Riigikogu Toimetised
(RiTo) http://www.riigikogu.ee/rito/?id=10194&op=archive2 on parlamendi põhiseaduslikke ja ühiskondlikke ülesandeid
mõtestav perioodiline ajakiri, mis ilmub kaks korda aastas - juunis ja
detsembris. RiTo on ajakiri poliitikuile, teadlastele, kõrgkoolide
õppejõududele, ametnikele, äri- ja mittetulundusühingute liikmeile ning kõigile
poliitikahuvilistele. RiTo missioon on edendada dialoogi teadlaste ja
riigitegelaste vahel.
________________________________________
PROPAGANDA ARISTOTELESEST
TÄNAPÄEVANI
Agu
Uudelepp
Filosoofiadoktor riigi- ja
poliitikateadustes,
Eesti Rahvusringhäälingu nõukogu esimees,
propagandaekspert
Et inimesed propagandisti sõnumit
toetaksid, peavad tema argumendid olema ratsionaalsed ja nende mõju
emotsionaalne.
Propagandat seostatakse tavakohaselt möödunud
sajandi kahekümnendate ja kolmekümnendate aastate ning totalitaarsete riikidega.
Tegelikkus on sellest erinev. Propaganda kui teabevoo juhtimine, avaliku
arvamuse mõjutamine ja masside käitumise suunamine on vähemalt sama vana kui
inimkultuur. Paljud eelajaloolisest ajast säilinud esemed tunnistavad, et
nüüdisaegsete propagandavõtetega võrreldavaid võtteid kasutati selleks, et
omistada juhtidele ja jumalameestele üleloomulikke võimeid ning
majesteetlikkust. Ka varajased hieroglüüfides kirjapandud tekstid kannavad
sümboleid, mis kujutavad ajalugu valitsejatele meelepärasel viisil. Näiteks on
seostatud parasjagu võimul oleva valitseja sünniaega ajaloost tuntud tugeva
liidri sünniajaga, et näidata kunagise valitseja taassündi.
Teadaolevalt on propaganda ajaloos esimene
märkimisväärne inimene Aristoteles (384-322 eKr). Tema jaoks oli veenmise
eesmärk arusaamade ja seisukohtade edasiandmine. Aristotelese "Retoorika" on
veenmiskunsti klassikaline teos. Selles väidetakse, et veenmine tugineb kolmele
sambale:
ethos ehk kõneleja
isikuomadused;
pathos ehk auditooriumi viimine sobivasse emotsionaalsesse seisundisse;
logos ehk argumendid ja nendest tuletatud järeldused.
pathos ehk auditooriumi viimine sobivasse emotsionaalsesse seisundisse;
logos ehk argumendid ja nendest tuletatud järeldused.
Kõige enam rõhutas Aristoteles ethos't,
sest see kannab endas kõneleja usaldusväärsust. Aristoteles nentis, et inimesed
peaksid pöörama senisest rohkem tähelepanu argumentidele, kuid auditooriumi
tuleb võtta sellisena, nagu ta on, ja kõneleja olemus mõjutab tema
usaldusväärsust. Sihtrühma veenmiseks tuleb kasutada kõnelejat, keda inimesed
usaldavad ja kellega nad suudavad samastuda. Ethos't rakendatakse ka
tänapäeva reklaamitööstuses, kui kõikvõimalikke tooteid pannakse reklaamima
tuntud inimesed.
Kontroll mõttemaailma
üle
Propaganda ajalugu - nagu inimkonna ajalugu üldse -
on tihedalt seotud sõdade, täpsemalt väejuhtidega. Nimelt on suured väejuhid
olnud ka suured propagandistid. Näiteks Aristotelese kasvandik Aleksander Suur
(356-323 eKr) laskis end 324. aastal eKr kuulutada Zeusi pojaks. Varsti pärast
seda ilmus tema nägu müntidele, seni oli seal olnud Heraklese, mütoloogilise
Zeusi poja nägu. Aleksander käskis ja lubas ehitada enda auks kujusid ja
monumente, tema portreed ilmusid kõikjale. "Jumala poja" nägu ehtis keraamikat,
münte, ehitisi ja kunstiteoseid. Aleksander Suur oli esimene, kes mõistis, et
sellised propagandistlikud sümbolid aitavad impeeriumi elanikel pidevalt meeles
hoida, kus asub uus võimukeskus. Sama strateegiat kasutatakse ka tänapäeval
laialdaselt.
Teine väejuht, kes andis oma panuse propaganda
arengusse, oli Julius Caesar (100-44 eKr). Tema oli meisterlik propagandist, kes
mõistis tähenduslike sümbolite tähtsust ja seda, et sõnumid tuleb auditooriumile
täpselt sobivaks kohandada. Caesar sai aru, et võimusümbolid aitavad kallutada
alistatud rahvaid Rooma elulaadi omaks võtma. Ta korraldas suuri vaatemänge,
tema võitudele järgnesid triumfid, kodusõja ajal isegi kuni neli korda kuus.
Selline sündmuste kuhjamine aitas tugevdada Caesari mõju ning õigustada jutte,
nagu oleks ta Venuse järeltulija. Caesarilt pärineb väljend "Tulin, nägin,
võitsin", ladina keeles rütmiline alliteratsioon veni, vidi,
vici. Tema loodud sümbolid olid nii tugevad, et neid on läbi ajaloo
kasutatud. Kotkas, turviseplaat, jumal-inimene valgel hobusel ja sädelev oraator
on Rooma impeeriumi propagandistlik pärand, mis on siiani
kasutusel.
Termini "propaganda" juured on religioossed. 22.
juunil 1622 andis paavst Gregorius XV välja bulla, millega asutas Sacra
Congregatio de Propaganda Fide (Püha Vennaskond Usu Levitamiseks). Selle
vennaskonna ülesanne oli tuua katoliku kiriku rüppe tagasi reformatsioonis
kaotatud hinged. Eesmärgi saavutamiseks kasutati edaspidigi laia rakendust
leidnud võtteid, näiteks tugineti kohalikele tavadele ja uskumustele. Gregorius
XV otsusel oli kaks tagajärge, mida paavst silmas ei olnud pidanud: ta lõi
tulevastele põlvedele pretsedendi, mida kasutada inimeste mõttemaailma
kontrollimisel, ning soovitas sellele tegevusele ka nime. Uut vennaskonda hakati
peagi kutsuma propagandaks ning see muutus katoliku kiriku tugevaks
institutsionaalseks haruks. 1627. aastal asutas paavst Urban VIII noorte
preestrite väljaõpetamiseks rahvusvahelise seminari Collegium Urbanum,
selle vilistlasi hakati kutsuma propagandistideks ja nad asusid tööle
usulevitamise vennaskonda.
Enne 20. sajandit oli veel kaks sündmust, mida
propaganda ajaloo põgusa käsitlemise puhul on vaja mainida. 15. sajandi keskel
leiutas Johann Gutenberg trükipressi. Sellele järgnes trükikunsti plahvatuslik
areng, aastail 1455-1500 trükiti 8-10 miljonit eksemplari, ühest teosest
keskmiselt 100 eksemplari. Teine sündmus ei ole seotud mitte tehnika, vaid
äritegevusega: 1843. aastal avas Volney Palmer Philadelphias esimese
reklaamibüroo. Veidi enam kui poolesaja aasta pärast algas 20. sajand ning koos
sellega tänapäevase propaganda ajastu.
Propaganda kuldaeg
Propaganda uusaeg algas pärast Esimest maailmasõda,
enne seda propagandat teaduslikult ei käsitletud. Oxfordi ülikooli raamatukogus
töötades õnnestus käesoleva artikli autoril leida Esimese maailmasõja eelsest
ajast ainult kaks trükist, mille pealkirjas või lühikeses sisukirjelduses
sisaldub sõna propaganda. Need on paari-kolmekümne lehekülje pikkused brošüürid,
üks pärit 1901, teine 1904. aastast. Kummaski ei käsitleta propagandateooriat
ega -metoodikat, vaid selgitatakse vastavalt positivismi ja ratsionalismi
tugevaid külgi. Kuni Esimese maailmasõjani peeti propagandat terminina nii
tähtsusetuks, et 1911. aasta Encyclopedia Britannica's ei ole seda
defineeritud, kuigi sõnale "propageerima" on lühike selgitus antud. Esmakordselt
nähti laiaulatuslikku, kogu rahva veenmist Esimese maailmasõja ajal, selle
aluseks oli massimeedia oskuslik ja koordineeritud kasutamine.
Enne Esimest maailmasõda usuti, et inimeste
mõjutamiseks piisab neis tingitud refleksi kujundamisest: kui mingit seisukohta
palju korrata, hakkavad inimesed seda õigeks pidama. Esimese maailmasõja aegsed
tegevpropagandistid teadvustasid pärast sõda kirjutatud teostes, et ainult
kordamisest ei piisa, kui kordaja ei ole autoriteet. Kasulikum on luua
tingimused, kus inimesel endal tekib ümbritsevast keskkonnast tingitud tarve
üht- või teistmoodi käituda. Seega ei arvestanud propagandist enam üksiku
inimese ega isegi mitte massi mõtlemisega, vaid ühiskonna ülesehituse ja selle
läbipõimunud rühmadega. Propaganda eesmärkide analüüs näitab, et käsitlused
tegid läbi suure arengu: kui propaganda teoreetilise käsitluse ühe looja
Walter Lippmanni http://en.wikipedia.org/wiki/Walter_Lippmann hinnangul piisas inimeste maailmapildi kujundamisest, siis
kolmekümnendate aastate keskpaigaks oli jõutud arusaamani, et propaganda eesmärk
on mõjutada mitte ainult inimeste mõtteviisi, vaid ka käitumist. Esimese
maailmasõja aegsete edukate propagandakampaaniate ning uute
massipsühholoogiaalaste teadmiste mõjul hakkasid propagandistid uskuma, et
peaaegu alati on võimalik panna inimesi mõtlema ja käituma propagandistile
sobival viisil. Sellest tulenevalt võib kahe maailmasõja vahelist perioodi
pidada nn propaganda kuldajaks.
Kahe maailmasõja vahelise aja propagandamudeli
kohaselt tegutseb propagandist sotsiaal-kultuurilisel taustal. Nimetatud tausta
moodustavad ühiskonnas üldlevinud stereotüübid ja sümbolid ning inimeste
tähelepanuvälja jõudvad sündmused ja argumendid. Propagandist peab oma sõnumi
koostamisel seda tausta arvestama, sest vastasel korral ei saa üldsus temast
aru. Vajalikud teadmised tausta kohta tuleb hankida teaduslike uuringute abil,
üksnes propagandisti sisetundest ei piisa. Pärast Esimest maailmasõda oli
levinud seisukoht, et taust mõjutab nii institutsiooni, propagandisti,
massimeediat kui ka üldsust, kuid ta ise jääb nende mõjupiirkonnast
välja.
Totaalsuse nõudest
tagasisideni
Propagandaprotsess käivitub, kui mõnel
institutsioonil tekib tarvidus üldsuse poolehoidu saavutada. Siis rakendatakse
tööle propagandist ja antakse tema käsutusse vajalik teave. Kahe maailmasõja
vahelisel ajal peeti möödapääsmatuks tsensuuri rakendamist. Analüüsitud allikate
autorid arvasid ühtemoodi, et tsensuurita ei saa olla edukat propagandat, sest
arvamuste ja hinnangute paljusus juhib inimeste tähelepanu propagandisti
sõnumilt kõrvale ja tekitab segadust. Täiendava võimaluse infot ja selle
liikumist kontrollida annab propagandistile institutsiooni juhtkonnas või selle
lähedal olemine.
Propagandisti eesmärk on kujundada tema käsutuses
olevast teabest üldsusele võimalikult mõjus sõnum. Selle saavutamiseks tuleb
kasutada sotsiaal-kultuuriliselt taustalt saadavaid sümboleid, stereotüüpe,
sündmusi ja argumente. Oluliseks peeti, et sõnum mugandataks sobivaks igale
sihtrühmale, s.t inimestega tuleb rääkida neile mõistetavas keeles, kasutades
selles kontekstis kõige mõjusamaid sümboleid. Kahe maailmasõja vahelise aja
propagandateoreetikud olid üksmeelel, et sõnum peab mõjuma emotsionaalselt, sest
inimene on pigem emotsionaalne kui ratsionaalne olend. Ka emotsioonide käsitlus
oli lihtsustatud: tunded jagati must-valgel skaalal. Kõik nähtused ja objektid
soovitati jagada heaks ja halvaks, tõeks ja valeks, õigeks ja vääraks, armastus-
ja vihkamisväärseks.
Pärast Esimest maailmasõda arenesid kiiresti
filmikunst ja raadio. Sõnastati propaganda totaalsuse nõue, mille kohaselt tuleb
kasutada kõiki kättesaadavaid massimeediakanaleid. Seega alati, kui võimalik,
edastatakse sõnum massimeedia vahendusel, sest viimase kaudu jõuab sõnum
tavaliselt üldsuse kui tervikuni.
Propagandisti eesmärgist ja tegevusplaanist
tulenevalt võidakse edastada sõnum ka arvamusliidrile või väikesele üldsuse sees
olevale rühmale. Arvamusliidri mõjutamist peetakse eriti tähtsaks seetõttu, et
tema kaudu on võimalik pääseda kogu rühma või üldsuseni, samal ajal kui
propagandist ise jääb varjatuks ja kasutab ära arvamusliidri autoriteeti.
Selline lähenemine muudab propaganda tõhusamaks, sest tõstab sümbolite ja
sõnumite usaldusväärsust ning vähendab kampaania kulusid. Siiski on oluline luua
ka ülejäänud rühma jaoks propagandistile sobiv infoväli, sest sõnumi tõele
vastavuse üle otsustatakse sotsiaalses rühmas, s.t otsustavad inimesed, kellega
iga päev suheldakse ja kelle arvamust arvestatakse. Rühma kaaslastelt kuuldu
kohta kinnituse saamine tõstab sõnumi usaldusväärsust ja aitab propagandistil
oma eesmärke saavutada.
Esimese maailmasõja eelse ja järgse aja propagandat
võrreldes tuleb märkida ka tagasiside mõiste kasutuselevõtmist. Kolmekümnendate
aastate keskpaigaks jõuti arusaamale, et propaganda saab olla tõhus ainult siis,
kui tegevusest ja selle mõjust on pidev ülevaade. Nii saab propagandist oma
sõnumi mõju pidevalt analüüsida ning vajaduse korral sõnumit kiiresti täpsustada
ja ajakohastada.
Propaganda uusaeg
Kui propaganda kuldaeg koos Teise maailmasõjaga
läbi sai, oldi sunnitud tunnistama, et hoolimata üha kasvavast oskusest
veenmisvahendeid kasutada ei ole võimalik inimeste mõttemaailma täielikult
kontrollida. Sellest järeldati, et tegelikult ei ole propagandaga võimalik
inimeses eriti midagi muuta ega luua. Selle asemel tuleb tugineda varasematele
hoiakutele ja suunata juba olemasolevaid tunge. 20. sajandi II poole klassikud
on üksmeelel, et propaganda eesmärk on inimeste käitumise mõjutamine, ja
leiavad, et olemasolevatele hoiakutele tuginemine ei ole takistus, sest hoiakute
ja käitumise vahel ei ole tugevat seost.
Propaganda aluseks peetakse praegu niisamuti kui
Teise maailmasõja eel sotsiaal-kultuurilist tausta. Kahe maailmasõja vahelise
ajaga võrreldes on sotsiaal-kultuurilise tausta käsitluses toimunud
põhimõtteline muutus: enne Teist maailmasõda arvati, et taust mõjutab nii
institutsiooni, propagandisti, massimeediat kui ka üldsust ning taust ise jääb
samal ajal neist puutumata, pärast Teist maailmasõda jõuti järeldusele, et mõju
on mõlemasuunaline. Seega kõik, mida propagandaprotsessis tehakse, mõjutab
sotsiaal-kultuurilist tausta ning seda tuleb edasistes kampaaniates arvestada.
Tausta mõjutamist käsitletakse kui sotsiaalset eelpropagandat, mille eesmärk ei
ole vahetu käitumismuutuse esilekutsumine, vaid selleks pinnase
ettevalmistamine, samuti propagandistile soodsate hoiakute tugevdamine ja
ebasoodsate uskumuste nõrgendamine ühiskonnas.
20. sajandi II poolel arenes ka ühiskond.
Läänemaailmas kujunesid avatud ühiskonnad, mis tõi kaasa üha vabama teabe
leviku. See omakorda muutis aina raskemaks tsensuuri rakendamise, kuni massiline
info tsenseerimine muutus mõttetuks ja tsensuuri osa propagandas tähtsusetuks.
Praeguses avatud ühiskonnas asendab tsensuuri faktide tõlgendustega
manipuleerimine: propagandist tõlgendab sündmusi, nähtusi, objekte ja argumente
endale sobival viisil, lisaks üritab tõsta endale sobivate allikate
usaldusväärsust ja jätab ebasoovitavad tõlgendused tähelepanuta, vähendades
sellega nende tähtsust ja sobimatute seisukohtade esitaja
usaldusväärsust.
Propaganda puhul peetakse oluliseks, et alati on
kasulik rääkida tõtt, kuid mitte kogu tõtt. Faktide tõlgendamist ei peeta
patuks, sest maailm ei ole must-valge ning teemasid saab alati käsitleda
propagandistile sobival viisil, sealjuures tõega vastuollu minemata. Selline
käsitlus tähendab, et rääkida ei saa mitte propaganda, vaid propagandisti
eetikast. Propaganda on vahend, millele ei saa eetikakategooriaid laiendada,
sest hästi või halvasti, eetiliselt või ebaeetiliselt käitub
propagandist.
Argumentide osatähtsus
kasvanud
Teise maailmasõja eelse ajaga võrreldes on muutunud
ka sümbolite, sündmuste ja argumentide kasutamine. Nad on propagandateoorias
endiselt kesksel kohal, kuid argumentide osatähtsus on suurenenud ning enam ei
peeta nii oluliseks emotsioonide tekitamist. Samal ajal tunnistatakse, et
inimene ei suuda meeles pidada suurt kogust arve ja seoseid. Seetõttu seab
propagandist eesmärgi, et pärast ratsionaalse propagandaga kokkupuutumist jääks
inimesele meelde propagandistile sobiv irratsionaalne pilt, emotsioon või
müüt.
Samamoodi nagu kahe maailmasõja vahelisel ajal
ollakse ka praegu veendunud, et inimene ei hakka tegutsema pelgalt faktide
mõjul, talle on vaja avaldada emotsionaalset survet. Seega on propaganda sisu
ratsionaalne, kuid mõju emotsionaalne. Propagandisti ülesanne on
ratsionaalsetele ja faktilistele argumentidele tuginedes esile kutsuda
irratsionaalne reageering, mis paneb inimese soovitud viisil
käituma.
Kahe maailmasõja vahelise ajaga võrreldes on
propaganda totaalsuse nõuet täiendatud sellega, et propaganda peab katma kõiki
inimese intellektuaalseid ja emotsionaalseid eluvaldkondi, üldsuseni jõudmise
kõige tõhusamaks vahendiks peetakse endiselt massimeediat. Sellest hoolimata
väärtustatakse silmast silma suhtlemist ja leitakse, et arvamusliidritega peab
propagandist suhtlema ka otse.
Selle propagandamudeli kohaselt saab propagandat
defineerida kui inimese ja ka massi integreeritud osa hoiakute ja käitumise
mõjutamist propagandistile vajalikul viisil, kasutades selleks
sotsiaal-kultuurilisest taustast tulenevaid emotsioonidele suunatud
argumente.
Niisuguse määratluse järgi on propaganda eesmärk
hoiakute ja käitumise mõjutamine. Siinkirjutaja hinnangul on mõlemad komponendid
võrdselt olulised. Eelpropagandaga mõjutatakse hoiakuid propagandistile sobivas
suunas ja luuakse valmisolek vastu võtta tegevusele kutsuvaid sõnumeid. Seejärel
juhitakse inimest käituma viisil, mis aitab propagandistil tema eesmärke
saavutada. Iga inimest võetakse kui üldsuse tegusat osa, kes suhtleb teiste
inimestega nii oma sotsiaalse rühma sees kui ka väljaspool seda, töödeldes sel
viisil saadud infot.
Propagandist tahab, et rühm toetaks propagandistile
sobivat sõnumit ning vähendaks ebasoodsate sõnumite mõju. Argumendid peavad
olema ratsionaalsed, kuid nende mõju peab olema emotsionaalne, propagandisti
eesmärk on tekitada inimeses vajaliku tegevuse esilekutsumiseks sobiv emotsioon.
Selle saavutamiseks tuginevad argumendid sotsiaal-kultuurilisele taustale ning
propagandist kasutab enda hüvanguks ühiskonnas levinud üldtunnustatud müüte ja
sümboleid.
Massimeedia osa
propagandas
Enne 20. sajandit tuginesid propagandistid
suuliselt levitatavale ja käsitsi või trükis paljundatud sõnale. Plakatite abil
on võimalik inimestele üksnes midagi meenutada või nende tähelepanu äratada,
raamatud olid kallid ja vähe levinud, ajalehed samuti kallid ja haruldased.
Algelise trükisõna abil oli seega raske emotsioone edastada, järelikult pidi
propagandisti sõnumit vahetult levitama tõhus organisatsioon.
Möödunud sajandi algul said nad enda käsutusse
kanalid, mis võimaldasid oma sõnumiga jõuda üldsuse kui massini. Enne Teist
maailmasõda arenesid kiiresti raadio ja filmikunst ning nende abil sai
propagandist panna ühiskonna rühma koos sõnumit vastu võtma ja sellele ka
ühiselt reageerima. Varasemast palju tõhusamalt oli võimalik sõnumeid levitada
ning inimesteni jõudev sõnum oli varasemaga võrreldes märgatavalt
emotsionaalsem.
Pärast Teist maailmasõda on massimeediakanalite
hulka lisandunud televisioon ja Internet. Kinodes filmide näitamisega võrreldes
on televisioon propagandistlikus plaanis pikk samm edasi: propagandistid on
saanud ligipääsu massilise levikuga meediakanalile, mis annab võimaluse mõjutada
nii nägemis- kui ka kuulmismeelt. Juba enne Teist maailmasõda kasutati
propagandas massiliselt raadiot, kuid selle vahendusel sai mõjutada ainult
kuulmismeelt, nägemine jäi propagandisti mõju alt välja. Filmide abil on
võimalik mõjutada ka nägemist, kuid filmi vaatamiseks peab inimene kodust välja
tulema, kinno minema ja iga filmi vaatamise eest raha maksma. Televisiooni puhul
neid raskusi ei ole, inimesel on vaja ainult puldil nuppu vajutada. 21. sajandi
algul on televisioon niivõrd laialt levinud ja sedavõrd mõjuvõimsaks muutunud,
et temast on saanud masside mõjutamise tunnustatuim
propagandakanal.
Kui televisiooni osa propagandas ei tekita
vaidlusi, siis Interneti tähtsuses ja rakendatavuses ei ole veel üksmeelele
jõutud. Mõnes propagandakäsitluses väidetakse, et nii nagu omal ajal raadio ja
televisiooni tuleku, nii on ka Interneti puhul tegemist uuele tasemele
jõudmisega. Konkureerivad seisukohad argumenteerivad, et arvestades Interneti
ebaühtlast levikut ühiskonnas ja paljude ühiskonnarühmade äralõigatust sellest
meediumist, veebilehtede suurt hulka ning inimeste soovimatust rämpsposti saada,
ei ole Internet kuigi mõjus propagandakanal.
Arvestada tuleb ka sellega, et televisioon ja
filmid on vahetumad ning seega emotsionaalsemad kui veebilehed. Sellest
tulenevalt jagab käesoleva artikli autor seisukohta, et praegu ei saa Interneti
tähtsust võrrelda televisiooniga. Interneti abil saab teavet koguda,
elektroonilisi kuulujutte levitada ja blog´ide abil sotsiaalsete
rühmadega manipuleerida, kuid veel ei ole tegemist tõhusa masside mõjutamise
kanaliga.
Propagandatehnikad 20.
sajandil
Nagu juba sissejuhatuses viidatud, on suur osa
propagandavõtteist iidsed. Teise maailmasõja alguseks oli kindlaks määratud
seitse peamist propagandatehnika alaliiki, neid on varem ka Riigikogu Toimetistes kirjeldatud. Need seitse võtet
on:
siltide kleepimine;
säravad üldistused;
tähenduste ülekandmine;
tunnustuse ülekandmine;
"oma poiss" olemine;
kaartide segamine;
karjamentaliteedile rõhumine.
säravad üldistused;
tähenduste ülekandmine;
tunnustuse ülekandmine;
"oma poiss" olemine;
kaartide segamine;
karjamentaliteedile rõhumine.
Propagandisti eesmärk on suunata inimene langetama
emotsionaalseid, mitte ratsionaalseid otsuseid. Kõigi nende võtetega juhitakse
inimese tähelepanu tegelikkuselt kõrvale, toimuvat tõlgendatakse propagandistile
sobival viisil ning inimene pannakse otsustama stereotüüpidest, müütidest ja
sümbolitest lähtudes.
Käesoleva artikli autor on oma doktoritöös välja
toonud 64 pärast Teist maailmasõda sõnastatud propagandatehnikat, artikli maht
ei võimalda siin neid kõiki käsitleda. Ükski neist ei ole põhimõtteliselt uus,
kõiki saab pidada varasemate tehnikate täpsustatud ja eri olukordadele
kohandatud variantideks.
Avatud ühiskonnas suurenenud vajadus
faktimanipulatsioonide järele on kaasa toonud selle jaotuse tehnikate
täpsustamise ja täiustamise. Autorile teadaolevast 64 tehnikast 45 on suunatud
faktide ja nende esitamisviisidega manipuleerimisele. Teise maailmasõja eelse ja
20. sajandi lõpu propagandakäsitluse võrdluse põhjal võib järeldada, et
põhimõtteliselt uusi tehnikaid ei olnudki vaja luua. Peamised teoreetilised
uuendused - eelpropaganda ja tsensuurist loobumine faktimanipulatsioonide kasuks
- ei nõua uusi tehnikaid. Nii võibki kokkuvõtlikult järeldada: kuigi 20. sajand
oli propagandateooria kiire arengu ajastu, jäid inimeste mõjutamise võtted oma
põhiolemuses samaks. Endistviisi on peaeesmärk suunata inimese tähelepanu eemale
ratsionaalsetelt argumentidelt, kanaliseerida tema arusaamad emotsionaalsesse
voolusängi ning panna ta selle abil propagandistile sobivalt
käituma.
Kasutatud kirjandus
Bernays, E. (2004). Propaganda. New York: Ig
Publishing.
DeFleur, M., Ball-Rokeach, S. (1989). Theories of Mass Communication. 5th ed. New York: Longman.
Gerard, J. (1904). The Rationalist Propaganda and How It Must Be Met. London: Catholic Truth Society.
Hutton, H. D. (1901). The Positivist Propaganda : It´s Difficulties and Dangers; It´s Resources. Liverpool: Donald Fraser.
Jackall, R. (ed) (1995). Propaganda. New York: New York University Press.
Jowett, G. S., O´Donnell, V. (1999). Propaganda and Persuasion. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Lippmann, W. (1997). Public Opinion. New York: Free Press Paperbacks.
Marlin, R. (2003). Propaganda and the Ethics of Persuasion. Peterborough: Broadview Press.
Palmaru, R. (2003). Juhatus kommunikatsiooniteooriasse. Tallinn: Akadeemia Nord.
Pratkanis, A., Aronson, E. (2000). Age of Propaganda. New York: W. H. Freeman & Co.
Qualter, T. H. (1962). Propaganda and Psychological Warfare. New York: Random House.
Raudla, H. (2001). Heast ja halvast propagandast. - Riigikogu Toimetised 4.
DeFleur, M., Ball-Rokeach, S. (1989). Theories of Mass Communication. 5th ed. New York: Longman.
Gerard, J. (1904). The Rationalist Propaganda and How It Must Be Met. London: Catholic Truth Society.
Hutton, H. D. (1901). The Positivist Propaganda : It´s Difficulties and Dangers; It´s Resources. Liverpool: Donald Fraser.
Jackall, R. (ed) (1995). Propaganda. New York: New York University Press.
Jowett, G. S., O´Donnell, V. (1999). Propaganda and Persuasion. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Lippmann, W. (1997). Public Opinion. New York: Free Press Paperbacks.
Marlin, R. (2003). Propaganda and the Ethics of Persuasion. Peterborough: Broadview Press.
Palmaru, R. (2003). Juhatus kommunikatsiooniteooriasse. Tallinn: Akadeemia Nord.
Pratkanis, A., Aronson, E. (2000). Age of Propaganda. New York: W. H. Freeman & Co.
Qualter, T. H. (1962). Propaganda and Psychological Warfare. New York: Random House.
Raudla, H. (2001). Heast ja halvast propagandast. - Riigikogu Toimetised 4.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.