Los Angeleses läbiviidud muusikaauhindade
galal võitis parima kooriesituse kategoorias Grammy dirigent Tõnu Kaljuste ECMi
märgi all välja antud heliplaadiga „Aadama itk" („Adam’s Lament”). Plaat on salvestatud aastatel 2009 ja 2011 Eesti
Filharmoonia Kammerkoori, Sinfonietta Rīga, Tallinna Kammerorkestri, Läti Raadio
koori ja Vox Clamantise osalusel.
"Aadama itk" ("Adam's
Lament")
Itku, nutulaulu ehk lamentatsiooni all mõistetakse
tavapäraselt kirjandus- või muusikateost, mis väljendab leina, kahetsust või
kaotusvalu. Kõik mainitud emotsioonid seostuvad intensiivse, ja mis eriti
oluline, soovimatu eraldatusetundega. Sellest eraldatusetundest on proovitud üle
saada leina väljendamisega, mis võimaldab kaotusevalu kui tunde erinevaid külgi
kogedes ja ratsionaliseerides neist teadlikuks saada. Seetõttu võib itkemist
vaadelda ka kui erilist maailmaga suhestumise viisi, omamoodi tegevust hinge ja
maailma lepitamisel, mille kaudu vaim ennast kogeb.
Ka Arvo Pärdi 2009. aastal valminud teost „Aadama
itk” võib vaadelda omamoodi hinge enesest teadlikuks saamise loona. Eelkõige
väljendub see teose range struktuuri järkjärgulises ilmsikstulekus, mida teose
üllatavalt ekspressiivne väljenduslaad ja kohati lausa oratoriaalne retoorika
alguses pigem takistab. Ei ole võib-olla ka ülearune öelda, et just teose
retoorika võimaldab heliloojal suhestada oma teos (muusika)ajalooga. Seetõttu
võib teose retoorilist aspekti seostada ajalikuga, selle taga asuvat ja
üldisemalt muutmatutel printsiipidel põhinevat ja kuulajale oluliselt
varjatumaks jäävat kompositsioonitehnikat aga ajatuga.
Teose välisilme on tõesti rikkalik. Juba selle
algust artikuleerib kontsertlikus (kiriku)muusikas sageli kasutatav võte, kus
vastandatakse kaks muusikalist žesti: jõuline, tõusvasuunalisel liikumisel
põhinev forte ning lüüriline, intiimne ja laskuvasuunalisel liikumisel
põhinev piano. Pole ilmselt juhus, et esimene põhineb vanale prantsuse
avamängule omasel punkteeritud rütmil ja hõlmab pigem madalamaid registreid;
sellele järgneb rütmiliselt artikuleerimata ja kõrges registris teine kujund. On
samuti tähelepanuväärne, et mainitud forte ilmub koos teose
algussõnadega „Aadam, kõikide isa” ning sellele vastanduv piano
omakorda tekstiga „...sai paradiisis tunda Jumala armastuse sulnidust”. Seega
seostatakse sõna Aadam (inimene) pingutuse (tõusvasuunaline liikumine) ja
raskepärasusega, paradiis (armastus) aga loomuliku, pingevaba ja lahenenud
seisundiga. Teksti ja muusika suhetest rääkimisel on sümptomaatiline ka kohe
järgmise lause algus, „Seepärast kannatas ta kibedat valu...”, mis muusikas on
artikuleeritud kahest helist koosnevate laskuvasuunaliste, n-ö klassikaliste
ohkemotiividega.
Samal teemal jätkates võib mainida, et teose
esimene olulisem harmooniline murrang leiab aset Aadama äratundmisel (mõttel),
et ta on solvanud Jumalat, kusjuures tähelepanuväärne on see, et harmoonia
muutub just sõnal „mõte”. Siin viidatakse ilmselt sellele, et sageli on just
mõte subjekti-objekti suhte looja ning seega terviku osadeks lammutaja, eraldaja
ja eristaja. Ka teose teine analoogiline järsk harmoonia muutus on seotud
mõttega, Aadama isikliku äratundmisega sellest, kuidas temast tulevad rahvad
saavad paljuks (mõte, mis viis pärispatuni, sünnitab mõtete paljususe),
kannatavad (selline paljusus eraldab, põhjustades paratamatult kannatusi) ning
elavad vihavaenus (viha, kui mõttest tekkinud, s.o inimlik jõud, millele inimene
loodab oma fragmentaarsuse ületamisel). Peatumata teose teksti ja muusika seoste
kõigil aspektidel, tuleks aga kindlasti mainida, kuidas on artikuleeritud teose
kõige tähtsam sõna - armastus. Viimane on alati seotud dünaamilise vaibumise
(piano) ja liikumisega püsivale helile või helidele, s.o sisuliselt
kadentsiga. Sellisena on sõna „armastus” ainsana võimeline vaigistama teose
retoorilist „tormi” ja muutma nähtavaks teost konstitueeriva
struktuuri.
Hoolimata rikkalikust kõlapildist oleks ilmselt
vale väita, et teose suhe ajalooga väljendub vaid eespool mainitud retoorilistes
võtetes. Sellest suhtest rääkides pakub erinevaid tõlgendusvõimalusi ka teose
vorm. Ühelt poolt võib teose vormi retooriliselt seostada isegi klassikalise
sonaaditsükliga. Aadama esimesele valupurskele, mis sellisel puhul esindaks
tinglikult nn peapartiid kogu selle konfliktsuses, järgneb kommentaar: „Tal ei
olnudki niivõrd kahju paradiisi [- - -] kaotamsest...”, mis oma distantseerituma
ja neutraalsema karakteriga võiks tinglikult esindada kõrvalpartiid. Mõlemad
„partiid” kokkuvõetuna esindaksid aga sonaaditsükli esimese osa retoorilist
reaalsust. Mainitud „osale” järgnevat alalõiku („Siin maa peal tundis Aadam vaid
igatsust...”), mis suuresti põhineb Aadama monoloogil („Mu hing igatseb...”),
saaks aga seostada sonaaditsükli teise, aeglase osaga, sest selle sisemine
konfliktsus on sellele eelneva lõigu konfliktsusest oluliselt väiksem. Sellele
omakorda järgnev lõik („Suur oli Aadama kurbus...”) põhineb
instrumentaalpartiides kiirel ja rahutul rütmijoonisel, mis viib mõtted
sonaaditsükli kolmandale osale - scherzo’le. „Scherzo” kasvab
omakorda üle lõpulõiguks (viimase „osa” saabumine leiab aset hiljemalt Aadama
repliigis „Rahvad tulevad minust...”), mis järgib võrdlemisi täpselt esimese
lõigu narratiivset loogikat ja toob selle tõttu taas esile teose
„põhiprobleemi”. Erinevalt teose alguslõigust leiab see siin aga vähemalt
puhtmuusikaliselt mõistetuna teatava lahenduse (teost lõpetav kadents). Seega
võib kirjeldatud lõiku retoorilisest seisukohast päris hõlpsasti seostada
sonaaditsükli finaaliga.
Teiselt poolt võib „Aadama itku” puhul rääkida ka
iseloomulikust sümmeetrilisest vormist, mida on kasutanud näiteks Bach mõnes oma
kantaadis. Sellise nurga alt vaadelduna moodustaks teose sümmeetriatelje juba
mainitud Aadama monoloog. Sellega piirnevad mõlemalt poolt mõnevõrra liikuvamad
lõigud, millest esimene on eespool mainitud „kõrvalpartii” ja teine
„scherzo”. Teost raamivaid lõike (st kõrvalpartiile” eelnevat ja
„scherzo’le” järgnevat lõiku) ühendavad aga mõlemas sisalduvad ja
analoogiliselt artikuleeritud Aadama repliigid.
Selline mitmekülgsus pakub teose tõlgendamiseks
palju võimalusi, mida Tõnu Kaljuste, praeguseks hetkeks ainuke teost esitanud
dirigent, on osanud ka arvestada.
Teater. Muusika. Kino
Oktoober 2010 (№10)
Oktoober 2010 (№10)
Kerri Kotta
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.