Üks väljapaistev kaasaja teadlane vastas
küsimusele, kas inimkond on praeguseks suutnud läbi uurida ühe protsendi
tegelikkusest: „Ei, isegi mitte ühte kümnetuhandikku protsenti!”
See tähendab, et isegi mitte ühte miljondikku!
Niisugune teadlane on vaieldamatult ära teeninud austuse. Mitte keegi ei avalda
suuremat muljet kui see, kes mõistab inimese tohutut teadmatust elu suhtes. Sest
igaühele, kes on omandanud, mida teoloogia, filosoofia ja teadus meile
tegelikkuse kohta väidavad, on päevselge, et tehtud järeldused on kõigest
hüpoteesid (ilustav sõna oletuste ja arvamiste kohta!). Või nagu ütles professor
Whittaker: „Me teame, et on olemas midagi, mida me nimetame aineks, kuid me ei
tea, mis see on; me teame, et see liigub, kuid mitte seda, miks ta seda teeb; ja
see ongi meie teadmiste kogusumma.” Tõsi see on. Teadus ei suuda vastata
küsimustele „mis?” ja „miks?”, mida taipas juba Newton. Vabanemaks tõenditest
selle üsna häbiväärse teadmatuse kohta, üritavad kaasaegsed filosoofid heita
kõrvale kõik tegelikkuse kontseptsioonid, nimetades just neid
fiktsioonideks!
Teoloogide, filosoofide ja teadlaste seas leidub
hulganisti autoriteete, kes omavad arvamusi kõige kohta ning esitavad
dogmaatilisi väiteid teemadel, mida nad ei ole isegi uurinud. Nad teavad a
priori, et „see” ei saa olla tõsi, sest see on vastuolus paberpaavstist loetu
või „loodusseadustega” – nagu oleks see paberpaavst lahendanud nende jaoks
olemasolu probleemid, andes neile maailmavaate, mis selgitab tõelisuse olemuse
ja lahendab põhilised teadmise probleemid. Nagu suudaks teadus otsustada, mis
„on loodusseadustega vastuolus” ja mis mitte, olemata neist läbi uurinud isegi
ühte protsenti!
On tähtis mitte piirduda sellega, mida on juba
uuritud, mitte heita kõrvale ühtegi ideed põhjusel, et see tundub meile võõras,
ebatõenäoline või kasutu. On tähtis kasutada uute teadmiste saamiseks igat
võimalust. Me teame liiga vähe, et jätta rakendamata vähimatki väljavaadet oma
teadmiste laiendamiseks. Enamik uusi ideid tunduvad suuremale osale inimestest
esmapilgul ebatõenäolised. Need, kes peavad ennast hindamisvõimelisteks,
kiidavad heaks vaid selle, mis sobib nende enda mõttesüsteemiga. Aga nad peaksid
taipama, et kui see süsteem oleks tõepoolest õige, siis peaksid nad olema ju
lausa kõiketeadjad.
Näib, et teadlased unustavad pidevalt, et nende
hüpoteesid ja teooriad on vaid ajutised. Nad meelitavad end, et on vabad
dogmatismist ning et nende mõtlemine on vaba ja sirgjooneline. Kuid teaduse
ajalugu annab tunnistust hoopis vastupidisest. Ikkagi juhtub liiga sageli, et
teaduse autoriteedid heidavad ilma lähemalt uurimata kõrvale selle, mis tundub
ebatõenäoline, veider ja tundmatu (nagu on seda olnud iga pöördelise tähtsusega
idee). Teadlased nimetavad iga seletamatut asja meelepetteks, usklikud nimetavad
seda jumalaks.
Niisugune uurimisestki keeldumine on ilmselt
parandamatult ja väljajuurimatult idiootne.
Tõeline otsija, kes on mõistnud inimkonna täielikku
meeltesegadust ja intellektuaalset abitust olemasolu probleemide suhtes, uurib
kõike ja ei hooli, et valitsevad autoriteedid on selle kategooriliselt kõrvale
heitnud ning nende kajana korrutav avalikkus seda naeruvääristab ja põlastab,
nagu teeb ta kõigega, millest midagi ei tea või mida mõista ei
suuda.
Selgitada asjasse pühendamatule seda, millest ta
mitte midagi ei tea, näib lootusetu ülesanne, eriti kui see tundub talle veider,
ebatõenäoline ja ebareaalne.
Inimkonnale on nii pika aja jooksul söödetud ette
nii palju religioosseid, filosoofilisi, teaduslikke ning viimastel aastakümnetel
ka okultistlikke katseid selgitada olemasolu, et enamik inimestest keeldub
uurima tõelisi teadmisi ka siis, kui seda pakutakse. Nad rahulduvad neile
nähtava maailma uurimisega. Üha rohkem on hakanud levima üldine kahtlustus, et
lisaks sellele on olemas ka teistsugune tegelikkus.
Kuid oletagem, et on olemas teadmine tõelisusest,
mis näib õpetlastele hulluse tipuna. Oletagem, et filosoof Kant eksis, kui
väitis, et me ei saa kunagi teadma looduse sisemist tõelisust. Oletagem, et
India rishid, Egiptuse hierofandid, gnostikutest teurgid, algsed, tõelised
roosiristlased ei olnud sugugi mingid müstagoogid, šarlatanid ja petised, nagu
õpetlased neid näidata soovivad.
Tänapäeva õppinud maailmale on omane põlgus kogu
meie isade pärandi vastu – nagu oleksid kõik senised inimkonna kogemused
mõttetud ja elus kasutud.
Teaduslik uurimine on iseenda piiritletud raamides
jõudnud kaugele. Kuid ainult teadlaste paremik hakkab aimama, kui vähe inimkond
tervikust teab.
Mida teavad
paleontoloogid inimkonna vanusest? Kas nad teavad, et täielikult
väljaarenenud inimesed on Maal elanud 21 miljonit aastat?
Mida teavad
geoloogid kahest poolkerakujulisest kontinendist, Lemuuriast ja
Atlantisest, mis praegu Vaikse ookeani ja Atlandi ookeani põhjas lebavad; mida
teavad muinasteadlased nende tsivilisatsioonidest?
Mida teavad
arheoloogid kultuuridest, mis on nimetatutest meile ajaliselt
lähemal: India kultuurist 50 000 aastat tagasi, Egiptuse kultuurist 40 000
aastat tagasi, Peruu kultuurist 15 000 aastat tagasi või isegi Vana-Kreeka
kultuurist 12 000 aastat tagasi?
Mida teavad
õpetlased mitmetest salajastest teadmiste vennaskondadest, mis on
paljudes maades olemas olnud? Mida teavad nad vennaskonnast, mille asutas Vyasa
Indias ligi 45 000 aastat tagasi, või Hermes Trismegistos Egiptuses ligi 40 000
aastat tagasi, või esimene Zoroaster Pärsias ligi 30 000 aastat tagasi, või
Pythagoras vaid 2700 aastat tagasi?
Mida teavad õpetlased olemasolust, universumi
struktuurist, teistest aineliikidest ja maailmadest peale füüsilise või
viiendast looduskonnast?
Mida teavad need paljuõppinud isegi indiviidi
elust, mis jätkub pärast seda, kui ta on oma kulunud organismi maha
jätnud?
Seegi vähene, mida neil ehk juhuslikult ongi
õnnestunud muude teadmiste seast välja noppida, on niivõrd moonutatud, et seda
ei saa pidada palju enamaks kui jämedaks ebausuks.
Mõte teadmise salajas hoidmise vajadusest on
läänelikule suhtumisele peaaegu jälestusväärne, igal juhul vastumeelne ning
ajendab arvama, et tegemist on „šarlatanide intellektuaalse
petturlusega”.
Indialaste jaoks aga vastupidi on teadmiste
saladuses hoidmise nõue enesestmõistetav. Mitmete aastatuhandete jagu kogemusi
on õpetanud, et ei ole vaja „heita pärleid” ning seda nad ka ei
tee.
Ja seda lihtsatel põhjustel, millede järgi on
täpseks mõistmiseks vaja arvestatavaid eeldusi ja et kõiki võimu sisaldavaid
teadmisi on alati kuritarvitatud nende poolt, kes seda võimu omaenda hüvanguks
kasutada saavad.
Indias on mitut liiki joogisid. Kõrgeima taseme
joogisid tunnevad vaid erilised pühendatud. Joogid, kelledest läänemaalased
kõige rohkem kuulevad, on Ramakrishna Missiooni liikmed. Nad õpetavad Sankhya ja
Vedanta filosoofiat vastavalt Ramakrishna poolt esitatud tõlgendustele.
Kõrgeimad joogid on pühendatud, kes annavad oma teadmisi koos rangeima salajas
hoidmise kohustusega edasi ainult vähestele valitud õpilastele. Nad peavad kõiki
läänemaalasi barbariteks, ning pühaduseteotuseks isegi väikese osa oma teadmiste
avaldamist neile teadmatutele, parandamatult skeptilistele, halvakspanevalt ja
kõrgilt üleolevatele ning uudishimulikele inimestele, kes kuritarvitavad
teadmisi kohe, kui nad arvavad, et on sellest aru saanud, ning kes muuseas
rakendavad kõik oma teadmised barbaarsuse teenistusse ning annavad need
bandiitide käsutusse.
Indialase ellusuhtumine on läänemaalase oma täielik
vastand. Kui läänemaalane arvab, et füüsiline maailm on ainuke, mis olemas on,
siis indialase jaoks on peamise tähtsusega ülefüüsiline reaalsus. Kõrgemad
ainelised maailmad on aluseks füüsilise aine olemasolule ja looduslike
protsesside põhjused asuvad just nendes kõrgemates maailmades.
Tõeline joogi, kes on oma katsetes edukas olnud, on
arendanud endas välja organid, mis on teistes veel välja arenemata. Need organid
kuuluvad korrastamisele ja elluäratamisele alles tulevikus, mil need võimaldavad
uurida kõrgemaid molekuliliike, tervet seeriat kõrgemaid agregaatolekuid, mis on
kaugel väljaspool tuumafüüsika uurimisvõimalusi.
Nendest algmetest pole läänemaalastel mingit
arusaama ning nende võimsad autoriteedid heidavad pilke ja põlgusega kõrvale
isegi mõtte niisuguste võimalikkusest. Ilmselgelt on neil suurepärane võime
otsustada asjade üle, millest nad midagi ei tea.
Indialaste selgitus tõelisuse kohta ületab kaugelt
läänemaade oma. See on doktriin arengust, mis õpetab hinge varasemat olemasolu,
uuestisündi ja karmat, mis on külvi ja lõikuse seadus. See väidab, et on olemas
teised, füüsilisest maailmast erinevad maailmad ning püüab seda väidet ka neile
tõsimeelsetele ja ausatele uurijatele tõestada, kes on valmis selle meetodeid
rakendades arendama igaühes peituvaid kõrgemat liiki objektiivse teadvuse
algmeid. Nõnda lükkab see ümber agnostiku ja skeptiku eitused ülefüüsilise
teadmise, olemasolu seaduspärasuse, arengu kohta jne, rajades nii teed
esoteerikale.
Kuidas võikski läänemaalastel olla mingisuguseid
teadmisi ülefüüsilistest maailmadest, kui neil puuduvad võimed nende olemasolu
tuvastada? Füüsilist taju (objektiivset füüsilist teadvust) rakendades teevad
nad kindlaks fakte füüsilises aines. Faktide tuvastamiseks kõrgemates maailmades
on vaja vastavat aru, millele on ebaõnnestunult antud nimeks
selgeltnägemine.
Teadlasi ei saa selles süüdistada, et neil puudub
emotsionaalne või mentaalne taju. Kuid on õigustatud nõuda, et nad ei eitaks
kategooriliselt selle olemasolu, mille suhtes neil puudub loogiline õigus
arvamust avaldada.
Filosoofia ei õpeta inimest mõtlema viisil, mis
oleks vastavuses tegelikkusega. Selle asemel see õpetab, et püüdes mõelda ilma
vajalikke fakte teadmata saab inimene ainult eksida. Filosoofid ei ole seda veel
taibanud. Pealegi ei ole nad suutnud lahendada kõige ilmsemat teadmisega
seonduvat probleemi.
Arusaaja lugeja võib allpooltoodu põhjal anda lääne
psühholoogiale oma hinnangu ise.
Need, keda nende mõttesüsteemid rahuldavad (eriti
skeptikud), võivad väga vabalt nende juurde jäädagi. Meil kõigil on võimalus
järgnevates eludes ümber õppida. On aga olemas teatud liiki otsijaid, kes
mõistavad instinktiivselt, et tegelikkus peab olema midagi teistsugust, midagi
enamat, et asjad ei saa olla nii nagu õpetatud räägivad, et need on. Just nende
otsijateni püüab esoteerik jõuda; mitte selleks, et neid veenda, vaid paluda
asju loogiliselt uurida. Kui õpetus ei vasta tõele, peab seda olema võimalik
loogiliselt ümber lükata. Kuid seda ei lükka ümber tavapärane loba nende poolt,
kes pole asja kunagi uurinud.
Inimkonna praeguse arenguastme juures ei saa
esoteeriline teadmine olla enamiku inimeste jaoks midagi enamat kui tööhüpotees.
Aga mida edasi inimkond areneb, seda selgemaks saab selle võrreldamatu
üleolek.
Süsteem on mõtlemise vahend ülevaate omandamiseks.
Faktid on laias laastus kasutud, kuni mõistus suudab paigutada neid
(ajaloolisesse, loogilisse, psühholoogilisse või kausaalsesse). Kogu
ratsionaalne mõtlemine rajaneb põhimõtetele ja süsteemidele. Iga mõtlev inimene
on loonud omaenda süsteemi, teab ta sellest või mitte. Süsteem võimaldab õiget
käsitlust mõtlemise alusest ja järeldusest, samuti objektiivsete nähtuste
põhjusest ja tagajärjest.
Mõttesüsteemi kvaliteet näitab
indiviidi arengutaset, tema otsustusvõime taset ja faktiteadmisi. Enamike
inimeste süsteemid on emotsionaalse mõtlemise uskumussüsteemid, mida ei saa
kõigutada ükski fakt. Seeläbi on inimene saavutanud oma küpsuspunkti,
vastuvõtlikkuse piiri, olles kinnipeetav omaenda mõtete
vanglas.
Teadmatus olemasolu suhtes on nii suur, et nii
teoloogia dogmaatilised süsteemid, filosoofia spekulatiivsed süsteemid kui
teaduse algelised hüpoteesid on kõik leidnud tunnustamist rahuldavate
selgitustena.
Tõeotsijad uurivad olemasolevate süsteemide algseid
fakte või põhihüpoteese, seda, millisel määral need iseenestele vastu ei räägi,
nendest tulenevaid järeldusi ning nende võimet asju ratsionaalselt
selgitada.
Paljud inimesed leiavad esoteerika
olevat iseenesestmõistetav kohe, kui nad sellega esmakordselt kokku puutuvad.
Asi on nimelt selles, nagu Platon väitis, et teadmine on uuestimäletamine. Kõik,
mida me oleme võimelised koheselt taipama, mõistma, millest aru saama, oleme me
omandanud eelmistes inkarnatsioonides. Ka omandatud omadused ja võimed jäävad
varjatult alles, kuni neile antakse uues inkarnatsioonis võimalus areneda.
Vanast arusaamine jääb alles, samuti nagu kalduvus oskustele. Üks paljudest
näidetest selle kohta on geniaalsus, mis muidu on arusaamatu
nähtus.
Esoteerik pöördub oma süsteemiga nende poole, kes
on jäänud otsijateks, olles rahulolematud valitsevate süsteemidega. Ta ootab
vaikselt seda päeva, mil teadus on kindlaks teinud nii palju varasemalt
esoteerilisi fakte, et sel ei ole enam võimalik keelduda tunnustamast
esoteerikat kui ainukest reaalselt paikapidavat tööhüpoteesi.
Esoteerilise teadmise üheks hindamatuks väärtuseks
on, et see vabastab teadmatuse ebausust ja petteteadmisest, illusioonidest ja
fiktsioonidest (kujutlused, milledel puudub vaste reaalsuses). Lisaks põhjustab
see kõigi eluväärtuste täieliku ümberhindamise, mis on elu mõtte ja eesmärgi
teadasaamisega kaasnev vältimatu tagajärg.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.