reede, 8. august 2014

Emotsionaalne intelligentsus kui liidri võtmetähtsusega kompetentsus

Emotsionaalne intelligentsus ehk emotsionaalne andekus ehk tundetarkus ehk tundetaip (inglise keeles EQ) hõlmab:
 
     • võimet oma tundmusi mõista, tajuda, juhtida ja väljendada
     • empaatiavõimet (teiste hingeelu mõistmine, sotsiaalne kompetentsus)
     • enesevalitsemist ja eneseregulatsiooni (sihtide seadmine, visadus, isiklik kompetentsus)
 
Emotsionaalse intelligentsuse mõiste propageerija Daniel Golemani http://et.wikipedia.org/wiki/Daniel_Goleman arvates on EQ olulisemgi kui IQ. Nimelt tema arvates emotsionaalse intelligentsuse tasemest sõltub, kui hästi inimene suudab oma vaimsele intelligentsusele vastavaid võimeid realiseerida. Tema näide selle kohta on, et kui inimene ei sea eesmärke ega püüdle nende poole, ei tarvitse ta hoolimata oma vaimuannetest midagi erilist saavutada.
 
______________________________
 
EMOTSIONAALNE INTELLIGENTSUS KUI LIIDRI VÕTMETÄHTSUSEGA KOMPETENTSUS 
 
Sissejuhatus
 
Tänapäevases organisatsiooni juhtimises leiab emotsionaalse intelligentsuse mõiste üha rohkem kõlapinda ning üheks valdkonnaks, kus emotsionaalne intelligentsus organisatsiooni tasandile mõju avaldab, on eestvedamine. Emotsionaalse intelligentsuse valdkondade rakendamine eestvedamises võimaldab liidritel oma andeid paremini esile tuua, olla töötajatele motiveerivaks ja inspireerivaks jõuks ning suunata oma tegevust organisatsiooni visiooni täitmisele.
 
Emotsionaalne intelligentsus muutub tööelus üha määravamaks. Eestvedamisprotsess põhineb liidri ja järgija emotsionaalsel suhtel. Juhid peavad olema võimelised looma suhteid inimestega organisatsioonis mitte ainult ratsionaalsel alusel, vaid ka emotsionaalsel baasil. 
 
Juhid, kes suudavad mõelda selgelt emotsioonidest on tihti edukamad toimetulekul muutustega, muutustesse kaasamisel ja muutuste juhtimisel. Eestvedamine on väga oluline edu saavutamisel äritegevuses. Kuna kaasaaegses organisatsioonis on keskkonna muutustele kiire reageerimine kriitilise tähtsustega, siis ei saa liidri roll muutuste juhtimisel alahinnata. Efektiivne liider peab samas omama ka teatud kompetentsusi. Kavandatava artikli eesmärgiks on välja selgitada, millised on liidri emotsionaalse intelligentsuse võtmetähtsusega kompetentsused. 
 
Liidritel, kes suudavad mõista ja juhtida nii enda kui ka teiste tundeid, on suurem mõjuvõim. Nad saavad rakendada oma võimeid organisatsiooni teenistusse ja motiveerida sellega töötajaid isikliku eeskuju kaudu.
 
Liidri emotsionaalne intelligentsus: käsitlemise võimalused
 
Emotsionaalne intelligentsus on uus ja arenev valdkond, kus esineb suurel määral määratlemise ja käsitluste variatiivsust. Käesolevas artiklis on esitatud enim levinud emotsionaalse intelligentsuse määratlused, mis aitavad avada mõiste sisu eestvedamise temaatika seisukohast.
 
Mayer ja Salovey defineerivad emotsionaalset intelligentsust kui võimet teadvustada enda ja teiste tundeid ja emotsioone, oskust tundeid üksteisest eristada ning kasutada saadud informatsiooni juhtimaks oma mõtlemist ja tegevust. Caruso ja Salovey toovad esile neli emotsionaalse intelligentsuse oskust: emotsioonide identifitseerimine, emotsioonide kasutamine, emotsioonide mõistmine ning emotsioonide juhtimine. Nad toovad esile kuus eestvedamise ja juhtimise valdkonda, mida saab parandada emotsionaalse intelligentsuse jõuga: 
 
     • efektiivsete meeskondade loomine,
     • efektiivne planeerimine ja otsustamine,
     • inimeste motiveerimine,
     • visiooni edastamine,
     • muutuste esilekutsumine,
     • efektiivsete inimestevaheliste suhete loomine.

Goleman määratleb emotsionaalset intelligentsust kui võimet ennast motiveerida, ebaõnnele vaatamata jätkata, impulsse kontrollida, meeleolu reguleerida ja tunda empaatiat. Goleman, Boyatzis ja McGee toovad esile juhi neli emotsionaalse intelligentsuse valdkonda (vt. tabel 1), milleks on: oma emotsioonide teadvustamine, oma emotsioonide juhtimine, emotsioonide äratundmine teistes ja suhtekorraldus.
 
                                         Emotsionaalne intelligentsus: juhtimisoskused
 
Emotsionaalse intelligentsuse valdkonnad
Emotsionaalse intelligentsuse oskused
Oma emotsioonide teadvustamine
  • Emotsionaalne eneseteadlikkus
  • Adekvaatne enesehinnang
  • Eneseusaldus
Oma emotsioonide juhtimine
  • Enesekontroll
  • Kergesti mõistetavus
  • Kohanemine
  • Saavutamine
  • Initsiatiiv
  • Optimism
Emotsioonide äratundmine teistes
  • Empaatia
  • Organisatsiooniteadlikkus
  • Teenindamine
Suhtekorraldus
  • Inspiratsioon
  • Mõjutamine
  • Teiste arendamine
  • Muutuste katalüsaator
  • Konfliktiohjamine
  • Meeskonna- ja koostöö
 
Bar-On defineerib emotsionaalset intelligentsust kui multi-faktorilist kogumit emotsionaalsetest, personaalsetest ja sotsiaalsetest võimetest, mis mõjutavad inimeste üldist võimet aktiivselt ja tõhusalt igapäevase elu ja pingetega toime tulla. Bar-On’i käsitluse kohaselt koosneb emotsionaalne intelligentsus viiest skaalast (vt. tabel 2): intrapersonaalne (võime mõista iseennast ja oma tundeid, analüüsida, mõista ja juhtida oma käitumist), interpersonaalne (võime märgata inimeste erinevusi, mõista teisi inimesi, aru saada nende psüühikast, eriti tundmustest ja käitumise motiividest), kohanemisvõime, stressi juhtimise ja üldise tuju skaalad.
 
                                                Emotsionaalne intelligentsuse skaalad
 
Emotsionaalse intelligentsuse skaalad
Emotsionaalse intelligentsuse skaalade komponendid
Intrapersonaalne skaala
·            Eneseaustus
·            Emotsionaalne eneseteadlikkus
·            Enesekehtestamine
·            Sõltumatus
·            Eneseteostus
Interpersonaalne skaala
·            Empaatia
·            Sotsiaalne vastutus
·            Isikutevahelised suhted
Kohanemisvõime skaala
·            Reaalsuse testimine
·            Paindlikkus
·            Probleemide lahendamine
Stressi juhtimise skaala
·            Stressitaluvus
·            Impulsi kontroll
Üldine tuju skaala
·            Optimism
·            Õnn
.
Dulewicz, Higgs ja Slaski kohaselt tähendab emotsionaalne intelligentsus teadlikkust enda emotsioonide ja tunnete suhtes, enda emotsioonide ja tunnete juhtimist, tundlikkust ja mõjukust teiste suhtes; motivatsiooni säilitamist, omaenese motivatsiooni tasakaalustamist intuitiivse, kohusetundliku ja eetilise käitumisega. Nende arvates koosneb emotsionaalne intelligentsus seitsmest elemendist:
 
     • eneseteadlikkus,
     • emotsionaalne paindlikkus,
     • motivatsioon,
     • interpersonaalne tundlikkus,
     • mõjukus,
     • nägemuslikkus (ingl.k. intuitiveness),
     • kohusetundlikkus.

Esitatud emotsionaalse intelligentsuse käsitlused on enim tuntumad lähenemised, mis aga ei viita sellele, et just need avavad oma olemuselt kõige täpsemalt emotsionaalse intelligentsuse mõistet. Analüüsides erinevaid lähenemisi, võib välja tuua liidri emotsionaalse intelligentsuse käsitluste kaks orientatsiooni: intra- ja interpersonaalne. Lisaks liidri emotsionaalne intelligentsus koosneb spetsiifilistest kompetentsusest, mis on seotud eestvedamisega.
 
Emotsionaalse intelligentsuse puhul tegemist on fenomeniga, mille mõistmine sõltub sellest, kuivõrd korrektselt on see mõiste defineeritud ja määratletud. Järgnevalt võetakse kokku erinevates käsitlustes rõhutatud kompetentsused ning luuakse ülevaatlik tervik.
 
Emotsionaalse intelligentsuse puhul tegemist on fenomeniga, mille mõistmine sõltub sellest, kuivõrd korrektselt on see mõiste defineeritud ja määratletud. Järgnevalt võetakse kokku erinevates käsitlustes rõhutatud kompetentsused ning luuakse ülevaatlik tervik.
 
Liidri emotsionaalse intelligentsuse olulisus: ülevaade empiirilistest uurimustest
 
Järgnevalt esitatakse empiiriliste uurimuste tulemused, mis tõstavad esile emotsionaalse intelligentsuse olulisust eestvedamises.
 
Vastavalt Dasborough ja Ashakansy uurimusele, liidreid, kes edastasid töötajatele järjekindlalt pidevaid pisikesi emotsionaalseid turgutusi, peeti kõige efektiivsemateks. Liidreid, kes ei tulnud toime tülidega või olid ise tülide allikaks, peeti vähem efektiivseteks. Selle uurimuste tulemustest tuleneb see, et efektiivsed on need liidrid, kes on tundlikud emotsionaalsete signaalide suhtes.
 
Terve hulk uurimusi on suunatud sellele, et näidata, kuidas emotsionaalne intelligentsus mõjutab ja on seotud juhtide tulemuslikkusega. Näiteks Slaski ja Cartwright uurimustulemused näitavad, et juhtimise tulemuslikkuse (mis koosneb 16-st olulistest edu faktoritest: nt. eesmärkide seadmine, planeerimine ja organiseerimine, otsuste vastuvõtmine jne.) ja emotsionaalse intelligentsuse (sh. intrapersonaalse skaala) vahel on oluline positiivne seos. Dulewicz ja Higgs näitavad oma uurimuses, et juhtide agregeeritud tulemuslikkuse näitajad ja juhtide edutamine 7 aasta jooksul on positiivselt seotud emotsionaalse intelligentsuse mõju ja kohanemise faktoritega.
 
Vastavalt Langhorn uurimusele korreleeruvad emotsionaalne eneseteadlikkus, interpersonaalsed suhted, sotsiaalne vastutus ja optimism juhtimise tulemuslikkusega. Uurimuse tulemused näitavad, et emotsionaalne intelligentsus mängib rolli äritulemuste kujunemisel ning paneb organisatsiooni liidreid mõtlema selle üle, millist mõju võib nende ja töötajate käitumine avaldada äriedule. Carmeli uurimustulemused näitavad, et kõrgema emotsionaalse intelligentsusega tippjuhtide töö tulemuslikkus on parem, kui madala emotsionaalse intelligentsusega tippjuhtidel. Lisaks eksisteerivad empiirilised uurimused, et osakonnad, mida juhtisid kõrge emotsionaalse intelligentsuse tasemega juhid, teenisid 20% suuremaid sissetulekuid. Kõik see tõstab esile liidrite ja juhtide emotsionaalse intelligentsuse olulisust organisatsiooni tulemuslikkuse kujunemisel.
 
Teine osa uurimusi on suunatud erinevate eestvedamisstiilide ja emotsionaalse intelligentsuse vaheliste seoste välja selgitamisele. Näiteks Sivanathan’i ja Fekken’i uurimustulemused näitavad, et ümberkujundav eestvedamine on positiivselt seotud emotsionaalse intelligentsusega. Töötajate arvates kõrgema emotsionaalse intelligentsusega liidritel esines enam ümberkujundavat käitumist.
 
Sosik ja Magerian baseerudes uurimustulemustele tõestasid, et eneseteadlikud ümberkujundavat eestvedamisstiili kasutatavad liidrid on enesekindlad ja efektiivsed ning suudavad inspireerida järgijaid. Duckett ja Macfarlane uurimuse tulemused näitavad, et jaemüügi ettevõtete juhtide hinnangud emotsionaalse intelligentsuse dimensioonide kohta (energia, stress, optimism, enesehinnang, muutused, sotsiaalsus) kajastasid juhtide ideaalhinnanguid. Need dimensioonid on aga seotud ümberkujundava eestvedamisstiili profiiliga.
 
Teostatud uurimuste tulemused kinnitavad, et liidri emotsionaalse intelligentsuse kompetentsused on kriitilise tähtsusega tulemuslikkuse seisukohast. See loob vajaduse selgitada välja, millised on need emotsionaalse intelligentsuse kompetentsused, mis tagavad liidrite edukuse.
 
Liidri emotsionaalne intelligentsus kui kompetentsuste kogum
 
Emotsionaalse intelligentsuse käsitlused hõlmavad erinevaid ja mitmetahulisi aspekte. Paljude emotsionaalse intelligentsuse määratluste keskseks on aga ka emotsioonidest tuleneva informatsiooni kasutamine ja rakendamine. Just seetõttu on emotsionaalse intelligentsuse käsitluse puhul fookuses need võimed, oskused ja teadmised, mis on seotud nii enda kui ka teiste emotsionaalsete seisundite määratlemise ja muutmisega. Lisaks, artiklis esitatud käsitlustel on olemas kaks sarnasust: fookusmõistete intra- ja interpersonaalne orientatsioon. Samas nende orientatsioonide alla on autorid paigutanud erinevad aspektid.
 
Intrapersonaalesed kompetentsused hõlmavad inimeste võimeid, oskusi ja teadmisi oma sisemiste emotsionaalsete protsesside ja seisunditega toimetulekuks. Interpersonaalsed kompetentsused hõlmavad inimeste võimeid, oskusi ja teadmisi teiste inimeste emotsioonidega ning oma ja teiste emotsionaalsete seisundite koosmõjuga toimetulekuks.
 
Võttes kokku erinevates käsitlustes rõhutatud liidri emotsionaalse intelligentsuse kompetentsusi ja arvestades empiiriliste uurimuste tulemusi, võib tuua välja liidrile vajalikud ja kriitilise tähtsusega kompetentsused (vt. tabel 3).
 
                     Liidri emotsionaalse intelligentsuse intrapersonaalsed kompetentsused
 
Kompetentsus

Selgitus

Emotsionaalne eneseteadlikkus
häälestumine oma sisemistele signaalidele, oma tunnete mõjuulatuse tajumine, tunde äratundmine tekkemomendil, siseseisundile suunatud tähelepanu

Enesekontroll
oma emotsioone reguleerimine, tegutsemisimpulssi edasi lükkamine, agressiivsete impulsside ohjamine, agressiooni, vaenulikkuse ja irratsionaalse käitumise kontrollimine

Eneseusaldus
oma tugevate külgede esile toomine, raskete ülesannete täitmine 

Enesemotivatsioon
emotsioonide mobiliseerimine eesmärgi teenistusse, impulsi talitsemine eesmärgi nimel 

Eneseaustus
enda poolt tajutud positiivsete külgede ja võimaluste tajumine, oma negatiivsete külgede ja piirangute aktsepteerimine

Enesekehtestamine
oma emotsioonide väljendamine, oma uskumuste ja mõtete avameelne väljendamine, oma õiguste kaitsmine konstruktiivsel moel

Eneseteostus
oma potentsiaali mõistmine ja selle rakendamine, jätkuv enesearendamine, oma võimete ja talentide rakendamine parimal viisil

Emotsioonide juhtimine
emotsioonide kirjeldamine või peegeldamine, emotsioonide suunamine, tunnete reguleerimine nii, et oleks tagatud emotsionaalne ja intellektuaalne areng, oma tunnetega arvestamine, ebamugavate tunnete taltsutamine ning meeldivate võimendamine 

Kohanemine
mitmete nõudmistega tegelemine, energia ja keskendumisvõime säilitamine, väljakutsete vastuvõtmine, ebapüsivate muutustega kohanemine, oma mõtlemise kohandamine

Saavutamine
kõrgete isiklike standardite omamine, võimaluste otsimine töötulemuste parandamiseks, mõõdetavate eesmärkide püstitamine, riskidega arvestamine, pidev paremate meetodite ja tegevusviiside õppimine ja õpetamine

Initsiatiiv
võimalustest kinni haaramine, paremate tulevikuvõimaluste loomine, bürokraatia ja reeglite vastu astumine

Optimism
ebaõnnestumistele vaatamata positiivse ellusuhtumise säilitamine, positiivne suhtumine igapäevasesse ellu, rakse olukorraga kohandamine, ebaõnnes pigem võimaluste, kui ohu nägemine, muutuste ootused paremuse poole

Sõltumatus
oma mõtete ja tegevuse suunamine ja kontrollimine, emotsionaalsete sõltuvuste puudumine 

Paindlikkus
oma emotsioonide, mõtete ja käitumise kohandamine vastavalt muutuvatele situatsioonidele ja tingimustele, kohanemine ebamääraste, ennustamatute ja muutuvate asjaoludega, kiire reageerimine muutustele, tolerantsus erinevate ideede, orientatsioonide ja tegevuste suhtes

Kohusetundlikkus
pühendumine kindlale tegutsemissuunale, julgustada teisi teatud tegutsemissuunda järgima, sõnade ja tegude vastavusse viimine, eetiliste 

 
Järgnevas tabelis on toodud välja emotsionaalse intelligentsuse interpersonaalsed kompetentsused. Liidri interpersonaalsete kompetentsuste puhul eestvedamise spetsiifikaga seotud kompetentsused tulevad tugevamini esile.
 
                     Liidri emotsionaalse intelligentsuse interpersonaalsed kompetentsused
 
Kompetentsus

Selgitus

Empaatia
teiste inimeste emotsioonide teadvustamine, mõistmine ja hindamine

Teiste motiveerimine
inimeste võimete esile toomine ja edendamine, inimeste tugevate külgede ja saavutuste tunnustamine ja tasustamine, inimeste edasise arenguvajaduse määratlemine, kasuliku tagasiside andmine

Teiste arendamine
teiste arenguvajaduste tunnetamine, teiste abistamine, huvi omamine teiste inimeste tegevuse vastu, õigeaegse ja konstruktiivse tagasiside andmine, juhendamine ja nõustamine

Teiste mõjutamine
inimeste mõjutamine erineval viisil, veenvate ja kaasahaaravate mõtete ja ideede edastamine

Teiste inspireerimine
vastukaja tekitamine ühise eesmärgi ja visioonigainimestes, ühise eesmärgi sõnastamine viisil, mis innustab inimesi selle poole püüdlema, ühtse tunnetuse tekitamine

Meeskondade loomine

inimestevahelise usalduse loomine, meeskonnaliikmetevahelise aktiivse suhtlemise õhutamine, jagatud identiteedi loomine

Koostöö
sõbraliku kollegiaalse õhkkonna loomine, ülesannete delegeerimine, vaimsuse ja identiteeditunde tekitamine

Konfliktijuhtimine
konflikti teadvustamine, erinevate vaatenurkade mõistmine, ühise lahenduse leidmine, kõikide osapoolte tunnete tajumine

Sotsiaalne vastutus
oma tegude eest vastutamine, teiste inimeste nimel ja nendega koos tegutsemine, teiste aktsepteerimine, käitumine vastavalt oma südametunnistusele ja sotsiaalsetele reeglitele

Muutuste esilekutsumine
muutuste vajaduse mõistmine, muutuste hõlbustamine, teiste kaasamine muutuste protsessi, ise muutudes teistele eeskuju andmine, väljakutse esitamine, leida viise muutusi pidurdavate takistuste ületamiseks

Nägemuslikkus
selgete otsuste vastuvõtmine ja rakendamine, otsuste vastuvõtmisel emotsionaalse ja ratsionaalse informatsiooni kasutamine 

Organisatsiooni teadlikkus
oluliste sotsiaalsete võrgustike teadvustamine, võtmesuhete mõistmine, organisatsiooni mõjutavate jõudude, juhtväärtuste ja kirjutamata reeglite mõistmine, organisatsioonikultuuri tajumine

Visiooni edastamine
inspireeriva kujutluse sõnastamine, tegutsemine vastavalt väljakuulutatud eesmärkidele ja missioonile, tervikpildi tajumine

Suhete loomine
ulatuslike mitteformaalsete suhtevõrgustike arendamine ja säilitamine, vastastikku kasulike suhete selekteerimine, kontakti loomine ja hoidmine, töökaaslastega isiklikke suhete loomine ja säilitamine 

 
Nii emotsionaalse intelligentsuse interpersonaalsete kui ka intrapersonaalsete kompetentsuste puhul eksisteerib suhteliselt suur variatiivsus. See tõstab esile vajadust teostada empiirilisi uurimusi, leidmaks need kompetentsused, mida tajutakse teatud kultuuriruumis (nt. Eesti kontekstis) võtmetähtsusega võimeteks, oskusteks ja teadmisteks. 
 
Arutelu
 
Caruso ja Salovey väidavad, et ei eksisteeri üht viisi, kuidas saada emotsionaalselt intelligentseks liidriks. Nad esitavad emotsionaalselt intelligentseks liidriks arenemise maatriksi, mis aitab mõista emotsionaalse intelligentsuse ja juhtimis- ja eestvedamisoskuste kombinatsiooni.
 
Inimese emotsionaalset intelligentsust saab parandada ja arendada. Uurimustulemused kinnitavad, et koolitused emotsionaalse intelligentsuse vallas aitavad parandada liidrite emotsioonide tajumise kompetentsust ja tõsta efektiivsust. Juhtide ja töötajate emotsionaalse intelligentsuse kompetentsuste mõistmine aitab selgitada välja eestvedamisoskuste arendamise ja koolitusprogrammide suunitluse võimalused. Tegemist on arendatava valdkonnaga ja seega on kriitilise tähtsusega kompetentside välja toomine koolitusprogrammide koostamisel abiks ja aluseks. 
 
Lisaks koolitusvaldkonnale aitab emotsionaalse intelligentsuse kompetentsuste välja toomine saavutada paremaid valikuid personali värbamisel, tõhustada otsuste vastuvõtmise protsessi, tulla paremini toime konfliktidega, määratleda töötajate töö tulemuslikkuse hindamiskriteeriume jne. Barling’i, Slater’i ja Kelloway arvates võiksid emotsionaalse intelligentsuse koolitused olla kättesaadavad mitte ainult liidritele ja juhtidele, vaid ka järgijatele, mis suurendab potentsiaalsete juhtide baasi.
 
Lõpetuseks, Mayer, Caruso usuvad, et emotsionaalne intelligentsus on kasulik vahend, kuid nad usuvad ka, et eksisteerib rohkem kui üks juhtimisviis ning mõned situatsioonid vajavad vähemal või suuremal määral emotsionaalse intelligentsuse avaldumist. Samas liidrite emotsionaalse intelligentsuse kompetentsuste näol on tegemist kriitilise tähtsusega valdkonnaga, kuna eestvedamis- ja juhtimistegevus on seotud inimestega, kelle mõistmiseks ei piisa ratsionaalsetest mõtlemisviisidest.
 
Autor: Elina Tolmats
Organisatsioon: TÜ majandusteaduskond, doktorant


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.