MÕTTEMEELEST
KAUGEMALE
Inimese seisund: mõttesse vajunud.
* * *
Enamik inimesi veedab kogu elu oma mõtete piiratuse
kammitsais. Nad ei liigu kunagi kaugemale kitsast, mõistuse kujundatud,
isikustatud enesetajust, mille tingib minevik.
Sinus, nagu igas teises inimolendis, on olemas
mõtetest palju sügavam teadvuse tasand. See on sinu olemuse põhisisu. Me võime
seda nimetada kohalolekuks, tajuks, tingimatuks teadvuseks. Iidsetes õpetustes
on see sisemine Jumal või sinu Buddha-olemus.
Selle tasandi leidmine vabastab sinu ja kogu
maailma kannatustest, mida põhjustad endale ja teistele, kui su elu juhib ainus,
mida sa tunned - mõistuse kujundatud "väike mina". Armastus, rõõm, loov areng ja
kestev sisemine rahu saavad sinu ellu tulla vaid sellelt tingimatu teadvuse
tasandilt.
Kui sa kas või mõnikordki suudad ära tunda neid
mõtteid, mis liiguvad su peas lihtsalt mõtetena, kui suudad jälgida oma
taaskerkivate vaimsete ja emotsionaalsete mustrite kulgu, siis ongi see tasand
juba esile kerkimas teadvusena, kus mõtted ja tunded aset leiavad - ajatu
sisekosmosena, kus avaneb sinu elu sisu.
* * *
Mõttevoo jõud on tohutu ning võib sind kergesti
endaga kaasa viia. Iga mõte tahab jätta muljet oma suurest tähtsusest. Tahab
sinu tähelepanu täielikult haarata.
Pakun sulle välja uue vaimse harjutuse: ära võta
oma mõtteid liiga tõsiselt.
* * *
Kui lihtne on inimesel sattuda oma mõistuse
piiratuse lõksu.
Teada, mõista ja kontrollida ihkav inimmõistus peab
oma arvamusi ja seisukohti ekslikult tõeks. Ta ütleb: see on nii. Pead olema
mõtetest suurem mõistmaks, et ükskõik kuidas sa ka "oma elu" või kellegi teise
elu või käitumist ei tõlgenda, mis tahes hinnangut sa mingile olukorrale ei
anna, pole see siiski enamat kui vaid seisukoht, üks paljudest võimalikest
vaatenurkadest. See pole enamat kui vaid kimbuke mõtteid. Kuid tegelikkus on
ühtne tervik, milles kõik põimub, milles miski ei eksisteeri omaette. Mõtlemine
killustab tegelikkust - tükeldab selle mõttelisteks juppideks.
Mõttemeel on kasulik ja võimas tööriist, kuid
ühtlasi ka väga ahistav, kui see sinu elu üle täielikult võimust võtab, kui sa
ei mõista, et see on vaid väike osa sinu olemuseks olevast
teadvusest.
* * *
Tarkus ei ole mõttetegevuse vili. Sügav
teadmine, mis on tarkus, kasvab välja lihtsast teguviisist - kellelegi
või millelegi oma täie tähelepanu pühendamisest. Tähelepanu on ürgalgne arukus,
teadvus ise. Selle abil lagunevad kontseptuaalse mõtlemise tekitatud barjäärid
ning saabub äratundmine, et miski ei eksisteeri omaette. Seeläbi liidetakse
tajuja ja tajutav ühtsesse teadvusvälja. Selles peitub rohi eraldumise
vastu.
* * *
Niipea kui oled sundmõtteisse süvenenud, väldid sa
seda, mis on. Sa ei taha olla seal, kus oled. Siin. Praegu.
* * *
Dogmad - usulised, poliitilised, teaduslikud -
tulenevad eksiarvamustest, et mõte võib haarata tegelikkust või tõde. Dogmad on
kollektiivsed kontseptuaalsed vanglad. Ja kummalisel kombel armastavad inimesed
oma vangikonge, sest need pakuvad turvatunnet ja ekslikku muljet "mina
tean".
Miskit pole inimkonnale põhjustanud rohkem
kannatusi kui tema enda dogmad. On tõsi, et varem või hiljem mureneb iga dogma,
sest lõpuks paljastub tegelikkus selle ekslikkuse. Kui aga ei nähta läbi
põhimist pettekujutlust, asendub see teisega.
Milline on see põhimine pettekujutlus? Samastumine
mõttega.
* * *
Vaimne ärkamine on ärkamine mõtete
unest.
* * *
Teadvuse ilm on tohutult suurem, kui mõte haaratagi
suudab. Kui sa lakkad uskumast kõike, mida sa mõtled, siis astud sa mõtetest
välja ning näed selgelt, et mõtleja pole see, kes oled sina.
* * *
Meel on pidevas "pole küllalt" -seisundis ning
ihaldab seega alati enamat. Kui sa samastud meelega, tüdined sa väga kergesti
ning muutud rahutuks. Tüdimus tähendab, et meel januneb uute ajendite järele,
mõtteaine järele, ning tema nälg on kustutamata.
Kui tunned tüdimust, võid meele nälga kustutada,
võttes kätte ajakirja, helistades kellelegi, lülitades sisse televiisori,
surfates võrgus, minnes sisseoste tegema või - mis pole sugugi haruldane -
kandes meele puudustunde ja vajaduse enama järele üle kehale ning
leevendades seda tunnet hetkeks, tarbides veel toitu.
Sa võid ka edaspidi olla tüdinenud ja rahutu ning
jälgida, mis tunne on olla tüdinenud ja rahutu. Kui selle tunde teadvustad,
tekib selle ümber, nii nagu see on, järsku mingi avarus ja meelerahu. Algul
veidi, kuid sisemise avarustunde kasvades hakkab tüdimustunde tugevus ja
olulisus kahanema. Nii võib isegi tüdimus õpetada, kes sa oled ning kes sa
pole.
Sa avastad, et "tüdinenud" isik ei ole see, kes
oled sina. Tüdimus on vaid seisundist tingitud energialiikumine sinu sees.
Samuti pole sa vihane, kurb ega hirmunud inimene. Tüdimus, viha, kurbus ega hirm
pole "sinu omad", pole isiklikud. Need on inimmeele seisundid. Need tulevad ja
lähevad.
Mitte miski, mis tuleb ja läheb, ei ole
sina.
"Ma olen tüdinenud." Kes seda teab?
"Ma olen vihane, kurb, hirmul." Kes seda
teab?
Sina oled teadmine, mitte seisund, mida
teatakse.
* * *
Igasugune eelarvamus tähendab, et sa samastud
mõttemeelega. See tähendab, et sa ei näe enam teist inimolendit, vaid ainult oma
arusaamist sellest inimolendist. Teise inimolendi elava olemuse taandamine
arusaamaks on juba vägivallailming.
* * *
Mõtlemine, mille juured ei ulatu teadvusesse,
muutub enesekeskseks ja mittetoimivaks. Nutikus ilma tarkuseta on väga ohtlik ja
lammutav. Selline on valdava osa inimkonna praegune seisund. Mõtte võimendumine
teaduse või tehnoloogia näol, mis iseenesest pole hea ega halb, on samuti
muutunud hävitavaks, sest nii sageli ei ulatu selle aluseks oleva mõtlemise
juured teadvusesse.
Inimarengu järgmiseks sammuks on mõtte ületamine.
Selline on praegu meie pakiline ülesanne. See ei tähenda, et enam ei tuleks
mõelda, vaid lihtsalt ei tohi mõttega täielikult samastuda, sellest üleni
haaratud olla.
* * *
Tunneta oma keha sisemist energiat. Otsekohe
väheneb või vaibub vaimne müra. Tunneta seda oma kätes, oma jalgades, oma kõhus,
oma rinnas. Tunneta seda elu, mis sa oled, mis äratab keha üles.
Nii muutub keha justnagu ukseks, mis viib kõikuvate
tunnete ja sinu mõtlemise pealispinna alla, sügavama enesetajuni.
* * *
Sinu sees on elavus, mida võid tunda kogu oma
Olemusega, mitte vaid peaga. Selles kohalolekus, kus sul pole vaja mõelda, on
iga rakk elus. Kui niisuguses seisundis tekib mõtte järele siiski mingi
praktiline vajadus, on mõte olemas. Vaim võib ikkagi tegutseda ning teeb seda
imekaunilt, kui ta on selle suurema arukuse käsutuses, mis oled sina,
ning väljendab end selle kaudu.
* * *
Sa pole ehk tähele pannud, et sinu elus esinevad
juba loomulikult ja iseenesest lühikesed perioodid, mil sa oled "teadlik ilma
mõtteta". Võid olla hõivatud mingi käelise tegevusega, kõndida üle toa või
oodata lennujaamas leti ääres ja seega olla tervenisti kohal, nii et tavaline
vaimne mõtteseis taandub ning asendub teadliku kohalolekuga.
Samuti võid tabada end taevasse vaatamas või kedagi
kuulamas ilma ühegi sisemise vaimse märkuseta. Su tajud muutuvad
kristallselgeks, mõtetest varjutamatuks.
Mõistuse seisukohalt ei oma see tähtsust, tal on
"olulisemat" mõtlemisainet. Samuti ei saa seda meelde jätta, ning nii pole sa
võib-olla märganud, et see juba toimib.
Tegelikult on see kõige olulisem, mis võib
sinuga juhtuda. Algab üleminek mõtlemiselt teadlikule kohalolekule.
* * *
Hakka ennast vabalt tundma "mitteteadmise" olekus.
Seeläbi liigud kaugemale mõistusest, sest mõistus püüab alati järeldada ja
tõlgendada. Mõistus kardab teadmatust. Niisiis, kui tunned end mitte teades
vabalt, oled juba liikunud mõistusest edasi. Seejärel kasvab sellest olekust
sügavam, mittekontseptuaalne mõtlemine.
* * *
Kunstilooming, sport, tants, õpetamine, nõustamine
- meisterlikkus ükskõik mis alal eeldab, et mõttemeel pole enam üldse kaasatud
või on vähemalt teisejärguline. Võimust võtavad jõud ja arukus, mis on sinust
suuremad ning siiski olemuselt sinuga samased. Pole enam otsustusprotsessi.
Toimib spontaanselt õige tegutsemine ning seda ei tee "sina". Meisterlikkus on
elus kontrolli vastand. Sa kuulud kokku suurema teadvusega. See
tegutseb, kõneleb, saadab asju korda.
* * *
Ohuhetk võib ajutiselt mõttevoo peatada ning sel
viisil sulle tunda anda, mida tähendab olla kohal, ergas, teadlik.
* * *
Tõde on palju kõikehõlmavam, kui mõttemeel iial
mõista suudab. Ükski mõte ei saa koondada endasse Tõde. Parimal juhul saad ta
sellele osutada. Võib näiteks öelda: "Kõik siin ilmas on olemuslikult üks". See
on osutus, mitte selgitus. Nende sõnade mõistmine tähendab neis peituva tõe
tunnetamist sügaval sisimas.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.