Aastatuhandeid on arstiteadus püüdnud ravialust ja
tema loomust näha tervikuna, see pole ayurveda eripära. Siiski oleme Läänes
olnud lummatud teadusmeditsiinist, mis selgitab haigust üksnes kehast lähtudes.
Nüüd mööndakse Lääne meditsiiniski, et haiguse lähtekoht võib olla nii keha kui
ka vaim. Praegu, “keha ja vaimu meditsiini” sünniajal, pole enam selge, kas neid
kahte üldse ongi võimalik lahutada. Äkiline vaimne vapustus, nagu näiteks
abikaasa surm, võib tekitada segaduse kehas, halvata immuunsüsteemi ja anda
haigusele vaba tee. See aitab selgitada, miks hiljaaegu leseks jäänute seas on
suremus hoopis suurem, võrreldes kogu rahvastikuga, ning leida loogilise
põhjuse, miks üksikud naised, kellel pole võimalust teisi emotsionaalselt
toetada, haigestuvad sagedamini rinnavähki.
Vaimu ja keha arvestavatel selgitustel on nii häid
kui ka halbu külgi. Näiteks tavatseti enne ütelda, et kopsupõletik algab, kui
pneumokokid tungivad kopsudesse ja hakkavad seal kontrollimatult paljunema.
“Keha ja vaimu meditsiinis” on iga selgituse juured varasemas ajas, hetkes, mil
negatiivne vaimne mõju nõrgestas immuunsüsteemi. See on puhtkehalisest
selgitusest laiem, aga kahjuks siiski üsna ebamäärane. Vaim ja immuunsüsteem
mõjutavad lakkamatult teineteist ja arstid ei suuda täpselt tabada seda
kriitilist hetke, mil negatiivsete mõtete ja keha valgete vereliblede vahel
sünnib kompromiss.
Ayurveda võimaldab olla palju täpsem. Vanade
tekstide järgi on haigusprotsessil kuus faasi või astet. Esimesed kolm on
nähtamatud ja neid võib seostada kas keha või vaimuga, viimases kolmes faasis
tekivad tundemärgid, mis on ilmsed nii patsiendile kui ka arstile. Igal astmel
on tegemist tasakaalutusega, aga protsessi kestel selle ilme
muutub.
1. Kogunemine e.
akumulatsioon – protsess algab ühe või mitme dosha kogunemisega.
2. Kuhjumine e.
agravatsioon – liigne dosha kuhjub, kuni ta ületab oma normaalsed
piirid.
3. Levimine e.
disseminatsioon – dosha liigub edasi kogu kehasse.
4. Lokaliseerumine –
ringiliikuv dosha jääb pidama kuhugi, kus ei ole tema koht.
5. Ilmnemine e.
manifestatsioon – tekivad kehalised haigustunnused selles kohas, kus dosha
paikneb.
6. Puhkemine – haigus lööb
välja täies jõus.
Oletame näiteks, et liigselt on kuhjunud Pitta’t –
võib–olla olete Pitta tüüpi inimene, kes on tugeva stressi all või tunnete end
väga kuumal suvel ebamugavalt. Kui Pitta’t on juba liiga palju kogunenud, hakkab
ta kehas ringi liikuma ja lahkub neist kohtadest, kus ta peaks püsima. Jalamaid
leiab liigne Pitta koha, kus on ama’t (toksilist jääkainet) ja “kleepub” ama
külge.
See sündmus viib lõpule haiguse kolm esimest astet.
Lääne arst selles staadiumis veel haigust ei diagnoosi, sest pole ühtegi
käsiraamatus kirjeldatud kõrvalekallet, aga ayurveda seisukohalt on selge, et
keha pole enam päris terve. Kui te olete oma keha suhtes väga tundlik, võite
tajuda dosha tasakaalutuse tekkimise algust. Igaüks teab neid vaevumärgatavaid
muutusi, mis eelnevad külmetushaigusele või gripile. Paljude teiste haiguste
puhul väljendab “tujust ära olek” ähmast ebamugavustunnet, mille täpsemat kohta
ega olemust ei õnnestu kindlaks teha. Tavaliselt teeb see nõutuks arsti, kes
püüab leida selgeid sümptomeid, kuid kuuleb ebamääraseid kaebusi valu ja
vaevuste, lihasnõrkuse, kerge palaviku või lihtsalt pikaajalise väsimuse üle.
Seda sorti hoiatav aimus kehas eelneb isegi äkilisele südameatakile või
ajurabandusele, need tulevad tegelikult väga harva äkki. Tavaliselt dosha’d
hoiatavad ohvrit, aga tema ei võta neid kuulda.
Kui dosha on kuhugi pidama jäänud, juhatab see
sisse neljanda faasi, kus hakkavad ilmnema esimesed selged haigustunnused. Kui
Pitta on koha sisse võtnud nahas, võib tunda vähest kihelust või põletikku. Kui
Pitta on maos, võivad esineda kõrvetised või maohäired. (Haigustunnuseid ei
põhjusta sugugi ainult Pitta. Iga dosha võib paigutuda kuhu tahes. Kui liigne
Vata asetseb liigestes – see on tema jaoks üks tõenäolisemaid kohti, sest
liigestesse koguneb kergesti ama’t –, annab tunda liigesevalu.) Miski muu peale
nende ebamääraste märkide ei näita veel, et tõsine haigus on juba
silmapiiril.
Kuna ayurveda tegeleb keha väga peente
tasanditega, on võimalik leevendada ka selliseid sümptomeid nagu seletamatu
valu, ärevus, masendus, väsimus jne. ning see tundub Lääne meditsiini
seisukohast üsna müstiline. Lääne meditsiin peab neid psühhosomaatilisteks
vaevusteks – see tähendab, et neid peetakse seotuks patsiendi ajutegevusega.
Tegelikult on põhjuseks dosha tasakaalutuse varajased staadiumid. 1., 2. või 3.
faasis on vaevustega kerge hakkama saada, siis on võimalik tulemusrikkalt
kasutada dieeti, ravimtaimi, kehalisi harjutusi, päevarežiimi ja erilist keha
puhastusviisi – panchakarma’t.
Kui on tegu väljakujunenud haigusega, on kehakoed
sagedasti juba nii kahjustunud, et üksnes nende menetlustega ravida pole enam
võimalik. Siis tuleb pöörduda ayurveda muude, keerulisemate ravimeetodite poole
või võtta isegi appi Lääne meditsiin, mis on kohane igasuguste ägedate
haigusseisundite puhul.
Kuidas teada saada, millal haiguse 4. faas
oma sümptomitega algab? Enamikul üle 40–aastastel pole vaja liiga kaugele
vaadata, sest neil esineb masendavalt sageli ebamääraseid valusid ja vaevusi.
Aastate jooksul koguneb toitumise, käitumise ja tundeelu tasakaalutuse tõttu
kehasse ama ja see püüab kinni hulkuva dosha. Ent häirekella löömiseks pole
siiski põhjust. 4. faasis ei väida keha, et olete tõsises hädaohus, vaid ütleb,
et peate oma koed kuhjunud dosha’dest puhtaks tegema. Kui see tehtud, lähevad
Vata, Pitta ja Kapha uuesti tasakaalu. Dosha’dega “kõnelemine”
toimub sel teel, et teete oma toitumises ja päevaplaanis lihtsaid muudatusi, see
võib olla väga tulemuslik isegi tõsise haiguse
puhul.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.