Daniel Goleman http://et.wikipedia.org/wiki/Daniel_Goleman on kindlasti üks kaasaja kuulsamaid ja mõjukamaid
psühholooge. Tema tööd on kõrgelt hinnatud nii teadusringkondades kui ka laiema
publiku hulgas. Kui kaua aega peeti üheks peamiseks inimese edukust määravaks
tunnetuseks vaimset võimekust IQ-d, siis Daniel Goleman väidab, et
määravaks on hoopis laiem omaduste kogum, milleks on emotsionaalne
intelligentsus. Emotsionaalne intelligentsus on oskus ära tunda ja kontrollida
oma emotsioone ja impulsse, mõista, mida teised tunnevad ning võime ennast ja
teisi motiveerida ja mõjutada. Kõrge emotsionaalse intelligentsusega inimesed on
head suhtlejad, edukad tööl ja koduses elus. "Emotsionaalne
intelligentsus" http://www.apollo.ee/emotsionaalne-intelligentsus.html on praeguseks ilmunud enam kui kahekümnes keeles ja on
paljudes maades kiiresti saanud bestselleriks.
Mare Pork, TPÜ psühholoogiaprofessor,
juhtimiskonsultant: "Senise intellekti (loe ka: teaduse) imetlemise
kõrvale on aga võimsalt kerkinud teadmine, et tunded võivad olla targemad kui
mõistus, et vaist on päriselt olemas, et olukorra emotsionaalse tähenduse
mõistmine võib olla lahenduse otsimisel mõõtmatult olulisem kui selle ükskõik
kui täpne teaduslik kirjeldamine. Oskus käsitleda tundeid ja mõista nende mõju
inimese hingelisele heaolule on psühhoanalüütilise jm psühhoteraapia pärusmaa,
kus just subjektiivse maailma eripära ja unikaalsete tunnete mõistmise kaudu
suureneb inimese valikuvabadus."
_________________________________________
EMOTSIONAALNE ANDEKUS EHK TUNDETARKUS
_________________________________________
EMOTSIONAALNE ANDEKUS EHK TUNDETARKUS
Adolf Hitler oli märkimisväärse tundetarkusega
inimene, tema eluloost teame, kui palju ta tegi endaga tööd, õppides end
väljendama nii, et ... oma tahtmist saada. Miks Hitleri kõned avalikkust
hullutasid? Sest ta teadis täpselt, millistele tundeklahvidele vajutada - nii
masside kui lähemate kamraadide puhul.
Elektriseerivate kõnede pidamine nõuab emotsionaalset
intelligentsust. Kas käsi füüreri (või ükskõik millise pop-staari) poole
sirutavat massi huvitavad faktid? Ei. Kas üks inimene saab sedasama massi panna
tormama tema poolt valitud suunas? Jaa. See suund võib olla aus ja õilis
(karusloomade päästmine, "Jõulutunnel", usume Andrus Veerpalu vms), aga sama
jõuga tormab see mass ka kristallööd korraldama.
Kui tahad kedagi oma poole võita, mõju ta tunnetele. Kuigi ühest uuringust selgus, et kui juht peab sütitava kõne, tundeist tulvil kõne, siis selle sisust jääb üsna vähe meelde. Publik on haaratud oma tunnetest ja lakkab kriitiliselt mõtlemast. Motiveerimise ja manipuleerimise vahel jookseb imeõhuke piir.
Uurimused kinnitavad, et lihvitud emotsionaalse intelligentsusega inimesed on paremad manipulaatorid. Kui sa mõistad, mida teised tunnevad, siis saad sa neid oma pilli järgi tantsima panna ning paljukiidetud emotsionaalne kirjaoskus muutub relvaks omakasupüüdliku manipuleerija käes. Mõnikord on see vajalik, mõni teine kord aga kurja teenistuses.
Samas ei ole kognitiivne (cognitive), tunnetuslik teooria suutnud seletada seda, miks klassi teraseim ja targim laps ei saa elus alati kõige rikkamaks ning miks meile meeldib mõni inimene esimesest silmapilgust rohkem ja miks me ei usalda teist, kuidas mõni inimene sobib juhiks paremini kui teised jne.
On täheldatud, et inimesel võib olla geniaalsusele vastav intelligentsusnäitaja (IQ), kuid sellegipoolest võib tal puududa oskus seltskonnas vestlust alustada, ja võime mõelda raudse loogikaga ei tähenda veel, et suudetakse oma elus olulisi suhteid hoida. Tänapäeval oleme üha enam hakanud mõistma, et meie tegevust ja käitumist ei juhi niivõrd kaine mõistus, vaid pigem tunded. Ka äritegevuses on hakatud nägema vajadust mõjutada inimest emotsionaalselt ja arvestada tema tunnetega. See, mida me täna müüme ja ostame, ei ole mitte konkreetsed kaubad ja teenused, vaid suhted ning positiivsed emotsioonid.
Emotsionaalseks andekuseks ehk emotsionaalseks intelligentsuseks (EQ) peetakse omaduste kogumit, mis on seotud elu emotsionaalse küljega, see on võime tajuda ja juhtida omaenda ja teiste emotsioone, võime arvestada oma emotsioone ja efektiivselt korraldada suhteid teistega.
Kui tahad kedagi oma poole võita, mõju ta tunnetele. Kuigi ühest uuringust selgus, et kui juht peab sütitava kõne, tundeist tulvil kõne, siis selle sisust jääb üsna vähe meelde. Publik on haaratud oma tunnetest ja lakkab kriitiliselt mõtlemast. Motiveerimise ja manipuleerimise vahel jookseb imeõhuke piir.
Uurimused kinnitavad, et lihvitud emotsionaalse intelligentsusega inimesed on paremad manipulaatorid. Kui sa mõistad, mida teised tunnevad, siis saad sa neid oma pilli järgi tantsima panna ning paljukiidetud emotsionaalne kirjaoskus muutub relvaks omakasupüüdliku manipuleerija käes. Mõnikord on see vajalik, mõni teine kord aga kurja teenistuses.
Samas ei ole kognitiivne (cognitive), tunnetuslik teooria suutnud seletada seda, miks klassi teraseim ja targim laps ei saa elus alati kõige rikkamaks ning miks meile meeldib mõni inimene esimesest silmapilgust rohkem ja miks me ei usalda teist, kuidas mõni inimene sobib juhiks paremini kui teised jne.
On täheldatud, et inimesel võib olla geniaalsusele vastav intelligentsusnäitaja (IQ), kuid sellegipoolest võib tal puududa oskus seltskonnas vestlust alustada, ja võime mõelda raudse loogikaga ei tähenda veel, et suudetakse oma elus olulisi suhteid hoida. Tänapäeval oleme üha enam hakanud mõistma, et meie tegevust ja käitumist ei juhi niivõrd kaine mõistus, vaid pigem tunded. Ka äritegevuses on hakatud nägema vajadust mõjutada inimest emotsionaalselt ja arvestada tema tunnetega. See, mida me täna müüme ja ostame, ei ole mitte konkreetsed kaubad ja teenused, vaid suhted ning positiivsed emotsioonid.
Emotsionaalseks andekuseks ehk emotsionaalseks intelligentsuseks (EQ) peetakse omaduste kogumit, mis on seotud elu emotsionaalse küljega, see on võime tajuda ja juhtida omaenda ja teiste emotsioone, võime arvestada oma emotsioone ja efektiivselt korraldada suhteid teistega.
Emotsionaalse andekuse teooriaid on mitu, teadlased
on lähenenud küsimusele erinevalt, kuid põhiväited on jäänud samaks.
Emotsionaalne andekus tähendab enda ja teiste emotsioonide märkamist, tunnete
teadvustamist ning nende juhtimist. Võib öelda, et emotsionaalselt andekas
inimene käitub viisil, mis jätab mulje, nagu juhiks teda mõistus, mitte
tunded.
1983. aastal leidis Harvardi psühholoog Howard
Gardner, et peale suhtlemisoskuse on olulised ka eneseteadlikkus ja toimetulek
oma sisemaailmaga, 1990. aastal lõid John Mayer, Peter Salovey laiahaardelise
emotsionaalse andekuse mudeli, mis sisaldas võimet ära tunda emotsioonide
tähendusi ning nendele tuginedes mõelda ja probleeme lahendada. Iisraeli
psühholoogi Reuven Bar-Oni järgi tähendab emotsionaalne intelligentsus võimet
mõista ennast ja teisi ning suhtumist muudesse inimestesse ja ümbritsevasse
maailma ning emotsionaalse intelligentsuse oskused on taktikalised omadused,
mida võib märkimisväärselt mõjutada nii üksikisiku kui ka rühma
tasandil.
Laiema tuntuse osaliseks sai emotsionaalse andekuse
teooria tänu Daniel Golemanile, kes 1995. a avaldas raamatu \'”Emotsionaalne
intelligentsus” (Emotional Intelligence), mis sai paljudes riikides
enimmüüdud raamatuks ning tema 1998. aastal Harvard Business Reviews avaldatud
artikkel kogus suurema lugejaskonna kui ajakirjas ükski 40 aasta jooksul varem
avaldatud artikkel. Räägitakse isegi, et pärast selle artikli lugemist oli
suurkorporatsiooni Johnson & Johnsoni tegevjuht saatnud enam kui 400 artikli
koopiat ettevõtte tippjuhtidele üle kogu maailma.
Tänaseni pole teooria minetanud oma tähtsust
korporatiivses maailmas. Ulatuslikud uurimustööd näitavad, et emotsionaalne
intelligentsus (EQ) koos üldise intelligentsusega (IQ) annab
parema hinnangu üksikisiku võimalustele tööl õnnestuda. Pidevalt avaldatakse
uusi uuringuid, kus emotsionaalset andekust käsitletakse olulise komponendina
juhtimises, meeskonnatöös, turunduses jne.
Emotsionaalse andekuse teooria väidab, et inimese
käitumise käivitajaks on tunne, mis tekib inimeses reaktsioonina välise maailma
ärritusele. EQ sisaldab suutlikkust märgata emotsioone, teadvustada
nendega seotud tundeid ja aru saada informatsioonist, mida tunded endas
kannavad, ning juhtida tundeid. Emotsionaalne andekus on võime ära tunda,
milline tunne meis tekib, ja oskus oma tundeid reguleerida. Ainult mõistes ja
analüüsides oma tundemaailma, saame oma käitumist juhtida.
Daniel Goleman eristab viit emotsionaalse andekuse
osa. Need on:
Oma emotsioonide teadvustamine
– eneseteadvus on emotsionaalse intelligentsuse nurgakivi
Emotsioonide juhtimine – tunnete käitlemine, mis põhineb ajakohasel eneseteadvusel
Enesemotivatsioon
– oskus mobiliseerida
emotsioonid oma eesmärkide teenistusse
Emotsioonide äratundmine
teistes – empaatia (võime mõista teiste hingeelu)
Suhtekorraldus – suhete korraldamise kunst, oskus toime tulla teiste inimeste emotsioonidega
Nimetatud dimensioonid väljenduvad emotsionaalsete
kompetentside kaudu. Emotsionaalne kompetents on õpitud oskus, mis põhineb
emotsionaalsel intelligentsil ning realiseerub silmapaistvas töösoorituses.
Kompetentsid on oma potentsiaali tõlkimine tööalase võimekuse keelde. Näiteks
olla hea klienditeenindaja tähendab emotsionaalset kompetentsi, mis baseerub
empaatial. Emotsionaalsed kompetentsid jagunevad personaalseteks ja
sotsiaalseteks kompetentsideks. Personaalsed kompetentsid määravad, kuidas me
juhime iseennast, see tähendab enesevalitsemist ja eneseregulatsiooni. Nendeks
kompetentsideks on näiteks sihtide seadmine, visadus seatud eesmärkide
saavutamisel ja takistuste ületamisel. Sotsiaalset kompetentsust näitab aga
näiteks inimese empaatiavõime.
Sotsiaalsed oskused on oskused, mis aitavad teiste
inimestega edukamalt suhelda. Vajakajäämised selles valdkonnas viivad
saamatusele seltsielus või korduvate suhtlemiskatastroofideni ja just nende
oskuste puudumine võib isegi intellektuaalselt kõige võimekamatele tuua kaasa
äpardumisi suhtlemisel. Need sotsiaalsed võimed võimaldavad juhtida kellegagi
kohtumise käiku, mobiliseerida ja inspireerida, sundida ja mõjutada või
rahustada teisi.
Inimesed, kellel on sotsiaalsed oskused olemas,
suudavad oskuslikult suhelda teistega, pannes kergesti tähele teise poole
reaktsioone ja tundeid; suudavad juhtida ja organiseerida ning lahendada
konflikte ja on sündinud juhid – inimesed, kes on võimelised väljendama
väljaütlemata kollektiivseid tundeid ning neid sõnastama selliselt, et kogu
meeskond liiguks ühise eesmärgi poole.
Juhtimine ei kujuta endast domineerimist, vaid
oskust veenda teisi inimesi ühise eesmärgi nimel tegutsema, kuid seda ei juhtu,
kui ei ole meeskonnatööd, avatud suhtlemist, koostööd ja üksteise ärakuulamist.
On kindlaks tehtud, et mõnel juhil võib olla maailma parim koolitus, terav
mõistus ja analüütiline mõtlemine, võime genereerida hulgaliselt häid ideid,
kuid millegipärast ei saa temast siiski suurepärast liidrit.
Aastate jooksul on Goleman (1998) koos oma
kolleegidega uurinud erinevaid juhtimise kompetentse, jagades need kolme
kategooriasse: nn puhtalt tehnilised võimed, sh finantsarvestus ja oskus
koostada äriplaani; tunnetuslikud võimed, mis sisaldavad arvamusi, teadmisi või
teavet mingi nähtuse kohta, näiteks analüütiline mõtlemine; ning võimed, mis
näitavad emotsionaalset andekust, nagu võime töötada koos teistega ja muudatuste
juhtimise efektiivsus.
Uurimistöö tulemusena tegid nad kindlaks, et üldine
intelligentsus (IQ) on oluline heade tulemuste saavutamiseks,
tunnetuslikud võimed nagu näiteks „suure-pildi nägemise oskus” ja visioon on
väga tähtsad. Kuid võrreldes tehnilisi võimeid (IQ) ja emotsionaalset
andekust (EQ) selgus, et EQ tähtsus oli ligi kaks korda suurem
suurepäraste tulemuste saavutamiseks töös kõikidel tasanditel, kusjuures
kõrgematel juhtimistasanditel muutus EQ osatähtsus järjest
olulisemaks.
Olulise erinevuse keskpäraste ja väga heade juhtide
vahel määrasid ära emotsionaalsed kompetentsid. Staaride emotsionaalsete
kompetentside näitajad olid märkimisväärselt tugevamad, nende seas olid sellised
kompetentsid nagu mõjutamine, meeskonna juhtimine, organisatsiooniteadlikkus,
enesekindlus ja saavutusvajadus. Keskmiselt ligi 90% nende edust juhina oli
omistatav emotsionaalsele intelligentsusele. Kinnitust leidis ka väide, et
ettevõtte tulemuslikkuse määravad väga suures osas ära nende juhtide
emotsionaalse andekuse oskused.
Golemani rusikareegel ütleb, et tipptasemel
tegutsemiseks mistahes tööalal on emotsionaalne intelligentsus vähemalt kaks
korda nii tähtis kui puhtalt teadmuslikud võimed. Kõrgemal tasandil – juhtivatel
ametikohtadel – määrab emotsionaalne intelligentsus ära peaaegu kogu edu ja
eelise.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.