Emotsionaalne intelligentsus ehk emotsionaalne
andekus ehk tundetarkus ehk tundetaip (inglise keeles EQ)
hõlmab:
• võimet oma tundmusi mõista, tajuda, juhtida
ja väljendada
• empaatiavõimet (teiste hingeelu mõistmine, sotsiaalne kompetentsus)
• enesevalitsemist ja eneseregulatsiooni (sihtide seadmine, visadus, isiklik kompetentsus)
• empaatiavõimet (teiste hingeelu mõistmine, sotsiaalne kompetentsus)
• enesevalitsemist ja eneseregulatsiooni (sihtide seadmine, visadus, isiklik kompetentsus)
Emotsionaalse intelligentsuse mõiste
propageerija Daniel Golemani http://et.wikipedia.org/wiki/Daniel_Goleman arvates on EQ olulisemgi kui IQ. Nimelt tema
arvates emotsionaalse intelligentsuse tasemest sõltub, kui hästi inimene suudab
oma vaimsele intelligentsusele vastavaid võimeid realiseerida. Tema näide selle
kohta on, et kui inimene ei sea eesmärke ega püüdle nende poole, ei tarvitse ta
hoolimata oma vaimuannetest midagi erilist saavutada.
______________________________
EMOTSIONAALNE INTELLIGENTSUS KUI LIIDRI
VÕTMETÄHTSUSEGA KOMPETENTSUS
Sissejuhatus
Tänapäevases organisatsiooni juhtimises leiab
emotsionaalse intelligentsuse mõiste üha rohkem kõlapinda ning üheks
valdkonnaks, kus emotsionaalne intelligentsus organisatsiooni tasandile mõju
avaldab, on eestvedamine. Emotsionaalse intelligentsuse valdkondade rakendamine
eestvedamises võimaldab liidritel oma andeid paremini esile tuua, olla
töötajatele motiveerivaks ja inspireerivaks jõuks ning suunata oma tegevust
organisatsiooni visiooni täitmisele.
Emotsionaalne intelligentsus muutub tööelus üha
määravamaks. Eestvedamisprotsess põhineb liidri ja järgija emotsionaalsel
suhtel. Juhid peavad olema võimelised looma suhteid inimestega organisatsioonis
mitte ainult ratsionaalsel alusel, vaid ka emotsionaalsel baasil.
Juhid, kes suudavad mõelda selgelt emotsioonidest
on tihti edukamad toimetulekul muutustega, muutustesse kaasamisel ja muutuste
juhtimisel. Eestvedamine on väga oluline edu saavutamisel äritegevuses. Kuna
kaasaaegses organisatsioonis on keskkonna muutustele kiire reageerimine
kriitilise tähtsustega, siis ei saa liidri roll muutuste juhtimisel alahinnata.
Efektiivne liider peab samas omama ka teatud kompetentsusi. Kavandatava artikli
eesmärgiks on välja selgitada, millised on liidri emotsionaalse intelligentsuse
võtmetähtsusega kompetentsused.
Liidritel, kes suudavad mõista ja juhtida nii enda
kui ka teiste tundeid, on suurem mõjuvõim. Nad saavad rakendada oma võimeid
organisatsiooni teenistusse ja motiveerida sellega töötajaid isikliku eeskuju
kaudu.
Liidri emotsionaalne intelligentsus:
käsitlemise võimalused
Emotsionaalne intelligentsus on uus ja arenev
valdkond, kus esineb suurel määral määratlemise ja käsitluste variatiivsust.
Käesolevas artiklis on esitatud enim levinud emotsionaalse intelligentsuse
määratlused, mis aitavad avada mõiste sisu eestvedamise temaatika
seisukohast.
Mayer ja Salovey defineerivad emotsionaalset
intelligentsust kui võimet teadvustada enda ja teiste tundeid ja emotsioone,
oskust tundeid üksteisest eristada ning kasutada saadud informatsiooni juhtimaks
oma mõtlemist ja tegevust. Caruso ja Salovey toovad esile neli emotsionaalse
intelligentsuse oskust: emotsioonide identifitseerimine, emotsioonide
kasutamine, emotsioonide mõistmine ning emotsioonide juhtimine. Nad toovad esile
kuus eestvedamise ja juhtimise valdkonda, mida saab parandada emotsionaalse
intelligentsuse jõuga:
• efektiivsete meeskondade loomine,
• efektiivne planeerimine ja otsustamine,
• inimeste motiveerimine,
• visiooni edastamine,
• muutuste esilekutsumine,
• efektiivsete inimestevaheliste suhete loomine.
• efektiivne planeerimine ja otsustamine,
• inimeste motiveerimine,
• visiooni edastamine,
• muutuste esilekutsumine,
• efektiivsete inimestevaheliste suhete loomine.
Goleman määratleb emotsionaalset intelligentsust kui võimet ennast motiveerida, ebaõnnele vaatamata jätkata, impulsse kontrollida, meeleolu reguleerida ja tunda empaatiat. Goleman, Boyatzis ja McGee toovad esile juhi neli emotsionaalse intelligentsuse valdkonda (vt. tabel 1), milleks on: oma emotsioonide teadvustamine, oma emotsioonide juhtimine, emotsioonide äratundmine teistes ja suhtekorraldus.
Emotsionaalne
intelligentsus: juhtimisoskused
Emotsionaalse intelligentsuse
valdkonnad
|
Emotsionaalse intelligentsuse
oskused
|
Oma
emotsioonide teadvustamine
|
|
Oma
emotsioonide juhtimine
|
|
Emotsioonide äratundmine teistes
|
|
Suhtekorraldus
|
|
Bar-On defineerib emotsionaalset
intelligentsust kui multi-faktorilist kogumit emotsionaalsetest, personaalsetest
ja sotsiaalsetest võimetest, mis mõjutavad inimeste üldist võimet aktiivselt ja
tõhusalt igapäevase elu ja pingetega toime tulla. Bar-On’i käsitluse kohaselt
koosneb emotsionaalne intelligentsus viiest skaalast (vt. tabel 2):
intrapersonaalne (võime mõista iseennast ja oma tundeid, analüüsida,
mõista ja juhtida oma käitumist), interpersonaalne (võime
märgata inimeste erinevusi, mõista teisi inimesi, aru saada nende psüühikast,
eriti tundmustest ja käitumise motiividest), kohanemisvõime, stressi juhtimise
ja üldise tuju skaalad.
Emotsionaalne intelligentsuse
skaalad
Emotsionaalse intelligentsuse skaalad
|
Emotsionaalse intelligentsuse skaalade komponendid
|
Intrapersonaalne skaala
|
·
Eneseaustus
·
Emotsionaalne eneseteadlikkus
·
Enesekehtestamine
·
Sõltumatus
·
Eneseteostus
|
Interpersonaalne skaala
|
·
Empaatia
·
Sotsiaalne vastutus
·
Isikutevahelised suhted
|
Kohanemisvõime skaala
|
·
Reaalsuse testimine
·
Paindlikkus
·
Probleemide lahendamine
|
Stressi juhtimise skaala
|
·
Stressitaluvus
·
Impulsi kontroll
|
Üldine tuju skaala
|
·
Optimism
·
Õnn
|
.
Dulewicz, Higgs ja Slaski kohaselt
tähendab emotsionaalne intelligentsus teadlikkust enda emotsioonide ja tunnete
suhtes, enda emotsioonide ja tunnete juhtimist, tundlikkust ja mõjukust teiste
suhtes; motivatsiooni säilitamist, omaenese motivatsiooni tasakaalustamist
intuitiivse, kohusetundliku ja eetilise käitumisega. Nende arvates koosneb
emotsionaalne intelligentsus seitsmest elemendist:
• eneseteadlikkus,
• emotsionaalne paindlikkus,
• motivatsioon,
• interpersonaalne tundlikkus,
• mõjukus,
• nägemuslikkus (ingl.k. intuitiveness),
• kohusetundlikkus.
• emotsionaalne paindlikkus,
• motivatsioon,
• interpersonaalne tundlikkus,
• mõjukus,
• nägemuslikkus (ingl.k. intuitiveness),
• kohusetundlikkus.
Esitatud emotsionaalse intelligentsuse käsitlused on enim tuntumad lähenemised, mis aga ei viita sellele, et just need avavad oma olemuselt kõige täpsemalt emotsionaalse intelligentsuse mõistet. Analüüsides erinevaid lähenemisi, võib välja tuua liidri emotsionaalse intelligentsuse käsitluste kaks orientatsiooni: intra- ja interpersonaalne. Lisaks liidri emotsionaalne intelligentsus koosneb spetsiifilistest kompetentsusest, mis on seotud eestvedamisega.
Emotsionaalse intelligentsuse puhul
tegemist on fenomeniga, mille mõistmine sõltub sellest, kuivõrd korrektselt on
see mõiste defineeritud ja määratletud. Järgnevalt võetakse kokku erinevates
käsitlustes rõhutatud kompetentsused ning luuakse ülevaatlik
tervik.
Emotsionaalse intelligentsuse puhul
tegemist on fenomeniga, mille mõistmine sõltub sellest, kuivõrd korrektselt on
see mõiste defineeritud ja määratletud. Järgnevalt võetakse kokku erinevates
käsitlustes rõhutatud kompetentsused ning luuakse ülevaatlik
tervik.
Liidri emotsionaalse
intelligentsuse olulisus: ülevaade empiirilistest
uurimustest
Järgnevalt esitatakse empiiriliste
uurimuste tulemused, mis tõstavad esile emotsionaalse intelligentsuse olulisust
eestvedamises.
Vastavalt Dasborough ja Ashakansy
uurimusele, liidreid, kes edastasid töötajatele järjekindlalt pidevaid pisikesi
emotsionaalseid turgutusi, peeti kõige efektiivsemateks. Liidreid, kes ei tulnud
toime tülidega või olid ise tülide allikaks, peeti vähem efektiivseteks. Selle
uurimuste tulemustest tuleneb see, et efektiivsed on need liidrid, kes on
tundlikud emotsionaalsete signaalide suhtes.
Terve hulk uurimusi on suunatud sellele,
et näidata, kuidas emotsionaalne intelligentsus mõjutab ja on seotud juhtide
tulemuslikkusega. Näiteks Slaski ja Cartwright uurimustulemused näitavad, et
juhtimise tulemuslikkuse (mis koosneb 16-st olulistest edu faktoritest: nt.
eesmärkide seadmine, planeerimine ja organiseerimine, otsuste vastuvõtmine jne.)
ja emotsionaalse intelligentsuse (sh. intrapersonaalse skaala) vahel on oluline
positiivne seos. Dulewicz ja Higgs näitavad oma uurimuses, et juhtide
agregeeritud tulemuslikkuse näitajad ja juhtide edutamine 7 aasta jooksul on
positiivselt seotud emotsionaalse intelligentsuse mõju ja kohanemise
faktoritega.
Vastavalt Langhorn uurimusele
korreleeruvad emotsionaalne eneseteadlikkus, interpersonaalsed suhted,
sotsiaalne vastutus ja optimism juhtimise tulemuslikkusega. Uurimuse tulemused
näitavad, et emotsionaalne intelligentsus mängib rolli äritulemuste kujunemisel
ning paneb organisatsiooni liidreid mõtlema selle üle, millist mõju võib nende
ja töötajate käitumine avaldada äriedule. Carmeli uurimustulemused näitavad, et
kõrgema emotsionaalse intelligentsusega tippjuhtide töö tulemuslikkus on parem,
kui madala emotsionaalse intelligentsusega tippjuhtidel. Lisaks eksisteerivad
empiirilised uurimused, et osakonnad, mida juhtisid kõrge emotsionaalse
intelligentsuse tasemega juhid, teenisid 20% suuremaid sissetulekuid. Kõik see
tõstab esile liidrite ja juhtide emotsionaalse intelligentsuse olulisust
organisatsiooni tulemuslikkuse kujunemisel.
Teine osa uurimusi on suunatud erinevate
eestvedamisstiilide ja emotsionaalse intelligentsuse vaheliste seoste välja
selgitamisele. Näiteks Sivanathan’i ja Fekken’i uurimustulemused näitavad, et
ümberkujundav eestvedamine on positiivselt seotud emotsionaalse
intelligentsusega. Töötajate arvates kõrgema emotsionaalse intelligentsusega
liidritel esines enam ümberkujundavat käitumist.
Sosik ja Magerian baseerudes
uurimustulemustele tõestasid, et eneseteadlikud ümberkujundavat
eestvedamisstiili kasutatavad liidrid on enesekindlad ja efektiivsed ning
suudavad inspireerida järgijaid. Duckett ja Macfarlane uurimuse tulemused
näitavad, et jaemüügi ettevõtete juhtide hinnangud emotsionaalse intelligentsuse
dimensioonide kohta (energia, stress, optimism, enesehinnang, muutused,
sotsiaalsus) kajastasid juhtide ideaalhinnanguid. Need dimensioonid on aga
seotud ümberkujundava eestvedamisstiili profiiliga.
Teostatud uurimuste tulemused
kinnitavad, et liidri emotsionaalse intelligentsuse kompetentsused on kriitilise
tähtsusega tulemuslikkuse seisukohast. See loob vajaduse selgitada välja,
millised on need emotsionaalse intelligentsuse kompetentsused, mis tagavad
liidrite edukuse.
Liidri emotsionaalne
intelligentsus kui kompetentsuste kogum
Emotsionaalse intelligentsuse käsitlused
hõlmavad erinevaid ja mitmetahulisi aspekte. Paljude emotsionaalse
intelligentsuse määratluste keskseks on aga ka emotsioonidest tuleneva
informatsiooni kasutamine ja rakendamine. Just seetõttu on emotsionaalse
intelligentsuse käsitluse puhul fookuses need võimed, oskused ja teadmised, mis
on seotud nii enda kui ka teiste emotsionaalsete seisundite määratlemise ja
muutmisega. Lisaks, artiklis esitatud käsitlustel on olemas kaks sarnasust:
fookusmõistete intra- ja interpersonaalne orientatsioon. Samas nende
orientatsioonide alla on autorid paigutanud erinevad aspektid.
Intrapersonaalesed kompetentsused
hõlmavad inimeste võimeid, oskusi ja teadmisi oma sisemiste emotsionaalsete
protsesside ja seisunditega toimetulekuks. Interpersonaalsed kompetentsused
hõlmavad inimeste võimeid, oskusi ja teadmisi teiste inimeste emotsioonidega
ning oma ja teiste emotsionaalsete seisundite koosmõjuga
toimetulekuks.
Võttes kokku erinevates käsitlustes
rõhutatud liidri emotsionaalse intelligentsuse kompetentsusi ja arvestades
empiiriliste uurimuste tulemusi, võib tuua välja liidrile vajalikud ja
kriitilise tähtsusega kompetentsused (vt. tabel 3).
Liidri emotsionaalse
intelligentsuse intrapersonaalsed kompetentsused
Kompetentsus
|
Selgitus |
Emotsionaalne
eneseteadlikkus
|
häälestumine oma sisemistele signaalidele,
oma tunnete mõjuulatuse tajumine, tunde
äratundmine tekkemomendil, siseseisundile suunatud
tähelepanu
|
Enesekontroll
|
oma
emotsioone reguleerimine, tegutsemisimpulssi edasi lükkamine, agressiivsete
impulsside ohjamine, agressiooni, vaenulikkuse ja irratsionaalse käitumise
kontrollimine
|
Eneseusaldus
|
oma tugevate külgede esile
toomine, raskete ülesannete täitmine
|
Enesemotivatsioon
|
emotsioonide mobiliseerimine eesmärgi
teenistusse, impulsi talitsemine
eesmärgi nimel
|
Eneseaustus
|
enda poolt tajutud positiivsete
külgede ja võimaluste tajumine, oma negatiivsete külgede ja piirangute
aktsepteerimine
|
Enesekehtestamine
|
oma emotsioonide väljendamine, oma uskumuste ja mõtete avameelne
väljendamine, oma õiguste kaitsmine konstruktiivsel moel
|
Eneseteostus
|
oma potentsiaali mõistmine ja
selle rakendamine, jätkuv enesearendamine, oma võimete ja talentide rakendamine
parimal viisil
|
Emotsioonide
juhtimine
|
emotsioonide kirjeldamine või
peegeldamine, emotsioonide suunamine, tunnete reguleerimine nii, et oleks
tagatud emotsionaalne ja intellektuaalne areng, oma tunnetega arvestamine,
ebamugavate tunnete taltsutamine ning meeldivate võimendamine
|
Kohanemine
|
mitmete nõudmistega tegelemine,
energia ja keskendumisvõime säilitamine, väljakutsete vastuvõtmine, ebapüsivate
muutustega kohanemine, oma mõtlemise kohandamine
|
Saavutamine
|
kõrgete isiklike standardite
omamine, võimaluste otsimine töötulemuste parandamiseks, mõõdetavate eesmärkide
püstitamine, riskidega arvestamine, pidev paremate meetodite ja tegevusviiside
õppimine ja õpetamine
|
Initsiatiiv
|
võimalustest kinni haaramine,
paremate tulevikuvõimaluste loomine, bürokraatia ja reeglite vastu
astumine
|
Optimism
|
ebaõnnestumistele vaatamata positiivse
ellusuhtumise säilitamine, positiivne suhtumine igapäevasesse ellu, rakse olukorraga kohandamine, ebaõnnes pigem võimaluste,
kui ohu nägemine, muutuste ootused paremuse poole
|
Sõltumatus
|
oma mõtete ja tegevuse suunamine
ja kontrollimine, emotsionaalsete sõltuvuste puudumine
|
Paindlikkus
|
oma emotsioonide, mõtete ja
käitumise kohandamine vastavalt muutuvatele situatsioonidele ja tingimustele,
kohanemine ebamääraste, ennustamatute ja muutuvate asjaoludega, kiire
reageerimine muutustele, tolerantsus erinevate ideede, orientatsioonide ja
tegevuste suhtes
|
Kohusetundlikkus
|
pühendumine
kindlale tegutsemissuunale, julgustada teisi teatud tegutsemissuunda järgima,
sõnade ja tegude vastavusse viimine, eetiliste
|
Järgnevas tabelis on toodud välja
emotsionaalse intelligentsuse interpersonaalsed kompetentsused. Liidri
interpersonaalsete kompetentsuste puhul eestvedamise spetsiifikaga seotud
kompetentsused tulevad tugevamini esile.
Liidri emotsionaalse
intelligentsuse interpersonaalsed kompetentsused
Kompetentsus
|
Selgitus |
Empaatia
|
teiste inimeste emotsioonide
teadvustamine, mõistmine ja hindamine
|
Teiste motiveerimine
|
inimeste võimete esile toomine ja
edendamine, inimeste tugevate külgede ja
saavutuste tunnustamine ja tasustamine, inimeste edasise arenguvajaduse
määratlemine, kasuliku tagasiside andmine
|
Teiste arendamine
|
teiste
arenguvajaduste tunnetamine, teiste
abistamine, huvi omamine teiste inimeste tegevuse vastu, õigeaegse ja
konstruktiivse tagasiside andmine, juhendamine ja
nõustamine
|
Teiste mõjutamine
|
inimeste mõjutamine erineval
viisil, veenvate ja kaasahaaravate mõtete ja ideede edastamine
|
Teiste inspireerimine
|
vastukaja tekitamine ühise
eesmärgi ja visioonigainimestes, ühise eesmärgi sõnastamine viisil, mis innustab
inimesi selle poole püüdlema, ühtse tunnetuse tekitamine
|
Meeskondade loomine
|
inimestevahelise usalduse loomine, meeskonnaliikmetevahelise aktiivse suhtlemise õhutamine, jagatud identiteedi loomine |
Koostöö
|
sõbraliku kollegiaalse õhkkonna
loomine, ülesannete delegeerimine, vaimsuse ja identiteeditunde
tekitamine
|
Konfliktijuhtimine
|
konflikti teadvustamine,
erinevate vaatenurkade mõistmine, ühise lahenduse leidmine, kõikide osapoolte
tunnete tajumine
|
Sotsiaalne vastutus
|
oma tegude eest vastutamine,
teiste inimeste nimel ja nendega koos tegutsemine, teiste aktsepteerimine,
käitumine vastavalt oma südametunnistusele ja sotsiaalsetele
reeglitele
|
Muutuste esilekutsumine
|
muutuste vajaduse mõistmine, muutuste
hõlbustamine, teiste kaasamine muutuste protsessi, ise muutudes teistele eeskuju
andmine, väljakutse esitamine, leida viise
muutusi pidurdavate takistuste ületamiseks
|
Nägemuslikkus
|
selgete otsuste
vastuvõtmine ja rakendamine, otsuste vastuvõtmisel emotsionaalse ja ratsionaalse
informatsiooni kasutamine
|
Organisatsiooni teadlikkus
|
oluliste sotsiaalsete võrgustike
teadvustamine, võtmesuhete mõistmine, organisatsiooni mõjutavate jõudude,
juhtväärtuste ja kirjutamata reeglite mõistmine, organisatsioonikultuuri
tajumine
|
Visiooni edastamine
|
inspireeriva
kujutluse sõnastamine, tegutsemine vastavalt väljakuulutatud eesmärkidele ja
missioonile, tervikpildi tajumine
|
Suhete loomine
|
ulatuslike mitteformaalsete
suhtevõrgustike arendamine ja säilitamine, vastastikku kasulike suhete
selekteerimine, kontakti loomine ja hoidmine, töökaaslastega isiklikke suhete
loomine ja säilitamine
|
Nii emotsionaalse intelligentsuse
interpersonaalsete kui ka intrapersonaalsete kompetentsuste puhul eksisteerib
suhteliselt suur variatiivsus. See tõstab esile vajadust teostada empiirilisi
uurimusi, leidmaks need kompetentsused, mida tajutakse teatud kultuuriruumis
(nt. Eesti kontekstis) võtmetähtsusega võimeteks, oskusteks ja teadmisteks.
Arutelu
Caruso ja Salovey väidavad, et ei
eksisteeri üht viisi, kuidas saada emotsionaalselt intelligentseks liidriks. Nad
esitavad emotsionaalselt intelligentseks liidriks arenemise maatriksi, mis aitab
mõista emotsionaalse intelligentsuse ja juhtimis- ja eestvedamisoskuste
kombinatsiooni.
Inimese emotsionaalset intelligentsust
saab parandada ja arendada. Uurimustulemused kinnitavad, et koolitused
emotsionaalse intelligentsuse vallas aitavad parandada liidrite emotsioonide
tajumise kompetentsust ja tõsta efektiivsust. Juhtide ja töötajate emotsionaalse
intelligentsuse kompetentsuste mõistmine aitab selgitada välja
eestvedamisoskuste arendamise ja koolitusprogrammide suunitluse võimalused.
Tegemist on arendatava valdkonnaga ja seega on kriitilise tähtsusega
kompetentside välja toomine koolitusprogrammide koostamisel abiks ja aluseks.
Lisaks koolitusvaldkonnale aitab
emotsionaalse intelligentsuse kompetentsuste välja toomine saavutada paremaid
valikuid personali värbamisel, tõhustada otsuste vastuvõtmise protsessi, tulla
paremini toime konfliktidega, määratleda töötajate töö tulemuslikkuse
hindamiskriteeriume jne. Barling’i, Slater’i ja Kelloway arvates võiksid
emotsionaalse intelligentsuse koolitused olla kättesaadavad mitte ainult
liidritele ja juhtidele, vaid ka järgijatele, mis suurendab potentsiaalsete
juhtide baasi.
Lõpetuseks, Mayer, Caruso usuvad, et
emotsionaalne intelligentsus on kasulik vahend, kuid nad usuvad ka, et
eksisteerib rohkem kui üks juhtimisviis ning mõned situatsioonid vajavad vähemal
või suuremal määral emotsionaalse intelligentsuse avaldumist. Samas liidrite
emotsionaalse intelligentsuse kompetentsuste näol on tegemist kriitilise
tähtsusega valdkonnaga, kuna eestvedamis- ja juhtimistegevus on seotud
inimestega, kelle mõistmiseks ei piisa ratsionaalsetest
mõtlemisviisidest.
Autor: Elina Tolmats
Organisatsioon: TÜ majandusteaduskond, doktorant
Organisatsioon: TÜ majandusteaduskond, doktorant
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.