Michelangelo kui skulptori geniaalsus seisnes tema
võimes näha tahumata marmorirahnus lõpuleviidud raidkuju. Ta eesmärk ei olnud
mitte skulptuuri tegemine, vaid juba olemasoleva, kivisse vangistatud skulptuuri
vabastamine. Tasakaalu taastamise puhul tehakse põhiliselt sedasama: tegu ei ole
endale uue olemuse loomisega, vaid oma varjatud olemuse päevavalgele toomisega.
Tegemist on eneseavastamisprotsessiga.
See avalduda püüdev varjatud olemus on täiuslikus tasakaalus, aga niisugust
tüüpvõtet, millega seda esile tuua, pole olemas ja igaüks jõuab tasakaaluni
omamoodi.
Enamikul inimestest pole mingit ettekujutust, kes nad tegelikult on – või
paremal juhul on nende ettekujutus väga piiratud –, sest nad ei oska näha oma
põhiolemust. Tasakaalutus varjab selle nende eest, nagu mudane vesi varjab
järvepõhja. Samuti nagu nälg ja janu, on inimkehasse sisse programmeeritud ka
tasakaaluinstinkt.
Ayurveda praktika püüab inimesele tuua tagasi tasakaalu ja samal ajal lasta
tema põhiloomusel esile tõusta. Tegelikult on need ühe protsessi kaks külge,
nagu nähtub järgnevast haigusloost.
Enda arvates polnud Norman, kuuekümnendatesse eluaastatesse jõudnud
kirjanik, end korralikult välja maganud kolmkümmend aastat. Normanil oli
klassikaline Vata unetus: niipea kui ta voodisse läks, hakkas ta kohe tuhande
asja üle muretsema ja sada päevamuljet keerlesid ta peas. Ta ei suutnud neid
eemale tõrjuda, ta kuulis kella tiksumist, kraani tilkumist ja tänavakära, kogu
öö viskles ta rahutult ja tundis, et magab ainult poole tunni kaupa.
Minu juurde tulles oli ta väga mures, sest ükski paljudest läbiproovitud
vahenditest – öistest viskinapsidest kuni barbituraatideni (rahustava toimega uinutid) – polnud kuigi kauaks aidanud. Aja jooksul oli
ta oma saatusele alistunud, ent üksnes näiliselt. Tegelikult kartis Norman
magamaminekuaega ja lükkas seda igal ööl nii kaugele, kui vähegi sai. Ta kõrval
oli hunnik ajakirju, mida ärgates lugeda. Kui ta oli lugemiseks liiga rahutu,
sammus ta toas edasi–tagasi, läks vannituppa, võttis keset ööd kerget einet või
pidas oma unetute sõpradega pikki öiseid telefonivestlusi.
Lugenud ayurvedast ja saanud teada prakriti süsteemist ning teinud läbi
prakriti testi, ütles ta nukralt: “Kõik on siis sellepärast, et ma olen Vata,
eks ole?”
Ma ütlesin talle: “Tegu on kindlasti Vata tasakaalutusega, aga see ei tee
teist veel Vata tüüpi inimest.” Ta oli üllatunud. Põhjalik läbivaatus tegi
selgeks, et ta on tugeva Vata koostisosisega Pitta. Unetuks ei teinud teda aga
mitte Vata, vaid Vata tasakaalust väljapaiskumine, mille põhjustas eelkõige
pidev vaimne tegevus: Norman oli töötanud oma kirjutiste kallal päevad ja ööd,
korrapärast eluviisi polnud ta ealeski tõsiselt võtnud. Kui ta oleks
reeglipärast elu elanud, poleks ta Vata aastate jooksul nii halba seisundisse
sattunud.
Et Norman näeks end sisimas siiski tervemana, seletasin talle, kuidas
toimib tasakaal ja kuidas ajutine tasakaalutus muutub püsivaks.
SAJAD TERMOSTAADID
Keha iga talitlus püüab tagasi pöörduda teatavasse punkti, mis on nagu
termostaadi seadepunkt. Tegelikult on kehatemperatuuri muutumises väga palju
sarnasust termostaadi tööga. Temperatuur tõuseb, kui jooksete pool miili või
istute saunas, aga kui olete selle tegevuse lõpetanud, langeb keha temperatuur
tagasi 36,6 °C. See on teie keha termostaadi seadepunkt, mille loodus on
evolutsiooni käigus välja kujundanud. Loodusseadused ei ole jäigad –
tavapärasest 36,6 kraadist võib ajuti kõrvale kalduda, aga kui kehatemperatuur
kaldub kõrvale liiga palju või liiga pikaks ajaks, võivad tekkida ebameeldivad
vastukajad.
Inimfüsioloogia keerukuse üks peapõhjusi on see, et meis on sajad
termostaadid, millest igaüks allub oma kindlale loodusseaduste kogumile, meil
pole mitte üksainus tasakaalupunkt, vaid neid on palju. Nende omavaheline
koordinatsioon on lausa imepärane. Võiks arvata, et näiteks veri on mingi
biokemikaalide segadik, kui arvesse võtta, milline tohutu hulk mitmesuguseid
hormoone, toitaineid ja erinevaid käskjalgmolekule seal ringi triivib.
Tegelikult on aga veres nii täpne tasakaal, et kõik molekulid lähevad täpsel
ajal täpselt vajalikus koguses täpselt sinna, kuhu on tarvis.
Niisamuti suudab aju ilma segadusse sattumata jälgida kõiki meie
termostaate. Tillukene hallolluse osa otsmikuajus – hüpotalamus, mis kaalub
umbkaudu viis grammi – tasakaalustab imetlusväärse hulga erinevaid talitlusi,
hõlmates rasvade ja süsivesinike ainevahetust, und ja ärkvelolekut, isu, janu,
seedenõresid, vedelike hulka, kasvu, kehatemperatuuri – kõike, mis kehas toimub
automaatselt. Hüpotalamus (vahel kutsutakse seda ka “aju ajuks”) kannab hoolt
selle eest, mille peale inimene ise ei pea mõtlema.
Järelikult on tasakaal intelligentsuse funktsioon. Tegelikult me pole
termostaatide kogumid, sest termostaat ei saa ise end reguleerida, nagu saame
meie. Inimene sünnib oma algse seadepunktiga – see ongi prakriti või
kaasasündinud loomus. See juhib, aga ta on ka mõjutatav. Ütleme, et keegi sündis
Pitta–Vata loomusega nagu Norman. Seda prakriti’t võib illustreerida lihtsa
diagrammiga:
PRAKRITI
Sünd kui lähtepunkt määrab ära kolme dosha ideaalse tasakaalu terveks
inimese eluajaks. Kõik keha sajad termostaadid alluvad sellele juhtseisundile,
nagu nad alluvad ka hüpotalamusele. Aga dosha’sid saab mõjutada palju kergemini
kui hüpotalamust. On teada, et Vata’t lisavad sellised mõjurid nagu külm ilm,
kuiv õhk või tuul, hirm, vürtsise toidu maitse ja liiga hiline ülevalolek, mis
kõik nagu lausuksid kehale: “Vata’t juurde!” (Pitta’l ja Kapha’l on oma
katalüsaatorid.)
VIKRITI
Nüüd tundub, et ta on Vata–Pitta, sest sellised igapäevased mõjurid nagu
toit, kehaline koormus, uni ja emotsioonid on viinud dosha’d uude asendisse.
Dosha’sid mõjutab vähemal või suuremal määral kõik, mida inimene mõtleb, ütleb,
teeb, näeb, kombib, haistab või maitseb. Uude asendisse liikunud, peaksid
dosha’d tasakaaluinstinkti järgides seejärel jälle oma algseisundisse tagasi
pöörduma. Normani puhul läks midagi valesti.
Tumeda ala peal on nüüd tühimik, mis kujutab aja jooksul kogunenud
tasakaalutust. Ayurvedas kutsutakse seda tasakaalutust vikriti’ks – “loodusest
kõrvalekaldumiseks”. Nõnda on kaks terminit – prakriti ja vikriti – vastandid.
Üks viitab sellele, mis inimeses on loomulik, teine loomuvastasele. Dosha’sid ei
saa sundida sünnipärasest soodsamasse seisundisse, see ainult viiks loodusest
eemale. Jätke einestamata – ning te lisate veidi oma vikriti’le; olge kogu öö
üleval – ja vikriti’le lisandub veel enam.
Vale toit, valed magamisharjumused, negatiivsed emotsioonid ja füüsiline
ning vaimne pingutus lisab igaüks ellu veidi loomuvastasust, kuni ollakse lõpuks
kõigist kõige loomuvastasemas olukorras – väljaarenenud haigusseisundis. Samal
ajal muutub ka ettekujutus enesest – positiivsete reageeringute asemel ilmub
ikka rohkem negatiivseid. Vikriti teeb inimese igasuguste stresside suhtes
tundlikumaks. Ta muudab peened tunded tuhmiks.
Kui paljud meist on veel võimelised lapseliku süütusega armastama ja
usaldama? Me oleme oma rakud täis tuupinud kõiki neid hülgamise–, pettumise– ja
kahtlusekogemusi, mis risustavad meie minevikku. Võite end pidada sündinud
muretsejaks või eluaegseks unetuks, pessimistiks või virisejaks, aga unustate
ära, et selleni jõudmiseks on teil kulunud aastaid.
Normani vikriti’s on Vata dosha seisund väga tõsiselt halvenenud. See pole
üllatav, sest Vata dosha läheb tasakaalust välja kõige kergemini. Vata’le ei
meeldi kõva lärm, rahvarohkus ja kehalised ebamugavused. Kui te näiteks sõidate
inimesi täistuubitud linnalähedases rongis, registreerib keha selle kogemuse kui
stressi. Mida rohkem te sõidate, seda enam saab kannatada Vata. Mõne aja pärast
äratab juba üksnes mõte rongiga tööle sõitmisest ebameeldivaid tundeid. Harjute
nendega, aga ei ole kunagi õnnelik. Niimoodi juhivad dosha’d meid õiges suunas
ja eemale valedest harjumustest.
“Õige” tähendab lihtsalt looduslähedast. Õige on anda Vata’le iga päev
veidi täielikku rahu ja vaikust, see aitab Vata’l leida tasakaalu. Väär on teda
ärritada – vali lärm ja rahvasumm ajavad Vata veel enam tasakaalust välja. Homme
ja ülehomme jälle samasse rongi astudes võite küll mõtelda: “Igaüks peab ju oma
leiba teenima.” Ent miski ei tee Vata’le seda kogemust meeldivaks. Ja see on
õnn, sest teie ainus lootus täiuslikku tasakaalu saavutada peitub iga dosha
instinktis, millega ta paneb vastu väärale kohtlemisele ja püüab naasta oma
lähteasendisse.
Normanil oli väga kerge selles kõiges oma olukorda ära tunda. Ma
toonitasin: “Meie ühiskonnas on loomuvastaseks Vata–Pitta’ks muutumine väga
iseloomulik, kui arvesse võtta ümbritseva keskkonna kõiki mõjutusi. Aga vikriti
on ainult mask, stressist kujunenud näivus. Selle all on ikka too algne seisund
– ainulaadne Vata, Pitta ja Kapha kombinatsioon, inimese tegelik olemus. Kui see
taastada, kaovad Vata sümptomid. Ayurveda võlu seisnebki selles, et ta tervendab
inimesi, andes neile tagasi nende parima olemuse.”
Järgmise sammuna sai Norman tema dosha’sid rahustava uue päevakava. Andsin
talle Vata’t tasakaalustavate asjade nimekirja. Seda tasakaalustumisprotsessi
kutsutakse dosha rahustamiseks. Nimekirjas oli esikohal täpne päevaplaanist
kinnipidamine. Normanil kujunes kiiresti oma kindel õhtune rituaal.
“Tund aega enne magamaheitmist lähen sooja vanni – suvel on vannivesi veidi
jahedam. Siis masseerin viis minutit seesamiõliga kergelt oma laupa, meelekohti
ja jalgu ning joon klaasitäie piima rasayana’ga.” (Rasayana’d on
ravimtaimesegud. Ayurveda kasutab sadu rasayana’sid ja Normani arvates on kõige
üldlevinum rasayana – biochavan – väga mõjus, aga on olemas ka seda asendavaid
ayurveda ravimtaimi.)
“Siis ma istun vaikselt ja loen kakskümmend minutit. Mind lõõgastab kõige
enam luule või inspiratsiooni ajel loodud kirjandus. Lõpuks kustutan tule,
kuulan rahustavat muusikat, kuni jään uniseks – ja siis lähen kohe magama.
Olen sellest korrast juba mitu kuud kindlalt kinni pidanud ja mul õnnestub
raskusteta uinuda ning magada vähemalt kuus tundi järjest. Sellest piisab, et
end järgmisel päeval puhanuna tunda.”
Kokkuvõttes on see väga õnnestunud lahendus probleemile, mille all
kannatavad miljonid inimesed ilma mingit abi leidmata, kuigi keskmiselt iga
viies ameeriklane võtab korrapäraselt unetablette. Asi pole mitte üksnes
unetusest lahtisaamises, Normanil on tasakaalu saavutamisest olnud muudki kasu.
Tal pole enam sagedasi külmetushaigusi ega mitmeid väiksemaid valusid ja
vaevusi. Kadunud on muretsemine ning rahulolematusetunne, mis olid saanud osaks
Normani loomusest. Ta näeb üldse ise värskem välja ja ka elu paistab tema silmis
värskem.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.