Stanislav Grof http://www.stanislavgrof.com/ sündis
1931. aastal Prahas, Tšehhoslovakkias ning omandas seal MD Charles’i Ülikoolis
ja PhD meditsiinifilosoofia alal Tšehhoslovakkia Teaduste Akadeemias. Ajal, mil
ta oli psühhiaatria resident, sai tema uurimislabor Šveitsist, Sandozi
laboratooriumist karbi LSD ampullidega. Grof oli lummatud võimalustest, mida uus
aine psühhiaatria ja psühholoogia jaoks pakkus, ning peatselt sai
psühhedeelikutest ja mittetavalistest teadvuseseisunditest tema töö keskpunkt.
Aastatel 1960 kuni 1967 töötas Grof Praha Psühhiaatriliste Uuringute Instituudi
psühhedeelikute-uurimise programmi juhtivteadurina. Seejärel asus ta elama
Baltimoresse Marylandis ning oli kliinilise valdkonna ja teadustöö stipendiaat
Johns Hopkinsi Ülikoolis. Hiljem sai temast psühhiaatriliste uuringute juht
Marylandi Psühhiaatriliste Uuringute Keskuses, kus ta oli ühe USA viimase
ametliku psühhedeelilise uuringu eestvedajaks.
1970. aastate alguses, kui psühhedeeliliste uuringute rahastamine ja nende
korraldamiseks vajalike lubade andmine administratiivsetel ja poliitilistel
põhjustel praktiliselt lõpetati, keskendus Grof kirjutamisele. 1973. aastal
kutsuti ta tööle teadur-residendiks Esaleni Instituuti Big Suri Californias, kus
ta viis läbi seminare ja tegeles kirjutamisega kuni 1987. aastani. Sel ajal
arendas ta koos oma naise Christinaga välja “holotroopilise hingamistöö”,
droogi-vaba meetodi mittetavaliste teadvuseseisundite uurimiseks. See tehnika on
võimas lähenemine eneseavastamisele ja tervenemisele, mis integreerib endas
tänapäeva teaduse uuringud, antropoloogia, erinevad süvapsühholoogiad,
transpersonaalse psühholoogia, idamaade vaimsed praktikad ja erinevad müstilised
traditsioonid.
Selles meetodis kasutatakse psüühikale omast spontaanset iseeneslikku
tervenemise potentsiaali. Tervenemine toimub muutunud teadvuse seisundis, mis
tekitatakse süvendatud hingamise ja vastava muusikaga spetsiaalses koosluses.
Energia võimas vabanemine ja mandala joonistamine on samuti holotroopilise
protsessi tähtsad elemendid.
Sügava hingamise, inspireeriva muusika ja vabastava kehatöö abil on
võimalik jõuda teadvuse tasanditeni milleni muidu on väga raske jõuda.
Holotroopse hingamistöö läbi aktiveeritakse meie sisemise - füüsilise,
psühholoogilise ja vaimse - tervenemise potentsiaal.
Holotroopiline hingamine vahendab juurdepääsu kõikidele inimkogemuse
tasanditele, sisaldades olulisi lapsepõlve mälestusi ja teisi eluloolisi
sündmusi, üksteisele järgnevaid psühholoogilis-vaimseid surmasid ja ümbersünde
ning laias spektris transpersonaalseid, vaimseid kogemusi.
Holotroopset hingamistööd tehakse rühmades koos treenitud abistajatega.
Praktilistes sessioonides vahetavad osalejad partneritega kogeja ja toetaja
rolle. Grofid on korraldanud seda tehnikat kasutavaid sessioone rohkem kui
kolmekümne viie tuhande inimesega USAs, Aasias, Euroopas, Lõuna-Ameerikas ja
Austraalias ning on välja õpetanud ja sertifitseerinud rohkem kui tuhat
hingamistöö abistajat.
Praegu elab Grof Mill Valleys Californias ning on mainekas abiprofessor
psühholoogia alal California Integraalsete Uuringute Instituudis San Franciscos.
Ta on avaldanud rohkem kui 150 akadeemilist artiklit ja on kirjutanud
kakskümmend raamatut. Eesti keeles on ilmunud viis raamatut: "Holotroopne
hingamine", "Kosmiline mäng", "Kui sünnib ilmvõimatu", "Tuleviku psühholoogia"
ja "Viimane teekond". Ühtlasi on ta Rahvusvahelise Transpersonaalse
Assotsiatsiooni rajaja ja president.
__________________________________
Angela Winter: http://angelawinter.com/
Pärast seda, kui ma olin lugenud raamatut "Kui sünnib ilmvõimatu", https://www.raamatukoi.ee/cgi-bin/raamat?202615 mis
on Grofi isiklik jutustus viiskümmend aastat kestnud mittetavaliste sfääride
uurimisest, võtsin ma temaga kontakti, et paluda intervjuud, ning me leppisime
kokku kohtumise San Francisco lennuvälja kõrval asuvas hotellis, kus ta juhendas
holotroopilise-hingamistöö sissejuhatavat seminari. Me leidsime väikese laua
vestibüüli alkoovis ja väsimatu Grof rääkis minuga peaaegu kolm tundi, oma
meloodilise ja väljapeetud häälega. Vestluse lõpul ütlesin talle, et ma olen
otsustanud järgmisel päeval seminarist osa võtta.
Ma saabusin hommikusele seminarile ebakindlana selle suhtes, mis mul ees
seisab – ja ausalt öeldes pisut pabistades. Kas kogemus sarnaneb LSD tripile, ja
kui nii, siis miks ma tahaksin seda teha lennuvälja hotelli saalis võõraste
pilgu all? Ma kõndisin kohale, mille mu sõber ja hingamise partner Bruno oli
meie jaoks välja valinud, ning me tegime kaasa võetud magamiskotist, tekkidest
ja patjadest pesa. Mu partner tahtis hingata esimesena ja ma olin rõõmuga valmis
olema hoidja, et kergendada oma teed eelseisva kogemuse juurde. Bruno oli
magamiskotis, pooleldi lamavas asendis ja silmad suletud, ning samal ajal tegi
Grof hingajatele lühikese lõdvestumisharjutuse ning instrueeris siis neid,
kuidas leida omaenda loomulik hingamisrütm, lasta sellel süveneda ja ühendada
sissehingamine väljahingamisega, et luua “hingamise ring”. Kui Grof rääkis, pani
üks kahekümnest teda assisteerivast väljaõppinud abistajast käima salvestatud
muusika. Pärast seda, kui hingamist puudutav instrueerimine olid lõppenud,
keerasid nad helitugevuse rock-kontserdi tasemele. (Grof oli selgitanud, et
muusika on vali, nii selleks, et õhutada emotsionaalset reageeringut, kui ka
selleks, et katta teiste hingajate poolt kuuldavale toodavaid helisid.)
Kui muusika tempo kiirenes ja rütmid hakkasid sarnanema hõimurahvaste
omadele, sisenesid mõned hingajad transile sarnanevasse seisundisse. Meie kõrval
olev naine hakkas kätega keerukaid liigutusi tegema, tema silmad läksid
pahupidi. Bruno higistas ohtralt, tema käed kiskusid tugevalt ja tihedalt
rusikasse. Meie kõrval oleva kuuekümnendates eluaastates naise poolt kuulsin ma
tulemas oigeid, karjeid ja midagi, mis kõlas nagu vastsündinu halin. Grof istus
üksi saali ees, samas kui abilised partnerite paaridele toeks olid. Iga mõne aja
tagant kõndis ta saalis ringi, nagu emeriitpsühhiaater oma ringkäike tehes. Ma
juba harjusin sellega, et näen tema šampanja-värvi sokke oma vaatevälja servas,
iga kord kui ta mööda jalutab.
Hingamissessiooni lõpu poole ütles Bruno, et tunneb pinget oma sacrumi
piirkonnas, seal kus lülisammas ja vaagen kokku saavad. Grof pakkus abi selle
leevendamisel ja Bruno nõustus. Kui Bruno hakkas iiveldust tundma, viipas Grof
mulle, et ma paneksin valmis kilekoti, mis oli hoidjatele välja jagatud. (Meile
oli öeldud, et oksendamine on üks hingamistöö sessiooni võimalik tulemus.) Ja mu
partner oksendaski, kui Grof tema sacrumile, seljale ja diafragmale vajutas.
Kuigi mina tundsin end halvasti, ei ilmutanud Grof mingit vastikust ega
kõhklust. Kui sessioon läbi sai, aitasin ma oma partneril tõusta; tema lihased
olid nii krambis, et ta suutis vaevu käia. Me läksime välja ja võtsime
päikesepaistel istet ning ta rääkis mulle, et on rõõmus, et tal see kogemus oli,
hoolimata lihasevaludest ja oksendamisest, kuna ta oli suutnud valla lasta
rasked emotsioonid, mida ta oli juba mõnda aega enda sisemises hoidnud.
Järgmiseks oli minu kord hingajana. Ma närveerisin magamiskotis lebades,
kui Grof juhtis meid läbi lõdvestumisharjutuse ja hingamisinstrueerimise. Minu
hingamine tundus alguses olevat ebaloomulik ja sunnitud, aga ma püüdsin
lõdvestuda ja keskenduda selle asemele tundmustele oma kehas, millest esimene
oli torkiv, surisev tunne kätes. Peatselt pigistusid mu sõrmed tihedalt ja
valulikult rusikasse. Muretsedes, et see võiks kesta tunde, hingasin ma valust
läbi, kuni tundsin ebaharilikku lainetavat tundmust oma käsivarte all. Siis
tundsin ma justnagu sikutaks miski mu keha ülespoole, põrandast lahti ja läbi
õhu ning äkitselt oli mu teadvus ookeani kohal hõljuva punase sabaga kulli
kehas. Tundsin iga tiivalöögiga, kuidas mu kõõlused ja luud graatsiliselt ja
jõuliselt liiguvad. Ma nägin tibatillukesi detaile tohutult distantsilt. Samal
ajal võisin siiski tunda oma keha ka hotelli saali põrandal, kus mu hingamine
oli saavutanud kerge rütmi ja mu käed olid lõdvestunud. Ma nautisin lendamise
vabadust, alustades oma reisi mittetavalisse.
P.S. Kui huvi, siis loe lisaks Luizi, Walteri, Kurti
ja Otto juba varem kirjutatud juhtumeid.
______________________________________________________________________________
LUIZI JUHTUM
Eriti huvipakkuvad on äärmiselt vastuolulikest allikatest - spiritismist ning mentaalsest ja transiseisundis meediumlusest - pärinevad pooleksperimentaalsed tõendid teadvuse surmajärgse säilimise kohta. Parimad meediumid suudavad täpselt reprodutseerida surnu häält, kõnemustreid, žeste, maneere ja teisi iseloomulike tunnuseid.
Mõnikord on saadud informatsioon kõigile juuresviibivatele inimestele või
koguni kõigile elusolevatele inimestele tundmatu. Mõnikord on "küllatulnud"
olendid kogemustesse ootamatult sisse murdnud ning mõnel juhul on õnnestunud ka
nende isik hiljem välja selgitada. Osadel juhtudel on õnnestunud hankida olulisi
teateid "puhvri kaudu" - sel juhul on võõras ja teemaga mitte kursis olev
osapool otsinud informatsiooni surnu lähisugulase või sõbra asemel.
"Ristsuhtluse" puhul on terviklik sõnum edastatud jupphaaval mitme meediumi
kaudu. Terve rida lääne teadlasi eesotsas Walter Pahnke, Stanley Krippneri ja
Andrija Puharichiga on sedasorti sündmusi korduvalt uurinud ja filminud.
Minul ja mu naisel Christinal avanes harukordne võimalus näha Brasiilia
psühholoogi ja Spiritistliku kiriku liikme Luiz Gasparetto http://www.youtube.com/watch?v=PaxKCdmd7-o tähelepanuväärset
sooritust ajal, mil ta viibis külalisõppejõuna meie kuuajalisel seminaril
Esaleni instituudis. Luiz oli kuulus oskuse poolest "kanaldada" suurte kunstnike
vaimusid ja maalida nende stiilis. Ta suutis maalida isegi pilkases pimeduses.
Esalenis oli ruum tema etteaste ajal osaliselt hämara punase valgusega
valgustatud. Valgust oli piisavalt, et pealtvaatajad saaksid vaadata, kuidas ta
töötab, kuid mitte piisavalt selleks, et Luiz suudaks värve tavapäraseid
tajukanaleid kasutades eristada.
Luiz, kes kuulas kogu seansi vältel Vivaldi "Nelja aastaaega" (pidades seda
eriti inspireerivaks), valmistas hämmastava kiirusega ühe tähelepanuväärse maali
teise järel, igaüks neist mõne kuulsa kunstniku - van Goghi, Picasso, Gauguini,
Rembrandti, Monet', Manet' või mõne teise stiilis. Ta kasutas mõlemat kätt,
maalides vahepeal kahte pilti samaaegselt, kummagi käega ühte. Suure osa ajast
ta isegi ei vaadanud paberile. Ühe Manet' portree maalis ta tagurpidi laua all
olles parema jalaga, ilma paberile kordagi heitmata. Luizi rabav etteaste kestis
natuke üle tunni. Kui ta maalimise lõpetas, oli põrand tema ümber kaetud suurte
maalidega, mida oli kokku 26. Vaatamata sellele, et ruumis oli punane valgus,
mis muutis värvide eristamise võimatuks, suutis Luiz valida kõigi maalide jaoks
sobivad toonid.
Ruumis viibivad inimesed hakkasid nihelema, sest tahtsid minna maale
lähemalt uurima. Oli selgesti näha, et Luiz ei olnud veel lõpetanud. Ta istus
mõnda aega vaikselt mediteerides ja teatas seejärel: "Siin on üks vaim, kes
ütleb oma nimeks Fritz Perls; http://www.fritzperls.com/ ta tahab, et
Toulouse-Lautrec temast portree maaliks." Seejärel tegi ta maali legendaarsest
Lõuna-Aafrika terapeudist ja geštaltteraapia rajajast, kes oli veetnud oma elu
viimased aastad Esalenis. Tulemus ei olnud mitte ainult Fritzi väga täpne
portree, vaid oli lisaks maalitud eksimatult äratuntavas Toulouse-Lautreci
stiilis.
Luiz lõpetas maali, kuid ei andnud mingil viisil märku, et etteaste on
läbi. Ta mõtiskles hetke ja ütles siis: "Siin on veel üks vaim. Tema nimi on Ida
Rolf; http://www.rolfguild.org/idarolf.html ta
tahab, et temast ka portree tehtaks, aga mitte selline, nagu ta oli surres, vaid
selline, kus on ta kujutatud 40-aastasena." Ida Rolf oli teine Esaleni legend ja
iidol. Ta oli saksa biokeemik, kes töötas välja kuulsa endanimelise kehatöö
tehnika. Ta elas palju aastaid umbes kahe kilomeetri kaugusel. Kui Ida Esalenist
lahkus, asusime meie sinna elama.
Fritzi portree nägi välja täpselt selline, nagu inimesed teda mäletasid või
piltide järgi tundsid. Seevastu Ida portree oli kunstiliselt väga huvitav,
kujutades keskealist naist, kuid selle täpsust ei olnud võimalik mingil moel
hinnata. Mitte kellegi Esaleni kogukonnast ei olnud aimugi, milline Ida
40-aastasena välja nägi, sest Saksamaalt Esalenisse saabudes oli ta juba üpris
eakas. Esaleni instituudi asutajaliige Dick Price oli Luizi etteastest
vaimustuses, eriti kahest portreest, mis kujutasid inimesi Esaleni ajaloost,
keda Luiz ei tundnud. Dick nägi hiljem hulk vaeva, et hankida Saksamaalt foto
Idast, kus too on 40-aastane. Foto, mis viimaks saabus, oli Ida "portreega
teispoolsusest" erakordselt sarnane ning seega väga veenev tõend Luizi
erakordsete ülemeeleliste annete kohta.
WALTERI JA KURTI JUHTUM
Eriti huvipakkuvad on need juhtumid, kus surnu annab elavale inimesele mingit uut spetsiifilist ja täpset informatsiooni, mille tõelevastavust saab hiljem kontrollida, või juhtumid, mis on seotud erakordse sünkroonsusega. Olen psühhedeelse teraapia ja holotroopse hingamise seanssidel pealt näinud tervet rida erakordseid juhtumeid. Olen valinud sedalaadi episoodide iseloomustamiseks kaks näidet, mis on juhtunud minu lähedaste kolleegidega.
Esimene illustreeriv näide on seotud minu lähedase sõbra ja endise kolleegi
Walter N. Pahnkega, http://en.wikipedia.org/wiki/Walter_Pahnke kes
kuulus Baltimore'is Marylandi psühhiaatrilises uurimisinstituudis meie
psühhedeeliauuringute meeskonda. Walter tundis sügavat huvi parapsühholoogia
vastu, eriti mis puudutas teadvuse säilimist pärast surma, ning tegi koostööd
paljude kuulsate meediumite ja ülemeeleliste võimetega isikutega, kelle hulgas
oli ka meie ühine sõber Eileen J. Garrett http://en.wikipedia.org/wiki/Eileen_J._Garrett Parapsühholoogia
fondi president ja asutaja. Lisaks sellele oli Walter lõppstaadiumis
vähihaigetele suunatud LSD-teraapia programmi eestvedaja.
Walter läks 1971. aasta suvel koos oma naise Eva ja lastega Maine'is otse
ookeani ääres asuvasse suvilasse puhkama. Ühel päeval siirdus ta akvalangiga
ujuma ja ei pöördunud enam tagasi. Põhjalike ja hästi organiseeritud otsingute
tulemusena ei õnnestunud leida ei tema surnukeha ega ka ühtegi osa tema
sukeldumisvarustusest. Eval oli selles olukorras väga raske tema surma
aktsepteerida ja sellega leppima hakata. Tema viimane mälestus Walterist pärines
hetkest, mil mees täiesti tervena ja elujõust pakatavana suvilast lahkus. Naisel
oli raske uskuda, et meest ei olnud enam tema elus; raske oli alustada uut
peatükki, kui rinnus oli tunne, et eelmine peatükk oli veel lõpetamata.
Eva, kes ise oli psühholoog, otsustas osaleda meie instituudis vaimse
tervise spetsialistidele eriprogrammi raames pakutud spetsiaalsel LSD
koolitusseansil. Ta lootis, et psühhodeelne kogemus annab talle mõne täiendava
kaemuse ning palus mul olla seansi järelvaataja. Seansi teisel poolel nägi ta
väga võimast visiooni Walterist ja pidas temaga maha pika ja sisuka dialoogi.
Walter edastas naisele konkreetseid juhtnööre seoses nende kolme lapsega ning
andis naisele vabad käed alustada uut iseseisvat elu. Ta soovis, et naine ei
piiraks ja koormaks ennast temaga seotud mälestustega. See oli väga sügav ja
vabastav kogemus.
Just siis, kui Eva hakkas arvama, et kogu episood võis olla tema enda
soovunelm ja väljamõeldis, ilmus Walter veel korraks ja palus Eval tagasi viia
ühe raamatu, mille mees oli oma tuttavalt kunagi laenanud. Eval ei olnud sellest
raamatust varem aimugi. Walter andis naisele sõbra ja raamatu nime ning
kirjeldas, kus ruumis, millisel riiulil ja millises kohas raamat asub. Nende
juhtnööride abil õnnestus Eval raamat üles leida ja tagastada.
Teises näites on peategelaseks Kurt, meie professionaalses kolmeaastases
treeningprogrammis osalenud psühholoog. Koolituse käigus oli ta holotroopse
hingamise seanssidel sageli pealt näinud oma kolleegide mitmesuguseid
transpersonaalseid kogemusi. Ta ise oli samuti elanud läbi mõne võimsa
perinataalse kogemuse ning heitnud paaril korral pilku transpersonaalsele
sfäärile. Sellest hoolimata oli ta nende nähtuste ehtsuse osas endiselt väga
skeptiline, kaheldes pidevalt, kas need on ontoloogiliselt tõesed või mitte.
Seejärel koges ta ühel holotroopse hingamise seansil ebaharilikku sünkroonsust,
mis veenis teda, et tema senine arusaam inimteadvusest on ilmselgelt liiga
konservatiivne. Episood, mis aset leidis, oli lühidalt järgmine.
Hingamisseansi lõpupoole kohtus Kurt ühes eredas visioonis oma vanaemaga,
kes oli juba palju aastaid tagasi surnud. Lapsepõlves oli Kurt olnud vanaemaga
väga lähedane ning võimalus, et ta võib nüüd jälle temaga suhelda, mõjus väga
liigutavalt. Kuigi kogemus oli emotsionaalselt väga kaasahaarav, ilmutas Kurt
kohtumise suhtes endiselt professionaalset skeptitsismi.
Kurt oli vanaemaga palju suhelnud, ning ta kahtlustas, et tegu võis olla
imaginaalse kohtumisega, mille tema meel vanade mälestuste põhjal oli
konstrueerinud. Kohtumine surnud vanaemaga oli aga emotsionaalselt nii liigutav
ja veenev, et ta ei suutnud seda lihtsalt soovfantaasiaks pidada. Ta otsustas
hankida tõendeid selle kohta, et kogemus on tõeline, mitte kujutlusvõime vili.
Ta palus vanaemalt mingit kinnitavat tõendit ja sai järgmise sõnumi: "Mine tädi
Anna juurde ja otsi lõigatud roose." Ta oli endiselt skeptiline, kuid otsustas
järgmisel nädalalõpul tädi Annale külla minna.
Saabudes leidis ta oma tädi aiast, ümbritsetuna lõigatud roosidest. Kurt
oli jahmunud. Tema külaskäik langes täpselt sellele ühele päevale aastas, kui
tädi otsustas oma roosipõõsaid radikaalselt tagasi lõigata.
OTTO JUHTUM
Holotroopsete kogemuste juures võib täheldada nende päritolust olemata ühte
hämmastavat omadust: nende sisu võib pärineda ükskõik millise kultuuri
mütoloogiast, ka sellistest kultuuridest, mille kohta inimene kunagi midagi
õppinud ei ole. Juba C. G. Jung pani seda erakordset nähtust tähele, märgates et
patsientide unenägudes ja psühhootilistes episoodides esinevad mütoloogilised
kogemused võivad pärineda patsiendi jaoks tundmatust kultuurist. Nende vaatluste
põhjal jõudis Jung järeldusele, et inimhing sisaldab lisaks freudilikule
individuaalsele teadvustamatusele ka kollektiivset teadvustamatust, mis on oma
olemuselt inimkonna kogu kultuuripärandit hõlmav varasalv.
Kollektiivse teadvustamatuse tähtsust psühhoteraapias näitavad ilmekalt ka
mitu episoodi minu enda kliinilisest praktikast. Esimese loo peakangelane on
Otto, kes oli minu klient, kui töötasin Praha psühhiaatrilises
uurimisinstituudis psühhedeelse teraapia uurimisprogrammi juhina.
Otto võeti programmi põhjusel, et ta kannatas depressiooni ja ränga
patoloogilise surmahirmu (tanatofoobia) all. Ühe psühhedeelse seansi ajal elas
ta läbi võimsa psühholoogilis-vaimse surma ja taassünni episoodi. Kogemus
kulmineerus allmaailma kurjakuulutavast sissepääsust, mida valvab koletu
sigajumalanna. Sel hetkel tunnetas ta tungivat vajadust joonistada paberile üht
konkreetset geomeetrilist kujundit. Et kogemus oleks täielikult sissepoole
suunatud, palusin ma harilikult klientidel jääda kogu seansi ajaks suletud
silmadega lebavasse asendisse. Otto tegi aga silmad lahti, tõusis istukile ja
palus, et ma tooksin talle mõne paberilehe ja kirjutusvahendi.
Ta pani pingsalt ja tohutu kiirusega paberile terve rea keerukaid
abstraktseid kujundeid, ilmutades seejuures sügavat rahulolematust ja
meeleheidet - niipea kui uus keerukas pilt valmis sai, kägardas ta lehe kokku
või rebis tükkideks. Ta oli oma joonistustes väga pettunud ning tema
frustratsioon üha kasvas, sest ta ei suutnud "seda õigesti tabada". Kui ma
küsisin temalt, mida ta üritab teha, ei suutnud ta seda seletada. Ta ütles
lihtsalt, et tunneb vastupandamatut soovi neid geomeetrilisi mustreid
joonistada.
Teemal oli ilmselgelt Otto jaoks tugev emotsionaalne laeng ja selle
mõistmine paistis olevat tema jaoks tähtis. Tol ajal mõjutas freudistlik
väljaõpe veel tugevalt minu tegevust ja ma andsin oma parima, et tuvastada selle
veidra käitumise teadvustamatuid motiive. Kõnealuses episoodis aga puudus
lihtsalt igasugune loogika. Viimaks nihkus teraapiaprotsess uutesse
valdkondadesse ja ma loobusin mainitud situatsiooni üle juurdlemast. Kogu see
episood jäi mulle aastateks täielikuks mõistatuseks. Sain sellest aru alles
pärast USAsse kolimist.
New Yorgis tutvusin ma Joseph Campbelliga - http://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Campbell tunnustatud
õpetlasega, keda paljud peavad 20. sajandi ja võimalik, et koguni kõigi aegade
suurimaks mütoloogiks. Paari kohtumise järel saime headeks sõpradeks ning ta
hakkas nii minu isiklikus kui erialases elus väga tähtsat rolli mängima. Aastate
jooksul pidasime maha palju põnevaid arutelusid, mille käigus tutvustasin talle
arhetüüpseid kogemusi, mida ma ei suutnud tuvastada ja mõista. Enamikel juhtudel
ei pakkunud nende kogemuste sümboolika kultuurilise päritolu kindlakstegemine
Josephile mingeid raskusi.
Ühe vestluse ajal meenus mulle ülalkirjeldatud episood Otto seansilt. Kui
ma seda kirjeldasin, lausus Joseph kõhklematult: "Kui põnev, siin on päris
kindlasti tegemist Uus-Guinea malekulanite hõimu Kosmilise Surmaöö Emaga -
hävitava emadusjumalannaga." Ta lisas, et malekulanite uskumuste järgi kohtuvad
nad selle jumalusega oma surmarännaku ajal. Välimuselt oli see jumalanna
hirmutav naisfiguur, kellel olid selgelt eristuvad seatunnused. Malekulanite
traditsiooni järgi istus see jumalanna allmaailma sissepääsu juures ja valvas
keerukat püha labürindi joonist.
Malekulani hõimu poisid tegelesid keerukate rituaalidega, mille käigus nad
kasvatasid ja ohverdasid sigu. Siga, mille iga poiss oma lapsepõlves üles
kasvatas, sümboliseeris tema ema. Puberteedirituaali käigus siga tapeti - see
aitas hõimu meestel vabaneda oma ilmalikust emast, naistest üldiselt ja
lõppkokkuvõttes ka hävitavast emadusjumalannast. Malekulanid pühendasid oma
eluajal palju aega keerukate labürintide joonistamisele, sest selle kunsti
valdamist peeti teispoolsusesse tehtava reisi õnnestumise eelduseks. Josephil
õnnestus seega tänu oma hämmastavatele mütoloogiaalastele teadmistele lõpuks
lahendada mõistatus, millega ma Praha perioodil pikka aega olin maadelnud.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.