MIS ON SUBJEKT
Subjektiks (ladina keeles subiectum
'alla-heidetu') nimetatakse filosoofias tavaliselt seda, mis on millelegi
aluseks.
Tänapäeval peetakse filosoofias subjekti all silmas
eelkõige inimest, kes on teadvustavana ja tõlgendavana asetatud vastu maailmale
kui objektile. Subjekti all tuleb seega pidada silmas vaimset või mõistuslikku
alust, mis peab määrama enda jaoks reeglid, mis lubavad sellel maailma kui
objektiga kooskõlaliselt suhestuda.
Ajalooliselt seostatakse subjekti sellise tähenduse
esilekerkimist uusaja filosoofiaga, eelkõige René Descartes´i mõtlemisega, mis
põhjendab uusaegse subjektifilosoofia lähtuvalt endamõtlemise teadukindlusest:
"Mõtlen, järelikult olen." Kui ainuke asi, mis Descartes´i jaoks on kindel, on
mõtleva ego olemasolu, siis tuletab ta ülejäänud maailma, seega objektiivse
maailma sellest enda-teadukindluse printsiibist ja uusaegse metafüüsika
üldtunnustatud aluseks saabki subjekt.
Varem tähendas subjekt pigem mitte-hingelist alust
maailmas (tänapäevases tähenduses võiks sellele vastata hoopis ja just objekt),
substantsi, seda, mis on aluseks nii inimestele kui ka ulatuvuslikule maailmale,
nt Aristotelese puhul võiks subjektideks ehk alusteks pidada olemusi. Vastavalt
sellele oli maailma käsitlemise aluseks subjektidest lähtuv uurimine, seega
teadmine alustest ehk printsiipidest. Uusajaga kaasneb esmase aluse kitsendamine
ühele aluse liigile, filosoofia subjektiks saab inimene; seda võib pidada ka
humanismi ja valgustuse tunnusmärgiks või alguseks.
Kuigi uusajaga kaasneb muutus subjekti
aluseksoleva-tähenduses, siis jääb samaks subjekti teine tähendus: lause alus.
Kuna lausumine on üks inimese vaimse endakehtestamise põhivahendeid objektiivse
maailmaga suhestumisel, siis on subjekti tähendus lause alusena teatud määral
seotud põhitähendusega aluseksoleva teadvusena ja on sellises tähenduses olemas
juba Aristotelesel, kes väidab, et lausumine ja otsustamine lause tõesuse ja
vääruse üle toimub inimese hinges.
Sellele vastavalt võiks siis ütelda, et subjekti
kui lause aluse kehtestab subjekt kui inimlik teadvus, mis on metafüüsilises
mõttes viimseks otsustajaks igasuguse lausumise
üle.
OBJEKTIIVNE JA
SUBJEKTIIVNE ÕNN
Lähtume Aristotelese õnne määratlusest, vastavalt
millele õnn on see, mida kõik inimesed endale soovivad ja mille poole nad
püüdlevad. Teiste sõnadega, õnn on meie teadliku elu eesmärk kõige üldisemas ja
formaalsemas mõttes: kõik need asjad ja olukorrad, mida oma igapäevases
tegevuses taotleme, ei oma väärtust mitte iseenesest, vaid seetõttu, et need
teevad meid õnnelikuks. Õnnelik elu on hea elu. Me ei taha raha ja kuulsust
mitte raha ega kuulsuse enda pärast, vaid selleks, et hästi elada.
Mis asjad need on, mida me iga päev taotleme ja
mille omamist me hea eluga seostame? Juba kaks ja pool tuhat aastat on
nimekirjas olnud tunnustus, võim, rikkused ja raha ning ilu ja tervis.
Aristoteles ja Platon lisavad siia ka sõpruse ja kõrge päritolu: Aristoteles
ütleb otse välja, et ilma heade sõprade ja hea sugupuuta pole kuigi hästi
võimalik õnnelik olla.
Tänapäeval oleme harjunud mõtlema, et tunnustuse,
võimu, raha, ilu ja tervise olemasolu puhul võib õnnelik olla ükskõik kes.
Sõpruse otsinguid asendab tänapäeval pigem perekondliku ja/või seksuaalse
läheduse otsing. Sellegipoolest on see üsna ammendav nimekiri.
Kui uurida seda, millistest asjadest inimesed
unistavad, kui nad ennast õnnelikuna ette kujutavad, siis võib üsna kindlalt
väita, et meie endi arvates teevad meid õnnelikuks eelkõige sellised asjad nagu
tunnustus, rikkused ja lähedus, olgu see viimane lapsevanema, lapse, sõbra,
abikaasa, kujutletava partneri pakutud. Viisin ise läbi uurimuse unistuse
tüüpobjektidest ja see näitab, et sõltumata soost, vanusest, haridustasemest ja
sotsiaalsest kuuluvusest kerkivad inimeste unistustes esile ühed ja samad
stereotüüpsed kujundid:
• tunnustusavaldused inimestelt, kes moodustavad
meie enesehinnanguga seotud referentsgrupi, sageli lisanduvad siia massilised
tunnustuseavaldused identifitseerimata, kuid väga suure inimgrupi poolt (nagu
kontserdiaplausi puhul);
• elukaaslane, keda ihaldavad kõik, kuid kes on
jäägitult pühendunud meile ning kes seda pühendumust andunult demonstreerib.
Kaaslaseks võib olla ihaldusväärne vastassoo esindaja, aga ka lapsevanem või
laps, või mõni kõrge võimupositsiooni kandja. Kõigi kaaslaste puhul on oluline
temalt peegelduv ühiskondlik tunnustus ja tema tunnustuse kaudu saadav
lisaväärtus meile endale.
• ootamatu rikastumine (nagu näiteks loteriivõidu
või varanduse pärimise puhul) ja sellega seotud tarbimisvõimaluste avardumine,
aga ka tunnustuse tõus ning meid ära tõuganud inimeste kahetsus.
OBJEKTIIVNE TEOORIA
Nagu näeme, on enamik meie unistuste positiivsetest
kujutelmadest seotud meie isiku väärtuste äratundmise- ja tunnustusega. Isegi
igatsus tõelise armastuse järele, mis on sageli inimeste õnneiha teadvustatud
osa, on alateadlikul tasandil enamasti seotud ihaldusväärse partneri omamise ja
omamisest tuleva sotsiaalse tunnustusega. Samas peab märkima, et otsesed
materiaalsed hüved nagu maja või auto on pigem siiski sotsiaalse
eneseväärtustamise teenistuses kui vastupidi. Toimetuleku tasemest kõrgema
sissetuleku ihaldamise peamine põhjus ei ole järelikult materialistlik hedonism
ega tarbimisnauding, nagu arvatakse, vaid ikkagi teiste inimeste tähelepanuga
seotud vajadused.
Sellised tüüpobjektid joonistuvad välja inimeste
unistusi analüüsides. Kuidas on tegelikkuses? Millised on need asjad, mida me
taotleme oma igapäevases elus, et õnnelik olla? Mind ei huvita mitte
diskursiivne, vaid praktiline tasand; mitte see, mida me arvame, mis meid
õnnelikuks teeb, vaid see, milliseid asju me tegelikult päevast päeva taotleme.
Nagu kohe näete, on teoreetilise ja praktilise tasandi vahel õnne küsimuses
vägagi suured käärid.
Proovigem korraks mõelda oma igapäevase
elukorralduse peale ja mõelda sellele, mis tuleks välja, kui me paneksime kirja
iga meie tegevuse eesmärgi igas ajaühikus. 24 tundi ööpäevas jaguneb enamasti
nii, et kümme kuni neliteist tundi me puhkame, sööme ja puhastame end - need on
n-ö rekreatiivsed tegevused (siia alla kuuluvad ka rekreatiivsete vahendite
ettevalmistus, näit toidu tegemine). Järgmine asi on enamasti töö, mis võtab
umbes kaheksa tundi ning mille eesmärgiks on enamasti raha teenida, aga ka
sotsiaalne tunnustus. Järele jääb kaks kuni kuus tundi, mille jooksul võib veel
midagi teha. Enamusel kulub see ajaviite, koristamise, koduloome (majahoolduse,
remontimise ja ehitamise), kultuuritarbimise, massikultuurilise (shopping,
televisioon) ajaveetmise, sõprade, potentsiaalsete partnerite otsimise ja
nendega kohtumise, lastega inimestel aga eelkõige laste ning mõnel inimesel ka
spordi ja selle kaudu tervise peale. Õnnelikkust seostataksegi enamasti nende
kahe kuni kuue tunniga, nädalavahetuse ajal pikema ajaga, mille jooksul inimene
on vaba tegema, mida ta tahab. Muuseas, kui meenutada, et keskmine inimene
vaatab päevas umbes kaks tundi televiisorit, siis võiks järeldada, et üks
olulisemaid õnne objekte on televiisor, kuid enamik TV-vaatajaid ise siiski nii
ei arva. Õnne ja hea eluga seostab televiisori vaatamist vaid üliväike arv
inimesi, eelkõige seostatakse televisiooni rekreatiivse praktikaga.
Mida me saame meie elutegevuse ajalisest analüüsist
järeldada? Kui jätame välja eesmärgistamata aja (aeg, mis kulub magamisele,
laste eest hoolitsemisele, rekreatsioonile ja sellega seotud toimingutele), siis
tuleb välja, et esikohal meie valitud eesmärgistatud tegevuse hulgas on rahalise
sissetuleku pärast muretsemine, järgnevad juba palju väiksemal skaalal eri
inimestel nende eri eluperioodidel järgmised: partneriotsingud, sõbrad,
kodumajandus (eluaseme korrastamine, remontimine, ehitamine, dekoreerimine),
kultuuritarbimine, massikultuuriline ajaveetmine (eelkõige shopping ja
televiisori vaatamine) ja sport.
Kui meie unistuste esimesed kolm objekti on
kõigepealt sümboolne kapital, siis inimlik lähedus (seks) ja siis raha, siis
meie eesmärgistatud tegevuse ajaliselt mõõdetud statistiline keskmine on
kõigepealt raha ning selle järel tulevad väikeste vahedega sümboolne kapital,
kodu, lähedus (lastega, elukaaslasega, armukesega, sõpradega), sotsiaalne
suhtlemine, meeleline nauding, kultuur ja tervis. Elus kulutame me üsna vähe
aega ka kehaliste naudingute peale, kuigi hedonistlikus õnneteoorias räägitakse
kehalisest naudingust kui ühest kõige olulisemast õnne komponendist.
Argipraktika, nagu ka unistuste analüüsist võib aga järeldada, et kehalised
naudingud ei ole õnne seisukohalt oluline element.
Kas võiks mõtelda nii, nagu hedonistlik õnneteooria
teinekord väidab, et õnn ongi lihtsalt nende asjade omamine - nii et mida rohkem
neid on, seda parem? Või mingi kombinatsioon neist kõigist, nii et need kõik
oleksid esindatud, aga õiges proportsioonis? Ma nimetan sellist arusaamist
õnnest õnne objektiivseks määratluseks. Õnn on siin määratletud objektiivsete
asjade ehk iha objektide kaudu. Vastavalt sellele võib väita, et kui mul on
raha, tunnustus, kodu, lähedased inimesed, sõbrad, meelelised naudingud,
kultuurilised naudingud ja tervis, siis ma olengi õnnelik. Õnne objektiivse
määratluse võib sõnastada ka hedonistlikult: õnn seisneb iha objektide poolt
pakutavas naudingus.
SUBJEKTIIVNE TEOORIA
Juba Platon ja Aristoteles väitsid, et hea elu
taandamine iha objektide omamisele ja sellest saadavale naudingule pole piisav.
Platon väitis, et õnne kogemiseks on lisaks iha objektidele vaja ka ühte erilist
tüüpi teadmist, mis meile ütleks, kuidas iha objekte kasutada. On ju selge, et
selleks, et raha inimese õnnelikuks teeks, on vaja, et see inimene oskaks rahaga
ümber käia. Sama kehtib ka teiste õnne objektide suhtes. Aristoteles leidis, et
õnne objektid peavad olema seostatud inimese sisemiste vajadustega ja
soodumustega ning tema loomuse teostumisega.
Sama tõestavad ka kõigi nende inimeste
tervemõistuslikud tõdemused, kes on õnne objekte ihaldanud ja need saanud. Need
inimesed teavad, et iha objektide mõju õnnetundele on lühiajaline. Seda
tõestavad ka lugematud psühholoogilised uurimused rikaste ja kuulsate inimeste
(nagu näiteks popstaarid) õnnetunde kohta, mis näitavad, et need inimesed ei ole
keskmisest õnnelikumad. Vähe sellest, paljud neist kannatavad
lisastressikoormuse all seetõttu, sest kuigi neil on olemas kõik iha objektid,
ei saa nad ise ka aru, miks nad siis õnnelikud ei ole, või siis tunnevad nad
ennast mittemõistetuna ja oma rollist võõrandatuna, kuna kõik teised eeldavad,
et nad peaksid kogu aeg õnnelikud olema tänu sellele, mis neil on, ning seetõttu
on nad sunnitud sotsiaalsete kontaktide ajal õnne teesklema, ning see on
üllatavalt koormav.
Kui nüüd sellest järeldada, et õnn ei seisne iha
objektide omamises, siis on kerge langeda teise äärmusesse ja proovida
määratleda õnne inimese teadvuse seisundi kaudu, sõltumata sellest, millises
objektiivses situatsioonis inimene on ja mida see inimene omab. Sellist
õnnekontseptsiooni arendatakse traditsiooniliselt stoitsismis. Seneca, näiteks,
räägib õnnest kui ainult inimese sisemuses leitavast rahust või rõõmust, millel
ei ole mingit olulist seost välise maailmaga. Stoitsismi võib seepärast
määratleda kui õnne subjektiivset teooriat, mis näeb õnne hingeseisundis, mis on
sõltumatu välistest asjaoludest. Subjektiivset õnne kontseptsiooni jagab ka
enamik tänapäeva psühholooge, kes väidavad, et õnn seisneb selles, kuidas
teadvus meile välismaailma vahendab, mitte selles, milline see välismaailm
tegelikult on. Sellepärast ongi nii, et tagasihoidlikes materiaalsetes oludes
pole õnnelike inimeste osakaal väiksem kui väga kõrge materiaalse heaolutasemega
keskkondades.
Subjektiivset õnnekontseptsiooni propageerivad ka
paljud eneseabiõpikud, mis soovitavad õnne otsival inimesel oma sisemusse
pöörduda ja ennast ise n-ö õnnelikuks mõtelda. Subjektiivselt mõistetud õnne
saavutamise tehnikateks on tavaliselt meditatsioonid ja mõtisklused, aga ka
harjumuste ja suhtumiste muutmine.
Kui veel statistiliselt uurida, kas inimesed
lähtuvad subjektiivsest või objektiivsest õnnekontseptsioonist, siis enamus
väidab ennast uskuvat subjektiivsesse õnneteooriasse, kuid igapäevases elus
käitub, nagu teaks, et objektiivne teooria on õigem.
Õnneuurijate konverentsi
ettekandjad:
Tampere ülikooli psühholoogiaprofessor Markku
Ojanen ja majandusdoktor Esa Mangeloja Jyväskylä ülikoolist.
Tallinna ülikooli filosoofiaprofessor Tõnu Viik
ja psühholoogiadoktor Anu Realo Tartu ülikoolist.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.