Henry T. Laurency raamat
"Tõhususe filosoofia ja Sfinksi kolm
küsimust" http://pood.rahvaraamat.ee/raamatud/t%C3%B5hususe_filosoofia_ja_sfinksi_kolm_k%C3%BCsimust/36258 on eestikeelse lugeja esmakordne kokkupuude
Pythagorase filosoofia ehk esoteerilise hülosoismiga.
Henry T. Laurency http://www.laurency.com/ on Rootsis elanud ja töötanud hülosoistliku filosoofi pseudonüüm. Tema teosed on mõeldud neile, kes otsivad vastuseid elu põhiküsimustele ning soovivad vabaneda emotsionaalsetest illusioonidest ja mentaalsetest fiktsioonidest.
_______________________
OLEMASOLU KOLMÜHTSUS
Henry T. Laurency http://www.laurency.com/ on Rootsis elanud ja töötanud hülosoistliku filosoofi pseudonüüm. Tema teosed on mõeldud neile, kes otsivad vastuseid elu põhiküsimustele ning soovivad vabaneda emotsionaalsetest illusioonidest ja mentaalsetest fiktsioonidest.
_______________________
OLEMASOLU KOLMÜHTSUS
1) Tunnetusteoreetiliselt seisukohalt on kõik meie
ümber eelkõige see, mis see näib olevat, kuid seejuures alati midagi täiesti
erinevat ja tohutult palju enamat.
2) Olemasolu kolmühtsuse moodustavad kolm
samaväärset aspekti: aine, liikumine ja teadvus. Ükski neist kolmest ei saa
eksisteerida ilma kahe ülejäänuta. Kogu aine on liikumises ja omab teadvust.
Teadvus on kas potentsiaalne (teadvustamata) või aktualiseeritud, passiivne
(mitte-aktiivne) või aktiivne.
KOSMOS
1) Esoteerilise hülosoismi järgi on ürgaine
piiramatu ruum ja sisaldab ammendamatu tagavara teadvustamatus seisundis
ürgaatomeid. Selles ürgaines on ruumi piiramatule arvule keradele. Meie kosmos
on üks selline kera.
2) Kosmos koosneb ürgaatomitest (monaadidest).
Ürgaatom on ürgaine väikseim võimalik osa ja väikseim võimalik individuaalse
teadvuse kindel punkt. Ürgaatomid moodustavad jätkuva seeria üha
jämedakoelisemaid agregaatolekuid, üha jämedakoelisemaid aineliike.
3) Kosmos on täiuslik organisatsioon ja moodustub
eri tihedusastmeid omavatest pika seeriana üksteist läbistavatest
ainemaailmadest. Nähtav füüsiline maailm on kõige jämedakoelisemast ainest
moodustunud madalaim maailm. Kõrgemad maailmad sisalduvad kõikides madalamates.
Füüsilises maailmas sisaldub seega terve sari aatomimaailmu. Iga madalama
maailma aine koosneb üha enamatest ürgaatomitest.
INVOLUTSIOON
1) Maailmad on ehitatud „ülevalt”, alates
kõrgeimast maailmast. Ürgaatomid involveeruvad üha jämedakoelisematesse
aatomiliikidesse igas madalamas maailmas. Kõiki sellega liituvaid
involveerimisprotsesse nimetatakse ühise nimetusega
involutsiooniks.
2) Igal maailmal on omalaadne „ruum” (mõõde), „aeg”
(jätkuvus, kestus), aatomiaine ja sellest koosnevad agregaadid, liikumine (jõud,
energia, võnge, „tahe”) ja teadvus. Niisiis on ürgaine „väljaspool ruumi ja
aega”.
ELUVORMID
1) Kõigel elus on vorm, alates aatomitest,
molekulidest ja agregaatidest kuni planeetide, päikesesüsteemide ja kosmiliste
maailmadeni. Need vormid alluvad muutumise seadusele, muutuvad pidevalt,
lagunevad ja vormuvad uuesti. Monaadid (ürgaatomid) moodustavad (füüsilisest
maailmast alates) kasvava seeria üha kõrgemaid eluvorme nii, et madalamad
sisalduvad kõrgemates ja on nende kestadeks. Kogu kosmos moodustab seeria üha
peenekoelisemaid eluvorme, mis teenivad monaaditeadvust, varustades seda
järk-järgult „organiga”, mida ta vajab edasise arengu jaoks.
2) Monaadid on ainukesed hävimatud osad
maailmakõiksuses. Ei ole olemas „surma”, vaid on monaaditeadvusele mõeldud uued
vormid. Kui vorm on täitnud oma ajutise ülesande monaadi teadvusarengus, siis
see laguneb.
EVOLUTSIOON
1) Involutsioon tähendab monaadide involveerumist
kõige madalama kosmilise maailmani, evolutsioon aga nende tagasipöördumist
kõrgeimasse kosmilisse maailma. Nii saavutavad nad täieliku aktiivse
iseteadlikkuse madalamas maailmas ja hiljem kõiketeadmise ning kõikvõimsuse üha
kõrgemates maailmades. Evolutsioon moodustab siis seeria üha kõrgemaid
looduskondi, üha kõrgemaid arenguastmeid. Iga monaad asub selle tohutu
arenguskaala mingil astmel, täpne koht sõltub selle vanusest – ajahetkest, mil
see asetati ürgainest kosmosesse ja siirdus madalamast looduskonnast
kõrgemasse.
2) Evolutsioon jaotatakse viide looduskonda ja
seitsmesse jumaluskonda. Planeedimaailmad sisaldavad looduskondi,
päikesesüsteemimaailmad madalamat jumaluskonda ja kosmilised maailmad ülejäänud
kuut jumaluskonda.
3) Inimkonnal, kes on siiani uurinud vaevalt ühte
miljondikku tegelikkusest, on võimalus uurida füüsilises maailmas umbes ühte
protsenti kogu olemasolust. Viienda looduskonna monaad võib olla teadlik umbes
kümnest protsendist, jumalusena madalamas jumaluskonnas umbes neljateistkümnest,
jumalusena teises jumaluskonnas kahekümne kaheksast, kolmandas neljakümne
kahest, neljandas viiekümne kuuest, viiendas seitsmekümnest, kuuendas
kaheksakümne viiest ja kõrgemas jumaluskonnas sajast protsendist tegelikkusest.
Kogu teadmine olemasolust on autoriteetne läbi kogu monaadisarja üha kõrgemates
maailmades, kuni indiviid on ise võimeline hankima vajalikud otsesed teadmised
oma kogemuse kaudu.
4) Enne, kui monaad on saavutanud kõrgeima
jumaluskonna, teeb ta vahet immanentsel ja transtsendentsel jumalusel.
Immanentne jumalus on alati teadlik oma ühtsusest kogu eluga. Üliteadvus kuulub
transtsendentsele jumalusele.
5) Kui piisav arv monaade on suutnud oma tööga
tõusta madalamast looduskonnast kõrgeimasse jumaluskonda, siis võib see
kollektiivne olend lahkuda oma kosmilisest kerast, et suunduda ehitama ürgaine
ammendamatust tagavarast pärit ürgaatomitest omaenda kosmilist
kera.
MANIFESTATSIOONIPROTSESS
1) Kogu kosmos moodustab üheainsa jätkuva
manifestatsiooniprotsessi, milles kõik monaadid osalevad oma
teadvusväljendustega, teadvustamatult või teadvustatult, tahtmatult või
vabatahtlikult. Mida kõrgem on maailm või looduskond, mida kõrgem on
teadvusliik, seda suurem on monaadi panus
manifestatsiooniprotsessi.
2) Kui monaad on manifestatsiooniprotsessis läbinud
involutsiooni ja evolutsiooni, hankinud ning jätnud maha kest kesta järel igas
üksteisele järgnevas maailmas ja kõrgeimas kosmilises maailmas lõpuks vabanenud
involveerumisest ainesse, saab ta teadlikuks endast kui monaadist. Sinnamaani
samastab ta ennast ühe või teise kestaga, mille ta on hankinud ja
aktiveerinud.
TEADVUS
1) Teadvus on üks. Kogu kosmos moodustab ühe ainsa
tervikteadvuse, milles igal monaadil on oma asendamatu osa. Universaalne teadvus
on justkui kõikide monaadide teadvuste summa, nii nagu ookean on kõikide
veetilkade kogum. Seega on igasugune teadvus olemuselt nii kollektiivne kui
individuaalne, kuigi tavaline indiviid ei saa sellest aru oma äärmise piiratuse
tõttu.
2) On olemas niisama palju erinevaid teadvuseliike
kui aineliike. Igal maailmal on oma tervikteadvus, nii nagu igal monaadi kestal
on oma. Iga kõrgem maailm tähendab võrreldes madalama maailmaga energia ja
teadvuse intensiivsuse ning ekstensiivsuse tohutut suurenemist. Igas maailmas on
monaaditeadvusel täiesti erinev arusaam tegelikkusest. Just seda mõeldi algselt
kõnekäänuga, et kogu käsitus tegelikkusest oli maaja ehk „illusioon”, sest ühine
universaalselt kehtiv arusaam tekib alles kõrgeimas kosmilises
maailmas.
3) Igal maailmal, igal planeedil, päikesesüsteemil
jne on niisiis oma tervikteadvus, mis moodustab ühtse kollektiivolendi, milles
üks monaad on kõrgeim dominant. Mida kõrgema looduskonna on monaad saavutanud,
seda suurem on selle osalus kosmilises tervikteadvuses. Kui monaad on omandanud
planetaarse teadvuse, on see planetaarne olend. Kui monaad on lõpuks
aktualiseerinud oma potentsiaalse universaalse teadvuse, on sellest saanud
individuaalne üksus kosmilises kõiketeadmises ja kõikvõimsuses. Sinnamaani on
see olnud arenenuim monaad selles üha laiemas ainelises kogumis, mida ta on
saanud enda kestaks pidada. Igas maailmas rüütab monaad end selle maailma ainest
koosneva kestaga, mis muutub järjest ekstensiivsemaks.
4) Monaad on hävimatu individuaalne teadvus mis,
olles algupäraselt potentsiaalne (teadvustamata), äratatakse madalama maailma
madalaimas looduskonnas (füüsilises kivikonnas) aktiivsesse teadvusesse ja siis
hangib järk-järgult teadvuse üha kõrgemates maailmades. Alles kõige
jämedakoelisem aine pakub piisavat vastupanu selleks, et subjektiivne
monaaditeadvus saaks õppida eristama vastanditena sisemist (subjektiivne) ja
välimist (objektiivne) reaalsust ning hankida aktiivse teadvuse, mis on
eelduseks eneseteadvusele kõikides reaalsustes. Seejärel võib monaad
eneseaktiivsusega hankida vajalikke omadusi ja võimeid üha kõrgemates
looduskondades ning üha kõrgemates maailmades.
5) Teadvus madalamas aineliigis või maailmas ei too
kaasa teadvust kõrgemas maailmas või teadlikkust kõrgema maailma olemasolust,
mis seetõttu tundub mitte eksisteerivat. Kõik, mis on monaadist kõrgemal, kuulub
tema üliteadvusse. Monaadi kogu minevik kuulub tema alateadvusse ja on uutes
inkarnatsioonides kättesaadav ainult kaudselt mälestustena samalaadsete
kogemustega seoses.
6) Evolutsioon ei tähenda monaadile mitte ainult
üha kõrgemate teadvusliikide iseomandamist, vaid ka vabanemist samastumisest
madalamate teadvusliikidega, mis näivad olevat ainukesed teadaolevad ja kindlad,
sest on sinnamaani olnud ainukesed tuntud ja kogetud.
7) Nii nagu kõrgem aineliik läbistab madalamaid
aineid, tajub kõrgem teadvus kõiki madalamaid teadvusliike.
LOODUSKONNAD
1) Monaaditeadvus „magab” kivikonnas, „näeb und”
taimkonnas, ärkab loomkonnas, omandab eneseteadvuse inimkonnas ja teadmisi
olemasolevast viiendas looduskonnas. Seejärel jätkab monaad oma teadvuse
arendamist seitsmes üha kõrgemas jumaluskonnas, omandades seeläbi kõikvõimsuse
ja kõiketeadmise üha kõrgemates maailmades.
2) Planeedid esindavad viit madalamat maailma ja
viit looduskonda. Nendest viiest kuulub kivikond nähtavasse füüsilisse maailma.
Taimkond kuulub osaliselt lisaks ka füüsilis-eeterlikku maailma, loomkond
emotsionaalmaailma (mida on ekslikult nimetatud astraalmaailmaks), inimkond
mentaalmaailma ja viies looduskond kausaalmaailma.
3) Kui mineraalmonaadid on suutnud hankida
füüsilis-eeterliku teadvuse, siirduvad nad taimkonda. Teadvus ilmneb alguses
kalduvusena kordustele, mis areneb edasi organiseeritud harjumuseks või
„loomuseks”. Kui teadvus kasvab, saab alguse pürgimus kohanemisele. Taimmonaadid
saavad loommonaadideks emotsionaalteadvuse omandamisel. Kui loommonaadide
mentaalteadvus on saavutanud piisava aktiivsuse, siirduvad nad inimkonda, ja
inimene siirdub viiendasse looduskonda, olles omandanud täieliku teadvuse oma
kausaalkehas.
4) Kivikonna monaade ümbritseb mineraalide
grupihinge kuuluv kest, taimkonna monaade taimede grupihinge ja loomkonna
monaade loomade grupihinge kuuluv kest. Kõrgemates maailmades saab monaad endale
ise võtta vastava maailma mateeriasse kuuluva kesta. Kui loommonaad on piisavalt
arenenud, et omandada kest kausaalmaailmas, siirdub ta edasi inimkonda. Sellest
alates jääb monaad asetsema kausaalkesta kogu inimkonnas viibimise ajaks. Võib
öelda, et kausaalkest inkarneerub, võtab omaks ja läbistab madalamad kestad.
Sellest lähtuvalt on selge, et inimene ei saa kunagi taassündida loomana, loom
taimena ega taim kivina. Siirdumine ühest looduskonnast teise ei saa toimuda
tagurpidi.
5) Monaad ei pea tingimata arenema läbi
orgaaniliste kestade. Tegelikult ei ole enamikul monaadidel (näiteks nendel, kes
käivad paralleelset deeva-arenguteed) kunagi olnud muid kesti, kui
agregaatkestad, mis koosnevad elektromagnetiliste jõudude poolt kooshoitavatest
aatomitest ja molekulidest. Sellised kestad on ka inimesel teistes maailmades
peale nähtava füüsilise maailma.
INIMESE KESTAD JA
MAAILMAD
1) Inimkonda kuuluva monaadi käsutuses on füüsilise
inkarnatsiooni ajal viis kesta, üks kest igas madalamas maailmas: organism
nähtavas füüsilises maailmas, eeterkest füüsilises eetermaailmas,
emotsionaalkest emotsionaalmaailmas, mentaalkest mentaalmaailmas ja püsiv
kausaalkest kausaalmaailmas (Platoni ideedemaailmas). Nendest viiest kestast
neli madalamat uuenevad iga inkarnatsiooniga ja lagunevad varsti? peale monaadi
vabanemist organismist. Kõik kestad peale organismi on agregaatkestad. Eeteraine
ümbritseb organismi igat rakku, vahendades erineva funktsionaalsusega energiaid,
mida muistsed õpetajad nimetasid elujõuks. Emotsionaal-, mentaal- ja kausaalkest
ümbritsevad ja läbistavad kõiki madalamaid kestasid. Need on ovaalse kujuga ja
ulatuvad umbes 30-45 cm organismist väljapoole, luues nn aura. Organism tõmbab
ligi u 99 protsenti nende kestade ainest ja hoiab seda enda ümber nii, et need
kestad jäljendavad täielikult organismi kuju.
INIMESE TEADVUS
1) Inimkonna praegusel üldisel arenguastmel on
tavaindiviid inkarnatsiooni ajal objektiivselt teadlik reeglina ainult oma
organismis, subjektiivselt teadlik eeter-, emotsionaal- ja mentaalkestades ning
teadvuseta kausaalkestas. „Nähtav” füüsiline reaalsus, mis hõlmab kolme
madalamat füüsilist agregaatolekut (tahke, vedel ja gaasiline), on ainus
reaalsus, mida inimene tunneb, ning ainus, mida ta arvab olemas olevat. Ta peab
oma emotsionaalkesta ihasid ja tundeid ning mentaalkesta mõtteid vaid
subjektiivseteks fenomenideks, mitte mõistes, et objektiivses mõttes vastavad
need vastavate maailmade aineliikide võngetele.
2) Kui indiviid on omandanud nii objektiivse
teadvuse kõikides inkarnatsiooni kestades kui ka kausaalse intuitsiooni ja seega
teadvuslikkuse kausaalkestas, siirdub ta kausaalminana viiendasse
looduskonda.
3) Enne, kui monaad on omandanud võime püsivaks
kausaalseks aktiivsuseks, peab see iga lõppenud inkarnatsiooni järgselt
kausaalkestas magades ootama uut ümbersündi. Seeläbi hävib tema teadvuse
jätkuvus ja minevikumälu jääb uinuvaks senikauaks, kuni monaad on võimeline
kausaalseks teadvuslikkuseks.
4) Inkarnatsioonide arv on igas looduskonnas
piiramatu, kuniks indiviid on omandanud vastavas looduskonnas tarvilikud
omadused ja võimed ning individuaalse kesta järgmises kõrgemas looduskonnas.
Peab siiski märkima, et kõik hangitud omadused jäävad uues inkarnatsioonis
uinuvateks, kui neid ei arendata, samas paranevad arenguvõimalused üha enam.
Tavaliselt suudetakse koheselt mõista vaid juba omandatut.
INIMESE ARENGUASTMED
1) Klassid on looduse loomulik olek. Looduslikud
klassid tähendavad ealt erinevaid klasse nii inimkonnas kui teistes madalamates
või kõrgemates looduskondades.
2) Inimkonnas läbib indiviid viis erinevat
arenguastet: barbaarastme (madalama emotsionaalminana), tsivilisatsiooniastme
(madalama mentaalminana), kultuuriastme (kõrgema emotsionaalminana),
humaansusastme (kõrgema mentaalminana) ja idealiteediastme
(kausaalminana).
3) Monaad areneb, õppides oma kogemustest ja
lõigates seda, mida on eelmistes inkarnatsioonides külvanud. Kõik hea või halb,
mis teda tabab, on tema enda põhjustatud. Temaga ei saa juhtuda midagi, mida ta
pole ära teeninud. Ebaõiglus ei saa mingil juhul olla võimalik. Sellest
rääkimine on eluteadmatuse ja kadeduse väljenduseks.
4) Eemaletõukavat põhisuundumust omavate monaadide
areng võib võtta väära suuna ja ilmneda juba taimkonnas parasiitlusena ning
loomkonnas kiskjalikkusena. Madalamates looduskondades monaadid üldiselt
takistavad arengut ja põhjustavad korratust, seda kõike muidugi omal vastutusel.
Teadvustamata ja veel suuremal määral teadvustatud tungimine monaadi
võõrandamatusse ja puutumatusse jumalikku vabadusse, mida piirab kõikide elavate
olendite samaväärne õigus, viib võitluseni olemasolu eest ja julmuseni
elus.
5) Taimmonaadid arenevad siis, kui loomad ja
inimesed söövad taimi, kuna nii asetatakse nad nimetatud loomkehade tugevate
tundevõngete mõju alla.
6) Indiviid ei või süüdistada elu selles, et ta
madalamatel arengutasemetel peaaegu täielikus eluteadmatuses eksib pea kõikide
loodus- ja eluseaduste vastu.
7) Esoteerilise põhiaksioomi kohaselt esineb
seadusi kõiges ja kõik on seaduse väljendus. Kõiketeadev on see, kes omab
teadmist kõikide maailmade kõikidest seadustest. Kõikvõimsus ja vabadus on
võimalikud ainult läbi kõikide seaduste absoluutselt veatu
rakendamise.
8) Loomulikult saab esoteeriline
maailma- ja eluvaade olla inimkonnale ainult tööhüpoteesiks. Kuid mida kaugemale
inimkond areneb, seda ilmsemaks muutub selle hüpoteesi ülivõimsus. Kausaalmina
on võimeline tuvastama selle vastavuse faktidega inimese viies
maailmas.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.