Freudi esimesed teedrajavad jõupingutused
psühhoanalüüsi vallas viisid ta kahe põhiolemuselt erineva süsteemi
postuleerimiseni: mitteteadvuslik süsteem, nagu ta seda nimetas, ja teadvuslik
süsteem. Mitteteadvuslik süsteem sündis tema arvates allasurumise tagajärjel:
teatavad impulsid, mille vastu teadvuslik süsteem võitles, suruti teadvelolekust
jõhkralt välja. "Mitteteadvuslik" ning "allasurutud" tähendasid sisuliselt ühte
ja sedasama.
Lõpuks hakkas Freud ikkagi rääkima pigem
teadvuslikust ja mitteteadvuslikust süsteemist kui egost ja id'ist:
need kaks formuleeringut ei kattunud kuigi täpselt. See tähendab, et ego
ei olnud sama mis teadvuslik süsteem ja id ei olnud sama mis
mitteteadvuslik süsteem. Kõigepealt, ego osad (superego, kaitsemehhanismid ja
karakteri struktuur) olid mitteteadvuslikud, kuna id'i osad
olid mitteteadvuslikud, aga mitte allasurutud. Freudi sõnadega: "Me
näeme, et kõik allasurutu ei lange kokku allasurutuga; ehki on tõsi, et kõik
allasurutu on mitteteadvus, pole kogu mitteteadvus alla
surutud."
Kõik mitteteadvuslik ei ole allasurutud, sest osa
mitteteadvuslikust - nagu Freud tõdes - on mitteteadvuslik algusest peale; see
osa ei teki mingist isiklikust kogemusest, mis seejärel alla surutakse, vaid on
miski, mis saab alguse mitteteadvusest enesest. Freud arvas algul, et
unenägude ja fantaasiate päritolu on võimalik leida isiklikest
tõsielukogemustest, hiljem nägi aga, et paljud unenägudes ja fantaasiates
leiduvad sümbolid ei ole saanud tekkida isikliku kogemuse kaudu. "Kust tuleneb
tarvidus nende fantaasiate järele ning materjal nende jaoks?" kuuleme teda
küsivat. "Instinktiivsete allikate osas ei ole kahtlust, kuidas aga seletada
seda, et needsamad fantaasiad moodustuvad alati samasisulistena? Mul on sellele
küsimusele vastus, mis võib tunduda väga julge. Ma usun, et need ürgsed
fantaasiad ... on fülogeneetiline pärand. Nende kaudu indiviid ... sirutub
... möödunud aegade kogemusteni." See on fülogeneetiline pärand või "arhailine
pärand" hõlmas peale instinktide ka "terve inimrassi poolt ammustest ja
eelajaloolistest aegadest peale läbi tehtud evolutsiooni lühidaid kordusi".
Kuigi Freudil oli selle arhailise pärandi iseloomu suhtes
Carl Jungist http://en.wikipedia.org/wiki/Carl_Jung täiesti erinev seisukoht, nentis ta siiski: "Selle fülogeneetilise
pärandi olemasolu suhtes olen ma Jungiga täielikul üksmeelel."
Jungi jaoks koosnes "fülogeneetiline pärand"
loomulikult instinktidest ja instinktidega seonduvatest vaimsetest vormidest või
kujunditest; viimaks hakkas ta neid nimetama "arhetüüpideks". Jungi jaoks olid
instinkt ja arhetüüp lähedalt seotud - peaaegu üks ja seesama. Nagu
Liliane Frey-Rohn http://es.wikipedia.org/wiki/Liliane_Frey-Rohn seda seletab: "Seos instinkti ja arhetüüpse kujundi vahel näis
[Jungile] nii tihe, et tema arvates esinesid need kaks täielikult koos... Tema
nägemuses oli ürgne kujund [arhetüüp] instinkti autoportree - teiste
sõnadega, instinkti enesetaju." Mis arhailistesse kujunditesse
enestesse puutub, siis:
Inimene pärib need kujundid esivanemate
minevikust, minevikust, mis sisaldab
nii kõiki tema inim-eelkäijaid kui ka
inimese-eelseid ning loom-eelkäijaid. Neid
rassilisi kujundeid ei pärita selles
mõttes, nagu mäletaks inimene neid
teadvuslikult või nagu need oleks tal
eelkäijatega samad kujundid. Pigem on
need kalduvused või potentsiaalid
kogemaks maailma ning reageerimaks
sellele samal viisil, nagu seda tegid tema
eelkäijad [seega on need arhailised
süvastruktuurid].
Taoline on arhailine mitteteadvus - see koosneb lihtsalt alus-mitteteadvuse
kõige primitiivsematest ja kõige vähem arenenud struktuuridest ning on seotud
plerooma, uroboorose ja tüfooniga. Need on algselt mitteteadvuslikud, kuid mitte
allasurutud; mõned kipuvadki jääma mitteteadvuslikeks ega kerki kunagi
teadvelolekus selgelt esile, kui ehk ainult algeliste süvastruktuuridena, millel
on väga vähe pindmist sisu või puudub see üldse. Ennast peegeldav teadvelolek ei
tule nende struktuuride puhul kõne allagi, niisiis saadab neid alati
mitteteadvuslikkuse kattevari - ning seda kas koos või ilma
allasurumiseta (viimane on väga oluline punkt). "Id'i tooniandev
kvaliteet," ütles Freud, "on see, et ta on mitteteadvuslik." See on
id'i natuur, mitte midagi allasurumisest
põhjustatut.
Muide, ma ei jaga Jungi entusiasmi arhailiste kujundite osas ega võrdsusta
arhetüüpe, mis on kõrgema subtiilse ja madalama kausaalse sfääri kõrgelt
arenenud struktuurid, arhailiste kujunditega, mis on nende (nagu Jung ütles)
instinktiivsed või tüfoonsed osapooled. Ma nõustun peaaegu kõigega, mida Jung
ütleb arhailiste kujundite kui arhailiste kujundite kohta, kuid ma ei
võrdsusta neid arhetüüpidega per se. Arhetüübid onn ilmutuslikud
näidismustrid, mitte vanad kujundid.
Igatahes võime me nii Freudile kui ka Jungile toetudes üldjoontes väita, et
arhailise mitteteadvuse somaatiline külg on id (instinktiivne,
limbiline, tüfoonne, praaniline), psüühiline külg aga fülogeneetiline
fantaasiapärand. Kokkuvõttes, arhailine mitteteadvus ei ole isiku kogemuse
saadus; ta on algselt mitteteadvuslik, kuid mitte allasurutud; ta koosneb
alus-mitteteadvuse kõige varasematest ja primitiivsematest avalduvatest
struktuuridest, mis isegi avaldudes kalduvad mitteteadvuslikkuse poole. Nad on
preverbaalsed ning enamik neist on ala-inimlikud.
Freud ise mõistis viimaks, et isiklikku mitteteadvust (mida me vaatleme
järgmises alalõigus) on oluline eristada arhailisest mitteteadvusest. Kliendi
sümptomeid, unenägusid ja fantaasiaid analüüsides on oluline vahet teha neil,
mis on tegeliku minevikukogemuse saadused, ning neil, mida ei ole selles elus
kunagi isiklikult kogetud, kuid mis sisenevad teadvusse impersonaalse arhailise
pärandi kaudu. Minu sisetunne ütleb, et esimesi on kõige parem ravida
analüütiliselt, teisi aga mütoloogiliselt.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.