Uku Masing, kelle 105. sünniaastapäeva me
tähistame, on olnud tegev nii folkloristi, usundiloolase, semitisti kui ka
piibliteadlasena ning kirjutanud palju kõigist neist valdkondadest. Kuid tema
kirjutiste hulk jaguneb erinevate valdkondade ja teemade vahel
ebaproportsionaalselt. Kui usundiloo valdkonnas on ta kirjutanud palju
(olulisemate töödena olgu siin nimetatud Eesti usund [1995],
Polüneesia usund [2004], Budismist [1995] ja Üldine
usundilugu [2000] ja Vana Testamendi teaduse valdkonnas koguni väga palju,
ainuüksi juba tema käsikirjaline Vana Testamendi käsiraamat hõlmab 15 köidet),
siis Uue Testamendi valdkonnas pole Masing kirjutanud ühtegi eraldi uurimust.
Algkristlusest on ta kirjutanud vaid mittekanoonilise kirjanduse kohta
(olulisemate töödena olgu nimetatud tema nn toomakristlust käsitlevad artiklid
„Usklik Toomas“ [1998] ja
„Tooma evangeeliumist“ [2005] ning Pärlilaulu [2006], Tooma evangeelium [2005], ja Filippose
evangeeliumi [2005] tõlked, kommentaarid ja saatesõnad). Ometi ilmneb Masingut
lugedes, et algkristlus oli talle väga oluline ja ta puudutas seda paljudes oma
töödes. Käesoleva lühikese populaarteadusliku artikli eesmärgiks ei ole
käsitleda kõike, mida Masing on oma erinevates teostes ristiusu varase ajaloo
kohta väitnud (see on teema, mis vääriks kindlasti eraldi uurimist), vaid anda
põgus sissejuhatav ülevaade tema nägemusest algkristluse kohta.
Artikli autor on veendunud, et kuigi Masing
põhjendab mitmes küsimuses oma seisukohti ka ajalooliselt ja eksegeetiliselt, ei
mahu kõik, mida ta on algkristluse kohta väitnud, teadusliku käsitlusviisi
raamesse. Paljud Masingu väited on liiga intuitiivsed selleks, et neid saaks
teaduslikult põhjendada või tõestada. Loomulikult ei tähenda see aga, et need
väited oleksid seetõttu valed. Võib-olla peitubki Masingu suurus selles, et ta
pakub oma lugejatele visiooni, mis ajendab mõtlema ja küsima, milline võis näha
välja kristlus esimesel sajandil. Viimasest on ju tõsikindlat teada väga vähe
(allikaid on vähe, nende tõlgendamine on seotud paljude metoodiliste raskustega)
ning seetõttu võib väita, et ka kõik teaduslikud käsitlused Jeesuse elust ja
algkristlusest on vaid hüpoteetilised rekonstruktsioonid. Need on vaid katsed
panna kildudest kokku mosaiiki, mille tervikpilti meil ei ole. Seepärast on
algkristluse rekonstrueerimisel oluline roll uurija intuitsioonil ehk taipamisel
– võimel, mida Uku Masing ka ise kõrgelt hindas. Kuna inimeste taipamisvõime ja
eeldused on erinevad (ja inimene jääb paratamatult mõjutatuks oma keskkonna
poolt, mida on korduvalt rõhutanud ka Masing), on erinevad ka uurijate nägemused
algkristlusest.
Võtame kasvõi ajaloolise Jeesuse. Temas on nähtud
nii sotsiaalrevolutsionääri, usureformaatorit, filosoofi, moralisti, prohvetit,
müstikut, apokalüptikut kui ka hullumeelset. Kohati on erinevused algkristluse
kujutamisel nii drastilised, et osa uurijaid (nt Jörg Rüpke ja Christoph
Auffarth) soovitab loobuda üldse algkristluse mõistest ja rääkida selle asemel
hoopis „algkristlustest“. Käesoleva artikli autor soovib siiski jääda
traditsioonilise terminoloogia juurde, sest ta on veendunud, et vaatamata
uurijate erinevatele visioonidele ja ka „objektiivsetele“ erinevustele
algkristluse erinevate gruppide ja suundumuste vahel, on ometi midagi, mis neid
kõiki ühendab. See „miski“ lubabki meil väita, et algkristluse erinevate
gruppide puhul on tegemist siiski ühe ja sama usundi järgijatega ning seda saab
piiritleda teiste tollaste Vahemereruumi usundite, eeskätt kreeka-rooma usundi
ja judaismi suhtes. See „miski“, mis ühendab kõiki erinevaid algkristluse rühmi
ja mis teeb viimselt ka ristiusust selle, mis ta on, on usk Jumala erilisse
ilmutusse Jeesuse isikus. Viimane on ka kogu Uue Testamendi põhiaksioom –
erinevad Uue Testamendi autorid ja teosed üksnes mõtestavad ja tõlgendavad seda
erinevalt.
Võib vaielda selle üle, kas Jeesus rajas kiriku kui
organisatsiooni (viimase seisukoha vastu on kirglikult võidelnud näiteks Hans
Küng) või kas ta tahtis rajada uut usundit, kuid enamus praeguseid algkristluse
uurijaid (välja arvatud nn Jeesus-müüdi teooria pooldajad, kes eitavad Jeesuse
ajaloolist olemasolu, on kindlad, et impulsi ristiusu tekkimiseks andis Jeesuse
isik ja tema tegevus. Sellest fastsineeritud meestest ja naistest kujunes
„Jeesus-liikumine“ (Gerd Theisseni mõiste), millest sai Jeesuse sõnade ja tegude
pärimuse edasiandja. Jeesuse isiku ja õpetuse olulisust ristiusu tekkimisel on
rõhutanud ka Uku Masing, kes ütleb, et paljude oma kaasaegsete jaoks oli juba
ainuüksi kohtumine Jeesusega, „inimese nägemine, kes oli Jumal“, kogemus, mis
muutis nende elu – neist said „uued inimesed (või jumalad)“. Kui tänapäeval
diskuteeritakse selle üle, mida Jeesus õpetas, siis Masing kuulub kindlalt nende
uurijate hulka, kes arvavad, et Jeesuse kuulutuse kese oli tema sõnum Jumala
riigist. Mõistet „Jumala riik“ ei vaatle aga Masing kitsalt tollase juutluse
kontekstis, nagu seda teevad paljud teised uurijad, vaid ta näeb selles
universaalset suurust, mis ei ole seotud ajaloolise ega kultuurikontekstiga.
Nagu pole budismis defineeritav mõiste „nirvaana“ (Masing tõmbab nende vahele
paralleele), sest ta on sealpool fenomenaalset maailma, nii pole Masingu meelest
defineeritav ka Jumala riik. See on üks n-ö „teine pind“, mida me ei suuda veel
praegu endale ette kujutada. Masing rõhutab, et inimese tõusmine sellele uuele
pinnale, mis vabastab inimese oma ego kammitsaist, eelarvamustest ja hirmudest,
ongi lunastus/pääsemine (kr sōtēria), millest räägitakse Uues
Testamendis. Masingu meelest ei ole Jeesus uute käskude või uue moraali
kehtestaja ega ka nn „traditsiooniliste väärtuste“ kaitsja, vaid lunastuse
tooja. „Lunastus“, mis Masingu arvates on väga lähedane „vabanemisele /
virgumisele“ budismis, on tema arvates „Jumala riigi“ kõrval teine oluline
algkristluse võtmemõiste. Seetõttu on Masing veendunud, et kuigi budism ja
kristlus on tekkinud erinevatel ajastutel ja erinevates kultuuriruumides, on
need kaks usundit sisuliselt teineteisele väga lähedased. Lisaks sellele, et
budism ja kristlus on mõlemad lunastusõpetused / lunastusreligioonid, usub
Masing ka algkristluse ja budismi otsestesse kontaktidesse, sest ta peab „Tooma
tegudes“ kirjeldatud apostel Tooma Indias-käiku ajalooliseks. Enamus uurijaid
peab tänapäeval seda pärimust legendaarseks, kuid on ka neid, kes ühe Jeesuse
jüngri Indias viibimist ei välista – oli ju India meie ajaarvamise esimesel
kahel sajandil tihedas läbikäimises Rooma keisririigiga. Roomlased importisid
sealt ihaldatud luksuskaupu. Indiast on leitud mitte ainult rohkesti Rooma
münte, vaid sealt on avastatud ka jälgi Rooma kaubanduskolooniate olemasolust.
On tähelepanuväärne, et ka „Tooma tegude“ järgi läheb Toomas Indiasse ühe
kaupmehe laevaga. Neile faktidele tuginedes peab misjoniajaloolane Stephen Neill
Tooma Indias-käiku väga võimalikuks.
Nagu tänapäeval enamus algkristluse uurijaid, nii
on ka Masing veendunud erinevate algkristlike rühmituste olemasolus. Lisaks juba
Ferdinand Christian Bauri (1792–1860) postuleeritud juudikristlusele ja
paganakristlusele nimetab Masing veel „galilealasi“ ning nn toomakristlasi.
Selle rühmituse, mille olemasolu ei ole käesoleva artikli autori andmetel
väitnud peale Masingu ükski algkristluse uurija, rekonstrueeris Masing Tooma
evangeeliumi ja „Tooma tegude“ abiga, kuid jälgi sellest algkristluse voolust
leidub Masingu arvates ka Johannese evangeeliumis (kus apostel Toomas on samuti
oluline). Kuna käesoleva artikli autor on käsitlenud nii Masingut Tooma
evangeeliumi uurijana kui ka Tooma evangeeliumi eraldi, siis seda teemat siinses
artiklis pikemalt ei puudutata. Olgu vaid öeldud, et Masingu arvates kohtab
Jeesuse kaudu tulnud uut vaimsust ja meelelaadi kõige ehedamalt just
toomakristluses. Ta ütleb, et ajaloos muutub toomakristlaste ringkonna maailm
„ikka ja jälle elusaks, mida juhtub väga harva kõrgi Jeruusalemma algkoguduse
maailmaga“. Jeruusalemma algkogudusse, mida kristlikus ajalooteadvuses on peetud
kõige ehedama ja puhtama ristiusu esindajaks, suhtub Masing aga negatiivselt. Ta
ütleb:
„Teame […], et selotiseerunud või kumraniseerunud
Jeruusalemma kogudus on püüdnud kõikjal kehtestada oma ülemvõimu. Samaarlasile
võisid ju ainult Peetrus ja Johannes vahendada õiget Püha Vaimu (Ap 8:15), ning
Korneeliuse lugu, mis ignoreerib Kaisarea Filippust, on päälegi veel väga selge
ja kurb näide sellest, kuidas rejudaiseerijad on mõistnud Kristuse õpetust (Ap
10:1-11, 18). Paulus, keda tihti on peetud evangeeliumi võltsijaks, on
tõenäoliselt siiski olnud ainus jeruusalemlane, kes on taibanud, millega
tegemist“.
Nagu suurema osa kristlike ajalookirjutajate jaoks,
nii on olnud algkristlus ka Masingu jaoks ristiusu „kuldne ajastu“. Ta ei pea
seda küll idülliks, milles puudusid konfliktid inimeste vahel, kuid ometi oli
see ajastu, mil inimesed nägid oma silmaga inimeseks sündinud Jumalat. Ta ütleb,
et oli neid, keda juba ainuüksi Tema nägemine lunastas. Masing kirjutab: „Väga
sageli ei teinud inimesi Tema [st Jeesuse] järelkäijaiks mitte Ta imeteod ega
õpetussõnad, vaid see, et nad nägid Teda, nii ebatavalist inimest, et Ta paljas
olemasolu tundus võimatu saamine võimalikuks“. Hiljem juhtus Masingu arvates
algkristlusega sama, mis algbudismigagi – kogudus eemaldus oma Õpetaja
õpetusest, tehes sellest endale „ühe tervemõistusliku süsteemi“. Masingu meelest
on see otsekui saatuse iroonia, sest lunastus ja tervemõistuslik süsteem on
vastandid. Masingu jaoks tähendab lunastus vabanemist „tervemõistuse seatud ehk
tunnetatud saatuskorrast ehk süsteemist“.
Masingu väide kristluse dejudaiseermisest meenutab
väga 2. sajandil elanud ja sageli ekslikult gnostikuks peetud kristliku õpetaja
Markioni seisukohta, et Jeesuse jüngrid langesid pärast oma Õpetaja surma tagasi
judaismi. Ka väide, et Paulus oli üks väheseid apostleid, kes Jeesust mõistis,
meenutab Markioni. Masing ei varja viimase suhtes oma sümpaatiat. Ta ütleb, et
„Markion oli viimane, kes mõistis Kristust ja Paulust. Pärast teda positi ja
soperdati“. Markioni kuuluvus „mitteortodokssete“ kristlaste hulka Masingut ei
häiri, sest „mitteortodoksne“ on ka toomakirjandus. Masingu arusaam „ortodoksse“
ja „mitteortodoksse“ vahekorrast on üllatavalt tänapäevane. Alates Walter
Bauerist (1877–1960) on algkristluse uurijate hulgas juurdunud arusaam (ja
uuemad allikate leiud on seda üksnes kinnitanud), et nägemus ühest algkristluse
mainstream’ist, mis ainsana säilitas „puhast õpetust“ ja millest hiljem
sai „varane katoliiklus“, ei ole ajalooline tõsiasi, vaid teoloogiline
konstruktsioon, mille eesmärk oli legitimeerida teatud kristlikke ringkondade
teoloogilist nägemust Jeesuse õpetusest. Mitmepalgeline varakristlik kirjandus,
kuhu kuuluvad nii „Saalomoni oodid“, apokrüüfsed apostlite tegude raamatud,
Tooma evangeelium kui ka arvukad kristlik-gnostilised tekstid, näitab selgelt,
et enamus varakristlikke rühmitusi pretendeeris õige, Jeesuseni tagasiviidava
apostliku pärimuse valdamisele. Alguses ei olnud mainstream’i ja
perifeeriat. Varakristluse mainstream, mida Christoph Markschies
nimetab „kujunevaks enamuskirikuks“, kujunes välja alles nende rühmituste
omavahelise kommunikatsiooni tulemusena (mida ei ole õige käsitleda pelgalt
nende omavahelise rivaalitsemise ja võitlusena; on kindel, et rühmitused ka
laenasid teineteiselt). Sealjuures kujunes piir selle vahel, mida peeti
„hereetiliseks“, ja selle vahel, mida „ortodoksseks“, välja alles
kommunikatsiooniprotsessi käigus. Seepärast soovitavad paljud praegused varase
kristluse uurijad (Michael A. Williams, Karen L. King) loobuda esimeste
sajandite kristluse kirjeldamisel mõistetest „hereesia“ ja
„ortodoksia“.
Uku Masingu nägemus algkristlusest on innustav,
inspireeriv, aga samal ajal ka rahutukstegev. Kui Masing uskus, et Jumala
varaseim ilmutus inimkonnale (mida ta nimetas „ürgilmutuseks“) ei ole läinud
jäljetult kaduma, vaid on mingil kujul maailmas säilinud ja vajab avastamist,
kas siis äkki ei või olla samamoodi ka algkristlusega või vähemalt sellega, mida
võiks nimetada algkristluse „tuumaks“? Aga Masingu lugemine tõstatab veel
teisigi küsimusi. Mis on üldse kristluse tuum? Miks juhtus nii, et
lunastusõpetusest sai uus käsuõpetus? Miks kristlus muutub ja milliseks ta võib
muutuda tulevikus? Mis on kristluses igavene ja jumalik, mis aga tingitud
antiikse ühiskonna struktuurist ja tollastest kultuurikontekstidest ning seega
inimlik ja kaduv? Võibolla aitab mõtisklemine nende küsimuste üle vaadata meil
oma usku uue ja selgema pilguga ning õpetab meid nägema uues valguses sedagi,
mida me peame enda jaoks endastmõistetavaks, selgeks ja kindlaks.
Jaan Lahe, teoloog ja religiooniloolane, Tallinna
Ülikooli Eesti Humanitaarinstituudi dotsent.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.