tänasel päeval, kui seadused oleksid
teistsugused?
Grof: Muidugi. Ma arvan, et
see on äärmiselt võimas vahend, üks suurtest minetatud võimalustest, mis
psühhiaatrial oli. Mul on kahju, et uurimistöö katkestati, kuna inimesed võtsid
seda ainet mittesuperviseeritud viisidel. See on umbes nõnda, nagu oleks rühm
teismelisi radioloogialaborisse sisse murdnud ja mänginud röntgenkiirte
aparaadiga, ning arstid oleksid pidanud selle peale röntgenkiirtest loobuma,
kuna intsident näitas, kui ohtliku aparaadiga on tegemist.
Enne kui LSD illegaalseks muutus, rääkisime me
instituudi asutamisest, kus oleksid saadaval paljud erinevad meetodid:
meditatsioon, tai chi, jooga, hingamistöö, Gestalt teraapia, akupunktuur,
aistingutest-ilma-jätmise mahutid, biotagasiside masinad. Seal oleksid olnud
personali hulgas isegi head astroloogid, nagu Richard Tarnas, ja head arstid,
nagu Ann Armstrong, ning inimesed oleksid valinud, mis nende puhul töötab.
Selles kontekstid oleksid psühhedeelikud olnud suurepärane täiendus. Sul oleks
võimalus alustada millegi leebega, nagu näiteks MDMA – ehk “Ecstasy” – ning
liikuda siis seente või LSD juurde. Ideaalina meeldiks mulle, et meil oleksid
kõik need meetodid kättesaadavad, sest erinevad inimesed reageerivad erinevatele
asjadele. On inimesed, kes ei puudutaks LSD-d, kuid tegeleksid ehk Gestaldiga.
Ja võib-olla pärast mõnda aega Gestaldiga tegelemist oleksid nad avatud
hingamistööle ja pärast hingamistöö tegemist on nad ehk avatud
psühhedeelikutele.
Winter: Raamatus When the
Impossible Happens kirjeldad sa oma enda kogemusi mittetavaliste
seisunditega. Miks sa otsustasid raamatus nii avameelne olla?
Grof: 2001. aasta veebruaris
põles meie maja maha ja ma kaotasin kogu oma referents raamatukogu. Muutus
keeruliseks kirjutada raamatuid sel moel, nagu ma seni olin harjunud tegema –
ammutades materjali teiste tööst ja tsiteerides lõike nende raamatutest – ning
nõnda siis otsustasin ma kirjutada mälestusi. Samuti mõtlesin ma, et tavaliste
lugejate jaoks oleks kergem suhestuda isiklike lugudega kui tehnilisemate
kirjutistega. Raamatus ma mitte ainult et ei paljasta ennast, vaid võimaldan ka
enda vastu süüdistust esitada, kuna ma tunnistan, et võtsin psühhedeelikuid
väljaspool uurimistöö konteksti. Aga minu arvates oli see materjal nii oluline,
et ma tahtsin sellest veidi ausalt rääkida, nii et inimesed saaksid õppida
mõnedest nendest vigadest, mida me tegime.
Ma olen alati üritanud tegeleda selle teemaga viisil,
mis on vastuvõetav teadlastele – või vähemalt avatud meelega teadlastele. Meil
on palju informatsiooni spirituaalsest ja müstilisest valdkonnast, mille
teadlased kõrvale heidavad kui irratsionaalse ja ebakonkreetse. Juba alguses
püüdsin ma teadusemaailma ja spirituaalse maailma vahele silda ehitada. Ma
kuulusin väikesesse rühma, kus osalesid veel Abraham Maslow ja Anthony Sutich,
ning me sõnastasime üheskoos transpersonaalse psühholoogia aluspõhimõtted. Meie
eesmärgiks oli luua psühholoogia, mis ei teeks prohvetitest, joogadest ja
šamaanidest psühhootikuid ning mis hõlmaks samal ajal endasse holotroopiliste
seisundite uurimisel tehtud tähelepanekud.
Me tundsime, et olime edukad, aga me ei teadnud,
kuidas sobitada seda uut psühholoogiat peavoolu teadusega. Lõhe religiooni ja
spirituaalsuse vahel paistis olevat ületamatu. Siis mõistsin ma, et teadus, mida
me ei suutnud sobitada transpersonaalse psühholoogiaga, oli seitsmeteistkümnenda
sajandi teadus ning et alates radioaktiivsuse ja röntgenkiirte avastamisest olid
füüsikud ise liikunud edasi sootuks teistsugusele universumi mõistmisele,
kvant-relativistliku füüsika juurde. Ja nagu Fritjof Capra ja teised on
näidanud, on see uus maailmavaade kiiresti lähenemas kujutluspildile
universumist, mida võib leida suurtes Ida filosoofiates ja kõikide aegade
müstilistes õpetustes. Samuti on see kergesti sobitatav transpersonaalse
psühholoogiaga. Kuid paljud teiste distsipliinide teadlased – bioloogid, arstid,
psühholoogid ja psühhiaatrid – on ikka veel kinni selles seitsmeteistkümnenda
sajandi mõtlemises.
Ken Wilber kirjutas oma raamatus The Sociable
God, et kui kusagil näib olevat konflikt religiooni ja teaduse vahel, siis
tõenäoliselt on tegemist “ebareligiooniga” ja “ebateadusega”. Aldous Huxley
kirjutas pärast oma kogemusi meskaliini ja LSD-ga raamatu Heaven and
Hell (Taevas ja Põrgu), kus ta ütleb, et taevas ja põrgu on
reaalsed, kuid et need on teadvuse seisundid ja mitte füüsilised kohad.
Teleskoopidega astronoomilisi taevaid sondeerivad astronoomid pole leidnud ei
Jumalat ega ingleid ning sulas olekus nikkel ja raud maakera keskmes muudavad
selle ebatõenäoliseks asukohaks Saatana sfääri jaoks. Kuid idee, et teadus on
ühitamatu spirituaalsuse ja ehtsa religiooniga, mis põhineb isiklikul kogemusel,
on lihtsalt absurd. Inimesed, kelle arvates on sihuke konflikt olemas, ei saa
aru kas spirituaalsusest või teadusest või siis ei kummastki. Ma arvan, et me
liigume maailmavaate poole, kus nende kahe vahel ei saa olema mingit konflikti.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.