"Kabalistiline lähenemine Piiblile - see on
hermeneutika, mis vastab veenval kujul iseseisvusele, imepärase originaalsusega,
mitmetahulisusega, kõikehaaravusega, tema sisu mõõtmatusega".
Johann Wolfgang von
Goethe "Ajaloo materjalid"
"Kabala annab kõrgemale
põhimõttele hääldamatu nime, sellest tuleneb emanatsiooni vormis teise
astme neli põhimõtet, millest igaüks uuesti hargneb kaheteistkümneks, need
omakorda - 72-ks jne. lõpmatuteks järgnevateks harudeks, nii nagu on olemas
lõputu arv liike ja alamliike... Lõppkokkuvõtteks tuleb välja, et kõik Jumalik
võib viia ühe Algallikani, nagu ka kogu ilm mis valgustab põlistest
aegadest iseenesest ja kujutused, millised muunduvad paljudes peeglites
ning paljudes teistes esemetes, võib tuua ühe formaalse ideaalse põhimõtteni -
kõikide nende kujutiste Allikateni".
Giordano Bruno "Taeva
reformatsioon"
________________
KABALA ÕPETUSES SISALDUV
REAALSUS
Materiaalses tegelikkuses, mis kerkivad meie
aistingutes, aga ka eksisteerivad reaalsetes ilmingutes, mille olemusest
arusaamine ei ole meile jõukohane isegi kujutlustes. Sellised ilmingud on
näiteks, elekter ja magnetism. Eksisteerib palju jõude, mille eksisteerimisest
me aimame, milliseid me tabame kohati, võime neid osaliselt vastastikku
mõjutada, juhtida, endaga kohandada. Kuid meie ümber on ka jõud, mida me ei
taju. Millal me neid tunnetama hakkame - ei ole teada, meile isegi näib, et
võib-olla mitte kunagi.
Need jõud on justkui reaalsed, sest me kasutame
neid. Näiteks elekter: kes seda näeb? Me tajume ainult endal selle nähtuse
tulemusi. Elektrit iseenesest ma ei tunneta, ei taju, ei haista, ei saa proovida
maitset. Ma saan teda kindlaks teha aparaatide abiga või tunda endal
elektrilööki, ma tajun magnetjõu või radiatsiooni jms. ilmumist. Mida tugevamad
jõud, seda vähem on nad märgatavad, seda suuremas astmes nad libisevad meie
käest. Kuid me tajume nende mõju - vahest ka negatiivset.
Kuid, kes väidab, et nad on reaalsed? Teadmised
nendest ilmingutest rahuldavad meid täies ulatuses, ja üldse ei ole tähtis
meile, et me ei oma vähematki ettekujutust nende olemusest. Nende nimetused on
nii reaalsed ja lähedased meile, nagu me tõepoolest tunneksime neid – isegi sel
määral, et väikesele lapsele sõna „elekter” on sama hästi tuttav kui sõnad
„leib” ja „suhkur”.
Me elame nende jõudude keskel tunnetades nende
mõjutuste tagajärgi, põhiliselt positiivseid – selliseid, mida me soovime enda
jaoks avastada. Me ei mõista mitte kunagi objekti iseenesest, vaid selle
mõjutust meile, selle vastastikust toimet meie meeleorganitega. Ma ei saa öelda,
millise välimusega see veeklaas on tegelikult, kas ta on tõepoolest olemas.
Tegelikkuses ta võib olla täiesti kujutelmatu, kuigi minu meeleorganite kaudu
kujutlen ma seda täiesti tavalisel kujul. Ma ei saa üldse teada, milline on
tegelikult selle veeklaasi olemus.
Küsimus on, kuid vastust sellele ei ole, kuna
viitamata subjektile, tunnetatav üks või teine ese mõttetult räägib, mida see
ese endast kujutab. Peab teadma, kes seda tajub ja millisel kujul ta seda
eristab.
Niisiis, igast objektist, mõttest, tegevusest –
materiaalsest või vaimsest – saame me rääkida ainult seoses arusaamisega, aga
väljaspool mõistetavust ei ole mingeid objekte olemas. Eksisteerib ainult jõud,
mida nimetatakse Loojaks. Miks ta eksisteerib? Ta on olemas
seepärast, et teatud kujul ilmutab Ta end minu aistingutes. Aga kui ei ilmuta?
Kui ei ilmuta, järelikult siis teda ei ole olemas.
Niisiis, kõik meie piiratused lähtuvad ühest
õpetusest: „Meie jaoks on olemas ainult see, millest me saame aru. Ainult seda
saame me nimetada ja määratleda omaduste alusel, kusjuures ainult enda suhtes”.
Seda õpetust peab väga täpselt endale selgeks tegema ja sellega ennast
harjutama, sest sellest mitte kinnipidamine pöörab inimest kõikvõimalike
illusioonide poole. Me saame rääkida ainult sellest, mida me mõistame teadusliku
meetodi abil meie või vaimses maailmas. Ainult sellele saame toetuda, ainult
sellele peame toetuma. Kõik muu tuleb maha kriipsutada – seda ei ole
olemas.
Selliselt me suhtume kõikvõimalikesse uskumustesse
ja nende õpetajatesse. Sellest vaatenurgast võetuna, oleme täielikud
materialistid, objektivistid (või kui õpetusega võrreldes – subjektivistid).
Meie jaoks kehtib ainult see, mida me mõistame. Seepärast vaimses plaanis me
püüdleme eranditult vaimsele arusaamisele. Arusaamine on viimane, kõrgeim
teadvuse aste, kus sa tunnetad mitte ainult objekti, vaid ka seda, kustkohast ta
on pärit ja miks ta üldse tekkis, milleks ta eksisteerib ja millisesse vormi ta
tulevikus pöördub, see tähendab, et kõike seda, mida võib suhteliselt temas
määratleda.
Samas ei ole meile antud mõista Kõrgeima juhi jõu
olemust, täpselt samuti ei ole meile antud mõista tema poolt loodud loomistest.
Materiaalseid asju, mida me saame kätega katsuda (see on kõige lihtsam meile
kättesaadavatest uurimistest), me mõistame ainult muljete põhjal, mida me saame
tundemeelte ja nende esemete vastastikuse mõjude toimel. Ja see rahuldab meid
täiesti, vaatamata sellele, et meil ei ole mingisugust ettekujutust nende
olemusest.
Meile piisab, et tunnetada mingit objekti ja
kujundada oma ettekujutusi sellest meie aistingute alusel, saamata aru selle
olemusest. Sellest meile piisab, kuigi me saame aru, et mõistame mitte objekti
ennast, aga selle mõju meie meeleorganitele, või täpsemalt meie meeleorganite
reaktsiooni sellele objektile. Nii ei ole meile antud mõista enda olemust: kõike
mida me endast teame – on lihtsalt tegude tulemus, mis tuleneb meie
olemusest.
Tegelikkuses ei ole midagi peale Loojat, Kõrgemat
jõudu. Seepärast on öeldud: „ei ole kedagi peale Tema” (Dvarim 4:35). Me oma
aistingutes mõistame seda, et neis ilmutab Looja olemus. Selline Looja
olemuse ilmutuse mõistmine ongi iseendast arusaamine, just nagu, meid ümbritseva
maailma mõistmine. Seejärel me saame aru, et ei ole olemas ei maailma ega ka
meid ennast tänasel kujul, on olemas ainult seisund, võimalus öelda, et me seda
mõistame.
Seepärast, kõik nimetused ja terminid, mida võib
kohata kabalistika raamatutes, on reaalsed vaatamata sellele, et me neist
sisuliselt aru ei saa. Nende õppijad kogevad täielikku rahuldust täiuslike
teadmiste omandamise pärast. Tõsi, see on küll arusaamine ilmutustest, mis
tekivad Kõrgeima juhtiva jõu ja seda mõistva inimese koostöö mõjul. Kuid siiski
jääb sellest teadmisest meile vajaka, meil ei teki tunnetust puudulikust
teadmistest. Nii nagu ei teki meil vajadust käe kuuenda sõrme järele, kuna meil
on küllalt viiest sõrmest.
Me oleme selliseks loodud. Kas me võime ennest ette
kujutada teistsugusel kujul, nagu oleks meil tõepoolest kuus sõrme? Mida me
võiksime leida, määratleda ja tunnetada, omades kuuendat sõrme? Seda me ei tea.
Meil ei ole selle suunalist soovi. Meie soov toetuda viiele meeleorganile, ei
vaja ka seda. See võib meid viia asja sügavusse siis, kui need viis meeleorganit
muutuvad viieks sefirot'iks http://en.wikipedia.org/wiki/Sephirot ja edasi – viieks otsevalguse kõrgeimaks
osaks.
KÜSIMUSED JA VASTUSED
Miks meile on küllalt teadmistest kõikidest eelnevatest omadustest, millest koosneb täielik teadmine, peale olemuse, aga olemust me ei vaja?
Küsimus olemusest, tõesti, meil on ka olemas. Kuid
selleks, et tekiks vajadus sellele vastata, selleks et me tajuks, et meil jääb
puudu sisust enesest, on esmalt vaja saavutada viimase astme
koostisosad.
Sisuks on Looja ise. On kirjutatud: „Sinu tegude
järgi, mis on pööratud minu peale ma õpin tundma Sind, saavutan Sinu
mõtte”. Rääkides „Sina”pean ma silmas, et ma mõistan Teda, tuuma iseennast. Kui
ma teostan endal kõik tegevused, mida teeb minuga Looja, kui ma teen kõike seda,
mida teeb Tema, siis, õppides neid tegusid, hakkan ma aru saama Tema mõtetest,
tema kavatsustest minu suhtes. Nii kui nii see mõte, see teadmine, see kavatsus
eksisteerib suhteliselt minus. Seda on vaja selleks, et luua mind, lõpule viia
minuga kõik metamorfoosid, milliseid ma läbin. Seda, mis ei kuulu Looja
plaanidesse minu suhtes, seda, mis asub kõrgemal sellest, ma ei mõista. Äärmisel
juhul, nii väidavad kabalistid.
Siiski, teisest küljest, nad räägivad mingisuguse
teise reaalsuse eksisteerimisest ja peale lõplikku parandamist, see tähendab,
peale täielikku mõistmist Looja tegevuse osas sinu peal. Täielikult parandades
ennast, ma absoluutselt samastan ennast kõikides tegevustes Loojaga, see
tähendab, kopeerin täielikult Tema tegusid, võttes selliselt üle Tema plaanid,
Tema mõtte – kõike, mida võib nimetada suhteliselt Looja loominguks – ja saan
sellega Temaga võrdseks. Kabalistid räägivad, selleks on olemas järgmine
reaalsus.
Milline see reaalsus on, sellest nad meile ei
räägi, sest seal kehtivad hoopis teised võimalused, omadused, aistingud,
millised on meie teadvusest kõrgemal. Mida me seal mõistame ja millisel viisil –
ei ole teada, meile seda ei kirjeldata. Meie eesmärk on – saada Looja sarnaseks.
Kuidas seda saavutada, selgitab kabala õpetus. Edasisest midagi ei räägita.
Räägitakse ainult sellest, et protsess on lõputu, see tähendab, et iga seisund
muutub pidevalt enam täiuslikumaks.
Me räägime, et Kõrgem maailm on meie ees
suletud. Miks teda nimetatakse „Kõrgemaks”?
Meid ümbritseb miski. Seda ümbritsevat nimetatakse
Loojaks, ja peale Teda ei ole olemas midagi. Me tajume Loojat. Kes oleme „meie”?
Ainus, mis on loodud Neile – see on soov saada, nautida, täituda.
Me tunnetame Loojat sõltuvalt sellest, kuivõrd on
meie soov sarnane Tema andmise omadustega. Sõltuvalt sellest, kui meie soov
saada Tema vastaspoolset omadust saada vastu tajume varjamist.
See ongi meie reaalsus. Varjamine võib olla selline, et me isegi taju seda –
niinimetatud „topelt varjamine”, varjamise varjamine.
Põhimõtteliselt me mõistame ka meie maailmas midagi
muutes meie omadusi. Meie arusaamine sõltub viiest meeleorganist ja mõistusest,
mis suudavad selgitada seda, mida me tajume. Mõistus kogub kõiksugused muljed,
jätab need meelde ja väljastab meile kujundid, standardid, et me selle
tagajärjel tunneks ära sellele sarnase, mida me kunagi tajusime. Selliselt me
oleme kokku seatud, ja sellest lähtudes me selgitame, kes me oleme ja kus me
oleme.
Kõike seda, millest me oleme aru saanud sel
momendil, nimetatakse „see maailm”. Kõike seda, mida me suudame mõista järgmisel
momendil, nimetatakse „tulevane maailm”. See on kõige lihtsam määratlus selle
ja tulevase maailma kohta. Kui ma olen varustatud teleskoopidega,
mikroskoopidega, arvutitega, suure hulga teadmistega, arusaamisega, suudan ma
tajuda oma ümbrust palju enam, ja see tähendab, et ma tajun järgmist maailma,
avardan oma piire välise keskkonna tundmaõppimiseks.
Millega erineb materiaalne tunnetus
vaimsest?
Seda, et laiendada materiaalset tunnetust, me
suudame enda iidse mateeria omaduse – egoismi, muutmata. Me leiutame
kõikvõimalikke aparaate, instrumente, mis laiendavad diapasoone meid ümbritseva
vastuvõtuks, ja saame rohkem võimalusi arvestada seda, mida me tajume, muutmata
seejuures oma algseid omadusi.
Inimene jääb ise samaks, ta ainult varustab peente
lisadega oma viite meeleorganit ja oma aju täiendavate võimalustega, mis
lõppkokkuvõtteks võimaldab tal tajuda ja aru saada enda ümber asuvat suuremat
ruumi. Kuid selline meie maailma laienemise tunnetamine ei aita tal pääseda
selle piiride taha, selle tõkke taha, kus valitseb loodus, meie
vastaspool.
Meie maailmas me tunnetame objekte sarnastamise
vahendina: selleks, et tunnetada õrna vibratsiooni, pean ma enda juures looma
täpse organi selle vastuvõtmiseks. Kusjuures see vastuvõtu organ peab teostama
sama omadustega vibratsiooni, milliseid ma soovin vastu võtta. Minu egoistliku
tsensori sarnasusel, ning välispidisega tajun ma selle välispidist mõju. Ainult,
et see kõik asub minu egoistliku tsensori piires, minu viie tundemeele
ulatuses.
Ümber minu on sfäär, mis omab vastupoolset omadust
minus – altruismi. Et seda tabada, pean ma ennast ümber häälestama, saama temaga
sarnaseks. Loomuliku, egoistliku maailma vastuvõtu ümberkorraldamine (enda
tarvis täitmine) vastuvõtu kavatsuste tõhusus, oma egoismi vähendamist
nimetatakse üleminekuks.
See on väga keeruline faaside üleminek, inimene ei
ole suuteline seda ise endaga tegema. Ainult Kõrgeim valgus, Kõrgeim jõud võib
meile anda seda energiat faaside üleminekuks, egoismilt altruismile üle
hüppamiseks, enda sisse võtmiseks, enda ümber vastuvõtmiseks. See on hoopis
teine loodus: me ei mõista seda, me ei tunneta seni kui meil ei kujune vastav
tundemeel.
Kuni selleni mingisugused jutud ega ka selgitused
ei aita. Me võime endale ette kujutada mida tahes: ükskõik mida, kõik meie
ettekujutlused on piiratud meie egoismiga, mis ei suuda esitada taas mingit
altruistlikku omadust, objekti, tegevust, mõtet.
Oletame, et on olemas inimesed, kes on suutnud
teha faasihüpe ja sellega hakanud tajuma Kõrgemat maailma. Kui nad kõik tajuvad
vastasoleval organil vastuvõttu, kuidas siis me saame neid mõista, millest nad
meile räägivad? See ei ole mitte lihtsalt „Alissa peegli taga”, see on lihtsalt
maailm, mis ei ole ehitatud peegli kujutisele, vaid hoopis teistele, meist
erinevatele põhimõtetele.
Raske on ette kujutada, kuidas võib seletada
külgetõmbejõu seadustega tõukejõu seadusi, aga neeldumise seadusi eraldumise
seadustega. Kõik muu: mõtte printsiip, töö, vastastiku suhete printsiip,
tegevused, omadused. Põhjus, tegevus ja selle tegevuse tulemus on hoopis muud,
kuna eesmärgid on teised.
MUSTAD TÄHED VALGEL
FOONIL
Igasugune valgus peab maailmades omama leviku
piiri, valguse tegevuse kujutamiseks peab olema külgetõmme kui ka piiramine.
Need kaks jõudu peavad toimima üheaegselt.
Iga aisting saabub läbi meie meeleorganite
piiramiste tagajärjel, kuna objekti välispind või meie vastuvõtu organ, mis
piirab selle levikut, puutub kokku heli- või valguslainega ja seepärast suudame
seda tunnetada.
Valge foon – see on lihtne, ilma mingisuguse
tunnuseta ja seega meie poolt mittetajutav valgus. See, et me oleme suutelised
eristama, võib väljenduda ainult valge valguse leviku piiramisel. Piiramise
astmeid ja viise nimetatakse kirjatähtedeks. Me näeme musti piire valgel foonil
ja mõistame ainult musti piire.
Iga kirjatäht (ei ole tähtis, mis keelest see
võetud on) koosneb mustast värvist, see tähendab parandamata osast, ja valgest
väljast, millele see on kirjutatud. Iga täht on rajatud kontrastile musta ja
valge vahel.
Selle samaga väljendab see määr erinevust meie
teadvuses Looja omadusi loomisel.
Looja omadused on absoluutselt valged, meie poolt
tajumatud, loomise omadusi me gradueerime sõltuvalt sellest millisena me tunneme
ennast Tema suhtes. Just suhe absoluutselt valge ja teatus osa musta kujutavaid
tähti ja sümboleid – just see suhe kujutab endast inimlikku mõistmist. Ainult
sel viisil me saame tunnetada ennast, vastastikuseid seoseid ja erinevusi
ümbritsevast valgusest.
Me ei ole suutelised tajuma seisundit, milles on
ainult must (kui me näeme ainult ennast) või ainult valget (kui me näeme ainult
Loojat). Kõik meie tunded, kõik aistingud, kui me õpime tundma, on rajatud
kontrastidele. Seepärast vastavalt igas keeles olevale tähestikule võib
kirjutada meie seisukorrast, tõusudest ja langustest.
Kogu maailma tarkuse võib ümber kirjutada ükskõik
millisesse keelde. Kuid jõudes Lõpmatusesse, tähed kaovad, kuna musta mõju
tähtedes – loomise omadus – muutuvad samaseks valgusega, Looja omadustest
eristamatuks.
Tekib küsimus: kui soovid ei kao, siis kuidas me
saame rääkida kirjatähtede kadumisest? Tähed kaovad sellepärast, sest täht on
ehitatud tunnetele, erinevalt Loojast, mis tulevad loomingust. Erinevused
kaovad, seepärast tähed ka hajuvad. Olles informatsiooniks Loojast nad hajuvad,
kui informatsioon muutub lõputuks, absoluutselt täiuslikuks, kui muutub
võimatuks kujutada teda mingisuguse piirangu näol – kirjatähtedena. Teadmised
muutuvad nii mahukaks, et seda ei saa kujutada ega selgitada meie piiratud keele
vahendusel, kuna keel on rajatud piiratusele.
Tähed, sümbolid, kõne – on ette nähtud vaimsete
teadmiste, arusaamiste edasiandmiseks. Kõikide keelte tähestikkude igal tähel on
oma vaimne mõte, sest inimesed annavad tähtede kaudu edasi oma
tundeid.
Iga aisting (mitte ainult inimesel vaid ka loomal)
– see on Looja alateadlik tunnetamine. Mitte keegi ei mõista seda, kuid
tegelikult, kui näiteks poeet kirjutab luuletusi, ta, kirjeldades oma armastust
naise, laste, päikese, valguse vastu, kirjeldab oma kannatusi – väljendab
valguse tundmusi, mis teda mõjutavad.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.