Riigikogu Toimetised
(RiTo) http://www.riigikogu.ee/rito/?id=10194&op=archive2 on parlamendi põhiseaduslikke ja ühiskondlikke ülesandeid
mõtestav perioodiline ajakiri, mis ilmub kaks korda aastas - juunis ja
detsembris. RiTo on ajakiri poliitikuile, teadlastele, kõrgkoolide
õppejõududele, ametnikele, äri- ja mittetulundusühingute liikmeile ning kõigile
poliitikahuvilistele. RiTo missioon on edendada dialoogi teadlaste ja
riigitegelaste vahel.
__________________________
PROPAGANDA EI KAO
KUHUGI
Agu
Uudelepp
Filosoofiadoktor riigi- ja poliitikateadustes,
Eesti Rahvusringhäälingu nõukogu esimees,
propagandaekspert
Kuigi propagandat on sajandeid peetud
ajupesu vahendiks, peavad riigiteadlased seda nüüdisaja demokraatlikes riikides
sama oluliseks kui totalitaarsetes.
Legendi kohaselt oli Kreeka filosoof
Protagoras http://et.wikipedia.org/wiki/Protagoras esimene, kelle raamatud avalikult ära põletati. 5. sajandil eKr
elanud Protagoras oli sofist (vanakreeka keeles sophos '(elu)tark, laia
silmaringiga, asjatundlik') - ta õpetas teistele, kuidas inimesi veenda. Ilmneb,
et juba lääne tsivilisatsiooni alguspäevil peeti teiste inimeste mõjutamist
veenmistehnikate abil halvaks tooniks. Selline käsitlus on aga ülimalt
lihtsustatud ja tänapäeva maailmas ka tublisti ajast maha jäänud, kuigi
tavateadmise järgi on propaganda siiamaani halb ja autoritaarsetele režiimidele
omane.
Suurem osa inimesi paistab suhtuvat propagandasse
samamoodi, nagu USA Ülemkohtu liige Potter Stewart kunagi pornograafiat
defineeris: "Ma ei suuda seda defineerida, kuid ma tunnen selle ära, kui seda
näen". Neutraalse käsitluse kohaselt on propaganda sihilik ja süstemaatiline
katse kujundada arusaamu, manipuleerida teadmiste ja otsese käitumisega, et
saavutada propagandisti huvidele vastavat reaktsiooni; sellest definitsioonist
lähtub ka käesoleva kirjutise autor.
Eesti on olnud enamiku oma ajaloost autoritaarsete
riikide mõju all. 2004. aasta 1. maist saab Eesti Vabariigist Euroopa Liidu
liige ning see tähendab meie kinnitamist demokraatlike riikide hulka. Monarhiate
ja totalitaarsete riikide mõjupiirkonnas peeti iseenesestmõistetavaks, et
riiklik propaganda käib meiega iga päev kaasas. Nüüd tekib küsimus, kas järgmise
aasta kevadest on propaganda Eesti jaoks minevikuline mõiste, mis pakub huvi
üksnes ajaloolastele, või jääb see siiski igapäevase diskursuse
osaks.
Propaganda maine
allakäik
Demokraatlik mõtteviis sai alguse Antiik-Kreekas.
Tollest ajast on meieni jõudnud hulk arutlusi, milline peaks olema ideaalne
riigikorraldus. Püüdlus utopistlike poliitiliste süsteemide poole on aga alati
tuginenud oletusele, et inimestega võib manipuleerida ja neile ajupesu teha
ükskõik millises valitsevale eliidile parasjagu sobivas suunas. Valitsev eliit
ei teki kunagi iseenesest, võimu rakendamiseks on kõigepealt vaja riigitüüri
juurde pääseda. Oma ideede levitamiseks on mitu viisi, üks neist on toores
füüsiline jõud või sellega ähvardamine.
Totalitaarses riigis on jõu kasutamine igati
loogiline tegutsemisviis: võimu saab see, kes on oma konkurentidest tugevam.
Demokraatlikul maal on jõu kasutamine välistatud, seega kerkib esile moodsa
demokraatia keskne küsimus, kuidas pääseda riiki juhtima. Enne kui propaganda
suutis saavutada oma praeguse tähtsuse, pidi ühiskonna poliitiliselt aktiivsetel
liikmetel tekkima vajadus ühiskonna asjadesse ükskõikselt suhtuvate inimeste
näiliselt vabatahtliku toetuse järele. Selline olukord tekib ainult siis, kui
poliitilised juhid kas või ainult pealtnäha sõltuvad autoriteedist, mille neile
annab valijate toetus. Teist tüüpi ühiskondades võib masse ignoreerida või neid
kriiside korral vägivalla ja hirmuga alla suruda. Demokraatia poole pürgivate
riikide poliitikud said aru, et nende õigus valitseda on mõttetu, kui
poliitikast vähe huvituvad inimesed ei ole seda kindlate ajavahemike järel heaks
kiitnud.
Bertrand Russell http://et.wikipedia.org/wiki/Bertrand_Russell ütles juba 1922. aastal peetud kõnes, et propaganda on arenenud
riikides valitsuse tunnustatud tegutsemisviise ja tegemist on meetodiga, millega
luuakse demokraatlikku arvamust. Mõni aasta hiljem algas aga ajajärk, mida
siiamaani peetakse propaganda õitseajaks. 1920. aastate teisel poolel ja 1930.
aastail oli propagandal nii Kolmandas Riigis kui ka Nõukogude Liidus keskne roll
inimeste motiveerimisel toetada "õiget" parteid ja selle juhte.
See ei olnud propaganda maine allakäigu ainus
põhjus, samal ajajärgul tulid ilmsiks ka ebaeetilised võtted, mida Esimese
maailmasõja võitjad olid kasutanud. Näiteks ilmnes, et sõja-aastatel laialt
levinud lugu sakslaste vabrikust, kus nood olevat oma langenud sõdurite lihast
seepi keetnud ja surnute kontidest loomasööta valmistanud, oli vastaste luure
väljamõeldis. Ühest küljest oli selliste lugude ilmsikstulek kasulik
totalitaarsetele režiimidele, sest nendevastaseid süüdistusi ei usutud välismaal
enam niisama lihtsalt. Teisest küljest kinnistus aga inimestes veendumus, et
propaganda ise on halb ja propagandistid veelgi hullemad.
Tagasi algse käsitluse
juurde
Tavaelust jõudis see arusaam ka teadusse, kuid ei
saanud seal ainuvalitsevaks. Ajal, kui totalitaarne propaganda oli täies
õitsengus, s.t 1940. aastail, toetasid demokraatlike riikide ühiskonnateadlased
seisukohta, et ka õigusriigid ei tohi poliitilist propagandat eirata ega
vältida. 20. sajandi keskpaiku tunnistati seega taas, et propaganda ei ole
sugugi üksnes autoritaarsete režiimide relv, ning propagandat hakati tasapisi
taas käsitlema kui ideede levitamise ja neile toetajate leidmise vahendit.
Riigiteadlased tõdesid, et kõigile kättesaadava hariduse levimine tähendab
vajadust seletada ja õigustada iga suuremat poliitilist, majanduslikku või
kultuurilist muudatust järjest suuremale hulgale inimestele. Sellega tunnistati,
et vastsetes riikides on demagoogia möödapääsmatu, täpselt samamoodi on see kogu
aeg olnud arenenud riikides.
Kõikjal, kus käib poliitiline võitlus häälte pärast
ja sihtrühmaks on kodanikkonda hõlmav elektoraat, muutub demagoogia
ülioluliseks, ning kui poliitikale lisandub tugev populistlik element, muutub
demagoogia veelgi tähtsamaks. Samuti saadi aru, et ükskõik kui enesekeskne riik
ka oma sisepoliitilises tegevuses ei ole, ei saa vältida suhteid teiste
riikidega. Teiste maadega suhtlemine tekitab propagandistlikus plaanis kaks
probleemi: esiteks on teise rahvani võimalik jõuda ainult sümbolite kaudu,
kasutades selleks pressi ja raadiot, ning ka siis jääb suhe sporaadiliseks,
teiseks peavad riigijuhid tihtipeale kiirustades omaks võtma poliitika, mis
mõjutab nende endi järgijate huve, kusjuures üksnes poliitika omaksvõtust ei
piisa, valitsejad peavad suutma seda poliitikat ka põhjendada. Kõigi nende
ülesannetega ei ole võimalik hakkama saada, kui ei vallata oskuslikult
veenmistehnikaid.
Veenmistehnikate oskuslikuks kasutamiseks on
kõigepealt vaja teada, millistele tunnustele edukas propaganda vastab. Üldiselt
tuuakse välja neli tunnust: propagandat nähakse, propagandast saadakse aru,
propaganda jääb meelde ja propaganda järgi käitutakse. Propagandisti seisukohalt
on neist kõige tähtsam viimane, mille järgi propaganda eesmärk on tegevus, mitte
ideede mugandamine. See ei märgi siiski puhtalt kasuistlikku lähenemist, kus
oluliseks peetakse ainult oma eesmärkide saavutamist ja sihtrühma huve ei
arvestata.
Demokraatlikes riikides peab propaganda vastama
eetilistele standarditele. Propagandistid peavad nimelt arvestama, et kuigi nad
kujundavad oma sõnumeid nõnda, et inimesed oleksid valmis neid vastu võtma ja
järgima, ei tohi samal ajal inimeste mõtlemisvõimet alla suruda. Kui
eetikanormid kõrvale jätta, arvestab propagandist sihtrühma varasemaid hoiakuid
ainult ühel põhjusel: varasemate hoiakutega vastuolus olevat infot inimesed
vastu ei võta.
Soovimatus teavet vastu võtta ongi üks põhjus, miks
propagandat üldse vaja läheb. Teine põhjus on see, et kampaania eesmärgist
sõltumata kohtab propagandist alati ka vastupanu. Mida demokraatlikum on
ühiskond, seda suurem on tema avatus ning laiem eri ideede ja tegevuskavade
ruum. Iga mõtte või käitumisviisi pooldaja soovib leida mõttekaaslasi ning
nendeni jõudmiseks on veenmiskunst kõige tõhusam viis. Propagandistlike
vahenditega ei ole mingit põhjust toetada tegevust, mille inimesed nii või
teisiti ette võtaksid.
Propaganda puhul heidetakse tavaliselt ette
valetamist ja sel moel teiste mõttemaailmaga manipuleerimist. Avatud ühiskonnas
on raske edukalt valetada ning tõeväänamisest sünnib tihtipeale rohkem kahju kui
kasu. Propaganda kontekstis tähendab see võttestiku arenemist koos ühiskonna
arenemisega: mida demokraatlikumaks muutub riik, seda vähem käib kampaaniatega
kaasas otsene inimeste petmine. Viimased Eestis korraldatud kampaaniad on
näidanud sedasama: kui mõni erakond või äriettevõte üritab tähtsat teavet
varjata või väärinfot levitada, toovad konkurendid tõe kiiresti päevavalgele.
Näiteks võib tuua 2003. aasta Riigikogu valimiskampaania aegsed loosungid, kus
lubati üht kuupalka lisaks. Et see arvutuslikult kuidagi välja ei tulnud, lisati
avalikkuse survel lubadusele üks sõna ja räägiti "ligi" ühe kuupalga
lisandumisest.
Ideede ja nende levitajate paljusus tähendab ka
seda, et inimene ei suuda enam ise hankida teda huvitavat teavet otseallikatest.
On irooniline, et suhtlemise ja teabevoolu kiirenemisega käib kaasas poliitikast
huvitatuse, sellest arusaamise ja osavõtmise vähenemine. Praegu peetakse
massimeediat eduka propaganda oluliseks tingimuseks, sest ainult meediakanalite
kaudu pääseb ligi kogu sihtrühmale, seejuures peetakse avatud ühiskonnas meediat
üldiselt usaldusväärseks. Parimal juhul saavad kodanikud riigi igapäevasest
poliitikast osa õhtul telerist uudiseid vaadates. Kodanike haaratus poliitikasse
on seega nihkunud tegutsemiselt reageerimisele ja algatamiselt
vastamisele.
Meedia on uskumuse
allikas
Moodsa kommunikatsioonitööstuse areng on seega
tekitanud probleeme traditsioonilises arusaamises demokraatiast, mille kohaselt
on inimesed ise võimelised koguma teavet ühiskonnaelus kaasalöömiseks.
Propagandistile paneb see kohustuse kasutada meediat oma ideoloogia huvides.
Usk, mis kord oli seotud preestri või äärmisel juhul koolmeistriga, on nüüd
seotud uudistesaate diktori ja ajakirjandusega. Viitamine uskumuse allikale on
üldine ja automaatne: "Ma lugesin seda ajalehest" või "Ma nägin seda
televiisorist". Järelikult peab inimeste mõttemaailma mõjutamiseks mõjutama
esmalt ajakirjanikke, kes otsustavad, milline teaberaas inimesteni
jõuab.
Televisiooni, raadio ja trükipressi toimetajad
koguvad enda kätte peamise osa ühiskonnas levivast avalikuks kasutamiseks
mõeldud teabest ja omandavad seega väga olulise rolli. Iga teabevaldaja
kontrollib ja mugandab edasiantavat teavet kas teadlikult või alateadlikult.
Propagandist annab edasi ainult seda teavet, mis aitab tal oma eesmärke
saavutada, ajakirjanik on aga filter, mis võib propagandisti püüdlused
nullida.
Demokraatlikes riikides, kus meedia on vaba, on
seega olemas mehhanism propagandistide tegevuse kontrollimiseks. Kui rääkida
puhtalt poliitikast, siis valimistevahelisel ajal on propagandistide sõnumitel
ees meediafilter ning määravaks muutub ajakirjanduse sõltumatus. Valimiste ajal
muutub filter veelgi tihedamaks, pealegi summutavad erakondade sõnumid
vastastikku üksteist ning kampaaniate peamine eesmärk ei ole mitte uusi
toetajaid võita, vaid olemasolevaid säilitada.
Masside puhul võib alati rääkida avaliku arvamuse
inertsist või rahva konservatiivsusest, seetõttu on lihtsam tugevdada toetust
juba olemasolevatele uskumustele kui uusi luua. See seaduspära tagab, et
vaatamata propagandistide pingutustele ei ole mõtte- ja sõnavabadust austavates
riikides lühiajaline ja kallutatud ajupesu edukas. Mõnikord tuleb propagandasse
suhtuda ettevaatlikult, kuid 21. sajandi algul on siiski õigem säilitada külma
närvi. Masside veenmise kunst on leidnud oma koha tänapäevastes ühiskondades,
liberaalsed ja neokonservatiivsed demokraatiad kaasa arvatud. Euroopa Liitu
kuuluvad demokraatlikud riigid, Eesti on üks nendest.
Ja kuni leidub kasvõi üks inimene, kes
üritab kedagi oskuslikult veenda, ei kao propaganda
kuhugi.
Kasutatud kirjandus
Bartlett, F. C (1940). Political Propaganda.
Cambridge: University Press.
Benton, R. E. Jr. (2000). Dangers of "Teledemocracy": How the Medium of Television Undermines American Democracy. - Political Communication Ethics. Ed by R. E. Denton. Westport: Praeger Publishers.
Bernays, E. L. (1972). Propaganda. Port Washington, N. Y., London: Kennikat Press.
Bytwerk, R. L. (1989). Western and Totalitarian Views of Propaganda. - Propaganda. A Pluralistic Perspective. Ed by T. J. Smith. New York: Praeger Publishers.
Conserva, H. T. (2003). Propaganda Techniques. 1st Books Library, United States.
Doob, L. W. (1949). Public Opinion and Propaganda. London: Cresset Press.
Ellul, J. (1973). Propaganda. New York: Vintage Books.
Galbraith, J. K. (1984). The Anatomy of Power. London: Hamish Hamilton.
Graber, D. A. (1976). Verbal Behavior and Politics. Chicago: University of Illinois Press.
Harvey, I. (1947). Talk of Propaganda. London: Falcon Press.
Jowett, G. S., O´Donnell, V. (1999). Propaganda and Persuasion. California: Sage Publications.
Lukes, I. (1988). Radio Moscow´s North American Service: A Study in Radio Propaganda. - Why the Soviets Violate Arms Control Treaties. Washington, DC: Pergamont Brassey´s.
Lumley, F. E. (1933). The Propaganda Menace. London: Century Co.
Marlin, R. (2003). Propaganda and Ethics of Persuasion. Toronto: Broadview Press.
McQuail, D. (2003). McQuaili massikommunikatsiooni teooria. Tartu: Tartu Ülikooli Kirjastus.
Pratkanis, A., Aronson, E. (2001). Age of Propaganda. New York: W. H. Freeman and Co.
Qualter, T. H. (1962). Propaganda and Psychological Warfare. New York: Random House.
Russell, B. (1922). Free Thought and Official Propaganda. London: Watts & Co.
Shils, E. (1972). Demagogues and Cadres in the Political Development of the New States. New York: Harper & Row Publishers.
Sproule M. J. (1989). Social Responses to Twentieth-Century Propaganda. - Propaganda. A Pluralistic Perspective. Ed by T. J. Smith. New York: Praeger Publishers.
Uudelepp, A. (2001). Riigikogu kõnepult kui propagandaplatvorm. - Riigikogu Toimetised 4.
Benton, R. E. Jr. (2000). Dangers of "Teledemocracy": How the Medium of Television Undermines American Democracy. - Political Communication Ethics. Ed by R. E. Denton. Westport: Praeger Publishers.
Bernays, E. L. (1972). Propaganda. Port Washington, N. Y., London: Kennikat Press.
Bytwerk, R. L. (1989). Western and Totalitarian Views of Propaganda. - Propaganda. A Pluralistic Perspective. Ed by T. J. Smith. New York: Praeger Publishers.
Conserva, H. T. (2003). Propaganda Techniques. 1st Books Library, United States.
Doob, L. W. (1949). Public Opinion and Propaganda. London: Cresset Press.
Ellul, J. (1973). Propaganda. New York: Vintage Books.
Galbraith, J. K. (1984). The Anatomy of Power. London: Hamish Hamilton.
Graber, D. A. (1976). Verbal Behavior and Politics. Chicago: University of Illinois Press.
Harvey, I. (1947). Talk of Propaganda. London: Falcon Press.
Jowett, G. S., O´Donnell, V. (1999). Propaganda and Persuasion. California: Sage Publications.
Lukes, I. (1988). Radio Moscow´s North American Service: A Study in Radio Propaganda. - Why the Soviets Violate Arms Control Treaties. Washington, DC: Pergamont Brassey´s.
Lumley, F. E. (1933). The Propaganda Menace. London: Century Co.
Marlin, R. (2003). Propaganda and Ethics of Persuasion. Toronto: Broadview Press.
McQuail, D. (2003). McQuaili massikommunikatsiooni teooria. Tartu: Tartu Ülikooli Kirjastus.
Pratkanis, A., Aronson, E. (2001). Age of Propaganda. New York: W. H. Freeman and Co.
Qualter, T. H. (1962). Propaganda and Psychological Warfare. New York: Random House.
Russell, B. (1922). Free Thought and Official Propaganda. London: Watts & Co.
Shils, E. (1972). Demagogues and Cadres in the Political Development of the New States. New York: Harper & Row Publishers.
Sproule M. J. (1989). Social Responses to Twentieth-Century Propaganda. - Propaganda. A Pluralistic Perspective. Ed by T. J. Smith. New York: Praeger Publishers.
Uudelepp, A. (2001). Riigikogu kõnepult kui propagandaplatvorm. - Riigikogu Toimetised 4.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.