TEADVUSE TÕUSUTEE
Seniöeldu põhjal peaks olema selge, et igas
evolutsioonistaadiumis või evolutsiooni tasandil määravad mina-vormid ja sellele
vastava reaalsustunnetuse ära eelmise tasandi keerukad
transformatsioonid. Iga esilekerkiv tasand ei ole seega mitte niivõrd eelmise
tasandi täielik eitus - samuti ei tulene eelmisest tasandist -, vaid
pigem eelmise tasandi transformatsioon (ja ülenemine).
Jungiaanlik psühholoog
Erich Neumann http://en.wikipedia.org/wiki/Erich_Neumann_%28psychologist%29 on öelnud, et "arengutee, mis viib
inimkonna mitteteadvusest teadusesse, on transformeeruvast ja ülenevast
libiidost saadetud teekond [libiido pole jungiaanlikus psühholoogias mitte
seksuaalenergia, vaid neutraalne psüühiline energia üldises tähenduses]. Nagu
Jung on väga otseselt näidanud, "on sümbol see mehhanism, mis transformeerib
energiat". Sellest tuleneb ka Jungi esimese teedrajava raamatu (hilisem)
pealkiri "Transformatsiooni sümbolid".
Praeguseks oleme me piiritlenud umber pool tosinat
erinevat põhilist sümboolsete struktuuride tüüpi: uroboorsed vormid, telgkujund,
konkreetne kujund, sõna-ja-nimi ning kuuluvuse mõiste. Neist sümboolsetest
struktuuridest on igaüks võimeline looma erinevat tüüpi representatsioone, seega
on igaüks neist tihedalt seotud vastavat tüüpi tuleneva transformatsiooni või
teadvuse kasvuga.
Selleks, et mainitud ideed võimalikult hästi
selgeks teha, toogem mõni näide taolise sümboolse transformatsiooni kohta. Me
juba nägime, et igat põhistaadiumit iseloomustab teatud ajavorm: pleromaatilise
ja uroboorse staadiumi ajatus, telgkeha vahetu olevik, kujundkeha pikendatud
olevik, kuuluvusstaadiumi algelised järgnevused ning egolise staadiumi
pikendatud lineaarne aeg. Kuidas on aga indiviidil võimalik selle varase
evolutsiooni käigus ühelt ajaliselt vormilt teisele nihkuda? Kuidas või mille
abil asendub üks ajavorm järgmisega?
Põhilist rolli mängivad igas teadvuse kasvu
staadiumis esilekerkivad mitmesugused sümboolsed struktuurid. Vaadelgem neid
lähemalt:
Pleromaatilis-uroboorse staadiumi (kui ma tohin
need kaks kokku panna) ajavormi võib defineerida kui ajatut - see on ajatu
pretemporaalsuse, algusetuse ja lõputuse mõttes; järjestust ega järgnevust veel
ei eksisteeri, samuti ei olda selle olemasolust teadlik. Kuigi imik teatud
sündmusi kindlasti teadvustab, ei suuda ta neid haarata ei ajalise suhte raames
ega ka iseendast lahusolevana. See mängib mõistagi pleromaatilist seisundit -
lahustumust materiaalses maailmas.
Telgkujundite esilekerkimise või mängutuleku
tagajärjel transformeerub kirjeldatud primitiivne pretemporaalne teadvelolek
arusaamiseks praegusest mööduvast hetkest - see on algul küll ebamäärane ja
udune, kuid siiski olevik. Pretemporaalsus taandub esimese ajavormi
ees, milleks on lihtne mööduv olevik. See teadveloleku kasv on võimalik tänu
telgkujundi aktiivsusele, sest telgkujund annab imikule võime nihutada varasem
eristumata pleromaatiline teadvelolek spetsiifilisele oleviku
olemasolevatele objektidele.
Edasise arengu käigus transformeerub lihtne olevik
tänu konkreetse kujundi esilekerkimisele pikendatud olevikuks, sest
kujund suudab esindada puuduvaid objekte või inimesi ning seega on nüüd
võimalik ära tunda ka teisi hetki peale praeguse. Niisiis koosneb kujundkeha
tasandil imiku ajaline maailm pikendatud olevikust või kõrvutatud
(parataksilisest) olevikuhetkest. Toimub kasvava ajamaailma aeglane ja hoolikas
konstrueerimine, kusjuures otsustavat rolli mängib selles staadiumis konkreetne
kujund.
Kujund ei suuda siiski teadvelolekus ise pikendatud
seriaalset kestvust või ajalist sündmuste jada esindada või moodustada.
Keele areng seevastu - sõna-ja-nime sümboolsed struktuurid - toob endaga kaasa
võime sündmuste jadasid ja sündmuste järjestust ära tunda ning seega ka võime
tajuda esiletorkavat olevikuvälist maailma. Teiste sõnadega, keele sümboolsed
struktuurid transformeerivad olevikuhetke ajaliseks hetkeks -
olevikuks, mida ümbritsevad minevik ja tulevik. Seega transformeerub
sõna-ja-nimi telgkeha taseme mööduva oleviku verbaal-kuuluvusliku taseme
ajaliseks kestvuseks. Ta võimaldab teadvusel olevikku ületada - see on
otsustav ning kaugeleulatuva mõjuga samm. Eelnenud lühidat arutelu kokku võttes
- järgmine põhiline sümboolne struktuur (süntaktiline mõte) loob mineviku ja
tuleviku aegade põhjal selge ja püsiva struktuuri. Niisiis, igas
evolutsioonistaadiumis transformeerub vastav sümboolne struktuur - mis ise
parasjagu selles staadiumis esile kerkib - olemasoleva ajavormi järgnevaks
ajavormiks ning see näitab ühtlasi teadvuse arengu kiirust.
Sarnased transformatsioonid toimuvad ka indiviidi
afektiivses, motivatsioonilises ja tungilises elus, ulatudes
pleromaatilis-uroboorsete staadiumite ürgsetest ja arhailistest ookeanilisest
tonaalsusest ego ja persona individuaalsete, spetsiifiliste eesmärkide, valikute
ja soovideni. Üht taolist transformatiivset sündmust lihtsalt ning üldjoontes
näitlikult piiritledes näeme, et:
Telgkujund transformeerib uroboorse taseme algse
ookeanilise tooni individuaalseks kehaliseks mõnuprintsiibiks. Telgkujundi abil
suudab imik hakata välist maailma konstrueerima ja tähistama - ta vabastab end
väikelapsele omasest materiaalsest ja uroboorsest lahustumusest ning õpib
keskendama oma teadvelolekut materiaalselt kosmoselt enese organismi pinnale
(oma "kehaegole"); samal ajal teeb ta katsetusi, et lahutada oma keha vahetust
keskkonnast. Nagu näeme, transformeerub tema minatunne selles punktis
järk-järgult pleromaatilis-uroboorselt olemisviisilt telgkeha olemisviisiks;
amorfne ookeaniline tonaalsus transformeerub samamoodi kehaliseks
mõnuprintsiibiks, mis algul on vabalt lainetav, kuid sellele vaatamata kehaline
ja mitteookeaniline. Telgkujund transformeerib ookeanilised tunded, meeleolud ja
eufooria silmaga nähtavateks kehalisteks mõnudeks. Viimastel on oluline roll
minasüsteemi kehalise baasi moodustamisel ja kindlustamisel - kui nimetatud
transformatsioon peaks suuremas osas ebaõnnestuma, on indiviidi fiksatsioon
uroboorsesse eufooriasse (tema naudinguotsingud seostuvad teadvuse kaotamisega
prepersonaalses tegevuses).
Transformatsioonid jätkuvad: enamiku uurijate
arvates seostab imik kehalise mõnu juba varakult teatud oluliste objektide
olemasoluga - harilikult "hoolitseja" ja "hea rinnaga". Järgmise põhilise
sümboolse struktuuri - tõelise kujundi - esilekerkimise järel suudab imik mõnu
tekitavat sündmust lihtsalt ette kujutada, seega võiv kujund ise
mõnureaktsiooni esile kutsuda ning toetada. Seeläbi tekib imikul võime mitte
ainult vahetult mõnu kogeda, vaid ka olevikuvälist mõnu ette kujutada. Teiste
sõnadega, ta suudab nüüd soovida. Seega muudab kujund kehalise
mõnuprintsiibi vaimse soovimise vahendiks.
Samamoodi transformeerib keele - sõna ja nime,
pikendatud aja, kuuluvusliku reaalsuse - esilekerkimine globaalse soovide
täitumise pikendatud, spetsiifilisteks, ajalisteks ihadeks, ajaga seotud
eesmärkideks ja püüdlusteks. Kontseptuaalse mõtlemise edasine areng ning
süntaktilise tunnetuse kindlustumine üksnes kristalliseerivad ja laiendavad kogu
lineaarse ajamasina kaudu tohutult kõiki neid spetsiifilisi eesmärke ja ajalisi
soove, mis on egolisele minatundele iseloomulikud. Niisiis, amorfse ja ilma
suunata ookeanilise eufooria ning lause "Ma tahan füüsikat õppida"
vahele jääb terve hulk transformeerunud soove.
Vaadeldes indiviidi arengut, võime minu arvates
siiski juba hakata nägema, et teadvuse evolutsiooni - teadvuse tõusuteed -
märgib terve oluliste ülenevate transformeerumiste jada, mida vahendavad ja
toetavad mitmesugused sümboolsete struktuuride tüübid. Igas arengustaadiumis
transformeerib vastav sümboolne struktuur - mis ise selles staadiumis eile
kerkib - antud teadvuse olemisviisi järgmiseks kõrgemaks olemisviisiks. Ning -
nagu me oleme korduvalt näinud - kui järgmine kõrgem olemisviis avaldub,
samastub mina selle struktuuriga, eristab ennast madalamast
struktuurist, ületab seeläbi need madalamad struktuurid ning suudab
nendega seejärel nii opereerida kui ka nad enesesse
integreerida. Selline näeb välja teadvuse tõusutee, mis jätkub
senikaua, kuni jõuab lõpuks Atmani eneseni (mis on ainsa staadiumina täielikult
väljapool kõiki sümboleid ja vorme - neid pole selles staadiumis enam vaja, nad
muutuvad Vormitule vaid takistuseks).
TRANSFORMATSIOON JA
TRANSLATSIOON
Transformatsioon ja translatsioon on erinevad
asjad. Seda võib seletada järgmiselt:
Keeleteaduse mõisteid pisut modifitseerides võime
väita, et iga teadvuse tasand koosneb süvastruktuurist ja pindstruktuurist.
Süvastruktuur koosneb kõigist piiravatest põhiprintsiipidest, mis on seotud
selle tasandiga kui selle tasandiga. Süvastruktuur on tasandit
defineeriv vorm, mis hõlmab kõiki antud tasandi võimalusi ja piiranguid.
Pindstruktuur on lihtsalt üks teatav süvastruktuuri avaldumisvorm.
Pindstruktuur on süvastruktuuri vormi poolt piiratud, kuid selle vormi piirides
võib ta vabalt enesele sisu valida (näiteks füüsilise keha vormi piirides võib
inimene jalutada, joosta, jalgpalli mängida jne. Kõigil nimetatud vormidel on
ühine süvastruktuur - inimkeha).
Süvastruktuur on justkui paradigma, ta sisaldab
eneses kõiki neid põhilisi piiravaid printsiipe, mille raames on
pindstruktuuridel võimalik realiseeruda. Lihtne näide. Võtame kümnekorruselise
hoone: iga korrus moodustab süvastruktuuri, igal korrusel asuvad ruumid ning
objektid on aga pindstruktuurid. Plerooma on esimene korrus, uroboorus teine,
tüfoon kolmas, verbaalne neljas, ego viies (parapsühholoogia asub seitsmendal
korrusel, transtsendeerumine aga üheksandal ning hoone ise on Teadvus kui
Selline). Asja tuum seisneb selles, et kuigi näiteks egod on väga erinevad,
asuvad nad kõik siiski viiendal korrusel - neil on ühine
süvastruktuur.
Pindstruktuuride liikumist me nimetame
translatsiooniks, süvastruktuuride liikumist transformatsiooniks.
Seega, kui me paigutame neljandal korrusel mööblit ringi, on see translatsioon,
kui me aga liigume seitsmendale korrusele, on tegu transformatsiooniga. Seega
transformatsioonid on liikumised ühelt tasandilt teisele, translatsioonid aga
ühe konkreetse tasandi elementide ümberpaigutamised.
Kui teatava tasandi minatunne tekib, siis säilitab
see ennast enam-vähem pidevate translatsiooniseeriate abil. Vastav mina
olemisviis transleerib antud tasemele iseloomulike põhiliste sümboolsete
süvastruktuuride ning paradigmade abil nii oma sisemist miljööd kui ka välist
keskkonda. Näiteks kui indiviid jõuab egolis-süntaktilisele tasandile, siis ta
"räägib iseendaga" peaaegu katkematult; toimub pidev subvokaalne arutelu, mille
abil lakkamatult transleeritakse ja toimetatakse oma reaalsust vastavalt oma
keele ja mõtte sümboolsetele struktuuridele ning oma kuuluvusliku reaalsuse (ja
sekundaarselt ka oma filosoofilise kogukonna) põhilistele süntaktilistele
reeglitele ja eeldustele.
Teiste sõnadega, inimese mina olemisviisi, mis
nüüdseks on transformeerunud egolisele tasemele, säilitatakse peaaegu
lõputu spetsiifiliste translatsioonide voo abil. Iga transformatsioon
aitab seega alati luua võimalusi uut tüüpi translatsioonideks, need
translatsioonid aitavad aga seda transformatsiooni toetada ja säilitada.
Järgnevates alapeatükkides näeme me, et iga kord, kui translatsioonide jada ei
suuda oma eesmärki täita ning katkeb, paiskab see indiviidi uude
transformatsiooni. Alati kui translatsioonid ebaõnnestuvad, järgneb sellele
transformatsioon - sõltuvalt faktoritest, mida me hiljem vaatleme, võib see
olla nii regressiivne kui ka progressiivne transformatsioon.
On veel üks oluline erinevus: märki
defineerime me kui vormi, mis osutab või esindab mingi teise (kõrgema või
madalama) taseme elementi või on sellega seotud. See on kooskõlas
traditsioonilise sümbolistliku käsitlusega, nagu on seda seletanud
Huston Smith http://en.wikipedia.org/wiki/Huston_Smith : "Sümbolism on teadus erinevate
reaalsuse tasemete vahelistest suhetest ning seda pole võimalik ilma erinevatele
tasemetele osutamata päris hästi mõista. Iga asi, millele ma saan oma
teadvusetasandil viidata, on ainult märk; millegi kõrgema üle saab arutada või
mõelda üksnes sümboleid kasutades. Neid sümboleid on võimalik täielikult mõista
ainult sellele vastavale kõrgemale tasandile enesele transformeerudes. Seepärast
võime öelda ka nii: translatsioon opereerib märkidega, transformatsioon
seevastu sümbolitega. Me oleme juba mitmeid transformatsioone pleroomast
egoni, mida on vahendanud sümbolid.
Seda kõike meeles pidades võime öelda, et iga
ülenev transformatsioon tähistab uue ja kõrgema teadvusetasandi esilekerkimist,
millel on uus süvastruktuur (sümbolimaatriks) ning mille raames saavad uued
translatsioonid ehk pindstruktuurid avalduda ja toimida (märgimaatriks).
Teisisõnu, areng ehk evolutsioon koosneb taoliste transformatsioonide ehk
süvastruktuuride muutumise seeriatest, mida vahendavad sümbolid ehk vertikaalsed
teadvusevormid.
Kõige olulisem on see, et kõik süvastruktuurid
meenuvad täpselt platonliku anamneesi tähenduses, kuna
pindstruktuurid õpitakse selgeks just selles mõttes, milleni on Lääne
psühholoogid. Enamasti ollakse ühel nõul, et inimene ei õpi budaks, vaid
lihtsalt avastab - ehk talle tuletatakse meelde -, et ta on juba buda. See on
igavikulise filosoofia ümberlükkamatu fakt. Täpselt samamoodi
ei õpi keegi ära ühtegi süvastruktuuri - need avastatakse ehk nad
tulevad meelde enne vastavate pindstruktuuride õppimist (või sellega
paralleelselt). Inimene ei õpi keha omama, kuid ta õpib sellega jalgpalli
mängima - inimene avastab süvastruktuurid ning õpib ära
pindstruktuurid.
TRANSLATSIOON, TRANSFORMATSIOON JA
PSÜHHOPATOLOOGIA
Selle translatsiooni ja transformatsiooni
käsitleva lühikese arutelu lõpetuseks peaks osutama faktile, et nimetatud kaks
põhilist protsessi mängivad psühhopatoloogias olulist rolli - transformatsioon
määrab häire tüübi, kuna translatsioon määrab, millised sümptomid esile
kerkivad.
Väike näide. Alustuseks pange tähele, et
allasurumine ei ole transformatsioon. Võib öelda, et allasurumine on
üks puhta transformeerumise ebaõnnestumise tüüpe (teised tüübid on
arengupeetus, fiksatsioon, dissotsiatsioon ja regressioon). Kuna inimene surus
näiteks jõuga alla agressiivsust ajal, mil tema mina tüfoonsest sfäärist
egolisse sfääri transformeerus, siis peatub teadvuse areng mina selle aspekti
suhtes. Või pigem - sellest staadiumist alates transleeritakse vihaimpulssi
valesti kõigi nende süvastruktuuride suhtes, mis selle impulsi tagasi
lükkavad. Seeläbi moonutatakse edasist tulenevat transformeerumist, sest
igas staadiumis pärast allasurumist transleeritakse impulssi valesti.
Valesti transleerimine tähendab, et indiviidil pole
võimalik neid impulsse enesele esitada sobivate märkide abil, vaid
ainult sümbolite abil; need sümbolid esindavad mina varjatud aspekte,
mis pärinevad tema arengu madalamatelt tasemetelt. Võib ka öelda, et need
sümbolid esindavad neid mina aspekte, mis pärinevad mõnelt teiselt teadvuse
tasemelt (antud näites tüfoonselt tasandilt) ning ei suuda käesoleva tasemeni
läbi murda. Ilma allasurumiseta transformeeruks viha lihtsalt egolisele
tasemele ja siseneks märgina teadvelolekusse ning selle tulemusena
transleeriks indiviid situatsiooni õigel kujul: "Ma olen kuradi
vihane!" Allasurumise korral seevastu üks mina aspektidest jääb pidama
madalamale tasemele, ei suuda õigesti transformeeruda ning siseneb
seetõttu teadvelolekusse kui sümbol (sest sümbolid esindavad
erinevaid tasandeid, mitte märgid). Sellest tulenevalt transleerib indiviid oma
olevikureaalsuse tõelist vormi valesti. See vale translatsioon keerleb
järjekindlalt ümber sümboli, mis ei sobi oma olemuselt indiviidi
translatiivse protsessi osaks ning tekitab seeläbi tema teadvelolekus
mõistmatust.
Viha transformeerub seega
sümboliks ... ning sümptomiks. Sümptom on põhiliselt mõne sellise
mina-aspekti sümbol, mis on teadvusest dissotseerunud, jäänud pidama või
regresseerunud madalamale mina-tasemele ega suuda seetõttu translatsioonist
märgina osa võtta. Sellest tulenevalt avaldub ta ainult sümbolina/sümptomina.
(Ma ei kõnele praegu taolistest sümptomitest, mis tekivad ainult ühel
tasandil ning on seotud ristuvate märkidega, nagu näiteks kognitiivne
dissonants. Samuti ei kõnele ma praegu sümptomitest, mis on tegelikult ühed
olulisemad - nendest, mis on teadvusesse tõusta püüdvate kõrgemate tasandite
sümbolitest, mis ei osuta mitte id'ile, vaid Allikale. Me vaatleme
mõningaid neist hiljem.)
Kui vihaimpulssi alla ei surutaks, vallanduks ta
lihtsalt ja kergelt või vähemalt tuntaks teda hõlpsasti ära ning
transleeritaks õigesti. Kaitsemehhanismide tõttu võib aga inimene seda impulssi
transformeerida ja transleerida lõputult paljudesse keeltesse või vormidesse.
Impulssi võidakse lausa valesti transleerida või vääralt
"teisele inimesele" või objektile omistada. Samuti võib esmase viha pöörata
iseenda peale ehk oma minale tagasi transleerida. Sel juhul ei tunne
inimene enam viha, vaid masendust (klassikaline psühhoanalüütiline
depressiooniteooria). Ka võib viha täielikult projitseerida või transleerida
teisest inimesest lähtuvaks; see tekitab projitseeritavas isikus
kartliku ärevustunde, sest nüüd ei näi enam mitte ta ise - vaid hoopis teine
inimene tema suhtes - vaenuliku ja vihasena. (Muuseas, vale translatsiooni
tüübi määrab üldjuhul ära selle staadiumi süvastruktuur, milles allasurumine või
kaitsemehhanism alguse sai.)
Seega, sel tasandil võrdub depressiooni sümptom
mitteteadvusliku ehk varjust lähtuva vihaimpulsi sümboliga. Indiviidi
enese jaoks tundub tema sümptom olevat täiesti võõras keel; keel, mida
ta ei suuda mõista, sest ta on muuhulgas unustanud, kuidas
seda sümptomit transleerida. Depressiooni sümptom teeb ta täiesti
nõutuks - ta ei tea, miks ta on depressioonis, mis seda põhjustab,
kuidas seda kontrollida. See on tema jaoks täiesti võõras keel.
Ja ometi - tema varjust lähtuv viha transformeerub
ja transleerub hetkest hetke depressiooni sümptomiks/sümboliks. Ta
transleerib ja transformeerib, kuid ta on unustanud esiteks selle,
kuidas ta seda teeb, ning teiseks, et ta seda teeb. Seega ei
ela ta "täpse" ego-mõistena, vaid omaenese varjust lähtuva vihast
dissotseerunud personana. Persona aga säilitab iseennast vale
translatsiooni kaudu (ning vastupidi - kui vale translatsioon kunagi
korrigeeritakse, siis välistav samastumine oma personaga lõpeb).
Seega, kõnealusel tasandil koosneb teraapia kahest
põhilisest sammust:
1) Terapeut
aitab indiviidil sümptomi/sümboli transleerida selle algsesse vormi. Seda
kutsutakse "tõlgendamiseks" - hea terapeut on hea tõlgendaja. Terapeut
võib näiteks öelda: "Teie depressiivne tunne on tegelikult maskeeritud viha- ja
raevutunne" - ta transleerib sümptomi võõrkeele tagasi selle algsesse
vormi. Terapeut "teatab" indiviidile tema depressiooni tähenduse (või aitab tal
seda ise avastada), aidates tal sümptomit uuesti transleerida viisil, mis oleks
paremas kooskõlas selle süvastruktuuriga, millest sümbolid ja sümptomid
pärinevad.
2) Terapeutiline
translatsioon ("läbitöötamine") jätkub samamoodi seni, kuni toimub tõeline või
enam-vähem täielik teadvuse transformatsioon madalamalt tasemelt
kõrgemale, nii et sümbol muutub märgiks ning viha saab siseneda teadvelolekusse
oma algsel kujul - see, nagu öeldud, likvideerib sümptomi.
_______________________
Senimaani oleme vaadelnud elutsükli esimese poole
(Välimine Kaar) peamiste staadiumite mõningaid olulisemaid tunnuseid, samuti
peamisi sümboolseid struktuure, mis aitavad aste-astmelt ülenevat
transformeerumist vähendada. Oleme näinud, et iga peamise staadiumi puhul
valitseb Ida ja Lääne psühholoogide seas tugev üksmeel. Samuti oleme näinud,
kuidas on hakanud ilmnema üldine arenguvorm: igas staadiumis märgib arengut
eristumine, ületamine, opereerimine ning integreerimine. On aeg pöörata pilk
Sissepoole Kaarele - nivritti marga'le, mõistmise teele, Allikani
viivale trepile, igaviku psühholoogiale. Me oleme vaadelnud kasvamist
mitteteadvusest eneseteadvuseni, nüüd vaatleme kasvamist eneseteadvusest
üliteadvuseni.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.