Näib, et me moodustame lahutamatu osa ühest ja
kõikehõlmavast evolutsioonilisest voost, mis iseendast on Toimiv Vaim, s.o viise
ja kombeid, kuidas Vaim maailma loob. Samad vood, mis kulgevad läbi meie
inimvere, kulgevad läbi keerlevate galaktikate ja kolossaalsete
päikesesüsteemide, tormavad möirates läbi suurte ookeanide ning sõuavad läbi
kosmose, liigutavad paigast nii suuri mägesid kui ka meie endi moraalseid
püüdlusi - üks ja seesama voog liigub läbi terve Kõiksuse ning suunab iga oma
žestiga kogu kosmost; ta on erakordne morfogeneetiline väli, mis tõmbad ja
tõukab kõike seda, mis keeldub alla andmast, kuni lõpuks sulle meenub, kes ja
mis sa oled, ning mõistad, et sind kandis selle tõdemuseni see üks ja ainus
kõikeläbiva Armastuse voog ning "valgusesähvatusena saabus viimne täitumine ja
jõud taandus kõrgelennulise fantaasia ees, kuid Armastus, mis liigutab päikest
ning teisi tähti, pani liikuma mu tahte ja soovid, nagu ühtlaselt veereva
vankriratta."
SPIRITUAALSED ILMUTUSED: EVOLUTSIOONI
KASVAV TIPP
Inimevolutsiooni igale ajajärgule on
olnud kättesaadav nii keskmine tasand kui ka kõige kõrgema
tasandi teadvusevorm. Maagilise ajajärgu kõige kõrgemalt arenenud
teadvusevorm oli üldiselt šamanistlik. Šamaan esindas teadvuse evolutsiooni
kasvutippu (mis ulatus vähemalt psüühilise sfäärini kas siis püsiva
struktuuri näol või vähemalt terve rea muudetud seisundite ja šamanistlike
reiside kujul). Maagiline/šamanistlik teadvusevorm domineeris seni suurima osa
inimkonna ajaloost, alates võib-olla juba 500 000 aastat eKr ja ulatudes
ligikaudu aastani 10 000 eKr, kusjuures tema õitseperiood jäi arvatavasti
vahemikku umbes 50 000 - 7000 aastat eKr.
Kui keskmine teadvusevorm arenes maagilisest
müütiliseks (see algas umbes 10 000 aastat eKr) ning looduse elemendid ja
polüteistlikud kujutlusviljad taandusid järk-järgult kontseptsiooni ees, mis
kujutas manifestse maailma alusena ühtainsat Jumala(nna)t, siis kerkis
domineeriva spirituaalse eneseteostajana esile pühaku kuju. Pühak, keda kujutati
sageli nii, et joonistati kiirtepärg ümber tema kroontšakra (tähistades
sahasrara ja sellest kõrgemate subtiilsete helide ja valguse sfääride
eredat ärkamist), oli teadvuse kasvutipu suureks edasiviijaks, kandes selle läbi
loodusmüstitsismi jumalikku müstitsismi. Taolised sisemised transtsendentaalsed
teekonnad, mida on briljantselt kirjeldanud näiteks Saint John of the
Cross http://en.wikipedia.org/wiki/John_of_the_Cross , Ramanuja http://en.wikipedia.org/wiki/Ramanuja , Püha Teresa http://en.wikipedia.org/wiki/Teresa_of_%C3%81vila , Shinran http://en.wikipedia.org/wiki/Shinran ja Püha Hildegard http://en.wikipedia.org/wiki/Hildegard_of_Bingen , näitasid teed hinge sügavustesse ja tegelikkuse
kõrgustesse, mis muutsid kogu teadvuse olemust ning kutsusid esile sügava
muutuse kogu maailma struktuuris.
Kui keskmine kollektiivne teadvusevorm arenes
müütilisest mentaalseks (see algas umbes 6. sajandil eKr), nihkus kõige arenenum
tipp subtiilsest kausaalsesse ja teadvuse kasvavat tippu hakkas pühakust enam
kehastama mõttetark. Kui pühak koges jumalikku sisemist valgust, armu,
armastust ja ekstaasi, siis mõttetark ei kogenud mitte midagi. Mõttetark oli
esimene, kes jõudis puhta Tühjuse täiesti vormitusse sfääri; esimene, kes
avastas mittemanifestse kausaalse maailma: nirvaana, mitteteadmise pilve,
apofaatilise sfääri, nirvikalpa samadhi, nirodhi, lakkamise.
Kuid Tühjus pole kaugeltki mitte sõna otseses mõttes "mitte midagi" või lage
tühiolek, ta on kõige olemasoleva loominguline alus (siit tuleb ka "kausaalne"),
tohutu Vabadus ja lõputu Avatus, mille avastamine tähendab Vabanemist vormi,
kannatuse, patu ja sansaara maailmast. Kui subtiilses leiavad hing ja Jumal
ühisosa või koguni ühtsuse, siis kausaalses kaovad nii hing kui Jumal Jumalusse
- Atmanisse, mis on Brahman; sufistide Ülimasse Identiteeti; olekusse, kus "Mina
ja Isa on Üks"; eraldiolev lahustub Tühjusesse - ning jumalik müstitsism teeb
teed vormitule müstitsismile, Mitteteadmise Pilvele, Teadvusele, mis läbistab ja
ületab lõputult kogu manifestset maailma.
Kuid teadvuse evolutsioon kulgeb alati
printsiibil "ületab ja haarab endasse" ning kui teadvus on Vormi maailma
täielikult ületanud, hakkab ta kogu Vormi radikaalselt hõlmama: "vorm
ei ole midagi muud kui Tühjus, Tühjus ei ole midagi muud kui Vorm," ütleb
Südasuutra milles on selle igavese ja püha võrrandi ilmselt kõige
kuulsam formuleering. Puhas Vaim (Tühjus) ja kogu manifestne maailm (Vorm) on
ühinenud igaveseks embuseks. Adi
Shankara http://en.wikipedia.org/wiki/Adi_Shankara , kes on üks suurtest India valgustunutest, väljendas seda ülimat
printsiipi "ületab ja haarab endasse" järgnevalt:
Maailm on
illusoorne,
Brahnam ainukesena on
tõeline,
Brahman on maailm.
Maailm on illusoorne (kaduv, lühiealine, mööduv,
lõplik, surelik) ja Vaimu kui ainsa reaalsuse (Brahman) leidmiseks tuleb ta
täielikult ületada. Ent kui inimene on kord maailmast täielikult vabanenud ja
sukeldunud puhtamaisse Vaimu, lõputusse Vabanemisse (jõudnud piirideta,
piiramatu, ajatu ja vormitu reaalsuseni), siis haarab lõputu Vaim lõpliku
maailma oma embusse ja liidab ta endaga, sünnib manifestse ja mittemanifestse
täiuslik ühendus: Brahma on maailm. Mitteduaalne müstitsism saab alguse
just selle Ühe Maitse Realiseerumisest.
Suured mitteduaalsed pärimused said alguse umbes
aastal 200 pKr, eriti taolistest õpetlastest nagu Nagarjuna ja Plotnius. Õitsele
puhkesid need pärimused - eriti oma arenenumate vormide ehk tantra kujul -
Indias umbes 8.-14. sajandil (langes kokku esimese kollektiivse ehk keskmise
tasandi nihkega visioonloogikani, mille näideteks olid Läänes Firenze ülikool ja
ca 14. sajandil esile kerkinud humanism). Just sel perioodil õitses Hiinas Tangi
ja Songi dünastia valitsemise all sh'an budism (7.-13. sajand) ning
Padmasambhava viis tantra Tiibetisse, kus see puhkes enneolematult õitsele
(eriti perioodil 8.-18. sajand).
Ka need on kõige üldisemad üldistused, kuid sugugi
mitte kasutud. Muuhulgas aitab keskmise ja kõige arenenuma vahel vahetegemine
vältida mõtet, nagu oleksid kõik ühe ajastu produktid loodud ühe ja sama
teadvuse laine poolt. Liigagi sageli vaatavad teadlased mingit ajaloo perioodi
ja lihtsalt eeldavad, et kõik ühiskonna liikmed olid samal teadvuse tasandil
(sama hea oleks vaadata tagasi meie kaasajale ja eeldada, et Reagan ja
Krishnamurti olid samal tasandil) ning jõuavad sellele eeldusele toetudes kõige
kahtlasemate järeldusteni.
Süvaökoloogia esindajad eeldavad sageli, et
koriluslikes kultuurides jagasid kõik šamanistliku teadvust. Tegelikkuses oli
tõeline šamaan väga harv nähtus, tavaliselt oli üks šamaan hõimu kohta ja
tõeline meister oli vaid üks šamaan kümnest (kui sedagi). Romantilised
teoreetikud vaatlevad iidset Egiptust, märkavad et mõnedes salakunstimeistrites
oli mao energia (kundalini) ilmselt ärganud ning eeldavad, et kogu
kultuur oli valgustunuid täis; tegelikult võis aga igas linnas elanud
kundalini spetsialistid ühe käe sõrmedel üle lugeda (kui neid niigi
palju oli). Taolise eelduse põhjal on kerge järeldada, et evolutsioon on nendest
suurepärastest iidsetest õitsva spirituaalsuse aegadest alates kulgenud pidevalt
allamäge, kuid tegelikult, kui jälgida kasvutippu, on spirituaalsus aegade
jooksul jätkuvalt mitmel viisil süvenenud. Valentinus oli küll hämmastav, aga
võrrelge teda Eckhartiga. Magdaleena oli sügavamõtteline, aga võrrelge teda Püha
Teresaga Avilast. Boethius oli erakordne, aga võrrelge teda Saint John of the
Cross'iga. Ning edasi nüüdisajal Hakuin ja Dogen, ilmselt kõigi aegade suurimad
Jaapani zen spetsialistid, Sri Ramana Maharshi, kes suri kõigest paar
aastakümmet tagasi ja oli üks kõigi aegade suurimaid valgustunuid, ning Sri
Aurobindo, kes suri samuti vaid mõnikümmend aastat tagasi ning oli India suurim
filosoof-mõttetark.
Lisaks aitab keskmise tasandi ja tipu eristamine
meil näha, et kuigi mõned möödunud ajastud võisid paista väga spirituaalsed, oli
nende teadvuse levinum ehk keskmine vorm (harilikult maagiline või
müütiline) tegelikult preformaalne, mitte postformaalne. Ainult väga
üksikud šamaanid, pühakud või mõttetargad arenesid kõrgemale psüühilisele,
subtiilsele või kausaalsele tasandile; seega kui üldse, siis ootavad sügavalt
spirituaalsed staadiumid (psüühiline, subtiilne, kausaalne) teadvuse
tavalise ja keskmise vormi näol meid meie kollektiivses tulevikus, mitte
minevikus.
Loomulikult võib iga indiviid igal ajastul
minevikus, olevikus või tulevikus areneda omal käel kõrgematesse sfääridesse.
Kuid praktiliselt on selge, et ajajärke, mil postformaalne spirituaalsus oleks
olnud kollektiivne nähtus, pole inimajaloos kunagi esinenud. Ma arvan, et
teadlasi, kes peavad maagilist ja müütilist autentseks spirituaalsuseks ning
arvavad möödunud aegu vaadeldes, et kõiki spirituaalsuse vorme tuleb otsida
minevikust, ootab ees paras üllatus. Mineviku kõige arenenumad otsijad
puurisid transpersonaalsete tasandite sügavikke, mis ootavad meid kollektiivses
tulevikus, mitte ei jäänud kollektiivsesse minevikku.
Need spirituaalsed pioneerid olid erakordsel Vaimu
arheoloogia teekonnal ees nii oma ajast kui ka meie ajast. Nad on seega hääled
mitte meie minevikust, vaid meie tulevikust, nad osutavad esilekerkimistele,
mitte väljakaevamistele, nad õhutavad meid edasi minema, mitte tagasi. Nad on
inimkonna kasvutipp, nad ladusid valmis tuleviku telose, läbi mille
ülejäänud inimkond praegu aeglaselt areneb ja mis ei ole kitsastesse raamidesse
suruv jõud, vaid pigem vaikselt tagantpuhuv tuul. Nad on valgustunud, kes
esindavad meie tõelise Mina sügavaimaid kihte, mis sosistavad meile teateid
helge homse kiirgavatest sügavikest.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.