“Kauba olemust selle moonutamata kujul saab mõista ainult siis, kui sellest
saab ühiskonna kui terviku universaalne kategooria. Ainult selles kontekstis
omandab kaubaliste suhete poolt tekitatud konkretiseerumine otsustava tähtsuse
nii ühiskonna objektiivse evolutsiooni jaoks kui ka nende hoiakute jaoks, mida
inimesed selle suhtes omaks võtavad, kui see alistab nende teadvuse vormidele,
milles see konkretiseerumine oma väljenduse leiab… Kui tööd üha enam
ratsionaliseeritakse ja mehhaniseeritakse, siis tugevdab seda alistamist
asjaolu, et inimeste tegevus muutub üha vähem ja vähem aktiivseks ning üha enam
ja enam kontemplatiivseks.” - György Lukács,
History and Class Consciousness.
35. Selles vaatemängu
põhilises praktikas haarata endasse kõik inimtegevuse voolavad
aspektid, selleks et vallata neid hangunud vormis, ning pöörata elavad
väärtused puhtalt abstraktseteks väärtusteks, tunneme me ära oma vana vaenlase,
kauba, mis paistab esmapilgul nii tavaline ja ilmselge, kuid mis
tegelikult on ometi nii keerukas ja täis metafüüsilisi
peensusi.
36. Kaubafetišism -
ühiskonna üle domineerimine “kombatavate ning samuti mitte-kombatavate asjade”
abil - saavutab oma lõpliku teostuse vaatemängus, kus reaalne maailm asendatakse
kujutiste valikuga, mis projitseeritakse maailma kohale ning milledel õnnestub
samal ajal korraldada asjad ometi nii, et neid peetakse reaalsuse
epitoomiks.
37. Samaaegselt nii kohal
olev kui ka puuduv maailm, mida vaatemäng vaatamiseks üleval hoiab, on
maailm, kus kaup domineerib kogu elava kogemuse üle. Kaubamaailma näidatakse
niisiis sellena, mis see on, kuna selle areng on identne inimeste
eemalolekuga üksteisest ja kõigest, mida nad
toodavad.
38. Kvaliteedi kadu, mis on
nii ilmne vaatemängulise keele igal tasandil, alates objektidest, mida see
ülistab, kuni käitumiseni, mida see reguleerib, tuleneb reaalsust vältiva
tootmissüsteemi põhiloomusest. Kauba vorm taandab kõik asjad kvantitatiivsele
ekvivalendile. See arendab ainult kvantitatiivsust ning suudab areneda ainult
kvantitatiivsuses.
39. Hoolimata asjaolust, et
niisugune areng välistab kvalitatiivse, on see ise tingitud kvalitatiivsest
muutusest. Vaatemäng kajastab tõsiasja, et mainitud areng on ületanud
eneseküllasuse lävepaku. Kuigi niisugune kvalitatiivne muutus on seni
toimunud ainult osaliselt, mõnedes lokaalsetes piirkondades, on universaalsel
tasandil juba ilmne, mis on olnud kauba algne siht - siht, mida kaup suudab
tegelikus elus teoks teha sel teel, et muudab terve planeedi üheks ainsaks
maailmaturuks.
40. Tootlike jõudude
arenemine on teadvustamata ajalugu, mis on tegelikult loonud ja
teisendanud inimrühmade elutingimusi - tingimusi, mis võimaldavad neil elus
püsida, ning toonud kaasa nende olude laienemise. See on olnud kõikide inimlike
ettevõtmiste majanduslik alus. Naturaalmajandustes esindas kaubasektori esile
kerkimine elus püsimiseks vajalikust üle jäävat osa. Kaubatootmisel, mis
tähendab erinevate toodete vahetamist sõltumatute tootjate vahel, oli pikka aega
kalduvus säilitada oma väikese-mastaabilise käsitöö aspekte, olles niisugusena
pagendatud marginaalsesse majanduslikku rolli, kus selle kvantitatiivne reaalsus
oli veel varjatud. Kuid niipea, kui see puutus kokku suure-mastaabilise
kaubanduse ja kapitali akumulatsiooniga kaasnevate ühiskondlike tingimustega,
haaras see majanduse üle totaalse kontrolli. Kogu majandus muutus siis selleks,
mida kaup oli mainitud vallutuse käigus juba näidanud ennast olevat:
kvantitatiivse arenemise protsessiks. Kaupade vormis toimuv majandusliku võimu
pidev ekspansioon muutis ka inimtööjõu enda kaubaks, palgatööks, ning
tekitas lõppude lõpuks külluse taseme, mis oli piisav, et lahendada algne elus
püsimise probleem - kuid ainult nõndaviisi, et seda sama probleemi tekitatakse
jätkuvalt uuesti kõrgemal tasandil. Majanduslik kasv on vabastanud ühiskonnad
looduslikest survetest, mis sundisid neid kohesele võitlusele elus püsimise
eest; kuid nad ei ole veel vabastatud oma vabastajast. Kauba iseseisvus
on levinud kogu majandusse, mille üle see nüüd domineerib. See majandus on
muutnud maailma, kuid muutnud selle pelgalt maailmaks, mille üle domineerib
majandus. Pseudo-loodus, milles inimtööjõud on muutunud võõrandunuks, nõuab, et
niisugune tööjõud jääks igavesti tema teenistusse; ning kuna see
nõudmine on formuleeritud tema enda poolt ja seda saab täita ainult talle
endale, siis lõpetab ta faktiliselt sellega, et suunab kõik ühiskondlikult
lubatud kavatsused ja püüdlused iseenda tugevdamisele. Kaupade küllus - see
tähendab kaubaliste suhete küllus - ei tähenda tegelikult midagi enamat kui vaid
täiustunud elus püsimist.
41. Nii kaua, kui majanduse
rolli ühiskondliku elu materiaalse alusena tähele ei pandud ning sellest aru ei
saadud (see jäi tundmatuks just seetõttu, et oli nii tuttav), avaldus kauba mõju
majandusele varjatud moel. Ühiskondades, kus tegelikke kaupu oli vähe ja kus
need olid haruldased, oli raha nähtavaks isandaks, toimides selle suurema võimu
täievolilise esindajana, mis ise jäi tundmatuks. Koos industriaalrevolutsiooni
manufaktuurilise tööjaotuse ja maailmaturule mõeldud masstootmisega muutus kaup
lõpuks täielikult nähtavaks kogu ühiskondlikku elu koloniseeriva
võimuna. Selles punktis kehtestas poliitiline ökonoomia ennast domineeriva
teadusena ja teadusena domineerimisest.
42. Vaatemäng on faas, kus
kaubal on õnnestunud ühiskondlik elu totaalselt koloniseerida.
Kaubastumine pole mitte ainult nähtav, vaid me ei näegi enam midagi muud;
maailm, mida me näeme, on kauba-maailm. Kaasaegne majanduslik tootmine laiendab
oma diktatuuri nii ekstensiivselt kui ka intensiivselt. Vähem
industrialiseerunud piirkondades on selle valitsemine juba nähtav mõnede
kuulsate kaupade kohalolust ja imperialistlikust domineerimisest, mis sunnitakse
peale industriaalselt rohkem edenenud piirkondade poolt. Viimati mainitutes
lämmatatakse ühiskondlikku ruumi üha uute ja uute kaupade kihtidega. Koos “teise
industriaalrevolutsiooniga” on võõrandunud tarbimine muutunud masside
kohustuseks just niisama palju kui seda on võõrandunud tootmine. Ühiskonna
kogu müüdud tööst on saanud totaalne kaup, mille käive tuleb
iga hinna eest stabiilsena hoida. Selle saavutamiseks tuleb see totaalne kaup
anda killustatud vormis tagasi killustunud indiviididele, kes on tootlike
jõudude üldisest toimimisest täielikult ära lõigatud. Sel eesmärgil on
spetsialiseerunud domineerimise teadus jaotatud veelgi kitsamateks erialadeks,
nagu näiteks sotsioloogia, rakenduspsühholoogia, küberneetika, semiootika jne,
mis siis protsessi iga faasi enese-regulatsiooni järele
valvavad.
43. Kui kapitalistliku
akumulatsiooni primitiivsel etapil “käsitleb poliitiline ökonoomia
proletaarlast ainult töölisena“, kellele on vaja eraldada
ainult hädavajalik miinimum tema tööjõu säilitamiseks, ning teda ei vaadata
mitte kunagi “tema jõudeajal ja inimlikkuses”, siis läheb see valitseva klassi
vaatenurk revideerimisele kohe, kui kauba küllus jõuab tasemele, mis nõuab tema
poolset täiendavat koostööd. Niipea, kui töölise tööpäev läbi saab, pääseb ta
ühtäkki sellest tema vastu suunatud totaalsest põlgusest, millele vihjavad nii
selgelt kõik tootmise organiseerimise ja järelevalve aspektid, ning ta avastab,
et tema uues, tarbija rollis koheldakse teda näiliselt täisealisena ja tema
vastu näidatakse üles suurt viisakust. Selles punktis võtab
kaubahumanism töölise “jõudeaja ja inimlikkuse” oma hoole alla lihtsalt
sellepärast, et nüüd saab ja peab poliitiline ökonoomia nende sfääride üle
poliitilise ökonoomiana domineerima. Seega on “täiuslikkuseni viidud
inimese eitamine” kogu inimeksistentsi enda hoole alla
võtnud.
44. Vaatemäng on permanentne
oopiumisõda, mis on kavandatud selleks, et sundida inimesi võrdsustama hüved
kaupadega ning võrdsustama rahulolu elus püsimisega, mis täiustub vastavalt oma
enese seadustele. Tarbiv elus püsimine peab pidevalt täiustuma, sest see jääb
alati sisaldama puudust. Et täiustunud elus püsimine ei jõua mitte
kunagi tulemuseni, et pole olemas mingit punkti, kus see võiks täiustumise
lõpetada, siis on see nõnda sellepärast, et see on ise kinni puuduse sfääris.
See võib küll puudust ilustada, kuid ei suuda seda ületada.
45. Automatiseerimine, mis
on kaasaegse tööstuse kõige edasijõudnum sektor ning samas selle praktika
epitoom, sunnib kaubasüsteemi lahendama järgmist vastuolu: Tehnoloogilised
arengud, milledel on objektiivne tendents elimineerida tööd, peavad samal ajal
säilitama tööjõu kui kauba, kuna tööjõud on ainuke kaupade looja. Ainus
viis, kuidas takistada automatiseerimisel (või ükskõik millisel muul vähem
ekstreemsel töö tootlikkuse suurendamise meetodil) ühiskonna kogu vajalikku
tööaega vähendamast, on luua uusi töökohti. Selle saavutamiseks värvatakse
töötute reservarmee kolmandasse ehk “teenindavasse” sektorisse, tugevdades nõnda
vägesid, mis vastutavad uusimate kaupade levitamise ja ülistamise eest; ning
rahuldades sellega reaalset vajadust, kuna läheb tarvis üha ulatuslikumaid
kampaaniaid, et veenda inimesi ostma üha tarbetumaid kaupu.
46. Vahetusväärtus sai
tekkida ainult kui kasutusväärtuse esindaja, aga võit, mille see lõpuks oma enda
relvadega saavutas, lõi tingimused selle enda autonoomseks võimuks.
Mobiliseerides kogu inimliku kasutusväärtuse ja monopoliseerides selle täitmise,
õnnestus vahetusväärtusel lõpuks kasutamine enda kontrolli alla saada.
Kasulikkust on hakatud nägema puhtalt vahetusväärtuse mõttes ning see on nüüd
täielikult viimase meelevallas. Alustades palgasõdurite juhina kasutusväärtuse
teenistuses on vahetusväärtus jõudnud lõpuks selleni, et peab sõda iseenda
huvides.
47. Pidev
kasutusväärtuse allakäik, mis on kapitalistlikku majandust alati
iseloomustanud, on tekitanud uue puuduse vormi täiustunud elus püsimise sfääri
sees - kõrvuti vana puudusega, mis üha püsib, kuna valdav enamus inimesi on
siiani sunnitud osalema palgatöölistena lõputus püüdluses süsteemi eesmärke
täita ning igaüks neist teab, et ta peab kas alistuma või surema. Selle
väljapressimise reaalsus - fakt, et isegi oma kõige elementaarsemates vormides
(toit, peavari) on kasutusväärtusel nüüd eksistents väljaspool täiustunud ellu
jäämise illusoorseid rikkusi - seletab ära kaasaegse kaubatarbimise illusioonide
üldlevinud aktsepteerimise. Reaalne tarbija on muutunud illusioonide tarbijaks.
Kaup on see materialiseerunud illusioon ja vaatemäng on selle üldine
väljendus.
48. Kasutusväärtust mõisteti
ennemalt vahetusväärtuse endastmõistetava aspektina. Kuid nüüd, pea peale
pööratud vaatemängu maailmas, tuleb seda selgesõnaliselt väljendada, nii
sellepärast, et ülearenenud kaubamajandus on selle aktuaalset reaalsust
murendanud, kui ka sellepärast, et see toimib kui hädavajalik pseudo-õigustus
võltsile elule.
49. Vaatemäng on raha
tagakülg. Ka see on kõikide kaupade abstraktne üldine ekvivalent. Kuna raha on
domineerinud ühiskonna üle kui representatsioon universaalsele ekvivalentsusele
- erinevate hüvede vahetatavusele, mille kasutatavus jääb omavahel
võrreldamatuks - on vaatemäng raha kaasaegne täiendus: kaubamaailma kui terviku
representatsioon, mis toimib kui üldine ekvivalent selle jaoks, mida kogu
ühiskond saab olla ja teha. Vaatemäng on raha, mida saab ainult
vaadata, kuna selles on kogu kasutatavus juba vahetatud abstraktse
representatsiooni totaalsuse vastu. Vaatemäng ei ole mitte ainult
pseudo-kasutamise teener, see on juba iseenesest elu
pseudo-kasutamine.
50. Koos
majandusliku külluse saavutamisega saab nähtavaks ühiskondliku töö
kontsentreeritud resultaat, allutades kogu reaalsuse näivustele, mis on nüüd
selle töö tähtsaimaks tooteks. Kapital ei ole enam tootmisprotsessi valitsev
nähtamatu tsenter; akumuleerudes levib see kombatavate objektide kujul maailma
kõige kaugematesse paikadesse. Kogu ühiskonna laienemine on selle
portree.
51. Majanduse kui iseseisva
võimu triumf tähendab samas selle enda hukatust, kuna selle poolt vallandatud
jõud on elimineerinud majandusliku paratamatuse, mis oli varasemate
ühiskondade muutumatuks aluseks. Selle paratamatuse asendumine piiritu
majandusliku arengu paratamatusega saab tähendada ainult seda, et primaarsete
inimlike vajaduste (millega praegusel ajal vaevu arvestatakse) rahuldamine
asendatakse lakkamatu pseudo-vajaduste fabritseerimisega, mis kõik taanduvad
lõpuks üheks ainsaks pseudo-vajaduseks - säilitada autonoomse majanduse
valitsemine. Kuid see majandus kaotab kõik sidemed autentsete vajadustega,
niivõrd kuivõrd see tuleneb ühiskondlikust teadvustamatusest, mis enese
teadmata sellest sõltub. “Kõik, mis on teadvuslik, see kulub ära. Mis on
teadvustamata, see jääb muudetamatuks. Aga niipea, kui see vabastatakse, variseb
see samuti kokku” (Freud).
52. Kui ühiskond ükskord
avastab oma sõltuvuse majandusest, siis sõltub majandus faktiliselt ühiskonnast.
Kui majanduse põrandaalune võim kasvab sinnamaani, kus tema domineerimine on
nähtav, kaotab majandus oma võimu. Majanduslik Id tuleb asendada
Minaga. See subjekt saab tekkida ainult ühiskonnast, see tähendab
ühiskonnas toimuvast võitlusest. Tema eksistents sõltub sellest, millise
tulemuse annab klassivõitlus, mis on ajaloo majandusliku aluse toode ning
ühtlasi selle tootja.
53. Soovi teadvustamine ja
soov teadvustada on üks ja sama projekt, mis oma negatiivses vormis püüab klasse
ära kaotada ja üritab saavutada selle, et töölistel oleks otsene kontroll oma
tegevuse kõikide aspektide üle. Selle projekti vastandiks on vaatemängu
ühiskond, kus kaup vaatab iseennast enda poolt loodud
maailmas.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.