Arengulooliselt kujuneb isiksus välja läbi
järjestikuste astmete. Freudi jaoks oli oluline psühhoseksuaalne areng, milles
eristuvad arenguastmed vastavalt naudinguallikaks olevatele kehapiirkondadele.
Igal arenguastmel peab laps lahendama konfliktid, mis tekivad naudingu soovi ja
piirangute vahel. Kui rahuldust või piiranguid on liiga palju, tekib fiksatsioon
sellesse arengustaadiumisse ning see võib põhjustada probleeme
täiskasvanuna.
Freud eristas järgmisi psühhoseksuaalse arengu
astmeid:
Oraalne faas (alates sünnist umbes 18
kuud): Algab sünnist, mil nii vajadused kui ka rahuldus hõlmavad
ennekõike huuli, keelt ja hiljem ka hambaid. Baas-tung on võtta vastu toitu ja
hoolitsust, selleks et leevendada nälja, janu ja väsimuse pingeid. Toitmise ja
magamamineku ajal on laps rahustatud, hoitud ja kiigutatud. Laps seostab nii
naudingut kui ka pinge vähenemist nende sündmustega. Suu on esimene piirkond,
mida beebi saab kontrollida; enamus kättesaadavast libiido energiast on algselt
suunatud või keskendunud sellele piirkonnale. Lapse küpsedes arenevad ka teised
keha osad ning muutuvad tähtsaks rahulduse kohtadeks. Siiski jääb osa energiast
püsivalt kinni või panusena oraalse rahulduse vahendina. Täiskasvanutel on hästi
arenenud oraalsed kombed ja jätkuv huvi oraalsete naudingute jätkamiseks.
Söömine, imemine, mälumine, suitsetamine, näksimine ja limpsimine või ma huulte
matsutamine on nende huvide füüsilised väljendused.
Pidevad näksijad, suitsetajad ja need, kes tihti
üle söövad, võivad olla osaliselt kinni oraalses faasis. Hilisemas oraalses
faasis, pärast hammaste tekkimist, sisaldab rahuldus agressiivseid instinkte.
Rinna hammustamine, mis põhjustab emale valu ja viib tegeliku rinna kadumiseni,
on näide sellisest käitumisest. Täiskasvanulikku sarkasmi, toidu sisse
kühveldamist ja kuulujutte on peetud selle arengu faasiga seonduvaks. On
loomulik säilitada mõningast huvi oraalsete naudingute suhtes. Oraalset
rahuldust võib vaadelda kui patoloogilist vaid siis, kui see on dominantne
rahulduse moodus, kui inimene on näiteks liigselt sõltuv oraalsetest
harjumustest, leevendamaks ärevust või pingest, mis ei ole seotud nälja või
januga.
Oraalne faas algab sünnist, kus oraalne avaus on
libiido-energia fookuses. Laps on muidugi väga hõivatud hoolitsusega, koos
imemise naudinguga ja aktsepteerides asju oma suhu. Oraalne karakter, kes selles
faasis frustreeritud on, kelle ema keeldus tema eest hoolitsemast või kes kärpis
hooldamise aega lühemaks, kirjeldab pessimism, kadedus, kahtlustamine ja
sarkasm. Üle-hoolitsetud oraalne karakter, kelle hooldamise tungid olid alati ja
tihti liigselt rahuldatud, on optimistlik, kergeusklik ja on täis imetlust nende
suhtes, kes teda ümbritsevad. Faas kulmineerub primaarse konfliktiga rinnast
võõrutamisel, mis jätab lapse ilma nii hoolitsemise sensoorsest naudingust kui
ka psühholoogilisest naudingust saada hoolitsust, nunnutamist ja hoidmist. Faas
kestab ligikaudu 1 kuni 1,5 aastat.
Füüsiline fookus: suu, huuled, keel (imemine).
Imemine on vastsündinule peamine naudingu allikas. Kõik läheb suust sisse.
Imemine = toit. Psühholoogiline teema: sõltuvus. Beebi on väga sõltuv ja suudab
ise väga vähe teha. Kui beebi vajadused on korralikult täidetud, siis suudab ta
järgmisesse faasi liikuda. Kuid kui neid vajadusi ei täideta, siis beebi muutub
usaldamatuks või liigselt-rahuldatud beebi leiab, et on raske toime tulla
maailmaga, mis ta vajadusi ei täida. Täiskasvanu karakter: tugevalt
sõltuv/tugevalt sõltumatu. Kui beebi selles faasis fikseerub, siis Freud tundis,
et laps kasvab oraalseks karakteriks. Enamus neist inimestest on äärmiselt
sõltuvad ja passiivsed, kes tahavad, et kõik nende jaoks ära tehakse. Ka Freud
arvab, et teist tüüpi oraalne karakter on inimene, kes on tugevalt iseseisev ja
stressi all võib oraalselt fikseerunud inimene hüpata ühest tüübist teise. See
toob näite ka Freud`i õpetusest vastandite kohta.
Anaalne faas (umbes
18 kuud - 3,5 aastat): Kui laps kasvab, siis tulevad teadlikkusse uued
pinge ja rahulduse piirkonnad. Vanuses 2-4 eluaastat õpivad lapsed üldiselt
kontrollima sulgurlihast ja põit. Laps pöörab erilist tähelepanu urineerimisele
ja jääkide väljutamisele. Potil käimine viitab loomulikule enese-avastamise
huvile. Psühholoogilise kontrolli tekkimist saadab arusaamine, et selline
kontroll on uus naudingu viis. Lisaks õpivad lapsed kiiresti, et sulgurlihase ja
kontrolli kontrolli kasvav tase toob neile tähelepanu ja kiitust vanematelt.
Vastupidine on samuti tõene: vanemate kontroll
potil käimise üle võimaldab lapsel nõuda tähelepanu nii eduka kontrolli kui
tehtud vigade osas. Täiskasvanut iseloomustavad omadused, mis on seotud osaliste
sundmõtetega anaalses faasis, on liigne korra-armastus, kokkuhoidlikkus (kitsi)
ja kangekaelsus. Freud leidis, et need kolm omadust on tavaliselt koos. Ta
räägib “anaalsetest omadustest”, kelle käitumine võib olla seotud raskete
kannatavate kogemustega sellel lapsepõlve perioodil. Osa segadusest, mis võib
saata anaalset faasi, tekib ühest küljest ilmsest vastuolust pillava kiituse ja
tunnustuse vahel, ja mõttest, et potil käimine on “räpane” ning teisest küljest
tuleks seda saladuses hoida. Laps ei mõista esialgu, kuidas tema soolestiku
liikumist ja uriini ei väärtustata. Väikestele lastele meeldib vaadata, kuidas
potist vesi alla läheb, tihti oma kakale hüvastijätuks lehvitades. Lapse jaoks
pole ebatavaline pakkuda vanemale oma osa soolestiku liikumisel nagu kingitust.
Olles saanud kiitust selle tootmise eest, võib laps olla üllatunud ja segaduses,
kui vanemad tülgastuse või vastikustundega reageerivad. Ükski teine kaasaegne
eluala pole seatud keeldude ja tabudega kui seda on potil käimine, ja anaalsele
faasile tüüpiline käitumine.
Vanuses 1 kuni 1,5 aastat läheb laps anaalsesse
faasi. Potil käimise õpetusega tuleb ka lapse kinnisidee päraku kui erogeense
tsooni osas ning jääkide kinnihoidmise või väljutamisega. See esindab ka
klassikalist konflikti id`i, mis ammutab naudingut keha-jääkide väljutamisest,
ning ego ja superego vahel, mis esindavad praktilisi ja ühiskondlikke surveid
keha-funktsioonide kontrollimiseks. Laps kohtub konfliktiga vanemlike nõudmiste
vahel, ning lapse ihade ja füüsiliste võimetega ühel või teisel moel: ta kas
asub võitlusse või lihtsalt keeldub minemast. Laps, kes tahab võidelda, naudib
väljutamist pahatahtlikult, võib-olla just enne või pärast potile minemist. Kui
vanemad on liiga leebed ja lapsel õnnestub naudingut edukalt väljutamisest
saada, siis on tulemuseks anaalse väljutava karakteri moodustumine. See karakter
on üldiselt räpakas, korrapäratu, hooletu, hoolimatu ja põlglik. Vastupidiselt
võib laps valida jääke kinni hoida, seega vanemate soovi vastaselt, nautides
nauditavat survet soolestikus tekkivast jääkide kogumisest. Kui see taktika
õnnestub ja laps on üle-hoolitsetud, siis areneb tal välja anaalne püsiv
karakter. See karakter on korraarmastaja, täpne, korralik, solvav, kinnine,
jonnakas, põhjalik ja passiiv-agressiivne.
Anaalse faasi lahendus, korralik potil käimine,
mõjutab valdavaid individuaalseid omadusi ja suhtumisi autoriteedi suhtes. See
faas kestab 1 kuni 1,5 aastat. Füüsiline fookus: pärak (elimineerimine). Kuni
praeguseni on lapsel üsna lihtsalt läinud. Nüüd peaks beebi kontrollima oma
soolestikku. Freud uskus, et beebi seksuaalne nauding keskendub sel ajal päraku
piirkonnale. Psühholoogiline teema: enesekontroll/ kuulekus. Need pole seotud
vaid potil käimise õpetamisega, vaid beebi peab ka kontrollima tunge ja
käitumisi (terrible twos – kaks kohutavat). Mis siin võib viltu minna –
kas vanemad on liiga kontrollivad või mitte piisavalt kontrollivad (Freud uskus
kõvasti piiramisse). Täiskasvanu karakter: anaalselt kinnihoidev (jäik, liigselt
organiseeritud, autoriteedile alluv) vs. anaalselt väljutav (vähe
enesekontrolli, organiseerimatu, põlglik, vaenulik).
Falliline faas (umbes 3,5 - 6
aastat): Alustades 3. eluaastast liigub laps edasi fallilisse faasi,
mis keskendub genitaalidele. Freud väidab, et seda vanust iseloomustab kõige
paremini falliline, kuna see on periood, mil laps saab teadlikuks kas peenise
omamisest või selle puudumisest. See on esimene faas, kus lapsed muutuvad
teadlikuks seksuaalsetest erinevustest. Freud püüdis mõista pingeid, mida laps
kogeb seksuaalse erutuse ajal – see tähendab, et naudingut genitaalse piirkonna
stimuleerimisest. Erutus on seotud lapse meeles, vanemate lähedase füüsilise
juuresolekuga. Igatsus selle kontakti järele muutub aina rohkem keerulisemaks
lapse jaoks rahuldada; laps võitleb intiimsuse nimel, mida vanemad omavahel
jagavad. Seda faasi iseloomustab lapse tahtmine minna koos vanematega voodisse
ning armukadedaks muutumine tähelepanu üle, mida vanemad üksteisele jagavad.
Freud jõudis oma vaatluste alusel järeldusele, et
selle perioodi jooksul arenevad nii naistel kui meestel seksuaalsed küsimused.
Freud nägi lapsi fallilises faasis oma vanematele reageerimas kui
potentsiaalsele ohule oma vajaduste rahuldamisel. Seega poisi jaoks, kes soovib
oma emaga lähedasem olla, võtab isa mõningaid rivaali omadusi. Samal ajal soovib
poiss oma isa armastust ja kiindumust, milles näeb oma ema kui rivaali. Laps on
elamiskõlbmatus olukorras tahes ja kartes oma vanemaid. Poiste puhul kutsus
Freud seda konflikti Oidipuse kompleksiks, ja seda Kreeka tragöödia kangelase
loo järgi. Müüdi kõige levinumas versioonis tapab Oidipus oma isa ning hiljem
abiellub oma emaga (kumbagi vanemat teadmata). Kui ta lõpuks saab teadlikuks,
kelle ta tapis ja kellega abiellus, Oidipus moonutab end, torgates välja oma
mõlemad silmad. Freud uskus, et iga meessoost laps taasetendab sarnase sisemise
draama. Ta soovib omada oma ema ja tappa oma eesmärgi saavutamiseks oma isa. Ta
ka kardab oma isa ja kardab, et tema, laps, saab isa poolt kastreeritud. Ärevus
kastreerimise ümber, isa kartmine ja armastus isa suhtes, ning seksuaalne iha
ema suhtes ei saa kunagi täielikult lahendatud. Lapsepõlves on kogu kompleks
represseeritud. Üks esimesi ülesandeid superego arenemisel on hoida see häiriv
konflikt teadlikkusest väljas ja kaitsta last selle osa esitamise eest.
Tüdrukute jaoks on sarnane probleem, kuid selle
väljendus ja lahendus võtavad teise pöörde. Tüdruk soovib oma isa omada, ning
näeb oma ema peamise rivaalina. Poisid represseerivad oma tundeid osalt hirmust
kastreerimise ees. Tüdrukute jaoks on oma ihade represseerimine vähem äärmuslik,
vähem totaalne. Freud`i vaated naiste ja nende psühholoogilise arengu kohta
jäävad väga vastuoluliseks. Falliline faas on tegevuspaik kõige võimsamale;
Freud`i arengu mudeli kõige üliolulisem seksuaalne konflikt. Selles faasis on
lapse erogeenseks tsooniks suguorganite piirkond. Kuna laps muutub aina rohkem
huvitatuks oma genitaalidest, ja ka teiste genitaalidest, tekib konflikt.
Konflikt, mida nimetatakse Oidipuse konfliktiks, (naistel Electra kompleks),
tähendab lapse alateadlikku iha omada vastas-soost vanemat ja elimineerida
samasooline vanem. Noores mehes, tekib Oidipuse kompleks loomulikust armastusest
oma ema vastu; armastus, mis muutub seksuaalseks kuna poisi libiidne energia
kandub pärakust genitaalide piirkonda. Kahjuks poisi jaoks seisab isa selle
armastuse teel ees. Seega poiss tunneb agressiooni ja armukadedust oma rivaali –
oma isa - suhtes, ja tunneb ka hirmu, et isa streigib talle vastu. Kuna poiss on
märganud, et naistel, eriti tema emal, puudub peenis, on ta jahmunud hirmust, et
ta isa eemaldab ka tema peenise. Ärevust raskendavad ähvardused ja distsipliin,
mida ta esile kutsub, kui ta vanemad teda masturbeerimast tabavad. Selline
kastreerimise ärevus edestab tema iha oma ema järele, seega surub ta iha alla.
Ja kuigi poiss näeb, et kuigi ta oma ema omada ei saa, kuna seda teeb ta isa,
saab poiss omada ema asendamisega, identifitseerides end isaga ja muutudes isa
sarnaseks nii palju kui võimalik: selline identifikatsioon teeb poisile selgeks
põhialused elu seksuaalsest rollist. Oidipuse konflikti kestvuse jäljeks on
superego, isa hääl poja sees. Lahendades seega verepilastuslikku mõistatust,
liigub poiss edasi latentsesse faasi, libiido jõudeoleku perioodi.
Elektra kompleksi puhul on Freud ebamäärasem.
Kompleksi juured on väikese tüdruku avastuses, et temal, koos ema ja teiste
naistega, puudub peenis, mida omavad tema isa ja teised mehed. Tüdruku armastus
oma isa suhtes muutub siis erootiliseks ja armukadedaks, kuna ta igatseb endale
oma peenist. Tüdruk hakkab süüdistama oma ema, kuna tajub kastratsiooni, ning
teda tabab peenise kadedus, ilmselge vastand poiste kastratsiooni ärevusele.
Elektra kompleksi lahenduseks on vähem selge maha-lõikamine, kui Oidipuse
kompleksi puhul meestel; Freud väitis, et lahendus saabub palju hiljem ja ei
kunagi tõeliselt lõplik. Nii nagu poiss õppis oma seksuaalset rolli end oma
isaga identifitseerides, õpib ka tüdruk oma rolli, identifitseerides end oma
emaga, püüdega oma isa asendusena omada. Konflikti sündmuslik lahendusena liigub
tüdruk edasi latentsesse faasi, kuigi Freud viitab, et tüdruk jääb ikka alati
kergelt fallilisse faasi fikseerituks.
Fallilisse faasi fikseerituna areneb välja
falliline karakter, kes on hoolimatu, resoluutne, enesekindel, ja nartsissistlik
– liigselt edev ja uhke. Ebaõnnestumine konflikti lahendamisel võib põhjustada
selle, et inimene kartlik või võimetu lähedase armastuse suhtes; Freud arvas ka,
et fiksatsioon võib olla homo-seksuaalsuse alus-põhjus. Füüsiline fookus:
peenis. Freud uskus, et poisid ja tüdrukud on mõlemad keskendunud peenisele.
Poisid: miks tüdrukul seda pole? Tüdrukud: mispärast mul seda pole? Lapsed
muutuvad eriti huvitatuks selles faasis oma genitaalidega mängimises.
Psühholoogiline teema: moraalsus ja seksuaalsuse
identifikatsioon ja välja uurimine, mida tähendab olla poiss või tüdruk. Lastel
on Freud`i arvates selles faasis seksuaalsed tunded vastassoost vanemate suhtes
(ja tegelevad Oidipuse/Electra kompleksidega – põhiliselt erootiline kiindumus
vastassoost vanema suhtes, kuid kuna need tunded pole sotsiaalselt
aktsepteeritavad, võib see muutuda vaenulikkuseks) ja tunda vaenulikkust
samasoolise vanema suhtes. Poisid kogevad kastratsiooni ärevust ja tüdrukud
peenise kadedust. Selle aja jooksul lahendatakse emotsionaalseid konflikte
lõpuks end samasoolise vanemaga identifitseerides. Täiskasvanu karakter:
valimatud sekspartnerid, amoraalsed/aseksuaalsed ja puritaanlikud (jällegi
õpetus vastanditest).
Latentne faas (umbes 6 aastat kuni
puberteedini): Mis iganes vormi võitluse lahendus võtab, enamus lapsi
tundub parandavat oma kiindumust oma vanemate suhtes üsna pea pärast 5-aastaseks
saamist ning pöördub suhete poole eakaaslaste ja koolitegevuste, spordi ja
teiste oskuste poole. Seda faasi vanuses 5-6 kuni puberteedi alguseni
nimetatakse latentseks perioodiks. See on aeg, mil fallilise faasi lahendamata
seksuaalsed ihad represseerib edukalt superego. Nii vanemate kui laste jaoks on
see suhteliselt rahulik ja psühholoogiliselt sündmusetu aeg. Fallilise faasi
lahendus viib edasi latentsesse perioodi, mis ei ole psühhoseksuaalse arengu
faas, vaid periood, milles seksuaalne tung on uinunud. Freud nägi latentsust kui
seksuaalsete ihade ja erogeensete impulsside võrratut repressiooni perioodi.
Latentse perioodi jooksul valavad lapsed oma libiidsed energiad aseksuaalsetesse
harrastustesse nagu kool, kergejõustik ja samasoolised sõprused. Kuid peagi
puhkeb puberteet, ja genitaalid muutuvad jällegi libiidse energia fookuseks.
Latentne faas on suhtelise rahu faas. Seksuaalsed ja agressiivsed tungid on
vähem aktiivsed ja siin peitub vähe psühhoseksuaalse konflikti
mõistes.
Genitaalne faas
(puberteedijärgne aeg): Bioloogilise ja psühholoogilise arengu viimane
periood, genitaalne faas, tekib puberteedi algamisega ning libiido energia
naasmisega seksuaalorganitesse. Nüüd on poisid ja tüdrukud tehtud teadlikuks oma
eraldi seksuaalsetest identiteetidest ning hakkavad otsima viis, kuidas oma
erootilisi ja inimestevahelisi vajadusi rahuldada. Freud arvas, et
homoseksuaalsus on selles faasis eakohase arengu puudumise tulemuseks; kuigi
paljud arvavad, et see on positsioon, hoolimata tänapäevasest arusaamast terve
seksuaalse arengu erinevuste kohta. Genitaalses faasis, kus lapse energia
jällegi genitaalidele keskendub, pöördub huvi heteroseksuaalsetele suhetele.
Mida vähem energiat laps investeerib lahendamata psühhoseksuaalsesse arengusse,
seda suurem on võime arendada normaalseid suhteid vastassugupoolega. Kui ta jääb
siiski fikseerituks, ja eriti fallilises faasis, on tema areng häiritud edasiste
tõrgetega repressiooni ja kaitsete tõttu.
Füüsiline fookus: genitaalid. Psühholoogiline
teema: küpsus ja loovus, ning elu paremaks muutmine. Seega pole see ainult uue
elu loomine (paljunemine), aga ka intellektuaalne ja artistlik loovus.
Eesmärgiks on õppida, kuidas lisada ellu ja ühiskonda midagi konstruktiivset.
Täiskasvanu karakter: Genitaalne karakter ei ole varasemas faasis fikseerunud.
See on inimene, kes on kõik läbi töötanud. See inimene on psühholoogiliselt
kohanenud ja tasakaalus. Freudi kohaselt on vaja selle faasi saavutamiseks
saavutada tasakaal nii armastuses kui töös.
Kui sul on olnud mõne psühhoseksuaalse faasiga
probleeme, mida sa pole veel ära lahendanud, võid sa muutuda fikseerituks ühel
varasematest faasidest ja stressi mõjul võid regresseeruda aina rohkem seda
faasi iseloomustavate omaduste järgi.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.