LOENGU KONSPEKT
I osa
1. Sissejuhatus
Psühhoanalüüs on piisavalt teaduslik
(scientific enough) lähenemisviis psüühiliste häirete mõistmiseks ning
raviks. Psühhoanalüüs hõlmab mitmeid erinevaid kliinilisi teooriad psüühika
olemusest ja psüühiliste häirete etioloogiast kui ka kliinilist praktikat
(psüühiliste häirete ravi).
Kliinilise töö eesmärk on taastada patsiendi[1]
subjektiivsus ja eneseregulatsioonivõime, ning piisav tasakaal[2] keha ja
psüühika vahel.
Psühhoanalüüs lähtub arusaamisest, et inimese
väline käitumine on seotud psüühikaga[3] (peegeldab inimese psüühilist maailma),
mis on kujunenud erinevate mõjude (bioloogilised-, geneetilised ja keskkonnast
tulenevad) tagajärjel. Psüühikas kujunenud seostele taju, tunnete ja mõtlemise
vahel rajaneb inimese toimetulemine või mittetoimetulemine ümbritsevas
keskkonnas. Mitmeid paljudest erinevatest psüühilist häiret põhjustanud
seostest, on võimalik psühhoanalüüsis häiret ravides tuvastada ehk teadvustada.
Muuta mitteteadvustatud materjal kättesaadavaks teadvusele – see on
psühhoanalüüsi keskne teema.
Psühhoanalüüsi tutvustamist alustan kahest
küsimusest: esiteks kuidas inimene tajub ümbritsevat maailma ja teiseks kuidas
inimene mõistab ennast ja ümbritsevat maailma.
2. Psühhoanalüüsi teoreetilised
lähteprintsiibid
2.A. Kuidas inimene tajub[4] ennast ja
ümbritsevat maailma?
Filosoofia pakub meile erinevaid vastuseid antud
küsimusele. Psühhoanalüüsi rajaja Sigmund Freud lähtus
Immanuel Kanti tunnetusteooriast. Kanti arvates TAJUB INIMENE MITTE
VÄLIST MAAILMA VAID VÄLISE MAAILMA MÕJU OMA MEELEORGANITELE.
Vastavalt Kanti metafüüsika[5] seisukohtadele reaalsuse eksistentsi kohta võime
väita, et kuna inimene kogeb vaid välise maailma mõju oma meeleelunditele, siis
ei saa olla kindel, kas väline maailm üldse eksisteerib. Naiivne vaade
reaalsusele on seisukohal, et teadmisi maailma kohta „…võib saada läbi
otseste vaatluste, et asjad on need, millised need näivad ja on tunnetatavad
meie meelte kaudu.“ Teoreetilise füüsiku Stephen Hawkinsi mõtet järgides ei
ühildu lähenemisviis, „..et aju moodustab meeleorganitest tulevaid
lähteandmeid tõlgendades maailma mudeli. Kui mudel osutub sündmusi seletades
tõeseks, siis me kaldume mudelit ja selle elemente ja mõisteid käsitlema kui
reaalsust või absoluutset tõde.“ moodsa füüsika saavutustega. Maailm ei ole
selline kui ta näib, ehk maailma nägemises ei ole arusaamist reaalsusest kui
absoluutsest tõest, vaid on mitmeid erinevaid tõlgendusi, seletusi ja viise
kuidas mõista reaalsust. Elu esimestest päevades peale kohtub inimene paljude
erinevate tõlgendustega reaalsusest, mida temale vahendavad lähedased. Arengu
käigus omandab inimene võime tõlgendada maailma ja luua ning kujundada oma
isiklik arusaamine reaalsusest.
Järgnevalt püüame aru saada, kuidas inimene
eelpoolmainitud ülesandega toime tuleb.
Välise maailma ärritajate mõju meeleorganitele
(puudutus, nägemine, kuulmine, maitsmine ja haistmine)[6], kutsub esile
meeleelundites kas mehaaniliste või neurokeemiliste sündmuste ahelad ehk
afektid, mis omakorda tekitavad või aktiveerivad osalised ja fragmentaarsed
mälujäljed[7] ehk aistingud[8], millest konstrueeritakse nn. mentaalsed
esindused koos vastavate tunnetega[9].
Inimene näeb näiteks värve viisil
kuidas Isaac Newton valguse mõju kirjeldas. Valgus on värvitu, värvid on meie
aju poolt loodud konstruktsioonid. Erineva võnkesagedusega valguselained
kutsuvad vaatleja silma võrkkestal esile, erinevaid neurokeemiliste sündmuste
ahelaid, milledest omakorda moodustub sisemine mentaalne kujund (või kujundid),
mida kutsume värviks. Kuigi näeme õuna punasena, ei ole õuna aatomid punased.
Köögi seinad ei jää valgeks kui inimene lahkub köögist, köögi sein jääb endiselt
värvituks (kui täpselt eestikeelne sõna värvitu kirjeldab taju olemust). Värv
tekib vaid siis kui seina kattev aine ja inimese silma vahel tekib
suhe.
Kui inimene kuulab siis
helilained, mis jõuavad inimese väliskõrva ja kõrvatrumlitesse, kutsuvad esile
teatud mehhaaniliste ja neurokeemiliste sündmuste ahelad, mis kujundavad heli
mentaalseid esindusi.
Iiri filosoof George Berkeley küsis kord; kui puu
kukub metsas ja ei ole kedagi, kes seda kukkumist kuuleks, kas puu kukkumine
tekitab heli? Ei tekita, sest heli on inimese meeltes tekkiv mentaalne
esindus, mis tekib ajus vastusena õhus vibreerivatele molekulidele.
Heli eksisteerib vaid inimeste või muude elusolendite juuresolekul.
Nii on ka maitsmisega, kus pudingi
maitse sünnib inimese keelel, külmkapis oleval pudingil maitse
puudub.
Esemete või nähtuste omadused võivad taju
moonutada. Tajutavad objektid võivad inimestes tekitada erinevaid tundeid, mis
häirivad nähtuste täpset tajumist. Erinevuste tajumine seostub hirmuga,
samasugususe (samasuse) tajumine mõnuga. Inimese soov eelistada mõnu
ebameeldivale hirmutundele annab võimaluse uskumuste[10] kujunemiseks ja loob
soodsa kasvulava müstikale ja ebausule. Seal kus ebamäärasus on talumatu,
täidetakse teadmatus ebateaduse, oletuste ning väljamõeldistega (tulnukad, ufod,
erinevad konspiratsiooniteooriad).
Ümbritseva maailma tajumine toimub
ajaintervallide kaupa. Taju on protsess, kus tajutud esemete või
nähtuste võrdlemine toimub teatud ajavahemikele vastavalt. Kui inimene näeb
midagi, siis teatud aja jooksul tekkivale tundele järgneb tajutu mõistmine ehk
ratsionaalne arusaamine, millele järgneb taas uus taju, uus tunne ja uus
arusaamine. Hilisem taju on juba omakorda mõjutatud eelnevast
tajust. Võime tähele panna, et inimene tajub küll ümbritsevat maailma
antud ajahetkel kuid tunded ja arusaamised kirjeldavad juba juhtunud, ajas
möödunud sündmusi. Itaalia neuroteadlane Cozolino kirjeldab ümbritsevat
maailma tajuvat inimest kui autojuhti, kes juhib autot kasutades ainult
tagavaatepeegleid.
Aja pidevuse ja jätkuvuse tunde, mida inimene tajub
kui elus olemist, juured, asuvad inimese keha tajus ja ema poolt loodud hoidvas
keskkonnas. Suhtes emaga kohtuvad lapse subjektiivne sisemine aeg (hingamise
rütm, südame löögid jne) ja väline nn. inimese poolt loodud aeg (päev, nädal
jne.) ning ema aitab lapsel kohaneda ümbritseva maailmaga ühildades sisemise ja
välise aja kulu ehk teisisõnu aitab ema lapsel taluda aegade erinevusest
tulenevat frustratsiooni ja leppida sisemise aja valitsemise kaotusega.
Puudutuse ja pilgu kontakt ema ja lapse suhtes tagab lapsele aja jätkuvuse
tunde. Ema puudumine võib teatud juhtudel tekitada talumatu hirmu ja kaasa tuua
aja jätkuvuse kadumise. Aja kulg on väljaspool lapse kontrolli ja nii ka ema.
Kui kaob ema kaob ka habras võime luua ja avastada objekte (ümbritsevaid
inimesi) ning kaotust jääb kompenseerima kõikvõimsustunne. Häiritud
reaalsusetaju ehk võime konstrueerida adekvaatset pilti reaalsusest
komplitseerib suhteid ümbritsevate inimestega ning kui välise aja kulgu asendab
sisemise aja kulg on ka inimese elusolemise tunne kahjustatud.
Kõike mida inimene tajub, tajub ta
vastavalt oma tundeseisundile läbi isikupärase emotsionaalse värvingu,
mille kujunemine algas varajases suhtes esimese hooldajaga (reeglina ema) ning
jätkub läbi kogu elu. Tajutud aistingutele, tunnetele ja meeltes konstrueeritud
esindustele annavad tähendusi nii ema kui ka isa ja teised ümbritsevad
inimesed.[11] Esimese tähenduse teatud värvile või helile annavad lapsele ema ja
isa – ema liidab lapse tajule oma tundetähenduse ja sobiva sõna, isa aga õpetab
sõna erinevate tähenduste sisu ja sobiva kasutuse, siis hilisemas arengus
liituvad algsetele tähendustele läbi kogemustele üha uued ja uued elemendid.
Näiteks kui inimene on armunud, siis kogu ümbritsev maailm muudab oma värvi ja
tähendust tema jaoks. Nii on ka suhetega, emotsionaalne kogemus suhetest saab
tekkida ja areneda vaid suhetes, kusjuures eeltingimuseks on psühholoogilise
kontakti olemasolu inimeste vahel.
Võime seega väita, et ümbritsevas maailmas toime
tulemiseks konstrueerib inimene oma psüühikas sisemisi maailmu luues
individuaalse sisemise kujutluse välisest maailmast. Sisemises
psüühilises maailmas võib leida kujutlusi iseendast, kujutlusi teistest
inimestest, kujutlusi suhetest ja kujutlusi tunnetest nii iseenda, teiste
inimeste kui ka suhete kohta. Niisuguse nn. sisemise reaalsuse konstrueerimine
algab ja saab jätkuda vaid suhetes teiste inimestega. (Mapping the physical
world onto the mental world.) Vastavalt postmodernsele
mõtlemisele[12] on „…kogu teadmine (knowledge) kaasaarvatud
teaduslik teadmine, arvatud olema perspektiivne, mitte juurdekasvav (lisanduv)
konstrueeritud mitte avastatud, paratamatult tulenev (rooted) konkreetsest
ajaloo ja kultuuri keskkonnast, mitte ainulaadne (eriline) ja lisatav (lisanduv)
(additive), täielikult kontekstist tulenev, mitte universaalne ja
absoluutne.“ (S.Mitchell, „Hope and Dread“, 1993). Mitchell’i mõte on
oluline mõistmaks konstrueeritud teadmiste relatiivsust ja seda eriti kui tegu
on inimese ja inimsuhte kohta käivate teadmistega.
Sisemise kujutluse konstrueerimine välisest
maailmast, ei lähtu aga mitte alati eeldusest, et välist maailma ei eksisteeri,
vaid pigem käitub inimene vastavalt oma uskumustele maailma
kohta. Näiteks inimene, kes usub, et maailma loodusressursid on
lõputud, ei näe mingit vajadust rohelise mõtteviisi järele ning
vastavalt oma uskumustele ei ole ta võimeline nägema vigu
(mittevastavust reaalsusele) oma mõttekäigus. Ka teiste inimeste
iseloomustamine on vahendatud väljakujunenud stereotüüpidest, mis kujunevad
tajumise ja hindamise käigus (juba kuuekuune laps on võimeline tajuma inimese
näokuju). Stereotüüpe kasutavad inimesed vabalt ja mõtlematult, tehes
reaalsusele mittevastavaid järeldusi. Seda protsessi on täheldatud kuuendast
eluaastast alates, kus välimus otsustab, kes lastest on atraktiivne ja kes
mitte. Sageli on välimus ainsaks põhjuseks, miks mõnda last kiusama
hakatakse.
Uskumusi võib olla erinevaid, mõned neist kasulikud
mõned kahjulikud. Vaatleme näiteks kaht oletustele rajatud kognitiivset
järeldust ehk uskumust animistliku mõtlemise vallast inimese evolutsiooni
alguseaegadest – kahina põhjustest savanni rohus: millest vaid üks evolutsiooni
jätkamist võimaldas. Inimese vale positiivne eeldus oletab, et sahin rohus on
kiskja, kuid hiljem selgus, et see oli tuul. Inimene uskus midagi olevat
reaalne, mis seda aga ei olnud. Vastavalt valele negatiivsele eeldusele oletab
inimene, et sahin rohus on tuul, kuid hiljem selgus, et see oli saaki jahtiv
kiskja, kelle saagiks inimene sai. Inimene uskus ka siin, et midagi on reaalne,
mis seda aga ei olnud. Ekslik järeldus maksis, inimesele elu ja tema geenikood
jäi jätkamata. Võime jälgida kognitiivsete protsesside ehk mõtlemise arengut
läbi loodusliku valiku ning mõista, et ebausk ja maagiline mõtlemine ei ole
mitte viga, vaid õppiva aju loomulik protsess nii isendi kui liigi arengu
plaanis.
Tajude poolt determineeritud uskumuste muutmine
saab tekkida vaid olukorras, kus dissonants reaalsuse ja valede uskumuste vahel
on tekitanud kriisi, kus ei ole enam võimalik vältida tegelikkuse teadvustamist,
kuna vastasel korral maailm kaotaks oma tähenduse. Alles siis kui
inimene saab teadlikuks tegelikkusest ehk reaalsusest on ta võimeline vastu
võtma radikaalselt erinevaid ideid ja tajusid. Inimene korrigeerib aegajalt oma
arusaamisi, kuid ei tee seda meelsasti. Arusaamade muutumine muudab ka
inimese seesmist maailma, viies teda üha kaugemale lapsepõlvest ja lähemale nii
küpsusele kui ka surmale, mis vanemaks saades üha tõenäosemana tundub. Woody
Allen tuntud Ameerika filmilavastaja on öelnud tabavalt surmast: “Ma ei
karda surma, aga ma ei soovi olla kohal kui ta tuleb.“
Vastavalt psühhoanalüütilisele topograafilisele
teooriale[13] inimese psüühikast, eeldatakse psüühiliste protsesside pidevust
mitteteadvuses[14] ja katkendlikkust nii eelteadvuses kui ka teadvuses.
Kusjuures inimese jaoks on psüühiliste protsesside kulg teadvuses püsiv mitte
näiline. Näiline püsivus tagatakse uskumuste, mälestuste ja fantaasiatega.
Näiteks inimene, kes unustas oma vihavaenlase kirja posti panna ja kes ei
tunnista kirja saajat vihavaenlaseks võib seletada eksimust unustamisega.
Teadvuses toimuvate psüühiliste protsesside näilises oma mõistlikes piirides on
üks osa eneseregulatsiooni protsessist tasakaalu saavutamisel. Inimesel ongi
vaja aega ajalt elada fantaasiamaailmas, kuna lakkamatu loogiline kontakt
ümbritseva reaalsusega on sama talumatu kui ainult fantaasiamaailmas
elamine.
Need konstrueeritud sisemised psüühilised
maailmad võivad olla inimestel erinevad ning on suuremal või väiksemal
määral vastavuses ümbritseva reaalsusega, mis loodetavasti on olemas. Reaalsus
ehk tõelisus tekib alles siis kui inimene uskumuste ja fantaasiate kõrval ka
tõelisust tajub ja tunnetab. Ellu jäävad ja rahul ning õnnelikud on eelkõige
need inimesed, kes tajuvad paremini piiri või erinevust sisemise ja välise
maailma vahel ja suudavad seda erinevust ka püsivalt ja mõistlikult
säilitada.
Tasub mõelda, kuidas reaalsuse eristamise
viis mõjutab meie elu. Näiteks kui meie kõrvalt kaob lähedane inimene,
siis võime küsida kellest või millest me puudust tunneme, kas teisest inimesest
kui isiksusest, kellega meil oli meeldiv koos olla, tunnetest mida see teine
inimene on meis äratanud või mingitest tunnetes, mis seostuvad ainult meie enda
heaoluga. Emotsionaalselt küps inimene tunneb puudust ilmselt nii oma tunnete
kaotusest seoses teise inimesega kui ka suhtest selle inimesega, mille käigus
tunded tekkisid ja sellest inimesest endast, kellega tal oli hea koos olla.
Niisugune taju võimaldab tunnistada kaotust ja leinata
kaotatut, et seejärel uuel viisil eluga edasi minna. Neurootiline inimene võib
aga jääda puudust tundma ainult oma tunde kaotusest, mida teine
inimene temas äratas. Niisuguses olukorras võib alguse saada melanhoolia või
depressioon. Nartsissistlik inimene on ilmselt äärmiselt häiritud ja vihane,
kuna on kaotanud ühe oma imetlejatest, olukord, mis suure tõenäosusega ainult
süvendab nartsissistlikku häiret.
Siinkohal võiks tuua näite patsifistist[15],
kes oma rahuarmastust propageerivate ideede eest on valmis minema verisesse
võitlusesse teisitimõtlejatega. Näide ei iseloomusta patsifismi kui
maailmavaadet, vaid ainult inimest, kellele samastumine rahuarmastavate
põhimõtetega on vajalik ainult iseenda vägivaldsete soovide varjamiseks ning
ajutise tasakaalu loomiseks. Samastumise abil loodud tasakaal on habras ja
haavatav igasuguste vägivalla ilmingute poolt, mis tekitavad temas talumatu
ärevuse. Samastumine patsifismiga on andnud nüüd talle võimaluse oma sisemises
maailmas paiknevad, tema enda poolt valitsemist vajavad agressiivsed tunded,
milliste valitsemisega ta toime ei tule, välisesse maailma projekteerida. Kuna
alati on kergem valitseda midagi konkreetset ja välises maailmas eksisteerivat,
astub nüüd võitlusesse, ümbritsevas maailmas asuva agressiooni vastu, mis aitab
tal säilitada habrast sisemist tasakaalu. Patsifist on kaotanud piiri
seesmise psüühilise maailma ja välise reaalsuse vahel, kuna valitsemata
agressiivsus on häirinud oluliselt tema kognitiivseid võimeid, mistõttu piisav
arusaamine iseendast ja ümbritsevast maailmast on ebapiisav, et tulemuslikult
toime tulla ja oma põhimõtete eest sobival viisil seista.
Näide suhete vallast. Jaan paneb kõik oma
fantaasias naiste kohta käivad kujutlused Mari peale ehk projektsioon kui
kaitsemehhanism (kogu oma naiselik pool välja) ja armub Marisse. Armumine jääb
vastuseta ja suhet ei kujune. Aasta hiljem kohtub Jaan Mariga ja imestab, et
kuigi Mari näeb välja sama moodi kui aasta tagasi ei tekita ta Jaanis mingeid
tundeid enam. Jaan on õppinud vahepeal eristama oma tundeid ja välist reaalsust,
tõmmates piiri oma fantaasiate ja välises reaalsuses olevate naiste vahele.
Tulevikus leiab Jaan tõenäoliselt naise, kes enam vähem vastab tema
fantaasiatele, kellesse ta armub ja kellega tal tänu paremale reaalsuse ja
fantaasia eristamisele ka püsivam suhe tekib. Eeldusel, et Mari samal viisil
Jaani tajub.
2.B. Kuidas jõuab inimene reaalsuse
juurde
Reaalsus tuleb inimeseni deprivatsiooni[16]
ehk ilmajäämise/ilmaolemise tunde kaudu. Kui imik saab süüa on
tal hea olla, ta mõnuleb nartsissistlikus tundes, kui aga süüa ei saa, siis imik
tajub tühja kõhu kaudu reaalsust, ning otsib siis instinktiivselt ema rinda, et
saada nii lohutust kui ka süüa. Mõnutunne täis kõhust viib eemale reaalsusest,
kõhutühjus aga reaalsuse juurde tagasi. Sensoorsed elamused ehk varajased tajud
(meelte kogemused) on alul meeltes osalised ja fragmentaarsed ning vajavad ema
tähenduste loomiseks. Varajases kontaktis ema ja lapse vahel, kus kehaline
minatunne tekib piisavalt hea ema korral puudutus kontaktis emaga, ema imetleva
pilgu all, on lapse puudutus ja nägemistaju eristamatud. Lapse varajasem
psüühiline kogemus sünnib olukorras, kus kehakontakt ja pilgu suhe on
lahutamatult koos.[17] Ka piisavalt hea ema on aga lapse juurest ajuti eemal ja
lapsel tuleb tunda ka tühja kõhu tunnet, mil fantaasia toidust võib ajuti last
lohutada.[18] Fantaasia toidab siiski vaid piiratud aja ning ilma reaalse
toiduta ei ole võimalik ellu jääda. Inimese algne suhe maailmaga on
nartsissistlik[19], kuid selles suhtes on inimene üksinda, teine inimene sellese
suhtesse võrdse partnerina veel ei mahu.[20] Teine inimene on vajalik vaid
põhiliste vajaduste rahuldamiseks. Nartsissistlik suhe kaitseb last eraldumise
ehk separatsiooni eest esmasest hooldajast, deprivatsiooni ja reaalsuse karmi
tõdemise eest, asendades sageli reaalsuse illusiooni ja fantaasiaga niikaua kui
see on võimalik või võimaldatud teise inimese poolt. Järkjärguline loobumine
nartsissistlikust suhtest maailmaga toimub vastavalt lapse vajaduste
rahuldamisele kooskõlas reaalsuse poolt pakutule. Niisugune olukord, kus lapsel
tuleb leppida alati vähemaga kui ta oma fantaasiates on ette kujutanud, tekitab
pinget ning frustratsiooni, mille talumiseks on oluline esmase hooldaja poolne
mõistmine ja toetus ehk hoidev keskkond.
Inimese psüühilise struktuuri[21]
kujunemise fundamentaalne moment seisneb objekti[22] korduvas kaotuses, mille
käigus tekib ja kujuneb iga kord uut moodi suhe reaalsusega.
[23] Arengu käigus vastavad konstrueeritud sisemised kujutlused üha
enam reaalsusele ja fantaasiale rajatud kujutlused taanduvad vaimse tegevuse
loovuse maailma.
Võime kokkuvõtvalt öelda, et reaalsus tekib alles
siis kui inimene seda on koos teise inimesega tajunud ja tunnetanud. Samas võime
küsida, et kui me nii isikupäraselt konstrueerime oma arusaamisi ümbritsevast
maailmast ja kui need arusaamised nii erinevad on, kuidas on võimalik siis üldse
teineteist mõista.
2.C. Kuidas inimene mõistab (mõtlemine)
iseennast ja ümbritsevad maailma
Inimene tajub ümbritsevat maailma läbi
meeleelundite, konstrueerides osaliste ja katkendlike mälujälgede alusel oma
arusaamise maailmast, KUID MÕISTAB MAAILMA KASUTADES MÕTLEMISES SÕNU
või mõnda muud abstraktset väljendusviisi - muusikat, matemaatikat,
kunsti jne.
Meelte poolt tajutu tekitab inimeses erinevaid
tundeid ning tunnetega seotud phantaasiaid[24] ja fantaasiaid, mis omakorda
arenevad läbi reaalse maailma tundmaõppimise mõteteks, mis omakorda läbi korduva
reaalsuses testimise arenevad teadmisteks[25]. Mida enam teadmisi seda enam võib
inimene usaldada oma intuitsiooni ning toetuda oma mõtlemisele, et ümbritseva
maailmaga rahuldavalt toime tulla. Fantaasia ja mõtte üheaegne ja vastastikune
kooseksisteerimine inimese psüühikas[26] võimaldab toime tulla ümbritsevast
maailmast tulenevate pingetega, olles sobivalt reaalne ja sobivalt ebareaalne.
Inimese võimet sõnastada oma tundeid on nimetanud inglise psühhoanalüütik
Wilfred Bion psühhoanalüütiliseks funktsiooniks, mis on
eksisteerinud alates hetkest, mil inimene abstraktseid väljendusviise kasutama
hakkas.[27] Mõtlemine[28] seostub võimetega organiseerida ja korrastada
mentaalset materjali, formuleerida tähendusi ja mõista, ning struktureerida ja
klassifitseerida mõistetud mentaalset materjali.
Sõnad on samas alati
kultuurikesksed, ning seletavad kirjeldavad vaimseid nähtusi läbi
kultuuri eripära. Näiteks inglise keelne sõna to depend tähendab
samaaegselt sõltuma kui ka usaldama. Eesti keeles tähendab to depend
ainult sõltuma või siis olenema. Eesti keele sõna sõltuvus ei sisalda usaldust,
jääb alles ainult sõltuvus. Näiteks inglise keelne sõna to contain, mis
Bioni sõnul kirjeldab tegevust, kus ema aitab lapsel toime tulla primitiivse
ärevusega, võttes selle tunde endasse containing'it ja annab selle
valitsetud tunde lapsele tagasi. Eesti keelne tõlge on tagasi hoidma,
ohjeldama või vaos hoidma. Eelpool mainitud sõnad
kirjeldavad pigem hobusega toime tulemist, mitte aga lapse tunnetega tegelemist.
Kes on hobusega kartuleid mullanud või kartuli vagu kündnud teab käsklusi, mida
hobusele antakse ja mida hobune ka mõistab; „Tagasi“ ja „Vaole“. Ohjad, millega
hobust juhitakse seostuvad sõnadega ohjama, ohjeldamatu, ohjes
hoidma.
Sõnad on ka inimese mõtlemise arengu
kajastajad nii ontogeneetilises[29] kui ka fülogeneetilises[30]
plaanis. Varasema mõtlemise ambivalentsus ehk kahetähenduslikkus, kajastub ka
keeles, kus sõna võib omada kaht vastandlikku tähendust või olla
mitmetähenduslik. Saksa keele sõna das Gift tähendab mürki kuid sama
sõna gift inglise keeles hoopis kingitust. Saksa keele sõna Stumm,
mis tähendab tumm eesti keeles, on sarnane saksa keele sõnale
Stimme ehk heli või hääl. Inglise keelne sõna want
ehk tahtma, tuleneb vana norra keelest sõnast vant, mis
tähendab puudub. Ladina keele sõna altus tähendab nii
kõrget kui ka sügavat. Sacher aga nii püha kui ka
neetud. Inglise keele sõna lock tuleneb saksakeele sõnast
Lücke või Loch, mis tähendab ava. Inglise keele sõna
geld tähendab kohitsema. Sõna teine tähendus vana-inglise
keeles on yield ehk saak. Saksa keele sõna Geld on
eesti keeles raha kui sõna saak abstraktne väljendusvorm.
Saksa keele sõna Shuld tähendab nii võlga kui ka
süüd. Pulm on eesti keeles rõõmus sündmus, pulma aga
on sõna, mis soome keeles tähendab õnnetust.
Võib küsida, miks sõnade tähendus siis nii
oluline võiks olla. Aga seepärast, et sõnad kujundavad nii inimese
arusaamasid kui ka käitumist (näiteks raamat Lakoff ja Johnson „Metaphors we
live by“, kus kirjeldatakse, mil määral inimese tundeelu on määratletud
metafooride poolt; „Aeg on raha“ versus „Aeg on kui voolav jõgi“.) Tunnete
mõistmise ning sõnastamise võimet nimetatakse psühhoanalüütilise
mõtlemises SÜMBOLISEERIMISVÕIMEKS.
Sümboliseerimisprotsessi eesmärgiks
on eristada sümbol sümboliseeritust. Sümboliseerimisvõime iseloomustab
inimese psüühika arenevat ja laienevat võimekust, luua ja korrastada inimese
sisemiste soovide ja vajaduste ning välise maailma ootuste ja nõudmiste vaheline
tasakaal ehk luua piisavalt mõistev kontakt ümbritseva
reaalsusega.
Näiteks kui inimene on leidnud sõnad või muud
sümboolsed tähendused oma seksuaalsete või agressiivsete tungide teadvustamiseks
siis tekib ka kolm võimalust nende tungide käsitlemiseks,
millest esimene kirjeldab võimetust sümboliseerida teatud mentaalseid nähtusi,
viimased kaks aga kaht eri viisi mentaalse materjali sümboliseerimiseks. Esiteks
tõrjutakse näiteks teatud osa seksuaalsete tungidega seotud soovidest,
fantaasiatest, tunnetest mitteteadvusesse (siia alla kuulub peamiselt see osa
lapseea seksuaalsusega seonduv, mida ei õnnestunud psüühilisse maailma
integreerida). Teiseks näiteks seksuaalsus, mis on teadvustatud ja integreeritud
inimese psüühilisse maailma ning tagab rahuldusttoova seksuaalelu). Kolmandaks
näiteks need seksuaalsed tungid, mis on sublimeeritud[31] erinevatesse
loovatesse tegevustesse nii kui näiteks maalimine, musitseerimine,
filosofeerimine jne.
Kuigi mõtlemine ja sümboliseerimisvõime on olulised
ümbritsevas maailmas toimetulemiseks siis viimaste aastate neuroteaduse uuringud
viitavad tõsiasjale, et oma otsused teeb inimene tulenevalt
tunnetest ning ratsionaalne mõtlemine vaid seletab toimunud
reageeringuid.
Vaatleme näiteks inimese näo äratundmise
protsessi. Teist inimest kohates tajume tema nägu esmalt emotsionaalses
plaanis. Esmane emotsionaalne taju (tekib teatud aju piirkonnas) hõlmab endas
inimese kõik mälule antud hetkel kättesaadavad eelnevad emotsionaalsed kogemused
mis seostuvad teiste inimeste nägudega. Olenevalt eelnevatest suhetest ning
konkreetselt inimesest, keda antud hetkel tajume, (võõras, tuttav või lähedane),
tekib 14 millisekundi (NB 14 tuhandikku sekundit) jooksul teatud
tundereaktsioon. Tundereaktsioon seostub tajutud inimesega kas vähemal või
suuremal määral olenevalt tajuja võimest reaalsuse tajumise võimest antud
ajahetkel. Ärevuse ja pinge olukorras ei pruugi tekkinud reageering vastatagi
tegelikkusele. Teises aju piirkonnas tekkiv ratsionaalne arusaamine, ehk näo
äratundmine ja tuvastamine, mis tugineb mõtlemisele ja võtab aega 400-500-600
millisekundit ehk ligikaudu pool sekundit. Kui selle aja jooksul inimene ei ole
võimeline nägu tuvastama, siis on unustamiseks ilmselt mingid mitteteadvuslikud
põhjused, mille tõttu inimest ei mäletata (Näide: mitteteadlik viha või kadedus,
mille tõttu inimese nägu ei meenu).
Arengulises (fülogenees) plaanis võib
sümboliseerimisvõime olla vägagi erinev. Millisel viisil leiab inimene
oma tunnetele sõnu, mida leitud sõnad inimesele tähendavad ja milliseid sõnu
inimene oma tunnete kirjeldamiseks kasutab võib olla väga erinev[32].
Psühhoanalüütiline mõtlemine eristab kolme reaalsusest arusaamise
viisi:
Varase inimühiskonna (nii kui ka lapseea)
mõtlemist iseloomustab animism, koos kõikvõimsusetunde ja maagilise
mõtlemisega, mida oli inimesele vaja, et toime tulla abituse ja abitusest
tuleneva vihaga. Animistlik mõtlemine ei eristanud selgepiiriliselt elusat ja
eluta maailma teineteisest. Abstraktsed sõnad mitte ainult ei kirjelda
konkreetset maailma, moodustavad konkreetse maailma, kus sõna on tegu ja kus
sõna võib tappa. Nii võis traditsioonilise kultuuri esindaja, kes oli
kogemata tabu[33] rikkunud lihtsalt surra kui karistus keelust üleastumise eest
oli surm. Näite leiame ka Balti keti videolt, kus võimsad eesti naised laususid,
et kui vaja tõmbame Moskvale ka keti ümber! Ja seda olukorras, kus riikliku
vägivalla oht oli äärmiselt reaalne. Animismist tulenevale ebausule ja
maagilisele mõtlemisele, on iseloomulik eeldus, et kõik ümbritsevas maailmas on
reaalne ja oluline. Niisugune moonutus ümbritseva maailma interpreteerimises oli
inimesele eluliselt vajalik evolutsioonilises plaanis, et toime tulla nappide
vaimsete ressurssidega keerulises ja ohtlikus elus. Animismi iseloomustab ka
tootem[34] kui üleminekunähtus animistlikult mõtlemiselt religioossele.
Tootemiga seotud suhtele on iseloomulik ambivalentsete tunnete ülekandmine
konkreetsele. Nii näiteks on soome-ugri kultuuri üks tootemloomi karu, kes oli
puutumatu (armastustunne) ja kelle tapmine (vihatunne), võis toimuda ainult
teatud kombestiku raamides. Kaasaegse Ameerika tootemloom näiteks on kalkun,
keda süüakse rituaalsel Tänupühal.
Sotsiaalse elu areng viis inimühiskonna
peatselt religioosse mõtlemise ehk religiooni juurde, kuna teadmatus
loodusnähtuste olemusest sundis inimesi välja mõtlema jumalad, kes juhivad
inimese elu. Kõikvõimsustunne ja maagia antakse vabatahtlikult üle
institutsioonile ehk kirikule või religioossele liidrile, nii kui laps oli enne
omistanud kõikvõimsusetunde erinevad aspektid, mõista seoseid põhjuse ja
tagajärje vahel, olla hea ja armas lapse jaoks kui vaja ning muuta ümbritsevat
maailma, täiskasvanule. Meenutan teile näiteks tuntud karikaturisti Heinz Valku
hüüdlauset Laulva revolutsiooni aegadest, et „Me võidame niikuinii!” Kui Valk
nii juba ütles, siis nii saabki see ka kindlasti nii olema.
Ühiskond kasutab nüüd loitsimist, manamist,
palvetamist või muud maagilist keelt, et kutsuda appi täiskasvanu autoritaarseid
figuure (mitteteadvuse plaanis vanemad), kellele tuleb ülialandlikult alluda.
Religiooni mõjujõud annab tunnistust inimese abitusest, temast määratult suurema
ja tugevama jõu ees ümbritsevas maailmas.
Maailma mõistmise küpsemale viisile on
omane teaduslik mõtlemine, kus ümbritseva maailmaga kohanemiseks
kasutatakse lisaks tunnetele ka loogilist mõtlemist, et eristada sisemist
psüühilist maailma välisest objektiivsest reaalsusest, kus võetakse arvesse
reaalsed võimalused, rakendatakse reaalsed jõud (kujundlikult siis eesti keeles
– teaduslik mõtlemine rakendatakse kui hobune vankri ette, kus siis inimese
vaimujõud on kui hobusejõud, mis vankrit (rege) edasi veab, reaalsete tulemuste
saavutamiseks.
Ontogeneetilise arengu
plaanis võime eristada sümboliseerimisprotsessis kahte faasi.
Diaadilist (duaalset) faasi, kus tähendused suhtlemises on kujundatud ema ja
lapse kui diaadi kahel, ja Oidipaalset[35] faasi, kus triaadiline suhe ema – isa
– laps loob võimaluse tähenduste struktureerimiseks ja
klassifitseerimiseks.
Inimese esimene suhe on ema või hooldajaga. Selline
suhe ema ja lapse vahel on kahe inimese diaadiline suhe, kus
laps taotleb oma vajaduste absoluutset rahuldamist. Suhtlemine diaadis toimub
tunnete tasandil. Helid on eelkõige häälitsused, pildid tähenduseta visuaalsed
kujundid. Sõnad, mis ema ja lapse suhtesse ilmuvad ja omandavad tähendusi vaid
tundeplaanis. Arusaamine suhte olemusest ja võimalustest suhtes piirdub vaid
kahe inimese suhtega, kus üks on teise teenistuses. Kui niisugune arusaamine
suhetest on täiskasvanute maailmas, võib äärmuslikel juhtudel olla näiteks
meeste impotentsuse põhjuseks, seda olukorras, kus seksuaalselt atraktiivne
naine seostub psüühilises plaanis emaga, kellega seksuaalvahekord ei ole
lubatud.[36]
Laps väljub duaalsest suhtest kui ta on saavutanud
psühholoogilise iseseisvuse, mis tavaliselt leiab aset kolmanda eluaasta lõpul
(juhul kui iseseisvus saavutatakse) ja mil on tekkinud püsiv sisemine kujutlus
endast, teistest inimestest ja arusaamine suhetest. Esimene eraldumine esimesest
armastusobjektist toimub siis kui ema või hooldaja ja laps saavad kogetud lapse
ja ema poolt kui eraldiseisvad ja iseseisvad. Iseendaks saamise ja eraldumise
protsessi nimetatakse ka psühholoogiliseks sündimiseks.[37]
Oidipaalne suhe loob
olukorra, kus sõnad saavad uue tähenduse, mis kirjeldab ümbritsevat maailma tema
mitmetähenduslikus ratsionaalsuses. Kolme liikme olemasolu suhtes teeb
võimalikuks mõistete klassifitseerimise, kuna on olemas alus ja kaks nähtust
mida klassifitseerida (näiteks alus on ema ja selle põhjal saab defineerida
erinevaid tähendusi nii lapse kui ka isa kohta). Seksuaalsed tunded leiavad
oidipaalses olukorras sõnad, mis ühendavad uuel viisil sisemise psüühilise ja
välise maailma reaalsuse. Tekib terve täiskasvanulik paarisuhe ja mõnu ning
naudingu võime genitaalsest seksuaalsusest, kus konkreetne kehaline seksuaalsus
on saanud vaimse tundesisu. Üks oidipaalsetest tunnetest on
armukadedus, mis erineb kadedusest. Inglise keeles on armukadedus
jealousy (emulation) kui talumatus rivaliteedi ja truudusemurdmisega seoses
kadedus aga envy (askance) kui kõõrdi ja viltu vaatama millelegi, mida
endal ei ole. Eesti keele sõna armukadedus ei kirjelda inimese
oidipaalset meeleseisundit, kus pinge tuleneb armukolmnurgaga seotud tunnetest.
Pigem on tegu diaadilisele suhtele omase tundega ehk kadedusega, kus laps
kadestab ema sest emal on midagi, mida lapsel ei ole aga mida ta väga ihaldab
(näiteks ema rindasid).
Oidipaalne suhe vajab rääkimist armastusest ja
seksuaalsusest, vajab uue tähendusega sõnu, kuna sõnad on lisaks
mitteverbaalsele keelele, nüüd uut laadi suhtes oluliseks suhtlemisvahendiks,
mis eristab diaadilise suhte oidipaalsest. Kui partnerid ei räägi siis võib ka
olemuselt oidipaalne suhe omandada diaadilise suhte kvaliteedi kuni
regresseerumiseni oidipaalsest suhtest diaadilisse suhtesse. Armastusest ja
seksist on vaja rääkida teisel viisil kuis seda tehti diaadilises suhtes, et
tunda end mehe või naisena mitte ema ja pojana ehk isa ja tütrena. Vaikivad
eesti mehed ja naised oma õnnetutes suhetes on muutunud diaadilise maailma
sõltuvussuhete kurbadeks tunnistajateks ja tegelikeks osalisteks.
Häireid
sümboliseerimisprotsessis võib käsitleda mitmel viisil. Äärmuslikul
juhul võib kahjustus viia olukorda, kus inimene on kui monaadiline keha, kes on
sulgunud mitteverbaalsesse maailma, võimetu leidma sõnu, et konstrueerida
narratiive, mis vabastaks neid eksistentsi konkreetsusest (keha ainult ühele) ja
viiks suhtlemise diaadilise keha pole (keha kahele), nii kui see lapse ja ema
vahelises alguses ka toimus. Mõningatel juhtudel aga on eraldumine ema keha
tasandil mingil põhjusel takistatud, ja sõltuvuse prototüüp ema ja lapse esmane
kehaline ühtekuuluvus, jäänud valitsevaks seisundiks ning takistuseks lapse
edasises arengud sümboliseerimisprotsessi alguse poole. Kliiniliselt nimetatakse
võimetust väljendada oma mõtteid sõnades või võimetus mõista teiste kirjalikke
ja suulisi mõtteid afaasiaks. Afaasia põhjuseks võivad olla nii orgaanilised aju
kahjustused kui ka geneetilise, psühholoogilised või keskkonna mõjudest
tulenevad põhjused.
Psühhoanalüütilise plaanis võib kirjeldada nelja
sümboliseerimise häiret, mil sümbol kui selline ei ole inimesele
eneseväljendustes kättesaadav: -sümbol on tekkinud kuid mingil põhjusel
mitteteadvusesse väljatõrjutud; -sümbol on tekkinud, kui moonutatuna
eelteadvusesse tõrjutud; -sümbol ei ole tekkinud, kuna suhe vanemaga ei taganud
vajalikke tingimusi sümboli tekkimiseks ja kujunemiseks; -sümbol on tekkinud,
kuid trauma poolt purustatud.
2.D.
Eneseregulatsioon[38]
Inimese ajutegevuse laiem eesmärk on toime tulla
ümbritsevas keskkonnas. Kui mingil põhjusel on ümbritsev keskkond tajutud
ohtlikuna ja tekib ärevus ning frustratsioon siis on aju ülesanne tekkinud
olukord lahendada. Aju ei saa olla iseenesest mingi toimiv mehhanism või juhtiv
keskus, need on aju erinevad funktsioonid, mis moodustavad keerulise
eneseregulatsiooni süsteemi, mille eesmärgiks on tagada organismi kui terviku
tasakaal[39].
Eneseregulatsiooniprotsessil on kaks külge. Esiteks
- kehas sündinud ja meeltesse saabunud stiimulite muundumine alul somaatiliseks
erutuseks ja hiljem psüühilisteks esindusteks. Teiseks – meeltes konstrueeritud
esinduste funktsioon, frustratsiooni olukorra muutmisel, nende meeltes asuvate
esinduste omavahelise suhtlemise abil. Frustratsiooni olukord sunnib meenutama
möödunud toimetulemise viise, mis kujutab endast sisemiste esinduste
konstrueerimise protsessi, kus osalised ja fragmentaarsed mälujäljed on aluseks
kognitiivsetele protsessidele, mis viivad möödunud sündmuste mäletamise
kogemiseni. Näiteks kas mälestus sõprade toetusest või ema hoolitsusest
lapseeas.
Sünnist alates (teatud määral ka sünnieelselt) on
lapse kohanemine ümbritseva maailmaga sõltuvuses suhtest emaga, mille kaudu
toimub lapse läbielamuste korrastamine. Kõige põhilisemal füüsilisel tasandil
tuleb lapsel oma regulatiivsed süsteemid (näiteks, hingamine ja seedimine)
kohandada välise maailmaga ning ema on see inimene, kes toetab last
ellujäämiseks vajaliku psühholoogilise tasakaalu loomisel.
Kokkuvõtvalt: Eneseregulatsioon
tähendab lapseea mitteteadlikest soovidest tulenevate vastuoluliste afektide ja
tunnete vahel tasakaalu loomist ehk ambivalentsusega[40] toimetulemist, mis
leiab aset tunnete teadvustamise ja sümboliseerimise tulemusena nn.
psühhoanalüütilise funktsiooni rakendamisel.
___________
[1] Patsient (ingl.k. patient inimene kes on
võimeline oma kannatusi kaebusteta taluma).
[2] Homöostaas: bioloogiliste ja küberneetiliste
süsteemide võime säilitada neis toimuvate protsesside tasakaalu ning vältida
süsteemi põhiomaduste kõrvalekallet (näiteks haigus, meeltesegadus, joove).
Inimese puhul on tegu süsteemiga, milles on vaja tasakaalu nii keha ja psüühika
vahel, kui ka süsteemi eri osades. Keha ja psüühikat võib vaadelda kui
alasüsteeme, milles keha kui süsteemi ülesanne on tagada kehaliste tegevuste
(vereringe, hingamine, seedimine, närvisüsteemi tegevus) toimimine, ning
psüühika kui süsteemi ülesanne on tagada tundeelu (ambivalentsuse talumine) ja
mõtlemisvõime (loogiline ja reaalsusest lähtuv) toimimine.
[3] Psüühika: Teadvusega seotud nähtuste kogum,
inimestel ja loomadel peaaju funktsioonidega seotud objektiivse tegelikkuse
kogemise võime ning võime selle järgi oma käitumist muuta. Psüühika kui vaimu-
ja hingeeluga seotud nähtused on tajud, aistingud, tunded (üldistatult
emotsioonid), fantaasiad (väljamõeldised), kujutlused (kaemuslikud pildid varem
tajutust), uskumused, mälestused, sõnad.
[4] Eesti keeles tähistab tajumise võimet sõna
meel, millel on erinevaid väljendusvorme 163 väljendit. Taju
võib defineerida kui esemete ja nähtuste vahetut peegeldust
teadvuses.
[5] Metafüüsika: Filosoofia osa, mis hõlmab
spekulatiivse õpetuse kogemusvälisest tegelikkusest.
[6] Lisaks meeleorganitele tunnetab inimene ka oma
keha läbi sisemiste tajude: tasakaal, võime tunda, mis toimub inimese kehas
(liblikad kõhus, südamelöögid, hingamine, värinad, lihasvalud) ja
propriotseptsioon (süvatundlikkus), mille abil suudab inimene lokaliseerida
kehaosade asendit ruumis (inimene suudab kõndida ilma, et ta vaataks oma
jalgadele). Inimese esmane eneseesinduse vorm, keha ego kujuneb
propriotseptsiooni-, valu- ja mõnu aistingute ning meelelist tunnete alusel. Ego
võtab oma funktsioneerimise aluseks varasemad keha toimimisviisid. Näiteks
introjektsioon mentaalses plaanis on oma olemuse saanud suhuvõtmisest kehalises
plaanis, projektsioon aga väljasülitamisest.
[7] Antud juhul on tegemist sensoorse
mäluga, kus paikneb materjal mida inimene tajub mitte kauem kui ½
sekundit. Sensoorses mälus paiknev informatsioon transformeerub
lühimälus uueks materjaliks, mis püsib mälus mõnest
sekundist kuni minutini. Eksimused tajus toovad kaasa sensoorse mälu kaudu ka
lühimälu moonutused. Läbi kordamise ja harjutamise transformeerub lühimälus
paiknev materjal pikaajalisse mällu, mis on ulatuslikum ja
püsivam materjali säilituskoht.
[8] Aisting: Esemete ja nähtuste üksikomaduste
meeleline peegeldus.
[9] Tunne (tundmus, tundeelamus,
emotsioon): Kehast endast pärinevate ärritajate (sensorimotoorsetest kogemustest
lähtuv) mõjul tekkiv aisting, mida tuntakse läbielatava suhtumise korral
ümbritsevasse või iseendasse. Eesti keeles on 115 sõna, mis liitub sõnaga tunne,
näiteks ahistustunne. Ingliskeelne sõna feeling tähendab esimeses tähenduses
puudutuse tajumisest tulenevat tunnet. Sarnased mõisted eesti keeles on
emotsioon – (lühiajaline) tundeelamus, tundmus (hirm, viha,
rõõm), mis on seotud muudatustega siseelundite tegevuses ja
väljendusliigutustega ja afekt – mööduv, tugev erutus või elamus, tundepuhang
(raev).
[10] Uskumus: usundiline arvamus, sageli esinev
maagilises mõtlemises ja ebausus.
[11] Mõelge näiteks tähenduste erinevusi sõnades
ema, sõna mille tähendus on sündinud emotsionaalses ema-laps suhtes ja
pluviomeeter (sadememõõtur), sõna mille tähendust tõenäoliselt enamus
meist ei tea ning mille tähendus on kindlasti sündinud ratsionaalses suhtes isa
või kellegi teise inimesega.
[12] Postmodernism: Vaade filosoofias, kus
leitakse, et ei ole enam absoluutset filosoofilist tõde ega objektiivsust, kõik
on vaid tõlgendused.
[13] Topograafiline teooria: Psühhoanalüütiline
arusaam, millele vastavalt inimese psüühikat võib kaardistada kolme piirkonnana-
mitteteadvus, eelteadvus ja teadvus.
[14] Mitteteadvus: Piirkond inimese psüühikas
vastavalt topograafilisele teooriale, kus paikneb inimese poolt teadvustamata
mentaalne materjal. Endogeenne seksuaalsus ehk sisemise tekkega seksuaalsus,
koos seksuaalsete instinktide poolt tekitatud soovide ja fantaasiatega, mis on
seotud Oidipaalse konfliktiga on omakorda mitteteadvuse fantaasiaelu
organisaatorid.
[15] Patsifism: Maailmavaateline seisukoht, mis
eitab igasuguseis sõdu, taunib neid kõlbelisest seisukohast ja propageerib rahu
säilitamise passiivseid vahendeid.
[16] Deprivatsioon: Koosluse ökoloogilise
stabiilsuse minetamine koosseisu lihtsustumise tõttu, ehk olulistest
tajukogemustest ilmajäämine.
[17] Mõtte juured on Wilfred Bion’i arvates
olukorras, kus lapse kaasasündinud, ettemoodustatud kujutlus langeb kokku
asjakohase tundeelamusega (nii kui käsi libiseb sobivasse kindasse, nii haarab
laps suhu ema rinnanibu). Kaasasündinud ja ettemoodustatud kujutluse prototüüp
on ema rind, nii hea rind mis toidab last kui ka halb rind kui ema on eemal.
Kujutluse kokkulangemine asjakohase tundeelamusega (sense impressions) sõltub
nii lapse võimest taluda frustratsiooni (leppida kaotusega) kui ka keskkonna
võimest hoida seda frustratsiooni lapse jaoks talutavates piirides (luua hoidev
keskkond ja konteiner tunnete jaoks).
[18] Küsimus siin ei ole loomulikult ainult toidus
ja söömises. Lapse suhe ema rinnaga on tähtis (oluline, otsustav), kuna olles
tulevaste armastussuhete prototüüp, loob aluse inimese tulevastele intiimsetele,
emotsionaalsetele ja seksuaalsetele suhetele.
[19] Nartsissism: Meeleseisund, mis on omane lapse
varajasele arengule, mida iseloomustab keskendumine ainult iseenda vajadustele,
soovidele ja tahtmistele.
[20] Andre Greeni sõnul on inimese psüühika esmane
funktsioon, luua läbi samastumise objekte oma psüühilisse maailma. Oluline ei
ole mitte ainult suhtlemine objektidega vaid nende loomine suhtlemise
abil.
[21] Psüühiline struktuur: Abstraktsioon inimese
psüühika struktureerimise kirjeldamiseks. Psühhoanalüütilises mõistes psüühika
organiseerimise alus ja võimekus, millel on arenev ja kasvav kvaliteet.
[22] Objekt: Mõiste psühhoanalüütilises teoorias,
kus „objekt“ tähendab subjekti ehk partnerit, kellega seostuvad nii seksuaalsed
(armastus) kui ka agressiivsed (viha) tunded.
[23] Mõtted arenevad reaalsuse testimise kaudu
teadmisteks, et säilitada pinget ja lükata rahuldust edasi. Fantaasia ja mõte
koos võimaldavad psüühikal taluda pinget ilma kohese mahalaadimiseta. Kui
frustratsioon on väga tugev või lapse võime hoida fantaasiat (mängus vahetab
laps reaalse objekti fantaasia vastu ehk nukk on beebi), laaditakse tungid maha
motoorselt, sageli koos ebaküpse ego disintegratsiooniga.
[24] Phantaasia (vanakreeka
keeles): Mitteteadvusega seotud väljamõeldised, peamiselt
kujundlikud.
[25] Teadmised paiknevad pikaajalises mälus, mis
omakorda jaguneb eksplitsiitseks (eksplikatiivseks ehk
deklaratiivseks) ja implitsiitseks (ilmutamata, keerukalt ja
segaselt väljenduv, sõnaliselt väljendamata, endastmõistetav)
mäluks. Implitsiitses mälus tuleb õpitu või meeldejäetu
(teadvustamata materjal) meelde automaatselt.
[26] Näiteks teadvustatud protsesside näiline
jätkuvus vastavalt topograafilisele teooriale, kus fantaasiad vahelduvad
reaalsuse täpse tajuga.
[27] Neuroteadlased (näiteks Stephen W. Porges,
„The polyvagal theory“ 2011) kirjeldavad imiku sünnijärgset kohanemist
keskkonnaga kui sensoorsete kogemuste vastuvõtmise ja eristamise tulemust.
Sensoorsete kogemuste töötlemine toimub peamiselt kehaliste protsesside
regulatsiooni ja teadlikkuse kaudu. Teisisõnu imik kohandab oma kehalised
protsessid vastavusse keskkonnast saabuvale sensoorsele informatsioonile. Välise
ja sisemise sensoorse taju kaudu toimivat eneseregulatsiooni kui võimet avastada
ja interpreteerida sensoorset informatsiooni võime vaadelda kui
psühhoanalüütilise funktsiooni kehalist prototüüpi.
[28] Mõtlemine: Eesti keeles on 68 sõna tuletatud
sõnast mõtlemine.
[29] Ontogenees: Üksikisendi areng.
[30] Fülogenees: Liigi areng.
[31] Sublimeerimine: Psühholoogiline
kaitsemehhanism, milles seksuaalsed ja agressiivsed tungid, omandavad ühiskonna,
kultuuri poolt heakskiidetud väljendusviisi ja vormi, mis on kooskõlas kultuuri
ja ühiskonna kommete, ootuste, väärtuste ja normidega.
[32] Näiteks sõna lausumine eesti keeles tähendab
lisaks tähendusele, et „ma lausun sõnu“ veel ka „kurja vaimu väljaajamise“
tähendust, mis tuleneb sõnade maagilise tähenduste maailmast.
[33] Tabu: Puutumatuskäsk, tegevus- või sõnakeeld;
loodusrahvastel olend, ese või toiming, mida tuli vältida, et säilitada
rituaalset puhtust.
[34] Tootem: Loom, taim, ese või loodusnähtus
usulise austuse objektina (Põhja Ameerika) indiaalaste kultuuris.
[35] Oidipaalne faas: Psühhoanalüütilise mõtlemise
järgi faas psühhoseksuaalses arengus, kus laps teadvustab isa ja ema
seksuaalsuhte ning oma üksinduse ja abituse antud olukorras, olles välja jäetud
ema ja isa suhtest. Oidipaalne situatsioon eeldab toime tulemist kolme uue
probleemiga; biseksuaalsusest loobumine, üksinduse talumine ja surma
teadvustamine.
[36] Mehel võib tekib hirm, et ema a'la vagina
tentata (Näiteks episood Pink Floyd’i filmist The Wall) õgib ära mehe
peenise või kuna emaga on vahekord lubamatu, siis isa tuleb ja kastreerib poisi
peenise. Tekkinud sisemine mitteteadvuslik konflikt väljendub seksuaalhäire
sümptomis.
[37] Kui laps ei suuda taluda pettekujutelmadest
(petlikest lootustest) vabanemist reaalsuse mõistmise ja aktsepteerimise kaudu,
siis lapse omnipotentne fantaasia laieneb ja reaalsus saab eitatud või
hävitatud, olematuks tehtud. Laps funktsioneerib oidipaalse fantaasia maailmas
ja mõtte areng peatub. Kuna fantaasia ei saa elimineerida valu tekitavat
stiimuli, siis toimub rünne iseenda ego vastu, täpsemalt iseenda tajuorganite
ehk meelte vastu, et neist stiimulitest vabaneda. See tee võib tõsiste
psühhootiliste mõtlemishäirete juurde (paranoia näiteks).
[38] Tavakeele tasandil võib mõelda kahe sõna
kasutamist – enesevalitsemine ja enesekontroll. Enesekontroll kirjeldab mingi
otsuse täideviimise protsessi, milles juhtivat osa etendab tahe koos
ratsionaalse mõistusega. Kuna enesevalitsemine jätab rohkem ruumi keha ja vaimu
vahelisele dialoogile ning annab ka intuitsioonile enam õigust, siis sobib ka
eneseregulatsiooni täpsemalt tähistama.
[39] Näiteks reguleerides kehatemperatuuri,
säilitada ühtlast südamerütmi, rahustada end ja peatada nutmine.
[40] Ambivalentsus tunnetes väljendub näiteks
otsustamisraskuste kaudu. Inimesel on keeruline tehe otsust, teha valikuid kuna
vastandlikud tunded on intensiivsed. Valik on sageli ambivalentsuse korral
seotud ka kaotusega.
© Ants Parktal, 2013
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.