Meie kultuuris kardetakse psühhedeelseid aineid
nagu tuld ja nimetatakse neid kõiki ohtlikeks narkootikumideks. Selle arvamuse
põhjuseks on oskamatus vahet teha sõltuvust tekitavatel (heroiin, kokaiin,
morfiin jt) ja terapeutilise ning teadvust avardava toimega psühhedeelsel
ainetel (LSD, DMT, meskaliin, THC jt.) Raamat "Kõrgem tarkus" aitab seda
eksiarvamust kummutada, kuna on tõenäoliselt parim seni avaldatud kokkuvõte
psühhedeelikumide uurimise ajaloost ja nende kasutusvõimalustest. Selles
raamatus intervjueeritud inimeste puhul ei ole tegu hipide vaid teadlastega, kes
kirjeldavad omal ajal lubatud uurimusi ja katseid, mis andsid positiivseid
tulemusi depressiooni, skisofreenia, epilepsia, vägivaldsete käitumisharjumiste,
alkoholisõltuvuse jms ravis, aitasid vabaneda alateadlikest hirmudest,
lapsepõlvetraumadest ja võimaldasid kohtumist jumalikkusega
iseendas.
Selle raamatu lugemine lähendab teadmisele, et
mitmed ained ja taimed, mida meedia tituleerib kuratlikeks, on õigetes kätes ja
turvalistes tingimustes tegelikult vahendid nii füüsiliste kui psüühiliste
haiguste ravimiseks. Just seepärast on oluline, et käesolevat raamatut loeksid
eesti haritlased - arstid, õpetajad, poliitikud jt -, sest nemad saavad oma töö
tulemusel luua olukorra, kus psühhedeelseid aineid tohib seaduslikult kasutada
inimeste ravimiseks ja teaduslikus uurimistöös. Täpsustan, neid aineid poleks
vaja anda üleüldisesse vabakasutusse, vaid võimaldada teadlastel ja arstidel
nendega seaduslikke katseid teha.
Aastatuhandetevanuseid traditsioone järgivail
šamaanidel võiks lubada psühhedeelikumidega läbi viia tervendavaid
hingerännakutseremooniaid. See oleks suur kaotus farmaatsiatööstusele, aga
tohutu võit inimkonnale.
Tom Valsberg
EESSÕNA
Pool sajandit on psühhedeelikumid läänemaailmas
kärarikkalt ringi rännanud, pannud aluse subkultuurile, erutanud meediat,
lummanud noori, kohutanud lapsevanemaid, ajanud raevu poliitikuid ja äratanud
teadlaste uudishimu. Neid on tarvitanud kümned miljonid inimesed ning miljonid
teevad seda siiani: mõnikord hoolikalt ja pühendunult, mõnikord hooletult ja
ohtlikult. Neil on olnud oma osa, sageli keskne ja püha, enamikus ühiskondades
läbi kogu ajaloo. Õigupoolest oli läänemaailm kuni viimase ajani kummaline
hälve, kus psühhedeelikume meditsiinilise ja vaimse ressursina ei tunnistatud.
Tagajärjeks oli see, et võimsa psühhedeelikumi LSD (lüsergiinhappe dietüülamiid)
ning sellega keemiliselt sarnaste ainete, nagu meskaliin ja psilotsübiin,
avastamine vallandas niisuguse intensiivsuse ja mõjuga kogemused, et 1960.
aastatel raputasid need lausa meie kultuuri alustalasid.
Paljusid maailma ühiskondi iseloomustab
mitmefaasilisus, mis tähendab, et nad uurivad aktiivselt mitmeid
teadvusseisundeid ja tuletavad sealt oma reaalsusekäsituse. Niisuguste
seisundite hulka võib arvata unenäod, psühhoaktiivsete ainete mõjul tekkinud
olekud, meditatsiooni, jooga ja transi. Need täiendavad tavalist
ärkvelolekuseisundit. Vastupidiselt sellele on läänemaailm olnud valdavalt
ühefaasiline, väärtustades üksnes meie harilikku ärkvelolekut ja tuletades oma
reaalsusekäsituse ainult sellest.
Ometi tekkis psühhedeelikumide plahvatusliku
levikuga äkitselt olukord, kus miljoneid inimesi üllatasid ning vapustasid
teadvusseisundid ja kogemused, mis ületasid sõna otseses mõttes ka nende kõige
metsikumad unenäod. Muutunud seisundite, taevaste ja põrgute, kõrguste ja
sügavuste ning triviaalsuse ja transtsendentsuse Pandora laegas langes võimsa
joana ühiskonnale, mis oli niisuguse asja suhtes täiesti ette
valmistamata.
Selle mõju kestab tänase päevani ning tõenäoliselt
ei muutu läänemaailm enam kunagi endiseks. On see siis õnn või õnnetus, aga
psühhedeelikumid on vorminud kultuuri ja vastandkultuuri, kunsti ja muusikat,
teadust ja psühhiaatriat ning aidanud käivitada ja toetada näiteks niisuguseid
liikumisi, mis võitlevad rahu ja kodanikuõiguste eest. Nad toidavad vaimset
tegevust, innustavad vaimustust ja vastuhakku, viljastavad aju- ja
käitumisealast uurimistööd ning viitavad uutele võimalustele teadvuse, loovuse
ja kultuste käsitlemisel.
Samal ajal käib vaibumatu uimastivastane sõda, mis
muudab peaaegu võimatuks mõistliku vahetegemise: näiteks ohtlikud
psühhostimulandid, nagu kokaiin, erinevad suuresti probleemsetest, kuid
ravivõimega ainetest, nagu psühhedeelikumid. Meediakära ja silmakirjalikkus on
mõistuse ja teadusuuringud suurel määral jalge alla tallanud.
Siiski on psühhedeelikume juba algusest peale
uurinud ka tõsised teadlased. Õigupoolest on need kummalised ained lummanud
mõndagi psühholoogia ja psühhiaatria, sotsioloogia ja antropoloogia, filosoofia
ja religiooni kõige tuntumat esindajat. Mõned kahekümnenda sajandi tähtsaimad
mõtlejad võtsid psühhedeelikumid sihikule kohe, kui need välja ilmusid, ning
napi kahekümne aastaga tehti tohutu hulk uuringuid. Osa neist ei vasta küll
tänapäeva uurimistöö tunduvalt rangematele nõuetele, kuid nende avastuste
teaduslik, psühholoogiline, vaimneja kliiniline mõju on sellele vaatamata
tähelepanuväärne.
Psühholoogia vallas juhtisid psühhedeelikumid
tähelepanu psüühika sügavustele ja dünaamikale, millele lääne psühholoogidel oli
vaid harva õnnestunud pilku heita. Paljastunud kompleksidesse, arhetüüpidesse ja
varajastesse traumadesse sissevaatamine tõi päevavalgele asju, mis aitasid
mõista niisuguseid süvapsühholoogilisi teooriaid nagu Carl
Gustav Jungi http://et.wikipedia.org/wiki/Carl_Gustav_Jung ja Otto Ranki http://en.wikipedia.org/wiki/Otto_Rank omad ning toetasid nende arendamist. Mõnikord hõlbustasid
psühhedeelikumid võimsate transtsendentsete kogemuste tekkimist; need olid seni
kättesaadavad ainult edasijõudnud mõtisklejatele. Niisugustel juhtudel panid nad
aluse uutele arusaamadele religioonist, vaimsusest ja müstitsismist ning ühtlasi
nendega seotud tegevustest, nagu meditatsioon, jooga ja mõtisklus.
Nende taipamiste tulemusel tekkisid uued ja
tunduvalt avaramad ülevaated inimese meelest ja arenguvarust, kusjuures kõige
põhjalikumad ja tuntumad psühhedeelial põhinevad teooriad pärinevad
Stanislav Grofilt http://en.wikipedia.org/wiki/Stanislav_Grof . Kliiniliselt paistsid psühhedeelikumid olevat paljutõotava
arenguvaruga terve rea raskete probleemide puhul, nagu näiteks krooniline
alkoholism, tõsised psühhosomaatilised häired, surma lähenemisega seotud
ängistus vähktõbistel ja traumajärgne stressihäire. Nad osutusid kasulikuks
isegi kõige kohutavama stressihäire ehk siis kontsentratsioonilaagri sündroomi
puhul.
Muidugi võib mõnda neist meditsiini puudutavatest
väidetest pidada kahtlaseks, sest nagu järgmises peatükis üksikasjalikumalt
kirjeldatakse, olid paljud uuringud suhteliselt lihtsakoelised. Psühhedeelse
kogemuse tohutut jõudu arvestades on suured ootused ja platseeboefekt muidugi
tõenäolised. Peale selle on meditsiinis arstidele nõu andev ütlus "Kasuta uut
ravimit kiiresti, kuni see veel toimib", mis vihjab sellele, et algne suur
vaimustus, mis sageli uudse raviviisiga kaasas käib, võib juba iseenesest
aidata. Sellele vaatamata viitavad rohkem kui tuhat teadusartiklit kokkuvõttes
asjaolule, et psühhedeelikumidel on märkimisväärne ravivõime ning et need
väärivad edasist uurimist.
Teaduslike uuringute käigus ilmnes, et terved
katseisikud said mõnikord neist ainetest hingeelule ja vaimule arvestatavat
kasu. Mõnedele inimestele, sealhulgas paljudele neile, keda siin raamatus on
usutletud, andis kogemus uue elusuuna ja algatas kogu elu kestvad vaimsed
otsingud. Näiteks ütleb märkimisväärne protsent Tiibeti budismi õppivatest lääne
inimestest, et psühhedeelikumid mängisid selle tegevuse alustamises otsustavat
rolli.
Kõik see toimus tähelepanuväärselt väheste
kaotustega. See oli täielik vastand neile kabuhirmu tekitanud valulistele
üksiksündmustele või millelegi veel hullemale, mis mõnikord olid oskamatu
kasutamise tulemuseks - kui tarvitajad olid näiteks viletsa ettevalmistusega ja
hooletud või siis enese teadmata CIA salajaste eksperimentide ohvriks langenud -
ning mis pärastpoole täitsid ajalehtede kõmulisi pealkirju. Vastupidiselt
sellele ei seostunud psühhedeelikumide kasutamisega kliinilises ja uurimistöös
peaaegu üldse tüsistusi ning mitte ühtegi surmajuhtumit. Ühes kõige
ulatuslikumas kõrvalmõjusid käsitlevas ülevaates jõuti järeldusele, et hoolikalt
valitud, ettevalmistatud, juhendatud ja järeluuringutele allutatud
psühhiaatrilistel ravialustel, kes tarvitavad puhast psühhedeelikumi, on tõsiste
ebasoodsate reaktsioonide esinemissagedus alla ühe protsendi. Tervete
vabatahtlike puhul on see aga veelgi madalam. See teeb psühhedeelikumidest -
vastupidiselt avalikkuse ettekujutusele, mida meedia on moonutanud - ühed kõige
turvalisemad ained meditsiinilises farmakopöas, juhul kui neid kasutatakse
hoolikalt ja kliinilistel eesmärkidel.
Ometi tehti uurimistööle 1960. aastatel Ameerika
Ühendriikide valitsuse keeluga järsk ja karm lõpp. Nõnda sai alguse "Ameerika
kõige pikem sõda", mille puhul enamik ühiskonnateadlasi praegu nõustub, et seda
pole võimalik võita ning et see teeb rohkem halba kui head. Ehkki psühhedeelsed
ained on jäänud üldiselt kättesaadavaks paljude suurte linnade tänavanurkadel,
on need vaid harva saadaval teadlastele, kes sooviksid uurida nende
psühholoogilist ja ravimõju. See, mida paljud uurijad peavad üheks meie
uurimistöö tähtsaimaks vahendiks, on suuresti meditsiiniajaloo muuseumisse
pagendatud.
Mõistusvastasel moel muudab see asjaolu
psühhedeelikume esimestena uurinud inimesed erakordselt väärtuslikuks. Kõrge
vanuse tõttu kujutavad nad endast hävimisohus teabeallikat. Oma
laboratooriumides ja kliinikutes vaatlesid need uurijad kümneid tuhandeid
psühhedeelseid seansse, neid üles tähendades ja analüüsides ning nende üle pead
murdes. Selle tegevuse käigus olid nad inimkogemuse erakordse mitmekesisuse ja
jõu tunnistajaks. Võib öelda, et tõenäoliselt pole mitte ühelgi inimrühmal läbi
kogu ajaloo olnud ligipääsu niisugusele kogemuste kogumile: valulikule ja
ekstaatilisele, kõrgele ja madalale, ülevale ja saatanlikule, armuküllasele ja
vihkamisväärsele, müstilisele ja ilmalikule. Terve inimliku kogemuse ulatus -
sealhulgas mõned kõige haruldasemad ja kõige sügavamad kogemused - lahvatas
nende katseisikutes tugevusega, mida on võimalik näha vaid väga harva, välja
arvatud eksistentsi kõige äärmuslikemates olukordades. Pole üllatav, et paljude
uurijate sõnul muutis see töö mitte ainult nende katseisikuid, vaid ka neid
ennast.
1990. aastate lõpul jõudsid mitmed inimesed ja
organisatsioonid arusaamisele, et psühhedeelikumiuurijad kujutavad endast
hindamatut teabeallikat ning asendamatut teadmiste ja tarkuse varamut. Seetõttu
organiseerisid ja rahastasid Fetzeri instituut http://www.fetzer.org/ ning
noeetiliste teaduste instituut eespool mainitud uurijate kokkutulekut. Teadlaste
kõrget iga arvestades oli see tõenäoliselt viimane kord, kui niisugune rühm
kunagi kokku võis saada. Kõiki uurijaid usutleti eraldi ning 1998. aastal nad
kohtusid, et meenutada oma avastusi ja need jäädvustada ning mõtiskleda selle
üle, mida nad olid õppinud. Uurijad vestlesid kolm päeva ja nende kõnelused
salvestati. Tulemuseks oli lummavate ajalooseikade, asendamatute teadmiste ja
raskelt saadud tarkuse destillaat - pool sajandit kestnud uurimistöö ja kõige
huviäratavamal ning keerulisemal teemal mõtisklemise kõrgpunkt. Nendest
materjalidest sündiski raamat "Kõrgem tarkus".
KÕRGEM
TARKUS
Auväärsed vanemad
mõtisklevad psühhedeelikumide
kestva mõju üle
Charles S. Grob ja Roger Walsh
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.