NIRMANAKAYA: JÄMEDAD
SFÄÄRID
Seni oleme eristumise, integratsiooni ja ületamise
järjekorras vaadelnud järgnevaid põhitasandeid: bioloogiline kehamina kui
järgmise kõrgema astme terviklus; vaimne persona, mis varjuga integreerudes
moodustab totaalse ego ehk järgmise kõrgema astme tervikluse; ning lõpuks
kentaur, totaalse ego ning kõigi eelnevate madalamate tasandite -
uroboorose, keha, persona ja varju - kõrgema astme integratsioon.
Kuid kõik eelnev kuulub traditsiooniliste
psühholoogiate järgi "jämedasse" sfääri, mille taga laiuvad subtiilsed
(peenemad, kõrgemad) ja kausaalsed (põhjuslikud) sfäärid. Hinduismis nimetatakse
jämedat sfääri sthulasarira'ks, kabalas vastab see kõigele, mis
jääb tiphareth'ist allapoole, budismis on see nirmanakaya
(seda mõistet kasutan ma "jämeda" kõrval kõige sagedamini. Jäme sfäär, -
tavalise ärkvelolekuteadvuse sfäär -, koosneb lihtsalt neist tasanditest, mis
tuginevad, keskenduvad või viitavad ennekõike jämedale füüsilisele kehale ja
selle tavalistele ruumi- ja ajakonstruktidele. Füüsilist ehk telgkeha ennast
kutsutakse "jämedaks tasandiks" ning kõiki psüühika aspekte, mis seda
tasandit peegeldavad, "jämedat peegeldavaks meeleks" (või lühidalt
"jämedaks meeleks"). Need koos moodustavad üldise jämeda sfääri - ego, keha,
persona, varju ja kentauri jämeda kehameele.
Sri
Aurobindo http://en.wikipedia.org/wiki/Sri_Aurobindo peab just seda "jämedat peegeldavat meelt" silmas, kui räägib
keskmisest indiviidist, kellel on "hämar või segane füüsiline
mentaliteet" või "harilik mentaalne intellekt, mis peab käesolevat
teadvustaset oma võimaluste piiriks". Sest harilikus egolises seisundis "ei ole
meel - mis on harjunud ainult meelte kaudu saadava infoga ning seostab reaalsust
ainult materiaalsete faktidega - kes on harjunud teisi infovahendeid kasutama
või pole ta võimeline reaalsuse mõistet suprafüüsilistele kogemustele
laiendama." Ning eriti meeldib mulle Aurobindo jutt tõelisest peenekoelisest
meelest (vastandina jämedale meelele) kui "meelest ja tundest, mis ei ole
füüsilise ego seinte vahele suletud [minu rõhutus].
Kõik see - jämedast kehast ja jämedast egost
koosnev üldine jäme sfäär koosneb väidetavalt viiest tundemeelest, millest
räägib üldteada budistlik psühholoogia. Nimelt koosneb nirmanakaya väidetavalt
viiest tundemeelest pluss manovidžnaanast, kusjuures manovidžnaana on
"tundemeelega seotud meel". D. T. Suzuki http://en.wikipedia.org/wiki/D._T._Suzuki seob manovidžaana ühemõtteliselt nii Lääne psühholoogia ego kui ka loogilis-empiirilise intellektiga.
Samuti räägib ta kõnealusest sfäärist üldiselt kui "tundemeele ja mõtte"
sfäärist ning liigitab kogu Lääne psühholoogia andmestiku sellesse - ja ainult
sellesse - sfääri. Seega näeme, et jämeda või füüsilise keha kõrval koosneb
inimese jäme sfäär ka madalamast ehk jämedat peegeldavast meelest (või on
viimasega vähemalt lahutamatult seotud), nii et sellele sfäärile tervikuna on
kõige õigem viidata kui jämeda kehameele sfäärile.
Niisiis järeldub selles, et peaaegu kogu ortodokse
Lääne psühholoogia kogutud andmestik puudutab ainult jämedat sfääri. Lääne
psühholoogid "tunnistavad" ... tegelikult ainult materiaalset
modaalsust [jämedat kehameelt]. See tähendab, et Lääne psühholoogia on suunatud
"materiaalsele individuaalsusele", mis sarnaneb väga Sri Aurobindo "füüsilisele
egole". René
Guénon http://en.wikipedia.org/wiki/Ren%C3%A9_Gu%C3%A9non kirjeldab
seda väga otsekoheselt, kuid korrektselt: "Mis Lääne psühholoogiasse
puutub, siis tegeleb ta ainult selle piiratud osaga inimese individuaalsusest,
milles vaimsed võimed on otseses seoses materiaalse modaalsusega, ning
kasutuselolevate meetodite tõttu ei ole ta võimeline kaugemale
minema."
Aga kas on üldse kuhugi "kaugemale" minna?
Müstikute arvates - kelle me raamatu algul lubasime võtta kõrgema evolutsiooni
mudeliteks - on küll. "Tavaline inimene," ütleb Sri Aurobindo, "elab oma meeles
ja tundemeeltes [jämedas kehameeles] nii, nagu temast ja tema teadvusest
väljaspool asuv maailm seda puudutab. Kui teadvus peenekoelisemaks muutub,
hakkab inimene otsesemal viisil kontakteeruma, mitte ainult selle vormide ja
välise mõjudega, vaid ka sisimaga, tehes seda siiski väikeses ulatuses. Kuid
teadvus võib samuti laieneda ning saavutada esmalt otsese kontakti ümbritseva
maailmaga tervikuna, seejärel aga selle enesesse haarata - see on väljendi
'eneses maailma nägema' mõte - ning sellega teataval viisil samastuda. Näha
kõike endas ja ennast kõiges ... see on universaalseks muutumine." See tähendab,
et on olemas järjest kõrgemad ja kõrgemad tervikluse, samastumise ja
integratsiooni astmed, mis viivad lõpuks universaalse tervikluse ja Ülima
Samastumise eneseni.
Väga lihtsalt väljendudes, evolutsioon võib
jätkuda. See on juba amööbist inimese arendanud - miks peaksime me üldse
arvama -, et pärast miljardite aastate pikkust hämmastavat kangelastegu sai
evolutsioon lihtsalt otsa ning käis maha? Kui seda "amööbist inimeseks" arengut
nüüd suhtarvuliselt korrata, saab tulemuseks olla ainult Jumal. Müstikud
lihtsalt näitavad meile Tippu viivaid kõrgemaid evolutsioonistaadiume. "Muidugi,
kui keha, elu ja teadvus oleksid piiratud jämeda keha võimalustega ehk sellega,
mida meie füüsilised tundemeeled ja füüsiline mõttelaad [jäme ego] aktsepteerib,
oleksid evolutsioonil väga kitsad piirid," ütleb Sri Aurobindo. Paljude tarkade
järgi "avaneb meie ärkvelolekuteadvuse taga palju laiem teadvus, mis on ...
ülitunnetuslik selle suhtes, millest me vahel ebatavaliselt teadlikuks
muutume, [ning] meie jämeda füüsilise olemise taga on teised, peenekoelisemad
mateerialiigid koos peenemate seaduste ja suurema jõuga...; nendesse teadvuse
avarustesse sisenedes [saame me] asendada oma käesoleva füüsilise elu,
impulsside ja harjumuste jämeduse ning piirangud puhtamate kõrgemate ja
intensiivsemate olemistingimustega". Seega, meie käesolev jäme "meel, elu ja
keha on madalam teadvus, osaline väljendus, mis üritab erinevate
evolutsioonivormide kujul jõuda omaenese täieliku väljenduseni, mida ülimeel
juba tunneb ["ülimeel" tähistab lihtsalt neid sfääre, mis jäävad kehast, meelest
ja kentaurist väljapoole]. See, mis sisaldub ülimeeles, on ideaal, mida ülimeel
ise püüab oma tingimuste piires teostada ..."
SAMBHOGAKAYA: SUBTIILNE
SFÄÄR
Kui me soovime uurida egost ja kentaurist
kõrgemate teadvusetasandite olemust, siis peame pöörduma Ida ja Lääne,
hinduismi, budismi, kristluse ja islami suurte müstikute-tarkade poole. On
mõnevõrra üllatav, kuid äärmiselt oluline, et need muidu väga erinevad
mõttekoolkonnad on "inimloomuse sügavamate piirkondade" olemuse suhtes üsna
üksmeelel. Nende traditsioonide järgi on tõepoolest olemas ka kõrgemad
teadvusetasandid - mis on egomeelest sama palju kõrgemad kui egomeel
tüfoonist (väikelapseliku ego ja keha eristumisele eelnev
periood) [Freudi "kehaego" staadiumid].
Mugavuse mõttes räägin mina
"madalamast subtiilsest" ja "kõrgemast subtiilsest" sfäärist. Madalamat
subtiilset sfääri väljendab kuues tšakra - "kolmas silm" -, mis väidetavalt
sisaldab ja valitseb nii astraalseid kui ka psüühilisi sündmusi. See tähendab,
et madalam subtiilne sfäär "koosneb" astraalsest ja psüühilisest
teadvuseväljast. Ükskõik kas usutakse või mitte, seal nad
vähemalt väidetavalt asuvad (või pigem, seal saavutavad nad väidetavalt
küpsuse).
Astraalne tasand sisaldab põhiliselt
kehast väljumise kogemusi, teatavaid okultseid (peidetud) teadmisi, aurasid,
tõelist maagiat, "astraalreise" jne. Psüühiline väli sisaldab nähtusi, mida
kutsutakse PSI- (kreeka k. psüühika, vaim, hing) fenomenideks: ESP
(ekstrasensoorne taju), tuleviku nägemine, selgeltnägemine, psühhokinees jne.
Paljud inimesed võivad aeg-ajalt sellesse välja "lülituda" ning demonstreerida
juhuslikke või rohkem-kui-juhuslikke psüühilisi võimeid. Sellese välja
sisenemine tähendab aga teatava kontrolli saavutamist psüühiliste
fenomenide või vähemalt teatavate fenomenide üle. Tuleks ka mainida, et enamiku
parapsühholoogia uurijate arvates moodustavad astraalne ja psüühiline sfäär ühe
tasandi, seega räägime me nimetatud sfäärist üldiselt kui
astraalsest-psüühilisest tasandist.
MADALAM SUBTIILNE
MINA
kognitiivne
laad - selgeltnägev taju ja
tunnetus;
ekstraegoline ja
ekstrasensoorne
afektiivsed
elemendid - transpersonaalselt tundlik,
suprasensoorne
(staadium, mis
järgneb supersensoorsele kentaurile)
motivatsioonilised/ siddhi, paranormaalsed ja
tungilised faktorid
- parapsühholoogilised tungid
ajavorm
- transteljeline või
transfüüsiline;
"punktist lähtuv" aeg;
võime lugeda
maailma suundumust tuleviku või
mineviku tunnetamise
abil
mina-vorm
- astraalne-psüühiline
Madalama subtiilse -
astraalse-psüühilise - sfääri põhiolemus peitub selles, et teadvus, mis eristab
ennast üha enam meelest ja kehast, ning suudab jämeda kehameele võimeid teatud
moel ületada ning seeläbi opereerida maailma ja organismiga
viisidel, mis näivad tavamõistuse jaoks fantastilised ja ebaloomulikud. Mina
isiklikult pean seda teadvuse transtsendentsete funktsioonide loomulikuks
laienemiseks.
KÕRGEM SUBTIILNE
MINA
Kõrgem subtiilne sfäär algab
sahasrarast ning läbib seitset erakordset kõrgetasemelist ületamis-, eristumis-
ja integratsioonitasandit. Ma ei hakka siinkohal esitama selle sfääri ammendavat
kirjeldust, selle asemel soovitan tutvuda Kirpal Singh'i
http://en.wikipedia.org/wiki/Kirpal_Singh töödega, kes on seda - nada- ja šabdi-jooga - suurepäraselt
käsitlenud. Ma mainin vaid, et seda on üldiselt ja järjekindlalt nimetatud kõrgema
religioosse intuitsiooni ja kirjandusliku inspiratsiooni, sümboolsete
visioonide, sinise, kuldse ja valge valguse, kuuldavate ilmutuste ning lõputu
sära sfääriks. See on kõrgemate olendite, teejuhtide, ingellike vormide,
ištadeevade, ja dhyani-budade sfäär; need kõik on lihtsalt
- nagu ma peatselt selgitan - omaenese olemise kõrgemad
arhetüüpsed vormid (kuigi algul näivad nad alati olevat "teine"). See on sar
šabdi, Kontrolliva Brahma, Jumala arhetüüpide ning sat šabdi sfäär - ning neile
neljale sfäärile järgneva kolme kõrgema ja täiesti kirjeldamatu tasandi olemise sfäär. Dante
Alighieri http://en.wikipedia.org/wiki/Dante_Alighieri
sõnadega:
Pöörates pilgu
Igavesele Valgusele
Nägin selle
sügavikes
Armastuse abil
kokkuköidetud
Universumi lehti
...
Selle sügava kiirgava
olu, selle Ülima Valguse keskel
Silmasin kolme
ringi
Kõik erinevat värvi,
kuid siiski samad
Teine - see oli esimese
peegeldus
Täpselt nagu
vikerkaar vikerkaare kõrval
Kolmas aga - teisest
purskuv tuli
Pea meeles, et Dante nägi seda oma
kontemplatiivse silma abil sõna otseses mõttes. Ta ei pane lihtsalt luuleridu
kirja, vaid kasutab luulet ja visioon-kujundit selleks, et anda edasi, mida
vahetult nägi.
Hinduismis kutsutakse seda sfääri
vidžnaanamayakosa'ks, mahajaana budismis on see manas, kabalas
geburah ja chesed. Selle subtiilse sfääri aspekte on samuti
nimetatud - "üliminaks" või "ülimeeleks" (Sri Aurobindo kasutab seda mõistet ka
kausaalse sfääri aspektide kohta). Asja tuum peitub aga üksnes selles, et
kiirelt arenev teadvus eristab ennast täielikult tavameelest ja tavaminast -
seetõttu võib teda imetada "üliminaks" või "ülimeeleks" Peaaegu samal viisil
võiks egot nimetada "ülikehaks" või "üliinstinktideks", sest vaimne ego ületab
tüfooni lihtsad tunded ja tajud ning jõuab neist kaugemale. Ülimeel hõlmab
kõikide vaimsete vormide ületamist ning toob viimaks esile aimduse Tollest, mis
eelneb meelele, minale, maailmale ja kehale ning on neist kõrgem - millegi, mida
nagu Aquino Thomas http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Aquinas oleks öelnud, kõik mehed ja naised kutsuksid
Jumalaks.
Sünnib intellektuaalne nägemus, mida on
üpris võimatu kirjeldada.
Ühe intuitiivse
mõttevälgatuse jooksul on inimene teadlik universumi
tähendusest
ja kulgemisest, enese samastumises ja lahustumisest
loomises, lõpmatuses ja surematuses; mõistmise sügavik mõistmise
sügaviku järel - lühidalt: sünnib arusaam nii kõikvõimsast minast
...
See ei ole aga Jumal kui
ontoloogiline teine, see ei ole kosmosest, inimesest ja loomisest lahusseisev
Jumal. Pigem on see Jumal kui omaenese Teadvuse Arhetüüpne tipp. Tsiteerides vidžrajaana vaatepunkti: "Kõiges sisalduv tühjus on see, mis võimaldab samastumisel toimuda - meis
leiduv tühjus saab kokku tühjusega, mis on jumalus. Seda samastumist
visualiseerides muutume me selleks jumaluseks. Subjekt
samastub usu objektiga. [Nagu öeldakse,] kummardamine, kummardaja ja kummardatav
- need kolm ei ole teineteisest lahus." Oma haripunkti jõudes saab hing selle
jumaluse vormiga, dhyani-budaga ehk Jumalaga, sõna otseses mõttes üheks. Inimene
lahustub Jumalusse kui Jumalus - kui see Jumalus, mis on algusest peale
olnud inimese enda Mina või kõrgeim Arhetüüp. Ainult selle tõttu sai Püha
Klementinus öelda, et see, kes tunneb iseennast, tunneb Jumalat. Meie
võime ka öelda, et see, kes teab oma ülimina, teab Jumalat. Need on üks ja
seesama.
KÕRGEM SUBTIILNE
MINA
kognitiivne
laad - tegelik intuitsioon ja
sõnaline
inspiratsioon, arhetüüpne Vorm,
kuuldavad
ilmutused (kanaldamine),
valguse ja heli vormis ilmutused
afektiivsed
elemendid - õnnejoovastus, õndsus, ekstaatiline
vabanemine
üliteadvusse
motivatsioonilised/ karuna, kaastunne, ülevoolav
tungilised faktorid - armastus ja
tänulikkus
ajavorm
- transtemporaalne, igavikku
suunduv
mina-vorm
- arhetüüpne-jumalik, ülimina,
ülimeel
SUBTIILSED SFÄÄRID:
KOKKUVÕTE
Ma jätsin käesoleva peatüki
teadlikult lühikeseks, et mitte koormata lugejaid suure hulga uue infoga sfääri
kohta, mis on enamuse jaoks tundmatu ja harjumatu. Järgmises peatükis toimin ma
samamoodi. Kuid soovin, et sa mõtleksid selle üle, mida tooks kaasa subtiilse
sfääri võimalik olemasolu. Kui müstikutel-tarkadel on äkki
õigus?
Asja tuum on selles, et subtiilses
sfääris - ning eriti kõrgemas subtiilses - toimub ülimalt kõrge astme eristumine
ja ületamine. Kõrgemate arhetüüpsete sümboolsete vormide - nägemuslike või
kuuldavate jumaluse vormide - kaudu jätkab teadvus transformatsiooni-teekonda
ülespoole, see viib ta täielikult väljapoole jämedat kehameelt.
Ülespoole transformatsioon nagu kõik teisedki, mida oleme vaadelnud,
sisaldab kõrgema astme süvastruktuuri avaldumist (meeldetuletamise
kaudu), millele järgneb samastumine selle kõrgema astme struktuuriga
ning madalamast struktuurist (antud juhul egomeelest) eristumine ehk
disidentifitseerumine. Tulemuseks on madalama astme struktuuride
(jämeda meele ja keha) ületamine, mis võimaldab teadvusel kõigi
madalama astme struktuuridega opereerida ja neid
integreerida.
Lex Hixon
http://en.wikipedia.org/wiki/Lex_Hixon on
kirjeldanud üht subtiilse süvastruktuuri vormi, mida kutsutakse ištadeevaks
(sanskriti k. ista-deva).
Ištadeeva on lihtsalt kõrgem arhetüüpne jumaluse vorm, mis kutsutakse
esile (ning mis selle tulemusena avaldub) teatavates
meditatsioonides ning mida sõna otseses mõttes visualiseeritakse
vaimusilmas, kasutades kõrgemat fantaasiat või visioon-kujundi meetodit. Ma
mõistan, et osa inimesi väidaks ištadeeva olevat "üksnes mõttekujutluse", mida
tegelikult ei eksisteeri - kuid see tähendaks, et üksiti kahandataks ka
kogu muu vaimuloomingu väärtust: sama hästi võiks öelda, et matemaatika
on üksnes vaimulooming ning sellepärast teda tegelikult ei eksisteeri. Ei - alus-mitteteadvusest esilekerkiv ištadeeva on tõeline
- enam kui tõeline.
Hixon kirjeldav seda nii: "Ištadeeva
Vorm või Kohalolu [mis, nagu ta veenvalt selgitab, kutsutakse esile
visioon-kujundi abil] ilmub võnkuvalt elavana, koosnedes Teadvuse kiirgusest.
Meie ei kujunda ištadeevat. Ürgne kiirgus, mis võtab ištadeeva kuju, kujundab
tegelikult meid ning kõiki neid nähtusi, mida nimetatakse universumiks. See
kõrge arhetüüpne sümbol tähistav teadvuse tõusu selle Vormiga
samastumise poole: "Järk-järgult hakkame me tõdema, et see Jumalik Vorm
või Kohalolu on meie enda arhetüüp, meie enda põhiolemuse
kujutis.
See ei tähenda aga teadvuse
kaotamist, vaid teadvuse võimendumist kõrgema astme arengu,
evolutsiooni ja ületamise kaudu: "Ištadeeva ei kao meisse, meie kui indiviidid
kaome ištadeevasse, mis jääb ainsana alles. Ometi ei kaota me oma mõtluse
objektiga segunedes isiklikku olemasolu, sest objekt on olnud algusest peale
meie enda arhetüüp, selle fragmentaarse peegelduse allikat nimetame me enda
individuaalseks isiksuseks."
Asi on selles, et jäme ego ei ole
lihtsalt seda kõrget Arhetüüpset Vormi veel adunud, aga kuna osutub, et egole
eelnev olemus on see Vorm, siis pöördub teadvus oma eelneva ja kõrgema
identiteedi poole - ehk see tuletab selle meelde: "Me muutume nüüd teadvuse
transtsendentaalseks keskpunktiks, mis väljendub ištadeeva Vormi või vormitu
Kohalolu kaudu. Me kogeme nüüd ištadeeva elu seestpoolt. Me kohtame oma
arhetüüpses ja igavikulises olemuses teadlikult iseennast ning muutume [kõrgema
samastumise kaudu] teadlikult iseendaks." Niisiis, selline on üks subtiilsesse
sfääri transformeerumise või arenemise tõeline vorm, taolise kõrgema astme
tervikluse avastamine või meeldetuletamine, mis hakkab nüüd Terviklusele
lähenema - mis siseneb trenspersonaalsesse üliteadvuse sfääri ning toob ilmsiks
ainult Arhetüüpse Tuuma.
_____________________
Temporaal- e. oimusagar on
kuulmiseks ja pikemaajaliste mälestuste moodustamiseks vajalik ajuosa. See
tegeleb õppimise ja seostamisega rohkem, kui ükski teine sagar ning on selles
osas hästi tuntud. Näiteks on see vajalik faktide, sündmuste, numbrite,
objektide, asukohtade, seoste, nägude ja sõnavara õppimiseks.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.