Platoni http://et.wikipedia.org/wiki/Platon (u 427 eKr - u 347 eKr) "Pidusöök" on tekstiliselt keerulise ülesehitusega ja kirjanduslikult
peenelt läbikomponeeritud nagu suur osa Platoni dialooge. Selles
kirjeldatakse koosviibimist (sümpoosioni), kus iga osaline peab ette kandma
kiidukõne armastusele.
Esimese kõne peab Phaidros (kes oli
Platoni lähedane sõber ja kellele ta pühendas samanimelise dialoogi). Phaidrose
järgi on Eros kõige vanem jumal, kuna tal pole vanemaid, vaid sünnib otse
algkaosest koos Gaiaga. Phaidros rõhutab armastuse rolli riigi ja sõjaväe
tugevdamisel, sest „kui saaks riigi või sõjaväe ainult armastajaist ja
armastatuist moodustada, siis juhiksid nad neid ülihästi, väldiksid kõike
häbiväärset ja võistleksid omavahel“, kuna armastatu nähes oleks piinlik midagi
häbiväärset korda saata. Ühesõnaga, armastus paneb inimese ennast ületama.
Teisena räägib Pausanias, kes teeb õhtumaises
kultuuris püsima jäänud eristuse taevase ja maise (ehk „meelelise“) armastuse
vahel. Meeleline armastus on rohkem bioloogiline, sellega armastatakse eeskätt
keha ja eelistatakse rumalat partnerit. Taevane armastus on rohkem kultuuriline,
sellega armastatakse teises eeskätt tema vaimu ja eelistatakse tarka kaaslast.
Armastus ei tohi olla liiga hõlpus (nagu Elises ja Boiootias) ega lihtsalt
taunitud (nagu Joonias), vaid peab olema ilus ja keerukas (nagu Ateenas ja
Spartas): „Meie tava kohaselt jääb üle aga üks tee; kui armsam oskab armastatut
kaunilt rahuldada“. Ühesõnaga, Pausanias eristab väärika ja labase armastuse
ning rõhutab, et ainult esimene neist on „väga väärtuslik nii riigile kui ka
üksikisikule, sest ta sunnib mõlemat, armastajat ja armastatut, hoolt kandma oma
moraalse täiuslikkuse eest“. Ehk teisisõnu, selleks, et armastus saaks panna
ennast ületama ja paremaks tegema, on vajalik teatav kunstipärasus, aeglus, ilu,
kultuur, vaimsus.
Kolmandana räägib arst Eryximachos,
kes eristab kahesugust Erost ka kehade puhul: kehas on „terve“ ja „haige“ alge.
Arstikunst seisneb keha terve alge rahuldamises ning halva alge pärssimises;
arstikunst on „teadus keha armuihadega täitumisest ja tühjenemisest“. „On tarvis
osata keha kõigi vaenulike algete vahel esile kutsuda sõprus ja vastastikune
armastus“. Järgnevalt laiendab Eryximachos armastuse mõistet olulisel määral,
nii et see rakendub ka näiteks muusikale, gümnastikale, põllundusele,
astronoomiale ja ennustuskunstile. Nõnda on muusika „õpetus armastusalgetest
harmoonias ja rütmis“. Sellises üldises tähenduses ongi armastus olendite või
nähtuste vaheline harmooniline, mõõdukas ja sujuv
läbikäimine.
Neljandana räägib näitekirjanik
Aristophanes armastusest müüdi kaudu: kunagi koosnes inimsugu meessoost,
naissoost ja mõlemasoolistest olenditest. Igaüks neist olenditest oli ligikaudu
kerakujuline, nelja jalaga, nelja käega, kahe ühesuguse vastassuundadesse
pööratud näoga ümaral kaelal ning ühe peaga, mis võis vastassuundadesse
pöörduda. Nad olid väga uhked ja nii vägevad, et ründasid koguni jumalaid. Nad
jäid alla, kuid Zeus halastas neile, et jumalate austamine ja ohvrid neile
saaksid jätkuda. Et aga mässu edaspidi ära hoida, tegi ta inimolendid nõrgemaks,
poolitades nad. Iga pool igatses taga teist poolt, millest ta oli ära lõigatud -
nii tekkis armastus, mida inimolendite seas varem ei olnud. Kui pooled jälle
kokku said, embasid nad teineteist ja üritasid kokku kasvada. Zeus viis inimeste
suguelundid keha teisele küljele, et inimesed saaksid teineteist emmates uusi
inimesi sigitada. Sellest ajast on inimene alati otsinud oma teist poolt.
Mõlemasoolise olendi üheks pooleks olevad mehed armastavad naisi. Naissoost
olendi pooled on lesbilised. Meessoost olendi pooled armastavad noorukina mehi
ja mehena noorukeid. Nemad on parimad, sest nad on kõige mehelikumad. Armastus
on seega terviku ihaldamine ja püüdlus selle poole.
Pärast Aristophanest kõneleb
viiendana Agathon, kes väidab, vastupidiselt Phaidrosele, et Eros on jumalatest
kõige noorem. Peale selle on ta ilus, õrn, nõtke. Tal on ka hulk voorusi.
Sarnaselt Pauluse kuulsale armastuse-oodile (1Kr 13, 1-13) ei tee Eros ülekohut
(ega kannata ülekohtu all), ei kasuta vägivalda, on õiglane, arukas, vapper,
tark, kunstimeisterlik. Kõik pidulised on Agathoni kõnest
vaimustatud ja leiavad, et see oli armastuse kiidukõnede absoluutne
tipp.
Vastavalt kokkulepitud
järjekorrale peab kuuendana kõnelema Sokrates. Sokrates teeb Agathoni
kontseptsiooni paranduse, rõhutades, et armastus ei saa olla ise täiuslik, sest
siis ei hakkaks inimesed armastusest osa saades midagi püüdlema, vaid jääksid
rahunenuna paigale. Seetõttu tuleb välja, et armastus pole ei hea ega halb,
jumalik ega loomalik, tark ega rumal, vaid täpselt vahepeal, sest armastus
eeldab püüdlust, st vahepealolekut. Inimene, kes midagi armastab, taotleb head,
mis selles peitub. Armastus on iha head jäädavalt vallata. Ent miks siis kõik
inimesed kogu aeg ei armasta? Asi on selles, et armastust tuleb mõista laiemalt,
kui seda tavaliselt tehakse. Inimene võib armastada näiteks tarkust. Kui inimene
midagi ihaldab, siis alati hea pärast, mida see endas kätkeb. Nii teevad
inimesed kõike armastuse pärast. Tulebki välja, et ilma armastuseta poleks
midagi. Ent vähesed teavad, mida nad lõppkokkuvõttes tegelikult ihaldavad. See
on hüve idee või ilu idee. See, mis on tõeliselt kaunis, peab olema hea, ja see,
mis on tõeliselt hea, peab olema kaunis. Kes näeb, et kehaliselt inetu inimene
on hea, see näeb, et ta on kaunis. Inimene peab jõudma äratundmisele, mida ta
tegelikult ihaldab ja armastab.
Ideaalne armastaja läbib viis
staadiumi. Kõigepealt armub ta konkreetsesse inimesse, kelle välimus on eriti
ligitõmbav. Edasi märkab ta, et füüsiline ilu ei piirdu tema armastatuga, ning
hakkab armastama füüsilist ilu üldse. Järgmisena taipab ta, et hinge ilu on
väärtuslikum, kui keha ilu. Nii hakkab ta hindama ka mehi, kes on head ja
ilusad, olgugi, et nende välimus pole ligitõmbav. Nende vooruslike hingede
seltskonnas kiigub ta sotsiaalse ja moraalse ilu tasandile. Ta hakkab
kontempleerima institutsioonide ja üllaste tegevuste ilu. See omakorda viib teda
teaduse uurimisele ja tarkuse omandamisele. Ta vabaneb kiindumusest ilu
konkreetsetesse kandjatesse, olgu siis keha, hinge või ühiskonna näol. Sellisel
tarkusearmastajal tekib palju kauneid ja hunnituid tundeid ja mõtteid, kuni ta
lõpuks silmab ühtainust teadust, mis tegeleb iluga. See ilu on igavene,
muutumatu ja absoluutne. Kõik muud kaunid asjad osalevad
temas.
Viimasena võtab sõna
nokastanud Alkibiades, kes poole öö pealt peole saabub. Alkibiades kirjeldab,
kuidas Sokrates tõepoolest ei hooli keha ilust ega maisest kasust. Kõigepealt
räägib ta, kuidas ta püüdnud Sokratest ära võrgutada, kuid kuidas too hoidunud
„sokraatilisest armastusest“, nii et „kui olin Sokratesega terve öö maganud,
tõusin üles täpselt niisugusena, nagu oleksin maganud isa või vanema venna
juures“. Ehk teisisõnu, Sokrates ei lase end meelelistest peibutistest eksitada.
Seejärel jutustab Alkibiades Sokratese vaprusest sõjas, kus ta ei lasknud end
meelelisest hädaohust eksitada (st. Sokratest ei eksita ei meeleline mõnu ega
meeleline kannatus). Muuhulgas jutustab Alkibiades huvitava loo, kuidas Sokrates
Potedaia sõjakäigul kord laagris olles seisnud ööpäev läbi liikumatult ühe koha
peal püsti ja mõtisklenud. Ühesõnaga, Alkibiadese kõne kinnitab
Sokratese kõnet ja näitab, et Sokratese ihu ja vaim on tõepoolest läbi imbunud
sellest, millest ta räägib.
Platon Teosed
I http://www.rahvaraamat.ee/p/platon-teosed-i/418198/et?ean=9789985821701 . Tartu: Tartu Ülikooli kirjastus 2003.Platon
1991. Sämtliche Werke in zehn Bänden.
Frankfurt a. M. und Leipzig: Insel-Verlag.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.