“Meie maa filosoofilisel rindel on käimas uus elav
poleemika seoses kontseptidega ‘üks jaguneb kaheks’ ja ‘kaks sulanduvad üheks’.
See debatt on võitlus kahe poole vahel, kus ühed on materialistliku dialektika
poolt ja teised selle vastu, võitlus kahe maailma käsitlemise viisi vahel:
proletaarse ja kodanliku vahel. Need, kes väidavad, et asjade fundamentaalne
seadus on ‘üks jaguneb kaheks’, on materialistliku dialektika poolel; need aga,
kes väidavad, et asjade fundamentaalne seadus on ‘kaks sulanduvad üheks’, on
materialistliku dialektika vastu. Need kaks poolt on tõmmanud endi vahele selge
demarkatsioonijoone ning nende argumendid on diametraalselt vastandlikud. See
poleemika on, ideoloogilisel tasandil, peegeldus akuutsest ja komplitseeritud
klassivõitlusest, mis toimub nii Hiinas kui ka mujal maailmas.” - 大洋网
Punalipp (Peking), 21. september 1964.
54. Sarnaselt kaasaegse
ühiskonna endaga on vaatemäng korraga ühtne ja jagunenud. Mõlema ühtsus põhineb
vägivaldsetel jaotustel. Aga kui see vastuolu vaatemängus esile kerkib, siis
seisab see ise vastamisi oma mõtte tühistamisega: jagunemine, mida see ilmutab,
on ühtne, samas kui ühtsus, mida see ilmutab, on jagunenud.
55. Kuigi võitlusi erinevate
jõudude vahel, mis seda ühte ja sama sotsiaalmajanduslikku süsteemi kontrollida
püüavad, esitatakse ametlikult lepitamatute antagonismidena, peegeldavad need
tegelikult seda süsteemi fundamentaalset ühtsust, nii rahvusvaheliselt kui ka
iga riigi sees.
56. Teeseldud
vaatemängulised võitlused eraldunud võimu rivaalitsevate vormide vahel on samal
ajal reaalsed, selles mõttes, et need väljendavad süsteemi ebavõrdset ja
konfliktset arenemist ning nende klasside või klasside sektsioonide rohkem või
vähem vastandlikke huvisid, kes seda süsteemi aktsepteerivad ning üritavad
endale selle sees rolli välja võidelda. Just samamoodi, nagu kõige
edasijõudnumate majanduste areng sisaldab kokkupõrkeid erinevate prioriteetide
vahel, nii võib totalitaarse riigi-bürokraatliku majanduskorralduse vormide ning
kolonialismi või pool-kolonialismi all olevate maade puhul samuti näha väga
erisuguseid tootmise ja võimu tüüpe. Suvalist hulka erinevaid kriteeriume appi
võttes saab vaatemäng esitada neid vastaspooli totaalselt erisuguste
ühiskondlike süsteemidena. Kuid tegelikkuses ei ole need midagi muud kui
spetsiifilised sektorid, mille fundamentaalne olemus on globaalses süsteemis,
mis neid sisaldab ja mis on teinud kogu planeedist oma tegutsemisvälja:
kapitalismis.
57. Vaatemängu kandev
ühiskond ei domineeri vähemarenenud piirkondade üle üksnes oma majandusliku
hegemoonia abil. See domineerib nende üle ka vaatemängu ühiskonnana.
Isegi seal, kus materiaalne baas veel puudub, on modernne ühiskond juba
kasutanud vaatemängustamist, et tungida sisse iga kontinendi ühiskondlikku
pealiskihti. Ta tekitab tingimused põlismaiste valitsevate klasside
formeerumiseks ja suunab nende agendasid. Just nii, nagu ta tutvustab
pseudo-hüvesid, mida himustada, nii pakub ta ka võltse revolutsiooni mudeleid
kohalikele revolutsionääridele. Teatud industriaalmaades võimul olevatel
bürokraatlikel režiimidel on nende enda spetsiifilist tüüpi vaatemäng, kuid see
on totaalse vaatemängu lahutamatu osa, toimides kui selle pseudo-opositsioon ja
tegelik tugi. Isegi kui vaatemängu kohalikud ilmingud sisaldavad teatud
ühiskondliku kommunikatsiooni ja kontrolli totalitaarseid eripärasid, mängivad
need eripärad süsteemi üldise funktsioneerimise seisukohalt lihtsalt neile
määratud rolli globaalses vaatemänguliste ülesannete
jaotuses.
58. Kuigi see
vaatemänguliste ülesannete jaotus hoiab eksisteerivat korda kui tervikut, on see
eelkõige orienteeritud selle domineeriva arengukeskuse kaitsmisele. Vaatemängu
juured on küllusemajanduses ning selle majanduse produktidel on lõppkokkuvõttes
kalduvus domineerida vaatemängulise turu üle ning tallata jalge alla need
ideoloogilised või politseiriigi protektsionistlikud barjäärid, mis on rajatud
kohalike vaatemängude poolt iseseisvuse pretensioonidega.
59. Vaatemänguliste hulluste
sädeluse taga domineerib modernse ühiskonna üle kõikjal maailmas tendents
banaliseerumisele ning seda isegi seal, kus kaubatarbimise edasijõudnud
vormid on näiliselt kordades suurendanud nende rollide ja objektide
mitmekesisust, mille hulgast valida. Jäänukeid religioonist ja perekonnast
(viimane neist on siiani tähtsaim mehhanism klassivõimu ühelt põlvkonnalt
järgmisele üle kandmiseks) ning jäänukeid moraalsest represseerimisest, mida
need kaks institutsiooni peale sundisid, saab suurustlevate maise rahulduse
pretensioonidega kokku segada just nimelt seetõttu, et elu seesuguses maailmas
jääb repressiivseks ega paku midagi peale pseudo-rahulduste. Enesega rahulolev
status quo aktsepteerimine võib ka eksisteerida koos puhtalt
vaatemängulise mässulisusega - rahulolematusest endast saab kaup niipea, kui
külluse majandus arendab välja võime seda konkreetset toormaterjali
töödelda.
60. Staarid - elavate
inimolendite vaatemängulised representatsioonid - projitseerivad selle üldise
banaalsuse lubatavate rollide kujutistesse. Näiliku elu
spetsialistidena toimivad staarid pinnapealsete objektidena, kellega inimesed
saavad samastuda, selleks et kompenseerida neid tootmisega seotud killustunud
spetsialisatsioone, mis on nende tegelikuks eluks. Nende kuulsuste funktsiooniks
on mitmesuguseid elustiile või ühiskondlik-poliitilisi vaatepunkte
täielikult, totaalselt vabas maneeris välja elada. Nad kehastavad
ühiskondliku töö ligipääsmatuid tulemusi, dramatiseerides selle töö
kõrvalprodukte, mis projitseeritakse maagiliselt selle kohale kui selle lõplikud
eesmärgid: võim ja puhkused - otsustamine ja tarbimine, mis on
alguseks ja lõpuks protsessile, mida kunagi kahtluse alla ei seata. Ühest
küljest võib valitsusvõim personifitseerida ennast pseudo-staarina; teisest
küljest võib tarbimisstaar võidelda selle eest, et saada tunnustust
pseudo-võimuna, mis valitseb elu üle. Kuid nende staaride tegevused ei ole
tõeliselt vabad ning nad ei paku mingeid tõelisi valikuid.
61. Vaatemängu agent, kes
staarina lavale pannakse, on indiviidi vastand; ta on omaenda individuaalsuse
vaenlane niisama selgelt, nagu ta on ka teiste individuaalsuse vaenlane.
Sisenedes vaatemängu kui eeskuju, kellega samastuda, loobub ta kõikidest
autonoomsetest kvaliteetidest, selleks et samastada ennast üldise, asjade
järjestusele kuuletumise seadusega. Kuigi väliselt esindavad tarbimisstaarid
erinevaid isiksusetüüpe, näitavad nad tegelikult, et kõik need tüübid naudivad
võrdset ligipääsu kogu tarbimissfäärile ning ammutavad sealt võrdselt õnne.
Otsustamise staaridel peab olema terve rida ihaldusväärseid inimlikke omadusi;
nende vahelised ametlikud erinevused annulleerib niisiis ametlik sarnasus,
millele viitab nende eeldatav suurepärasus kõikides valdkondades. Riigipeana sai
Hruštšov tagantjärele kindraliks, et võtta endale au võidu eest Kurski lahingus,
kakskümmend aastat pärast selle toimumist. Ning Kennedy elas kõnemehena
sinnamaani, et pidas oma enda matusekõne, kuna Theodore Sorenson jätkas kõnede
kirjutamist tema järglasele selles samas stiilis, mis oli mõjutanud nii palju
lahkunu avaliku persona kujunemist. Imetletud inimesed, kes süsteemi
personifitseerivad, on tuntud selle poolest, et nad pole need, kes nad
paistavad; nad saavutavad oma suuruse sellega, et laskuvad reaalsuse tasandile,
kus pole enam kõige tühisematki märki isiklikust elust, ja kõik teavad
seda.
62. Vaatemängulise külluse
poolt pakutavad võltsid valikud - valikud, mis põhinevad konkureerivate, ent
ometi vastastikku üksteist tugevdavate vaatemängude, ning erinevate, ent ometi
omavahel seotud rollide (millele annavad tähenduse ja mida kehastavad eelkõige
objektid) kõrvutamisel - kujunevad võitlusteks illusoorsete kvaliteetide vahel,
mis on kavandatud selleks, et tekitada innukat lojaalsust kvantitatiivsete
triviaalsuste suhtes. Taaselustatakse petlikud arhailised vastasseisud -
regionalismid ja rassismid, mille ülesandeks on ehtida ilmalikud positsioonid
tarbimishierarhiates maagilise ontoloogilise ülimuslikkusega - ning virgutatakse
pseudo-mängulisi entusiasme lõputult järgnevate naeruväärsete võistlustega,
alates spordist ja lõpetades valimistega. Kõikjal, kus külluslik tarbimine sisse
seatakse, on illusoorsete rollide eesliinil alati üks konkreetne vaatemänguline
vastasseis: noorte ja täiskasvanute antagonism. Kuid tõelisi täiskasvanuid -
inimesi, kes on oma elu isandad - pole faktiliselt kusagilt leida. Ning
nooruslik olemasoleva transformeerimine pole mingil moel iseloomulik neile, kes
praegu noored on; see sisaldub üksnes majanduslikus süsteemis, kapitalismi
dünamismis. Need on asjad, mis valitsevad ja on noored, mis omavahel
võistlevad ja pidevalt üksteist välja vahetavad.
63. Vaatemängulised
vastasseisud varjavad vaesuse ühtsust. Kui ühe ja sama võõrandumise
erinevad vormid lepitamatute antagonismide maski all üksteisega võitlevad, siis
on see nõnda sellepärast, et nad kõik põhinevad reaalsetel vastuoludel, mis on
summutatud. Vaatemäng eksisteerib kontsentreeritud vormis ja
hajusas vormis, sõltuvalt selle konkreetse vaesuse staadiumi nõuetest,
mida see eitab ja toetab. Mõlemal juhul ei ole see midagi muud kui
kujutis õnnelikust harmooniast, mis asub häda tüünes tsentris,
ümbritsetuna laastamisest ja õudusest.
64. Kontsentreeritud
vaatemäng seostub eelkõige bürokraatliku kapitalismiga, ehkki seda võidakse ka
importida kui tehnikat, et tugevdada riigivõimu mahajäänumates segamajandustes,
või siis koguni rakendada seda edenenud kapitalismi poolt teatud kriisi
hetkedel. Bürokraatlik omand on juba iseenesest kontsentreeritud, selles mõttes,
et individuaalne bürokraat osaleb kogu majanduse omamises ainult läbi oma
liikmeks oleku bürokraatide kogukonnas. Ja kuna kaubatootmine on bürokraatliku
kapitalismi all vähem arenenud, siis võtab ka see kontsentreeritud vormi:
kaubaks, mida bürokraatia omastab, on kogu ühiskondlik töö, ning see, mida ta
ühiskonnale tagasi müüb, on selle ühiskonna elus püsimine tervikuna.
Bürokraatliku majanduse diktatuur ei saa jätta ekspluateeritavatele massidele
mingit märkimisväärset valikuvaru, kuna ta on pidanud kõik valikud ise tegema
ning iga temast sõltumatult tehtud valik, kas see puudutab siis toitu või
muusikat või midagi muud, tähendab niisiis tegelikult talle sõja kuulutamist.
See diktatuur tuleb kehtestada permanentse vägivallaga. Selle vaatemäng sunnib
peale hüve kujutise, mis võtab kokku kõik selle, mis ametlikult eksisteerib,
kujutise, mis on harilikult kontsentreeritud ühte ainsasse indiviidi, süsteemi
totalitaarse kohesiooni garanteerijasse. Igaüks peab selle absoluutse staariga
maagiliselt samastuma või siis kaduma. See kõikide teiste mitte-tarbimise isand
on heroiline kujutis, mis maskeerib absoluutset ekspluateerimist, mida sunnib
peale terrori abil kiirendatav primitiivse akumulatsiooni süsteem. Kui kogu
Hiina elanikkond peab uurima Mao teoseid kuni Maoga samastumiseni, siis on see
nõnda sellepärast, et pole olemas midagi muud, mis nad saaksid olla.
Kontsentreeritud vaatemängu domineerimine tähendab
politseiriiki.
65. Hajus vaatemäng seostub
kaubaküllusega, modernse kapitalismi häireteta arenguga. Siin õigustatakse igat
individuaalset kaupa kogu kaubatootmise toredusega, mille ülistavaks kataloogiks
vaatemäng on. Omavahel ühitamatud pretensioonid valivad soodsaid positsioone
küllusliku majanduse unifitseeritud vaatemängu laval ning erinevad kuulsad
kaubad edendavad samaaegselt vastuolus olevaid ühiskondlikke poliitikaid.
Näiteks auto vaatemäng taotleb perfektset liiklusvoogu, mis toob kaasa vanade
linnaliste piirkondade hävingu, samas kui kesklinna vaatemängul on vaja
säilitada neid piirkondi turistiatraktsioonidena. Sellest juba niigi kahtlase
väärtusega rahulolust, mida väidetavalt saadakse terviku tarbimisest,
jäädakse niisiis pidevalt ilma, kuna tegelikul tarbijal on võimalik otseselt
ligi pääseda ainult reale selle kaubaparadiisi fragmentidele, fragmentidele,
millel reeglina puudub tervikule omistatav kvaliteet.
66. Iga individuaalne kaup
võitleb enda eest, hoidub tunnustamast teisi ja püüab end kõikjal peale suruda,
just nagu oleks see ainus, mis on olemas. Vaatemäng on eepiline poeem sellest
võitlusest - võitlusest, millele ükski Trooja langemine ei saa lõppu teha.
Vaatemäng ei laula mitte inimestest ja nende relvadest, vaid kaupadest ja nende
ihadest. Niisuguses pimedas võitluses tekitab iga kaup oma iha järgides
alateadvuslikult midagi endast suuremat: kauba globaliseerumise (mis ulatub
ühtlasi kogu maailma kaubastumiseni). Niisiis kauba salakavaluse
tulemusel, samas kui iga konkreetne kauba manifestatsioon lõpuks
lahingus langeb, liigub üldine kauba-vorm edasi oma absoluutse realiseerumise
suunas.
67. Rahulolu, mida
külluslikult toodetavate kaupade kasutamisest enam ei tule, püütakse
nüüd saada nende kui kaupade väärtuse tunnustamisest. Täis religioosset
innukust seisavad tarbijad kaupade suveräänse vabaduse eest, mille kasutamine on
muutunud eesmärgiks iseeneses. Konkreetsete kaupadega seonduvaid
entusiasmilaineid propageerib kogu massimeedia. Film süütab moehulluse; ajakiri
reklaamib õhtu veetmise paiku, mis omakorda tekitavad erinevaid toodete jadasid.
Veidrate vidinate vohamine peegeldab fakti, et kui kaupade mass üha
absurdsemaks muutub, saab absurdsusest endast kaup. Nipsasjad, nagu näiteks
võtmehoidjad, mis mõne luksustoote ostmisel tasuta boonusena kaasa saadakse,
kuid millega lõpuks kaubeldakse kui juba iseenesest hinnaliste
kollektsioneerimise esemetega, peegeldavad müstilist andumist kauba
transtsendentsusele. Need, kes koguvad üksnes kollektsioneerimise jaoks
valmistatud nipsasju, akumuleerivad kauba indulgentse - hiilgavaid
märke kauba reaalsest kohalolust tõsiusklike seas. Konkretiseerunud inimesed
demonstreerivad uhkelt tõendeid oma lähedastest suhetest kaubaga. Nagu vana
religioosne fetišism, koos oma ohjeldamatute õnnejoovastuste ja imeliste
tervenemistega, nii tekitab ka kaupade fetišism omaenda lõõmava erutuse hetki.
Kõik see on kasulik ainult ühel eesmärgil: harjumusliku alistumise
tekitamiseks.
68. Modernse konsumerismi
poolt kaela määritud pseudo-vajadustele ei saa vastu seada mingeid ehtsaid
vajadusi või soove, mis poleks ka ise ühiskonna ja selle ajaloo poolt vormitud.
Kuid kauba küllus esindab totaalset murrangut ühiskondlike vajaduste
orgaanilises arenemises. Selle mehhaaniline akumulatsioon vallandab
piiramatu tehislikkuse, mis surub alla igasuguse elava soovi. Selle
autonoomse tehislikkuse kumulatiivne jõud lõpetab sellega, et muudab
võltsiks kogu ühiskondliku elu.
69. Kujutis õndsast
ühiskondlikust unifitseeritusest tarbimise läbi pelgalt lükkab edasi
tarbija teadlikkuse tegelikest jaotustest kuni tema järgmise pettekujutlustest
vabanemiseni seoses mõne konkreetse kaubaga. Iga uut toodet tervitatakse
tseremoniaalsete kiiduavaldustega kui unikaalset meistriteost, mis pakub
dramaatilist otseteed totaalse täiuslikkuse tõotatud maale. Kuid nagu juhtub
näiliselt aristokraatlike eesnimede moes oleva tarvituselevõtuga, mis antakse
lõpuks peaaegu kõikidele sama vanuserühma inimestele, nii saab ka unikaalsust
tõotavaid objekte pakkuda masstarbimiseks ainult siis, kui need on
masstootmises. Seda sorti keskpäraste objektide prestiižikus tuleneb üksnes
asjaolust, et need pannakse kasvõi lühikeseks ajaks ühiskondliku elu tsentrisse
ning neid tervitatakse kui tootmise äraarvamatute eesmärkide ilmutust. Kuid
objekt, mis oli prestiižne vaatemängus, muutub tavaliseks niipea, kui tarbija -
ja kõik teised tarbijad - selle koju on viinud. Liiga hilja paljastab see oma
olemusliku kehvuse - kehvuse, mis paratamatult peegeldab selle tootmise
viletsust. Samal ajal asub selle asemele juba mõni teine objekt kui süsteemi
esindaja ning nõuab oma enda hetke, kus teda kiiduavaldustega
tervitatakse.
70. Süsteemi poolt
pakutavate rahulduste petislikkuse paljastab see pidev toodete ja üldiste
tootmistingimuste uutega asendamine. Nii hajusas kui ka kontsentreeritud
vaatemängus lähevad entiteedid, mis on jultunult kinnitanud oma lõplikku
täiuslikkust, sellele vaatamata lõpuks välja vahetamisele ning ainult süsteem
püsib. Nagu iga teist moest läinud kaupa, nii mõistsid ka Stalinit hukka just
need samad jõud, kes teda algselt üles kiitsid. Reklaamitööstuse iga uus
vale on eelmise vale üles tunnistamine. Ja koos iga totalitaarse
võimu personifikatsiooni langemisega tuleb ilmsiks, et illusoorne
kogukond, kes oli teda üksmeelselt heaks kiitnud, pole midagi muud kui pelk
konglomeratsioon ilma illusioonideta üksiklastest.
71. Asjad, mida vaatemäng
esitleb igavestena, põhinevad muutusel ja peavad muutuma, kui nende alused
muutuvad. Vaatemäng on totaalselt dogmaatiline ja ometi pole see võimeline
jõudma mingi tõeliselt ehtsa dogmani. Miski ei seisa selle jaoks paigal. See
ebastabiilsus on vaatemängu loomulik olek, mis on samas täiesti vastandlik selle
loomulikule kalduvusele.
72. Vaatemängu poolt
kuulutatav ebatõeline ühtsus maskeerib klassilist jaotust, mis on kapitalistliku
tootmisviisi tegeliku ühtsuse aluseks. See, mis sunnib tootjaid osalema maailma
üles ehitamises, on ühtlasi see, mis neid sellest välja jätab. See, mis toob
inimesed omavahelisse suhtesse, sel teel, et vabastab nad kohalikest ja
rahvuslikest piirangutest, on ühtlasi see, mis neid lahus hoiab. See, mis nõuab
suuremat ratsionaalsust, on ühtlasi see, mis toidab hierarhilise
ekspluateerimise ja represseerimise irratsionaalsust. See, mis tekitab ühiskonna
abstraktset võimu, on ühtlasi see, mis tekitab konkreetset vabaduse
puudumist.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.