Jacques Derrida http://et.wikipedia.org/wiki/Jacques_Derrida oli prantsuse filosoof, kelle töödest sai alguse dekonstruktiivne
suund tänapäeva filosoofias ja kirjandusteoorias. Derrida filosoofia põhimõisted
on kiri (écriture), kohalolu (presence) ja jälg (trace), mille abil ta
dekonstrueerib klassikalist metafüüsikat ja sellele iseloomulikku
logotsentrismi. Derrida tähtsamaks eeskujuks oli Husserli ja Heideggeri
fenomenoloogia, samuti Nietzsche elufilosoofia. Derrida varasemas loomingus on
olulisel kohal strukturalismi kriitika, seepärast on tema filosoofiat seostatud
ka poststrukturalismi kategooriaga, kuigi Derrida ise seda mõistet ei kasutanud.
Püsivamalt tundis Derrida huvi psühhoanalüüsi vastu, käsitledes Sigmund Freudi
ja Jacques Lacani ideid filosoofilisest vaatepunktist.
___________________________
JACQUES DERRIDA
FILOSOOFIA
"20. sajandi mõttevoolud". Toim Epp Annus.
Tartu Ülikooli Kirjastus, Tallinn-Tartu 2009, lk 699-725, peatüki autor Neeme
Lopp
Kirjutamine ei alga siin. Või õigemini:
algab küll siin, sellesama rea alguses, aga algab ainult kui saamatu asendus
päristisele, esimesele kirjutamisele. Tollele, mis on ammu möödas; tollele,
millest on alles ainult lünk – puudumise teravalt tajutav kohalolu, niipea kui
on registreeritud kohalolu puudumine – väljakutsuvalt haigutav tühimik: täida
mind! kirjuta mind täis! kukuta end minu põhjatusse!
Tõepoolest – kuigi kirjutamine algab justkui siin,
on see võimalik üksnes seetõttu, et talle eelneb alati juba mingi „algelisem
kirjutamine”, tähenduseelsete paigutuste ja liigenduste ruum, mis alles
võimaldab selle, et tähtede kirjapanemine võiks „alata” ning tähendused
kirjalaval mingid kohad sisse võtta. Kõik, mis näib algavat, asetub „alati-juba”
põhjatule pinnale.
Sellise tõdemusega oleme astunud alžeeria-prantsuse
filosoofi Jacques Derrida (1930–2004) mõtteilma. Muidugi pole küsimus ainult
alguste väärtuses. Kui kõik on alati-juba, tuleb üleüldse kõik käsitlused
loomisest ja tekkimisest, asjade algupärast, nii nagu sellest traditsioonilise
filosoofia raamides mõeldakse, ümber mõtelda. See tähendab, et küsimuse alla
tuleb seada kogu loomulikuna mõistetud filosoofiline reaalsus, mis käsitleb asju
ja nähtusi nende alge, olemuse, identiteedi lähtepunktist, teisisõnu kogu
traditsioon, mida võib nimetada kohalolufilosoofiaks.
Maailm kubiseb osadest, olukordadest, strateegiatest, vahelesekkumistest, vigadest, kuid need ei ole hälbed mingist kujutluslikust normaalsusest, vaid asjade „tegelik” seis. Maailm ei sisalda immanentselt peaosa, olukordade olukorda või strateegiat kõikide strateegiate hõlmamiseks, mingit neutraalset eelispunkti, millelt hälbimist identifitseerida. „Olemuslik” hälbelisus (katakrees) sisaldub igas tähendust loovas süsteemis. Derrida püüdis oma tähelepanu suunata vastuoludele ja häiretele lääne filosoofilises traditsioonis, et tuua esile, mis mõtlemises on olnud ajalooliselt välistatud, varjatud, maha surutud. See mõtlemist (ning sellega ka kogu meie elu) juhtivate repressioonimehhanismide vallakätkemine sai kuulsaks dekonstruktsiooni nime all.
Kuna filosoofia piiride uurimiseks pidi Derrida
võtma vaatluse alla kogu ajaloolis-filosoofilise küsimuseasetuse tervikuna,
peetakse ikka ja jälle oluliseks märkida, et Derrida tööd polegi tegelikult
otseses mõttes filosoofia, vaid olemasoleva filosoofia pidev ümberpööramine või
ületamine, intellektuaalne klaaspärlimäng, mis ei lisa filosoofiale midagi uut.
Tavalise kuvandi järgi on Derrida traditsioonilise filosoofia ja kultuuri
destruktiivne kriitik, kelle eesmärk on välja kujunenud arusaamad ja praktikad,
olgu siis heade või halbade kavatsustega, lihtsalt ümber lükata. Temas on nähtud
nii lääne vastast kui ka lääne postmodernistliku kultuuri eestkõnelejat, nii
mõtlejat, kes on ristiretkel kogu filosoofia vastu, kui ka ortodoksset ja
elitaarset „tõelise” filosoofia apoloogi. Derrida Prantsusmaa-karjääri jooksul
peeti teda „prantsuse Heideggeriks”, Ameerikas tunnustati teda aga esmajoones
kui kirjandusteoreetikut, kes õpetab uut lugemisviisi nimega
„dekonstruktsioon”. Tänaseks on suurem kära Derrida ümber muidugi vaibunud ja
teda seostatakse enim laiaulatusliku metafüüsilise operatsiooniga, mis ei muuda
üksnes arusaamist filosoofiast, vaid üleüldse kõigist neist viisidest, kuidas me
mõtleme keele, elu ja surma, kultuuri, eetika, poliitika, õiguse, religiooni ja
kirjanduse loomuse üle.
Alžeeriast Ameerikani
Jacques Derrida sündis 15. märtsil 1930. a koloniseeritud Alžeerias juudi perekonnas. Ta on hiljem korduvalt tunnistanud, et tema sünnipärast kultuuri on raske üleüldse mingiks kultuuriks pidada, kuna see oli segu prantsuse ja araabia kultuurist, judaismist ja üldisest ameerikalikust kultuurist, mida tol ajal ülemaailmselt propageeriti. Vanemad panid pojale nimeks Jackie ning alles hiljem vahetas ta selle Jacques’i vastu, pidades seda prantsuspärasemaks ning seega intellektuaalsemaks ja stiilsemaks. Kuni 19-aastaseks saamiseni elas ta peamiselt El-Biaris ning lahkus siis Prantsusmaale, et asuda edasi õppima. 1952. a sai ta kolmandal katsel sisse École Normale Spérieure’i (ENS), mis pole klassikaline universitas, vaid kolledži tüüpi õppeasutus, mille eesmärk on valmistada ette õppejõude ja professoreid Prantsuse haridus süsteemi tarbeks.
1950. aastatel ning osa 1960. aastate esimesest
poolest keskendus Derrida Edmund Husserli fenomenoloogia
uurimisele. 1957. a esitas ta doktorantuuri astumiseks ka Husserli-teemalise
töökava, kuid hülgas selle, et uurida edaspidi Husserlit, saksa idealismi ja
fenomenoloogiat ilma plaanita, lõpetades 27-aastaselt ametlikult õpingud. Kuigi
tema huvidering laienes järgneva kümnendi jooksul märgatavalt
(antiikfilosoofiast strukturalistliku keeleteaduse, etnoloogia ja
kirjandusteooriani), tegeles suurem osa ta publikatsioonidest veel kuni 1967. a
Husserliga seotud teemadega. Algul oli fenomenoloogia Derrida jaoks vahend,
mille abil kritiseerida filosoofiat, ning ta luges Husserlit kui andunud
järgija, aegamisi läks tema mõtlemine üle aga Husserli kriitikaks. Husserli
kõrvalt hakkas ta aina rohkem tegelema tema õpilase Martin
Heideggeriga, kelle vastu kujunes tal hoopis sügavam sümpaatia. Husserl
oli Derrida jaoks justkui „katsejuhtum”, tehniline treening, mille käigus ta
arendas välja oma mõtlemisstiili.
Husserlit uurides tutvus Derrida Emmanuel
Levinasiga, kes oli tõlkinud Husserlit prantsuse keelde ning kellega
teda sidus huvi judaistliku religiooni vastu. Levinasi filosoofia iseloomustab
hästi seda mittestrukturaalset elementi, mis oli Derrida arusaamades olnud üsna
algusest peale: mõtlemine teisest kui millestki, mis on väljaspool
olemise-mitteolemise vastandust ning mida pole neis mõistetes kuidagi võimalik
väljendada. Siiski ei lähe Derrida lõpuni Levinasi filosoofiaga kaasa, sest
Levinas tegi tema meelest liiga suuri vigu ja lihtsustusi, kuid fundamentaalselt
oli ta Levinasiga alati nõus. Levinas toob Derrida ikka tagasi esivanemate
religiooni juurde, rahulikku, meditatiivsesse, mittemarxistlikku,
mittefreudistlikku, puhta filosoofia paika.
Nimelt olid 1960. aastate algul Prantsuse intellektuaalset õhustikku hakanud kujundama marxismi, psühhoanalüüsi ja strukturalismi tuuled, mille suhtes Derrida hoidis alati distantsi, kuid suhestus ajastuomaselt siiski nende kõigiga. Kõige kaugem oli tema suhe „teadusliku” marxisimiga, mida Louis Althusser tutvustas ENS’is 1960. a. Psühhoanalüüsi püüdis Derrida segada Friedrich Nietzsche filosoofiaga ning ei pidanud seda eriteaduseks, vaid omamoodi üldiseks lugemisviisiks, mis harutab lahti ontoloogiat ja olemise privilegeeritust põhistavaid alusmõisteid. Ta ei pidanud seda teaduseks, mis annaks konkreetse pildi psüühilistest normidest või ebanormaalsuse ravist, vaid mõtteviisiks, mille rakendamine õpetab meetodeid, kuidas mis tahes teksti dešifreerida. Kaasaegse strukturalistliku iikumisega hoidis Derrida algusest peale selget distantsi, kuna struktuuride staatilisus ja ajalootus välistas lähenemisviisi, mida esindasid Heidegger ja Nietzsche, ning nende tsentraliseeritud enesessesulgumine välistas teise kui sellise, millest kõneles Levinas. Suurema tähelepanu osaliseks saigi Derrida pärast 1966. a Ameerikas peetud loengut „Struktuur, märk ja mäng humanitaarteaduste diskursuses”, mis kuulutab strukturalismi lõppu ja uue ajastu algust. On oluline, et just selles tekstis kasutas Derrida esimest korda süstemaatiliselt korraga nii Heideggeri, Nietzsche kui ka Sigmund Freudi ideid ning näitas avalikult, et kuigi ta oli tegelenud Husserliga üle kümnendi, oli hoopis nende mõtlejate roll tema filosoofia kujunemisel otsustav.
Infrastruktuurid ja filosoofia
Teine
1967. a ilmus kolm Derrida raamatut, see oli tema
paljude aastate töö kulminatsioon. Kuigi need tekstid kujutavad endast võimast
avangut kogu derridalikule mõtlemisele, ei omandanud need võrreldes näiteks
Lévi-Straussi, Foucault’, Lacani, Althusseri või Barthes’i tolleaegsete teoste
tuntusega kohe sellist populaarsust. Need kolm raamatut olid „Hääl ja fenomen”
(La voix et le phénomène), „Grammatoloogiast” (De la
grammatologie) ning „Kiri ja erinevus” (L’écriture et la
différence). „Hääl ja fenomen” võtab kokku Derrida hilise
Husserli-uurimuse. Raamatus „Grammatoloogiast” on Derrida Husserli juba ületanud
ning kuulutab sellise mõtlemise algust, mis kinnitab, et struktuurid ja
süsteemid, mis toetuvad kohalolule, on alati ekslikud. „Kiri ja erinevus”
koondab artikleid ja ettekandeid aastatest 1959–1967, neist olulisemad on
Husserli ja Levinasi filosoofiat eritlev „Vägivald ja metafüüsika”, „Freud ja
kirjastseen” ning juba mainitud „Struktuur, märk ja mäng”.
Nende kolme teosega sooritatud murrangu kinnistas järgmine kimp raamatuid, mis ilmusid järjestikku 1972. a: „Disseminatsioon” (La dissémination), „Filosoofia ääred” (Marges de la philosophie) ja intervjuukogumik „Positsioonid” (Positions). Siinne peatükk tegelebki peamiselt nende kuue raamatu seisukohtadega, mis on seotud Derrida mõtlemise avanguga. Kuigi Derrida liikus kohalolufilosoofia kriitika juurest hiljem teiste teemade juurde, suunates oma tähelepanu poliitikale, õigusele ja religioonile, eetikale ja esteetikale, samuti inimese „salajasele” elule, millele isegi tal endal puudub ligipääs, ei muutu tema filosoofia mõnes mõttes kunagi ja jääb alati ammutama neistsamadest allikatest kui 1960. aastail. Õigupoolest pole selles midagi üllatavat, kuna murrang, mida Derrida varane mõtlemine püüab vallandada, on suunatud kõigile tähenduslikele süsteemidele ning normidele, mis ühiskondlikke institutsioone üles ehitavad ning tagavad nende toimimise.
Derrida tolleaegse mõtlemise võtab kokku hulk
mõisteid, mis pole hierarhiliselt organiseeritud, mis täiendavad üksteist ning
mida ei defineerita kusagil lõplikult: kiri (écriture), jälg
(trace), erinewus (différance), ruumistamine
(espacement), märge (marque), täiend (supplément),
varu (réserve), jääk (reste), mõra (fissure),
äär/ääreala (marge/marche). Ühelt poolt on sellise mõistepaljususe taga
kindlasti detsentraliseerimissoov – Derrida püüab vältida ühe keskse mõiste
tekitamist. Teiselt poolt on iga selline mõiste omamoodi
infrastruktuur, mis üritab viidata vasturääkivustele ja
ebakõladele (teisisõnu apooriatele) lääne filosoofia (alus)kontseptsioonide
ülesehituses ning neid arvesse võtta: infrastruktuurid kujutavad endast nende
vasturääkivuste t a a n d a m a t u t keerukust (complexité
irréductible), milles metafüüsika saab eluneda, kuid millest ta ise ei saa
mõelda. Nii üritavad Derrida infrastruktuurid (kiri, jälg, täiend, varu jne)
avada filosoofia tema Te i s e l e, võimalikkustele teispool olemisele
keskendatud filosoofiat, võimalikkustele, mille lääne filosoofia on oma ajaloo
vältel pidevalt läbi mõtlemata jätnud.
See tähendab, et Derrida filosoofia üritab võtta
metafüüsikavälise perspektiivi, kuid mitte lihtsa vastandumise kaudu, vaid
metafüüsika kontseptsioone justkui seestpoolt raputades, nende strateegilist
jõudu ära kasutades. Derrida väidab, et meil ei õnnestu metafüüsilisest
mõtlemisest täielikult välja astuda, kuna me peame jääma kasutama metafüüsika
keelt. Tuleb püsida metafüüsilise diskursuse piiril, võtta positsioon, kus ei
oldaks korraga ei metafüüsika sees ega sellest väljas, sest igasugune radikaalne
püüd metafüüsilisest sulust pääseda viib üksnes selleni, et langetakse
metafüüsikasse tagasi. Sellest pole abi, kui ühed kontseptsioonid lihtsalt
teiste vastu vahetada, vaid olemasolevate arusaamade endi kontseptuaalne kord
tuleb ümber pöörata ja laiali asetada, et kontseptsioonid paljastaksid selles
protsessis ilmnevate vasturääkivuste ja apooriate kaudu ise oma „ääred” ning
viitaksid võib-olla ka senimõeldamatutele võimalikkustele teispool metafüüsika
piire. Nii tuleb iga kord, kui Derrida kasutab traditsioonilisi termineid, nagu
„süsteem”, „algupära”, „loogika”, „struktuur”, „üldine” jt, oma filosoofia
esitamiseks, neist mõelda n-ö jutumärkides. Need on justkui kvaasifilosoofilised
kirjeldused, mis viitavad teispoole metafüüsika võimalusi: tegu on
„süsteemidega”, mis viitavad üldiste ja suletud süsteemide võimatusele,
algupäratute „algupäradega”, „loogikatega”, mis ei allu loogikareeglitele
jne.
Logotsentriline probleem ja õhtumaise
metafüüsika ökonoomia
1960. aastate algul jõudis Derrida Husserli
fenomenoloogia kaudu üldise logotsentrilise probleemini. Nimelt
avastas ta, et ka Husserl käsitab ideaalset fenomeni
kohaloluna, mistõttu tõsiasi, et fenomenid võiksidki
„olemuslikult” olla varjatud, osaliselt mittekohalolevad, jäljelaadsed, jääb
Husserlil märkamata. Husserl uuris, kuidas võivad absoluutselt ideaalse
objektiivsuse, näiteks geomeetria, vormid ilmneda subjektiivsetes struktuurides.
Derrida arvates järeldub Husserli käsitlusest, et kui maailm kipub meile
pidevalt ilmnema mingi vahendatuse või viivituse kaudu (st mittefenomenaalselt),
siis subjekti enese-jaoks-kohalolus on objektiivsus võimalik. Transtsendentaalse
subjekti ideaalne objekt on ta ise.
Nii esindas Husserli uurimus teadvuses ilmnevatest
fenomenidest Derrida jaoks traditsioonilist metafüüsilist mõtlemist ehk
logotsentrismi, mille järgi ideaalne tähendus väljendub
„enese-rääkimas-kuulmise” süsteemina mõttetegevuse vaikuses. Sellist kogemust
peeti vahendamatuks ja koheseks, justkui unikaalseks kogemuseks asjast endast,
mis reprodutseerib iseennast spontaanselt. „Metafüüsika” tähendabki Derrida
jaoks üldjoontes igasugust kohaloluteadust, mille maatriks on olemise
piiritlemine k o h a l o l u n a selle sõna kõigis tähendustes. Oleks võimalik
näidata, et kõik põhialuste, printsiipide või keskme nimetused on alati
tähistanud kohalolu invarianti: olemus, eksistents, substants, subjekt,
transtsendentaalsus, teadvus, Jumal, inimene jne.
See tähendab, et lääne filosoofia on eelistanud
alati kontseptsioone, mis toetuvad vahendamatutele ja kohalolevatele efektidele:
elava inimese hääl, mitte selle surnud üleskirjutus; tema teadvuse ja ideede
täielik kohalolu, mitte ilma algupärata jälgede süntees; püsivad, ideaalsed
tähendused, mitte mälu ja tulevik. Need kontseptsioonid on domineerinud ning
määratlenud meie arusaamu terve ajalooepohhi vältel, kuid nad ei sõltu mingist
valikust, mida oleks saanud vältida, vaid kogu seda epohhi kujundanud
ökonoomiast, mille järgi igasugune tähenduslik ülejääk või hälve ühiskondlike
tähenduste väljal taandatakse terviku huvides süsteemist välja kui ebaloomulik,
ebaregulaarne, väljaspoolne, mittekohalolu, mitteelu vms.
Kõik metafüüsilised kontseptsioonid alates „ideest”, „olemusest” ja „vormist” kuni „organismi”, „süsteemi” või „struktuurini” põhinevad seega fikseeritud eneseküllasusel, st millegi „väljaspoolse” osalemine on neis mõeldav ainult juhuse või katastroofi mõistes. Juba alates Platonist on kirja osalemist keelesüsteemis mõistetud üksnes puhast keelt m ü r g i t a v a t e elementide s i s s e h i i l i m i s e n a keelde, mitte keelelise tähenduslikkuse tingimusena, millele ongi omane mõningane ebaadekvaatsus ja tähenduste ajalis-ruumiline pihustumine. Nii nähakse näiteks haigust „terve” organismi juhusliku häirena, mitte organismi loomuomase võimalikkusena, kus organism läheb ühest olekust teise, momendina, kus organism kohtub oma Teisega vms. Kogu eespool kirjeldatud „vea” süsteemist kõrvaldamise ajalooline protsess (tervikustamine) kujutabki endast metafüüsika ökonoomiat, mis seab iga ideaalse ja tervikliku süsteemi vastavusse teistega, tuues endaga kaasa metafüüsika sulgumise enesesse. Selle metafüüsilise suluga võitlemine on Derrida filosoofia läbiv ülesanne. Ta rõhutab vajadust mõista, et ideaalsus, kohalolu, asjade fikseeritud olemus kui selline, pole olemuslik või substantsiaalne, vaid see on kogu meie ajaloolisele tähendussüsteemile omane lisandus, mis täiendab seda, mis tähenduses tegelikult puudu on, et meie sümboolne maailm saaks end justkui kompensatoorsete peeglite süsteemis reprodutseerida ja säilitada.
Logotsentrismi kriitikas ilmneb ka Derrida
suurimate mõjutajate roll: just Nietzsche, Freudi ja Heideggeri tekstides esile
kerkinud muudatused üleüldises filosoofilises küsimuseasetuses raputasid
metafüüsilist sulgu Derrida meelest enim. Tema jaoks oli oluline, kuidas need
kolm mõtlejat tekitasid värinaid kohalolu epohhis või vormis, nii nagu seda oli
mõeldud teadvuse kui tähenduse kohalolu mõistes või üleüldse olemise
enesestmõistetava privilegeerituse mõistes. Derrida jagas suures osas Nietzsche
kahtlusi tõe, tähenduse ja olemise väärtustamise suhtes ning võttis omaks tema
käsitluse kõiki võimalikke kontseptsioone läbivast perspektiivsusest, mille
suhtes inimene ei asu kesksele positsioonile (kui ühe või teise perspektiivi
lähtepunkt). Inimene osutub hoopis ise üheks perspektiiviks teiste seas:
Nietzsche jaoks on maailm piiritlematute jõudude mänguväli, mille loomus on
inimeseülene ning mis pole teadvuslikult haaratavad – teadvus on vaid nende
jõudude toimimise efekt. Seega lahutas Nietzsche igasuguse aktiivsuse
teadvusest, nagu seda Descartes’ist alates oli mõistetud.
Teadvuse alge nihutamine köitis Derridad ka
psühhoanalüüsi puhul. Freud oli see, kes murdis otsustavalt teadvuse kui
eneseideaalsuse mudeli ning näitas, et teadvus on üksnes mitteteadlike
protsesside efekt. Derridale oli oluline, et psüühika hõlmab Freudi jaoks
radikaalset teisesust, midagi täiesti teist, millele Freud andis metafüüsilise
nime – teadvustamatus. Freud kirjeldas korraga nii psüühe sisu kui ka mehhanismi
kirjastruktuuri abil, jõudes selle kaudu järeldusteni, et kogu teadvus töötab
viivitusmehhanismil ning et kohalolu peamist koda, tajuvat isedust, vormib
puuduolu ja inskriptsioon: teadvus on pigem omamoodi kirjastruktuur, jälgede,
sisse- ja pealekirjutuste ala, mis ei ole väljaspoolse maailmaga otseses seoses.
See omakorda kustutab Derrida meelest põhimõttelise erinevuse maailma algupära
ja maailmas-olemise vahel.
Siiski möönab Derrida, et kõik, mida ta püüab teha,
poleks võimalik Heideggeri küsimuste avanguta, eriti ja kõigepealt, kui ta
poleks tähelepanu pööranud sellele, mida Heidegger nimetab
ontilis-ontoloogiliseks erinevuseks, erinevuseks oleva ja olemise vahel, mille
filosoofia jätab „teataval viisil” läbi mõtlemata. Filosoofia suudab mõelda
üksnes olevast, samas kui oleva olemine, erinevus pelgalt oleva ja tema olemise
vahel, libiseb filosoofia pilgu alt välja. Nii on kogu metafüüsiline traditsioon
määratletav olemiseunustuse terminites. Selle otsustava erinevuse
tematiseerimine inspireeris Derridad tohutult, kuid ta ei liitu
heideggeriaanliku lootusega, et olemise ja oleva ühtsus on võimalik, kui meil
õnnestuks leida n-ö algsõnad, mis viitaksid olemise suunas algupäraselt. Derrida
jaoks on ontoloogiline diferents ületamatu, selle erinevuse möödapääsmatus ongi
otsustav mõra, mis viitab mängule, mis kõiksugu entiteete ja nende olemist
võimaldab.
Dekonstruktsioon
Eespool on juba viidatud, et murrang, mida Derrida
mõtlemine püüab vallandada, on suunatud kõigile tähenduslikele süsteemidele ning
normidele. Derrida töö on kõiksugu verbaalseid, kontseptuaalseid,
psühholoogilisi, tekstuaalseid, esteetilisi, ajaloolisi, eetilisi, sotsiaalseid,
poliitilisi ja religioosseid maastikke lahti raputada ja muundada. Samuti on
viidatud, et seda tööd ei saa teha metafüüsikale kuidagi vastandudes, vaid
metafüüsika kontseptsioone, mis muidu sulguvad enesesse, tuleb strateegiliselt
ära kasutada. See tähendab, et traditsiooniliste kontseptsioonide pinnalt tuleb
mõelda, mis nende muidu suletud struktuuris jääb avatuks. Tuleb mõelda nende
kontseptsioonide infrastruktuurilistele võimalikkustele, mis tolles struktuuris
a l a t i j u b a toimivad, kuid mis näivad kuuluvat justkui mingisse
(seni)mõeldamatusse korrastusse. See lähenemine on tuntuks saanud
dekonstruktsiooni nime all.
Algselt tõlkis „dekonstruktsioon” Derrida jaoks
lihtsalt Heideggeri mõisteid „destruktsioon” (Destruktion) ja
„ülesehitus” (Abbau), mille ülesanne oli traditsioonide lõdvendamise
abil paljastada filosoofilise probleemi seesmine areng, mida probleemi
kirjapanija ise ei pruugi tähele panna, ning neid seesmisi jõude autori
suveräänsuse eest kaitsta. Hiljem omandab dekonstruktsioon aga hoopis laiemad
mõõtmed ja hakkab tähistama kogu võitlusvälja filosoofia ja tema Teise vahel.
Sellest saab Derrida kõige levinum mõiste, mis leiab peagi viljaka pinnase
kõikides humanitaar- ja sotsiaalteadustes, nii et dekonstruktsiooni all
hakatakse kohati silmas pidama igasugust kriitilist lähenemist tekstidele. Ometi
pole dekonstruktsioon Derrida jaoks mingi lähenemine, see pole lihtsalt meetod,
mille saaks uurimisobjektile väljastpoolt lisada, vaid miski, mis t o i m u b,
destabiliseerimise loogika, mis on „asjades endis” juba toimimas. See ei juhtu
üksnes keeles, vaid igal pool. Isegi oma doktoritöö kaitsekõnes 1980. a peab
Derrida vajalikuks dekonstruktsiooni ümbritsevaid vääritimõistmisi hajutada,
sõnades, et dekonstruktsioon „pole esmaselt filosoofiliste sisude ja teemade asi
(...), vaid just eriliselt ja lahutamatult tähenduslike raamide,
institutsionaalsete struktuuride, pedagoogiliste või retooriliste normide,
õiguse, autoriteedi, representatsiooni võimalikkuse asi”. Dekonstruktsioon on
kuristik, mis avaneb, kui traditsiooniliselt tähendussüsteemilt pidepunktid ära
võtta, see on kirjeldatav maavärinana, mis võib alguse saada väikseimast
murdumisest või vapustusest.
Kõige selgemalt toimib dekonstruktsioon metafüüsika
binaarsete opositsioonide (substants/vorm; subjekt/objekt;
meeleline/mõistuslik; keha/intellekt; loodus/kultuur; ruum/aeg;
aktiivsus/passiivsus; teooria/praktika; kõne/kiri jne) juures, millesse kõik
meie arusaamad paratamatult kuuluvad. Dekonstruktsiooni eesmärk on sellised
opositsioonid esmalt ümber pöörata, et paljastada mõistepaari konfliktne ja
alistav struktuur:
Selle faasi vajalikkuse tunnistamine tähendab
äratundmist, et klassikalises filosoofilises opositsioonis pole meil tegu mitte
rahulikult kooseksisteeriva vis-à-vis’ga, vaid vägivaldse hierarhiaga.
Üks kahest liikmest valitseb teist (aksioloogiliselt, loogiliselt jne), asetub
temast kõrgemale.
Mõistete ümberpööramisel avanevad mõtlemise uued
võimalikkused, mida ei saa enam tõlgendada vana opositsiooni raamides. Derrida
kutsub lugejat tunnetama seda lahtihargnemist, mis toimub, kui võtame ette
ükskõik millise mõiste. Derrida arvab, et tekstis on võimalik lokaliseerida
momente, mis on teksti ilmse tähendussüsteemi suhtes otsustamata, momente, mis
näivad omaenda väärtussüsteemist justkui üle astuvat ning mis avavad juurdepääsu
teksti sees peituvale teistsugusele korrale. Nii peituvad Derrida järgi ka
logotsentrilisse traditsiooni kuuluvate mõtlejate tekstides varjatud „kohad”
sellest traditsioonist väljamurdmiseks, mis viitavad infrastruktuuride
toimimisele nendes tekstides, kuid mis sellisena pole realiseerunud. Rousseau’
tekstis leiab Derrida selle momendina kahekülgse sõna supplément
(lisand/täiend), Platonil sõna pharmakon, mis võib tähendada nii mürki
kui ka ravimit, Marxile viidates sõna Gespenst (tont), mis pärineb
kommunistliku partei manifesti avalausest ning mis viitab marxistliku õpetuse
saatusele.
Dekonstruktsioon kujutab endast ka omamoodi
ühiskondlikku eetikat. See on kui valgustustegevus, mis avab ühiskondliku ala
selle allasurutud võimalikkustele. Ühiskondlikud protsessid on oma loomult
teleoloogilised – neid nähakse progressina kindlaks määratud lõpppunkti suunas.
Teleoloogia on Derrida jaoks tuleviku negatsioon, juba ette teadmine, mis vorm
tuleb võtta selle jaoks, mis tuleb. Seades igasuguse teleoloogia küsimuse alla,
on dekonstruktsioon kui tuleviku valla kätk, kõikide võimalike variantide
avamine ilma võimalusi pärssiva finaalsuseta.
Kiri, jälg ja algupära võimatus
Derrida oli seisukohal, et traditsioonilises filosoofias tekib objektiivne tähendus (enese)kohalolu kui ideaalsuse vormi sisse. Aga mis siis, kui kohalolu on kõigest automaatne afekt, mille abil „enese-rääkimas-kuulmise” süsteem hoiab kinni maailma alge ideest kui millestki eneseküllasest? Mis siis, kui kohalolule juba eelneb mingi teine „süsteem”, mis üleüldse kohalolust mõtlemist võimaldab, kuid mille toimimine on kinni kaetud? Kui kohalolu pole esmane, peavad nihestuma ka käsitlused loomisest (production), tekkimisest (genèse), moodustamisest (constitution), nii nagu neist mõeldakse traditsioonilise filosoofia raamides. Alates raamatust „Grammatoloogiast” asendab need lääne filosoofia aluskontseptsioonid käsitlus kirjast kui inskriptsioonist. Kirjatemaatikas leiab Derrida sissepääsutee kogu „normaalsena” aktsepteeritud filosoofilise reaalsuse ontoloogilise dekonstruktsiooni juurde.
Derrida kasutab kohalolu üldist vormi mõrastava infrastruktuuri kohta traditsioonilist nimetust „kiri” (écriture), kuna see viitab otseselt metafüüsika ajaloolisele situatsioonile, milles on alati olnud selge eristus hääle kui logos’e isa ja kirja kui orvu või vallaslapse vahel. Häälele on tavaliselt omistatud olemuslik ja vahendamatu ligidus mõistuse ja tõega, kiri seevastu tähendab surnud tähemärki, ta on alati tehniline ja esindav, tal pole olemuslikku või ülesehitavat tähendust, niisiis, ta on elavast tähendusest väljaspool. Derrida soovib kustutada erinevuse kõne ja vulgaarse kirjakäsitluse vahel: igasugune tähendus peab juba eelnevalt toetuma mingile kirjalaadsele paigutuste ruumile, mida kogu keel peab eeldama, enne kui seda saab seostada hääle või selle ülesmärkimisega. Seega tähistab Derrida „kiri” omamoodi arhikirja, mis on teispool keelt, ning kõne ja kirja kitsam eristus on hoopis arhikirja kui igasuguse inskriptsiooni võimalikkuse efekt keele pinnal.
„Grammatoloogiast” on õieti pealkiri ühele küsimusele: ja see on küsimus kirjateaduse vajalikkusest, tema võimalikkuse tingimustest ja sellest, millist kriitilist tööd on vaja, et avada talle tegevusväli ja kõrvaldada epistemoloogilised takistused.
Kindlasti ei piisa kirjakäsitluse laienemiseks lihtsalt kõne ja kirja opositsiooni aksioloogilisest ümberpööramisest, vaid tuleb kõrvaldada hulk epistemoloogilisi takistusi, seehulgas ümber mõelda kogu see kompleks, mida filosoofia on nimetanud kogemuseks. Arhikiri toob esile „surnud” aja elava oleviku sees, kogu kohalolu üldise vormi sees. Siin tuleb nähtavale Freudi roll. Freud avastas, et taju-teadvuse süsteem ei tööta vahetus ajas. See, mida me nimetame tajuks ning milles on nähtud „esimest suhet elu ja tema teise vahel, elu algupära”, on alati juba inskriptsioon või pealekirjutus, mitte vahetu taju väljaspoolsest. See tähendab, et taju tuleb mõista kui ajalikustatud, viivitatud, mittevahetut süsteemi, mis on „avatud kõikvõimalikele tajupaigutustele [investissements de sens]”. Kõik, mida tajul oleks võimalik vastu võtta, ei jõua teadvusesse, kuna see peaks tähendama teadvuse lõputut laienemist. Elu püüab end liigse kulutamise vastu kaitsta viivituse abil, juhtides stiimulite voo ühest süsteemist teise (äravoolutee (Bahnung)) ning moodustades teadvustamatusse varu, mis kujutab endast mälujälge, mis ei pruugi kunagi avalduda, kuid on võimeline end hiljem teadvusele korduvalt ilmutama (näiteks unenägudes). Kui välised stiimulid murravad nende mälujälgedeni, mis ei kuulu teadliku mälu hulka ning mis on eemaldatud stiimuli tajumise ajast, siis teadlikku taju ei toimu. Teadlik taju ei kerki nendest püsivatest jälgedest, vaid ainult sellest (irregulaarsest) tajuosast, millele teadvustamatus vastupanu ei osuta. See tähendab, et jälge, mis psüühilises aparaadis toimib, pole kunagi vahetult tajutud, selle tähendust pole kunagi o l e v i k u s läbi elatud, st seda pole kunagi t e a d l i k u l t kogetud. Taju ajast kui millestki pidevast (mis on ju meie iseduse esmane kaitsekindlus) on Freudi järgi seega tajumasina pidevusetu perioodilisuse funktsioon, taju üksnes selle masina töötamisest.
Derrida jaoks tähendab Freudi õpetus niisiis, et see, mida me peame eluks, ei toimu kunagi vahetus ajas. Elu on a l a t i j u b a jälgede süntees, mis on „algupärasem” sellest, mida seni on peetud algupäraks. Inimese, ja ainulise sündmuse vahele jääb seega alati tühik ning selle tühiku täidabki tähendus, mis põhineb jälgedel ning ei kujuta endast seetõttu algupärase sündmuse vahetut, ideaalset esindajat. Jälg, millena kirjastruktuur toimib, toob traditsioonilise filosoofia vormi sees nähtavale selle võimalikkuse, mis viitab tõelise algupära võimatusele. Inskriptsioon paneb algupära suhtesse sellega, mis on temas otsustamatu, kontrollimatu jõuga, mis toimib alati juba enne algupära. Jälg ei tähenda niisiis algupära kadumist – algupära pole kunagi kadunud, sest seda pole kunagi moodustatudki, välja arvatud sümboolselt, mitte algupäraste jälgede omanemisena. Millegi juhtumine, tekkimine, moodustumine, esilekerkimine, sündmus kui selline, viitab niisiis üksnes omanemismomendile – jälgede algupäratu sünteesi täiendamisele kujutlusega algupärast.
Täiend
Foonilise substantsi ülimuslikkuse dekonstruktsioon näitab Derridale niisiis, et igasugune tõeline, lõplik, alusena kohalolev algupära kui tähenduse algus- ja lõpp-punkt, on võimatu. Ometi ei ole see takistanud metafüüsilisel mõtteviisil, mis toetub just sellisele algupärale, valitsemast tervet maailma-ajaloo epohhi. Järelikult peab traditsioonilises mõtlemises toimima miski, mis algupära puuduolekut kompenseerib ja varjab, kuid mis „ise” jääb ilmnemata. Seda infrastruktuuri hakkab Derrida jaoks tähistama salakaval sõna täiend, mille lahtihargnemine Rousseau’ tekstis „essee keelte algupära kohta” paljastab lääne metafüüsika kompensatoorse, varjava „loogika”.
Prantsuskeelne supplément tähendab ühelt
poolt lisandit, midagi, mis lisatakse juurde, midagi, mis lisatakse
täielikkusele; teiselt poolt aga tähendab see täiendit, st lisatakse see, mis
algupäraselt on puudu, et puuduolekut kompenseerida, et see asendada, et täita
lünka, ilma milleta ei saaks märgid „loomulikult” funktsioneerida.
Lisanduse/täienduse kummaline koosolu, see imelik „loogika”, on nähtav kõiges,
millest Derrida kirjutab. Alati, kui me kohtame kusagil kohalolu, toimib seal
juba täienduse ja asendamise protsess, mis ideaalsuskujutlust võimaldab ning mis
varjab seda, et loodus/loomus (Nature) võiks juba „algupäraselt” olla
puudulik. Seetõttu on täiend mõistusele peaaegu vastuvõetamatu: mõistus pole
suuteline mõtlema, et puhtas loomulikkuses (physis , loodus, hääl), mis
ilmneb eneseküllase kohaloluna, võib peituda puudus ning just selle tõttu on
talle midagi veel lisatud, midagi, mis on irratsionaalne, mitteloomulik, mis on
isegi ohtlik, sest ohustab kujutlust loomusest endast. Seetõttu on klassikaline
mõtlemine täiendi suhtes „pime”. Dekonstruktiivse lugemise ülesanne on täiendit
kõige laiemas mõttes silmas pidada.
Enne täiendit pole ühtki loomulikku identiteeti,
sellele ei eelne ideaalsust, millele täiend siis lisatakse. Derrida sõnab, et
metafüüsiline mõtlemine tahab alati jõuda täiendi juurest allika juurde, kuid
selle asemel tuleb hoopis tõdeda, et „a l l i k a j u u r e s o n g i t ä i e
n d. Enese-rääkimas-kuulmise süsteem kui ideaalne kohalolu on spekulatsioon, see
pole vahendamatu, kohene fenomen. Kohesus on tuletatud asja enda miraažina:
märk, kujutlus, representatsioon, mis täiendavad puuduvat kohalolu, on
illusioonid, mis meid samal ajal kohalolust kõrvale juhivad. Derrida näitab, et
nauding „asjast endast” on läbistatud frustratsioonist: naudingule lubatakse
midagi, mis samal ajal pageb; antakse midagi, mis on üksnes asendus, nii et seda
„midagi” ei saa enam pidada „kohaloluks”. Asi ei ole kunagi puhtalt kohal, vaid
tema terviklikkust asendab alati mingi esindaja, mis viitab üksnes järgmisele
esindajale (nagu mõnes Kafka loos). Asi kujutab seega endast lõppematut ahelat,
mis vältimatult paljundab täiendavaid vahendusi, mis loovad tunnetust
sellestsamast asjast, mida nad edasi lükkavad: see on asja enda, vahetu
kohalolu, algupärase vastuvõtu miraaž. Vahetus on tuletatud. Just see, et kõik
algab vahenduse kaudu, on „mõistusele vastuvõetamatu”.
Korratavus ja tondid
Derrida eesmärk oli niisiis näidata, et kujutlus fenomenide kohalolust on meile peale surutud ning teispool seda on reaalsus, mille kohalolu pole meile kunagi tagatud, vaid mis on kummituslik (spectrale). Kummitusliku reaalsuse moodustavad jäljed, mitte algupärane tähendus. Kuid Derrida ei püüa sellega öelda, et tähendus on alati möödas ning igavesti viibiv, lõpmatult edasi lükatud, justkui eksleks tähendusruumis mingi tabamatu terviktähendus. Vastupidi, inskriptsioon ja jälg kinnitavad, et tähendus on alati siin, kuid mitte kohaloleva fenomenina, tervikuna, vaid kummitusena.
Tähendus kuulub osaliselt alati teise süsteemi, mis
muudab tema täieliku hõlmamise ja kontrollimise võimatuks. Tähendusest pole
võimalik vabaneda, ta jääb kummitama. Lihtne on vabaneda millestki käesolevast,
kuid kuidas saada lahti kummitusest? Tähendus on sisse kirjutatud „süsteemi”,
mis asetab ta teispoole olemise ja olematuse opositsiooni. Ta on justkui elav
surnu või surnult elav, sest ka kiri on teisel pool surma, surm pole kirja
tuleviku jaoks rohkem kohal kui kirja mineviku jaoks. Kiri on juba ette ära
märgitud, et ta oleks loetav ka siis, kui kirja autorit pole enam kohal, isegi
siis, kui kirja autor on juba surnud:
Selleks et kirjutatu oleks kirjutatu, peab ta
jätkama „toimimist” ning olema loetav, isegi kui kirja autoriks nimetatu enam
kirjapandu või enda nimel signeeritu eest ei vastuta [répond], olles
kas ajutiselt eemal, surnud või kui ta üldiselt, oma absoluutselt aktuaalsete ja
nüüdsete kavatsuste ja hoiakutega ei toeta nende tähenduste paljusust, just
seda, mis näib olevat kirjutatud „tema nimel”.
Seda potentsiaalset tähenduslikkust,
tähenduslikkuse vormi, mis ise ei ole osa tähendusest, nimetab Derrida märkeks.
Märge on justkui täke tähistamissüsteemide pinnal, tal pole omaette olemist. Et
miski oleks hiljem loetav, peab see olema struktuuriliselt vabastatud
igasugusest elavast tähendusest. See peab olema korratav, sel peab olema
potentsiaali, et seda korratakse veel ja veel igasugustes kontekstides, olles
samas iga kord ainuline. Just see, et kiri funktsioneerib osaliselt alati kui
eksemplar, tühi vorm, võimaldab tal ajalistest, ruumilistest ja kontekstilistest
muutustest hoolimata säilitada eneses tähenduslikkust, ikka ja jälle kummitama
tulla.
Derrida laiem eesmärk oli luua käsitlus, mis suudaks ühildada orgaanilist, „elavat” ainulisust (sündmus) ja mitteorgaanilist, surnud universaalsust (mehaaniline kordus), kuid mitte üht teisele taandades, vaid nii, et mõlemad määratleksid teist, kuid jääksid ometi teineteisest taandamatult erinevaks. Derrida püüdis surma omamoodi demütologiseerida, näidates, et elu ise on juba surmast läbistatud, mis väljendub igasuguses eelmärgistatuses, automatismis jms – mitteelus, mis ei vastandu elule, vaid mis vastupidi on elu südames. Me peame midagi eluks, see on üksnes korduvus, me arvame, et miski on surnud, see tuleb tagasi meid kummitama. Et mõista Derrida filosoofiat, tuleb sellist elu ja surma tontlikku koosolu otsustavalt arvesse võtta.
Essees „allkiri sündmus kontekst” lahkab Derrida korratavuse ja ainulisuse (singularité) koosolu märkes. Nimelt kasutab Derrida korratavuse jaoks mõistet itérabilité. See sõna peaks enesesse kätkema ladina sõna iter (uuesti) ja sanskriti itara (teine). Märge seob kokku kordamise ja teisesuse. Märge, mis ise pole tähenduslik, on teises kontekstis tähenduslikuna loetav, kuna ta säilitab avatuse Teisele, teistele tähendustele, st on alati seotud millegi muu kui endaga. Näiteks kui keegi kirjutab oma vanaisast, võib minu surnud vanaisa tulla mind kummitama, kui ma seda teksti loen. Selles tekstis on märge, mis võimaldab mu vanaisal tulla.
Metafüüsika probleem on alati olnud, kuidas
kodustada Teist. Kuid just see, et märge ei kodusta Teist, ei anna sellele
mingit püsivat, ideaalset, universaalset identiteeti, säilitab seda oma
korratava vormi sees k u i Te i s t (st viisil, et teine „ise” jääb temas alati
varjule), võimaldab tähistamise kestvuse, kogu surma „üleelamise”
kontseptsiooni.
Erinewus
Paljud eespool käsitletud arusaamad koonduvad Derrida 1968. a ettekandes „erinewus”, mis on justkui Derrida grammatoloogilise avangu argumentide väljapuhastumine ja uuesti esitamine kontsentreeritumal kujul. See on tihedalt allusiivne tekst, mis haakub Hegeli, Saussure’i, Husserli, Levinasi, Koyré, Deleuze’i ja Lacani töödega, kuid põhineb peamiselt ikkagi Nietzsche, Freudi ja Heideggeri mõtteil. Erinewuse puhul pole tegemist tavalise erinevusega diferentseerimise mõttes, sest see jätaks erinevusest mulje kui sündmusest, mitte kui millestki, mis alati juba toimub ökonoomilises viivituses. Erinevus, mille eest ei õnnestu pageda, on erinewus. Erinewus toimib ajalikustava sünteesina: „olevik” moodustub märgetest või jälgedest, mis on võimalikud üksnes juhul, kui nad on seotud millegi muu kui endaga, hoides endas möödunud elemendi märget ning lastes end juba „rikkuda” tuleva elemendi märkest. See muudab omakorda oleviku ise endast erinevaks, igasuguse „entiteedi”, „identiteedi”, „iseenda” iseendast erinevaks.
Différance ühendab endas erinemise
ja edasilükkamise tähendusi: 1) tavalises tähenduses on prantsuse verb
différer „erinema”, mitte identne olema, olema teine, mis tähendab
distantsi loomist elementide vahel, ruumistamist; 2) teiselt poolt viitab
prantsuse verb différer ladina verbile differre, mis tähistab
tegevust, kus miski pannakse hilisemaks kõrvale, varusse, kui ajaga
kalkuleeritakse, viivitatakse, selle tähenduse puhul kasutab Derrida sõna
„temporisatsioon”, aja venitamine, viivitus, mis lükkab iha täitumise edasi.
Erinewus on tähenduslikkuse mäng inskriptsioonis, mis tingib, et tähistaja ja
tähistatava vahele jääb alati tühimik. Erinemise ja edasilükkamisena on erinewus
operatsioon, mis on alati juba moodustanud oleviku sisse intervalli, mis ühtaegu
lõhestab ja viivitab kohalolu. Just seetõttu kujutab erinewus Derrida jaoks
justkui oleva ja olemise vahelise erinevuse eelavanemist.
Ferdinand de Saussure tõdes, et meie keelesüsteemil
ei ole substantsiaalset alust, st selle tähendused moodustatakse üksnes
omavahelistest erinevustest, Derrida aga osutab, et need erinevused on juba ise
efektid, mida võimaldab tähenduste erinevuse/edasilükatuse mäng. Erinewus on
liikumine, mille kohaselt keel või ükskõik milline viitamissüsteem on juba
„ajalooliselt” moodustatud erinevuste kudumina. See, mida tavatsetakse nimetada
tähistatavaks, on sisse kirjutatud süsteemi, kus ta viitab teisele, teistele
tähistatavatele erinevuste süstemaatilise mängu raames. Iga asi on selles
süsteemis kui erinev ja edasilükatud teine. Derrida lisab, et kui käsitlus
„ajaloost” ei sisaldaks endas juba erinevuse lõpliku allasurumise motiivi, võiks
öelda, et üksnes erinevused saavadki olla „ajaloolised”.
Erinewus pole haaratav ei taju ega mõistusega. See
joon on kas või meil Eestis kutsunud esile Derrida süsteemi võrdlemise
negatiivse teoloogiaga. Erinewus näib justkui jumala uue nimena. Samas rõhutab
Derrida, et kuigi erinewus jääb meie jaoks alati metafüüsiliseks nimeks, sest
see asetub ühe nimena teiste seas keelelisse mängu, ei saa sellel, mida erinewus
nimetab, olla nime. Erinewus nimetab midagi, millel pole unitaarset struktuuri
(nagu nimel), ta viitab üleüldse igasuguse unikaalse atomaarsuse puudumisele:
See nimetamatu on mäng, mis muudab võimalikuks
nominaalsed efektid, need suhteliselt ühtsed ja atomaarsed struktuurid, mida
nimetatakse nimedeks, nimede asenduste ahelad, millesse näiteks ka erinewuse
nominaalne efekt ise on mässitud, eemale viidud ja uuesti sisse kirjutatud, nii
nagu vale sissepääs või vale väljapääs kuulub ikkagi mängu juurde, on süsteemi
funktsioon.
Erinewus tähendab, et asjade tähendus kuulub alati juba eristavate ja ühendavate referentside ahelasse. See ei ole mingi sirm, mis asjade tegeliku tähenduse meie eest varjab, vaid erinewus on pigem nagu samasuskeskkond, mis võimaldab üleüldse erinevatest asjadest seotuna kõnelda, kõnelda asjadest k u i a s j a d e s t.
Selles plaanis tuleks mõista ka Derrida
(kuri)kuulsat lauset Il n’y a pas de hors-texte – „Pole midagi
tekstivälist”. Seda lauset on tihti tõlgendatud üsna kategooriliselt, justkui
poleks väljaspool teksti üleüldse midagi, justkui reaalsus oleks vaid tekst.
Kuid Derrida eesmärk pole nihilistlik, ta ei püüa väita, et tekstiväliseid
vasteid üldse mingil kujul ei eksisteeri, vaid pigem juhtida tähelepanu, et need
vasted on tekstuaalsed: meie kujutlused väljaspoolsusest (maailm, reaalsus,
transtsendentaalne olemine) on alati juba hõlmatud inskriptsiooni. See, mida
nimetatakse asjade tegelikuks eluks, pole kunagi koosnenud muust kui kirjast,
„selles pole kunagi olnud muud kui täiendused, asendavad tähistused, mis saavad
tulla esile üksnes eristavate referentside ahelas”. See ei tähenda veel, et
väljaspool teksti poleks mittemidagi, kuid väljaspool teksti pole ühtki
entiteeti k u i m i s k i t. Eristavate referentside ahelast väljaspool ei
esine „asju iseeneses”, asju endid mingis mõeldavas (tekstuaalses) korrastuses.
Väljaspool teksti on absoluutselt Teine, mis ei saa tekstuaalsusse siseneda,
Teine, mis jääb teksti suhtes alati taandamatult erinevaks. Tähenduse omistamine
millelegi on selle taandamine tekstisüsteemi, ringlevate tähenduste konteksti,
millest puhas ainulisus jääb alati väljapoole. Ükski asi, millest on võimalik
mõelda kui asjast, ei asu selles mõttes kunagi kusagil tekstist väljaspool, ei
pääse kunagi erinewuse pidevalt uuesti kontekstualiseerivast, samastavast ja
eemale viivast mängust.
Tähendusel pole niisiis juurdepääsu erinewuse
seadusele. Sissepääs seaduse enda juurde, mis polegi midagi muud kui see, mis
viivitust juhib, on kuni surmani edasi lükatud. Kuid arusaamist sellest
juurdepääsuteest on võimalik komplitseerida ning seda keerulisust on võimalik
mingitel tingimustel aktualiseerida. Üheks selliseks tingimuseks on näiteks
kirjandus.
Derrida ja kõige huvitavam asi maailmas
Derrida ja kõige huvitavam asi maailmas
Kirjandus on Derrida jaoks väga oluline. 1989. a
antud intervjuus sõnab ta: „Ei rohkem ega vähem kui kogemusena olemisest
metafüüsika piiril seisab kirjandus võib-olla kõige piiril, peaaegu teispool
kõike, kaasa arvatud ennast. See on kõige huvitavam asi maailmas, võib-olla
isegi huvitavam kui maailm.” See tähendab, et Derrida jaoks pole kirjandusteosed
olulised üksnes seetõttu, kuidas nad mõjutavad seda, kuidas me mõtleme
kirjutamisest, vaid nad mõjutavad märkimisväärselt ka seda, kuidas me mõtleme
ajaloost, poliitikast, demokraatiast ja õigusest, maailmast endast. Derrida huvi
läheb kaugemale kirjanduse esteetilistest või formalistlikest omadustest. Ta
seob kirjanduse otseselt filosoofia, keeleteaduse, teoloogia ja muude
mittekirjanduslike tekstidega. See tähendab, et kirjandus pole filosoofiast vaba
mäng, eneseküllane tekstuaalne eksperiment, vaid oluline on kirjandus ja
filosoofia kokku võtta, tajuda nende kooseksisteerimist nagu ka nende
erinevust.
Ükski tekst pole kirjanduslik iseenesest.
Kirjanduslikkus pole loomulik olemus, teksti sisemine omadus, mis kirjanduse
otsekohe eristaks teistest kirjutusviisidest.
Kui see kirjanduse käsiraamat [Mallarmé lühike
proosatekst „Mimique”] peaks midagi ü t l e m a, milles meil on nüüd mõningal
määral põhjust kahelda, kuulutaks see eeskätt, et ei ole – või pole peaaegu
üldse, on väga vähe – kirjandust; et ühelgi juhul pole kirjanduse olemust,
kirjanduse tõde, kirjanduse kirjanduslik-olemist või olemist-kirjanduslik.
See näitab, et kirjandus on vaevu üldse kohal, ta
on põgus, kirjandust saab kogeda üksnes omalaadi tähelepanu ja pingutuse korral.
Teksti „kirjanduslikkus” tuleneb seega hoopis intentsionaalsest suhtest teksti,
mis end ise integreerib. Teksti funktsioneerimine kirjanduslikuna on kirjanduse
kogemus, mitte selle olemus. Kuid see, et kirjandusel pole olemust, tähendab
Derrida jaoks, et ei tohi unustada, et kirjandus on institutsioon, ei tohi
unustada võimusuhteid, milles ta eksisteerib, ega seadusi, mis teda olemasolus
hoiavad. Kirjanduse toovad esile protsessid, mis on sotsiaalsed, legaalsed ja
poliitilised ning mida saab ajalooliselt ja geograafiliselt kaardistada. Nimetus
„kirjandus” on ise üsna hiljutine leiutis. On võimalus, et eepika ja lüürika
poleks mitte ainult jäänud suuliseks, vaid poleks üleüldse tõstnud esile seda,
mida me praegu peame kirjanduseks. Derridad huvitab, kes ja mis kriteeriumi
alusel otsustab selle üle, et üks tekst kuulub kirjanduse juurde, kuidas üldse
saab miski kirjapandu kirjanduseks ning mis leiab aset, kui see juhtub.
Ajalooliselt on kirjandust loetud mingi domineeriva
tähenduse terminites, mis jääb kirjandusest väljaspoole, olgu algupära
(biograafilise, ajaloolise) või sihi (esteetilise, moraalse, poliitilise)
tähenduses või fundamentaalselt mimeetilisena. Seda võib pidada
transtsendentseks lugemiseks. Kuid kirjandus ise avaldab sellisele lugemisele
vastupanu, dekonstruktsioon on kirjanduslikes tekstides alati juba toimimas.
Kirjandus ei suuda transtsendentset lugemist kõrvaldada, aga ta võib seda
komplitseerida ning sellesse komplitseerimise mängu ongi sisse kirjutatud
erinevus kirjanduste vahel, kirjandusliku ja mittekirjandusliku vahel. Muidugi
ei võitle ükski tekst transtsendentse lugemise vastu absoluutselt, kuid Derrida
meelest on tekst kirjanduslik just siis, kui ta mingit tüüpi „originaalse
läbirääkimise” kaudu, mis ei kõrvalda tähendust või referentsi, teeb tekstis
sisalduva vastupanuga midagi, mida on keeruline defineerida. Keeruline, sest
kirjandus o n g i selle keerulisuse kogemise koht. Just selles kohas ristub
Derrida huvi kirjanduse vastu tema huviga filosoofia ja metafüüsika
vastu.
Derridale meeldib niisiis kirjandus kui omamoodi fiktsioonipraktika, „efektiivse simulaakrumi või korratuse sissetungimine filosoofilisse kirjutusse”, mitte pelgalt lugude leiutamine ja jutustamine. Ta valgustab kirjanduse juures just neid aspekte, millest on konventsionaalsetes raamides kõige raskem kirjutada, kuna need aspektid seavad kahtluse alla nendesamade konventsioonide alused. Derrida arvates märgistavad just need aspektid kirjandust kui kirjandust, samas kui traditsiooniliselt tegeletakse kirjandust uurides nende omadustega, mis on iseloomulikud igasugustele diskursustele. Poeetiliste vahenditega võib analüüsida ükskõik millist teksti (poliitilist manifesti, uudist vms). Nii et kui me eemaldame kirjandusest kõik, mis võiks kuuluda ka teiste tekstitüüpide juurde, jääb efektiivse kirjanduse puhul alles üksnes mingisugune nihestatud suhe traditsioonilisse tähendusse, tähenduslike raamide ja piiride paradoksaalse loogika mäng, omalaadi referentsiaalsuse ja tähendusliku raamistamise momendid.
Derridad huvitavad kirjandustekstid, mis küsimuse „Mis on kirjandus?” eriliselt esile tõstavad, kuid pelgalt ei esita seda (nagu filosoofiline traktaat), vaid säilitavad seejuures täielikult oma ainulisuse, mida ükski kriitika või teoreetiline arutlus ei saa taandada. Derridad huvitab segadusseajav kõhklus singulaarsuse ja eksemplaarsuse vahel: kuidas üks ainuline sündmus, mis kirjandusena aset leiab, saab olla piisavalt mõjuvõimas, et formaliseerida küsimusi ja teoreetilisi seadusi, mis seda ennast puudutavad. Kuigi kirjandus ise on singulaarne, võib ta muutuda eksemplariks ja sisaldada nii mõningast üldisust. Nii saab näiteks ainuline Joyce’i tekst olla samaaegselt hirmutavalt piiramatu ajaloo kokkuvõte. Derrida lisab aga, et selline ajaloo kokkuvõte pole Joyce’i puhul ometi lahutatav a b s o l u u t s e l t singulaarsest sündmusest (selles mõttes eelistab Derrida traditsioonilist sõna „teos” (œuvre)), allkirjast ning seega ka kuupäevast, keelest ja autobiograafilisest inskriptsioonist. See, et „minimaalsesse autobiograafilisse tunnusesse saab koguda suurima ajaloolise, teoreetilise, lingvistilise, filosoofilise kultuuri potentsiaali”, see kirjanduse ökonoomiline võim huvitab Derridad peamiselt. Kirjanduslikuks osutub niisiis selline tekst, milles suhe singulaarsuse ja eksemplaarsuse vahel on esitatud kummitusliku jõuga. Luuletusel on võim kõneleda su sisimate tunnete ja mõtetega ning samal ajal paljastada, kuidas ka neid privaatseid sügavusi võimaldab alati teisesus ja väljaspoolsus, mis läbib institutsioone, seadust, seda, mis ei ole sina, mis kutsub sinu järele ning milleta „sina” ei saaks üldse tulla ilmsiks. Kirjandus ei ole tähenduste paljusus, vaid tähendusest tühjenemise koht, mis sisaldab elava tähenduse potentsiaali. Ta pole unikaalne, vaid korratav ainulisus, mis sõltub avatusest uutele kontekstidele, seega oma erinevusest iga kord, kui teda korratakse.
Oma taandamatu avatuse tõttu tähendusele kehastab kirjandus Derrida jaoks spetsiifiliselt demokraatliku vabaduse ruumi: kirjandus peaks olema institutsioon, mis lubab ö e l d a k õ i k e j a i g a l v i i s i l . Sellisena on kirjandus justkui demokraatia viimane rinne. Kirjandus annab autorile võimu murda reeglitest vabaks ning need ümber paigutada, luues niimoodi uut suhet loomuse ja kokkuleppelise seaduse vahel. See tähendab, et kirjandus peaks jääma alati osaliselt teispoole seadusjõudu: kirjandus kehastab nõuet mitte vastutada. Just vastutusest keeldumine on ülim eetiline valik. Derrida sõnab: „Kohustus olla vastutustundetu, kohustus keelduda vastutamast oma mõtete või kirjutuse eest kehtestatud võimu ees on võib-olla suurim vastutus”.
Teine Derrida / Derrida Teine
Peatüki algusosa lubas, et alljärgnevalt tegeletakse peamiselt Derrida mõtlemise avangu tutvustamisega. Aga kas peale selle on veel mingi teistsugune Derrida, mingisugune teine Derrida? Või ütleb Derrida teooria, mida on algusest peale struktureerinud Teine, meile kummalisel moel, et me saamegi kõnelda alati ainult teisest Derridast, sest ka „meie oleme üksnes m e i s e selle paiga kaudu, kus heliseb kaasa teine, surelik teine, meie sees”?
Igatahes teisenes strukturalismi taandudes ka
Derrida mõtlemine. 1980. aastate esimesel poolel surid mitmed suurkujud, kelle
töö oli olnud seotud strukturalistliku ja poststrukturalistliku liikumisega:
Barthes, Foucault, Lacan, Althusser. Suri ka Paul de Man, Derrida hea sõber ja
kaastööline Ameerikas Yale’i ülikoolis, millest oli nende kahe ning Joseph
Hillis Milleri, Harold Bloomi jt eestvedamisel 1970. aastate teisel ja 1980.
esimesel poolel kujunenud Ameerika üks juhtivaid kirjandusteooriakeskuseid.
Nende surmadega sureb spetsiifilises mõttes poststrukturalism Derrida mõtlemises
ja selle asemele astub üha enam miski muu, teine, mis on seal olnud algusest
peale. Derrida pöördub uuesti Levinasi poole ning samuti veidi muutunud nurga
alt Heideggeri ja Nietzsche juurde, otsides positsiooni, et kõnelda Teisest,
alati ainulisest Teisest ja eetilisest suhtest sellesse. Selle suhte pinnalt
avalduvad tunnusjooned, mida on hakatud pidama Derrida religioossuseks. Kuid
Derrida religioonil ei ole ajaloolist tausta, teksti või dogmat, see keerleb
mittekohaloleva ja ajavälise tuleku ümber, mis kunagi kohale ei jõua, ning
õigluse ümber, mis sellesse tulekusse on kätketud ning mis on suurem kui ükski
seaduse instants.
1980. aastate lõpust alates kirjutab Derrida selle uue eetika valguses tihemini poliitikast, demokraatia võimalikkuse ja Euroopa saatuse teemadel. Poliitikaga on seotud ka Derrida kaks suuremat hilisteost: „Marxi tondid” (Spectres de Marx, 1993) ja „Sõpruse poliitikad” (Politiques de l ’a m i t i é, 1994). Derrida toetub peamiselt Nietzschele ja Heideggerile, sest kõigi nende kolme jaoks tuleb Euroopa saatus ja olemine mingil moel ilmsiks võimu tahte ja tehnoloogiana ning nende kombinatsioonina globaliseerumises. See omakorda põhjustab reaalsuse ja elu kadu. Derrida otsib maailma, mis kaotsimineku ülekaaluka võimutsemise taga on veel midagi väärt. Derrida rõhutab, et globaliseerumises tekkiva simulaakrumi all on alati taandamatu reaalsus, ainuline sündmus, mida ta illustreerib lapse sündimise näitel.
Perekonnad valmistuvad sünniks ette; see on
kavandatud, ette nimetatud, haaratud sümboolsesse ruumi, mis summutab saabumist.
Siiski, hoolimata neist ootustest ja äranimetamistest, ei lase ebamäärasus end
taandada, sündiv laps jääb etteennustamatuks; ta kõneleb enesest justkui teise
maailma a l g u p ä r a s t või selle maailma t e i s e s t
algupärast.
Singulaarsuse temaatika ümber koondub ka Derrida
autobiograafiline huvi, mis kulmineerub Geoffrey Benningtoniga kahasse
kirjutatud raamatuga „Jacques Derrida” (1991). See, mis on „autobiograafiline”,
on saladuse paik, mis on surmani edasi lükatud, see on asendamatult ainulise,
sinu või minu elu ja surma küsimus. Autobiograafiline on osa paradoksaalsest
kogemusest. See, mis on salajane, absoluutselt ainuline, ei avalda ennast, ei
saagi ennast avaldada, sest vastasel juhul ei oleks see enam saladus. Et
avalduda, peab see jagunema, osalema milleski muus, kuuluma millegi hulka.
Jagunedes on see osa žanrist, tüübist, kontekstist, tähendusest, tähenduse
kontseptuaalsest üldisusest. Autobiograafiline ainulisus kaotab iseenda, et end
avaldada. See tähendab, et iseenda, maailma, teksti loetavust struktureerib
saladuse loetamatus. Nii et see, mis iga inimesega sureb, ei näib meile olevat
muu kui „maailma algupära, iga kord ainus maailm, ainulaadne maailm, mis, oma
lõpus, ilmneb meile nagu see oleks olnud – ainsa ja ainulaadse – algupära
juures”, mille juurde juhatav uks on meie ees nüüd suletud. Kuid
autobiograafiline saladus on ka inimesele enesele kättesaamatu, inimene on
otsustaval moel iseenda suhtes alati pime. Samas on see pimedus ka õnnistus,
sest see võimaldab olla avatud Teisele, selle asemel, et sulguda iseenda
(nartsissistlikku) eksistentsi.
Kuigi Derrida uskus surma absoluutsusesse,
absoluutsesse lõppu, tunnistas ta samas, et selline lõpp on võimatu. Surm on
laiali paisatud siia ja sinna, seda võib kohata igal pool kui lõpliku lõpu
eeltingimust ning iga lõpp, mis näib meile võimalikest kõige lõplikumana,
„kvalifitseerimatu” sündmusena, on võimeline üha uuesti korduma. Kuid kas see,
mis tõeliselt juhtub, ei saagi olla üksnes võimatu, sest kuidas üleüldse saaks
miski juhtuda, mittemasinlikult, etteprogrammeerimatult, kui kõik on juba ette
võimalik? See, mis meile tõesti osaks saab k u i aeg, tuleb sellest, mis enne
oli ettenägemata ning mille on eksistentsile justkui kinkinud võimatus. Jacques
Derrida suri 8. oktoobril 2004. a.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.