Pilgrimi
kirjastuselt "Psühholoogiasarjas" ilmunud tähelepanuväärne ja intrigeeriva
pealkirjaga Kathleen Taylori http://en.wikipedia.org/wiki/Kathleen_Taylor_%28biologist%29 raamat "Ajupesu" http://www.pilgrimbooks.ee/product/8215/ on paeluv sissejuhatus inimkäitumise tumeda poole
mõistmiseks, mille lugemine ei vaja eriteadmisi psühholoogiast
ja sotsioloogiast.
Kathleen Taylor on Oxfordi Ülikooli
füsioloogia-, anatoomia- ja geneetikaosakonna teadur, kes on
spetsialiseerunud kognitiivse neuroteaduse ja psühholoogia valdkonnale.
Käesolev raamat tõi autorile rahvusvahelise tunnustuse. Taylori teos on esimene
tõestuspõhisel psühholoogial ja sotsioloogial põhinev "ajupesu" käsitlus eesti
keeles.
_________________________________________________________
"AJUPESU" DEMAGOOGIA JA INIMESTE MÕJUTAMINE
EILE JA TÄNA
Kuna üsna palju on raamatupoelettidel ka
populaarseid raamatuid mõjutamise ja demagoogia teemal, siis tuleks rõhutada, et
erinevalt paljudest teistest üldhuviraamatutest, mis on kirjutatud
intellektuaalsematel teemadel ja sealjuures fantaasiale ja spekulatsioonidele
vaba voli andes, on Kahtleen Taylori raamatus esitatud vaid teaduslikult
põhjendatud teadmisi ja tähelepanekuid. Seda on võimalik teha sel lihtsal
põhjusel, et mõjutamist ja "ajupesu" kui nähtust on teaduslaborites ja
-keskustes tulemuslikult uuritud juba päris kaua aega. Neid uurimusi on tehtud
eelkõige psühholoogia, psühhofüsioloogia, suhtlemispsühholoogia ja kognitiivse
psühholoogia raames. Nendele faktidele, käitumisreeglitele ja teoreetilistele
üldistustele see raamat tuginebki.
Kuid kes võiksid sellest raamatust kasu saada?
Kõigepealt, olles raamatu läbi lugenud, on inimene paremini ette valmistatud
tähele panema märke, mis võivad viidata demagoogiale või otsesele "ajupesule".
Seega avaneb lugejale terve maailm, mida mõistes suureneb lugeja autonoomia ise
otsuseid teha. Samas annab Taylori teos usaldusväärse ja kergesti loetava
ülevaate ajupesu olulisematest tehnikatest ning inimmõtete kontrollimise
ajaloost, kuhu alla mahuvad nii klassikaline demagoogia, ajalooliselt väga vana
retoorikakunst kui ka inimeste poliitiline mõjutamine.
Samaaegselt tutvustab teos silmapaistvate
psühholoogide, filosoofide ja neuroteadlaste arvamusi ning eksperimente, mida on
tehtud selle salapärase nähtuse paremaks mõistmiseks. Väga laiahaardelise
materjali põhjal on autoril õnnestunud seda kõike edasi anda lihtsal ja
usaldusväärsel moel, tutvustades kaasaja ajupesukäsitlusi tõestuspõhise
psühholoogia kontekstis ning andes põhjaliku ülevaate neuro-teaduslikest
tagamaadest.
Käesolevas teoses "Ajupesu" pöörab Kathleen Taylor
erilist tähelepanu ajupesu praktilisele poolele meie igapäevaelus, sõlmides
osavalt kokku kaasaja aju-uuringud, närviteaduse huvitavamad leiud ning
sotsiaalpsühholoogia praktilised katsed ja avastused. Salapärast
manipuleerimist, mõjutamist vaetakse raamatus põnevate näidete ning ajaloos
tõestisündinud päriselu-lugude kaudu. Taylor kirjeldab oma teoses üsna ilmekalt,
kuidas neutraalseks peetud koolisüsteemi, psühhoteraapia, reklaami, religiooni
ning poliitika abil piiratakse inimeste mõtlemis- ja tegutsemisvabadust, luues
väärkujutlusi ning käitumiseelistusi, mida inimesed tihti ei
teadvusta.
Ajupesu mõjustamise
ajaloos
Ajupesu kui mõjustamismeetodi vastu on taas huvi
äratanud meediaühiskond ning inimeste reaalse suhtluse uurimine. Trend pärineb,
nagu enamik meie tänapäeva trende, anglosaksi maadest. Lühidalt öeldes on
"ajupesu" ja igasugune "manipuleeriv" kommunikatsioon võtete kogum inimeste
teadlikuks eksitamiseks. Osaliselt on see samastatav demagoogiaga, mis on tõe
väänamine ehk selliste meetodite süsteem (meetod – teadaolev, äraproovitud tee
sihile jõudmiseks), mille abil saab peita tegutseja ja tegutsemise tegelikud
motiivid, keerata vahendid eesmärkideks, kutsuda esile absurdisituatsioon,
milles lakkaks teiste usk ja lootus, kustuks armastus ja kindlusetunne asenduks
hirmu ja kahtlustega, nii on seda nii ilmekalt defineerinud mõjukas sotsioloog
Ülo Vooglaid.
Ometi on mõjutamine ja demagoogia antiikajal
leiutatud teadus sellest, kuidas sõnadega mõju avaldada. Kuna kogu tolleaegne
massikommunikatsioon toimus suusõnaliselt, toimubki mõjutamine põhiliselt
kommunikatsiooni teel. Siiski räägitakse mõnikord ka kirjanduse retoorikast,
pildikeele retoorikast või isegi reklaami, filmi või meedia retoorikast.
Sõltumatus ja vabadus on olnud läbi aegade inimeste erilise tähelepanu objekt,
seda ka nendes süsteemides ja inimeste jaoks, kes teostavad "ajupesu" või
mõjutavad teisi negatiivselt iga päev.
Neid "kes tahaksid asjadest õigesti aru saada ja
tõtt teada" on olnud igal ajal palju, aga neid, kes suudavad ja soovivad
analüüsida iseenda vabadust, otsustamisi ja valikuid, on olnud läbi aegade
siiski üsna vähe. Vähe on neid praegugi. Tore lugu on George Orwelli "Loomade
farmis", kus ainuke, kes käis farmist väljaspool hulkumas, sõltumatut
informatsiooni saamas, oli kass. Kass teadis, et väljaspool farmi on veel
midagi, mis hoidis tema meeled puhtamad, aga ta, sinder, ei rääkinud teistele,
oli vait ja lõpuks kadus ära - ühesõnaga, lasi jalga vabasse Läände, kus
loomadele otsest ajupesu ei tehtud.
Oxfordi Ülikooli uurija Kahtleen Taylori huvitav
teos tõestab, et "ajupesust" puhtaid inimesi on väga vähe, kui üldse. Seega
võiks ju eeldada, et sellesse suhtutakse soosivalt, sest seda on viljelenud kõik
süsteemid - kes rohkem, kes vähem. Ometi, hoolimata negatiivse mõjutamise ja
demagoogia universaalsusest, ei pea avalik arvamus seda kiiduväärseks nähtuseks;
samas on seda salapärast nähtust väga keeruline mõista, kuna me ise ei taju
tihti piire, kust läheb meie endi ja teiste vabaduse piir.
Teadmiste suurenemine, koolihariduse suurem
kättesaadavus, ei ole teinud meid mõjutamise ja demagoogia suhtes immuunseks.
Negatiivse mõjutamise, demagoogia ja otsese "ajupesu" märkamisel ja äratundmisel
saab lisaks inimese enda elu-kogemusele (mis sageli kalli hinnaga kätte tuleb)
abiks olla ka sellealane kirjandus, loengud ja arutlused. Maailmas on suur hulk
teadustekste, mis on pühendatud "ajupesu" ja muude manipuleerivate
kommunikatsiooninähtuste uurimisele.
Antiikajal kutsuti demagoogideks vaid erilist au ja
usaldust väärivaid isikuid. Nagu ka nüüd, ei saanud siis keegi ise nimetada end
rahva õpetajaks. Tänapäeval nimetatakse demagoogiks, ehk "ajupesu tegijaks"
inimest võis süsteemi, keda ei või üldse uskuda, kes omakasu nimel on valmis
musta valgeks keerama ja vähimagi süümepiinata ka vastupidi toimima. Ajupesuks
nimetatakse tänapäeval tõe või objektiivsuse teadliku väänamise tehnikaid ja
demagoogiks isikut, kes seada tehnikat mõnevõrra valdab ning alailma
rakendab.
Demagoogia ja teiste kahjustav mõjutamine on omane
peamiselt vääritutele inimestele. Seejuures ei ole ju väga tähtis, kas ajendiks
on omakasu, võimujanu, käsk, viha, lollus, või midagi muud. Võib tekkida
küsimus, kas seoses mõjutamisega on mõistlik käsitleda mõistet "ajupesu". Arvan,
et on, sest demagoogidest jagu saamise ainsaks tõhusaks meetmeks võib olla just
see, et inimene teab ja tunneb demagoogia- ja mõjutamisevõtteid küllalt hästi
ega lase ennast päev päeva kõrval lollitada.
"Ajupesu" ja demagoogia on kunst, eriti võimas jõud
araks kasvatatud tohmanite maal. Inimesed, kes on viletsa haridusega ja
puuduliku infoga, kes ei oska oma peaga mõelda, ei näe ega tunne oma tundeid,
keelt ja oma meelt, milles kujunevad tähendused. Inimesed, kes ei suuda näha
seoseid ja sõltuvusi, põhjuseid ja tagajärgi, kes ei erista endi ja teiste
reaalseid vajadusi, olulist ja ebaolulist, osa ja tervikut ... ei saa tegelikult
aru oma vabadusest ja võimalustest, piirangutest ega ohtudest.
Negatiivne mõjutamine inimeste puhul on võimalik
siis, kui inimesed:
• ei julge välja näidata, et nad saavad aru, mida nendega tehakse ja tahetakse edaspidi teha;
• on harjunud (on maast-madalast harjutatud) olema manipuleerimise objektid, ning manipuleeriksid meelsasti ka teiste inimestega;
• on nii "puuga löödud", et usuvad pimesi, mida räägitakse ja kirjutatakse, st võtavad igasuguseid tekste tõe pähe;
• ei oska, ei suuda ega taha analüüsida neid ideoloogiad, tekste, mida levitatakse; on tüdinenud ja väsinud, teevad näo, et neid ei huvita;
• loodavad ka kuuluda kuidagi võimu juurde ja olla selle võrra tähtsamad, mida enam neid võimul olijatega seostatakse;
• ei tunne ära ei demagoogiat, demagooge ega nende tegevuse tagajärgi.
Teadaolevalt on esimene märkimisväärne inimene
propaganda ehk mõjutamise ajaloos Aristoteles (384–322 eKr). Tema jaoks oli
veenmise eesmärk arusaamade ja seisukohtade edasiandmine, mis ei põhinenud
teiste inimeste hüvede vähendamisel. Aristotelese "Retoorika" on veenmiskunsti
klassikaline ja kuulsaim teos. Selles määratletakse, et veenmine tugineb kahele
sambale: ethos ehk kõneleja isikuomadused; pathos ehk auditooriumi viimine
sobivasse emotsionaalsesse seisundisse. Kõige enam rõhutas Aristoteles
ethost, sest see kannab endas kõneleja usaldusväärsust. Aristoteles
nentis, et ehk peaksid inimesed argumentidele senisest enam tähelepanu pöörama,
kui nad ei soovi olla kellegi mõjuvõimu all.
Walter Lippmann http://en.wikipedia.org/wiki/Walter_Lippmann on üks mõjukamaid mõtlejaid, suhtekorralduse kui teaduse loojaid.
Walter Lippmanni mõtlemist mõjutasid Sigmund Freudi, Gustave LeBon‘, Graham
Wallasi ning John Dewey kirjutised, milles oli mõjutamisele ja masside
"ajupesule" suurt tähelepanu pööratud. LeBon väitis, et me ei tohi unustada
tõsiasja, et sõnade jõuga pandi rahvad üksteist tapma ning just sõnade ja meedia
jõuga peetakse maha huvirühmade sõjad tänapäeval. Lippmann oli esimene,
kes jõudis järeldusele, et kehvasti informeeritud ja erapoolik, tuim inimene ja
inimkond käitub lähtuvalt irratsionaalsetest soovidest, mis teeb nende
negatiivse mõjutamise võimalikuks. Lippmanni mõjutamispsühholoogia ja varajane
ajupesukäsitlus tugineb sellele, kuidas inimesed maailma reaalselt
tajuvad.
Tema teooria lähtus eeldusest, et inimeste
käitumine ei põhine mitte otsesel ja kindlal teadmisel, vaid inimese enda loodud
või talle etteantud kujutluspildil. Seega määrab inimeste käitumist ja soove
igal ajahetkel see, kuidas maailma endale kujutatakse või lastakse endale
kujutada.
Eks otsene ja varjatud ajupesu ning propaganda ongi
oskus ja püüe muuta pilti, millele inimesed reageerivad, ehk ühe sotsiaalse
nägemuse asendamine teisega. Võimaluse selliseks piltide muutmiseks annab
asjaolu, et inimene ise ei suuda maailma haarata ja näha. Ümbritsevat tuleb
uurida, sellest tuleb teistele rääkida ja selle kohta on vaja luua kujutlusi.
Demagoogid, mis tahes mõjutajad, saavad enam-vähem karistamatult tegutseda just
seetõttu, et rahvas ei tunne neid ära ning laseb endaga pahaaimamatult
manipuleerida. Ülevaade "ajupesust" ja demagoogiast võib olla vajalik ka
selleks, et minevikus toimunust paremini aru saada, mõista eri aegadel ja eri
oludes elanud-tegutsenud inimesi ning aimata tulevikku.
Tuleb teha üks põhimõtteline ja pragmaatiline,
oluline mööndus: hoolimata suurest hulgast maailmas tehtud uurimustest
demagoogia, poliitilise kommunikatsiooni ja "ajupesu" tunnustest ja avastamise
võimalustest, tuleb jätkuvalt tõdeda, et nende nähtuste edukas avastamine on
sageli äärmiselt keeruline, seda nii inimese kui ka teaduse tasandil. Demagoogia
ja negatiivne mõjutamine on mitmes mõttes ohtlik, ent elus ja juhtimises on
demagoogia sageli ka vajalik. Paadunud demagoogi vastu saab vaid demagoogiaga.
Vähe sellest, et demagoogiliste võtetega manipuleeritakse inimeste igapäevaselt,
on vaja seda ka teadvustada, ehk siis lugeda häid raamatuid, mis kujundavad meis
asjatundlikumad iseenda käitumise vaatlejad.
Allikas: Alkeemia
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.