Eesti Päevaleht 04.02.2012
Thomas
Metzinger http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Metzinger on kodus mõlemas valdkonnas: nii filosoofias kui ka aju-uuringutes.
Filosoofina püüab ta selgitada selliseid fenomene nagu mina ja teadvus. Kuid ta
on uurinud ka seda ajuosa, millele me võlgneme oma unenäod, kehatunnetuse ja
peegelneuronid, mis on empaatia võtmeks.
Metzingeri peetakse
üheks neurofilosoofia pioneeriks, kes üritab ühendada filosoofia
aju-uuringutega. Ta üks väheseid nüüdisaegseid saksa filosoofe, kes on
rahvusvaheliselt tuntud. Peab ettekandeid nii New Yorgi teaduste akadeemias kui
ka Vatikanis.
Metzinger töötab Mainzi ülikoolis.
Alates 18. eluaastast on ta taimetoitlane ega tarbi alkoholi. Tegeleb ka
eetikaga ning tunneb huvi meditatsiooni ja selliste unenägude vastu, mille puhul
inimene on teadlik, et näeb und.
Professor Metzinger, te
olete kogenud midagi, mida kadestan: te olete kirjeldanud iseenda kehaväliseid
kogemusi.
See oli 1980. aastate
alguses. Ma elasin siis ühes üksikus veskis ja kirjutasin doktoritööd. Ühel ööl,
kui lamasin voodis, tundsin, kuidas hakkan kehast välja minema. Ma hakkasin
selle seisundiga eksperimenteerima. Kõndisin natuke toas ringi, läksin avatud
akna juurde ja libistasin kätega mööda aknaraame. Siis hüppasin aknast välja,
kuid ei kukkunud alla, vaid hakkasin ülespoole hõljuma. Natuke hiljem,
magamistoas tagasi olles, otsustasin lennata 85 kilomeetri kaugusele Frankfurti,
et ühe sõbra majas natuke ringi vaadata. Siis tõmmati mind suure kiirusega
edasi, läbi magamistoa seina ja ma kaotasin teadvuse. Kui toibusin, olin jälle
oma füüsilises kehas tagasi. Olen selliseid asju umbes kuus või seitse korda
kogenud.
Ja see tundus teile
reaalne?
Nii tõeline nagu teile praegu
see laud teie ees. Oli vaja pikki vaidlusi, enne kui üks psühholoogist kolleeg
suutis mind veenda, et tajutu ei saanud olla tõeline. Kahjuks ei ole mul juba
aastaid enam õnnestunud midagi kehavälist kogeda. Oleksin valmis palju maksma,
et midagi sellist taas läbi elada.
Mida need kogemused teile
tähendavad?
Esiteks olid nad mõnikord
lihtsalt väga ilusad: sageli kogetakse siis suurt kerguse ja vabanemise tunnet.
Teiseks olid nad teaduslikult ja filosoofiliselt põnevad. Saab eksperimenteerida
minatunde eri tasanditega – ja seda täieliku vaimse selguse juures. Kujutage
ette, et te ei saaks üksnes lennata, vaid teil oleks ka omaenda keha teisik,
keda näete väljast ja kuulete hingamas – otsekui oleks tegu teise inimesega. Ehk
olete kogenud unehalvatust? Te ärkate kesk unenägu üles, olete täie teadvuse
juures, kuid liikumisvõimetu.
See on kohutav. Nagu oleks
surnud.
Jah, see on kohutav seisund. Aga te
olete sellises seisundis üsna lähedal kehavälisele kogemusele. Kui teil on
natuke õnne, saate selle seisundi puhul oma kehast „välja astuda”. Ja mind
huvitab: kes on see mina, kes neid kogemusi läbi teeb?
Teie jutt meenutab mulle
lugu surnust ülestõusmisest. Renessansi maalikunstnik Matthias Grünevald kujutas
seda ühel altarimaalil kui hõljuva valguskeha väljumist surevast
kestast.
Selliseid kujutluspilte
leiame kõikidest kultuuridest. Tiibeti budistid räägivad teemantkehast, apostel
Paulus hingest, heebrea ja araabia kultuurid ruach’st. Ma usun, et selline
peenest ainest „keha” on tõepoolest olemas. Peen aine koosneb aga puhtast
infost: see on sisemine pilt, mille aju on organismist loonud. Kehavälised
kogemused ei ole ju väga tavatud. Selliseid kogemusi on umbkaudu igal kümnendal
inimesel. Ja võib-olla tuleneb surematu hinge idee suuresti just tõsiasjast, et
kõikide kultuuride ja aegade inimesed on pidanud selliseid kogemusi
seletama.
Aga see, et üks filosoof
selliste kogemustega tegeleb, on küll ebatavaline.
Kahjuks küll. Isiklikust kogemusest
on tohutu abi, et kujundada uusi hüpoteese tegelikkusest. Kui te tuginete ainult
abstraktsele ja igapäevakogemusele, muutuvad teie ettekujutusvõime raamid
kergesti liiga ahtaks.
Mis viis teid mõttele saada
filosoofiks?
Ma ei ole kunagi tahtnud piirduda
vaid pealispindsega. Võib-olla seepärast, et olin lapsena palju haige. Juba siis
mõtlesin, et elu alguses tuleb kõigepealt endale selgeks teha põhiküsimused. Ja
nii asusin ma oma vanemate suureks pettumuseks Frankfurdi ülikoolis filosoofiat
õppima. Ja mind sütitas keha ja hinge küsimus.
Ehk siis mõistatus, kas
meie siseelu on vaid molekulide mäng ajus või midagi muud.
See küsimus ei lase mind enam
lahti. Kuidas mõjutab aju hinge, kuidas hing aju? Ma olen selle probleemistikuga
tegelenud kahel tasandil – minu magistritöö pealkiri oli „Ratsionaalsus ja
müstika”.
Te olite Saksa
kultuuriruumis üks esimesi, kes hakkas uuesti tegelema teadvuse teemaga. Veel 20
aastat tagasi ei võetud selle küsimusega tegelevaid teadlasi
tõsiselt.
Siis peeti seda teemat uurimistöö
objektina liiga nõrgaks, kuna seda ei saa käsitleda eksperimentaalselt. Aga see
on muutunud. Tänapäeval peavad kõik olulised aju-uuringute laborid tegelema ka
teadvuse teemaga. Ja võib-olla on kriitilise filosoofia ülesanne riskida oma hea
mainega. Ta peaks selgitama mõisteid, loobuma tabudest ja avastama enda jaoks
uusi tegevusvälju. EL on käivitanud miljonite eurode suuruse uurimusprogrammi,
mille raames üritame minatunnet üle kanda virtuaalsele teisikule ja hiljem
koguni robotile.
Kuidas
ometi?
Esimene eksperiment õnnestus meil
aastal 2007. See oli eksperiment. Üks inimene silitab teil selga, samal ajal
filmitakse teid selja tagant. Arvuti muudab pilti, teist saab virtuaalne figuur,
keda vaatate 3D-prillidega. Te näete niisiis enda selja tagant, kuidas teie
selga silitatakse. Te ei taju puudutust enam iseenda kehal, vaid teie virtuaalse
teisiku kehal, kes on teie silmade ees. Minatunne kandub edasi teise keha pilti.
Selliste eksperimentidega saavad aju-uurijad uurida mehhanisme, mille abil me
tajume end tervikliku iseendana. Mis on minatunde kõige lihtsam vorm? Üldjuhul
peame selle perspektiivi lähtepunktiks ühte punkti oma peas – silmade vahel.
Kuid nägev mina võib olla lahutatud tundvast minast, identifitseerimisest
kehaga. Te võite oma minatunnetuse üle kanda välja, oma teisikule, kuid samal
ajal ometi vaadata maailma läbi oma silmade.
Teie peateos kannab
inglise keeles pealkirja „Being No-One” http://pood.rahvaraamat.ee/raamatud/being_no_one/486767 . Ehk siis: olen eikeegi. Teil võivad olla head argumendid,
et väita, et teie „ise” on vaid teie aju rafineeritud illusioon. Aga kas te ise
ei tundu endale irreaalsena? Kas te saate tõesti uskuda, et te olete mitte
keegi?
On palju asju, millest me teame, et
nad on tõenäoliselt õiged, kuid mida me lihtsalt ei saa uskuda – mõelge kas või
moodsale füüsikale. Üks minu raamatu filosoofilistest ideedest on, et ei ole
olemas midagi sellist nagu meie mina tuum ega ka teravalt piiritletud
identiteeti läbi aja. Metzinger, keda te näete täna, ei ole seesama mis kolm
aastat tagasi, ehkki on küll sarnane. Selles mõttes oleme mitte
keegi.
Aga te istute ometi minu
vastas. Kellega ma praegu siis räägin?
Hea küsimus. Minu organism on
loomulikult reaalne. Kuid ometi ei saa te öelda, et meie vestluse taga on üksnes
minu keha või vaid osa ajust. Samamoodi mängib rolli see, mis meie vahel juhtub
– näiteks see, et peame teineteist arukateks inimesteks. Olulised on ka ajaloo
ja ühiskonna mõjud. Aga see, et mina pean iseennast Thomas Metzingeriks, on minu
aju kujutluse vili. Elementaarne minatunne on evolutsiooni produkt, see aitab
ellu jääda. Ja see mehhanism on seepärast nii edukas, et meil on raske sellest
läbi näha. Uuemad uurimused näitavad, et on toimunud ka enesepettuste
evolutsioon. Positiivsed illusioonid võivad olla väga kasulikud. Näiteks peavad
kõik vanemad omaenda lapsi üle keskmise kenadeks ja
intelligentseteks.
Minu lapsed seda
juhuslikult ongi.
Just, teie lapsed on eriti armsad!
Kalduvus enesepettustele on ilmselt evolutsiooniliselt kasulik olnud.
Enesepettus võimaldab meil paremini puru silma ajada, unustada mineviku
lüüasaamised, see suurendab motivatsiooni ja eneseusaldust. Seetõttu näib olevat
kasulik uskuda ka iseenda surematusesse või iseendasse nagu asja, mitte nagu
protsessi. Me püüame pidevalt enda enesehinnangut kõrgel hoida, näiteks teiste
tunnustamisest hoidudes. Niipea kui meile tundub, et teine inimene meid ei
austa, oleme haavatud ja kaitseme end peaaegu automaatselt.
Neuropsühholoogilised
eksperimendid näitavad, et aju samahästi kui ei suuda eristada hingelist ja
kehalist valu. Kui me tunneme end tõrjutuna, lähevad käiku samasugused
tundemehhanismid, nagu meid piinaks näiteks veritsev haav.
Jah, inimeste elus on rõõmu ja
kurbuse bilanss tihti haletsusväärne. Tänapäeval oleme hakanud mõistma, miks. Ka
sellel teadmisel on oma hind. Kui me hakkame mõistma oma minatunde sisemist
struktuuri, kaotame naiivse usu enda identiteeti.
_______________________
Intervjueerija
Stefan Klein http://en.wikipedia.org/wiki/Stefan_Klein on
saksa füüsik ja teaduspublitsist. Klein on õppinud füüsikat ja filosoofiat
Müncheni ja Grenoble’i ülikoolis. Doktorikraadi sai ta Freiburgi ülikoolist
biofüüsika alal. Eesti keeles on talt ilmunud teosed „Õnne saladus” https://www.raamatukoi.ee/cgi-bin/raamat?20514 (2005),
„Kas kõik on juhus?” https://www.raamatukoi.ee/cgi-bin/raamat?98564 (2005)
ja „Aeg. Aine, millest koosneb elu” https://www.raamatukoi.ee/cgi-bin/raamat?171058 (2009).
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.