Hilises ego staadiumis (12.-21. eluaasta) indiviid harilikult mitte ainult
ei valitse oma erinevaid personasid, vaid hakkab neist ka eristuma, nendega
disidentifitseeruma, neid ületama. Seega kaldub ta integreerima oma kõiki
võimalikke personasid küpseks egoks - hakates seejärel egost enesest eristuma ja
disidentifitseeruma. Sel moel - transformatsiooni kaudu - avastab ta egolisest
minast veel kõrgema astme terviku. Nii olemegi jõudnud otse kentauri
juurde.
KÕRGEMA ASTME TERVIKLUS
Kui teadvus hakkab verbaalset egomeelt ületama, võib ta - enam-vähem
esimest korda - integreeruda kõikide egomeele madalamate tasanditega. Teadvus ei
ole samastunud üheainsa elemendiga teisi elemente välistades; sellepärast on
nüüd võimalik integreerida kõiki elemente: keha, personat, varju, egot - need
kõik on võimalik siduda kõrgema astme integratsiooniks.
Kõnealust staadiumit on kutsutud mitmeti - "kõigi madalamate tasandite
integratsiooniks" (Jung, Sullivan, Grant), "integreerituks" (Loevinger), "ennast
teostanuks" (Maslow), "autonoomseks" (Fromm, Riesman). See staadium on
füsioloogiline ja psühholoogiline integratsioon. Seda integreeritud mina, milles
meel ja keha on harmooniliselt üks, kutsume me "kentauriks". Kentaur on võimas
mütoloogiline olend, kelle loomakeha ja inimmeel eksisteerivad täiuslikus
üksmeeles.
Üldjoones võime me öelda, et kui inimene areneb ja stabiliseerub
kentauri tasandil, siis tema jämedamad isiksuse elemendid - keha, ego, persona,
vari ja madalamad tšakrad - kalduvad harmoneeruma. Indiviid hakkab neid
ületama, seega loobub ta sundmõttest nendega kogu aeg
manipuleerida ning neid ekspluateerida. Kokkuvõtlikult on seda kirjeldatud
mitmeti, seda on nimetatud autonoomsuse, integreerituse, autentsuse ja
eneseteostuse staadiumiks - see on humanistlike/eksistentsiaalsete teraapiate
ideaal, "kõrgem" staadium, mille poole ortodoksne Lääne psühholoogia pürgib.
Selle asemel, et teha kokkuvõte kentauri "eneseteostuse" ehk "integratsiooni"
staadiumit käsitlevatest uurimistulemustest, kirjeldan ma järgnevalt üht veenvat
ning tüüpilist uurimust.
James Broughton http://en.wikipedia.org/wiki/James_Broughton lõpetas
hiljuti ühe laiahaardelise fenomenoloogilise uurimuse teemal, millisena näevad
erinevates arengustaadiumites indiviidid seost meele, keha ja mina vahel. Ta
jagab oma tulemused (mõjutatuna Kohlbergist, Piaget'st ja Baldwinist) kuueks
kasvavaks arengustaadiumiks. Kõige madalamal, 0-tasandil, ei ole meel ja keha
veel eristunud; mina on "sees" ja reaalsus "väljas" - see on kehaego sfäär.
Tasanditel 1 ja 2 on meel ja keha eristunud ning mina asupaigaks kaldub olema
meel, mis kontrollib keha; nii meel kui ka keha näivad reaalsete ja "tõelistena"
- need vastavad meie varasele ja keskmisele egolisele staadiumile. Tasanditel 3
ja 4 eristab indiviid sotsiaalse rolli ehk välise võltskuju (meie persona)
"tõelisest" minamõistest ehk "sisemisest minast" - see on meie küpse ego tasand.
Minnes aga edasi viiendale tasandile, ei ole (Loevingeri kokkuvõtet kasutades)
indiviid mitte ainult personast disidentifitseeritud, vaid ta hakkab ka egost
disidentifitseeruma, sest "mina kui vaatleja eristatakse tuttavast minamõistest
[meie egost] ... Füsioloogilist keha peetakse nagu meeltki mõisteliseks
konstruktsiooniks". Ei egomeelt ega keha käsitleta enam tõelistena,
vaid lihtsalt konstrukturaalsetena. Mulle näib, et viiendal tasandil
hakkab mina nihkuma punkti, mis on keha ja meele kui eraldi üksuste suhtes
ülimuslik, sest nii keha kui meelt peetakse lihtsalt konstruktideks.
Kuuendal, Broughtoni kõrgeimal tasandil, tundub mina olevat lõplikult mainitud
punkti nihkunud, sest sellel kõige kõrgemal tasandil "on meel ja keha
mõlemad integreerunud keha kogemuseks". See ongi minu arvates kentaur,
integreeritud täielik mina, mis on kehast, meelest, personast ja varjust kõrgem
ja tähtsam, kuid hõlmab neid kõiki, nagu öeldud, kui kogemusi
("integreeritud mina kogemusi" nagu Broughtoni uurimus näitas).
Minu arvates on eksistentsiaalsed psühholoogid teinud kentauri tasandi
seletamisel, uurimisel ja ka üldisel "elluäratamisel" ära suure töö - see on ka
üks põhjustest, miks ma seda tasandit muuhulgas "eksistentsiaalseks tasandiks"
kutsun. Kierkegraadist ja Nietzechest Hussleri, Heideggeri ja Sartre'ini ning
neist edasi Binswangeri, Frankli, Bossi, May, Bugentali ja Maddini on kõik
põhjalikult analüüsinud totaalse olemise võimalusi ja kriise
eksistentsialistlike mõistete valguses. Siia kuuluvad taolised mõisted nagu
autentsus, konkreetne-maailmas-olemine, puhas kogemus ja tõeline nägemine,
Dasein, kavatsetus, autonoomia, tähendus ning keskendatud mina - vabandage,
et ma pillun üksnes märksõnu, kuid eksistentsiaalne kirjandus on niivõrd tohutu
ja põhjalik, et ma saan selle olemusele vaid vihjata ning lugejat
originaaltöödega tutvuma ärgitada, heites need sõnad õhku.
Loomulikult ei väida ma, nagu oleksid kõik mainitud autorid - ning paljud
teised, kes kuuluvad üldjoones "humanistlikku/eksistentsiaalsesse" koolkonda -
täielikult üksmeelel või räägiksid samast "minast" ja liiati veel sellest, mida
mina kentauriks nimetan. Minu arvates on eksistentsiaalne kentaur tõeline kõrgem
teadvusetasand, eristumise ja ületamise kõrgema astme terviklus, ning nimetatud
autorite seisukohtade suur sarnasus tuleneb faktist, et nad kõik kas tunnetavad
intuitiivselt või elavad isiklikult selles kõrgema tasandi olemises ja
teadvelolekus.
AUTONOOMIA, ENESETEOSTUS JA KAVATSETUS
Paljud eksistentsiaal-humanistlikest autoritest on pikalt ja põhjalikult
seletanud, uurinud ja kirjeldanud selle totaalse kehameele ehk kentauri
potentsiaale. Selle suuna põhimõisteks on "eneseteostus" - mõiste, mida
tutvustasid Goldstein ja Karen Horney ning mille muutsid populaarseks Maslow,
Rogers, Perls ning kogu humanistlik liikumine tervikuna. Sellest järeldub, et
inimese täielik potentsiaal tuleneb, Carl Rogersi http://en.wikipedia.org/wiki/Carl_Rogers sõnu
kasutades, "totaalsest, kestvast psühhofüsioloogilisest tulvast" ehk "totaalsest
organismilisest kogemusest", mitte mõnest mainitud tulva aspektist või
fragmendist - egost, superegost, minamõistest või muust taolisest. Meie mõistes
on eneseteostus tihedalt seotud kentauri tasandiga, ego ja persona tasanditel ei
ole see otseselt saavutatav.
Rollo May http://en.wikipedia.org/wiki/Rollo_May näiteks
väidab, et "ego, keha kui ka mitteteadvus saavad eksisteerida ainult terviku
osadena ning ei saa olla 'autonoomsed'. Selles tervikus [kentauris] peituvad
tahte ja vabaduse alused. Niisiis, definitsiooni järgi saab tegelikku
autonoomiat saavutada ainult selle terviku teadliku esilekerkimise
kaudu - selle kaudu, et samastumine fragmentidega (ego, persona ja kehaga)
muutub samastumiseks nende suhtes ülimusliku ning kõrgema integratsiooniga.
Üldise eksistentsiaalse mõtteviisi kohaselt on nii, et kui individuaalset mina
tunnetatakse või haaratakse kui ülimuslikku totaalset olemist, siis inimene
võtab - saab võtta - enesele vastutuse kogu oma maailmas-olemise
eest. Sartre'i sõnutsi saab ta valida iseennast. Sellel kõrgemal
eksistentsiaalsel kentauri tasandil ei ole mingit vastumeelsust oleviku suhtes -
ei ole mingeid varjatud mina nurgakesi, mis olemisele vastu puikleksid.
Sellisena saab indiviid hakata liikuma tervikuna, kui tervik - mida
on nimetatud ka "spontaanseks tahteks".
"Spontaanse tahte" mõiste meeldib mulle eriti, sest lisaks omaenese
sisemistele voorustele kaldub see osutama ka nendele potentsiaalitüüpidele, mis
on kättesaadavad ainult kentauri ehk totaalse olemise, mitte keha-, ego- ja
persona tasandil. Rollo May piiritleb kahte 'tahte' sfääri; esimene koosneb
mina-kogemusest kogu selle totaalsuses, mis on suhteliselt
spontaanne liikumine teatud kindlas suunas. Seda sorti tahtmise puhu
liigub keha kui tervik ning kogemust iseloomustab lõdvestumine ja rikkaliku
kujutusvõimega avatud kvaliteet. See on vabadusekogemus, mis ületab kõik
arutlused poliitilisest ja psühholoogilisest vabadusest. Eriti torkavad
siinjuures silma rikkaliku kujutusvõimega avatud meel, totaalse mina rõhutamine
ja liikumise kui terviku mõiste.
"Teise sfääri tahtmine seevastu ilmneb siis, kui mängu tuleb mõni takistav
element, mingi vajadus otsustada, mis sisaldab elemente millegi vastu
ja millegi jaoks. Freudi terminoloogiat kasutades on selle sfääriga
seonduv tahe 'superego tahe'". Spontaanne tahe on totaalse kehameele tahe, teine
tahe aga püüdlusliku ja eesmärgipärase ego (ning superego) tahe.
Ma tahaksin siinkohal juhtida tähelepanu sellele, et May võrdsustab
üldjoontes totaalse mina tahte eksistentsialistide mõistega kavatsetus,
seepärast ütlebki ta, et kavatsetus "on meelte ja keha vaheline puuduv lüli".
Nii nagu mina seda näen, on seos üpris lihtne ning sellele on ka May ise
osutanud: keha kaldub olema selles mõttes "tahtmatu" ning "spontaanne", et -
jättes tahtele alluvad lihased kõrvale - me ei kontrolli harilikult teadlikult
selliseid kehaprotsesse nagu vereringe, kasvamine, seedimine, tunnetamine ning
miljoneid teisi spontaanseid muutujaid, mis moodustavad "keha loomuliku
tarkuse". Teisest küljest, egot peame me paljude tahtlike, kontrollitud ja
eesmärgipäraste tegevuste koduks. Totaalne mina on niisiis kõrgem ego ja keha
liit, teatav mõlema eelmainitud kogemusliku sfääri - tahtmatu ja tahtliku -
vaheline liit. "Spontaanne tahe" on seega "puuduv lüli keha ja meele vahel" -
kavatsetus.
Pange tähele, et May järgi kavatsetust "ei tohi samastada mitte
kavatsusega, vaid selle dimensiooniga, millel kavatsused põhinevad ...,
dimensiooniga, mis lõikab ja sisaldab nii teadlikku kui ka mitteteadlikku, nii
kognitiivsust kui ka tungi. Kavatsetus sisaldab järelikult nii tahtmist
(tungilist) kui ka teadmist (kognitiivne). Mina isiklikult kutsun kavatsetuse
kognitiivset aspekti visioon-kujundiks või kõrgema fantaasia
protsessiks. "Kujutlus," ütleb May, "on kavatsetuse kodu." Või veel paremini:
"Kavatsetus on rikkaliku kujutlusvõimega tähelepanu, mis on meie kavatsuste
aluseks ning mis informeerib meie tegevusi." Me võime ka öelda, et kavatsetuse
kognitiivne aspekt on visioon-kujund ning visioon-kujundi tungiline aspekt on
kavatsetus - ma usun, et mõlema aluseks on keha ja meele kõrgema astme terviklus
nimega kentaur.
Kehameele kentauri spontaanne tahe on kavatsetus, tema keel on
visioon-kujund või kõrgem fantaasia. Rollo May ise ütleb: "Kujutlus on
kavatsetuse kodu ning fantaasia üks tema keeltest. Ma ei kasuta mõistet
'fantaasia' siinkohal millegi ebatõelise tähenduses, millesse me põgeneme, vaid
tähenduses 'võimeline esindama' või 'nähtavaks tegema'. Fantaasia on
totaalse mina keel." [Minu rõhutus]. Samamoodi märgivad Perls jt, et
fantaasia oma kõige puhtamal kujul on lihtsalt tervikliku mina väljendus:
"tajuliste, motoorsete ja tundeliste funktsioonide terviklus".
Jung märkas samuti kiiresti kõrgema fantaasia protsessi ühendavat rolli.
"Sisemine kujund," ütleb Jung, "on kompleksfaktor, mis koosneb paljudest
allikatest pärinevast mitmekesisest materjalist. Tegu ei ole aga
konglomeraadiga, vaid integreeritud produktiga, millel on oma autonoomne
eesmärk. Kujund on kontsentreeritud totaalse psüühilise situatsiooni
väljendus, mitte ei koosne ainult, ega isegi põhiliselt, puhtast ning
lihtsast mitteteadvuslikust sisust." [Jungi enda rõhutus]. Komplekskujund - mida
mina nimetan kõrgemaks fantaasiaks või visioon-kujundiks - on Jungi jaoks seega
totaalse olemise väljendus, mis hõlmab nii teadvuslikke kui ka
mitteteadvuslikke aspekte. Jungi enese sõnade kohaselt "on kujund võrdselt
nii mitteteadvuse kui ka antud hetke situatsiooni väljendus. Tema tähenduse
tõlgendus ei saa seega põhineda puhtalt mitteteadvuslikul või teadvuslikul - see
saab põhineda ainult nende vastasmõjul.
Pange tähele, "kõrgema" fantaasia protsessist rääkides pean ma silmas,
et eksisteerib ka "madalama" fantaasia protsess. See on olemas ning me oleme
seda juba kohanud: see on väikelapse primaarne protsess, milles tervik ja osa on
võrdsed ning subjekt ja predikaat identsed, see on maagilise tüfooni kognitiivne
olemisviis. Neid kahte olemisviisi, kui sarnased nad treenimata pilgule ka ei
paistaks, ei tohi lihtsalt võrdsustada.
Siinkohal hakkame me märkima üht esilekerkivat printsiipi, millel on
olemise ja teadvuse kõrgemate sfääride olemuse mõistmisel väga oluline roll. Me
märkame seda printsiipi kõrgemalt arenenud psüühika struktuuride avaldudes ikka
ja jälle. Idee on järgmine: paljud struktuurid, mis inimelu seimese elutsükli
Väljapoole Kaarel on "pre", ilmnevad Sissepoole Kaarel (elutsükli teine pool)
kui "trans". Niisiis, preverbaalsed süvastruktuurid asenduvad verbaalsete
struktuuridega, mis omakorda asenduvad transverbaalsete struktuuridega;
perpersonaalne asendub personaalsega, mis omakorda asendub transpersonaalsega;
pre.egolisest jõutakse egolisse, millest omakorda transegolisse;
pretemporaalsele järgneb mentaalne, millele omakorda transmentaalne - ja nii
edasi.
Kuigi pre- ja trans-struktuuridel on loomulikult pinnapealseid sarnasusi,
ei tohi neid kahte lihtsalt võrdsustada. Nüüdisaja psühholoogias ja
psühhiaatrias valitseb kalduvus taandada kõik trans-struktuurid
pre-struktuurideks. Seetõttu püüan ma teadvustada kõrgemate trans-struktuuride
poole liikudes selgitada erinevusi kõrgemate trans-struktuuride ja nende
madalamate osapoolte, pre-seisundite vahel.
PRIMAARNE PROTSESS: PREVERBAALNE
Me võime alustuseks vaadelda kentauri staadiumi kõrgemat fantaasiat või
visioon kujundit - kavatsetuse aspekti (lihtsuse mõttes võib visioon-kujundit ja
kavatsetust käsitleda sama asjana). Kentauri küps fantaasia eelneb kindlasti
keelele, kuid ei ole preverbaalne. Ta on transverbaalne.
Et sellest aru saada, alustagem preverbaalsest primaarsest
protsessist: väikelapse kehaego ehk tüfooni tasandil, mis ei ole võimeline
tõeliseks keelestruktuuriks ning kuuluvuslikuks tunnetuseks, on fantaasia
protsess ("fantasmiline maailm") tõepoolest perverbaalne ja
prekonseptuaalne, nii nagu psühhiaatrid juba üle poole sajandi on
väitnud. See preverbaalne primaarne protsess on primitiivne soov, mis lokkab
ilma igasuguse kontrollita, ilma mingite loogika, tahte või keelega seotud
sekundaarsete kanalite ja sidemeteta - sest mitte ühtegi teist ei ole
veel olemas. Preverbaalne primaarne protsess on rikas nii soovide täitumise ja
adualismi kui maagiliselt moonutatud tunnetuse poolest.
Veelgi enam, preverbaalsete ja väikelapselike staadiumite primaarne
protsess on tihedalt seotud ja piiratud lihtsate instinktiivsete,
emotsionaalsete ning vitaalsete-praaniliste vajaduste ja tungidega -
"anaalsete", "falliliste" ja "rinna" fantaasiatega, ennast kehtestavate
impulssidega, võimusoovidega, madalamate tšakrate tegevusega - kõigi mainitud
kehaego kategooriatega. Samuti on tihe seos preverbaalse fantaasia protsessi ja
taoliste instinktiivsete tungide vahel nagu seksuaalne ja agressiivne,
rituaalselt korduv, vitaalne ja vegetatiivne tung. Minu arvates ühendas Freud
just sellepärast omavahel (ja tavaliselt ka võrdsustas) primaarse protsessi ning
instinktiivsete tungide sfääri.
Primaarne protsess on niisiis esmalt ja ennekõike kehaga seotud - see mitte
ainult ei valitse kehamina taseme(te) üle, vaid jääb ka igaveseks sellesse
teadvuse struktuuri pidama. "Kõik [psühhoanalüüsi] koolkonnad on ühel meelel, et
teadvusliku vaimse aktiivsusega kaasneb lapsepõlvest pärinev mitteteadvuslik
fantaasia, mis seda aktiivsust ka toetab, säilitab, elavdab ja mõjutab; see
fantaasia on (algselt) seotud bioloogiliste suhete ja protsessidega ning muutub
seejärel sümboolselt detailsemaks." Veelgi täpsemini kirjeldab eelnevat
Susan Isaacsi http://en.wikipedia.org/wiki/Susan_Sutherland_Isaacs kokkuvõte
Kleini olulistest analüütilistest avastustest: "(a) Fantaasiad on
mitteteadvuslike vaimsete protsesside esmaseks osaks. (b) Mitteteadvuslikud
fantaasiad on seotud eelkõige kehadega ning väljendavad instinktiivseid püüdlusi
objektide järele.
Selline näeb välja madalam fantaasia ehk primaarne protsess - see on
"seotud eelkõige kehade" ja "bioloogiliste suhetega" ning võib muutuda
"sümboolselt detailsemaks". Kui võtta väikelapse kehaego kategooriad kokku, siis
primaarne "põhineb organitel (suu, pärak, suguelundid), ollusel (väljaheide,
uriin, piim, veri), liigutustel (imemine, näpuga katsumine, löömine)" ning on
nendega seotud. Primaarne protsess ja väikelapse kehaego sammuvad käsikäes ning
nad vormitakse täpselt nende kategooriate abil.
Ma olen korduvalt maininud, et primaarsest protsessist ja väikelapse
kehaminast tuleb lõpuks loobuda ning need transformeerida; et teadvus peab
ennast lahutama vegetatiivsest kehast ning avama end vaimsele-egolisele
sfäärile; et indiviidi minatunne peab hedonistliku kehaego maha jätma ning
egomeeleks transformeeruma. Selle transformatsiooni ebaõnnestumine ükskõik mis
punktis toob kaasa indiviidi fiksatsiooni teatud
kehapiirkondadesse, mis on seotud mitteteadvuslike fantaasiatega nende
piirkondade kaudu lõpliku rahulduse saavutamisest (oraalne: saavutada ülim
rahuldus imemise, neelamise ja maailma enesega liitmise teel; anaalne: omada
maailma ja sellega manipuleerida; falliline: "luua" maailma või astuda sellega
seksuaalselt ühendusse).
Kui sellised fiksatsioonid toimuvad - ning need toimuvad teataval
määral iga inimesega, aga siinkohal mõtlen ma eelkõige raskemaid juhtumeid
- , siis kalduvad need ilmnema just "sümboolselt detailsemaks muutumise" kaudu.
Näiteks inimene, kellel on fiksatsioon anaalsesse staadiumisse, võib - primaarse
protsessi kaudu - alateadlikult võrdsustada muda väljaheitega ning omandada
foobia mustuse suhtes koos obsessiiv-kompulsiivse puhtusearmastusega, mis sunnib
teda 20 või 30 korda päevas käsi pesema. Muda sümboliseerib antud juhul
väljaheidet, seega on "sümboolselt detailsemaks muutumine" väljund
kehapiirkondadest ning hõlmab nüüd ka mittekehalisi alasid. Mina isiklikult
usun, et "sümboolselt detailsemaks muutumine" toimub üsna täpselt nii, nagu
psühhoanalüüs kirjeldab.
Probleem on aga selles, et psühhoanalüüs kaldub seejärel kogu
sümbolismi - ning isegi kõik kõrgemad mõtlemise ja olemise viisid - väikelapse
primaarse protsessi kehalisele olemisviisile. Kunagi rünnati psühhoanalüüsi
pilkava märkusega, et "selle doktriini järgi näeb mitteteadvus peenist igas
kumeras ning tuppe või pärakut igas õõnsas objektis". Seda kuuldes üks kuulus
psühhoanalüütik Ferenczi tõsise näoga: "Ma leian, et see lause iseloomustab
fakte väga hästi".
Tänu taolisele lähenemisele pole ime, et psühhoanalüüsil on olnud niivõrd
suuri raskusi kõrgemate transtsendentsete olemisviisidega - Jumal ise on
lihtsalt suur Rind Taevas. Tegelikult rääkis Ferenczi tõtt - aga see polnud
lihtsalt kogu tõde. Nagu ta seletab: "Lapse meel (ja mitteteadvuslik tendents,
mis täiskasvanutel alles jääb) on algselt keskendunud ainult oma kehale, hiljem
aga peamiselt instinktide rahuldamisele - meeldivatele rahuldustele, mida
joomine, söömine, kontakt suguelundite piirkonnaga ja eritamistegevus talle
pakuvad. Mõni ime siis, et ka tema tähelepanu peatub ennekõike nendel
välismaailma objektidel ja protsessidel, mis oma kauge sarnasuse pinnalt
tuletavad talle meelde tema kõige kallimaid kogemusi."
Ning siin on Ferenci jutu tuum: "Siit tulenevad need tihedad, kogu elu
kestvad inimese keha ja objektiivse maailma vahelised seosed, mida me kutsume
sümboolseteks. Ühest küljest ei näe laps selles staadiumis maailmas
midagi muud kui oma kehareaalsuse kujundeid, teisest küljest õpib ta oma keha
abil väljendama kogu välise maailma mitmekesisust." Asja iva on selles, et
psühhoanalüüsi järgi on kogu sümboolne aktiivsus kehal põhinev ning
osutab kokkuvõttes ainult kehale; meie jaoks aga on see tõsi ainult
siis, kui toimub raske fiksatsioon kehalisel tasandil, mis omakorda algatab
paratamatult selle fiksatsiooni "sümboolse detailsemaks muutumise".
Psühhoanalüüsi jaoks on aga kogu sümbolism ainult
kehal põhinev. Nagu Charles Rycroft http://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Rycroft selgitab:
"Psühhoanalüütiline teooria väidab, et sümboliseeritav objekt või tegevus on
alati seotud põhiliste, instinktiivsete või bioloogiliste huvidega; asendamine
või ümberpaigutamine lähtub alati kehast, see tähendab, et nuge, lennukeid ja
püsse võib tõlgendada falliliste sümbolitena, kuid peenis ei saa kunagi
olla noa sümboliks."
Lisaks märkamata jätmisele, et eelnev juhtub ainult fiksatsioonide korral,
teeb psühhoanalüüs reduktsionistliku vea, eeldades väga lihtsalt, et see, mis
ilmub arengus esile esimesena, on alati kõigist struktuuridest kõige
põhilisem, kõige fundamentaalsem ja kõige "reaalsem". Pange tähele, et esimeses
ülaltoodud tsitaadis võrdsustas Rycroft primaarse algsega: see, mis on
kõige reaalsem ja "kõige armsam" (nagu Ferenczi ise ütles), on see, mis oli
arengus esimene - ning mis puutub "vaimsesse" tegevusse, siis viitab see
primaarsele protsessile ja selle seosele mõnuprintsiibil põhineva kehaga: nagu
nägime, olid just need esimesed tõelised minatunde struktuurid, mis arengu
jooksul esile kerkisid. Lühidalt, psühhoanalüüs eeldab: esimene = kõige
tõelisem; ning seega peavad kõik järgnevad arengud
sümboliseerima neid esimesi ja "kõige tõelisemaid" kogemusi.
Igavikulise filosoofia jaoks seevastu - ning seda vaatepunkti üritan ka
mina esindada - ilmuvad kõige kõrgemad ja tõelisemad olemisviisid ajalises
arengus viimastena. Kuna kõrgemad olemisviisid peavad definitsiooni
järgi madalamad viisid kokku võtma ja integreerima, siis saavad nad
ilmuda ainult pärast madalamaid. Täpselt samamoodi ilmusid inimesed
evolutsiooni käigus (nii kaugele, kui see praeguseks hetkeks on jõudnud)
viimastena, sest nad esindavad kõige kõrgemat olemisviisi, mis seni on
esile kerkinud.
Lihtsalt sellepärast, et primaarne protsess - koos oma kehaliste
kategooriatega - ilmneb arengu käigus esimesena, püüab psühhoanalüüs muuta kõiki
järgnevaid arenguid pelgalt primaarse protsessi võsudeks ja sümboliteks. Näiteks
siseneb primaarse protsessi rinnakujund teadvusse päris kindlasti enne küpset
ning äärmiselt keerukat mandala mõistet (kõrgemates meditatsioonipraktikates
kasutatav keerukas ringikujund), täpselt nagu amööbid ilmusid maa peale ammu
enne inimesi. Aga öelda - nagu psühhoanalüüs -, et mandala on lihtsalt rinna
sümbol, on sama hea, kui öelda, et inimene on lihtsalt amööbi sümbol. Kuid just
täpselt seda psühhoanalüütiline teooria teeb. Sama hästi võiks öelda, et taimed
on mulla sümbolid, sest muld tekkis esimesena. Selle lihtsa eksimuse tõttu on
psühhoanalüüs inimkonnale pidulikult tõotanud, et ei suuda kunagi mõista
kõrgemaid olemisviise. Taandades kõrgema madalamaks, näeb ta igal pool vaid
rinda ja elajat. Seda sorti lähenemise puhul paistavad välipeldik ja Sixtuse
kabel üsna sarnastena, sest mõlemad on ehitatud lihtsalt tellistest - ning
pealegi, tellised olid enne ...
VISIOON-KUJUND: TRANSVERBAALNE
Peaaegu psühholoogia/teraapia teadusliku lähenemisviisi algusaegadest peale
on kestnud pidev, kuid teravmeelne vaidlus kujutlusliku tegevuse ja fantaasia
staatuse üle: on see kõik lihtsalt neurootiline unelemine? Või on fantaasia
üliintuitiivne teadmisviis, mis aitab paljastada kõrgemaid reaalsuse tasandeid?
On see arhailine? Või kõrgelt arenenud? On see väärtuslik? Või lihtsalt märk
eskapismist ja halvast kohandumisest?
Mina isiklikult arvan, et ta on samal ajal mõlemat - siit ka mõisted
"kõrgem" ja "madalam" fantaasia. Madalam fantaasia, mida koondab ja väljendab
primaarne protsess, pole tõenäoliselt enamat kui üks üpris keerukas
kujutlemisviis, mis esineb ka paljudel teistel primaatidel - näiteks ahvid
suudavad moodustada "paleosümboleid". Olles enam-vähem kehaga piirduv - seda
isegi teiste objektide kujutamisel -, kaldub ta hoidma teadvust lühiühenduslikus
võrgustikus ümber kehamina ning tegelikult ka teadvust nartsissistlikusse
kehalisse olemisse tagasi kiskuma. Psühhoanalüüs on kõike seda väga ulatuslikult
katnud, seletanud ja dokumenteerinud. Minu meelest kehtib see kõik siis, kui me
räägime madalamast fantaasiast, id-fantaasiast või tüfoonsest
tunnetusest.
Kuid ma toonitan, et eelnev käib ainult väikelapseliku preverbaalse
fantaasia kohta ning et küps ja kõrgem fantaasia ei osuta mitte tagasi
instinktide poole, vaid ülespoole, kõrgemate olemise ja teadveloleku viiside
poole, mis ületavad jämedale kehale suunatud orientatsiooni. Nagu Robert
Masters http://www.robertmasters.com/
seletab:
Erinevust noeetilise kujutluse [visioon-kujund] ja fantaasia [primaarse protsessi]
vahel on filosoofid ja müstikud läbi aegade mitmeti
toonitanud. Paracelsus
mõtles kahtlemata sama asja, kui hoiatas, et
ei aetaks segi alkeemikute
imagination vera't ja fantaasiat, "seda rumalate
nurgakivi". Kujutuslik maailm
on nägemuslik maailm, teofaansete ja teiste samalaadsete nägemuste
maailm,
ning see muutub, meie jaoks tajutavaks ainult spetsiaalse
tunnetusliku kujutluse
kaudu.
Ühtegi eespool mainitud preverbaalse fantaasia protsessi probleemi küpse
kentauri puhul ei esine. Indiviid on keeke ja mõistelise mõtlemise moodustamise
lõpule viinud; ta on tüfooni väikelapselikud soovid transformeerinud
ühiskondlikeks konsensuaalseteks vormideks, ta on väljunud väikelapselikest
siduvatest struktuuridest (pleromaatilisest ja uroboorsest) - kõik see on nüüd
enam-vähem selja taha jäänud (välja arvatud, muidugi, fiksatsioonid).
Fantaasia-protsess pole enam preverbaalsete fantaasiate juurde regresseerumise
viis, vaid vahend transverbaalsete reaalsustega kontakteerumiseks. Teel
eksistentsiaalsest sfäärist transpersonaalsesse tegeleb see üleminekuga
(ja on transformatsioonisümboliks). See on äärmiselt tähtis tunnetusviis mitte
ainult kentauri tasandil, vaid ka kõrgematel tasanditel, just seepärast
kasutatakse transpersonaalse meditatsiooni paljudes vormides sügavat kujutelma
ja visualisatsiooni, aga mitte kunagi abstraktsest kontseptualiseerimist. See on
transverbaalne fantaasia ning seda ei saa mitte ainult kasutada täiesti
teistsuguste eesmärkide saavutamiseks kui preverbaalset protsessi, vaid see on
ka täiesti erinev sfäär.
"Sümboolne mõtlemine," kirjutab Mircea Eliade http://en.wikipedia.org/wiki/Mircea_Eliade (vastuseks
psühhoanalüütilisele seisukohale), "ei ole ainult lapse, luuletaja või
tasakaalutu hinge privileeg: see on inimese eksistentsi kaasosaks ning kerkib
esile enne keelt ja loogilist mõistust. Sümbol toob esile teatud reaalsuse
aspekte - kõige sügavamaid aspekte -, mis ennast teistele teadmise vahenditele
kätte ei anna. Kujundid, sümbolid ja müüdid ei ole psüühika süüdimatu looming:
need vastavad järgmisele vajadusele ja täidavad järgmist funktsiooni - tuua
valguse kätte kõige peidetumad meeleinformatsiooni tajud.
Nüüd võib loomulikult toimuda fiksatsioon või regressioon
preverbaalsesse primaarsesse protsessi koos patoloogiliste fantaasiatega
uroboorsest või emaga seotud intsestist/kastratsioonist koos tugeva rõhuga
instinktuaalsetel tungidel ja bioloogilistel suhetel - seksuaalsel, agressiivsel
ja kannibalistlikul. Samuti võib toimuda progressiivne evolutsioon küpse
kentauri tasandi transverbaalse fantaasia protsessini. See ei ole lapsepõlve
tagasipöördumine, vaid oma selle olemise osa uuesti avastamine, mis hakkab
muutuma transpersonaalseks ja transajalooliseks - mitte aga
preajalooliseks.
Kui ajalooliselt tingitud isik - näiteks kaasaja õhtumaalane -
laseb oma mitte-
ajaloolisel osal end vallutada (see juhtub temaga
palju sagedamini ja palju
täielikumalt, kui ta ette kujutab), siis see ei ole ilmtingimata [pange tähele, et
Eliade ütleb "ei ole ilmtingimata, " just nagu tunnistades, et
see võib olla nii
regressiivne kui ka progressiivne] regressioon inimkonna
loomalike staadiumite
[kehamina staadiumite] suunas või taaslaskumine orgaanilise
[uroboorse-
reptiilse] elu sügavaimate allikate juurde. Sageli siseneb ta
sel hetkel mängu
tulevate kujundite ja sümbolite kaudu uuest i inimkonna
ürgsesse paradiisi-
laadsesse staadiumi ... kaotatud paradiisi.
See kaotatud paradiis ei ole eelnev mitte ajas, vaid sügavuses. Subtiilseid
sfääre käsitlevates peatükkides vaatleme me just seda mitteajaloolist
teadveloleku osa.
Me oleme viimastes alalõikudes näinud, et kogu
eksistentsialistlik/humanistlik laine - koos jungiaanide, idamaiste
traditsioonide, Mircea Eliade ja teistega - vaatleb visioon-kujundit, kõrgemat
fantaasiat ja kavatsetust mitte kui madalamat, vaid kui kõrgemat tunnetusviisi -
tunnetusviisi, mis ulatub väljapoole nii väikelapselikust primaarsest
protsessist kui ka verbaalse arutlemise sekundaarsest protsessist.
Praeguseks on täpselt sama hakanud väitma ka kõige autoriteetsemad ortodoksed
psühhiaatrid. Silvano Arieti http://associazionesilvanoarieti.it/english/index.html avaldas
näiteks 1976. aastal väga mõjuka raamatu pealkirjaga: "Loomingulisus: maagiline
süntees" (Creativity: the Magic Synthesis), milles selgitab veenvalt,
et loomingulisus - üks inimese kõige kõrgemaid ja väärtuslikumaid
tunnetusprotsesse - on primaarse ja sekundaarse protsessi süntees ning
ulatub järelikult mõlema piirangutest väljapoole. Mulle näib, et see on
täpselt see, millest me oleme rääkinud seoses kavatsuse ja visioon-kujundiga:
maagiline süntees, kentauri enese kõrgema astme süntees ja integratsioon.
Kokkuvõttes arvan ma seega, et järgnev mõte muutub peatselt tavateadmiseks: on
olemas preverbaalne (primaarne protsess, on olemas verbaalne
(sekundaarne protsess) - ning neist kõrgemal ning väljapool asub maagiline
sünteesina transverbaalne: kavatsetus, kõrgem fantaasia ning
visioon-kujund.
PREKONSENSUS JA TRANSKONSENSUS
Meenutagem, et imiku kehaego staadium, kus keha ja mina või keha ja ego ei
olnud eristunud. Küps kentaur ehk totaalne kehameel on aga see punkt, kus keha
ja ego hakkavad transeristuma ning kõrgema astme integratsiooni saavutama - ehk
teisisõnu, kunagi üksteisest eristunud keha ja egomeelt hakatakse nüüd
integreerima. Eristumata kehaegol ja transeristunud kehameelel (ehk kentauril)
on pinnapealseid sarnasusi, kuid oma struktuurilt on need kaks täiesti erinevad.
Me oleme lühidalt vaadelnud iga tasandi tunnetusprotsesse - kuid see on teatud
mõttes alles algus.
Eriti tahaksin osutada sellele, et väikelapselik kehaego on prekonsensus,
prekuuluvus, presotsiaalne, prekohandunud. Kentauri küps kehameel hakkab muutuma
transkonsensuslikuks, transkuuluvuslikuks, transsotsiaalseks, transkohandunuks.
Mulle näib, et psühhoanalüüs tervikuna suhtub kahtlustavalt või isegi kartlikult
transsotsiaalsetesse ning transkonventsionaalsetesse olemisviisidesse (sest ta
ajab need segi presotsiaalsete olemisviisidega, mis on tõepoolest "kohutavad").
Eksistentsiaalne-humanistlik teraapia teisest küljest väidab - ning mina usun,
et õigustatult -, et tõeline autentsus saavutatakse ainult siis, kui
inimese olemisviis muutub transkonventsionaalseks. Minu jaoks on kergesti
seletatav: psühhoanalüüs tegeleb ainult ego/varju/keha sfääridega, kuna
eksistentsiaalsed-humanistlikud teraapiad jätkavad nende sfääride kaudu (ning
nende olulisust eitamata) teekonda kõrgema - kentauri - sfäärini, kusjuures
jagavaks jooneks nende vahel on kuuluvuslik tunnetus.
Seda jagavat joont - üldist jagavat joont küpse ja sotsiaalselt
adapteerunud ego ning autentse kentauri vahel - nimetan ma
"Biosotsiaalseks Lainealaks". "Bio-" tähistab "keha" (tüfooni) ning "sotsiaalne"
"kuuluvust" ja "kuuluvusmõisteid" - seega biosotsiaalne laineala tähistab
kuuluvusliku tunnetuse ja jämeda kehalise orientatsiooni ülemist piiri,
mille taga laiuvad need olemissfäärid, mis konventsionaalseid, egolisi,
institutsionaalseid ja sotsiaalseid vorme ületavad. Liiatigi kalduvad need
väljapool biosotsiaalset laineala asuvad olemise ja mina sfäärid olema ka
transverbaalsed, transkontseptuaalsed ja transsotsiaalsed. Lihtsuse huvides ei
jää ma sellele üleminekustaadiumile pikemalt peatuma ning juhin tähelepanu vaid
ühele asjale, mida ma siinjuures rõhutada soovin. Nimelt, erinevus
presotsiaalse olemise ja transsotsiaalse olemise vahel - või nende
vahel, kes ei ole veel kuuluvuslike staadiumiteni jõudnud ja kes
hakkavad kuuluvuslikke staadiume ületama ning biosotsiaalsetest sfääridest edasi
liikuma - on tohutu. Kuna nii presotsiaalne kui ka transsotsiaalne on mõlemad
mittesotsiaalsed, siis on ortodoksne psühholoogia, eriti psühhoanalüüs,
need kaks omavahel kohutavalt segamini ajanud ning lähenevad asjale
reduktsionistliku ägedusega, kuid just nendel kogemustel, mis ületavad
[kuuluvusliku tunnetuse biosotsiaalset laineala], põhinevad kõik uued arusaamad
ja kõik tõelised kunstiteosed, samuti peitub just nendes kogemustes lootus
progressile ning inimese ettevõtmise ja elu mastaapide avardumisele.
VAHETU OLEVIK
Üldist arutelu jätkates: me nägime, et imikukehaego
teadvustas ainult vahetut siin-ja-praegu maailma, sõna otseses mõttes
piirdus ainult sellega. Ajalised järgnevused puudusid täielikult, sündmused
lihtsalt "näisid juhtuvat" (Sullivan - parataksiline olemisviis). Enamik
humanistlike teraapiaid asetab ääretult suure rõhu "vahetule siin-ja-praegule"
ning see on viinud peaaegu kõik ortodokssed psühholoogid ja
psühhiaatrid järelduseni, et need humanistlikud teraapiad on tegelikult
väikelapseliku tüfooni tasemele tagasilangemine ning need on regressiivsed ega
esinda muud kui "füüsilist eneseväljendust". Pole kahtlust, et mõned
"popteraapiad" just sellised on, kuid üldjoones ei jõua nimetatud
psühhiaatriline järeldus üldse asja tuumani. Küpse kentauri tasandil on vahetu
ja ergas olevik tõepoolest valitsevaks ajavormiks, kuid nüüd on indiviidil
samaaegselt täielik ligipääs ka tervele konventsionaalsele laiendatud
ajaliste reaalsuste maailmale. Ta ei ole olevikust piiratud (nagu lapselik
kehaego), ta lihtsalt toetub sellele; ta ei ole ignorantne ajaloolise aja
suhtes, ta lihtsalt ei ole enam selle külge seotud (nagu ego). Tüfoon on
prejärgnevuslik aeg, kentaur on transjärgnevuslik aeg. Esimene on lineaarse
ajamaailma suhtes ignorantne, teine hakkab seda ületama. Seetõttu on loomulikum
et nad näivad sarnased - kuid nad on tegelikult vägagi erinevad ning
nende võrdsustamine on hukatuslik. Kui lineaarne aeg on kord loodud (jällegi -
vajalik ja igati soovitav samm), siis saab seda ületada ning see ei ole
regressioon, vaid evolutsioon.
Kuna eksistentsiaalse tasandi ajavormiks on vahetu,
ergas ja elav olevik, kasutavad paljud kentaur-terapeudid seda kui üht uut
kliendile pakutavat translatsiooni. Niisiis kasutatakse (lisaks mõnele
teisele kentauri translatsioonile, mida oleme käsitlenud, näiteks
visioon-kujundile ja kavatsetusele) translatsiooni, mille sisuks on "näha kogu
reaalsust olevikuna" üsna üldiselt (nagu geštaltteraapias - "ainult
praegu on tõeline"). Indiviid õpib nägema eilseid mõtteid kui
praegu toimuvaid ning homseid ootusi kui praegusi tegevusi
(muide, selline oli ka Püha Augustinuse http://et.wikipedia.org/wiki/Augustinus ajateooria; minevik on vaid mälestus ja tulevik vaid ootus - aga
mõlemad olid oleviku faktid). Sel määral kui indiviidil see
üldine translatsioon õnnestub, transformeerub ta eksistentsiaalsesse
aega; kogu abstraktne ja kummituslik lineaarse aja maailm - mis on nüüdseks oma
ülesande täitnud - kukub kokku ja asendub intensiivse olevikuga. Indiviid
lihtsalt jätkab seda translatsiooni ("läbitöötamist"), kuni transformatsioon on
enam-vähem lõpule viidud; ta toetub elavale olevikule, kuid pole sellest
piiratud.
Võime elada täielikult olevikus on kentauri
esmaseks tunnusjooneks (nii nagu mina kentauri olen kirjeldanud), seega ei ole
üllatav, et peaaegu kõik arengupsühholoogid, kes on uurinud "kõrgelt arenenud"
isiksusi - ning kentaur on kõrgelt arenenud olend - on väitnud, et "sallivus
kahetähenduslikkuse suhtes ning võime elada intensiivselt
olevikus on kõrgeimate [kasvamise] staatuse aspektideks.
On see siis regressioon? Ma ei mõista, kuidas kaine
mõistus saab sellist järeldust toetada. Pigem on nii, et kui kehaego olevik oli
prejärgnevuslik olevik, siis kentauri olevik on transjärgnevuslik: väljaspool
ajalist järgnevust ning sellest kõrgemal asuv mina jälgib lineaarsete sündmuste
voolu. Ta suudab näha tulevikku ja minevikku kui käesoleva hetke
mõtteid, lähtudes seejuures olevikust. Ta suudab ikka näha minevikku ja
tulevikku, ikka mäletada eilset ja planeerida homset, kuid ta suudab neid näha
käesoleva hetke liikumisena; säärane tajumine käib tohutult üle tüfooni võimete.
Väikelapse kehaego suudab näha ainult olevikku, kentaur suudab näha kogu aega
olevikust lähtudes. Olgu muuga kuidas on, kuid need on kaks täiesti erinevat
olevikule keskendunud teadveloleku viisi.
SPONTAANSUS
Me nägime ka seda, et kehaego üle valitseb tema
"impulsiivsus" ehk tema "kontrollimatu spontaansus" ehk tema "vahetu
vallandumine". Kõpse kentauri puhul ilmneb see "vahetu vallandumine"
spontaansuse ja impulsside väljendamisena - see on täpselt sama mis eelnevalt
vaadeldud "spontaanne tahe" või kavatsetus. Ning jällegi - impulsside
väljendamise ja spontaansuse uuringud näitavad, et lapsed ja kõige
arenenumad täiskasvanud jagavad neid ühiseid jooni, kuna vahepealsete
staadiumite indiviididel (keskmises ego/persona sfäärides) need puuduvad. Igaüks
on nõus, et laps (kui kehaego) on spontaanne ja impulsiivne, kuid sellega, et
"spontaansuse kasv ning enese impulssidega sina peal olemine on [lisaks ka] märk
kõige kõrgematest arengustaadiumitest, nõustuvad paljud teemakäsitlused. See
saab tähendada kahte asja: kas kõige kõrgemalt arenenud indiviidid
regresseeruvad lapsepõlve ja egolise kontrolli eelsetesse
staadiumitesse või progresseeruvad kõige arenenumad täiskasvanud ego
jäikadest kontrollimehhanismidest väljapoole - transegolise kontrolli
staadiumitesse. Minu arvamus on muidugi, et imiku kehaegol on preverbaalne,
kontrollieelne, keeldude-eelne spontaansus, samal ajal kui küpsel kentauril on
transverbaalne, kontrollijärgne, keeldudejärgne vabadus. Lõpetagem aga selle
arutelu, pöörates koos Loevingeriga tähelepanu seigale, et mainitud fakt "ei
õigusta järeldust, nagu oleks võimalik vahepealsetest [kuuluvuslikust ja
egolisest] staadiumist üle hüpata.
KOKKUVÕTE: KENTAUR
Me oleme näinud, et kuigi sel tasandil on olemas
ligipääs keelele, kuuluvuslikule tunnetusele, egolisele loogikale ja
tahtele, suudab see ulatuda ning ulatubki neist kaugemale - ürgse sensoorse
teadvelolekuni ja kestva psühholoogilise vooluni, samuti intuitiivse kõrgema
fantaasia protsessini ja kavatsuseni. See tasand on kõrgemal keelest, loogikast
ja kultuurist - ometi ei ole ta preverbaalne ja prekultuuriline, vaid
transverbaalne ja transkultuuriline.
Siin on asja tuum, mida ma soovin rõhutada:
vaatamata sellele, et see tasand on trasverbaalne, ei ole ta
transpersonaalne. Ehk - kuigi ta ületab keelt, jämedaid mõisteid ja
jämedat ego, ei ületa ta eksistentsi, isiklikku orienteeritust ja ärkveloleku
psühholoogilist teadvelolekut. See on viimane staadium, mida valitsevad
normaalsed ruumi- ja ajavormid - aga need vormid on seal olemas.
Kuigi sensoorne teadvelolek ise, mis on egolise ja
kultuurilise skematiseerumise lämmatava mõju alt vabanenud, hakkab
ärkvelolekusfääri tajuma rabava selguse ja rikkusega. Selles punktis ei ole
sensoorne teadvelolek enam lihtsalt "vegetatiivne" või "loomalik" või ainult
"orgaaniline" - see on pigem supersensoorne (ning peaaegu, kuid mitte päris,
suprasensoorne) teadvelolek, kõrgemate subtiilsete ja isegi transpersonaalsete
energiate sissevool. Nagu Sri Aurobindo http://en.wikipedia.org/wiki/Sri_Aurobindo selgitab: "Kasutades sisemisi meeli - ehk teisisõnu, kasutades
meelte jõudusid iseeneses, nende puhtalt ... peenekoelises tegevuses -, oleme me
võimelised tunnetama meelelisi kogemusi ning väljapoolt meid ümbritsevat
materiaalse maailma keskkonda pärinevaid ilminguid ja kujutisi". Seda
"supersensoorset" teadvelolekut on maininud mitmed kentauri tasandi terapeudid
(Rogers, Perls jne).
Samuti usun ma - ning soovin isegi rõhutada -, et
transverbaalne, transkontseptuaalne kentaur on Henri
Bergsoni http://en.wikipedia.org/wiki/Henri_Bergson "intuitsiooni" koduks. Ma ei taha väita, nagu ei oleks Bergson
näinud kentaurist kaugemaid kõrgemaid sfääre; mul on lihtsalt tunne, et suurem
osa tema filosoofiast peegeldab briljantselt just kentauriliku kavatsetuse,
visioon-kujundi ja vahetu mõistmise reaalsust. Nende teemade põhjalikuma
aruteluga võib huvitatud lugeja tutvuda Bergsoni raamatu "Sissejuhatus
metafüüsikasse" (Introduction to Metaphysics) ja Edmund
Husserli http://en.wikipedia.org/wiki/Edmund_Husserl "Ideed" (Ideas) kaudu.
Kõrgema astme terviklus - kõrgema astme
integratsioon - on transverbaalne, transkuuluvuslik, kuid mitte transpersonaalne
- küps kentaur on see punkt, kus organismi hakkavad voolama kõrgemad energiad,
kujundades seda vahel isegi füsioloogiliselt ümber. Kogu see tasand -
egoga disidentifitseerumine ja kõrgema astme samastumine totaalse kehameelega -
tähistab kõige kõrgemat potentsiaali, milleni on eksistentsiaalses või jämedas
sfääris võimalik jõuda. See sarnaneb väga seisundile, millele John C.
Lilly http://en.wikipedia.org/wiki/John_C._Lilly on andnud nime "seisund + 12" ja mis on "õnnis seisund; kosmiline
armastus, armu [kõrgemate energiate] vastuvõtmine, kõrgenenud kehaline
teadvelolek [supersensoorne]; kõrgeim kehalise teadvuse funktsioon". On oluline
märkida, et Lilly paigutab selle kehameele tasandi tahapoole või kõrgemale
kontseptuaalsest tasandist ehk "uue info ja programmide omandamise ja
edasiandmise, õpetamise ja õppimise" tasandist. Teisisõnu, eelnev räägib
egolisest sekundaarsest protsessist ja süntaktilisest tunnetamisest. See seisund
sarnaneb ka Da Free Johni http://en.wikipedia.org/wiki/Adi_Da teekonna algstaadiumitele, kus tähelepaneliku uurimise kaudu mõtteid
ja soove lõdvestades tunnetab inimene intuitiivselt "kogemusteta seotuse tunnet.
See tingimusteta seotuse tunne, mida paradoksaalsel kombel kogetakse seisundis,
kus ikka veel teadvustatakse maailma tajumist ja omaenese kehalist
kohalolekut selles maailmas, on kõikehaarava Jumaliku Kohaloleku
intuitiivne tunnetamine".
KENTAURILIK
MINA
kognitiivne laad
- transverbaalne visioon-kujund,
kõrgem fantaasia,
primaarse ja
sekundaarse
protsessi süntees,
transkonsensuaalne
afektiivsed elemendid -
taipamine, spontaansus, impulsside
väljendamine,
supersensoorne,
südamest lähtuv
motivatsioonilised/
kavatsetus, loominguline soov,
tungilised faktorid
- tähendus, spontaanne tahe,
eneseteostus, autonoomia
ajavorm
- olevikule tuginemine, olevikust
kihiti irduva
lineaarse aja
teadvustamine
mina-vorm
- integreeritud, autonoomne,
transbiosotsiaalne, totaalse
kehameele
olemine
See on minu arvates üks põhjusi, miks isegi
eksistentsialistid hakkavad transpersonaalseid reaalsusi intuitiivselt
tunnetama - kasutades nende endi sõnu. Nii Husserl kui ka Heidegger kaldusid
lõpus tugevalt transtsendentse filosoofia poole (rääkimata teistlikest
eksistentsialistidest nagu Mercel, Jaspers ja Tillich). Dr May ise räägib
liikumisest "impersonaalsest personaalsesse ja selle kaudu transpersonaalsesse
teadvuse dimensiooni.
Eksistentsiaalne kentaur ei ole niisiis ainult ego,
keha, persona ja varju kõrgema astme integratsioon, vaid ka peamine
üleminekufaas teel kõrgematesse subtiilsetesse ja transpersonaalsetesse olemise
sfääridesse. (Pange tähele, et Stanislav Grofi http://en.wikipedia.org/wiki/Stanislav_Grof uuringud näivad seda väidet väga tugevalt toetavat). See käib nii
kentauri "supersensoorse" modaalsuse kui ka tema intuitsiooni, kavatsetuse ja
visioon-kujundi tunnetuslike protsesside kohta. Nad vihjavad kõik kõrgematele,
transtsendentsi ja integratsiooni sfääridele.
Siiski tuleb märkida ka seda, et on üsna
harukordne, võttes arvesse tänapäeva ühiskonna "taset", et inimene areneb küpse
ego staadiumist kaugemale. Kuna keskmine minatunde vorm ühiskonnas tervikuna
näib olema varane, keskmine või hiline egoline, siis sellest punktist alates
kaldub ühiskonna kui "transformatsiooni taganttõukaja" jõud raugema. Seega isik,
kes kasvab egolisest tasanditest kõrgemale, teeb seda kas omaenese erakordse
annete tõttu või spetsiaalse professionaalse toetuse abil. Viimase all ei pea ma
silmas "hulluarsti", vaid eneseteostuse teejuhti, üldist
eksistentsiaal-humanistlikku terapeuti (ning seejärel vaimseid
Meistreid).
____________________________________________
Kentaurid on vanakreeka mütoloogias
hobuinimesed.
Kentauril oli inimese pea, rindkere ja käed hobuse keha küljes.
Cheiron (ladinapäraselt Chiron) on kreeka mütoloogias kentaur. Varasemas mütoloogias on Cheironi mainitud ka kui Tessaalia jumalat, kes leiutas ravikunsti.
Hiljem tuntakse teda aga kui oma liigi kohta ebatavaliselt arukat ja õiglast kentauri. Erinevalt teistest kentauridest ei olnud ta riiuhimuline ega tõstnud kunagi kätt inimese vastu.
Cheiron oli titaan Kronose ja Philyra poeg. Nimelt oli Kronos enne Philyraga ühte heitmist võtnud hobuse kuju ja nii sündis poeg kentaurina.
Ta elas Pelioni mäe koopas ja õpetas paljudele kreeka kangelastele ravikunsti, jahipidamist, ratsutamist, relvade valmistamist ja muusikat (ta oli ka lüüra leiutaja).
Cheironi õpilased olid muuhulgas ka Achilleus, Asklepios, Iason ja Phoinix.
Cheiron päästis ka Peleuse, kelle Akastos oli metsa relvitult maha jätnud, et kentaurid ta tapaksid. Cheiron andis Peleusele tema mõõga tagasi.
Kui Cheironi tabas Heraklese mürgine nool, mis tekitas ravimatu haava, eelistas ta suremist valule ja loovutas ta oma surematuse Prometheusele.
Pärast surma tõstis Zeus Cheironi surnukeha taevasse, kus rahvas teab teda Amburi tähtkuju nime all.
Cheironi järgi on nimetatud väikeplaneet 2060 Chiron.
Kentauril oli inimese pea, rindkere ja käed hobuse keha küljes.
Cheiron (ladinapäraselt Chiron) on kreeka mütoloogias kentaur. Varasemas mütoloogias on Cheironi mainitud ka kui Tessaalia jumalat, kes leiutas ravikunsti.
Hiljem tuntakse teda aga kui oma liigi kohta ebatavaliselt arukat ja õiglast kentauri. Erinevalt teistest kentauridest ei olnud ta riiuhimuline ega tõstnud kunagi kätt inimese vastu.
Cheiron oli titaan Kronose ja Philyra poeg. Nimelt oli Kronos enne Philyraga ühte heitmist võtnud hobuse kuju ja nii sündis poeg kentaurina.
Ta elas Pelioni mäe koopas ja õpetas paljudele kreeka kangelastele ravikunsti, jahipidamist, ratsutamist, relvade valmistamist ja muusikat (ta oli ka lüüra leiutaja).
Cheironi õpilased olid muuhulgas ka Achilleus, Asklepios, Iason ja Phoinix.
Cheiron päästis ka Peleuse, kelle Akastos oli metsa relvitult maha jätnud, et kentaurid ta tapaksid. Cheiron andis Peleusele tema mõõga tagasi.
Kui Cheironi tabas Heraklese mürgine nool, mis tekitas ravimatu haava, eelistas ta suremist valule ja loovutas ta oma surematuse Prometheusele.
Pärast surma tõstis Zeus Cheironi surnukeha taevasse, kus rahvas teab teda Amburi tähtkuju nime all.
Cheironi järgi on nimetatud väikeplaneet 2060 Chiron.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.