Kui
nüüd vaadata tagasi sellele, kuidas eestlased muiste võisid suhtuda surnuile ja
jätta välja see veider hirm kodukäijate ees, siis saame võrdlemisi imposantse
kujutelu, mida võib maalida väga luuleliseks ja südantlõhestavaks ning kahetseda
vana aega, kus kõik oli veel nõnda hästi. Teataval määral on selleks õigustki,
sest veel praegugi võib teha meele härdaks surnute küllakutsumine, nende
ootamine ja vastuvõtmine. Sest säärasest toimingust ilmneb ju tihe seos surnute
ja elusate vahel ning igal elusal on mõelda kergem surmale, teades, et ta pole
unustatud ka siis mitte, kui keegi enam ei mäleta tema nimegi. Surma kohutavus
on kuidagi nõrgenenud, kui arvatakse, et piirid teise maailma, kui see on ka
ainult haud, ning selle maailma vahel ei ole teravad, et kõik, mis on, jääb
sellisena, nagu ta on. Inimesed ei olnud sellal nii üksi kui praegu, sest kui
inimesel siis polnud ainsatki sõpra elusate hulgas, mõni surnu tal ikka
oli.
Praegu on lugu niipalju vastupidine, et me ei suudagi mõista, mis see
kõik tähendas. Oleme üksi, sest elusate seas pole sõpru peaaegu ühelgi meist,
vaid ainult vaenlasi, kadetsejaid ja muid selliseid olendeid, kellede olemasolu
Loorits ehk liig suures ulatuses ajab süüks sakslasile. Surnute seas neid ka ei
ole, sest meil pole enam absoluutselt mingit seost nendega. On ju tõsi küll, et
raipekultus pole kuskil vist suurem kui Eestis, on päris normaalne veel, et
surnu pildistatakse, et ta puusärk fotografeeritakse mitmel korral koguni, kuid
see toiming ei tähenda, et me usuksime surnul olevat mingit mõju veel. Ta
tähendab hoopis midagi muud, tahetakse surnule teha viimne häätegu ja võetakse
ta sellepärast pildile elusate hulka, sama tagamõte on ka kõigil, mis ühenduses
surnuga. Meie kraade-intelligents teatab oma armsate lahkunute surmast
võimalikult suure ja kalli kuulutusega ka ainult selleks, et märkida võimalikult
selgelt: nüüd me teeme sulle kõik, mida vast elus ei saanud teha, selle eest
oleme siis tasa ja sul pole õigust nõuda meilt midagi ning meil ei tarvitse
mõelda, et oleksime võinud olla eluajal paremad su vastu. Surma kohutavus on
selle tõttu meil palju suurem kui kunagi varemalt ja inimesed, kes väidavad, et
see neid ei häiri, petavad ainult iseennast, tahtes olla filosoofilise
kasvatusega haritud inimesed, kellele ei kõlba mõelda sääraste asjade üle, mis
jäägu osaks “lihtsatele inimestele”. Kuid häda pole mitte selles, et meil on
hirm surma ees, häda on selles, et meil pole enam sedagi lootust ta suhtes, mis
oli meie esivanemail. Oleme küll kristlased ja usume hinge surematust, kuid
tegelikult on neid ainult mõnikümmend ehk nn. haritud inimeste hulgas, kes seda
usuvad tõepoolest. Enamik inimesi tahaks uskuda, kuid ei suuda ja kahtlevad,
vahel usuvad, vahel mitte. Sest põhjused, miks mitte uskuda seda pole ainult
saadud materialistlikust õhkkonnast, imbunud sisse koolist ja kirjandusest nagu
tavaliselt öeldakse, vaid nad võivad olla ka sisemised. Inimene võib kahelda
surematuses ainult sellepärast, et ta tunneb surematuse nõude olevat ülbuse,
midagi, mille vääriline ta pole tõepoolest. Ning säärasel juhul on lugu muidugi
palju halvem. Ja meid ei aita ega päästa meie üksindusest midagi muud, kui
uuesti mõelda surmale ja nüüd juba oma eeldusilt.
Kuid,
olla võib, paljudele ei tundugi, et nad on üksi. See aga on sulaselge endapettus
ja jaanalinnu liiva pugemine. Sest kuigi rakett tõuseb uhkelt ja ei mõtle vist
muule kui oma seltskondlikule positsioonile, oma kõrgusele teiste seas ja enese
asendamatusele, tuleb silmapilk, kus ta hakkab langema. Rakett ei tarvitse seda
taibata, võibolla ka siis mitte, kui ta on kukkunud maha, kuid kunagi see päev
tuleb ikkagi, mil ta mõistab: olen surnud. Kõik vahendid, mis meie inimesed
kasutavad surma unustuseks: olgu nad siis organisatsioonid, kus inimene magab
maha selle aja, mille kestel ta oleks pidanud mõtlema, või töö, mida tehakse
selleks, et jääda purju ja unustada, või jaht seltskondliku positsiooni, rikkuse
ja au järgi, need aitavad ainult raasukene aega. Korra inimene tunneb ometi, et
ta jääb üksi, sest see, et igal inimesel on oma surm, eraldab ta juba teisest.
Kuid see ei tähenda, nagu poleks võimalik ületada surma, see tähendab, et
meetodid, mis oleme valinud, on valed.
Filosoofid on vähe kõnelnud surmast, sest sellest mõtlemine kuulus
teoloogide valdkonda ning polnud õieti kohanegi õilsale indogermaanile, kes
faustlikult pidi tungima lõpmatusse. Sellepärast kõik, mis filosoofid on
kõnelenud, ei ole sugugi rohkem väärt kui see, mis mõni liivi eit või taat arvas
surmast, mida arvasid eestlased kõneledes mardusest. Sest kõikide nende juttude
tulemus on püüd näidata, et surm ei tule väljast, vaid on antud inimese endaga,
mida teati ammu, mida poleks vajagi öelda.
Oletame, et see on õige (kahtlane ta on siiski: mitte et surm tuleks
kuskilt väljast, vaid kas surm on vältimatu, kas ta pole inimkonna psühhoos).
Siis võime öelda, et nagu inimene ei saa vaadelda enda südant nii ka mitte oma
surma, ta näeb ainult teiste oma ja teeb järeldused sellest enese kohta. Kui
nüüd aga surm on inimeses, siis on tema tunnetamisest samuti kasu kui kõikide
muude inimomaduste tunnetamisest ning võib öelda, et alles mõtlemine surmale on
see, mis teeb inimese inimeseks. See ei tähenda, et surma tuleks karta, vaid
teada ta olemasolu alati ja ikka. Inimene, kes teab, et ta jääb kurdiks mõne kuu
pärast, oskab kuulda ja püüab kuulda hästi, et mitte unustada, mis oli. Inimene,
kes teab, et ta varsti pimeneb, näeb maailma hoopis teisiti kui see, kes on
kindel, et ta iial ei jää pimedaks. Samuti inimene, kes iial ei taha mõelda
surmale. Muidugi, kui pimeneja igal silmapilgul haletseb oma pimenemist, siis ta
kulutab enese selleks ja ei näe midagi, samuti ka inimene, kes aina haletseb oma
surma. Seda teha pole õige, kuid tuleb elada nõnda, nagu surm tuleks järgmisel
sekundil, siis alles inimene saab aru, mis ta on ja milleks ta on. Ei tarvitse
mõelda vagatsejate vastuväitele, et see maailm on ju juhuslik ning alles pääle
surma algab õige elu, sest nagu see, kes ei armasta oma venda, ei armasta
Jumalat, nii ka see, kes ei armasta seda maailma, pole väärt
tulevat.
Võime
ju küll öelda, et kogu me elu on juhuslik, et maailmas on loendamatu arv
aatomeid, milledest ainult osa on teadlik oma olemasolust teataval silmapilgul
ning järgmisel võib juba olla kaotanud teadvuse ja muutunud ainult aineks
elusaks, ükskõik mis määral. See ei tarvitse olla vale. Kuid ka siis, kui oleks
õige nõnda, ometi ühel asjal on vaja seletust. Milleks on vaja aatomil olla
teadlik enese olemasolust? See on ainus tugi inimesele ta kurvas saatuses, sest
ka siis, kui Jumal oleks loonud maailma ainult selleks, et siin iga aatom peab
olema teadlik korra endast või mitmed korrad, sellel peab olema mõte, mille
võime fantaseerida enestele ise. Kas või näiteks nii, et Jumal tahab näha
aatomeid, kes teavad kõike, mis on neis. Aga kui juba ütleme seda, siis peame
tegema ilmtingimata hulga muid järeldusi, milledest on päämine: meie elu ei saa
olla juhuslik.
On
Jumala asi, mis ta teeb meiega pääle meie surma, kuid on meie asi mõelda selle
üle ja mitte midagi väita kindlasti. Sest meie kujutlused igal juhul on väärimad
kui Kolumbuse kujutelud Indiast, mida ta läks otsima. Inimese kohuseks pole
mitte teada, mis on säälpool, vaid elada. Aga elada saab ainult siis, kui
inimesel on toitu, kui tal on võimeid mingil kombel liigutada ennast. Aga siis,
kui inimene iial ei mõtle säälpoolsusele, ei ole tal iial jõudu elada. Tuleb
võtta süüa säält, s.t. tuleb mõelda lahendamatuid probleeme seni kui tuntakse,
et ollakse jooksnud päätsi vastu seina. Sellest pääle jatkub söögist ja tuleb
teha tööd, elada selle kohaselt, mis ollakse saanud ja milleks ollakse muutunud.
Ning siis tuleb minna jälle nälginuna närima teist maailma. Kogu see käik peab
korduma niikaua, kui on võimalik siin maailmas, sest, kes teab, ehk teises
kordub sama kuidagi teisiti, ning see, kes on siin olnud ustav väheses, võib
olla ustav sääl paljus.
Siis
on surm inimese oma, kui elu on olnud tema oma. Aga nagu praegu enamik inimesi
ei ela oma elu, vaid mängivad ainult mingit näidendit kaaskodanikele
arvustmiseks ja hindamiseks, nii ka inimeste surm ei ole enam nende oma, ta
tuleb kuskilt väljast vaenlasena või sõbrana, aga ta tuleb väljast. Ja see ongi
põhjus, miks meie suhe surmaga on muutunud sajandite vältel. Ori ei elanud oma
elu, tal polnud ka oma surma, ta oli palgata näitleja. Nüüd me pole enam
väliselt orjad, kuid sisemiselt oleme vist enam kui sellal, sest meil pole enam
jälgegi sõbralikust suhtumisest surnuisse. See, kes ei ela oma elu ega sure oma
surma, ei saagi muutuda muuks kui õelaks kodukäijaks. See kehtib praegugi, kuigi
meie terminid on muutunud. Kui keegi terroriseerib teist, ta on sama hää kui
mõisniku ori ning ta terror püsib pääle surmagi kodukäijana nende inimeste
kallal, kelledega tal olnud tegemist. Terroriseerijal pole aga elu, vaid ta
mängib näitemängu.
Allikas:
Uku Masing "Pessimismi põhjendus" http://www.apollo.ee/pessimismi-pohjendus.html
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.