Kindlasti oleneb mõtlemine ja seega kogu tunnetus
keelest enam kui meeltest. Kui keeles puudub sõna “kollane”, on vaid “punane” ja
“roheline”, siis osa sellest käib ühte, osa teise kategooriasse. Kogu
tunnetusprotsess on sõnastiku rakendamine meeltelt saadud andmete
kataloogimisel. Ja tõeks nimetatakse tunnetust siis, kui teised inimesed
kasutavad samal juhul enamvähem samu kataloogimise tingmärke – sõnu... On aga
väga raske siin käituda ettevaatlikult ja õieti. Täiesti vale öelda, et n ä e m
e taeva olevat sinise. Meie näeme vaid midagi, alles kataloogiv mõistus paigutab
meie aistingu sinise kategooriasse, kuid samal hetkel mahutab aistingu ka kumera
jne. lahtreisse. Ühele nendest suundume igatahes enam kui teisele. Edasist käiku
võiks oletada umbes nagu inteegrimismasinas: on vajutatud kataloogi mitmele
nupule ja siis kukub välja kaart vastusega: taevas. Tuttavate asjade puhul see
toimub silmapilkselt, võõraste juures kulub aega ja vastus võib olla
ekslik.
See kõlab väga mehhanistlikult, aga on risti
vastupidi tulemustega. Tähendab ju, et on mõttetu rääkida tunnetamisest, kui see
sõna peab tähendama miski uue saamist. Uus tunnetus on vaid uus kombinatsioon
või permutatsioon sõnastikust. Näib nagu oleks õigus idealistidel, sest kõik,
mis me saame maailmast öelda, on võetud meist enestest, meie kujutlusist, meie
keelest. Aga eelnenust järgneb, et pole õige kataloogi osavat ning suurepärast
kasutamist nimetada – tõeks. Kataloog saab anda reaalsusest ikkagi ainult
stiliseeritud ja pooliku pildi umbes nii nagu fotod päikesest ainuüksi vesiniku
või kaltsiumi ulatuses. Iga keel annab pisut erineva pildi teise omast. Kuid on
mu meelest päris kindel, et kõik keeled kokkugi ei anna õiget. Umbes nii nagu
mõnd tähesagarat ja Linnutee tuuma sai pildile alles infrapunases, kuhu ei küüni
meie silmad.
Sellest primaarsest nominalistlikust eeldusest
väljudes on võimalik ehitada “uus” filosoofia, mis pole materialistlik ega
idealistlik. Ei väida, et meie sõnad täpselt vastavad reaalsusele, kuid ka
mitte, et muud reaalsust meie ei saagi kogeda kui oma sõnastikku ning arve.
Tegelikult hukkab selline vaateviis hulga meid siiani kurnanud iidoleid, avab
võimaluse hakata püüdma uusi vahendeid reaalsuse tunnetamiseks, annab seletuse
keele tekkimisele ja võimaldab tavalise tunnetuseteooria õige kriitika. Annab
väga palju, kuigi nõuab suurt ümberorienteerumist.
Üheks näiteks kasust võib olla, et sellel eeldusel
pole mõtet enam ühelgi “jumalatõestusel”, et ateistide ja teistide kaklused on –
nascitur ridiculus mus. Jumal on taolisi sõnu nagu aeg, ruum, põhjus,
õigus, häädus – isiku küsimus pandud esialgu kõrvale. Ta taga pole midagi
meeltega haaratavat, ta on väljendus mitte primaarsele, vaid teadvuslikule
reaktsioonile, mitte mingi funktsioon, vaid tingmärk. F, j või taolist.
(Paralleele matemaatikast saab mujalt vast paremaid.) On täieline tobedus hakata
arutama, kas F “on olemas”, sest selles tähenduses pole ta olemas nagu ringi või
hüperbooli võrrandid. Mäng sõna “on” sadade tähendustega teistide või ateistide
pool on ainult tunnus inimkonna lapseeast. Ja täitsa idiootlik on vaidlus, kas
kasutada tingmärgiks F või P või midagi muud (kas “Jumal”, “saatus”, “loodus”)
ning oma maitse teistele päälesundimiseks tõestada, et P on “olemas” ja
“teaduslikult tagatud”, F aga mitte!! Et selliseid väitlusi mõistusega inimene
saab võtta tõsiselt, ajab meeleheidule inimeste suhtes. On nagu jonnakate laste
nutuni ja kakluseni küündiv vaidlus, kas koera tuleb hüüda “kutsu” või “kutsa”.
Ainult lastele tohivad sihukesed asjad olla tähtsad! On ju täiesti selge ometi,
et Loodus, Saatus, Juhus kõikemääravate printsiipidena on üheltpoolt sama, mis
Jumal, teisalt needsamad sõnad väikeste pookstavitega tähendavad hoopis muud kui
suurtega. Lauseis “ilus loodus” ja “looduseseadused”, “saatusetahe” ning
“õnnelik saatus”, “soodus juhus” ja “Juhus määrab” erinevad nende sõnade sisud
täiesti, aga sellest “teadlased” ei hooli. Käituvad nagu mina lapsena, olles
veendunud, et “õlioksad” (ühes kirikulaulus) on lambiõlist oksad.
Just seepärast on näiteks kõik see, mis Darwin
räägib Loodusest, samasugune mütoloogia nagu see, mis paljud on rääkinud
Jumalast. Vahe seisneb ainult tühiasjus ja ühes olulises. Jumala
dogmaatikud-mütoloogid lasksid oma lugudes kaitseda kuidagi nõrkugi, tagasid
eluõiguse vähemalt igale kui mitte muud. Darwini jumalus on aga Kapitalist–
Kolonisaator–Ekspluataator – igavikku projitseeritud lordvabrikant, kes
hoolitseb ainult “oma laste” ja mitte kõikide eest. Ühed on predestineeritud
õndsusele, ellujäämisele ning järglaste jätmisele; teised hukkumisele.
Nature on tõepoolest kalvinistlik kurnaja, kes oma halastamatuse varjab
vagade, ülevate fraaside taha, vahel ei pelga koguni tunnistamast oma õelust
poeetiliste terminitega. Kui lõpuni kaaluda, siis Looduse plaaniks on toota
olend, kes suudab süüa ära kõik, mis olemas – seedida kõikjal
kõike.
Palju võimatum kui Darwin on veel kõiksugused
teaduste populariseerijad, seda tüüpi olendid, keda Mallock New Paul and
Virginie loos nii toredasti on pilganud. Kui panna järgmises lauses
Natur asemele Gott, ei taipaks keegi, kas selle on keegi
kirjutanud 1784 või M. Wilhelm Meyer 1904: ...Aufsturz eines kleineren
Weltkörpers es ist wunderbar zu sehen, wie die Natur es ein gerichtet hat, dass
Ereignis gerade jenen sterbenden Himmelskörpern, denen es Vorteil bringt, in
vollem Unfange zugute kommen kann, während sie diese Eindringlinge den noch in
voller Blüte stehenden Weltkörpern so viel als möglich vom Leibe
hält[1]. Selle dogma mõte on ogar: Kuule on meteoorid kasuks, tekitavad
õhku, elu, vett; Maale oleksid kahjuks! Miks siis Loodus Kuult võttis õhu? Kas
Kuul või Maal on kasu elust enda pääl? Liiati, eeldus ise on väär! Ja dogma
ogarus pole nii suur viga, suur viga ja häbi inimkonnale on selles, et 120
aastat mõtlemist pole andnud muud kui Deus asendamise
Natura'ga ja ilma Spinoza sive'ta[2]. On pisiasju puuritud üha
segasemaks, suured küsimused unustatud täiesti, hangitud au ning võimu
karjumisega ü h e s õ n a k õ l b m a t u s e kallal. Vaesed ei ohverdanud oma
veeringuid enam pappidele, kelle Jumalast teati küllalt, andsid nad rõõmsalt
poeetidele ja demagoogidele, kes kuulutasid jumalust uue nimega. Nimi tähendas
kõik, inimene sai ju vabaduse uurida uue jumaluse sügavust, vana oli ju liiga
tuttav! Ja ometi koosnes kõik uuele jumalusele omistatu muistsest lobast. 2000
aasta pärast on ajaloolasile see üleminek mõistatuslik muidugi, kui usust
“Loodusesse” ei kasva välja usk jumalusse, kes ei piirdu ainuüksi inimeste
huvide kaitsmisega. Praegu igatahes on “Loodus” samuti olemas üksnes inimese
pärast, nagu oli Jumal. Koguni hullemini veel: oma äravalituiks Loodus tunnistab
üksnes Machiavelli–Nietzsche üliinimesi, kaasinimeste lömaks astujaid, oma ees
lömitajaid (kusjuures “oma” tähendab Loodust ja üliinimest). Usk Jumalasse andis
ideaaliks lihtsameelse pühaku-askeedi, usk Loodusesse kavala ja halastamatu
börsispekulandi-multimiljonäri. Taolist kiidetakse ju ka sõnades, et Loodus teda
on varustanud oma andidega enam kui ta ohvreid.
Olen termini “Jumal” poolt, kuigi
ta sisaldab palju kummalist. Tema “isiksus” ei võlu mind. Liiga inimlik termin.
Minu meelest ta peab olema rohkem kui isik; Jumal isikuna oleks inimene, mitte
Jumal. Kõikvõimsus on teine taoline fraas, mis ei tähenda midagi. Kui Jumal teeb
kõik, siis kõikvõimsus on absurdum. Kui aga “kõikvõimsus” tähendab võimet
toimida vastupidi tavalisele (nagu harilikult arvatakse), siis – see ei ole
midagi jumalikku. Kui inimene toimib vastuoksa sellele, mida tavatseb teha, ei
pea keegi teda jumalikumaks. Ja sellest ei järgne muud kui: ime ei tõesta Jumala
olemasolu. Ei punased hiidtähedega valged kääbused. Kõikvõimsus on samasugu
mõttetu termin nagu kuuvalgus, päikesepuna, tähevirvendus – kõik vastavad
nähtused eksisteerivad meis ainult. Ja veelgi täpsem paralleelina on
tahtevabadus, absoluutne tõde või loodusseadus – kõik loogiliselt väärad
kuidagi. Kui mitte loogiliselt, siis terminiga “kõik” mängimise pärast. Sest see
termin ei saa kuidagi sisaldada inimese väljamõeldisi. Kas Jumal saab teha
praegu Palestiinasse mäe rauast? Saab, ainult ei tavatse! Kas see mägi ikka on
tõstetav Jumalale? Ogarus, sest meie fantaasia üksnes.
Säärased iidolid nagu õigus, ilu, häädus ja nende
vastandid kaotavad absoluutsuse. Nad eksisteerivad ainult inimkonnas ning on
säärased terminid, millede sisu suhtes pole pisimatki kindlust. Muidugi on
inimesel raske tulla toime ilma sääraste dualismist loodud puusliketa, aga nad
on juba liiga kaua vedanud inimest ninapidi. Alati on olnud need positiivsed
terminid suus sellel, kes sunnib, või, keda sunnitakse. Silmapilk, mil inimene
oma vägivalla rõivastas ilusasse ja häässe õigusse, on tõelise languse algus.
Hetk, mil loobutakse vägivallast, alustab uuesti inimkonna. Aga ka siis, kui
kogu inimkond lepiks kokku hää, ilusa ja õige suhtes ja enam ei kalduks keegi
kõrvale, ka siis tähendavad need sõnad inimlikku, iial mitte
absoluutset.
Mina olen tüdinud neist kõigiti väänatud
termineist. Pole aga panna asemele midagi muud kui inimese mittevalmisusse
uskumine, püüd kuskile, mille sihiks pole ilu, häädus, õigus. Ka mitte tõe
tunnetamine, sest “tõde” me teame. Kindel tõde on ainult see, et me pole
inimestena võimelisedki tunnetama tõelust. Ainus, mis tasub taotella, on uusi
suhtlemisviise kõige ümbritsevaga. Siis iidolid langevad ja tõeluse ja tõe
asemele astuvad mingid muud mõisted.
Kui lootusetus olukorras on inimese tunnetus, seda
näitab lühikene kaalutlus, mis analoogiliselt kehtib kõikjal. Värvipimedust on
kuidagi võimalik teha kindlaks, ka siis, kui inimene juhtumisi nimed on õppinud
võõriti. Aga kaks inimest ei saa praegu kuidagi teha kindlaks, kas nad sama
kullerkuppu näevad samuti kollasena (kujust ja muust rääkimata). Ainult siis,
kui inimesel oleks võime, mis samal hetkel näeb enda ja teise nähtud kollast ja
saab neid võrrelda, oleks astutud sammukene edasi. Näide ise on tühine, aga ta
tulemused on kurvad.
Selge on, et väga vähede mõistus on kasutatav
mõtlemiseks ja “vilunud mõtleja” on palju haruldasem kui oskustööline.
Arvatavasti suudaks ta rohkem, kui praegu paistab võimalik – küllap on tulevikus
inimesel sama lihtne pääst inteegrida kui praegu on korrutada või jagada. Aga
teatavad piirid püsivad kindlasti, ületatute kohale kerkib uusi tõkkeid. Päris
selge on ainult, et mõistust saab kasutada edukamalt kui praegu.
Kahtlane on aga, kas me keelt kuidagi saame
täiustada, teha ta sobivamaks tööriistaks mõtlemisele. On ju küll erinevusi tema
kasutamisel, nagu peitliga üks raiub vaid sälke ja auke, teine suudab raiuda
kujusid. Aga keel kõlbab ikka vaid teatava piirini ja sellest pääle ta hakkab
takistama mõtlemist nagu poleks ta üldse olnudki abinõuks. Umbes nii nagu
ainsaks tööriistaks inimesele antaks kirves ja kästaks kasutada teda kõikjal, ka
pliiatsipuu tegemisel.
Keel on emotsioonide produkt. Inimene hakkas
häälitsema, kui teda midagi hämmastas või hirmutas, oli väga meeldiv või
kohutavalt vastik. Kuid süsteemiks arendas keele mõistus ning arvatavasti
täienes ise tublisti selle analüüsiva protsessi keskel, hakkas liigitama,
avastas analoogiaid ja kasutas kindlat kausaalsuseprintsiipi. Vahel ehitas keele
nii keeruliseks, et pärastpoole pidi teda lihtsustama. Aga ometi jäi keele
tekkekohaks emotsionaalsus. Olulised muudatused keeles pole mõistuse, vaid
emotsioonide töö. Mõistusega keele tegemist peetakse kole suureks patuks,
kohutavaimaks kõigist traditsioonide muutmisest, kuid tunded tohivad seda. Nad
ongi keelt moondanud alati, moondavad veelgi, mitte ainult foneetikat, vaid
sõnavara ja struktuurigi. Esimese suhtes võibolla näiteid leidub miljoneid.
Vokaalide muundumine inglise keeles, palatalisatsiooni teke slaavi keeltes,
vokaalharmoonia kadu eesti keeles. Aga samuti f-i tekkimine meil, pikkade
vokaalide kunagine diftongimine, nüüdne püüd tagasi jne. Teine ei avaldu ainult
laenudes, vaid ka sõnade tähenduse afektiivses muutmises ja paljude sõnade
väljasuremises. Nii peetakse Raikkülas “tüma” ja “sõge” vanade sõnadeks, noor
häbeneb kasutada neid üldse. Kolmas muutus toimub pikaldasemalt ja on vähe
märgatav, võimalik, et ei riiva ka olulisimat ega ole põhjalik. Eesti keeles on
nii üldistatud de-mitmus, s-minevik; i-genitiiv on teel võidule jne. Vahel
selline protsess ise vaibub, haaramata kõike. Nõnda paistab, et meil kunagi on
olnud nõrkus deminutiivide vastu. Aga tolle perioodi paljud deminutiivid ei
tundu kellelegi enam seda, nagu “äike”, “päike”, “lõoke” jt. Teised muutused ei
üldistu, nagu Raikküla “saama” abiverbina (saan kündma ( = kündmisele), sain
kündma, saan/sain küntud; harva koguni: saan/sain kündnud). Sellised asjad
võivad keele struktuuri muuta tunduvalt, kuid iial pole mõistuse kaalutluse
tulemusi. Possessiivsufiks kadus meilt, kui pronoomen läks olendi nimeks, kui
“sina” ja “tema” (ning viimati “mina”) taandus samasse kategooriasse, kus oli
“koer” või “kurat”. Teda ei saa keegi enam tuua tagasi, kui ta lühendaks
keelt.
Kui nüüd keel on päriselt sõltuv emotsioonidest,
siis loomulikult järgneb, et mõisted, mida sõnad peavad väljendama, on mõistuse
abil kataloogitud emotsioonid. Seejuures on mõistus kindlasti vahel avardanud,
vahel kitsendanud sõna primaarset ulatust. Aga põhiliselt on ta taga emotsioon,
mille mõistus analüüsis tunnusteks. Praegu analüüsib vaid “teadlasil”, sest
lihtsurelikule on “uss” kõik, mis on hirmus ja karvane ning ronib! Sama
konventsionaalselt ning valesti kasutavad nad muidki sõnu. Teadus aga seisnebki
sõnade ulatuse täpsustamises, et keegi ei kõneleks varblasest mõteldes lõokest.
Lihtsurelik protestib sellegi vastu. Tuuli Roheveele on Calthra
palustris kanakoole ja lootusetu on talle õpetada, et kanakoole tähendab
hoopis Ficaria verna't[3]. Ta vihastab, peab sedagi keele muutmiseks
mõistusega. Samal põhjusel ühe murde kõnelejad ironiseerivad teist, arvavad, et
teise erinev hääldus, võõrad sõnad, on nagu öeldakse – kunstlikud, s.t. –
mõistusega tehtud. Inimene ei usu, et teiste tundeline reaktsioon välisele
natukene võib erineda tema omast, et neil on tulikas, kanakoole, särjesilm,
varsakabi, kullerkupp, kui temal selliseid kollaseid lilli on hoopis
vähem.
Sõna “koer” ja mõiste “koer” on muidugi erinevad
üksused. Sõna eksisteerib vaid meie keeles ega tähenda ainult teatavaid loomi.
Mõiste eksisteerib liigina, kataloogikaardina – olles üks ebamäärasemaid. Kas
tal on olemasolu mõnes muus mõttes üldse, on kahtlane. Kui ta tähendab kõikide
koeratõugude esivanemat, milline on siis suhe koera ja hundi vahel? Kui ta on
olend, kel on kõikide koerte tunnused, siis ta on udune laik, värvitu ja kujutu.
Tähendab, mõiste “koer” on nimetus teatava suhtumismooduse jaoks kellegi
elusaga, koera hüplemine inimese ümber, saba liputamine, lõõtsutamine keel
väljas suust – on konstitueerivad tunnused mõistele “koer”. Kui kõik need
esineksid koos mõnel teisel loomal, oleks too “koer”. Nagu mordvalased hüüavad
hobust lehmaks – funktsionaalselt polnud vahet.
Muidugi vastab kataloogikaardile midagi reaalsuses.
On olemas inimene, vormilt kindlam kui koer. Aga inimene on hoopis teises mõttes
kui Olaf Stapledon on[4]. Selle filosoofid ja darvinistid tavaliselt unustavad.
“Inimene on” tähendab: on olendeid, kes mõtlevad, kõnelevad jne. Talle ei vasta
reaalsuses üksikolendit. Kas talle vastas Jumala elik Looduse kujutluses, on
hoopis teine küsimus.
Usun, et ei vastanud midagi, et Jumal ei loonud
eraldi plaanitsedes ürgtrilobiiti ega ürgsaurust. Ta vaid lükkas liikuma raasu
protoplasmat teatavasse suunda, et ta kujuneks relatsioonis maastiku ja kliimaga
ning ammendaks kõik olemasolevad võimalused iseendast. Kuhu plasma käik lõpeb,
teab ainult Jumal. Arvan, et mujal ta katsetab mõne muu ainega, ütleme räni
ühenditega või meile kujuteldamatutega. Ja mingit põhjust pole inimest pidada
nii tähtsaks, Jumal teda kavatsenuks eraldi. Kui inimkond on Maa arengu
lõppfaas, siis – katse nukleoproteiinidega on äpardunud.
Vagale inimesele võib see vaade näida väga
jumalavastane. Tema meelest ju Jumal tingimata peab teadlikult olema vorminud
nii tähtsa olendi nagu inimene. Aga, kas on Jumal teinud nõnda solkmed? Kas ta
määras ette polüübi ja lõvi eluviisi luues neid? Ei saa ju olla nii, et inimese
patt needki olendid tegi “kurjadeks”. Aga juba Augustinus (De ordine 2,
51. 46. De vera religione 43. 76.83. 91. Civ. D. XII,6) arvas,
et Jumala maalis oli vaja mustagi. Aquino Thomas ja Eckhart rahulikult rääkisid,
et Jumala loomise- ja õndsuseplaani tuleb vaadelda ikka tervikuna, mille
telos'eks on Looja gloria. Mitte ratsionalistide eeskujul siis
otsida seda lõvilõugadest või haikala hammastest, vaid relativistlike budistide
kombel: kui vaadata üksikasju, näeme kannatavat maailma, kui teda võtta
tervikuna (Bergsoni moodi siis, vooluna) ta on Nirvâna. Ainult see
relativistlik-sotsialistlik vaateviis on lähenemisväärtus reaalsusele. Midagi
maailmas pole sõltumatu, ükski nähe pole iseseisev ja vaba. Seda ta on ainult
siis, kui inimene ta lõikab välja teoreetiliselt. Mõttes puult võetud leht on
sõltumatu, tegelikult nopitud leht aga mitte.
Butler räägib pikka juttu sellest kahekülgsest
pilgust maailma ning arvab, et kui vaatame asja tema ette suhetamata millegagi,
siis viimati we have, as it were, whittled it away[5]; kui aga vaatleme
teda suhteis ümbrusega, siis leiame, et there is no corner of the universe
into which it does not enter[6]. Ja sinna pole midagi parata.
Esimene küsimus filosoofile, kes mistahes moel
eeldab mina olemasolu, on küsimus: kas ja kuidas “mittemina” eksisteerib ja
kuidas on võimalik, et “mina” teda kogeb? Ükski neid asju pole endastmõistetav
ja kõik on segased mitmeti. See, et me “mittemina” kogeme, ei taga ta olemasolu,
sest selle hulgas me sageli kogeme olematut olevaks (igasugused
hallutsinatsiooni taolised nähtused). Kuid pole ka mingit baasi, mille alusel
võiksime eitada “mittemina” olemasolu ja kuulutada ta oma fantaasiaks või
ulmaks. Alles siis, kui küsimus asetada kausaalselt, ta läheb teravaks: kes
põhjustab meie kogemused välismaailmast, kas meie ise või välismaailm?
Välismaailm eksisteerib ju ka siis, kui ta meis ei põhjusta midagi, ka siis, kui
inimesel pole mingit vahendit ega võimalust suhelda temaga. Seepärast pole
kindel, et kõik meie kogemused välismaailmast on välismaailma põhjustatud.
Arvatavasti asi on nii, et mõned kogemused küll, teised mitte, ning on võimatu
leida kriteeriumi otsustamiseks, mida me kogeme ja mida luuletame juurde. Lange
vist arutles silma kallal ja leidis, et ta võib otsustada koguni vastuolus meie
teadmistega[7]. Meie teame, et jooned on rööbiti, aga silmad ei hooli
teadmisest; teame, et ristil on puudu mingi osakene, silm ei tarvitse seda
tunnistada. Taoliste“meelepetete” võimalus juba näitab, et inimene ei asu kuigi
kindlalt siinses maailmas, et tema meeled teevad maailma, ei registreeri üksnes.
Pole õige, et maailma teeb ainult mõistus, teda konstrueerivad meeledki. Ja
nende kahe koostöö tulemuseks hangitud kujutlus maailmast on üksnes inimese
maailm. Mingist objektiivsest tunnetusest ei saa olla juttu. Demokraatlike
printsiipide kohaselt peaks inimene tunnistama, et kalade ja putukate maailm on
“tõeliselt reaalne”, sest neid on rohkem ju kui inimesi. Samast punktist kerides
edasi peaks aga väitma, et nagu kalade maailm on nende struktuuri produkt, nii
meie omagi. Edasi saaks väita, et välismaailma polegi, et kõik, mida tunnetame,
on üksnes meie keerulise struktuuri peegeldus mingisse moondavasse
pimedusse.
Sellest oletusest paistab vaid üks võimalus
pääseda. Kui meie maailmas leiame midagi“mõistusevastast”, siis võime üsna
kindlalt väita, et just see on “tõeliselt reaalne”. Meie mõistuse peegeldus ta
ju pole! Nii siis: absurdum ergo est! Igatahes on see just credo,
quia absurdum väärtuslik osa. Kuid seegi on pilliroost kepp vähemalt
sageli. Avastatakse ju võimalusi seletada “mõistusevastaseid” nähteid mõistuse
abil, absurdsete nähete arvu kahandamine on teadlaste ülesandeks. Teisiti see
tähendab: meie ei tunne veel oma mõistuse salaurkaid ja paljud tema
projektsioonid võõristavad meid praegu ning lähemas tulevikus. Paistab, et see
vaateviis on õigustatum, parem kui eelnenu. Aga ometi absurdum ergo
est lohutab natukene, kergendab olemist piskuks ajaks. Nii kauaks kuni
meile selgub, et näiline absurdsus kaob, kui kohandame, avardame või hakkame
selgemini taipama mõisteid ajast ning ruumist. Need kaks on meie tunnetuse
tugisambad praegu, mitte substantsi–mateeria või liikumise–vaimu probleemid, –
sest nad paistavad absurdsemad viimastest.
Mis on maailm või mistahes asi “iseendast”? Seda mu
meelest on asjatu küsida ja kaalutellagi, sest selline küsimus tähendaks ju: mis
on pingviin siis, kui poleks olemas midagi muud? Kui ei oleks ühtki vaatlejat,
ühtki suhtlejat? Muidugi võib siit järeldada edasi, et ükski asi pole muud kui
teatavate suhete summa ja maailm kõikide võimalike suhete kompleks. Säärane
väide ei tarvitse olla liialdus, kuigi me ei suuda kujutella, kuidas saab olla
suhtumist ilma suhtuvata, ilma mingi substantsita. Võime küll pidada igasuguseid
substantse relatsioonide saadusteks, aga sellega rida on vaid venitatud. Peame
oletama mingi “metasubstantsi”, mille relatsioonide saaduseks on substants
tavalises mõttes. Kuid ükski selliseid ridastamisi ega selle üksikfaase ei
võimalda meile uut vaatepunktigi.
Uusi vaatepunkte võimaldab ainult sama kogemuse
teisiti väljendamine, mitte kausaalse aheliku konstruimine teatava nähte nn.
seletamiseks, vaid selle nähte käänamine kõikide võimalike valgustuste käes. See
on ainus uurimismeetod maailma või iseenda tunnetamisel. Palju ta ei anna, aga
paremat pole.
Täiesti lapsikul, egotsentrilisel faasil kogeb
inimene vaid “mina” ja “mittemina”. Et ta aga enda juures peagi hakkab taipama
põhjuslikkust, niipea, kui ta midagi teeb, hakkab pääle sellega “mina”
lõhestamine. Samade võtetegata lõhestab “mittemina”. Terve toimingu viimatiseks
tulemuseks on mõistete: vaim (primaarselt “mina”), aine
(primaarselt“mittemina”), kausaalsus (primaarselt tegemine–liikumine)
kujunemine. Ja just need on kõige algelisemad, kõige egotsentrilisemad
abstraktsioonid, millede kallal filosoofid enam ei peaks rumalutasa pusima. Need
abstraktsioonid on juba ammu transformeerunud vähem egotsentrilisteks, on saanud
nimedeks teadvus, ruum ning aeg. Faktiliselt on nad rakendatavad samadele
fenomenidele kui eelmised, aga nad väljendavad neid teisiti. Teadvus on
impersonaalsem kui mina, ruum on ebamäärasem kui aine ja aeg pole nii naiivselt
antropomorfne kui kausaalsus. Teisi sõnu, esimese abstraktsiooniseeria baasiks
on MINA, teise baasiks NÄHE–SÜNDMUS ja nende kõrvuti tunnistamine filosoofilises
arutelus on solkinud selle ära. Arutellakse täiesti tõsiselt, et minal on
teadvus, mateeria vajab ruumi ning kausaalsus aega!! Nagu oleksid need vajalised
atribuudid! Ometi on esimene seeria ainult üks teise singulatsioone.
Kausaalsusest saab rääkida ainult siis, kui inimene sündmustereale ehitab seinad
vahele ning neid üksiklõike käsitleb nagu indiviide, nagu iseennast. Mina on
olemas ainult siis, kui ta tegeleb oma kehale piirdunud teadvusega. Mateeriast
saab vaielda ainult seni, kui on tegu lõigetega ekstensiivsest. Liiatigi on
teine seeria koeksistentne, üksikud liikmed vastamisi sõltuvad, esimene mitte.
Mina, mittemina, kausaalsus on kujuteldavad kõik eraldi. Teises sarjas ainult
ruum tundub nõnda absoluutne, aga see tunne on olemas sellepärast, et ruumil
meie kujutluses ikkagi veel on juures mateeria varjund. Mulle paistab, et
esimeses sarjas kausaalsus nõuab teiste olemasolu, aga leidub inimesi, kes teda
suudavad kujutella absoluutselt. Samal alusel kaalutelles on ju võimalik, et
teises sarjas ruumigi peab kujutlema interrelatsioonis teadvusega ning ajaga, et
teda mõista paremini.
Sama nähte vaatlemine ja sõnastamine võimalikult
paljudelt külgedelt, teisi sõnu, tema kataloogimine väga mitmel kombel, on ainus
tee avardada oma tunnetust. Teadlased tavaliselt ei hooli sellest, vaid
taotlevad igale nähtele vaid täpset ja kõikeütlevat märki kataloogis, unustades,
et kui juba ühtki raamatut pole võimalik nõnda kataloogida, veel vähem siis
nähteid nagu kiirgamine või gravitatsioon. Kui keegi ütleks, et kiirgamine on
tähtede instinkt või tingitud refleks, siis saaks naerda. Minu meelest aga mitte
selle inimese, vaid üldse nende terminite üle, sest nad on vaid “peenemad,
siivsamad” nimetused, mitte sama nähte mitmetisõnastamised. Seaduste ja
hüpoteeside tegemine teadustes on samuti vigane. Kolmele nähtele ühine
nimetatakse seaduseks ja rakendatakse siis neljandalegi. Hüpoteesidega veel
halvem. Küsimused seotakse puntrasse, siis hakatakse neid taandama, üht tuletama
teisest – viimasele saab anda seletuse. Seepärast, et ta on juba väga
abstraktne. Aga just selsamal põhjusel on viimased küsimused vastatavad väga
mitmeti. – Talitanud nii, näitab teadlane, kuidas kõik probleemid ja nende taga
reaalsus tuleneb tema hüpoteesist. Mispärast seda hüütakse teaduseks, ei taipa
mina, umbes nii mängivad ju lapsedki häälikute, sõnade, hinnangute ja
klotsidega, tunnistades ühe seletatamatu nähte inhärentseks teisele
seletatamatule, nagu mateeriale liikumise ja igavesuse. Kuid seejuures tegemata
lihtsaidki järeldusi. Jättes panemata tähele, et nende eelduste kohaselt
üksikasjad on illusioonid ning naiivselt ja ebateadlikult ikkagi uskudes, et on
liikumata ainetki! Asjade illusoorsust säärased lapsfilosoofid sõimaksid
metafüüsikaks, kuigi see järgneb eeldustest. Seepärast mulle meeldivad hindud ja
eriti taolised tigedad järeldajad nagu see, kes atomistidele seletas tapmise
võimatust (mõõk saab ju liikuda vaid aatomitevahelisi tänavaid pidi). Säärane
nöökimine sundis atomistid mõtlema elu üle ja muutma vaateid tema suhtes. Aga,
kui me suu räägib ja sulg kirjutab igavesest liikumisest, mõistusaga seda ei
tunnista, olgem siis parem vakka.
Gravitatsiooniteooria tõepoolest kõrvaldas
naiivse-filosoofilise kausaalsuse teooria, sest kõik muutused ürgses kaootilises
või äärmiselt korrapärases liikumises tulevad tema arvele. Võis aga väita ju
vastupidigi, et algselt universumi aine seisis harmooniliselt, siis aga kuskil
juhtus pisikene viga, algas liikumine ning see nüüd pidevalt läheb keerulisemaks
ja tema kvantum suureneb. Kõik need kolm võimalust sarnanevad selles, et
postuleerivad teatava ürgseisu korra, mida gravitatsioon hakkas teisendama, ja
selleski, et nad ei anna kujuteldavat pilti lõpust, vaid üksnes algusest. Nad
jäävad võlgu vastused küsimustele: mis siis, kui liikumine universumis on läinud
äärmiselt korrapäraseks, äärmiselt kaootiliseks või ta kvantum kasvanud
lõpmatusuureks?
Võib paista nagu oleks entroopiateooria vaid neljas
võimalus, mis algab liikumise maksimumiga ja lõpeb harmoonilise miinimumiga,
energia–gravitatsiooni surmaga soojuseks, mis pole soojus. Aga, et see teooria
annab pildi vaid lõpust, mitte ei saa anda algusest, on ta ometi midagi muud. Ja
temagi on vastu mõistusele. Kuidas sai olla universumi, milles leidus kõike muud
pääle soojuse? Mis on universum, kus aine enam ei liigu, on gravitatsioonilt
absoluutselt tasakaalus?
Katsed kuidagi piirata entroopiaseaduse ulatavust
on samuti inimlikud–mütoloogilised nagu see seadus isegi. Robert on surelik,
tähendab liikumisenergia universumiski peab surema, transformeeruma miskiks
muuks nagu seegi, millest ehitati Robert. Taoline mütoloogia on tegelikult
gravitatsiooniteooria, kuid siiski raasu abstraktsem, pisut “õigem”.
Entroopiateooria tume punkt on just soojus. Soojus on teatav lainetus, mis
eeldused on siis energial degradeeruda soojuseks, mitte, ütleme, elektriks? Aga
seegi muudab asja ennast väga vähe. On vaid inimlik lollus mõtelda universumi
otsa või algu.
Ka evolutsiooniteooriaga pole asi parem, temagi on
katse hiilida mööda Hume'i põhjendustest kausaalsuseteooria naiivse kuju vastu
sellega, et üldiselt lepiti kokku mitte kõnelda algusest ja lõpust. Elu
tekkimisest ometi nad pidid kirjutama “teaduslikke” müüte, sest nad ei loobunud
elusa ja elutu looduse eraldamisest. Tavaliselt nägid elusat keerulises
süsinikuühendis, ütlesid kvantiteedi andvat kvaliteedi. Teame praegu, et
kvaliteet ei sõltu vaid kvantumitest, vähemalt sama palju koetisosade asetusest
ruumis. Alles sellega on välditud ning ületatud naiivne kausaalsuseteooria ning
mateerias endas kätkev evolutsioon muutunud naljakaks müüdiks. Mateeria
nähtavasti sisaldab üksnes mingi “energia”, mis hakkab avalduma tema osakeste
teatava asetuse puhul. Elul on tegemist geomeetriaga, mitte aritmeetikaga. Minu
meelest on klorofüllgi elusaine, aga samad aatomid teisiti asetatult enam
mitte.
Sellega on ajafaktor üldse kadunud, arvufaktor on
tähtsusetu, mateeriafaktor on vaid gravitatsioon teisiti sõnastatult. Päämiseks
faktoriks on ruum, võibolla ainsaks. Mateeriat on ju võimalik võtta ruumi
puudumisena teataval kohal, vastupidine on mõttetu. Tühikute vahelduvad
konfiguratsioonid annavad kõik oleva, nende vahelduvus on aeg,
konfiguratsioonide detailide nidusus gravitatsioon. Kui dimensioone on üle
kolme, siis võiksid tühikud-mateeriapunktid olla samas relatsioonis neljanda
dimensiooniga nagu pind kolmandaga.
Neis küsimusis ma pole jõudnud suuremale selgusele.
Küllap keel on piisamatu väljendusvahend, küllap ma pole mõelnud nii, nagu
probleemid nõuaksid, igalt küljelt ja kõigiti. Aga viimati paistab kindel, et
mõistus polegi õige vahend tõe leidmiseks. Inimene arendas teda ju toidu
hankimiseks ning ellujäämise kindlustamiseks, sest ta meeled polnud selleks
küllalt võimelised. Ja üksnes siis, kui nende tõdede taipamine tagaks lõppematu
toidutagavara või igavese elu, tegeleks mõistus nendega rahuldavalt. Praegu on
aga lugu nõnda, et mõistus kardab neid küsimusi vähendavat elusust ja tõrjub
vastu. Ja seda täpselt niisama nagu algelisemate inimeste meeled ning tunded
kardavad mõistuse surmavat hõngu. Teisi sõnu, inimeses on tekkimas üks uus
võime, kuid mõistus takistab tema funktsioneerima hakkamist nii, nagu ükskord
minevikus meeled ja tunded takistasid mõistust ning püüdsid näidata, kui
kahjulik ta on elule ja koguni ohtlik. Ma tean seda, kuid ei looda, et suudan
vabastada uue võime oma “tagurliku” mõistuse halvustava kontrolli alt. Mõned
hullud ehk suudavad.
Seepärast ongi väga raske mõtelda midagi läbi
põhjalikult. Nagu kõrv on valinud õhulaineist üksnes teatava kvantumi ja ühe
sarja kuulamisel ei kuula muid, nõnda mõistuski. Ta ei taha lahkuda harjunud
teelt, talle on see hulga raskem kui meeltele. Isegi puiklev kõrv orienteerub
ümber üsna ruttu, mõistus mitte või äärmiselt üürikeseks. Paarist
meeldetuletamisest piisab ju kõrvale päris uue akti alustamiseks, aga mõistus on
nagu vana hobune, kes vaid hetkeks tõmbab vankri välja roopast ja kohe tagasi.
Need hetked on meie “inspiratsioonid”, need näitavad, mida suudaksime
mõistusega. Kindlasti on meist algelisemad loomad samuti hädas meeltega. Koer
kindlasti pole tõrges, vaid ta ei kuule inimese hüüdu, kui ta parajasti kuulab
muud. Ja ometi on loomade elu veelgi enam kuulmine kui meil.
Kvantideteooria tulemuseks peaks olema, et
liikumine üldse on näiline, nagu Zenoni noole loos[8]. Ruum peab olema
atomistliku struktuuriga, sest on nõnda, et kvant ei liigu kui kaugele, ta
ainult virgutab teise. See suhtlemine on aga reaalne, näib meile vooluna.
Vastupidi, Bergsoni eeldusil peaks kvant olema abstraktsioon, lõige voolust.
Liikumine on olemas, aga suhtlemist kui niisugust ei saa olla. See tekib alles
siis, kui meie oma abstraktsioonid uuesti jätkame kokku; relatsioonid on
liikumise tükid, pseudoliikumine. Voolust tehtud momentvõtted hakkavad omavahel
uuesti kokku. Mõlemad vaateviisid on äärmused ja seetõttu mõlemad õiged: valgus
on korpusklite liikumine ja siiski lainetus, kvantide hulk annab
interferentsirõngad, aga relatsioonid jäävad niigi problemaatilisiks
mitmeti.
Mina ei suuda uskuda, et me suhteid asjade vahel
tajume tajudes asju. See ju teisiti sõnastatult tähendaks, et me tajume
kausaalset konneksi asjade vahel. Võib ju küll väita, et kausaalse konneksi
tunnetamine moodustabki asjade tunnetamise, et asi meile pole muud kui komplekt
suhteid. Aga see väide pole õige: meie ei taju asjade suhteid omavahel, harva
üldse tegeleme sellega. Suhetame asju aastatuhandete kestel kujunenud
kataloogiga, üliharva katsume parandada kataloogi ennast. Pole siis õigus neil,
kes väidavad, et meie tajumine koosneb kvantidest, mida seostab mõistus ega
vastupidi neil, kes väidavad, et avastame kvandid alles taju terviku
analüüsimisel. Meie kataloog on nagu rahakapp, ta avaneb ja viskab välja teatava
kindla kaardi siis, kui fenomen välismaailmas puudutab teatavat nuppude
kombinatsiooni. See kaart esineb vastavalt inimese keelele ja ta
intelligentsile, – seepärast on ka võimalik sobimatu kaardi väljalibisemine.
Igatahes on sellele kaardile märgitud ka kõik seni kogetud relatsioonid, s.t.
vahetult ühele fenomenile eelnenud ning järgnevad fenomenid umbes nii nagu
koolipoiss kirjandit sügisest algaks “suvele järgneb...” ja lõpetab “järgmine
aastaaeg on...” See on hää paralleel selleski, et sügise algus on suhteline
(astronoomiline, koolialgusest sõltuv, temperatuurist jne.). Tähendab, meie
kogeme midagi ebamäärast, mille mõistus analüüsib küll. Kuid mitte igal juhul
uuesti ja üldse mitte seda ebamäärast, vaid tema kohta peetud kaarti. Suhted ja
seega kogu kausaalsus on imandused vaid, neid meie ei koge, ei taju, ei tunneta.
See aga tähendab, et võiksime oma ebamäärast taju analüüsida teisitigi. Kui
teeme seda, siis avastame midagi uut, tavaliselt aga ei söanda (kartes hullust),
ei oska või enamasti ei viitsi.
Kausaalne seos ehk kõigi asjade suhtumus on imandus
ja väga kahtlane, kas midagi sellist reaalselt on olemas. Elektroni
eemaletõukumine teisest jne. ei tõesta ta olemasolu, palli põrkumine samuti
mitte. Sest kõigil taolisil juhtumeil kehtib energiasäilivuse seadus, muutunud
on ainult ta jaotus. Säärasel korral on palli põrkumise põhjuseks samahästi pall
kui see, mille vastu ta põrkub, tulemused samuti on kahepoolsed. Ei saa ütelda,
mis on põhjus, mis tulemus. Ja ka seda, milles seisneb suhe.
Nagu kass tassib poega, nagu koer oma raipetükki
peidab üha uuesti, nõnda teeb inimkond oma kalli mälestisega, “lapsepõlve usuga”
kausaalsusse. Ta visatakse kuskilt välja, uue nimega ta hakkab end teisal
õigustama. Endised väited selle kaltsnuku vastu tulevad sõtta ja inimkond otsib
nukule uue ameti ning ülesande. Vahel tehakse koguni nagu Buddhaga. Ta kuulutas
kausaalsuse illusiooniks, asjaks, mis lakkab eksisteerimast, kui teda ei toideta
usuga. Aga ta järglased tegid temast kausaalsuse arhiapostli! Kui piirata
kausaalsus suhtlemisega võib ta olla õige. Aga igasugused tingimised,
põhjustamised, tekitamised on kindlasti muinasjutud, meeleheitlik püüd kogu
maailm muuta feodalistlikuks ühiskonnaks, milles põhjustajate ja toimetajate
vahel on viisakad piirid. Korralik kommunistlik ühiskond peaks muigama selliste
kausalistlike müütide üle, sest tema eelduseks on ju kõikide koostöö ja
suhtlemine. Mitte hierarhilised read.
Aga mina ei näe enam seda uut aega. Matemaatika on
tunnistanud enda jõuetuks kolme keha probleemi puhul, ta tuleb toime vaid
arvutustega, milledes üks käsib, teine kuulab. Ainult üksikjuhtumeil võib
liikumise võrrandis olla kolm tegurit. Kümnest või sajast ei maksa
rääkida.
Olemise tõestamiseks ja tegelikult, ainsaks
tõestuseks on siiani kasutatud kausaalsuse fakti. Kui midagi põhjustatakse,
midagi tehakse, siis ollakse ju ning olev on tehtugi. Aga see ei tõesta midagi,
otsustuse teeb tegija ise. Seltskonnas ei piisa sellest, filosoofiale peab
piisama. Teiste inimeste nõustumine meie väitega ei tõesta midagi. Kui nad ei
tunnistaks meid ja meie olemasolu, siis nad sellega eitaksid oma
eksistentsigi.
Tänan Jumalat Jeesus Kristuse läbi, et olen
mõistnud Buddha õpetuse. On väärt palju tänu, sest vähed mõistavad ega saa
õpetada teistele midagi, nende keel ei võimalda. Eesti keeles tuleb ta otse
lööklauseliselt rabav ja lihtne. Olemine on oletus ja kannatus on
väljakannatamine. On keegi, kuid see keegi pole see, mida nimetame minaks või
mõistuseks – kes on teadmatuses, mõistmatuses, rumaluses (avijjâ). Ta
oletab (upâdâna) midagi vormilist, kujulist (rûpa), tal on
selle suhtes ebamäärane tunne (vedanâ), ta läheb teadlikuks selle
olemasolust (saññâ), hakkab teda kujundama analüüsides ja
fantaseerides(samkhâra) ja hangib tunnetust nendest, olles täiel
teadvusel (viññâna). Ja neid viit upâdânakhandha't nende
sisudega inimene hakkab pidama “minaks”, seda, mida nad ilmutavad, reaalsuseks,
kuigi kõik on ainult üks vaatlemisvorm ja selle tulemused. On võimalik kujutella
muidki vorme. Inimese suhtes on tal aga tulemused eraldamatud “reaalseist”,
pimedas võib lõvi kuju peljata nagu lõvigi ja upâdâna uhab meist välja
kõik vasturääkiva endale.
Kuid oletatu on ühtlasi kannatus. Kannatamine on
oletatu väljakannatamine, tema tunnistamine. Et kannatus ja fenomenaalne maailm
võrduvad, siis loomulikult – kannatuse põhjuseks on põhjuste otsing, ühe
khandha õigustamine teise varal ja sellega avijjâ säilitamine.
Ainus tee vabaneda kannatusest on loobuda avijjâ'st ja
upâdâna'st.
Aga, kes loobub? Mitte upâdâna kaudu
tekkinud, khandha'dest koosnev mina, vaid keegi ajatu, ruumitu hulkur,
kellele tema avijjâ on ehitanud üha uusi hurtsikuid ja seletanud teda
ennast nende khandha'de varal. Mis see keegi on ja milline on
“mittetema” pärast seda, kui ta loobub avijjâ'st, on sõnastamatu, sest
keel on khandha'lik. Ükski termin ei kehti tema kohta, kuid ka see
mitte, et ükski termin ei kehti. Ta on ainult väljaspool olemistõestuste otsatut
ahelikku.
Selles viimases mu arusaam Buddhast läheb lahku
kõikide teiste omadest, isegi R. O. Frankest, kelle teeneks on Buddha
vabastamine nidâna-ahelikust, mida tavaliselt peetakse Buddha
olulisimaks õpetuseks. Muidugi, Buddhale see “mina” (attâ;
âtmâ) ei eksisteerinud, kellest kaasaegsed nii lobisesid, aga talle ei
eksisteerinud eksistentski. Seepärast ta loobus kõnelemast nirvâna'st
ja sellest, kes “saab nirvâna”.
Mõistagi, see vaateviis on eurooplasele äärmiselt
vastik nihilism. Sest kogu meie kultuuri põhieelduseks on olemine. Siin aga
tolle igavese ränduri kohta ei tohi ütelda, et ta on olemas, kuid vastupidistki
mitte. On postuleeritud reaalsus, mille kohta on vigane teha mingeid
eksistentsiaalseid otsustusi. See tähendab meie keeli: ta kohta ei saa väita
midagi. Ja just selle fakti pärast budism tundub lähedane Bergsonile ning
teleoloogilistele mõttesüsteemidele, neis on ju saamine tähtsam olemisest. Ent
“bergsonistidki” usuvad olemist, dünaamilist muude meeste staatilise asemel,
seepärast bergsonism pole veel budism. Samuti näiliselt sarnaneb budism igale
liikumist olemise arvel rõhutavale filosoofiale (mateeria igavene liikumine) ja
igale usundile, mis nõuab meeleparandust.
Kristluse korral probleem on aga teine, mulle
vähemalt. Tundub, et kristlus oli seesama õpetus hilisjuutlikus fraseoloogias.
Taevariik tuleva, kuid ometi inimeses praeguoleva suurusena ei ole uus
eksistentsi vorm, vaid nähe, mis on väljaspool eksistentsi. Kristuse
ülestõusmisega on deklareeritud, et olemine sünni ja surmaga on vaid
“tervemõistuslik” vaateviis (avijâ). Ja lunastus on võimaldamine
inimestele vabaneda upâdâna'st, kuid lunastus ei seisne surmas (muile
kui juristidele ja preestreile), vaid ülestõusmises. Ubiquitas corporis
Christi[9] on selle õpetuse viimne väljendus ja
ubiquitas tegelikult viib Kristuse väljaspoole “eksisteerimist”,
Kristus on ju võrrutatud juba ruumiga ja see on meie kõrgeim abstraktsioon, on
dharmakaya[10].
Taipan küll kõike seda, aga vaid teoreetiliselt.
Teised küsiksid tingimata: mis on siis, kui olemist ei ole, taipamata, et
sellises lauses on kaks viga. Minule on teine viga omasem esimesest ja tema
takistab minekut üle teooria. Ütelda, et olemist pole olemas, on samuti vale
nagu väita, et ta on. See termin tuleb unustada ning asendada miski muuga. Meile
see on raske, sest “on” on äärmiselt sagedane sõna meie keeles, “saaminegi”
peaaegu täiesti puudub.
Võib nüüd ehitada reaalsuse üles uuesti kasutamata
olemist. Aga selleks tuleb avastada, konstruida uus keel või loobuda keelelisest
mõtlemisest. On ju olemas pildilinegi, mis vahel funktsioneerib enne
magamajäämist, assotsiatsioonides, aga nii kiireis ja kummalisis, et tavaline
mõtlemine, kui ta siis hetkeks virgub, ei taipa teise teid. Võibolla, kui see
mõtlemine läheks teadlikuks, meie maailm üldse muutuks põhjalikult. Tean oma
käest, et selgelt taibates vägagi “abstraktset” tõde see tundub lähemal pildile
kui võõrkeelsele lausele või keerulisele võrrandile, nagu ta on olnud enne.
Huvitav oleks teada, kuidas mõtleb kurttumm, kes ei oska lugeda, pime, kes ei
kuule, ent tunneb pimekirja.
Siin on väga palju asju, mida ma ei taipa veel või
ei taipa iialgi. Meditatsiooni faasides esineb ruumi ja teadvuse lõpmatuse järel
midagi, mis Winternitzile[11] on Nichtssein ja Neumannile[12]
Nichtdasein. Millisel faasil aeg muutus olematuks? Kas see mitteolemine
on sama, mis väljumispunkt ja teooriast saanud praksiseks või midagi muud? Mu
meelest on võimalik ruumi ja teadvust tunnetada pärastki loobumist
eksistentsist, sest kumbki neist pole ju olemine tavalises mõttes. Puudus on
vist selles, et neli esimest meditatsiooni faasi on mulle saavutatavad,
järgmised mitte. Samal põhjusel vist on mõned muudki üksikasjad mulle
taibatamatud. Nirvâna tavaline võrdlemine saarega, sinnaläinu pidamine
kustunud sädemeks – sisaldavad palju rohkem, kui taipan mina. Liiatigi
Mahâparinibbânasutta's Buddha viimaste sõnade hulgas on juhis seda
saart otsida ainuüksi enda seest ning õpetusest, kuskilt mujalt pole teda saada.
Aga siis nirvâna pole kosmiline olukord (lõplikult surnud aine või
hävinenud aine) nagu arvasid pärastised. – Igatahes, igavene elu on inimesele
Indias samuti vastik nagu keskmisele eurooplasele suremine ja kadumine. Minule
nad on mõlemad vastikud ja seepärast mulle meeldib Buddha, kes tundis samuti
ning leidis kolmanda tee ("tee, mis üle kõige")! Ei tarvitse ju koguni
Pauluse αγάπη (armastus) olla midagi muud kui nimetus tundmatu jaoks,
igatahes ta ei erine milleski mahâyâna'laste termineist maitrî
(sõbralikkus) ja karunâ (kaastunne). Aga neil pole midagi tegemist
“endaohverdamisega”, nagu arvavad “vagad”, sest iga ohverdamine eeldab
“olemasolu” ja “mina”. Niikaua, kui need mõisted veel figureerivad inimeses,
pole ta budist ega kristlane: agape pole siis agape, kui
mõtlen, mina teen seda; karunâ pole kaasatunne, kui selles tegeleb
mingi mina.
Märkused ja viited
[1] Väiksema taevakeha kokkupõrge... on imetore
näha, kuidas loodus on selle korraldanud, et hukk saab osaks vaid sellele
taevakehale, kellele antud sündmus kasuks tuleb, samal ajal kui ta neid
sissetungijaid veel täies õitseeas olevaist taevakehadest hoiab võimalikult
kaugel.
[2] Spinoza Deus sive Natura – “Jumal ehk Loodus”.
[3] Caltha palustris – varsakabi
[4] Olaf Stapledon (1886-1950), inglise kirjanik. Loonud filosoofilisi käsitlusi ning tulevikuromaane, mis haaravad aega pärast aastamiljoneid: Last and first men (1930), tulevikutragöödia Star Maker (1937). Mõjutanud oluliselt teadusliku fantastika kujunemist.
[5] “ta on meil justkui lahti lõigatud”
[6] “ei ole ühtki nurka universumis, millesse ta ei siseneks”
[7] Friedrich Albert Lange (1828-1875), saksa filosoof, uuskantiaanluse esindaja.
[8] Zenon Eleast väitis igasuguse liikumise näilisust ja illustreeris seda pildiga lendavast noolest, mis ometi asub igal hetkel teatud kindlal kohal maapinna suhtes.
[9] Ubiquitas corporis Christi – Kristuse kõikjal-olu
[10] dharmakaya – (sanskriti k. “suure korra keha”) mahayana traditsioonis Buddha tõeline, ajatu ja duaalsusest vaba olemus.
[11] Moritz Winternitz (1863-1937), austria indoloog, Praha ülikooli prof. (1902). Uuris sanskriti kirjanduslugu ja veedade rituaale.
[12] Karl Eugen Neumann (1865-1915), saksa budoloog, budistlike tekstide tõlkija.
[2] Spinoza Deus sive Natura – “Jumal ehk Loodus”.
[3] Caltha palustris – varsakabi
[4] Olaf Stapledon (1886-1950), inglise kirjanik. Loonud filosoofilisi käsitlusi ning tulevikuromaane, mis haaravad aega pärast aastamiljoneid: Last and first men (1930), tulevikutragöödia Star Maker (1937). Mõjutanud oluliselt teadusliku fantastika kujunemist.
[5] “ta on meil justkui lahti lõigatud”
[6] “ei ole ühtki nurka universumis, millesse ta ei siseneks”
[7] Friedrich Albert Lange (1828-1875), saksa filosoof, uuskantiaanluse esindaja.
[8] Zenon Eleast väitis igasuguse liikumise näilisust ja illustreeris seda pildiga lendavast noolest, mis ometi asub igal hetkel teatud kindlal kohal maapinna suhtes.
[9] Ubiquitas corporis Christi – Kristuse kõikjal-olu
[10] dharmakaya – (sanskriti k. “suure korra keha”) mahayana traditsioonis Buddha tõeline, ajatu ja duaalsusest vaba olemus.
[11] Moritz Winternitz (1863-1937), austria indoloog, Praha ülikooli prof. (1902). Uuris sanskriti kirjanduslugu ja veedade rituaale.
[12] Karl Eugen Neumann (1865-1915), saksa budoloog, budistlike tekstide tõlkija.
Allikas: Uku Masing
"Pessimismi põhjendus" http://www.apollo.ee/pessimismi-pohjendus.html
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.