1
Ühes kauges, loendamatutesse päikesesüsteemidesse
virvendavasti laiali laotatud maailmakõiksuse nurgas oli kord täht, millel
leiutasid targad loomad teadmise. See oli „maailmaajaloo” upsakaim ja võltsim
hetk: ent ometi vaid hetk. Looduse mõningate hingetõmmete järel täht kalestus ja
targad loomad pidid surema. - Võib mõtelda välja niisuguse loo ja ikkagi mitte
olla küllaldaselt näitlikustanud, kui vilets, kui kõhetu ja kaduv, kui
eesmärgitu ja suvaline paistab inimlik mõistus looduse keskel; on väldanud
igavikke, mil seda pole olnud; kui sellega taas ühel pool on, siis ei ole
sellest midagi. Sest sellel mõistusel ei ole kaugemat ülesannet, mis väljapoole
inimelu ulatuks, vaid see on iseäranis inimlik ning üksnes selle omanik ja
sigitaja võtab seda niisuguse tunderõhuga nagu keerleks maailm selle ümber. Kui
me aga suudaksime suhtlusse astuda sääsega, siis saaksime teada, et temagi
sellise tunderõhuga läbi õhu ujub ning endas selle maailma lendavat keset näeb.
Looduses pole mitte midagi nii kõlvatut ja madalat, et seda ei saaks selle
teadmisjõu vähese hõngusega üles paisutada nagu lohvi; ja nagu igal kannupoisil
peab olema oma imetleja, nii arvab ka uhkeim inimeste seast, filosoof, et ta
näeb maailmakõiksuse silmasid igast küljest teleskoopselt enese tegutsemise ja
mõtlemise peale rihitud olevat.
On märkimisväärne, et just mõistus sellega hakkama
saab, seesama, mis ometi ju vaid abivahendina kõige õnnetumatele, õrnematele ja
üürikesematele olenditele toeks antud on, et nemad olemasolus hetkegi võiks
vastu pidada; millest neil muidu, ilma selle toetuseta oleks igati põhjust
pageda niisama kiiresti nagu Lessingi pojal 1. Just see
teadmise ja tundmisega põimitud upsakus, mis pimestavat udu üle inimeste silmade
ja meelte laotab, petab neid ka olemasolemise väärtuse osas sellega, et kätkeb
eneses kõige meelitavamat väärtushinnangut teadmise enese suhtes. Selle kõige
üldisem toime on pettus - aga ka erilisimad toimetused kannavad endas midagi
sestsamast loomupärast.
Indiviidi säilitamise vahendina vallandab mõistus
oma põhijõu moonutamises; sest see on vahend, mille abiga nõrgemad, vähem
rohmakad indiviidid end alal hoiavad, sest sellistena pole neile antud võidelda
olemasolu eest sarvede või teravate kiskjahammastega. Inimeses jõuab moonutamise
kunst oma tipule: siin on petmine, meelitamine, valetamine, tüssamine,
tagarääkimine, eneseupitamine, laenatud hiilguses elamine, maskeering, kommete
kattevari, näitlemine teiste ja iseenda ees, lühidalt, üha kestev veiklemine
selle tühisuse ühe leegi ümber niisugusel määral tavaks ja seaduseks,
et pea miski pole arusaamatum sellest, kuidas inimeste seas puhas ja ausameelne
tõe püüdlus üldse aset võiks leida. Nad on kastetud sügavale illusioonidesse ja
ulmadesse, nende silm libiseb vaid asjade pealispinnal ringi ja näeb „vorme”,
nende tunnetus ei jõua kunagi tõeni, vaid rahuldub ärrituste vastuvõtmisega ja
justkui kompamismängu mängimisega asjade selgadel. Lisaks sellele laseb inimene
läbi kogu elu endale öösiti unenägudes valetada ilma, et tema moraalitunne seda
eales takistada püüaks: samas kui olevat inimesi, kes tugeva tahtejõu abiga
norskamisest vabanenud on. Mida inimene õieti endast teab! Jah, suudaks ta vaid
end kord täielikult tajuda, selgesti ja ilmutatult nagu valgustatud klaaskastis?
Kas ei vaiki mitte loodus suuremat jagu tema eest maha, isegi tema keha, et
pagendada ja sulgeda ta uhkesse, lummuslikku teadvusesse, eemale soolikate
keerdudest, veresoonte kiirest voolust ja kudede peentest värinatest. Ta viskas
võtme minema: ja häda sellele hukatuslikule uudishimule, mis kord läbi
teadvusekambri mõra välja ja allapoole võiks vaadata ja siis taibata, et inimene
puhkab halastamatus, aplas, täitmatus ja mõrvarlikus, oma teadmatuse
ükskõiksuses, otsekui tiigri turjal, ise unenägudes hõljudes. Kustkohast, kogu
maailma päralt, tuleb selliste asjaolude juures tõe püüdlus?
Niivõrd kui indiviid end teiste indiviidide vasta
alal hoida tahab, kasutab ta asjade loomulikus olekus mõistust enamasti vaid
moonutamiseks: kuna aga inimene ühtlasi häda sunnil ja igavusest ühiskondlikult
ja karjakaupa olelda soovib, vajab ta rahulepingut ning hoolitseb selle eest, et
vähemasti kõikse suurem bellum omnium contra omnes (kõikide sõda kõikide vastu) tema maailmast kaoks. See rahulepe
toob endaga kaasa midagi, mis näeb välja kui esimene samm tolle mõistatusliku
tõe püüdluse saavutamisel. Sellega pannakse nimelt paika see, mis peab olema
nüüdsest „tõde”, s. t. leiutatakse ühtlaselt kehtiv ja siduv asjade tähistus ja
keele seadusandlus esitab ühtlasi esimesed tõe seadused: sest siin leiab esimest
korda aset tõe ja vale vastandus. Valetaja kasutab kehtivaid tähistusi, sõnu
selleks, et panna paistma mittetegelikku tegelikuna; ta ütleb nt. „ma olen
rikas”, samal ajal kui seisundi õige tähistus oleks „vaene”. Ta väärkasutab
kindlustet kokkuleppeid nimede meelevaldse äravahetamise või isegi
äraspidistamisega. Kui ta seda omakasu pärast ja muidu kahjutekitaval kombel
teeb, siis ei usalda ühiskond teda enam ja heidab ta seetõttu endast välja.
Inimesed ei pelga seejuures mitte niivõrd pettasaamist kui just pettuse läbi
kahjustamist: nad ei vihka, isegi mitte sellel astmel, põhiliselt mitte petmist,
vaid teatud pettuse tüüpide halbu ja vaenulikke tagajärgi. Üksnes säärases
kitsas mõttes tahab ka inimene tõde: ta ihaldab tõe meeldivaid, elu säilitavaid
tagajärgi; puhta ja tagajärjetu teadmise suhtes on ta ükskõikne, arvatavalt
kahjulike ja häirivate tõdede suhtes isegi vaenulikult meelestatud. Ning
pealegi: kuidas on nende keeleliste kokkulepetega? On nad ehk teadmise või
tõemeele saadused, kas tähistused ja asjad kattuvad? Kas on keel kõigi
tõsiasjade asjakohane väljendus?
Ainult unustusest võib inimene üldse selle peale
tulla, et unistab end valdavat tõde just märgitsetud määral. Kui ta ei soovi
rahulduda tõega tautoloogia kujul, s. t. tühjade kestadega, siis soetab ta
igavesti tõe pähe illusioone. Mis on sõna? Närviärrituse heliline
kujutis. Järeldada närviärritusest edasi kuni põhjuseni meist väljaspool, see on
juba küllaldase aluse seaduse vale ja õigustamatu kasutamise tulemus. Kuidas
tohiksime meie sel juhul, kui tõde keele geneesi juures ja teadukindluse
vaatepunkt tähistuste puhul ainsana otsustav oleks, kuidas tohiksime me ikkagi
ütelda: kivi on kõva; justkui „kõva” oleks meile veel mingil muul viisil tuttav
ja mitte ainult kui täiesti subjektiivne ärritus! Me jagame asjad sugudesse, me
märgitseme puu meessooga (der Baum), taime naissooga (die
Pflanze): millised meelevaldsed ülekanded! Kui kaugele on see lennanud
teadukindluse kaanonist! Me räägime maost (die Schlange): see tähistus
ei puuduta muud kui väänlemist ja võib sama hästi ka mõne ussi kohta käia
(der Wurme). Millised meelevaldsed piirangud, millised ühekülgsed
eelistused asja kord ühe, kord teise omaduse suhtes! Eri keeled üksteisega
kõrvuti asetatuna näitavad, et sõnade puhul ei tule ealeski arvesse tõde ega
asjakohane väljendus: sest sel juhul poleks nii palju keeli. „Asi iseeneses”
(just see oleks puhas ja tagajärjetu tõde) ongi keele loovale kujundajale
täiesti haaramatu ega vääri sugugi püüdlemist. Tema märgitseb ainult asjade
seoseid inimestega ja võtab nende väljendamiseks appi kõige uljamad metafoorid.
Närviärritus, esialgu kantud üle kujutlusse! Esimene metafoor. Kujutis,
jäljendatud omakorda helis! Teine metafoor. Ja igal korral täielik väljahüpe
valdkonnast, otse sisse ühte täiesti teise ja uute. Võib kujutada ette inimest,
kes on täiesti kurt ja kel pole olnud kunagi taju helist ega muusikast: kui
selline näiteks Chladni kõlakujundeid 2 liivas imetleb, nende
põhjused pillikeele võnkumises tuvastab ja nüüd selles kindel on, et ta teab,
mida inimesed „heliks” nimetavad, siis nii toimub see keele puhul meie kõigiga.
Me usume end teadvat midagi asjadest endist, kui me räägime puudest, värvidest,
lumest ja lilledest ega oma siiski midagi peale asjade metafooride, mis
algsetele olemustele üldsegi mitte ei vasta. Nii nagu heli kujundina liivas,
samamoodi võtab asja iseendas mõistatuslik X esmalt närviärrituse, siis
kujutluse ja lõpuks heli vormi. Seega ei leia keele teke aset igatahes mitte
loogiliselt ja kogu aines, milles ja millega hiljem tõe inimene, teadlane,
filosoof töötab ja mille abil loob, kui see ei pärine mitte
Pilvekukulinnuriigist, siis igatahes mitte ometi asjade olemusest.
Mõtelgem veel iseäranis mõistete kujundamisele. Iga
sõna saab kohe seeläbi mõisteks, kui ta mitte ei või enam jääda kui
meeldetuletus teenima ühekordset, täiesti ainulist algelamust, millele ta oma
tekke eest tänu võlgneb, vaid peab sobituma ühtlasi arvutu rohkem või vähem
sarnase, s. t. rangelt võttes eikunagi sama, niisiis hulga erinevate puhkudega.
Iga mõiste tekib läbi mittesama samastamise. Nii kindlasti nagu ükski puuleht
kunagi teisega täiesti sama ei ole, niisama kindlasti on puulehe mõiste läbi
nende individuaalsete erinevuste meelevaldse kõrvalejätmise, läbi erinevuste
unustamise loodud ja ärgitab nüüd ettekujutust, justkui looduses peale lehtede
veel midagi oleks, mis „puuleht” on, mingi algkuju, mille järgi kõik lehed
koetatud, visandatud, mõõtu lõigatud, värvitud, kähardatud ja ära maalitud on,
ent saamatute käte poolt ja nii, et ükski isend algkuju korrektse, usaldusväärse
ja täpse jäljendina õnnestunud ei ole. Me nimetame inimest „ausaks”; me küsime:
miks toimis ta täna nii ausalt? Meie vastus peaks kõlama: oma aususe tõttu.
Ausus! See tähendab taas: puuleht on lehtede põhjus. Me ei tea ju ometi mitte
midagi olemuslikust kvaliteedist, mida „aususeks” kutsutakse, küll aga
arvukatest individualiseeritud, seega mittesamadest teguviisidest, mida me läbi
mittesama loovutamise samastame ja nüüd ausate teguviisidena märgitseme; lõpuks
formuleerime neist qualitas occulta (varjatud kvaliteedi), millel
nimeks: „ausus”. Individuaalsest ja tegelikust möödavaatamine annab meile
mõiste, nagu see meile ka vormi annab, seevastu ei tunne loodus vorme ega
mõisteid, niisiis ka mitte liike, vaid ainult meie jaoks liigipääsmatut ja
määratlematut X i. Sest ka meie vastandus indiviidi ja liigi vahel on
antropomorfne ega pärine asjade olemusest, kuigi me ei söanda ütelda, et see
asjade olemusele ei vasta: see oleks nimelt väitena dogmaatiline ja sellisena
tõestamatu nagu selle vastandki.
Mis on niisiis tõde? Metafooride, metonüümide,
antropomorfismide liikuv armee, lühidalt, summa inimlikest suhestustest, mis on
poeetiliselt ja retooriliselt esile tõstetud, ülekantud ja kaunistatud, ning mis
peale pikka kasutamist ühele rahvale kindlad, kanoonilised ja siduvad tunduvad:
tõed on illusioonid, mille kohta ei mäletata, et nad säherdused on: metafoorid,
mis on ära kasutatud ja meeleliselt jõuetuks muutunud, mündid, mis on oma kuju
kaotanud ja nüüd vaid metallina arvesse tulevad, kuid müntidena enam
mitte.
Me ei tea ikka veel, kust pärineb tõejanu: sest
praeguseni oleme kuulnud vaid kohustusest, mida ühiskond seab selleks, et
olelda: tõepärane olla, s. t. harjunud metafoore tarvitada, niisiis moraalselt
väljendatult: valetada lähtudes kindlast kokkuleppest, valetada karjaviisiliselt
kõigile kohustuslikus stiilis. Ent inimene unustab siiski, et temaga lood nõnda
on: ta valetab niiviisi märgitsetud kombel teadmatult ja peale sadu aastaid
harjumist - ning just läbi selle teadmatuse, just läbi selle unustamise
jõuab ta tõetundeni. Tundes kohustust üht asja „punasena”, teist „külmana”,
kolmandat „vaikivana” märgitseda, tõuseb esile tõega seonduv moraalne tunnetus:
inimene etendab tõe auväärsust, usaldatavust ja kasulikkust vastandudes
valetajale, keda ei usalda mitte keegi, kelle kõik välja tõrjuvad. Ta seab nüüd
oma tegutsemise „mõistusliku” olendina abstraktsioonide valitsemise
alla: ta ei talu enam äkiliste muljete ega kaemuste poolt kaasakiskumist, ta
üleüldistab kõik need muljed esmalt värvitumateks, jahedamateks mõisteteks, et
ühendada nende külge oma elamise ja tegutsemise veermed. Kõik, mis inimest
loomast eristab, sõltub võimest kaemuslikke metafoore mõnesse skeemi hajutada,
niisiis kujutlust mõistesse lahustada. Nende skeemide vallas on nimelt võimalik
miski, mis poleks saanud esmaste kaemuslike muljete puhul ealeski läbi minna:
rajada kastidest ja tasanditest lähtuv püramiidne kord, uus seaduste,
eelisõiguste, allumiste ja piirimääratluste maailm, mis nüüd tollele teisele
esmaste muljete kaemuslikule maailmale vastandub kui kindlam, üldisem, tuntum,
inimlikum ning sellisena reguleeriv ja imperatiivne. Kui iga kaemusmetafoor on
individuaalne ja ilma endale sarnaseta ning mõistab seetõttu igasugusest
rubriikimisest pääseda, siis näitab mõistete suurehitis välja rooma
kolumbaariumi tardunud reeglipärasust ja hoovab loogika kujul seda rangust ja
külmust, mis omane matemaatikale. Kes selle külmast hõngusest osa saab, suudab
vaevalt uskuda, et ka mõiste, luine, neljakandiline ja sättimuslik nagu täring,
jääb kõigest metafoori residuumiks ning, et illusioon närviärrituse
kunstilisest ülekandest kujutlusse on igasuguse mõiste, kui mitte ema, siis
ometi vanaema. Selle mõistete täringumängu raames on aga „tõde” - iga täringut
nii kasutada, nagu on määratud; loendada täpselt oma silmasid, luua õigeid
rubriike ja mitte kunagi kastikorra vastu ega klasside järjekorra vastu
patustada. Nii nagu roomlased ja etruskid taeva jäikade matemaatiliste sirgetega
tükkideks lõikasid ning iga jumala vastavalt piiritletud alasse nagu templumisse
pagendasid, nii on iga rahva üle selline matemaatiliselt tükeldatud mõistetaevas
ja ta mõistab nüüd tõe nõudele alludes, et iga mõistejumalat otsitakse ainult
tema enda sfääris. Siinkohal võib inimest muidugi imetleda kui vägevat
ehitusgeeniust, kes suudab laduda liikuvale vundamendile justkui voolava vee
peale kõrguma lõpmatult keerulise mõistete võlvistiku; õieti peab sellisele
vundamendile toetumiseks ehitus justkui ämblikuvõrgu niitidest koosnema, nii
peentest, et lainetega kaasa kanduda, nii tugevatest, et mitte iga tuulehoo käes
laiali lennata. Ehitusgeeniusena tõuseb inimene selles plaanis mesilasest palju
kõrgemale: see ehitab vahast, mida ta loodusest kogub, tema aga palju õrnemast
mõisteollusest, mida ta ise alles tootma peab. Teda tuleb sellejuures väga
imetleda - kuid mitte tema tõejanu ega asjade puhta teadmise tõttu. Kui keegi
mõne asja põõsa taha peidab, seda samas kohe otsib ja ka üles leiab, siis pole
selles otsimises ja leidmises just kuigi palju ülistada: nii aga on see „tõe”
otsimise ja leidmisega mõistus-vallas. Kui ma määratlen imetaja ja siis selgitan
kaameli lähema vaatluse järel: „näe, imetaja”, nii tuuakse küll tõde valguse
kätte, aga see on piiratud väärtusega, ma pean silmas, et see on läbi ja lõhki
antropomorfne ega sisalda raasukestki „tõest iseendas”, mis oleks tegelik ja
üldkehtiv sõltumata inimesest. Sedasorti tõdede uurija otsib põhimõtteliselt
ainult maailma metamorfoose inimeses; ta püüdleb maailma mõistmist inimkujulise
asjana ja saavutab parimal juhul oma võitlusega assimilatsiooni tunde. Sarnaselt
nagu astroloog vaatleb tähti inimese teenistuses olevana ning seoses tema õnne
ja õnnetusega, nii vaatleb säherdune uurija kogu maailma inimese külge
köidetuna, inimese kui algkõla lõputult murduvat vastukõla, inimese kui algkuju
mitmekesiselt kurrutet järelkujutist. Tema menetluseks on inimese pidamine kõigi
asjade mõõduks: mille juures lähtub ta eksitusest, uskudes et tema ees on need
asjad vahetult kui puhtad objektid. Ta unustab niisiis algupärased kaemuslikud
metafoorid kui metafoorid ja võtab neid asjade endi pähe.
Ainult tolle primitiivse metafoorimaailma
unustamise teel, ainult läbi inimlikust fantaasiast keevalises voolus
esilepurskuva algupärase kujutlusolluse tahenemise ja tardumise, läbi võitmatu
usu, et see päike, see aken, see laud on tõde iseeneses ja nimelt seetõttu, et
inimene enda kui subjekti, nimelt kui kunstipäraselt loova subjekti
unustab, elab ta mõningases rahus, kindluses ja järjepidevuses: kui ta vaid
silmapilguks selle usu vanglamüüride vahelt välja saaks, siis oleks kohe tema
„endateadvusega” ühel pool. Juba see valmistab talle meelehärmi, et möönda
putukat või lindu hoopis teist maailma tajuvat kui inimene, ja et küsimus,
milline neist maailmatajudest õigem on, on täiesti mõttetu, kuna juba eeldab
mõõtmist õige taju mõõdupuuga, s. t. mõõdupuuga, mida meil
käepärast pole. Ülepea tundub mulle aga „õige taju“ - see peaks
tähendama objekti adekvaatset väljendust subjektis - vastuoludest kubisev
ebaasi: sest kahe nii täielikult erineva sfääri nagu subjekti ja objekti vahel
pole mingit põhjuslikkust, õigsust, väljendust, vaid parimal juhul ehk
esteetiline hoiak, ma pean silmas mõistukõnelist ülekannet,
järelpomisevat tõlget ühesse täiesti võõrasse keelde: milleks on aga igatahes
tarvis vabalt luuletavat ning vabalt leiutavat vahesfääri ja vahejõudu. Selline
sõna nagu „nähtumus” sisaldab palju kiusatusi, mille tõttu ma seda väldin, kui
vähegi võimalik: sest ei ole tõsi, et asjade olemus empiirilises maailmas
nähtub. Maalikunstnik, kellel puuduvad käed ja kes tahaks oma meeles mõlkuvat
kujutist laulus väljendada, suudab igatahes sellise sfääride vahetuse juures
enam avaldada, kui avaldab empiiriline maailm asjade olemusest. Isegi
närviärrituse seos esile kutsutud kujutisega pole midagi paratamatut: kui aga
just sedasama kujutist on miljoneid kordi esile kutsutud ja läbi inimpõlvede
siiani pärandatud ning kui see lõppeks kogu inimsuse puhul alati sellesama
mõjutuse tulemusena nähtub, siis saab see viimaks inimese jaoks sellesama
tähenduse, nagu oleks see ainuke võimalik kujutis ja nagu oleks too algse
närviärrituse seos esiletoodud kujutisega range põhjuslik seos; nagu kogetaks ja
põhjendataks tegelikkusena unenägu, mis igavesti kordub. Aga metafoori tahkumine
ja tardumine ei taga sellele metafoorile üldsegi mitte paratamatust ega
välistamatut õigustust.
Kindlasti on igaüks, kes on sellistes vaatlustes
kodus, tundnud taolise idealismi vastu sügavat usaldamatust, selsamal määral,
kui ta on olnud üsna selgelt veendunud loodusseaduste igaveses järjekindluses,
üldkehtivuses ja eksimatuses; ta on teinud järelduse: niikaugele, kui me
ulatume, on siin kõik maailma teleskoopsest kõrgusest selle mikroskoopse
sügavuseni nii kindel, valmis, täielik, lõputu, reeglipärane ja ilma lünkadeta;
igavesti kaevandab teadus nendes šahtides edukalt ja kõik avastatu kõlab kokku
ega sisalda vastuolu. Kui vähe sarnaneb see fantaasia sünnitisele: sest sel
juhul peaks ta ometi laskma kuskilt aimata näivust ja mittereaalsust. Selle
vastu olgu öeldud: oleks vaid meist igaühel ometi selline iseäralik
meeletunnetus, et me suudaksime tajuda midagi niihästi linnu kui ussi kui ka
taimena, või näeks üks meist sedasama ärritust punasena, teine sinisena ja
kolmas kuuleks seda lausa helina, siis ei jutustaks keegi looduse sellisest
seaduspärasusest, vaid mõistaks seda vaid ühe kõrgeimal määral subjektiivse
rajatisena. Niisiis: mis on meie jaoks ülepea loodusseadus? See pole meile teada
iseenesest, vaid ainult selle toimest, s. t. suhetest teiste loodusseadustega,
mis meile taas vaid suhete summade näol tuntud on. Niisiis viitavad kõik need
suhted taas üha aina üksteisele ja on meile oma loomuse poolest läbi ja lõhki
mõistetamatud; ainult see, mida me lisame, aeg, ruum, niisiis järgnevusseosed ja
arvud on seejuures meile tegelikult tuntud. Ent kõik see imeline, mis meid just
loodusseaduste puhul hämmastab ja meie selgitust nõuab ning meid idealismi vastu
usaldamatust üles näitama võiks kutsuda, seisneb just nimelt ning ainuüksi aja-
ja ruumikujutluste matemaatilises ranguses ning purustamatuses. Neid aga toodame
meie iseendis ja iseendist sellesama paratamatusega, millega ämblik võrku koob;
kui me oleme sunnitud kõiki asju ainult nendesamade vormide raames haarama, siis
pole see enam imeline, et me õigupoolest kõikide asjade puhul vaid just neid
vorme haarame: sest need kõik peavad endas arvu seadusi kandma, ning arv on
asjades just see imestusväärseim. Kogu seaduspärasus, mis tähistaeva liikumises
ja keemilises protsessis meile nii väga muljet avaldab, langeb põhilises kokku
nendesamade omadustega, mille me ise asjadele külge poogime, et me sellega
endale muljet võiksime avaldada. Igatahes tuleneb sellest, et see kunstipärane
metafooriloome, millega iga tunnetus meis alguse saab, eeldab just neid vorme,
saab neis täide viidud; vaid nende algsete vormide kindlast kangestamisest
lähtuvalt on seletatav selle võimalikkus, kuidas saab seejärel mõistete loomine
taas olla määratud metafooridest. See on ju nimelt aja-, ruumi- ja arvuseoste
järeleaimamine metafooride pinnal.
2
Nagu me nägime, toimetab mõisteloomet algupäraselt
keel, hilisemal ajal teadus. Nagu mesilane kärjekambreid
ehitab ja samas neid meega täidab, nii töötab teadus peatumatult tolle suure
mõistete kolumbaariumi, kaemuse surnuaia kallal, ehitab üha uusi ja kõrgemaid
korruseid, toestab, puhastab, uuendab vanu kambreid, ja näeb eelkõige vaeva, et
seda koletusse kõrguvat raamistikku täita ning kogu empiirilist maailma, s. t.
inimkujulist maailma sinna sisse sättida. Kui tegutsev inimene juba oma elu
mõistuse ja selle mõistetega seob, et minemauhtuvas voolus mitte endale kaotsi
minna, siis uurija rajab oma hurtsiku tihkelt teaduse kaitsetorni ligi, et talle
ehituse juures abiliseks olla ja olemasoleva linnuse varjus kaitset leida. Ja
kaitset ta vajab: sest on hirmuäratavaid jõude, mis talle lakkamatult kallale
tungides panevad teaduslikule „tõele” vastu täiesti teistsuguseid, kõige
eripärasemate kilbitähistega „tõdesid”.
Seda metafooride loomise tungi, seda inimese
põhilist tungi, mida silmapilgukski temast maha arvata ei saa, sest siis
arvataks sellega maha inimene ise, ei alistata ega isegi mitte ohjeldata
sellega, et selle haihtuvatest saadustest, mõistetest ehitatakse talle
vangitorniks reeglipärane ja tardunud uus maailm. Ta otsib endale tegutsemiseks
uue ala ja mõne teise voolusängi ning leiab selle müüdis ja kunstis
ülepea. Vahet pidamata vassib ta mõistete rubriike ja lahtreid sellega, et seab
sisse uusi ülekandeid, metafoore ja metonüüme, vahet pidamata näitab ta himu
kujundada ärkvel olevale inimesele kättesaadavat maailma niivõrd kirjus
reeglipäratuses, järelmite pillatuses, erutavalt ja igavesti uuena nagu oleks
see unenäo maailm. Iseenesest on inimene oma ärkvelolus kindel ainult tardunud
ja reeglipärase mõistevõrgu tõttu ning jõuab vahel, kui see mõistevõrk kord
kunsti abiga puruks rebitakse, just seeläbi veendumusele, et ta hoopis und näeb.
Pascalil on õigus väites 3, et kui me igal öösel sedasama
unenägu näeksime, siis annaks see meile tegevust just samuti nagu need asjad,
mida me iga päev näeme: „Kui käsitööline näeks igal öösel terved kaksteist tundi
unes, et ta on kuningas, siis usun ma,” ütleb Pascal: „et ta oleks just niisama
õnnelik nagu kuningas, kes igal öösel kaksteist tundi unes näeb, et ta on
käsitööline.” Müütilise suhtes erksa rahva, näiteks muistsete kreeklaste päevane
ärkvelolu, milles ime pidevalt aset leiab, nagu müüt seda eeldab, on tegelikult
sarnasem unele kui teaduslikult kainestatud mõtleja päevale. Kui iga puu võib
korraga nümfina kõneleda või jumal härja kujul neitseid minema tassida, kui
jumalanna Athene ise äkki nähtavale võib ilmuda, kui ta Peisistratose saatjana
kenas hoburakendis läbi Ateena turuplatsi sõidab - ja seda ausameelne ateenlane
uskus 4 - nii on igas silmapilgus kõik võimalik nagu unenäos,
ja kogu loodus hõljub inimese ümber, nagu oleks see vaid jumalate maskeraad, kes
inimesi kõikvõimalikel kujudel eksitades nende üle nalja heidavad.
Ent inimeses on võitmatu kalduvus end tüssata lasta
ja ta on lausa õnnest lummatud, kui rapsood talle eepilisi muinaslugusid tõe
pähe jutustab või näitleja näitemängus kuningat veel kuninglikumalt teeb, kui
teda tegelikkus näitab. Mõistus, too moonduse meister, on niikaua vaba ja oma
muust orjateenistusest lunastatud, kui ta suudab petta ilma
kahjustamata ja pühitseb just siis oma saturnaale 5.
Ealeski pole ta vohavam, rikkalikum, uhkem, osavam ega uljam: loova naudinguga
heidab ta metafoore läbisegi ja nihutab paigast abstraktsiooni nurgakive, nii et
ta nt. märgitseb veevoolu liikuva teena, mis kannab inimest sinna, kuhu see
muidu kõnniks. Ta on nüüd heitnud endalt teenivuse tunnusmärgi: olles muidu
näinud raskemeelse toimekusega vaeva, et juhatada teed ja näidata kätte
töövahendid oma olelust taotavale vaesele indiviidile, seejuures nagu teener oma
isanda tarvis röövides ja saaki kogudes, nii on ta nüüd ise saanud isandaks ja
võib puudusekannataja ilme oma palgelt pühkida. Mida iganes ta nüüd teeb, kõik
kannab varasema tegevusega võrreldes endas moondust, nagu kandis varasem
moonutust. Ta loob inimelu koopiaid, peab seda aga üheks heaks asjaks ning
paistab sellega õige rahul olevat. Too mõistete määratu aluspalgistik ja
katteplank, mille külge klammerdudes puudulik inimene endale pääseteed läbi elu
rajab, on vabanenud mõistusele ainult tellingud ja mänguriist tema kõige
uljamate kunsttükkide jaoks: ning kui ta need laiali paiskab, segamini keerab ja
seejärel irooniliselt kokku seab, võõraimat paaritades ja lähimat lahutades,
siis nii ilmutab ta, et tal pole vaja toda puudulikkuse hädaabi, ja et ta nüüd
pigem intuitsioonist kui mõistetest juhindub. Neist intuitsioonest ei lähe ühtki
reeglipärast teed kummituslike skeemide, abstraktsioonide maale: sõna pole
tehtud nende jaoks, neid nähes inimene vakatab, või siis kõneleb puha keelatud
metafoorides ja ennekuulmata mõistekirju, et vastata vähemalt läbi vanade
mõistepiirete lõhkumise ja mõnitamise loovalt selle võimsa, olevikulise
intuitsiooni muljetele.
On ajastuid, milles mõistuslik inimene ja
intuitiivne inimene teineteise kõrval seisavad, üks hirmuga intuitsiooni ees,
teine põlastusega abstraktsiooni vastu; viimane just niisama mõistusetu nagu
esimene kunstivõõras on. Mõlemad ihkavad elu üle valitseda: üks nii, et mõistab
ettenägelikkuse, tarkuse, reeglipärasuse abiga põhiliste hädade vastu seista,
teine sellega, et ta „ülirõõmsa kangelasena” noid hädasid ei näe ja ainult
näiliseks ja ilusaks moondatud elu reaalsena võtab. Kus kord intuitiivne
inimene, näiteks nagu muistsel Kreekamaal, oma relvasid vägevamalt ja
võidukamalt kannab kui vastaspool, saab soodsate asjaolude korral kujuneda
kultuur, ning pinda leida kunsti valdavus elu üle; too moondus, too puudulikkuse
mahasalgamine, too metafoorsete kaemuste läik ja ülepea too pettuse vahendamatus
saadab kõiki sellise elu väljendusi. Ei maja ega kõnnak ega rõivastus ega
savipott anna välja, et hädavajadus nad leiutas; paistab nii, nagu peaks kõigis
neis väljenduma ülev rõõm ja olümposlik pilvitus, otsekui tõsidusega mängimine.
Samal ajal kui mõistetest ja abstraktsioonidest juhitud inimene nende abil vaid
ebaõnne tõrjub ilma, et ta ise abstraktsioonest õnnelikuks saaks, samal ajal kui
ta seejuures võimalikult täielikku valu vältimist taotleb, lõikab kesk kultuuri
seisev intuitiivne inimene oma intuitsioonest juba lisaks hädade eest
kaitsmisele pidevalt voolava valgustuse, kergituse ja vabanemise viljasid.
Kahtlemata kannatab ta ägedamalt, kui ta kannatab: ta kannatab isegi
tihedamini, sest ta ei mõista kogemusest õppust võtta ning üha jälle sellesse
samasse auku kukub, kuhu ta juba kord kukkunud on. Kannatuses on ta seega
samavõrd mõistusetu nagu õnneski, ta karjub valjusti ja lohutult. Kui teistmoodi
seisab samasuguse ebaõnne vallas stoiline inimene, kes kogemusest õpib ja end
mõistete abil valitseb! Tema, kes otsib muidu vaid õigust, tõde, vabadust
eksimisest ja kaitset üllatusrünnakute eest, kannab nüüd ebaõnnes ette moonduse
meistriteose, nagu too teine õnnes; kandmata palgel tõmblevat ja muutlikku
inimnägu, vaid pigem otsekui väärikate ja tasakaalukate joontega maski, ei karju
ta ega muuda isegi oma hääletooni. Kui tõeline äikesepilv asutab end tema kohal
välja valama, siis mähib ta end oma mantlisse ning kõnnib aeglasel sammul selle
alt eemale.
_______________________
1 Gotthold Ephraim Lessing kirjutas 31. detsembril 1777. aastal sõbrale oma vastsündinud/varalahkunud pojast: „Minu rõõm oli vaid üürike: ja ma loobusin tast nii vastumeelselt, sest pojast! Sest tal oli nii palju mõistust! Nii palju mõistust! /---/ Kas polnud see mõistus, et teda tuli siia maailma kiskuda raudsete tangidega? Et ta nii kiiresti selle puudulikkust märkas? - Kas polnud see mõistus, et ta esimesest võimalusest haaras, et siit uuesti minema saada?“ - Gotthold Ephraim Lessing Gesammelte Werke. Briefe. Berlin: Aufbau-Verlag, 1957, kd. IX, lk. 765-766.
2 Ernst Florens Friedrich Chladni (1756-1827) oli saksa loodusteadlane, kes on tuntud oma uuringute poolest kehade võnkumise seaduspärasuste alal. Ta avastas, et võnkuva keha pinnale (nt viiuli kõlakasti seljale) puistatud liiv moodustab keha omadustele ja selle võnkumise parameetritele vastavaid korrapäraseid kujundeid, mida nimetatakse tema järgi „Chladni kõlakujunditeks“.
3 Vrd Blaise Pascal Mõtted. Tallinn: Hortus Litterarum/Logos 1998, lk 208 (VI 386/803).
4 Peisistratos (u 607-527 eKr), oli Ateena tyrannos, kes 559 aastal eKr naasis pagendusest koos suurejoonelise saatjaskonnaga jumalanna Atheneks maskeerunud naisterahva kõrval. Korteeži eel liikunud käskjalad olla Herodotose andmeil teatanud, et „Athene peab teda väärikaimaks inimesist ning toob ta oma akropoli tegasi“ (Historia 1.60).
5 Saturnaalid (lad k saturnalia) olid Saturnusele pühendatud seitse päeva kestvad pidustused Vanas Roomas, mille käigus meenutati muuhulgas Jupiteri sigitaja „kuldset“ seisustevaba valitsusaega sellega, et isandad lubasid orjadel endaga koos pidulauas istuda või isegi vahetasid orjadega rollid neid pidulauas ümmardades.
Friedrich Nietzsche: Über Wahrheit und Lüge im
außermoralischen Sinne (1873).
Tõlkinud Märt Põder. Vt ka
Akadeemia 2007/11.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.