SUBJEKTIIVNE
TIIB
Isegi inimese eraldatus-, isoleeritus- ja mina seotuse tunne
ise on lihtsalt omaenese tõelise Loomuse aseaine, lõpliku Terviku
transtsendentse mina aseaine. Iga isik tunnetab intuitiivselt õigesti,
et tema loomus ja Atman on üks, kuid ta moonutab seda intuitsiooni,
rakendades seda oma eraldiolevale minale. Ta tunnetab, et tema eraldiolev mina
on kosmiline keskpunkt, surematu, kõikehõlmav, kõige tähtsam. Niisiis, tegeliku
ja ajatu terviklikkuse leidmise asemel asendab ta selle lihtsalt sooviga elada
igavesti; selle asemel, et olla kosmosega üks, asendab ta selle sooviga kosmost
omada; selle asemel, et olla Jumalaga üks, proovib ta ise Jumalat
mängida.
Eelkõneldu moodustab selle, mida minetatakse Atmani projekti
subjektiivseks tiivaks. Kuna Atmani projekt luuakse subjekti ja objekti
vahelise lõhe abil, võib Atmani projekt avalduda nii subjektiivse kui ka
objektiivse teadveloleku pooluse manipuleerimise kaudu (objektiivset tiiba
vaatleme õige varsti). Atmani projekti subjektiivse tiiva moodustab
võimatu soov, et individuaalne mina oleks surematu, kosmotsentriline ja
kõige tähtsam; see soov põhineb aga õigel intuitsioonil, et inimese
tõeline Loomus on tõepoolest lõputu ja igavene. See ei tähenda, nagu oleks ta
sügavam loomus juba Jumal, vaid seda, et tema ego peaks olema Jumal - surematu,
kosmotsentriline, surma eitav ja kõikvõimas - selles seisneb tema Atmani
projekt. Samas - olla saab ainult kas Atman või Atmani projekt. Hubert
Benoit'l http://www.spiritualteachers.org/hubert_benoit.htm on lõik, kus ta on Atmani projekti subjektiivset tiiba
oivaliselt kirjeldanud. "Inimene peaks endalt küsima," alustab ta, "kuidas saab
[inimene] hakata uskuma, et ta aktsepteerib oma ajalist seisundit, seda piiratud
ja surelikku seisundit [eraldioleva mina ja mitte Terviku seisundit], mis on
tegelikult tundmuslikult vastuvõetamatu, kuidas ta saab niimoodi elada"?
Teisisõnu, kuidas saab inimene elada ilma Atmanita? Vastus kõlab loomulikult:
luues sellele Seisundile aseaineid, muutes oma mina nii, et see näiks
Atmani sarnane - kosmotsentriline, surematu, jumalikustatud, kõige oleva
keskpunkt, kõige oleva ülim liigutaja -, ning luues seeläbi Atmani projekti.
"Niisiis," ütleb Benoit, "kuidas saab hing muuta oma elu võimalikuks selles
vastuvõetamatus olukorras, kus ta ei taju Atmanit? Ta muudab selle
põhimõtteliselt võimalikuks oma kujutlusmängu abil, oma mentaalse võime abil
taasluua subjektiivset maailma, mille ainukordseks liikumapanevaks
printsiibiks on ta ise. Inimene ei loobuks kunagi olemast tõelise universumi
ainukordne motiveeriv jõud [s.o. olemast Atman], kui tal puuduks lohutav võime
luua enese jaoks iseenda universum, mille loob ta üksinda." Ning see moodustab
osa - subjektiivse osa - Atmani projektist.
ELU JA
SURM
Kui see võlts, individuaalne, eraldiolev minatunne on
ülimuslikust Terviklikkusest kord lahutatud, satub ta vastamisi kahe põhilise
tungiga: omaenese eksistentsi püsimise kindlustamisega (eros) ning kõige selle
vältimisega, mis võiks ähvardada seda mina lahustada (thanatos). Seda sissepoole
suunatud isoleeritud pseudomina kaitstakse ühelt poolt ägedalt surma,
lahustumise ja ületamise eest (thanatos), samal ajal kui teiselt poolt
püüeldakse ja teeseldakse kosmotsentrilisust, kõikvõimsust ja surematust (eros).
Need kaks on lihtsalt Atmani projekti positiivne ja negatiivne pool:
Elu ja Surm, Eros ja Thanatos, Višnu ja Šiva.
Seega, subjekt versus objekti piiri
funktsioonina kerkivad esile kaks peamist dünaamilist faktorit: eros ja
thanatos, Elu ja Surm. Eros on oma olemuselt soov haarata taas seda ülimuslikku
Terviklikkust, mis moonutus siis, kui mina ja teise vahele piir ehitati. Kuid
subjekti ja objekti, mina ja teise, tõeline taasühendamine eeldab muud
välistavalt eraldioleva mina surma ja lahustumist - ning just selle vastu
võideldakse. Seega ei suuda eros leida tõelist taasühendust, tegelikku
Terviklikkust, vaid on selle asemel sunnitud kaotatud Tervikule aseainet otsima;
neid aseaineid tuleb aga - selleks, et nad toimiksid - esitada kui
ülimusliku Tervikluse ihaluse täitumist. Eros on niisiis liikumapanev
jõud, millel põhinevad otsimine, haaramine, soovimine, ihalemine, jätkamine,
armastamine, elamine, tahtmine ja nõnda edasi. Ning ta ei rahuldu kunagi,
sest ta leiab ainult aseaineid. Eros on ontoloogiline
näljatunne.
Nüüd jõuame thanatoseni. Thanatos - surm ja surmahirm. Üks
asi, mida Lääne psühholoogial on olnud väga raske mõista, on see, et eksisteerib
vähemalt kaks põhilist, kuid üpris erinevat hirmu ja ärevuse vormi. Esimeseks
vormiks on patoloogiline ehk neurootiline hirm: igasugune seda laadi ärevus,
mida võib õigustatult seostada "vaimuhaigusega", patoloogiliste
kaitsemehhanismidega või neurootilise süütundega. Teine hirmuvorm ei tulene aga
vaimsetest kõrvalekalletest või neurootilisest haigusest, vaid hoopis tõe
tajumisest - see on põhiline, vältimatu, ärahoidmatu hirm, mis on eraldioleva
minatunde jaoks sünnipärane. Inimese ülimuslik Loomus on Tervik, kuid
ta lahutab selle Loomuse eraldiolevaks minaks versus väliseks teiseks,
siis satub eraldiolev mina vältimatult vastamisi teadvelolekuga surmast ja
surmahirmust. See on eksistentsiaalne, kaasaantud, sünnipärane (niikaua kui
eksisteerib piir subjekti ja objekti vahel) - ning selle hirmu tajumine on
situatsiooni tõene tajumine, mitte vaimuhaigusele iseloomulik
tajumine.
Upanišaadides on seda fakti kenasti kirjeldatud: "Kus
iganes on teine, seal on ka hirm." Ida jaoks on see fakt juba vähemalt kolm
tuhat aastat olnud enesestmõistetav. Õnneks on siiski ka eksistentsialistlikud
Lääne psühholoogid lõpuks - pärast ortodoksse psühhiaatria kümneid aastaid
kestnud katseid taandada eksistentsialistlikku hirmu neurootiliseks süütundeks -
selle olulise teema on nii selgelt esitanud ja lahti seletanud, et praegu saab
sellest mööda vaadata ainult omaenese ignorantsust demonstreerides. "See
olemuslik põhimine ülemärevus (ürgne ärevus)," kirjutas suur eksistentsiaalne
psühholoog Medard Boss http://en.wikipedia.org/wiki/Medard_Boss , "on kõigi isoleeritud, individuaalsete inimeksistentsi vormidega kaasa
sündinud. Selles põhimises ärevuses kardab inimese eksistents
'maailmas-olemist' ning tunneb selle üle samal ajal ka ärevust." Enamik
meist muidugi ei teadvusta otseselt seda ürgset hirmu, millele meie igapäevased
egod tuginevad. Gregory Zilboorg http://en.wikipedia.org/wiki/Gregory_Zilboorg seletab,
miks:
Kui see hirm oleks pidevalt teadvuslik, ei oleks
me võimelised normaalselt
funktsioneerima. Selleks et kindlustada enesele
teatav minimaalne mugavus-
tunne, tuleb seda hirmu korralikult alla suruda ...
Seda, et surmahirm on meie
vaimsetes funktsioonides alati olemas, võime me pidada
enesestmõistetavaks
... Mitte keegi ei ole surmahirmust
vaba.
Kirjeldatud surmahirm on minatunde, eraldioleva subjekti
jaoks sünnipärane ning alati, kui kusagil on mingi piir, kerkib see
surmahirm ühes või teises vormis esile. Ning alati, kui see surmatempel ennast
ilmutab, on kaks - ning ainult kaks - asja, mida sellega saab ette võtta. See
tähendab, et inimesel on surma ja thanatosega silmitsi kaks võimalust: ta võib
seda eitada ja alla suruda või selle üliteadvuslikku Kõiksusse jõudmise teel
ületada. Nii kaua kui inimene hoiab kinni oma eraldiolevast minatundest, peab ta
surma ja surmahirmu alla suruma. Selleks et surmahirmu ületada, tuleb mina
ületada. Seega ei saa eraldiolev mina teha mitte midagi selleks, et
tegelikult surmahirmust vabaneda, sest eraldiolev mina on ise
see surmahirm - nad sünnivad koos ning kaovad samuti ainult koos. Ainus asi,
mida eraldiolev mina saab surmaga ette võtta, on seda eitada, alla suruda,
lahjendada või muul viisil peita. Ainult üliteadvuslikus Kõiksuses, tegelikus
ületamises, on surmahirm välja juuritud, sest siis on ka eraldiolev mina välja
juuritud. Kuni selle ajani on aga - Ernest Beckeri
http://en.wikipedia.org/wiki/Ernest_Becker väljendit
laenates - "primaarseks allasuruvaks jõuks surmateadvus, mitte
seksuaalsus".
Surmahirm, refleks vastuseks thanatosele. Kuid milline täpselt
on thanatose loomus? Mida ta kokkuvõttes tähistab? Ehk on sellele võimalik anda
järgmine vastus:
Me nägime, et kusagil ei ole mingeid täiesti
eraldiolevaid üksusi - piir subjekti ja objekti vahel on lõppkokkuvõttes
illusoorne. Seega peab seda subjekti ja objekti, mina ja teise vahelist piiri
hetkest hetke pidevalt ja lakkamatult uuesti looma - just eelkõige sel lihtsal
põhjusel, et see piir ei ole tõeline. Samal ajal üritab lihtne tegelikkuse jõud,
Terviku "tõmme", iga hetk piiri hävitada. Seesama jõud ongi thanatos.
Nii nagu isik taasloob iga hetk oma illusoorseid piire, üritab tegelikkus neid
iga hetk maha kiskuda.
Taoline on thanatos - tema tõeliseks tähenduseks on
ületamine. Thanatos ei ole jõud, mis püüab elu taandada anorgaaniliseks aineks
(nagu me näeme, on selleks jõuks involutsioon), thanatos ei ole ka kompulsiivne
kordamine, homöostaatiline printsiip ega enesetapusoov. Thanatos on sunyata jõud
- jõud ja tõmme illusoorsete piiride ületamise poole -, kuid
avaldub minale, mis ei loobu või ei suuda loobuda oma piiridest
(ükskõik mis tasandil), otsese surmaohu ja füüsilise surelikkuse
vormis.
Asja olemus on järgmine: kus iganes eksisteerib piir, seal
tegutseb kogu aeg ka iga inimese sügavamale Loomusele omane thanatos, et seda
piiri kõrvaldada või ohverdada. Nii kaua kui on piir, on ka thanatos. Inimesel
on võimalik kas thanatosele järele anda, end talle ohverdada ning ta ületada
või otsida midagi muud, mida surmahirmuga, selle ennastohverdava
tungiga ette võtta. Seega tuleb otsida aseainelisi ohverdusi. Nagu ma
raamatus "Eedenist alates" püüdsin näidata, mahuvad inimtegevuse kõik nurjatused
- kõik see, mis teeb inimesest kõige kurikavalama olendi, kõik see, mille tõttu
teda võib nimetada massimõrvariks ja piinajaks - ühisnimetaja
aseainelised ohverdused alla. Otto Ranki http://en.wikipedia.org/wiki/Otto_Rank valem
seletab seda väga täpselt ning võtab kogu teema suurepäraselt kokku: "Teise
tapmine ja ohverdamine vähendab ego surmahirmu; teise surmaga ostab inimene
ennast suremise, surmasaamise karistusest vabaks." Freud ütles, et "soovi surra
asendab soov tappa", ning Becker võttis selle kokku kui "teise keha pakkumine
eesmärgiga ennast surmast vabaks osta".
Pange tähele: surma eitamine (aseainelise ohverduse
leidmine) on osa Atmani projektist - me kutsume seda negatiivseks
pooleks. See on negatiivne pool püüdlusest Atmani-teadvust taassaavutada.
Me nägime, et kui mina on kord ülimuslikust Terviklikkusest eraldatud, siis
satub ta silmitsi kahe peamise tungiga, omaenese illusoorse eksistentsi
säilitamisega (Eros) ning kõigest sellest hoidumisega, mis seda mina lahustada
ähvardab (thanatos). Positiivsel poolel (ning see ei tähenda "heal
poolel", vaid lihtsalt erose poolel - täpselt nagu magneti positiivsel poolusel)
otsib ta igasuguseid aseainelisi rahuldusi, mis näiliselt täidavad mina
soovi olla lõpmatu, kosmotsentriline, kõikvõimas, kangelaslik, jumalasarnane.
Negatiivsel poolel (thanatose poolel) tõrjub ta välja ning surub alla
kõike, mis ähvardab surma, lahustumise, ületamise, minnalaskmisega - ning loob
seejärel aseainelisi ohverdusi. Mõlemad nimetatud tungid - aseaineline
rahuldus ja aseaineline ohverdus - on Atmani projekti vormid, sest
neid mõlemaid tõukab lõppkokkuvõttes tagant korrektne intuitsioon, mida
moonutatakse, omistades see eraldiolevale minatundele, mis on tegelikult
absoluutselt lõplik ja surelik.
Seega tõukab erost - soovi enama elu järele, soovi omada
kõike, olla kosmotsentriline - tagant korrektne intuitsioon, et tegelikult
peitub Kõiksus igas indiviidis. Kui see aga rakendatakse eraldiolevale minale,
siis muutub intuitsioon, et üks on Kõiksus, sooviks omada Kõiksust.
Selle asemel et olla kõik, soovib inimene lihtsalt kõike
omada. See on aseaineliste rahulduste alus, selles peitub see täitumatu
janu, mis pesitseb iga eraldioleva mina hinges. See on Atmani projekti
positiivne pool ning seda janu kustutab ainult Atman.
Samamoodi põhineb surma eitamine (Atmani projekti
negatiivne ehk thanatose pool) korrektsel intuitsioonil, et indiviidi ülimuslik
Loomus on tõepoolest ajatu, igavene, surematu ja väljapool kõiki vorme.
Kui seda aimust ajatust seostatakse aga eraldioleva minaga, moondub see lihtsalt
sooviks igavesti elada, edasi kesta, igavesti surmast loobuda. Ületamise kaudu
ajatuks saamine asendatakse lihtsalt sooviga igavesti elada. Igavik asendatakse
surma eituse, surematusepüüdluste ja aseaineliste ohverdustega. See omakorda
moodustab Atmani projekti negatiivse poole: surmaeituse kibeda-maitselise
surematuse.
Eraldiolev minatunne on niisiis Atmani projekti võimu all - ta
püüab ülimuslikku Terviklikkust tagasi võita viisidel, mis selle saavutamist
takistavad ning sümboolseid aseaineid peale suruvad. Tõelise Terviklikkuse
leidmise asemel tõukab teda lihtsalt tagant mure omaenese eksistentsi pärast:
eros tõukab teda tagant oma pseudoeraldatust säilitama ning thanatos seob ta
surma ja surmahirmuga. See lahing- Elu versus Surm, eros
versus thanatos - on kõigis eraldiolevates minades toimuv ülim lahing,
see on põhimine sünnipärane ärevus ja dilemma. See on ürgne hirmutunne,
mis kaob alles tõelise ületamise teel Terviklikkuseni
jõudes.
OBJEKTIIVNE
TIIB
Nüüd jõuame peamise Atmani projekti aspektini: eraldioleval
minal, kuigi ta teeskleb ning pürib surematuse ja kosmotsentrilisuse poole,
ebaõnnestub oma eesmärgi saavutamine teataval määral alati ja ilmtingimata. Ta
ei saavuta kunagi täielikult oma eesmärki olla stabiilne, püsiv, kestev ja
surematu. William Jamesi http://en.wikipedia.org/wiki/William_James sõnul leidub alati kusagil mõtetes surma himustav taust ning ka
pidusöögi ajal on alati kohal irvitav surnupealuu. Esilekerkinud eraldiolevat
mina saadab pideva kaaslasena hägune surmaatmosfäär. Ka lõputust arvust
kompensatsioonidest, kaitsemehhanismidest ja allasurumistest ei piisa, et seda
taustahirmu lõplikult ja täielikult välja tõrjuda. See tähendab, et ükski
sisemise mina poolt ettevõetav samm ei suuda seda hirmutavat visiooni lõplikult
lämmatada. Seepärast võetaksegi kasutusele "välised" või "objektiivsed"
abivahendid, et aidata Atmani projekti toetada, et aidata surmahirmu leevendada
ja end surematuna kujutada.
Need välised abivahendid võivad olla nii positiivsed kui ka
negatiivsed, nad võivad olla nii erose kui thanatose teenistuses. Inimene loob
või hangib enesele terve rea väliseid või objektiivseid tahtmisi, soove, omadusi
ja vara, kaupu ja materjale; ta otsib rikkust, kuulsust, võimu ja teadmisi,
kippudes kõigele sellele omistama lõpmatut väärtust või pidama seda lõpmatult
ihaldavaks. Kuna aga lõpmatus on täpselt see, mida inimesed tegelikult
tahavad, muutuvad kõik need välised, objektiivsed ning lõplikud asjad jällegi
lihtsalt aseainelisteks rahuldusteks. Nad on aseainelised objektid,
täpselt nii nagu eraldiolev mina on aseaineline
subjekt.
Taas on võimalik tsiteerida Hubert Benoit' briljantselt täpset
kommentaari Atmani projekti üldise olemuse, eriti aga aseaineliste objektide
kohta: "Inimene üritab ennast ajalises sfääris jumalikustada ainult sellepärast,
et ta ei ole teadlik oma tõelisest pühalikust põhiolemusest [Atmanist]. Inimene
sünnib Jumala pojana, olles täielikult osa Universumi Ülimast Printsiibist;
seejärel aga unustab ta oma päritolu ning veendub illusoorselt selles, et ta on
ainult oma tundemeelte kaudu tajutav piiratud ja surelik keha. Tal on mälulünk
ning ta kannatab illusoorse tunde all, nagu oleks Jumal teda hüljanud (olles ise
tegelikult samal ajal Jumal); niimoodi ta askeldabki ajalises sfääris ringi,
otsides kinnitust oma jumalikkuse kohta, kuigi seda pole võimaalik sealt leida
..." Kuna inimene unustab Jumala ning isegi eitab Teda - ise Teda samal ajal
intuitiivselt tundes -, siis "askeldab ta ajalises sfääris ringi", otsides
aseainelisi objekte ja püüdes samal ajal enda sisemist olemist
jumalikustada (aseainelist subjekti luua). Mõlema tegevuse tulemuseks on
paratamatult selle radikaalse Ühtsuse kaotamine, mis üksinda on
Täielik.
Sellised on siis Atmani projekti kaks tiiba - subjektiivne ja
objektiivne - ning Atmani projekti kaks poolt positiivne ja negatiivne, eros ja
thanatos. (Kõik neli võivad esineda omavahelistes kombinatsioonides; on olemas
nii erose subjekt kui ka erose objekt, nii thanatose subjekt kui ka thanatose
objekt). Kuid nad kõik on üksnes piiri loodud, piiri funktsioonid: millal iganes
luuakse ülimuslikku Terviklikkusesse mingi piir, ilmneb see Terviklikkus alati
subjektina versus objekt, minana versus teine vorm.
Subjektiivne mina soovib seejärel ülimuslikku Terviklikkust taastada (kasutades
selleks erost), kuid kardab samal ajal ja omaenese lahustumist (thanatos).
Kompromissina loob ta Atmani projekti: ta rakendab intuitiivselt tunnetatavad
Terviku tunnused subjektile ning püüab näidata osa kui Tervikut -
kosmotsentrilist, surematut, surma trotsivat. Aseaineline subjekt jahtimas
aseainelisi objekte - ning kõik see toimub Jumala-ihaluse
tõttu.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.